eitaa logo
مُستَبین
1.2هزار دنبال‌کننده
120 عکس
32 ویدیو
35 فایل
تاریخ و معارف. گاه‌نوشت‌های مصطفی صادقی کاشانی برگرفته از آیه ۱۱۷ صافات: وَ آتَيْناهُمَا الْكِتابَ الْمُسْتَبِينَ ارتباط با نویسنده: @sadeqi48
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ فتح خیبر! به مناسبت این مصاحبه که خبرنگار، زمان فتح خیبر را ۲۴ رجب نوشته است، تعجب کردم و به تقویم رسمی کشور منتقل شدم. دیدم چنین است و تقویم، این واقعه را در ۲۴ رجب سال ۷ هجرت ثبت کرده است. به کتاب پیامبر و یهود حجاز مراجعه کردم که درباره تاریخ ، سه صفحه و نیم بحث و بررسی کرده است. هر چه گشتم ماه رجب را نیافتم.😳 اقوال مربوط به تاریخ فتح به استناد معتبر و کهن تاریخ و حدیث شیعه و اهل‌سنت عبارتند از: ۱ـ محرم سال هفتم (ابن‌اسحاق) ۲ـ صفر سال هفتم (واقدی و بلاذری) ⤴️ این دو قول با هم تنافی ندارند. در ماه محرم به سمت خیبر رفته و در ماه صفر آنجا را فتح کرده است. ۳ـ روز اول ربیع الاول (واقدی و بلاذری) 👆 این هم قابل توجیه است که پس از فتح خیبر در ماه صفر، در آغاز ماه ربیع به مدینه بازگشته است (تاریخ خلیفه). ۴ـ جمادی‌الاول سال هفتم ۵ـ ذی‌حجه سال ششم ۶ـ ماه ‌رمضان. در میان اینها حرفی از ماه رجب نیست!🤔 سؤال و ابهام بیشتر شد و سرانجام جستجوها نشان داد تنها کسی که ۲۴ ماه رجب را زمان فتح خیبر دانسته، سید ابن طاووس در کتاب دعائی اقبال الاعمال است. 🕰 سید به مناسبت اعمال ماه رجب و ذیل روز بیست و چهارم می‌نویسد: روایت کرده‌اند در این روز فتح خیبر به دست مولای ما اتفاق افتاد. از آنجا که بناست فرسته‌های طولانی نباشد، توضیحات بیشتر را به فرصت دیگری واگذار می‌کنم.
مُستَبین
تاریخ فتح خیبر! به مناسبت این مصاحبه که خبرنگار، زمان فتح خیبر را ۲۴ رجب نوشته است، تعجب کردم و به
👆👆👆 تکمله و توضیح برخی همراهان تذکر دادند که مطلب بالا (فتح خیبر در ماه رجب) در مصباح شیخ طوسی هم وجود دارد. از توجه و مساعدت ایشان متشکرم.🙏 بله درست است و بنده در جستجوی خود به این گزارش دست نیافته بودم. به هر حال شیخ طوسی یک قرن پیش از سید است و خود می‌تواند منبعی قابل توجه باشد. 📃 از عبارت ابن‌طاووس پیداست آن را از شیخ طوسی گرفته که او را جدّ خود می‌داند. در عین حال این تعارض با منابع پیشین قابل بررسی است. بخصوص که مصباح هم کتابی دعائی و نه تاریخی است و سندی برای این خبر ذکر نمی‌کند. علاوه بر شیخ که از او نقل می‌کند، طبرِسی هم زمان واقعه خیبر را متفاوت دانسته که ذی‌حجه سال ششم و بر خلاف دیگر مورخان و محدثان است. بررسی نظر این عالم شیعی را در مقاله دوست ما آقای طاووسی مطالعه کنید. ✅ هدف این بود که توجه شود زمان بسیاری از حوادث تاریخی با اختلاف جدی روبروست و به سختی می‌توان درباره آنها نظر قطعی داد. بنابراین آنچه در تقویم‌ها ذکر می‌شود وحی منزل نیست و باید آن را به عنوان روز گرامی‌داشت تلقی کرد. حتی درباره ایام ولادت و شهادت معصومان نیز اختلاف وجود دارد و مهم گرامی‌داشت این ایام است، چه رسد به تاریخ ولادت و وفات امام‌زادگان و ذریه رسول‌خدا.
سندی بن شاهک و کشاجم 🔴 در جریان شهادت امام ابو ابراهیم موسی بن جعفر(ع) از سِندی بسیار نام برده می‌شود. 🏇 او از فرماندهان حکومت بنی‌عباس و از افراد گوش به فرمان هارون است. 📖 نام وی همچنین در سلسله سند اخبار بسیاری وجود دارد. ⚔ در پرونده او اقداماتی چون شکنجه محمد بن ابی‌عمیر محدث شیعه و یار باوفای ائمه و سوزاندن جسد جعفر برمکی پس از اعدام دیده می‌شود. 🖤 به گزارش وقتی امام کاظم(ع) در لحظات آخر عمر خود از سندی می‌خواهد فرد خاصی را برای تجهیزش حاضر کند، سندی اجازه می‌گیرد که خودش امام را کفن کند اما آن‌حضرت اجازه نمی‌دهد. 2⃣ دو نکته جالب اینکه بشار وابسته (مولی / غلام) سندی که خود را از دشمنان علویان می‌داند، با دیدن رفتار و اخلاق امام (ع) متحول و از دوستداران او شد. 👈 دیگر اینکه محمود بن حسين رملی مشهور به كشاجم‏ دانشمند ادیب و شیعی از نوادگان سندی است. 📙 او اشعاری درباره اهل‌بیت و شهدای کربلا سروده و دیوانش بارها منتشر شده است. با همراه شوید: https://eitaa.com/Mostabin
لولاک لما خلقت الافلاک عید بزرگ مبعث بر شما همراهان گرامی تهنیت باد! 💐 🟢 پیش‌تر به مناسبت ولادت حضرت صدیقه طاهره (در متن شماره 54 مستبین) درباره حدیث لولا (س)... سخن گفته شد. آن فقره در واقع بخش سوم از حدیث مشهوری است که درباره و امیرمؤمنان است. 🟣 با آنکه درباره اعتبار و منبع و سند اصل این سخن مطالبی گذشت؛ دو مقاله به بررسی بخش نخست این روایت‌گونه پرداخته‌اند. 🔷 مقاله‌ای با عنوان «سرّ حدیث شریف لولاک لما خلقتک الافلاک» با رویکری ادبی به بخش مربوط به نبی اکرم، آن را حدیث قدسی دانسته و شرح و تفسیر کرده است. این مقاله هیچ‌گونه اشاره‌ای به منبع و سند نمی‌کند. 🔶 مقاله دوم با عنوان «بررسی سند و متن حدیث لولاک لما خلقتک الافلاک» معتقد است هر چند این حدیث در منابع پیش از قرن هفتم اهل‌سنت مجعول دانسته شده و در شیعه پیش از قرن دهم نیامده است؛ اما مضمون آن در اخبار دیگر هست و نقل به معنا شده است. پس جعلی نیست. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 فارغ از اهداف گوینده، این سخنان واقعیتی تاریخی است. اضافه کنید دیگر عالمان تمدن قدیم را: 👈 مانند خوارزمی‌ها، مفسر و مورخ مشهور (اهل مازندران)، حاکم نیشابوری و بسیاری دیگر. 🔥 اینکه نویسندگان کتب اهل‌سنت همه ایرانی‌اند، در تاریخ ایران اهمیت دارد. 🟣 چون می‌گوییم: تشیع ایرانی نیست، عربی و و مدنی و اهل‌بیتی است. https://eitaa.com/Mostabin
سلام بر حسین 📖 کتاب کافی و منابعی دیگر از حسین بن ثویر نقل کرده‌اند که گفت با یونس بن ظبیان و ابوسلمه سراج و مفضل بن عمر خدمت امام (ع) نشسته بودیم. یونس که از ما بزرگتر بود از امام مطالبی را پرسید. ♥️ گفت فدایت شوم، من بسیار (ع) را یاد می‌کنم. چه بگویم [و چگونه بر او سلام دهم]؟ ✋ فرمود سه بار بگو: صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَاعَبْدِالله. سلام تو به او می‌رسد از دور باشد یا نزدیک. صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ولادت سبط النبی و پنجمین از اهل کساء بر همه آزادگان مبارک باد. https://eitaa.com/Mostabin
السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیرالمومنین و الحسن و الحسین. آدرس مطالب پیشین درباره حضرت ابوالفضل العباس https://eitaa.com/Mostabin/111 https://eitaa.com/Mostabin/112 https://eitaa.com/Mostabin/113 https://eitaa.com/Mostabin/219 https://eitaa.com/Mostabin/300 https://eitaa.com/Mostabin/366 مقاله در نقد خطبه بر بام کعبه https://eitaa.com/Mostabin/434 معرفی آثار https://eitaa.com/Mostabin/483 https://eitaa.com/Mostabin/538 https://eitaa.com/Mostabin/540
سخنان سید مقاومت درباره مهدویت با آنکه شهید سید حسن نصرالله شخصیتی سیاسی قلمداد می‌شد، اما سخنرانی مفصل وی درباره مهدی(عج) و مهدویت و ظهور، نشانگر دانش و فضل اوست که کمتر به این جنبه وی توجه شده است. در آستانه نیمه شعبان به بحثی علمی از این شهید عزیز توجه می‌کنیم که به آسیب‌های انتظار نادرست و توقیت و تطبیق اشاره دارد. فیلم کامل و ترجمه مطالب در پیوند شماره 55 مستبین قابل دسترسی است. بخش اول: صحبت در این باره است که با اخبار، احادیث و روایاتی که از آینده و حوادث و همچنین مسائل مرتبط با منتظر صحبت می‌کند چگونه رفتار کنیم؟ ما نیاز داریم از طریق قواعد و موازین علمی که وظیفه متخصصان است اطمینان حاصل کنیم که این روایت‌ها مقبول و معتبر هستند و می‌توانیم آن‌ها را بپذیریم و به آن‌ها تکیه و بر مبنای آن‌ها عمل کنیم. مخصوصا وقتی به مسئله‌ای مانند اخبار آینده می‌رسیم که علما آن را در کتاب‌هایشان «الملاحم و الفتن/ جنگ‌ها و فتنه‌ها» نامیده‌اند؛ در این حوزه به دقت بیش‌تری نیاز داریم. چون این مسئله میان علمای مسلمان مورد اتفاق است که این از بخش‌هایی است که در آن حدیث جعل شده است. یعنی قطعا در این بخش احادیث دروغ هست. بعضی آمده‌اند حدیث جعل کرده‌اند و به پیامبر نسبت داده‌اند در حالی که پیامبر خدا چنین چیزی نگفته‌اند. دانشمندان متخصص در این زمینه می‌گویند بیش‌ترین احادیث در دو حوزه «الملاحم و الفتن / جنگ‌ها و فتنه‌ها» و «فضائل» افراد جعل شده‌اند چون این دو حوزه بسیار با سیاست تداخل داشتند. همچنین این‌جا برخی دانشمندان و احبار یهودی که بعدها و بعضی‌هایشان خیلی دیر اسلام ‌آوردند احادیث، قصه‌ها، حرف‌ها و اخبار کتاب‌ها و علمای یهود را نقل کردند و به نسبت دادند. این‌ها پذیرفته نیست. مخصوصا در این دوران که علاقه به این موضوع در حال افزایش است اولین توصیه به همه برادران و خواهران علاقه‌مند این است که هر کتابی که به دستتان رسید یا در رسانه‌ها شنیدید یا اگر در مراکز فرهنگی روایت یا حدیثی درباره ، علامت‌های ظهور یا… دیدید فکر نکنید قابل اجرا، تحلیل و پذیرش است. بدانید در این زمینه احادیث بی‌پایه و اساس و جعلی زیادی هست یا اگر نقل هم شده توسط افراد ناشناخته یا بی‌هویت نقل شده و حدیث ضعیف است و نمی‌توانیم به آن‌ها تکیه و به آن‌ها عمل کنیم. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin