eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
904 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر محمدرضا کرامتی
#اختلاف_شیعه_و_سنی وضو لطفا اهل سنّت محترم هم گوش کنند و نیز شیعیان عزیز می‌تونن این صوت رو به ا
یکی از اعضای محترم فرمود روز ۱۹ مرداد هم در مورد آیه وضو صحبت کرده بودم. از این دیده‌بان محترم متشکرم و از اعضای گرامی عذرخواهم. البته ممکنه دو توضیح عین هم نباشن (مختلف باشن نه متضاد یا متناقض). جست‌وجو کردم پیام کتبی‌ام این بود: بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم در مورد آیه 6 سوره مائده و اختلاف وضوی سنی و شيعه صحبت می‌کنیم. شاید نسبةً تخصصی باشه اما لطفا همه گوش کنن. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم [مرتبط با جادو] ۱۰۲ و ۱۰۳ بقره يهود افزون بر انكار بشارت هاي تورات درباره رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و پشت سرانداختن كتاب خدا، در رويارويي با آن حضرت و در راه تضعيف اسلام، با پيروي از آنچه شياطين در عهد حكومت سليمان(عليه‌السلام) بر مردم خوانده بودند، از سحر نيز مدد مي گرفتند. آنان براي توجيهِ ديني استمدادِ از سِحْر، آن را به برخي انبيا، مانند حضرت سليمان(عليه‌السلام) اسناد داده، سلطنت و قدرت او را نشأت گرفته از سحر مي نماياندند. البته محتمل است جادوگري عمل نياكان يهود بوده و اسناد آن به فرزندان، يعني يهود عصر نزول قرآن، به سبب تشابه فكري بين يهود عصر نزول قرآن با نياكان خود باشد. سحر در زمان حضرت سليمان(عليه‌السلام) يا پس از وفات وي رواجي خاص داشت. شياطين جنّ كه با تسخير حضرت سليمان از افساد جامعه و اضلال مردم ممنوع بودند، پس از وفات آن حضرت از بند و تسخير او رهيدند و شروع به افساد و اضلال كردند. آن شياطين در اعتقاد و عمل كافر شدند و منشأ كفر آنان سحر بود. سحر كه گناه بزرگ است، در صورت ايمان به استقلال آن در تأثير، سبب كفر اعتقادي و اگر بدون اين اعتقاد تنها در عمل به كار گرفته شود، سبب كفر عملي است. مراد از كفر در اين آيه شريفه، خصوص جَعْل و تدوين سحر و سپس استناد آن به پيامبر معصوم، يا تعليم سحر يا به كارگيري آن، يا مجموع هر سه كار است و چون تنها راه توهم كفر سليمان(عليه‌السلام) و همچنين طريق منحصر اسناد كفر به آن حضرت در نزد شياطين يهود، پندار سحر آن حضرت بود، تبرئه و تنزيه حضرت سليمان از كفر نيز به تنزيه وي به طور مطلق از جادوگري باز مي گردد. حضرت سليمان(عليه‌السلام) هرگز به اصل سحر و كفر اعتقادي و عملي آن آلوده نشد. سلطنت و مُلك او فقط عطيه الهي بود، نه محصول سحر. سحر، علمي قابل انتقال به ديگران است و بطلان و حرمت آن دليل بر علم نبودن آن نيست. شياطين غير از سحر آنچه را بر هاروت و ماروت نازل شده بود نيز به مردم تعليم مي دادند. هم آن شياطين و هم اين دو فرشته، معلم سحر بودند؛ با اين تفاوت كه قصد شياطين افساد بود؛ ازاين رو عمل آنها حرام بلكه موجب كفر شد، ليكن نيت و هدف هاروت و ماروت كه دو فرشته معصوم بودند، دفع مفسده سحر و ابطال سحر ساحران بود؛ ازاين رو عمل آنان مباح، بلكه راجح شد. آن دو فرشته، هم از متن عمل به سحر مصون و هم از قصد آن منزه بودند و تعليم سحر از جانب آنان از قبيل آموزش مغالطه در منطق با هدف كشف مغالطات و دوري جستن از آن در برهان بود. مردم از هاروت و ماروت چيزي را مي آموختند كه به سبب آن عامل تفرقه بين دو همسر مي شدند. ذكر خصوص تأثير سحر در جدايي بين زن و شوهر، افزون بر عنايت و اهتمام به كانون منسجم خانواده كه تزلزل و ويراني آن پيش لرزه زلزله در نظام جامعه و فروپاشي ديوار آن است، به سبب شيوع و اهميت اين فاجعه اجتماعي بوده است، نه از باب حصر تأثير سحر در اين مصداق. سحر تكويناً مؤثر است، ليكن تأثيرگذاري آن مستقل از سنت الهي و از قانون سبب و مسبب بيرون نيست؛ بلكه مشمول قانون عام عليت است و تأثير آن با اراده ربوبي خداي سبحان و توحيد افعالي منافات ندارد؛ زيرا سحر جزو مقدرات الهي است و بدون اذن خداوند هيچ ساحري نمي تواند به كسي آسيبي برساند؛ بنابراين، تأثير سحر به سبب حائل نشدن اراده خداوند بين سبب و مسبب است و اذن تكويني خداي سبحان به تأثير سحر، براساس حكمت است و در هر مقطع كه سخن از حُسن و جمال علمي است، از آنِ خداوند است و در هر مقطع كه سخن از قبح و بطلان عملي است، از آنِ شخص ساحر و مانند اوست. وقوع هر كاري، خير يا شرّ، متوقف بر اذن تكويني خداست، وگرنه مستلزم اموري مستحيل، مانند تفويض، بي نيازي معلول از علت يا اتكاي شي ء به خود است. سحر نه تنها هيچ نفعي ندارد، بلكه زيانبار و ازاين رو استعمال آن تشريعاً حرام است، مگر در مورد ويژه كه با اذن تشريعي خداوند باشد كه در اين حال نافع بودن آن نيز فقط به عنايت الهي است. البته آنچه مذموم است، عمل به سحر يا فراگيري آن به قصد عمل است، نه علم سحر يا صرف تعلم آن؛ زيرا علم به آن، براي پرهيز خود عالم از آلودگي به سحر و تحذير ديگران از ابتلاي به آن سودمند است. پيروان شياطين در عين حال كه مي دانند در آخرت بي بهره اند نمي دانند كه كفر ورزيدن و ساحري پيشه كردن يا اهانت به پيامبر الهي و دولت سليماني را كه بر اعجاز استوار است، به استمداد از سحر متهم كردن عبارت از هويت فروشي و تاراج و حراج خويش است. دنيا طلبي و گرايش به منافع خيالي و نيز عناد و لجاج يهود عصر نزول قرآن نيز چنان بود كه با علم به اين كه فنّ سحر و تعليم و استعمال آن سبب محروميت از همه منافع و مواهب اخروي است به آن رو آورده بودند. كاش يهوديان مي دانستند كه تنها ثمن جان آدمي بهشت است، و آموزش سحر و استعمال آن را ثمن جان خود قرار دادن معامله اي بس زيانبار است؛
زيرا اعتقاد به هر امري و صرف عمر در راه آن همانا به تجارت گذاشتن حيات و هستي خويش و دادن جان خود در برابر آن امر است؛ ازاين رو كسي كه جان را به ثمن دوزخ مي فروشد و هويّت خود را در برابر منافع پنداري حاصل از سحر از دست مي دهد، بد تجارتي كرده است. مؤمنان كه طاعت و تقوا پيشه كنند، افزون بر رهانيدن خود از قيود بندگي هوا و شيطان، يك ثواب هرچند به ظاهر اندك كه از طرف خداوند در برابر ايمان و تقواپيشگي به آنان داده مي شود، از همه منافعي كه همه ساحران در دوران عمر خود مي برند بهتر است؛ زيرا چيزي كه از نزد خداست، با معيارهاي دنيايي قابل ارزيابي و سنجش نيست. تسنيم ج ۵ صص ۶۴۳ تا ۶۴۶ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
چرا امامت، از نظر شیعه، از اصول دین است؟ امامت از مسائل كلامي و اصول دين به شمار مي آيد؛ امّا ديگران آن را از مسائل فقهي و جزو فروع مي شمارند. آنان لزوم عصمت امام را باور نداشته و او را چونان رهبران عادي مي دانند كه منصب خويش را از انتخاب مردم به دست مي آورد نه از نصب الهي، از اين رو آن را از اصول ندانسته و در فقه از امامت گفت وگو مي كنند و اگر در علم كلام از امامت سخن مي گويند، براي نفي كلامي بودن آن است. در اعتقاد راسخ اماميه، اداره امور جامعه از وظايف نازل و ضعيف امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را فقط رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي مي كنند، امام شخصيتي ارزشمند است كه وجود ناسوتي اش نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين مي كند و وجود ملكوتي اش فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راه مي نمايد و وجود جبروتي اش حاملان عرش و سكان ملأ اعلا را به كمال لايقشان دعوت مي كند و هم كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد. كلامي بودن امامت يعني تعيين امام بر عهده خدا و از افعال اوست، [زيرا] امام نه تنها بايد در ايفاي وظيفه امامت و اعلام و اِخبار احكام الهي و تشريح و تبيين آن دچار خلاف، غفلت، سهو و نسيان نشود بلكه در اعمال و وظايف فردي نيز گرفتار خلاف نگردد؛ نه گِرد گناه بگردد و نه گَرد معصيت چهره جان او را آلوده كند و بالاتر، نه تنها دستش به گناه دراز نشود و تصميم آن در دلش نگذرد بلكه انديشه اش نيز از خطا و اشتباه مصون و محفوظ باشد و اين همان مقام والاي عصمت است كه جزو اسرار نهاني و نهايي انسان كامل و نيز از شرايط نبوت و امامت شمرده مي شود. چنين كسي مي تواند همه اسرار جهان را به تعليم الهي بفهمد و امور سعادت بخش بشر را درست ادراك كند و باطن اشياء و اشخاص را به اذن خدا و بي اشتباه بنگرد. اين كار را كه از ملكات راسخ انسان كامل است، هيچ كس جز ذات اقدس الهي و آن كه خدا بخواهد، تشخيص نمي دهد، به همين دليل نصب و تعيين امام تنها بر عهده خداي عالم به غيب است. قرآن كريم نيز در جريان آزمايش خليل حق، حضرت ابراهيم (عليه‌السلام) امامت را عهد خدا خوانده: (لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين)[1] و تعيين و نصب امام را به خدا نسبت داده است: (قالَ اِنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماما).[2] «ظلم» هر گونه خلاف را شامل مي شود و خداي سبحان ظالم بودن و ارتكاب كوچك ترين خلاف را مانع رسيدن عهد ولايت و مقام والاي نبوت و امامت به او مي داند: (لايَنالُ عَهدِي الظّلِمين)، بنابراين عصمت (يعني مصونيت از خطا و خطيئه) شرط اساسي چنين مقامي است و تشخيص و تعيين معصوم و نصب او در اين جايگاه از افعال الهي و اصول دين، در نتيجه جزو مسائل كلامي است. به زعم ديگران كه عصمت را براي امام شرط نمي دانند[3] ، چيزي به نام امامت الهي معني ندارد. آنان عرش امامت الهي را به فرش خلافت بشري تنزل دادند و خلافت را فقط مديريت مادّي جامعه پنداشتند و از امام و امامت به خليفه و خلافت تعبير كردند، در نتيجه او را چونان ساير رهبران عادي پنداشتند كه با انتخاب مردم به رسميت مي رسد و بر اين باورند كه زير سقف سقيفه بني ساعده هم مي توان او را برگزيد و ضرورتي در نصب و تعيين الهي در غدير و مانند آن نيست. =========== [1]ـ سوره بقره،آيه 124. [2]ـ همان. [3]ـ كشف المراد، ص390. امام مهدي (عج) موجود موعود، صص ۲۳ تا ۲۵ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
33.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبری کیست؟ ‼️ تسلط رهبری در شعر 00:19 ♨️ تسلط حیرت‌آور در بحث زبان و ترجمه 03:35 💢 هشدار العین الاخباریه به کشورهای عربی در رابطه با رهبر ایران 4:36 🟣 رفتار پدرانه حتی برای معترض‌‌ 06:40 ‼️ وقتی درخواست یک طنزپرداز از با اشکال فنی مواجه شد! 08:53 ♨️ نظر شنیدنی نوری‌زاده درباره اول شخص مملکت 10:29 💢 گوش‌تان به فرمان باشد... 11:51 ‼️ عبادتی که یک را مجذوب کرد! 10:55 ♨️ دقیقه 11:14 را ویژه ببینید! 🟣 عالِمی که پابوس رهبر شد 11:40 💢 نظر درخصوص رهبری 12:09 ‼️ تضعیف رهبری، گناهی بالاتر از شرب خمر 12:32 _________________________ 🔰 برشی از سخنرانی 🔸 پیوند دریافت نسخه باکیفیت👇 🌐 https://www.aparat.com/v/AxnFs 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
بسم الله الرحمن الرحیم سلام عليكم ۱۰۴ بقره برخي مسلمانان به رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) مي‌گفتند: در گفتار خود حال ما را مراعات كرده، با تأنّي سخن بگوييد، تا ما آن را ادراك كنيم و به ياد سپاريم يا بنگاريم. آنان مراد خويش را با كلمه «راعنا» بيان مي‌كردند. در زبان عبري، انسان پليد و خبيث را «راع» مي‌گفتند. يهوديان تحريفگر، فرصت طلب و جسور، «راعنا» را، كه واژه‌اي عربي و به معناي درخواست رعايت و تأنّي در سخن گفتن است، به قصد طعن در دين و توهين به پيامبر گرامي(صلّي الله عليه وآله وسلّم) و تحقير و استهزاي مسلمانان، عبري فرض كرده، از آن سبّ و شتم و دشنام مزبور را اراده مي‌كردند كه معاذ الله «تو در ميان ما خبيث و شرور هستي» و گاهي با پيچاندن زبان و لَعْب با حروف، آن را به صورت «راعينا» ادا مي‌كردند كه به معناي «چوپان ما» است. از اين رو، خداي سبحان مسلمانان را از گفتن چنين كلمه‌اي در گفت‌وگو با رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) نهي كرد و به آنان فرمود: براي بيان مراد خود واژه «انظرنا» را برگزينيد تا افزون بر افاده معناي مطلوب، زمينه سوء استفاده بيگانگان و به ويژه يهود عنود را در آن فضا از بين ببريد. توهين به شخصيت حقوقي پيامبر گرامي(صلّي الله عليه وآله وسلّم) توهين به خداوند است؛ ازاين‌رو خداي سبحان با تأكيد بر ضرورت امتثال اين فرمان، پيامد ناديده گرفتن و ترك آن را «كفر عملي» دانسته؛ چنان كه توهين‌كنندگان عمدي رسول اكرم، گرفتار «كفر اعتقادي»اند و براي انذار هر دو گروه فرموده است: كافران را عذابي دردناك در پيش است. تسنيم ج ۶ صص ۲۵ و ۲۶ https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حکمت 10 - روش معاشرت با مردم وَ قَالَ عليه‌السلام خَالِطُوا اَلنَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ و درود خدا بر او، فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوى شما آيند. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
در کتاب «النهاية فی غريب الحديث و الأثر» ج ۲ ص ۳۹۵ آمده است: هر کسی شیطانی به همراه خود دارد... . سند👇 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ 💠درباره قدرت نقش‌آفرینی مردم در حوادث بزرگ 🔸امروز غزه را ملاحظه کنید! 💪یک گروه کوچک، آمریکای با آن عظمت را و رژیم صهیونیستی آویزان به آمریکا را عاجز کرده‌اند 🌟حادثه ‌۱۹ دی سال ۵۶ قم یک حادثه‌ای است به مراتب از این بالاتر. ⁉️برای اینکه در ۱۹دی مردم قم آمدند داخل خیابان، شهید هم دادند، کتک هم خوردند، عدّه‌ای هم زندان رفتند، 🔍امّا سرآغاز یک جریانی شدند که توانست یک رژیم وابسته‌ مستکبر ظالم مسلّط بر این کشور را در طول مدّت حدود یک سال سرنگون کند. 💎امام بزرگوار یاد داد به مردم‌ که حضور آنها در صحنه معجزه‌آفرین است ✨خدای متعال به این مبارزه برکت داد؛ ⏪قم و تبریز و یزد و شیراز و اینجا و آنجا و همه جا، ملّت ایران قیام کردند و حادثه‌ ۲۲ بهمن اتفاق افتاد. 🏷تکیه به توده‌ مردم؛ درس امیرالمؤمنین به ما ✍️در فرمان امام به مالک اشتر است: 👈وَ اِنَّما عِمادُ الدّينِ وَ جِماعُ المُسلِمينَ وَ العُدَّةُ لِلاَعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّة ⭕️شما جامعه‌ اسلامی هستید، تکیه‌گاه اسلامتان امّتند، بدنه‌ مردمند. 👈وَ العُدَّةُ لِلاَعداء ⭕️ذخیره‌ در مقابل دشمن، چه کسانی هستند؟ توده‌ مردم 🏷نکته‌ای درباره حضور مردم در صحنه ✅کشاندن مردم به صحنه‌ مبارزه باید با جهت‌دهی دقیق و با توان‌بخشی معرفتی باشد. ❌هدفهای دست دوّم، هدفهای فرعی، مورد توجّه نیست. 📌هدف عبارت است از: ❇️حاکمیت اسلام ❇️عزت ملی ❇️صلاح کامل ملت ایران ❇️اعتلای ملت ایران ❇️مقابله‌ با استکبار ☑️آن رژیمی که در ۲۲ بهمن به دست مردم ایران ازاله شد، یک رژیم وابسته و کودتایی بود؛ ⭕️یک عده‌ای امروز نمیخواهند این را بعد از چهل سال باور کنند. 🔻این سیاست راهبردی امام بزرگوار است: ⏪آوردن مردم وسط صحنه، سپردن پرچم مبارزه به دست مردم. 🏷سیاست راهبردی دشمنان در مقابل سیاست امام(ره) است: 🚨بیرون آوردن مردم از صحنه، کشاندن مردم به بیرون از میدانِ هماوردی و مسابقه و رزم 🔻اینها از کارهایی است که امروز مخالفین ملّت ایران و دشمنان ملّت ایران مشغولند: 📌نبودن مردم در صحنه‌ سیاست 📌نبودن مردم در صحنه‌ فرهنگ 📌نبودن مردم در صحنه‌های اقتصادی 📌نبودن مردم در صحنه‌های دینی 🚨مورد تمسخر قرار گرفتن راه‌پیمایی اربعین 🚨مورد تردید قرار گرفتن جشن بزرگ مربوط به امیرالمؤمنین یا نیمه‌ شعبان در خیابانهای تهران 🚨مورد تردید قرار گرفتن احترام به سردار بزرگ ایران و منطقه، شهید سلیمانی 📌مأیوس کردن مردم از آینده 📌برجسته کردن کمبودها و سختی‌ها در امور اقتصادی 📌ترساندن مردم از قدرتها 📌بی‌اعتقاد کردن مردم به عوامل حضور و شجاعت و قدرت و ایمان دینی 🚨مسئله‌ حجاب و این قضایای حجاب را با این چشم نگاه کنید. 📌ایجاد اختلاف و دوقطبی بین مردم 🛡راه مقابله حضور مردم است. مردم در: ❇️مسائل اقتصادی ❇️مسائل سیاسی ❇️انتخابات ❇️حتّی در مسائل امنیتی باید وارد بشوند. 🏷مسئله‌ حضور مردم در صحنه باید ترویج بشود 🔺این حق است. 🔻تواصی به حق وظیفه‌ همه است؛ ✅روحانی ✅استاد دانشگاه ✅منبر ✅صداوسیما ✅مسئول سیاسی ✅مدیر فلان دستگاه ✅عالِم ✅مرجع 👌مردم را بایستی به حضور در میدان، ایستادگی در میدان، آشنایی با لوازم میدان وادار کنند. 📌البتّه مسئولان حکومتی باید بدانند که مردم آماده‌اند، لذا وظیفه‌ی آنها سنگین است. ♦️دلایل آمادگی مردم: 🔸اجتماع عظیم در سال چهارم شهادت سلیمانی 🔹حضور در بیست‌ودوّم بهمن‌ها 🔸حضور در جمعه‌ی آخر ماه‌رمضان‌ها 🔹حضور در نهم دی‌ها 🔸حضور در ایّام‌الله گوناگون 💠درباره قضیه کرمان ⏪در این قضیه‌ اندوه‌بار و فاجعه‌بار که در کرمان اتفاق افتاد 🔻ما اصرار نداریم این و آن را متهم کنیم 👈امّا اصرار داریم که عوامل واقعی و پشت‌پرده‌ این حادثه را پیدا کنیم و آنها را سرکوب کنیم. 💠درباره مسئله غزه ☑️در مسئله‌ غزه هم پیش‌بینی‌ها دارد بتدریج خودش را کاملاً نشان میدهد. 🚨سه ماه است رژیم صهیونیستی دارد جنایت میکند. 👈 این جنایتها در تاریخ خواهند ماند حتی بعد از آنکه که رژیم صهیونیستی نابود شد ❌رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از هدفهایش نرسیده: گفت حماس را از بین میبریم⏪ نتوانست گفت مردم غزه را منتقل میکنیم⏪نتوانست گفت جلوی اقدامات مقاومت را میگیریم⏪نتوانست 🔺شکست یعنی همین 🍀مقاومت بایستی همچنان باقدرت خودش را بِروز نگه دارد و آماده باشد و از ترفند دشمن غافل نماند و بعون‌اللّه هر جا دستش رسید، ضربه را وارد کند. و ان‌شاءاللّه این کار خواهد شد و این روز ان‌شاءاللّه خواهد رسید.
🔴در نامه بالا امیر کبیر پسر ناصرالدین شاه را به جرم رشوه از حکومت قم عزل کرده و به شاه می نویسد: اداره امور مملکت با توصیه عمه وخاله نمی‌ شود 🌹سالروز شهادت 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 🌍 eitaa.com/ebratha_ir  ایتا 🌍 splus.ir/ebratha.org  سروش