🗓حدیث روز
✍️ حضرت امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند:
🍀 شيعَتُنا أهْلُ الْهُدي وَ أهْلُ التُّقي وَ أهْلُ الْخَيْرِ وَ أهْلُ الإيمانِ وَ إهْلُ الفَتْحِ وَ الظَّفَرِ.
☘️ شيعيان ما أهل هدايت و تقوي و أهل خير و نيکي و أهل ايمان و أهل فتح و ظفرند.
📔الكافي، جلد 2، صفحه 233
فرارسیدن سالروز فتح خرمشهر روز ملی مقاومت ،ایثار و پیروزی بر شما عزیزان مبارک باد 🎊🎉🌷
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به يكى از طرق مؤثر بازدارنده نسبت به بدكاران مى كند
🔹ادامه حکمت۱۷۷
💠راه سوم اين است كه نيكوكاران را مورد تشويق قرار دهى هنگامى كه بدكاران آن را ببينند گروهى دست از كار بد مىكشند به اميد اينكه پاداش نيكوكاران نصيب آنها گردد. اين كار در تمام دنيا معمول است كه هر سال گروهى از برترينها را در مسائل علمى، نوشتن كتاب هاى مفيد، امور كشاورزى و دامدارى و صنايع و اختراعات تشويق مىكنند و جوائز گرانبهايى به آنها مىدهند و نامشان را در رسانهها اعلام مىدارند تا سبب شود افراد سست و تنبل و بدكار و منحرف آن را ببينند و از كار خود پشيمان شوند و كم كاران نيز به كار بيشتر ترغيب گردند
#حکمت_177
🔶 @Nahj_Et
رسول اکرم (ص) فرمود: 🌷
جبرئیل به من گفت: ای محمد عِشْ ما شِئْتَ فَاِنَّک مَیت
ٌهرچه میخواهی زندگی کن، عاقبت میرنده هستی؛ عمر جاوید برای کسی نیست. وَ اَحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَاِنَّک مُفارِقُةُ هرکه را دلت میخواهد دوست داشته باشی دوست داشته باش، اما این را هم بدان که از او جدا میشوی. معلوم است که در زیر اینها چه مستتر است؛ یعنی پس انسان باید کسی را دوست داشته باشد که از او جدا نمیشود. این حساب را داشته باش، هرکه را میخواهی دوست داشته باشی دوست داشته باش، اما بدان که تو از همه اینها جدا میشوی؛ فقط یک حقیقت است که از او جدا نمیشوی. وَ اعْمَلْ ما شِئْتَ فَاِنَّک مُلاقیه هرچه میخواهی عمل کنی بکن، اما این را هم بدان که تو به عمل خود خواهی رسید و با عمل خودت در یک وقتی ملاقات خواهی کرد. بعد فرمود: جبرئیل به من فرمود: شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّیلِ وَ عِزُّهُ کفُّ الاَْذی عَنِ النّاسِ[1]. شرافت مؤمن در نمازی است که شب میخواند و عزت مؤمن در این است که اذیتش به هیچ انسانی نرسد.
وسائل الشیعه، ج 5 / ص 273.
استاد مطهری، آشنایی با قرآن🌷
✨🕋 @Ghebleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🌳 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :*
🌿 فَاتَّقُوا اللهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِعَيْنِهِ، وَ نَوَاصِيکُمْ بِيَدِهِ، وَ تَقَلُّبُکُمْ فِي قَبْضَتِهِ
*🦋 عالم محضر خداست :*
پس بترسيد از خدايى كه در پيشگاه او حاضريد، و اختيار شما در دست اوست، و همه حالات و حركات شما را زير نظر دارد.
📚 نهج البلاغه ،# خطبه_183
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به يك سلسله عواطف انسانى و بخش مهمى از رذايل اخلاقى و آثار هر يك از آنها اشاره فرموده و مركز آنها را قلب مىشمرد و مىفرمايد: «در درون سينۀ اين انسان قطعه گوشتى است كه به رگ مخصوصى آويخته شده و عجيبترين اعضاى او و همان قلب وى است»؛ (لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ: وَ ذَلِكَ الْقَلْبُ) . در اينكه چگونه قلب همان عضو صنوبرى كه مأمور رساندن خون به تمام اعضاست مىتواند مركز عواطف انسانى و فضايل و رذايل اخلاقى باشد در پايان اين بحث به طور مشروح از آن سخن خواهيم گفت. «نياط» همان رگى است كه قلب بهوسيلۀ آن در سينۀ انسان آويزان است كه اگر قطع شود در كمترين زمان حيات انسان پايان مىيابد
#حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به يك سلسله عواطف انسانى و بخش مهمى از رذايل اخلاقى و
💠🔹گاه آن را مفرد شمرده و زمانى جمع «نَوط» (بر وزن فوت) دانستهاند و هنگامى به معناى خود قلب نيز آمده است. به هر حال امام عليه السلام اين قلب آدمى را كه در درون سينهاش با رگى آويخته شده شگفتانگيزترين عضو بدن او مىشمرد. سپس به دليل آن پرداخته و در ادامۀ سخن چنين مىفرمايد: «اين شگرفى به خاطر آن است كه صفاتى از حكمت و ضد حكمت در آن جمع است»؛ (وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا) . حكمت اشاره به فضايل اخلاقى و اضداد آن اشاره به رذايل اخلاقى است و به اين ترتيب امام قلب انسان را مركزى براى فضايل و رذايل اخلاقى مىشمرد و اينكه مرحوم مغنيه در فى ظلال حكمت را به غير فضايل اخلاقى تفسير كرده كه نتيجۀ آن نوعى رذايل محسوب مىشود بسيار خلاف ظاهر است
#حکمت_108
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۴ ارزشهاي والای اخلاقی بخش ۷ عمل صالح.mp3
3.99M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 7⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(عمل صالح)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
💠🔹از خطبههاى امام عليه السّلام است (كه در آن به صفات گمراهان و غافلان اشاره شده است). خطبه در يك نگاه اين خطبه گلچينى است از چند بخش از خطبۀ مفصلى كه امام ايراد فرموده است: در بخش اوّل، برخى از صفات افراد فاسد و مفسد و گمراه را بيان مىكند تا مردم بدانند و از آنها فاصله گيرند. در بخش ديگرى، به صفات غافلان اشاره مىكند كه وقتى بيدار مىشوند كه كار از كار مىگذرد و گرفتار آثار سوء اعمال خود مىشوند. در بخش سوّم، همگان را مخاطب ساخته و اندرزهاى مفيد و مؤثر به آنها مىدهد تا از خواب غفلت بيدار شوند و به فكر آخرت خويش باشند. در بخش چهارم، به چند صفت خطرناك اشاره مىكند كه هر كس گرفتار آن باشد هر عملى انجام دهد، مقبول نخواهد شد و اهل نجات نخواهد بود.
#خطبه_153
🔶 @Nahj_Et
18.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حکمت_ربانی
🎥بیانات حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
«فرازهایی از تفسیر کلمات حکیمانه امیر المؤمنین سلام الله علیه»
🖌درباره ی بخل
شماره5
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار و حكيمانه صفات كسانى را كه توانايى اجراى اوامر الهى را دارند بيان مىكند و آن را در سه چيز خلاصه كرده، مىفرمايد: «فرمان خدا را تنها كسى مىتواند اجرا كند كه نه سازشكار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمعها كند»؛ (لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ، وَ لَا يُضَارِعُ، وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ) . بديهى است آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمىتوانند حق را به حقدار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مىكنند و از حق منصرف مىسازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مىشود. همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مىطلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مىكنند توان اين كار را ندارند. نيز اشخاص مبتلا به انواع طمعها؛ طمع در مقام، مال و خواستههاى هوسآلود هرگز نمىتوانند مجرى فرمان خدا باشند، زيرا طمع بر سر دوراهىها و چند راهىها آنها را بهسوى خود جذب مىكند و از پيمودن راه حق باز مىدارد.
#حکمت_110
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار پربار و حكيمانه صفات كسانى را كه توانايى اجراى اوامر الهى را دارند
💠ادامه حکمت ۱۱۰
🔹به همين دليل در طول تاريخ كمتر زمامدارى را ديدهايم كه به طور كامل مجرى فرمان حق باشد (مگر انبيا و اوليا) زيرا گاه يكى از اين سه نقطه ضعف و گاه همۀ آنها را داشته است، از اين رو از پيمودن راه حق باز مانده است. آنچه امام عليه السلام در بالا دربارۀ موانع اجراى فرمان الهى بيان فرمود امورى است كه در آيات و روايات اسلامى نيز بر آن تأكيد شده است؛ از جمله دربارۀ رشوه مىخوانيم پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «إيّاكُم وَ الرِّشْوَةَ فَإنَّهٰا مَحْضُ الْكُفْرِ وَ لاٰ يَشُمُّ صٰاحِبُ الرِّشْوَةِ ريٖحَ الْجَنَّةِ؛ از رشوه بپرهيزيد كه كفر خالص است و رشوهگير بوى بهشت را هرگز استشمام نمىكند»
#حکمت_110
🔶 @Nahj_Et
شرح حکمت ۱۱۳ ارزشهای والای اخلاقی بخش ۸ ثواب.mp3
3.71M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه
📒 #حکمت_113 8⃣
⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى(ثواب)
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 @Nahj_Et
👈غرور.جاهلیت❌
وَ اِذا قیلَ لَهُمُ ارْکعوا لا یرْکعونَ.
یکی از شئون تکذیبها را بیان میکند: به اینها گفته میشود رکوع کنید خضوع کنید برای خدا، یعنی عبادت کنید، نمیکنند. بعضی اهل تفسیر نوشتهاند که این اشاره به داستان قوم ثقیف است که وقتی آمدند حضور پیغمبر اکرم تا مسلمان بشوند نماز را بر آنها عرضه داشت، گفتند: همه دین تو خوب است ولی نماز را ما قبول نمیکنیم چون معنی نماز منحنی شدن و خم شدن است و این دون شأن ماست؛ ما خم بشویم؟! کسی که غرور جاهلیت به او اجازه نمیداد که اگر از دری وارد میشد که کوتاه بود سرش را خم کند و میگفت: سردر را خراب کنید، آیا من گردنم را کج کنم؟! چنین کسانی به پیغمبر میگویند: تو حالا به ما میگویی رکوع کنید، سجود کنید، پیشانی به خاک بگذارید؟! وَیلٌ یوْمَئِذٍ لِلْمُکذِّبینَ. وای در چنین روزی برای تکذیب کنندگان و دروغ پنداران! بعد در آخرین آیه میفرماید: فَبِاَی حَدیثٍ بَعْدَهُ یؤْمِنونَ. این بیچارگانی که چنین سخن تازهای را که قرآن است تکذیب میکنند، آیا غیر از قرآن چیز دیگری پیدا خواهد شد که بتوانند به آن ایمان بیاورند؟ یعنی آن کسی که به قرآن ایمان نیاورد دیگر به هیچ چیز نمیتواند ایمان بیاورد
و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین.
🍁 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج11، ص165🍁
🔶 @Nahj_Et
💠مرحوم سيّد رضى در آغاز اين سخن حكيمانه مىگويد: «همان جملۀ پرمايۀ قبل از امام عليه السلام به تعبير ديگرى بدين صورت نقل شده است: «قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش قرار دارد»؛ (وَ قَدْ رُوِيَ عَنْهُ عليه السلام هٰذا الْمَعْنىٰ بِلَْفظٍ آخَرٍ، وَ هُوَ قَوْلِهِ: قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ) . سپس مىافزايد: «و هر دو يك معنا را بازگو مىكنند»؛ (وَ مَعْنٰاهُمٰا وٰاحِدٌ.) . تفاوت اين دو تعبير آن است كه در تعبير اول مىفرمايد: زبان عاقل پشت قلب (عقل) اوست. در اينجا مىفرمايد: در درون قلب اوست و در آنجا مىفرمود: قلب احمق پشت زبان اوست و در اينجا مىفرمايد: در دهان اوست. به يقين هر دو بيان تعبيرى كنايى زيبا و صحيحى است و هر دو اشاره به يك حقيقت دارد و آن اينكه افراد عاقل بى مطالعه، فكر و دقت سخن نمىگويند؛ حسن و قبح، سود و زيان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسيده و سپس آن را بر زبان جارى مىكنند در حالى كه افراد نادان به عكس آن هستند؛
#حکمت_41
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود اشاره به اين نكته مىكند كه خداوند اسباب هدايت را آماده كرده است اگر از آن بهره نگيريد كوتاهى از شماست، مىفرمايد: «حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد و وسائل هدايت در اختيار شماست اگر هدايتپذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد»؛ (قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ، وَ قَدْ هُدِيتُمْ إِنِ اهْتَدَيْتُمْ، وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ) . هدف امام عليه السلام از بيان اين سخن آن است كه خداوند تمام وسايل هدايت و نجات و سعادت را در اختيار شما گذاشته است، آيات قدرتش را در پهنۀ آفرينش به شما نشان داده، درسهاى عبرتش را دربارۀ اقوام پيشين در برابر شما قرار داده است چشم باز كنيد و آثار او را در عالم و سرنوشت اقوام گذشته را با چشم خود ببينيد.
#حکمت_157
🔶 @Nahj_Et
💠🔹امام علیه السلام در این حکمت رمز پيروزى را در كارها بيان مىكند. نخست مىفرمايد: «پيروزى در گرو تدبير است»؛ (الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ) . «حَزْم» كه به معناى دورانديشى و مطالعۀ عواقبِ كار است، يكى از مهمترين عوامل پيروزى است، زيرا افراد سطحىنگر كه گرفتار روزمرّگى هستند در برابر حوادث پيشبينى نشده به زودى به زانو در مىآيند و رشتۀ كار از دستشان بيرون مىرود و شكست مىخورند. در حديث ديگرى در غرر الحكم امام مىفرمايد: «مَنْ أخَذَ بِالْحَزْمِ اسْتَظْهَرَ وَ مَنْ أضٰاعَ الْحَزْمَ تَهَوَّرَ؛ كسى كه حزم و دورانديشى بر گيرد پيروز مىگردد و كسى كه آن را ضايع كند به هلاكت مىافتد». سپس امام عليه السلام در جملۀ دوم مىفرمايد: «حزم و دورانديشى در گرو به كار گرفتن فكر است»؛ (وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْيِ)
#حکمت_48
🔶 @Nahj_Et
نهج البلاغه
💠🔹امام علیه السلام در این حکمت رمز پيروزى را در كارها بيان مىكند. نخست مىفرمايد: «پيروزى در گرو
💠ادامه حکمت ۴۸
💠🔹اجالة» به معناى جولان دادن و «رأى» به معناى فكر است و منظور از جولان دادن فكر اين است كه انسان همچون اسب سوارى كه در تمام اطراف ميدان نبرد، قبل از شروع گردش مىكند تا از نقاط ضعف و قوت با خبر شود، بايد در مسائل مهم نيز چنين كند و تمام جوانب يك مسئله را از خوب و بد بدون اغماض بررسى كند تا بتواند تصميم صحيح بگيرد. شخصى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: اى رسول خدا! به من سفارشى كن. فرمود: اگر بگويم مىپذيرى؟ عرض كرد: آرى! پيامبر اين جمله را سه بار تكرار كرد و در هر سه بار آن مرد گفت: آرى اى رسول خدا! پيامبر فرمود: «فَإِنِّي أُوصِيكَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ يَكُ رُشْداً فَامْضِهِ وَ إِنْ يَكُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ؛ من به تو سفارش مىكنم هنگامى كه تصميم بر انجام كارى گرفتى در عاقبتآن بينديش اگر كار صحيحى بود انجام ده و اگر گمراهى بود از آن خوددارى كن». به يقين حزم و دورانديشى ايجاب مىكند كه انسان افزون بر استفاده از فكر خويش، از افكار ديگران نيز بهره بگيرد، همانگونه كه در حديثى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: «از رسول خدا صلى الله عليه و آله پرسيدند حزم و دورانديشى چيست؟ فرمود: مشورت با صاحب نظران و پيروى از آنها»
#حکمت_48
🔶 @Nahj_Et