دهم رجب یا نیمه رمضان
📌 استاد یدالله مقدسی نویسنده کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان بر این باور است که گزارش تولد امام #جواد(ع) در ماه رجب درست نیست.
🔍 به گفته این پژوهشگر، نگارندگان كهن شيعه مانند اشعرى، كلينى، شیخ مفيد، شیخ طوسی و مؤلف تاریخ قم، تولد امام جواد(ع) را در نیمه ماه رمضان میدانند.
⚠️ تنها مستند تولد در ماه #رجب، سخن ابنعیاش است که کتب رجالی، بر حافظه و دقت او ایراد گرفتهاند.
❌ مستند دوم تولد این امام در این ماه، دعای مشهور «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ» است که عبارت صحیحِ آن «مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الأول» است یعنی امام #باقر(ع) در این ماه متولد شده است.
⤴️ پیشتر در متن شماره ۵۳ مستبین نیز اشاره شد که به نظر میرسد دعای منقول از شیخ طوسی دچار تصحیف شده است (الباقر یا الاول به الثانی و ابیه یا جدّه به ابنه)
📅پس این دعا نمیتواند به ولادت #امام_جواد (متولد نیمه رمضان) و فرزندش #امام_هادی علیهماالسلام (متولد ذیحجه) مربوط باشد.
#مستبین را به دوستان خود معرفی کنید:
https://eitaa.com/Mostabin
زن در گرمای ظهر ایستاده بود،
مردی از محل خدمت خود به سوی خانه میرفت.
زن از او استمداد جست که شوهرم مرا از خانه بیرون کرده است.
مرد گفت صبر کن قدری از گرمی هوا کاسته شود به وساطت خواهم آمد.
زن گفت شرایط بدتر خواهد شد.
مرد سرش را پایین انداخت و آنگاه سر بلند کرد و گفت: نمیشود؛ باید بیدرنگ حق مظلوم را گرفت.
خانهات کجاست؟
@Mostabin
زن راه افتاد و مرد را به درِ خانه برد.
جوانی بیرون آمد.
مرد سلام کرد و گفت از خدا پروا کن و همسرت را آزار مده.
جوان گفت تو که هستی و به تو چه ربطی دارد؟!
مرد به نرمی با او سخن میگفت و جوان به تندی پاسخ میداد.
زمانی متوجه شد با چه کسی روبروست که رهگذران با احترام امارت به آن مرد سلام دادند.
جوان به پای مرد افتاد.
مرا ببخش؛ زین پس چنان با همسرم رفتار خواهم کرد گویی زمین زیر پایش هستم.
و آن مرد علی بود.
صلی الله علیک یا #امیرالمؤمنین یا علی بی ابیطالب
خُذْ بِيَدِي مِنَ النَّار
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
فریاد اسیر بر دشمن غالب
⛔️ درباره حضرت #زینب(س) مطالب نادرست و غیر معتبر بسیار گفته میشود.
🖊 مطالبی که در منابع دست اول تاریخ و حدیث وجود ندارد و حتی گاهی وهن مقام آن #عقیله است.
💡 در عین حال مطالب بسیاری در منابع معتبر هست که جایگاه والای این بانو را نشان میدهد ولی از آن کمتر سخن به میان میآید.
🟤 یکی از اقدامات او محافظت از امام زمان بود و این مأموریت را به خوبی انجام داد.
@Mostabin
👈 امام #سجاد(ع) میگوید وقتی ما را به #کوفه بردند، #ابنزیاد نامم را پرسید گفتم علی بن الحسین. گفت مگر خدا علی را نکشت گفتم برادری داشتم که به او هم علی میگفتند و مردم او را کشتند. ابنزیاد تکرار کرد که خدا او را کشت آنگاه دستور کشتن علی بن الحسین(ع) را داد.
📣 زینب(س) فریاد بر آورد: ای ابنزیاد! ریختن خون ما بس است. به خدا اگر قرار بر کشتن اوست باید مرا هم به قتل آوری.
✅ ابن زیاد تسلیم این فریاد پرشور دختر شجاع #امیرالمؤمنین شد و امام را به حال خود گذاشت.
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin
دومین کنگره ملی ۱۸۸۰ شهید کاشان
هماکنون در مصلای این شهر در حال برگزاری است.
در این شب جمعه به همه شهیدان درود میفرستیم و بر ادامه راه و اهداف آنان تاکید میکنیم.
تاریخ فتح خیبر!
به مناسبت این مصاحبه که خبرنگار، زمان فتح خیبر را ۲۴ رجب نوشته است، تعجب کردم و به تقویم رسمی کشور منتقل شدم.
دیدم چنین است و تقویم، این واقعه را در ۲۴ رجب سال ۷ هجرت ثبت کرده است.
به کتاب پیامبر و یهود حجاز مراجعه کردم که درباره تاریخ #غزوه_خیبر، سه صفحه و نیم بحث و بررسی کرده است.
هر چه گشتم ماه رجب را نیافتم.😳
اقوال مربوط به تاریخ فتح #خیبر به استناد #منابع معتبر و کهن تاریخ و حدیث شیعه و اهلسنت عبارتند از:
۱ـ محرم سال هفتم (ابناسحاق)
۲ـ صفر سال هفتم (واقدی و بلاذری)
⤴️ این دو قول با هم تنافی ندارند. #رسولالله در ماه محرم به سمت خیبر رفته و در ماه صفر آنجا را فتح کرده است.
۳ـ روز اول ربیع الاول (واقدی و بلاذری)
👆 این هم قابل توجیه است که پس از فتح خیبر در ماه صفر، #پیامبر در آغاز ماه ربیع به مدینه بازگشته است (تاریخ خلیفه).
۴ـ جمادیالاول سال هفتم
۵ـ ذیحجه سال ششم
۶ـ ماه رمضان.
در میان اینها حرفی از ماه رجب نیست!🤔
سؤال و ابهام بیشتر شد و سرانجام جستجوها نشان داد تنها کسی که ۲۴ ماه رجب را زمان فتح خیبر دانسته، سید ابن طاووس در کتاب دعائی اقبال الاعمال است.
🕰 سید به مناسبت اعمال ماه رجب و ذیل روز بیست و چهارم مینویسد:
روایت کردهاند در این روز فتح خیبر به دست مولای ما #امیرمؤمنان اتفاق افتاد.
از آنجا که بناست فرستههای #مستبین طولانی نباشد، توضیحات بیشتر را به فرصت دیگری واگذار میکنم.
مُستَبین
تاریخ فتح خیبر! به مناسبت این مصاحبه که خبرنگار، زمان فتح خیبر را ۲۴ رجب نوشته است، تعجب کردم و به
👆👆👆
تکمله و توضیح
برخی همراهان #مستبین تذکر دادند که مطلب بالا (فتح خیبر در ماه رجب) در مصباح شیخ طوسی هم وجود دارد.
از توجه و مساعدت ایشان متشکرم.🙏
بله درست است و بنده در جستجوی خود به این گزارش دست نیافته بودم.
به هر حال شیخ طوسی یک قرن پیش از سید است و خود میتواند منبعی قابل توجه باشد.
📃 از عبارت ابنطاووس پیداست آن را از شیخ طوسی گرفته که او را جدّ خود میداند.
در عین حال این تعارض با منابع پیشین قابل بررسی است. بخصوص که مصباح هم کتابی دعائی و نه تاریخی است و سندی برای این خبر ذکر نمیکند.
علاوه بر شیخ #طوسی که #ابنطاووس از او نقل میکند، طبرِسی هم زمان واقعه خیبر را متفاوت دانسته که ذیحجه سال ششم و بر خلاف دیگر مورخان و محدثان است. بررسی نظر این عالم شیعی را در مقاله دوست ما آقای طاووسی مطالعه کنید.
✅ هدف این بود که توجه شود زمان بسیاری از حوادث تاریخی با اختلاف جدی روبروست و به سختی میتوان درباره آنها نظر قطعی داد.
بنابراین آنچه در تقویمها ذکر میشود وحی منزل نیست و باید آن را به عنوان روز گرامیداشت تلقی کرد.
حتی درباره ایام ولادت و شهادت معصومان نیز اختلاف وجود دارد و مهم گرامیداشت این ایام است، چه رسد به تاریخ ولادت و وفات امامزادگان و ذریه رسولخدا.
سندی بن شاهک و کشاجم
🔴 در جریان شهادت امام ابو ابراهیم موسی بن جعفر(ع) از سِندی بسیار نام برده میشود.
🏇 او از فرماندهان حکومت بنیعباس و از افراد گوش به فرمان هارون است.
📖 نام وی همچنین در سلسله سند اخبار بسیاری وجود دارد.
⚔ در پرونده او اقداماتی چون شکنجه محمد بن ابیعمیر محدث شیعه و یار باوفای ائمه و سوزاندن جسد جعفر برمکی پس از اعدام دیده میشود.
🖤 به گزارش #شیخ_مفید وقتی امام کاظم(ع) در لحظات آخر عمر خود از سندی میخواهد فرد خاصی را برای تجهیزش حاضر کند، سندی اجازه میگیرد که خودش امام را کفن کند اما آنحضرت اجازه نمیدهد.
2⃣ دو نکته جالب اینکه بشار وابسته (مولی / غلام) سندی که خود را از دشمنان علویان میداند، با دیدن رفتار و اخلاق امام #کاظم(ع) متحول و از دوستداران او شد.
👈 دیگر اینکه محمود بن حسين رملی مشهور به كشاجم دانشمند ادیب و #شاعر شیعی از نوادگان سندی است.
📙 او اشعاری درباره اهلبیت و شهدای کربلا سروده و دیوانش بارها منتشر شده است.
با #مستبین همراه شوید:
https://eitaa.com/Mostabin
لولاک لما خلقت الافلاک
عید بزرگ مبعث بر شما همراهان گرامی تهنیت باد! 💐
🟢 پیشتر به مناسبت ولادت حضرت صدیقه طاهره (در متن شماره 54 مستبین) درباره حدیث لولا #فاطمه(س)... سخن گفته شد.
آن فقره در واقع بخش سوم از حدیث مشهوری است که درباره #رسولخدا و امیرمؤمنان است.
🟣 با آنکه درباره اعتبار و منبع و سند اصل این سخن مطالبی گذشت؛ دو مقاله به بررسی بخش نخست این روایتگونه پرداختهاند.
🔷 مقالهای با عنوان «سرّ حدیث شریف لولاک لما خلقتک الافلاک» با رویکری ادبی به بخش مربوط به نبی اکرم، آن را حدیث قدسی دانسته و شرح و تفسیر کرده است. این مقاله هیچگونه اشارهای به منبع و سند نمیکند.
🔶 مقاله دوم با عنوان «بررسی سند و متن حدیث لولاک لما خلقتک الافلاک» معتقد است هر چند این حدیث در منابع پیش از قرن هفتم اهلسنت مجعول دانسته شده و در شیعه پیش از قرن دهم نیامده است؛ اما مضمون آن در اخبار دیگر هست و نقل به معنا شده است. پس جعلی نیست.
#مستبین
در ایتا
https://eitaa.com/Mostabin
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
فارغ از اهداف گوینده، این سخنان واقعیتی تاریخی است.
اضافه کنید دیگر عالمان تمدن #ایران قدیم را:
👈 مانند خوارزمیها، #طبری مفسر و مورخ مشهور (اهل مازندران)، حاکم نیشابوری و بسیاری دیگر.
🔥 اینکه نویسندگان کتب #صحاح اهلسنت همه ایرانیاند، در تاریخ #تشیع ایران اهمیت دارد.
🟣 چون میگوییم: تشیع ایرانی نیست، عربی و #کوفی و مدنی و اهلبیتی است.
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin
سلام بر حسین
📖 کتاب کافی و منابعی دیگر از حسین بن ثویر نقل کردهاند که گفت با یونس بن ظبیان و ابوسلمه سراج و مفضل بن عمر خدمت امام #صادق(ع) نشسته بودیم.
یونس که از ما بزرگتر بود از امام مطالبی را پرسید.
♥️ گفت فدایت شوم، من بسیار #حسین(ع) را یاد میکنم. چه بگویم [و چگونه بر او سلام دهم]؟
✋ فرمود سه بار بگو: صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَاعَبْدِالله. سلام تو به او میرسد از دور باشد یا نزدیک.
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ
ولادت سبط النبی و پنجمین از اهل کساء بر همه آزادگان مبارک باد.
https://eitaa.com/Mostabin
السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیرالمومنین و الحسن و الحسین.
آدرس مطالب پیشین #مستبین درباره حضرت ابوالفضل العباس
https://eitaa.com/Mostabin/111
https://eitaa.com/Mostabin/112
https://eitaa.com/Mostabin/113
https://eitaa.com/Mostabin/219
https://eitaa.com/Mostabin/300
https://eitaa.com/Mostabin/366
مقاله در نقد خطبه بر بام کعبه
https://eitaa.com/Mostabin/434
معرفی آثار
https://eitaa.com/Mostabin/483
https://eitaa.com/Mostabin/538
https://eitaa.com/Mostabin/540