دکتر محمدرضا کرامتی
#فلسطین هشدار به سركشان و جبّاران روزي يهود در نهايت ضعف و ذلّت بود و دشمن او در غايت قوّت و عزّت
مطالبی که از کتب مثلا علامه جوادی آملی يا شهید علامه مطهری يا... نقل قول میکنم، یا مطالب موجود در اون نرمافزارها نیازمند ویرایش است یا وقتی به اینجا منتقل میکنم محتاج ویرایش میشود اما چون تعداد کلماتِ نیازمند ویرایش زیاده، در اغلب موارد، اصلاح نکرده و به تفطن خواننده واگذار میکنم.
تفطن
[تَ فَطْ طُ] (ع مص) دريافتن. دانستن. به فطانت درک کردن. || (اِ) زيرکي. هوشمندي.
دهخدا
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
گزيده تفسير آیههای ۱۹ و ۲۰
أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(١٩) يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
دو آيه قبلي مثلي را درباره «زندگي بي فروغ» منافقان، و اين دو آيه مثل ديگري را درباره «زندگي پرهراس» آنان بيان مي كند.
مثال پيشين درباره حرمان منافقان از «بينش» صحيح بود و مثال كنوني درباره حرمان آنان از «گرايش» و رفتار درست. منافقانِ درمانده، مانند مسافران راه گم كرده اي هستند كه گرفتار باراني شديد، همراه با ابرهايي غليظ و تيره و رعد و برقي هراس انگيز و مرگبار شده اند.
آنان انگشتان در گوشها فروبرده اند تا خروش رعد آنان را به كام مرگ نكشاند. برق شديد آسمان نيز نزديك است چشمانشان را بربايد. با جهش هر برق، چند قدم به پيش مي روند و چون فروغ آن باز ايستاد و در تاريكي غرقشان ساخت، متحيرانه بر جاي خود مي ايستند.
منافقان با استفاده از ايمان صوري خود و در پناه آرامش جامعه اسلامي چند قدمي به پيش مي روند، ولي هنگامي كه راز درونشان آشكار شد، بر جاي خود مي ايستند و توان هر كاري را از دست مي دهند. اگر خدا مي خواست، از همان آغاز نورشان را مي گرفت ولي چند روزي براي امتحان به آنان مهلت داده شد. پايانْ بخش هر يك از دو آيه، هشداري است به منافقان؛ در پايان آيه اول سخن از «احاطه قهري» خدا بر آنان است و در پايان آيه دوم «قدرت بيكران» حق بر عملي ساختن وعيدهايش مطرح شده است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
2.24M
#نقد_سخنان_رایج
مَنْ عَلَّمَنی حَرْفاً فَقَدْ صَیَّرَنی عَبْداً
در این صوت در مورد سخن «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً» و حدیث «علمنی رسول الله الف باب من العلم...» و حديث «أنا عبد من عبيد محمد» و مواجهه پزشک هندی با امام صادق علیه السلام و علت مسلمان شدنش صحبت شده است.
شما میتونید با دور تند گوش کنید تا در وقتتون صرفهجویی بشه. وقتی مثلث صوت رو بزنید اون بالا این علامت (×2) میاد وقتی اونو بزنید میتونید با سرعت دو برابر گوش کنید.
الآن خودم گوش دادم فهمیدم که در زمان 02:34 به جای اینکه بگم صادر گفتهام نازل. معذرت.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@mazahb
#نماز_گینس 😅🤣😂☝️
نمازتون قبول باشه 😂😂😂
طیب الله
طیب الله
توصیه اقا به ثبت این نماز در گینس ؟!
انتشار با صلوات بلامانع است
#مذاهب_عارفان
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
https://eitaa.com/joinchat/2382037001C2d978a4435
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
بسم الله الرحمن الرحیم
گزيده تفسير آیهی ۲۱ بقره
قرآن كريم در تبيين احكام الهي از شيوه تخاطب بهره مي گيرد، تا انسان احساس مسئوليت كند و لذّت حضور در حريم حق را نيز بچشد. نداهاي بي واسطه قرآن نشانه رابطه اي مستقيم و فعلي بين خدا و انسان است.
وثنيين حجاز در پرستش بتها به سنت نياكان خود تمسك مي كردند و خداي سبحان در اين كريمه اوّلاً ضرورت عبادت را از راه ربوبيت و خالقيت حق و همچنين از راه كمال بودن تقوا، اثبات كرده و ثانياً به وثنيين پاسخ مي دهد: نياكانتان نيز مانند شما مخلوق خدا بودند و شما نبايد از سنّت جاهلانه آنان پيروي كنيد. عبادت (بندگي خدا در عقيده، اخلاق و عمل) تأمين كننده حيات انساني است و بدون آن، انسان در حدّ گياه يا حيوان و گاهي پست تر از حيوان است.
عبادت زمينه ساز تقوا و تقوا ره توشه و زمينه دستيابي به فَلاح و فلاحِ نهايي انسان در لقاي حق است. پس تقوا هدف عبادت و خود مقدمه اي براي فلاح عبادت كننده است.
تسنيم، جلد 2، صفحه 353
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
با تبریک سالروز ولادت با برکت حضرت زینب سلام الله علیها
مطلبی از شهید علامه مطهری تقدیم میگردد:
دستگاه بني اميه خيال كرد كه حسين ( ع ) را كشت و تمام شد ، ولي بعد فهميد كه مرده حسين ( ع ) از زنده حسين ( ع ) مزاحمتر است ، تربت حسين ( ع ) كعبه صاحبدلان است .
زينب هم به يزيد همين را گفت . گفت اشتباه كردي ، « كد كيدك و اسع سعيك ، ناصب جهدك فو الله لا تمحو ذكرنا ، و لا تميت وحينا » ، هر نقشهاي كه داري بكار ببر ولي مطمئن باش تو نميتواني برادر مرا بكشي و بميراني ، برادر من زندگيش طور ديگر است ، او نمرد ، بلكه زندهتر شد .
حماسه حسینی ج ۱، شهید علامه مطهری رضوان الله علیه.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
1.84M
در مورد «یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبود»، «کان الله و لم یکن معه شیء»، «رسا بودن دومی و نارسایی اولی»، «رسوم درست و غلط»، «کان تامّه» و «فعل منسلخ از زمان» صحبت شده است.
توضیح تکمیلی در صوت بعدی 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
816K
توضیح تکمیلی صوت بالا
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#روزنامه_کیهان
🔹 دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزيده_تفسير_آیه ۲۲ بقره
خداوند سبحان در صدر اين آيه كه تتمه آيه قبل است، با تبيين ربوبيّت خود در قالب ذكر برخي آيات آفاقي كه نمونه اي از مجموعه نظام آفرينش است، انسان را متوجه توحيد ربوبي مي كند و در ذيل آن او را از هر گونه شرك آشكار و پنهان نهي مي كند، تا انسان كه مسافر الي الله است بتواند در پرتو عبادت، زاد و توشه راه را كه تقواست تحصيل كند.
اداره همه امور كلي و جزئي عالم مستقيماً به دست خداست و حلقه هاي زنجيره علل هر شي ء نيز جز مجاري فيض و آيات الهي نيست و از اين رو، اسباب و عللْ در آفرينش و پرورش اشيا هيچ نقش استقلالي ندارد. پس هيچ شريكي براي خدا در خالقيت و ربوبيّت نيست.
انسان كه با فطرت توحيدي آفريده شده، اگر به فطرت خويش بازگردد، همين نداي توحيد را از درون خود نيز شنيده با نداي آفاق جهان هماهنگ و سازگار مي يابد.
تسنيم، جلد 2، صفحه 390
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#احتمالهای_مختلف
« اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه » (فاطر/10)
اين آيه را دو جور تفسير ميكنند و هر دو جورش هم درست است . همان طوري كه قبلا هم تذكر دادهام اساسا معني ندارد كه ما آيات قرآن را هميشه به يك معني خاص حمل كنيم . يك جا كه ميبينيم آيه در آن واحد دو معني درست را تحمل ميكند ، هر دو مقصود است . اين از خصائص و جزء معجزات قرآن است كه گاهي تعبيرات خودش را طوري ميآورد كه آن را چند جور ميتوان معني كرد و هر چند جورش هم درست است . گاهي شاعري شعري ميگويد كه چند جور قابل معني است و چه بسا از خودش هم بپرسيد ميگويد هر طور كه بخواهيد بخوانيد همان درست است . اين شعر سعدي كه در اول " بدايع " است معروف است و آن را چند جور ميتوان خواند :
از در بخشندگي و بنده نوازي
مرغ هوا را نصيب و ماهي دريا
يعني خداي بخشنده و بنده نواز ، هم مرغ هوا را نصيب انسان كرده و هم ماهي دريا را .
ولي اين شعر را هفت هشت جور ديگر هم ميشود خواند ، از جمله اينكه :
از در بخشندگي و بنده نوازي
مرغ ، هوا را نصيب و ماهي ، دريا
يعني هوا را نصيب مرغ كرده و دريا را نصيب ماهي .
از در بخشندگي و بنده نوازي
مرغ هوا را نصيب ، ماهي دريا
يعني ماهي دريا را نصيب مرغ هوا كرده .
اگر اينها را تلفيق بكنيد چند جور ديگر هم ميشود خواند ، البته با اين تفاوت كه اينجا در خواندن بايد تغييري بدهيم ، يك دفعه ميگوييم " مرغ هوا را نصيب و ماهي دريا " و يك وقت ميگوييم " مرغ ، هوا را نصيب و ماهي ، دريا " ولي آيات قرآن را هيچ لزومي ندارد كه چند جور بخوانيم ، يك جور هم كه ميخوانيم چند جور معني ميدهد .
آشنایی با قرآن، ج 4، ص 134 و 135
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
محتوای این سخنرانی، «اعلا»ست.
بسیار گوش دادنی است.
حاج آقا علی اکبر وحیدی عزیز برام فرستادن. کمال تشکر رو از ایشون دارم. 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402