eitaa logo
محسن الویری
347 دنبال‌کننده
2هزار عکس
12 ویدیو
314 فایل
این کانال برای اطلاع‌رسانی در باره رویدادها و بازتاب دادن دیدگاه‌های شخصی و نیز بازنشر پاره‌ای اطلاعات سودمند علمی ایجاد شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🇵🇸 برافراشته باد پرچم خونین مقاومت در برابر اسرائیل و امریکا 🔹 مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما به مناسبت ایام دهه آخر صفر مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما با محوریت دیدگاه امام موسی صدر در باره عاشورا بر پایه کتاب "سفر شهادت" صورت گرفت که بخش‌های مختلف آن ظاهرا در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ شهریور به صورت پراکنده و مکرر در شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است، مانند: https://telewebion.com/episode/0x86593ed و https://telewebion.com/episode/0x874d10b محورهای اصلی این مصاحبه چنین بود: معرفی کتاب "سفر شهادت" و فصل‌های ‌آن و چند ملاحظه در باره چگونگی تنظیم مطالب کتاب، نگاه امام موسی صدر به عزاداری سیدالشهداء علیه السلام و گسترش آن در سطح جهان، لایه‌های سه‌گانه مواجهه امام موسی با این رویداد بزرگ تاریخی، مفهوم امتداد اجتماعی رویدادهای تاریخی در نگاه امام موسی صدر و تطبیق آن بر حادثه عاشورا، نکات برجسته کتاب در باره اهمیت و جایگاه گفتکو در جامعه و نیز نقش زنان در یک جامعه ایمانی. ۲۸ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
🇵🇸 استوار باد گام‌های مجاهدان نبرد با رژیم منحوس اسرائیل و امریکا 🔸 دفاع از رساله سطح چهار با عنوان "مبانی نظری تمدّن اسلامی با تأکید بر اندیشه‌های مقام معظّم رهبری" روز پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ جلسه دفاع از رساله سطح چهار حجت الاسلام آفای کریم صفری با عنوان "مبانی نظری تمدّن اسلامی با تأکید بر اندیشه‌های مقام معظّم رهبری" در معاونت آموزش حوزه علمیه استان قم وابسته به مركز مديريت حوزه هاي علميه برگزار شد. راهنمایی این رساله بر عهده بنده بود و حجت الاسلام آقای دکتر علی الهامی و آقای دکتر سیدروح الله پرهیزکاری داوری آن را برعهده داشتند.  رساله پس از توضیح در این باره که رهبر معظم انقلاب نظریه‌ای نو در باره تمدن نوین اسلامی عرضه کرده‌اند، کوشیده است مبانی این نظریه را با توجّه به مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده یک نظریه در گستره آرای ایشان مورد بررسی قرار دهد. پس از فصل اول که ویژه کلیات تحقیق و فصل دوم که ویژه تبیین مفاهیم اصلی پژوهش است، فصل‌های سوم تا ششم به ترتیب به این موضوعات اختصاص یافته است: مبانی هستی‌شناختی تمدّن نوين اسلامي از دیدگاه مقام معظّم رهبری، مبانی معرفت‌شناختی تمدّن نوين اسلامي از دیدگاه مقام معظّم رهبری، مبانی انسان‌شناختي تمدّن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظّم رهبری و مبانی غایت‌شناسی تمدّن نوين اسلامي از دیدگاه مقام معظّم رهبری. بر خلاف پاره‌ای آثار متنتشر شده در مراکز علمی آموزشی و پژوهشی وابسته به حوزه که بحمد الله وزین و افق‌گشا هستند، تمدن‌پژوهی در فضای سنتی حوزه برای رسیدن به مرحله فربهی و پختگی هنوز راهی دشوار پیش روی دارد. برای حجت الاسلام آقای کریم صفری که با وجود خدمت در کسوت امامت جمعه  و اشتغالات فراوان مرتبط با آن، با اشتیاق و علاقه در این مسیر گام برداشته‌اند آرزوی توفیق روزافزون دارم و امید آن دارم که این گامها تداوم یابد.  ۲۸ مهر ۱۴۰۲       @MohsenAlviri 
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری جلسه دفاعیه آقای صفری، از سمت چپ: آقای عبدالکریمی مسؤول برگزاری جلسه دفاعیه، آقای دکتر پرهیزکاری، آقای کریم صفری، آقای دکتر الهامی، بنده. @MohsenAlviri 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 درود خداوند بر مجاهدان جبهه مقاومت در نُهمین سالگرد رحلت استاد فرزانه اخلاق و علم و حکمت و مجاهد پارسای شجاع مرحوم آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رحمة الله علیه یادشان گرامی باد. ۲۹ مهر ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
🇵🇸 یاری دمادم خداوند بزرگ ارزانی جبهه مقاومت باد 🔹 ارائه بحث در نشست «گفتمان تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران» روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ در سی و ششمین نشست از سلسله نشست‌های وضعیت تفکر در ایران معاصر در خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشستی با عنوان گفتمان تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران با هدف نقد و بررسی کتاب "گفتمان تمدن اسلامی در ایران دوره پهلوی" برگزار شد. در این نشست که به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و شورای درسی متون و کتب علوم انسانی و با مدیریت خوب و پخته آقای دکتر مالک شجاعی جشوقانی تشکیل می‌شد، استادان محترم جناب آقای جعفریان به عنوان مؤلف کتاب، آقای دکتر داریوش رحمانیان، آقای دکتر علیرضا ملایی توانی، آقای دکتر حبیب‌الله بابایی و بنده سخنرانی داشتند. بخش نخست سخنان بنده به بیان ویژگی‌های مثبت کتاب در قالب چهار نکته اختصاص داشت: ارزش ذاتی تمدن‌پژوهی، برآورده شدن نسبی یکی از نیازهای موجود در زمینه تمدن‌پژوهی، ظرفیت‌سازی بالای کتاب برای پژوهش‌های بعدی، زنده کردن ارزش و اهمیت برش تاریخی متصل به پیروزی انقلاب اسلامی. سپس تأملاتی در باره کتاب بر پایه این محورها ارائه شد: چند اشکال ویرایشی و فنی؛ سعه مفهومی تمدن و مشخص نبودن مرزهای آن؛ محدود ماندن محتوای کتاب به نگاه‌های انتقادی به غرب و گزارش نشدن نگاه‌های ایجابی؛ ضعف و کاستی‌های بخش مربوط به علمای قم مانند نحیف بودن گزارش مربوط به امام خمینی، پراکندگی‌ها و همپوشانی‌های مطالب و وارد نبودن این اِشکال که علمای قم فاقد تخصص لازم برای اظهار نظر در باره تمدن بوده‌اند؛ و سرانجام دلالت این کتاب بر ظرفیت بالای علمی کشورمان و ناسازگاری این نکته با پاره‌ای موضع‌گیری‌های مؤلف محترم در باره تمدن پیشین اسلامی. پیوند فایل صوتی و تصویری و نیز متن کامل صحبت ارائه شده به پیوست در دسترس است. ۳۰ مهر ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
ihht.mp3
21.15M
مربوط به یادداشت بالا پوشه شنیداری سخنرانی‌ ارائه شده در نشست گفتمان‌ تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران @iranianhht @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا پیوند پوشه تصویری سخنرانی‌ ارائه شده در نشست گفتمان‌ تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران https://www.aparat.com/v/u63VT @MohsenAlviri
در باره کتاب گفتمان تمدن اسلامی عصر پهلوی.docx
32.9K
مربوط به یادداشت بالا متن ویراسته سخنرانی ارائه شده در نشست گفتمان‌ تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران در قالب وُرد @MohsenAlviri
در باره کتاب گفتمان تمدن اسلامی عصر پهلوی.pdf
151.9K
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری پایان نشست گفتمان‌ تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران؛ از چپ: استاد جعفریان، دکتر رحمانیان، دکتر بابایی، بنده، دکتر ملایی توانی، دکتر شجاعی جشوقانی @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر ارائه سخنرانی در نشست گفتمان‌ تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا عکس یادگاری پایان نشست گفتمان‌ تمدن‌پژوهی در اندیشه معاصر ایران؛ از چپ: استاد جعفریان، دکتر رحمانیان، دکتر بابایی، بنده، دکتر ملایی توانی، دکتر شجاعی جشوقانی @MohsenAlviri
🇵🇸 پُر توان باد دست و بازوی مجاهدان جبهه مقاومت 🔸 سخنرانی به مناسبت میلاد امام حسن عسکری علیه السلام روز سه‌شنبه دوم آبان ۱۴۰۲ در مراسم جشنی که در دانشگاه باقر العلوم علیه السلام به مناسبت میلاد خجسته امام حسن عسکری علیه السلام بر پا بود، سخنانی بر پایه شرح مختصر این روایت از حضرت ارائه شد: ۸- م، تفسير الإمام عليه السلام ج، الإحتجاج بِالْإِسْنَادِ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ ع قَالَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ ع‏ عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ‏ بِالثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسُ وَ عَفَارِيتُهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ وَ شِيعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ‏۲، ص ۵) یعنی: امام حسن عسکری علیه السلام به نقل از امام صادق علیه السلام فرمودند: دانشوران شیعه مرزبانان مرزهایی هستند که ابلیس و عفریت‌های او در آن سوی مرز قرار دارند. دانشوران شیعه بازدارنده آن‌ها از یورش به شیعیان سست‌باور و بازدارنده چیرگی ابلیس و پیروان ناصبی او هستند. همانا هر که در این مسیر به پاخیزد، یک میلیون بار برتر از کسی است که با اقوام روم و ترک و خزر جهاد کند، زیرا این دانشور از دین‌ دوستداران ما پاسداری می‌کند و آن مجاهدان از بدن آن‌ها. این روایت اهمیت فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی و آن چه امروزه به ابتکار مقام معظم رهبری به عنوان جهاد تبیین از آن یاد می‌شود را به خوبی نشان می‌دهد؛ در باره این وجه روایت بسیار سخن می‌توان گفت. همان گونه که نقل قول ائمه معصوم علیهم السلام از معصومان پیش از خود و به عبارتی دیگر مستند ساختن سخن به معصومان پیش از خود، مقوله‌ای قابل توجه و شایسته بررسی در این روایات و روایات مشابه آن است. مسأله مرابطه به معنی مرزیانی و پیوند آن با تشکیل رباط‌ها به عنوان پاسگاه‌هایی در گستره تمدن اسلامی که کارکرد آموزشی هم داشت، نکته دیگری است که به بهانه این روایت می‌توان در باره آن سخن گفت. اقوام روم و ترک و خزر که در این روایت از آن‌ها نام برده شده، کافران دارُ الحرب بودند که به ترتیب در شمال غربی، شمال شرقی، و شمال جهان اسلام آن روزگار می‌زیستند و جهاد مسلمانان با آن‌ها بیش و کم همواره تداوم داشت. خزرها قومی به احتمال زیاد ترک‌تبار بودند که به آیین یهود گرویده بودند و همین نکته ادعای خلوص نژادی یهودیان و بنی‌اسرائیل بودن آن‌ها را زیر سؤال می‌برد، همان گونه که مؤلف کتاب "یهود الخزر و فریة نقاء الیهود العرقی" (یهودیان خزر و دروغ خلوص نژادی یهودیان) به آن پرداخته است. منابع تاریخی و جغرافیایی ما از دریاچه بزرگ شمال ایران همواره با نام‌هایی مانند دریای کاسپین، دریای قزوین (تلفظ عربی کاسپین)، دریای طبرستان و دریای مازندران یاد کرده‌اند، ولی در عصر پهلوی یکی از یهودیان ایران به اعتبار سکونت قوم یهودی خزر در ضلع غربی این دریاچه، نام آن به دریاچه خزر تغییر داد و این تحریف بزرگ متأسفانه دوام و عمومیت یافت و متأسفانه پس از پیروزی انقلاب هم هنوز کوششی برای اصلاح این تحریف بزرگ دست کم در کتاب‌های درسی و اسناد داخلی صورت نگرفته است. این نقش تحریف‌گری یهودیان وظیفه همه را در ضرورت تبیین جوهره بدسگال این جماعت خونریز وحشی در شرایط کنونی که امکان حضور در جبهه نبرد برای ما فراهم نیست به خوبی نشان می‌دهد. ۲ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر روی جلد کتاب "یهود الخزر و فریة نقاء الیهود العرقی" @MohsenAlviri
إِنِّي جَزَيتُهُمُ ٱليَومَ بِمَا صَبَرُواْ أَنَّهُم هُمُ ٱلفَائِزُونَ (مؤمنون، ۱۱۱) همانا من امروزه آنان را برای شکیبایی که داشتند، پاداش دادم، همانا آنانند که پیروزند.  🇵🇸 درود بر مردم مظلوم و صبور غزه 🔹 ترجمه یادداشت "و إنی لمشتاق الی أرض غزة ..." به چهار زبان یادداشت مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۲ این کانال با عنوان "و إنی لمشتاق الی أرض غزة ..."پس از ویرایشی اندک متناسب با مخاطبان غیرایرانی، برای دسترسی رایزنان محترم فرهنگی به چهار زبان اردو، اسپانیایی، انگلیسی و عربی ترجمه و در پیوندهای زیر در سامانه دماوند (سامانه‌ای برای ارائه محتواهای چندرسانه ای در «معرفی ایران» به مخاطبان بین المللی) بارگذاری شده است: پیوند ترجمه به زبان اردو https://www.damaavand.net/content/402012215 پیوند ترجمه به زبان اسپانیانی https://www.damaavand.net/content/402012224 پیوند ترجمه به زبان انگلیسی https://www.damaavand.net/content/402012224 پیوند ترجمه به زبان عربی https://www.damaavand.net/content/402012223 ۵ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
... وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ (حج، ۴۰) ... ویقینا خداوند یاری می‌کند هر کس را که خدا را یاری کند، همانا خداوند بسیار توانمند سستی‌ناپذیر است. 🇵🇸 نصرت خداوند نصیب مجاهدان خطه سرخ غزه باد 🔸 انتشار بخش‌هایی از یادداشت سفر هند چندی پیش، گزارشِ دور سوم گفت‌وگوی دینی یا هندوئیزم، از سوی گروه ادیان و آیین‌های شرقی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها تنظیم و منتشر شد. این گفت‌وگوی دینی با عنوان "سهم همزیستی ادیان در صلح و توسعه" همراه با برنامه‌های جانبی آن از ۱۹ تا ۲۵ آذر ۱۴۰۱ از سوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات در دهلی نو برگزار شده بود. در صفحات ۱۹ تا ۲۴ این گزارش، متن سخنرانی "ظرفیت‌های اسلام و هندوئیزم برای تقویت همبستگی، توسعه و صلح؛ مروری بر تجربه‌های تاریخی" و در صفحات ۶۶ تا ۱۰۴ آن (پیوست دوم)، خلاصه یادداشت‌های سفر به هند که از ۱۹ آذر تا ۲ دی ۱۴۰۱ به تدریج در همین کانال منتشر شده بود، آمده است. گزارشی از سخنان ارائه در جلسات گوناگون به صورت پراکنده در بخش‌های مختلف این گزارش به چشم می‌خورد. ۷ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویر روی جلد گزارشِ دور سوم گفت‌وگوی دینی یا هندوئیزم @MohsenAlviri
در این روزهای پر آتش و خون که غزه‌ی غیور با «طوفان الاقصی» حماسه آفرید و مظلومانه با طوفان بلای صهیونیست‌های پلید و نظارت و حمایت نهادهای سلطه ظالمانه استکبار جهانی با بی‌رحمانه‌ترین روش‌ها قربانی می‌دهد، دستگاه رسانه‌ای نظام سلطه همه‌ی توان خود را برای چیره ساختن روایت برساخته خود از واقعیت فلسطین به کار بسته است. در چنین شرایطی وظیفه انسانی و دینی همه حق‌باوران است که چه در عرصه میدان و چه در عرصه سیاست و رسانه خودآگاهانه به دفاع از مظلوم بپردازند. گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(علیه‌السلام) با همکاری مدرسه تفکر و‌ نوآوری نگاه بر پایه چنین درکی، بر آن است تا با مروری بر منابع تاریخی بازتاب‌دهنده‌ی اخبار فلسطین و بررسی نقش مهمترین پایگاه دینی این منطقه یعنی «مسجد الاقصی» و شهر کهن غزه، زمینه‌های تاریخی تشکیل رژیم اشغالگر و مناسبات اعراب با آن را مورد بررسی قرار دهد. |فِلِسْطیٖن؛ پیشینه تاریخی و تمدنی| محـورها: * نگاهی به پیشینه غــزه و نقش کنونی تمــدنی آن | * تحــولات تاریخی منجر به شکل‌گیــری رژیم اشغال‌گــر | * مناسبات اعــراب با اسرائیل پس از تشکیل رژیم اشغال‌گــر | * نام‌بــَری از فلسطین؛ گذری بر منابع تاریخی متقدم | * بررسی جایگاه و نقش مسجدالاقصی در تراث شیعه و عامه زمان: چهارشنبه، ۱۰ آبان‌ماه، ساعت ۹ الی ۱۲ مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین(ع) لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1 حضور برای عموم دانشجویان و طلاب آزاد است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ @sch_negah ۹ آبان ۱۴۰۲ ‌ @MohsenAlviri
انجمن صربی - روسی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان و خانه روزنامه‌نگاران بلگراد برگزار می کند: سیاست امپریالیستی آمریکا در قرن ۲۰ و ۲۱ جمعه ۳ نوامبر برابر ۱۲ آبان ساعت ۱۲ خانه روزنامه نگاران بلگراد press centar لینک پخش زنده https://youtube.com/@press_centar_uns?si=PPPK4JK0r669FM52 ۱۲ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
... وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه، ۱۴) (با آنان بجنگید، تا خداوند ...) شما را در برابر آن‌ها یاری کند و دل‌های گروه‌ مؤمنان را التیام بخشد. 🇵🇸 بارپرودگارا مجاهدان جبهه مقاومت را یاری کن ! 🔹 ارائه سخنرانی در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" عصر امروز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ ش. به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یک سخنرانی مجازی با عنوان "جایگاه چهارم نوامبر ۱۹۷۹ م. (۱۳ آبان ۱۳۵۸ ش.) در مبارزات تاریخی مردم ایران با امریکا" در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" ارائه شد. این سمینار از سوی انجمن صربی ـ روسی و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان در خانه روزنامه‌نگاران بلگراد برگزار شد. در این سخنرانی پس از اشاره به دو رویداد قبلی تاریخی در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ ش. و ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ ش. به عوامل تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان انقلابی ایران و واکنش امام خمینی رحمة الله علیه به آن اشاره و پس از توضیحی کوتاه در باره اسناد لانه جاسوسی و نیز اعلام روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در سال‌روز تسخیر لانه جاسوسی و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در این باره و آرمان‌های فرامرزی انقلاب اسلامی و مبارزه با سلطه جهانی آمریکا پرداخته شد. بخش بعدی سخنرانی را توضیح در باره بهای سنگینی که ملت ما در راه مبارزه با امریکا داده است و دستاوردهای ارزشمند این مبارزه و وجه نمادین مراسم سیزدهم آبان برای تداوم این مبارزه تشکیل داد و در پایان نیز به تبار مشترک مبارزات امروز مردم غزه با مبارزات ضد امریکایی ملت ما و سرنوشت مشترک پیروزی هر دو بر اساس سنت‌های الهی مورد اشاره قرار گرفت. متن کامل این سخنرانی به پیوست در دسترس است. ۱۲ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
مربوط به یادداشت بالا تصویری از ارائه سخنرانی مجازی در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" @MohsenAlviri
جایگاه چهارم نوامبر 1979 در مبارزه با امریکا.docx
32.6K
مربوط به یادداشت بالا متن کامل سخنرانی ارائه شده در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" در قالب وُرد @MohsenAlviri
جایگاه چهارم نوامبر 1979 در مبارزه با امریکا.pdf
119.3K
مربوط به یادداشت بالا متن کامل سخنرانی ارائه شده در سمینار "سیاست امپریالیسم امریکا در قرن ۲۰ و ۲۱" در قالب پی‌دی‌اف @MohsenAlviri
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ ... (توبه، ۱۴) با آنان بجنگید تا خداوند با دستان شما آن‌ها را عذاب دهد و خوار کند ... 🇵🇸 خداوندا! خواری امریکای جنایت‌کار و دشمنان عهدشکن جبهه مقاومت را شتاب ده! 🔸 ارائه سخنرانی در همایش "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" ـ بخش اول از دو قسمت چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ نشست علمی "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" از سوی گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام با همکاری مدرسه تفکر و‌ نوآوری برگزار شد. در این نشست علمی که همه اعضای هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام در آن ارائه بحث داشتند، عنوان بحث بنده چنین بود: "نگاهی به پیشینه تاریخی غزه و وضعیت کنونی تمدنی آن" که محور اصلی آن را، معرفی کتاب "اتحاف الاعزة فی تاریخ غزة" تشکیل می‌داد. این کتاب چهارجلدی تألیف شیخ عثمان مصطفی الطَبّاع الغزّی (۱۳۷۰ ق. / ۱۹۷۰ م.) و به تصحیح عبداللطیف زکی ابوهاشم است که در سال ۱۴۲۰ ق. / ۱۹۹۹ م. از سوی مکتبة الیازجی در غزه منتشر شده است. موضوع هر یک از این چهار جلد بدین قرار است: • جلد اول: تاریخ غزه از دیرباز تا آغاز عهد ممالیک، در آغاز این جلد چند تقریظ و مقدمة طولانی محقق هم آمده است. (جمعا ۴۹۶ صفحه) • جلد دوم: تاریخ غزه از آغاز عهد ممالیک تا پایان عصر عثمانی و آغاز قیمومیت انگلستان (۵۰۰ صفحه) • جلد سوم: خاندان‌ها و انساب در غزه (۵۴۴ صفحه) • جلد چهارم: مشاهیر غزه (اعم از کسانی که زاده غزه هستند و یا در غزه سکونت کرده و در آن از دنیا رفته‌اند)، دربردارنده ۲۱۴ مدخل (۴۸۰ صفحه) یکی از مقدمه‌های خواندنی این کتاب، مقاله‌ای است به خامه استاد ناهض منیر الریس عضو مجلس قانونگذاری تشکیلات خودگردان فلسطین در باره مؤلف کتاب و محتوای کتاب و شهر غزه که در صفحات ۱۰ تا ۱۸ آمده است. این مقدمه کوتاه که به خوبی و فشردگی هم تاریخ غزه و هم محتوای کتاب را گزارش کرده، برای آگاهی مخاطبان از انگیزة تألیف کتاب یعنی دفاع از هویت تاریخی غزه و جلوگیری از محو آن به دست استعمارگران بسیار سودمند است. استاد الریس در ص ۱۱ پس از اشاره به مشابهت‌های مؤلف این کتاب و مصطفی مراد الدباغ نویسنده کتاب "موسوعه بلادنا فلسطین" می‌نویسد که روزی از الدباغ در باره انگیزه او برای تألیف کتابش پرسیدم، و او پاسخ داد که در دهه سی میلادی و در دوره قیمومیت انگلستان بر فلسطین از زبان یکی از مأموران اداره فرهنگ انگلستان در خان‌یونس شنیدم که می‌گفت شما مردم غزه را چه می‌شود؟ چرا به شرق اردن که بسیار خوش و آب و هواست کوچ نمی‌کنید؟ من پاسخ محکمی به او دادم و او را لال کردم ولی پس از این گفت‌وگو که متوجه شدم آن‌ها نقشه‌هایی در سر دارند، عزم خود را جزم کردم که تاریخ ساکنان و مالکان واقعی این سرزمین را برای تثبیت مردم در زمین کشور خودشان (بغرض تثبیت الناس فوق أرض بلادهم) بنویسم. (ادامه دارد) ۱۳ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri
🔸 ارائه سخنرانی در همایش "فلسطین؛ پیشینه تاریخی و تمدنی" ـ بخش دوم از دو قسمت ... همو نیز در بخشی دیگر از مقدمه در صفحات ۱۲ ـ ۱۳ کتاب، ماجرایی را به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت اسرائیل در سال‌های ۱۹۹۶ ـ ۱۹۹۹ م. (همین مفلوک خبیثی که هم‌اکنون نیز این منصب را دارد) در کتابی به نام "مکان بین الامم" (جایی بین ملت‌ها، نام دیگر این کتاب" اسرائیل و جهان" است) آورده است. نتانیاهو می‌گوید یک سال پس از انتقاضه، پس از آرامش نسبی برای بررسی اوضاع منطقه، بدون همراهان و محافظان و تنها با یک مترجم به اردوگاه جبالیا (که این روزها هم شاهد یکی از وحشتناک‌ترین جنایات صهیونیست‌های خبیث بود) رفتم. پیرمردی فلسطینی را دیدم و از او پرسیدم اهل کجایی؟ گفت اهل مجدل (نام اصلی عربی منطقه‌ای که شهرک صهیونیستی اشکلون را در آن ساخته‌اند)، گفتم فرزندانت اهل کجایند؟ گفت مجدل (گفتم شاید فرزندانش هم سن و سال من هستند و واقعا در مجدل به دنیا آمده باشند)، کنجکاو شدم و پرسیدم نوادگانت اهل کجایند؟ باز هم گفت مجدل. پرسیدم شما میخواهید به مجدل برگردید؟ گفت ان شاء الله صلح برقرار می‌شود و ما به مجدل برمی‌گردیم. گفتم ان شاء الله صلح برقرار می‌شود و شما مجدل را و ما جبالیا را خواهیم دید، خندید و گفت (ان شاء الله صلحی برقرار شود که) ما به مجدل برگردیم و شما به لهستان. به گفته نویسنده این مقدمه شاید نتانیاهو این داستان را از اساس جعل کرده باشد تا از آن بهره‌برداری ضد فلسطینی بکند ولی پاسخ نهایی این پیرمرد همان آرزوی همه فلسطینی‌ها از سال ۱۹۴۸ م. به این سوست که به سرزمین خودشان برگردند. با توجه به آن چه گفته شد، این کتاب یک پژوهش مستند تاریخی محکم و قابل اعتمادی است که اصالت فلسطینینان در این خطه و گزافه‌گویی بوق‌های صهیونیستی برای ادعاهای سرزمینی را به خوبی روشن می‌کند. معرفی و مطالعه و ترجمه بخش‌هایی از این کتاب در شرایط کنونی می‌تواند پاسخ برخی شبهه‌ها را بدهد. در بخش پایانی این صحبت با مروری دوباره بر بخشی از یادداشتی که قبلا با عنوان "و أنی لمشتاق الی أرض غزة ..." در همین کانال (در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۲) منتشر شده بود، به گرانیگاه معارضه تمدنی غرب و شرق بودن رویدادهای اخیر غزه و پیش‌بینی پیروزی آینده جبهه مقاومت اشاره شد، و سپس اهمیت کار علمی و فرهنگی و رسانه‌ای برای جلوگیری از غلبه یافتن روایت اسرائیلی از ماجرای غزه و فلسطین مورد تأکید قرار گرفت. ۱۳ آبان ۱۴۰۲ @MohsenAlviri