دکتر محمدرضا کرامتی
اطلاعیه جلسهی توضیح و تِلاوت آیات قرآن کریم جلسهی «توضیح آیات توسط محمدرضا کرامتی سپس تلاوت خ
#جلسه_قرآن 6 (8 دی 1403) برگزار شد.
توضیح تا آیه 6 سوره بقره
تلاوت تا آیه 101 سوره بقره
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
May 11
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آبروی استان در سطح المپیک رفت
کرامتی: نه عبارات فرد پشت تریبون رفته مقبول من است و نه عبارت طنز «پاچهخواری مایه پیشرفت».
کاش پزشکیان رفتاری مثل امامان انقلاب اسلامی انجام میداد و چنین گفتارهایی رو تقبیح میکرد. چون اگر با چنین گفتار و رفتارهای ناپسند مقابله نشود، کمکم جزئی از فرهنگ رایج بین افراد (مثل جمشید گریوانی) یا مسؤولان دانی (مثل بهمن نوری استاندار خراسان شمالی) با مسؤولان عالی (مثل پزشکیان) میشود.
اگر پزشکیان با «ما از شما چیزی نمیخواهیم» بهمن نوری و «تو گوش و چشم و زبان مایی» جمشید گریوانی مقابله کرده است، من خبر ندارم چون در جلسهی مذکور نبودم.
امام خمینی در مقابل تمجیدهای عالم باتقوا و مشهور مرحوم آية الله مشکینی واکنش نشان داد و کلمات بر زبان جاری شده ایشان را نپسندید.
امام خامنهای هم وقنی در سرودی به مناسبت سوم شعبان (روز پاسدار) که خطاب به ایشان میگفتند سرور من (یا سرور ما) خامنهای، نپسندید که به ایشان سرور گفته شود و فرمود من متأذی میشوم.
درود بر شهید رئیسی که وقتی هنرمندی تصویر ایشان را کشیده و به ایشان تقدیم کرد در عین تشکر از آن هنرمند، قریب به این مضمون فرمود تصویر آقا را میکشیدید من یک طلبهام.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🗃️ #مرور | این هفته در نو+جوان چه گذشت؟
😇 مروری کوتاه بر منتخبی از مطالبی که شما دیدید و پسندیدید
✅ شما میتوانید نسخه باکیفیت این محصولات را به آسانی از سایت یا نرمافزار موبایلی نو+جوان دریافت کنید.👇
🌐 صفحه اصلی سایت
➡️ nojavan.khamenei.ir
😎 #ماموریت | پیغمبری که مادر شد
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25009
🖼️ #دیدنی | مصیبتِ ضعف
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25000
🖼️ #دیدنی | افزایش مقاومت
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=24999
🖼️ #دیدنی | مدال جنایت
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25007
🖼️ #دیدنی | مثل مرد باش!
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=17672
🎧 #شنیدنی | پس از احد
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=19702
😁 #شوخی | دریای مهربانی
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=18183
🎥 #تماشایی | عقب نیفتی!
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=24239
🎧 #شنیدنی | از ترس نترس
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=19718
🖼️ #دیدنی | تیرِ ترس
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25018
🎥 #تماشایی | بدبختِ صهیونی!
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25024
🖼️ #دیدنی | بچهها به گوش!
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25016
🖼️ #دیدنی | اولِ اول باشه
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25017
📣 #به_روز_با_آقا | اول، نمازِ اولِ وقت
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25026
🖼️ #دیدنی | معلم دوستداشتنی
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=25022
🎥 #تماشایی | دست در دست
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=23936
🎥 #تماشایی | و حالا جوانان...
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=21545
🖼️ #دیدنی | ناگهان مردم
↪️ nojavan.khamenei.ir/showContent?ctyu=19560
⬅️ نصب یا بروزرسانی #نرمافزار_موبایلی نو+جوان
↪️ http://cafebazaar.ir/app/?id=com.rayanehsabz.nojavan&ref=share
💎 #سفیر نو+جوان باشید و این محصولات را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش امام خمینی به سخنان خطیب توانا و مشهور، فخرالدین حجازی.
✍ کاش به سیره ی نورانی امام ره بازگردیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_نساء_آیه
وابتلوا اليتامي حتّي إذا بلغوا النكاح فإن انستم منهم رشداً فادفعوا إليهم أموالهم و لا تأكلوها إسرافاً و بداراً أن يكبروا و من كان غنياً فليستعفف و من كان فقيراً فليأكل بالمعروف فإذا دفعتم إليهم أموالهم فأشهدوا عليهم و كفي بالله حسيباً (6)
يتيمان همانند سفيهان محجورند و تصرف آنان در اموالشان نافذ نيست. براي رفع حجر و استرداد اموال يتيمان ـ كه شرط آن (استرداد) رسيدن به سن بلوغ و نيز رشد اقتصادي آنان است ـ بايد آنان را آزمود و رشد اقتصادي آن ها را سنجيد و چون با يك بار امتحان به رشد اقتصادي كسي اطمينان پيدا نمي شود، بايد آزمايش بارها در ميدان عمل و همراه با انس و مهرباني انجام شود. اين آزمون كه در هر عصر و مصر و نسلي و نيز نسبت به پسر و دختر متفاوت است بايد قبل از بلوغ جنسي باشد تا محجوريت پس از بلوغ لازم نيايد: (وابتَلوا اليَتامي حَتّي إذا بَلَغوا النِّكاحَ فَإن آنَستُم مِنهُم رُشدا... ).
مهم ترين نشانه بلوغ جنسي، سنّ احتلام است[1]
؛ ليكن طبق ظاهر آيه مورد بحث، معيار، بلوغ نكاح و توان ازدواج است نه احتلام.
به لحاظ تناسب حكم و موضوع: 1. مراد از (رُشدا) رشد اقتصادي (در برابر سفاهت اقتصادي) است نه رشد معنوي (در قبال غي و گمراهي و فسق)، بنابر اين، رشيد اقتصادي كه سفاهت معنوي دارد محجور نيست. 2. در اموال فراوان، شرط تحويل اموال يتيمان كمال رشد است نه صِرف اصل رشد؛ اما در موارد عادي، رشد اقتصادي في الجمله (توانايي تأمين اقتصادي و مسائل معيشت) كافي است. نكره بودنِ (رُشدا) شايد براي بيان همين تناسب بين رشد و مقدار ثروت و نيز عدم لزوم رسيدن يتيم به همه مراحل رشد اقتصادي باشد.
امر به پرداخت اموال يتيمان: (فَادفَعوا إلَيهِم أموالَهُم) چون به دنبال نهي (ولاتُؤتوا السُّفَهاءَ أموالَكُم)[2]
آمده است تنها اباحه و جواز پرداخت را مي فهماند نه وجوب را؛ يعني فقط اعلام به يتيم ـ كه اموالي نزد سرپرست دارد ـ و رفع مانع ـ كه بتواند تصرف كند ـ كافي است.
حرف «فاء» تفريع در (فَادفَعوا إلَيهِم أموالَهُم) قرينه اي بر فوريت مفاد اين امر است؛ يعني به محض حصول بلوغ و رشد، اعلام به يتيم و پرداخت اموال در صورت مطالبه، بر ولي واجب است.
دست اندازي به اموال يتيم حرمت شديد دارد. بر همين اساس خداوند سبحان مي فرمايد: (ولاتَأكُلوها إسرافاً وبِداراً أن يَكبَروا). مفاد اين جمله، اباحه اصل تصرف و نهي از اسراف نيست، زيرا اسراف در اموال خود انسان نيز
===========
[1]ـ سوره نور، آيه 59.
[2]ـ سوره نساء، آيه 5.
حرام است. جمله (إسرافاً وبِداراً أن يَكبَروا) علت نهي (ولاتَأكُلوها) نيست، بدين معنا كه به سبب اسراف بودن يا شتابزدگي مال آنان را نبايد خورد، بلكه قيد «اكل»[1]
و مراد آن است كه شما به مال يتيم تعدّي و تجاوز نكنيد كه صرف تعدّي به مال يتيم، اسراف و حرام است و در مواردي كه اموالتان با اموال يتيم مخلوط است، به بهانه اعتراض احتمالي يتيمان پس از بزرگ شدنشان، شتاب زده به سود خود تفكيك نكنيد تا مرغوب را براي خود برداريد و نامرغوب را براي او بگذاريد تا پس از بلوغ، مشمول مرور زمان شود و يتيم اعتراض نكند.[2]
آيه مورد بحث در ادامه، ولي را به عفت ورزي شديد و دوري جستن از اموال يتيم سفارش كرده و مي فرمايد: اگر سرپرست يتيمان غني است عفت بورزد و از برداشت اجرت خودداري كند: (ومَن كانَ غَنِيّاً فَليَستَعفِف). البته گرفتن اجرت كار، مشروط به فقر نيست و لازم توانگر بودن نيز رايگان كاركردن نيست. امر (فَليَستَعفِف) نيز دستور اخلاقي و ارشادي و استحبابي است و بر وجوب دلالت ندارد، زيرا در مقابل مي فرمايد: اگر سرپرست يتيم، تهيدست و نيازمند باشد مي تواند اجرت كارش را از اموال يتيم به نحو شايسته برداشته و از اموال يتيم ارتزاق (نه صرف خوردن) و به اندازه حق خود از آن مصرف كند: (ومَن كانَ فَقِيراً فَليَأكُل بِالمَعروف). البته در صورتي كه كاري براي يتيمان انجام دهد؛ يا اموال آن ها را با تجارت و مانند آن به كار گيرد؛ يا براي حفظ اموال ايشان رنجي بكشد تا در برابر كارهاي ياد شده استحقاق اجرت را داشته باشد.
===========
[1]ـ «اكل» كنايه از مطلق تصرف است. چون «خوردن» بارزترين نوع تصرف در مال است، از آن به «اكل» تعبير شده است.
[2]ـ قيد اَن يَكبَروا براي منفي است نه نفي. در واقع چنين است: «حذراً أن يكبروا فلا يدعوكم أن تأكلوا»؛ يعني مبادا بزرگ شوند و بفهمند و اعتراض كنند.
معناي (فَليَأكُل بِالمَعروف) اين نيست كه سرپرست يتيم با صرفه جويي در مال خود، از مال يتيم صرف نظر كند، بلكه به اين معناست كه به اندازه كاركرد خود از مال يتيم اجرت بگيرد نه بيشتر.
پس از بلوغ جنسي و رشد اقتصادي يتيم، اموالش را بايد در حضور شاهد به او بازگرداند: (فَإذا دَفَعتُم إلَيهِم أموالَهُم فَأشهِدوا عَلَيهِم)، زيرا حضور شاهد افزون بر دفع اتهام از
ادامه دارد 👇
سرپرست يتيم، همچنين جلوگيري از ادعای بیمورد يتيم در آينده، در صورت منازعه و مراجعه به محكمه نيز قيام بيّنه به خصومت پايان مي دهد و هرچند سخن ولي يتيم با سوگند نيز ثابت مي شود، بيّنه شرعي به سخن وي استحكام بيشتري مي بخشد.
دستور شاهد گرفتن، حكم ارشادي و استحبابي است.
قرآن كريم كتاب نور و هدايت است، از اين رو براي هدايت جامعه، همراه بيان احكام فقهي و حقوقي با اشاره به ريشه اساسي همه مسائل يعني توحيد، مي فرمايد: حسابگر واقعي خداست و همه كارها نزد خداي دانا و حسابگر و آگاهِ به همه چيز، حاضر است و حسابرسي مي شود: (وكَفي بِاللهِ حَسيبا)؛ تا كسي نپندارد با شهود و مدارك صوري مي توان اموال ايتام را تصاحب كرد و از منظر حق تعالي نيز مخفي مي ماند.
تسنيم ج 17 صص 356 تا 359
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
نقش هاشمی در فتنه 88 از زبان مورخ ارجمند دکتر سید حمید روحانی https://iranemoaser.ir/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D9%83%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D9%8A%D8%AF-%D8%AD%D9%85%D9%8A%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D9%85%D8%B3%D8%A6/
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
#گزیده_تفسیر_سوره_نساء_آیه
للرجال نصيبٌ ممّا ترك الوالدان و الأقربون و للنساء نصيبٌ ممّا ترك الوالدان و الأقربون ممّا قلّ منه أو كثر نصيباً مفروضاً (7)
اين آيه از آيات محوري قرآن كريم درباره احكام عمومي ارث و در حكم قانون اساسي و اصل جامع ارث است، زيرا در مقام بيان كلي مسئله ارث بري هر يك از زن و مرد و محروم نبودن هيچ يك، از ارث است. در عصر جاهلي، محروميت زنان از ارث، امري پذيرفته شده بود. اين آيه مسئله ارث بري مرد و زن را در دو جمله مستقل آورده است تا آشكارا و قاطع با رسم و سنت جاهلي، يعني محروم بودن زن از ارث مبارزه كند، زيرا در كارهاي بسيار مهم تنها قانون و خطاب كلي كارساز نيست.
معيار و اصل جامع ارث اين است كه ميراث ميت به كساني كه رابطه ميلادي با او دارند، يعني فرزندان او و نيز كساني مي رسد كه نسبت متوفا به آنان از ديگران نزديك تر است: (لِلرِّجالِ نَصيبٌ مِمّا تَرَكَ الوالِدان والأقرَبونَ ولِلنِّساءِ نَصيبٌ مِمّا تَرَكَ الوالِدان والأقرَبون) و افراد ديگر از آن سهمي ندارند، هرچند از اقوام نزديك باشند.
مراد از «رجال» در اين آيه، جنس مذكر و مراد از «نساء» جنس مؤنث است و همه افراد آن جنس، از كوچك و بزرگ را دربر مي گيرد. ارث بري زن از شوهر، از آيات ديگر استفاده مي شود.
آيه، محور تقسيم ارث را «ولادت» و «قرابت و رحامت» و نيز زن و مرد را يكسان مشمول قانون ارث مي داند ـ تساوي زن و مرد در برابر قانون ارث، غير از تساوي آن ها در ارث است ـ از همين رو اين آيه، دليل بطلان حكم تعصيب[1]
است.
«رحامت و قرب» شامل «ولادت» نيز مي شود؛ ليكن براي بيان اهميت ولادت، اين عنوان جداگانه آمده و ذكر (الأقرَبون) بعد از (الوالِدان) ـ كه ذكر عام بعد از خاص است ـ مبيّن آن است كه دو عنوان عامل وراثت اند: «ولادت» و «رحامت و قرب»، يعني وارث و مورّث يا بايد رابطه والدي و ولدي داشته باشند؛ يا به اصلي جامع مانند جدّ منتهي شوند.
كلمه (الوالِدان) مطلق است و شامل جدّ نيز مي شود و با نص خاص تقييدپذير است كه با زنده بودن پدر به جدّ ارث نمي رسد. كلمه (الأقرَبون) نيز مؤيّد اين تقييد است. (الأقرَبون) محدوده عرفي دارد كه در آيات ديگر و روايات آمده است كه وارثان را به سه طبقه قسمت مي كند و با بودن طبقه مقدم به طبقه بعدي ارث نمي رسد.
تصريح به (الوالِدان والأقرَبون) و تكرار آن در جمله دوم، با امكان اكتفا به ضمير، يا به سبب اهميت است يا خصيصه مورد.
===========
[1]ـ برخي از فقهاي اهل سنت مي گويند اگر اموال متوفّا بيشتر از سهام مقدّر باشد، مقدار اضافه را بايد به عصبه (بستگان ذكور و پدري متوفّا) داد (المحلّي، ج9، ص256) .
اموال ميت بايد طبق بيان الهي ميان وارثان قسمت شود؛ خواه ميراث، مال اندك باشد يا فراوان: (مِمّا قَلَّ مِنهُ أو كَثُر). اين صراحت و عموميت، هرگونه تبعيضي را نفي و از هر تبعيضي جلوگيري مي كند و نمي توان به بهانه كم بودن اموال ميت، زنان يا مردان را از ارث محروم كرد؛ يا با ادعاي اختصاص قانون ارث به ثروتمندان، افراد كم درآمد را از اين قانون مستثنا كرد.
سهام بيان شده براي بازماندگان متوفّا، نزد حق تعالي قطعي و لازم است و كسي حق تخلف از آن را ندارد: (نَصيباً مَفروضا). اين جمله تنها سفارش اخلاقي نيست تا الزام آور نباشد و بتوان با تفريط، حقوق زنان را از ارث ناديده گرفت؛ يا با افراط ادعا كرد كه زن و مرد يكسان از ميت ارث مي برند.
تسنيم ج 17 صص 390 تا 392
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#دین_از_سیاست_جدا_نیست
#صاحبان_این_سخنان_غلط_در_کدام_جبهه_بودند_یا_هستند؟ 4
فرامرز شکوری: ارادهی مردم همان ارادهی خداست و انتخاب مردم همان انتخاب خداست. لذا دموکراسی غربی با دین سازگار است.
هفتهنامه آبان شهریور 77
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#خصال_نشانهی_کمال_مؤمن
45- قليل الزلل؛ لغزش هاي او كم است، اگر چه امكان دارد گاهي بر اثر جهل، فراموشي يا... پايش بلغزد.
46- حركاته أدب؛ حركاتش مؤدّبانه است و گران مايه ترين سرمايهي انسان، يعني ادب را كاملاً رعايت مي كند: «لا ميراث كالأدب»[1].
از خدا جوييم توفيق ادب
بي ادب محروم گشت از لُطف ربّ
بي ادب تنها نه خود را داشت بَد
بلكه آتش در همه آفاق زد[2]
و كلامه عجب؛ گفتارش شگفت آور است؛ زيرا معارف نغز و معاني پر مغز و آموزنده را به همراه دارد.
===========
[1]ـ نهج البلاغه، حكمت 54.
[2]ـ مثنوي معنوي، دفتر اول، بيت 78.
ادب فنای مقربان ج 1 ص 285
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402