قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش اول 🌧جود و بخشش خداوند ↩️ نه چشم ظاهر او را مى بیند، چرا که جسم نیست و مک
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش اول
🌧جود و بخشش خداوند
↩️ تعبیرى از این زیباتر و رساتر درباره جود و سخاى خداوند متعال و گسترش دامنه نعمت هاى او پیدا نمى شود، که اگر تمام معادن و ذخایر گرانبهاى دنیا را که در عمق کوهها و دلِ دریاها و خزاین انسانها وجود دارد، یکجا به یک نفر ببخشد، سر سوزنى در گنجینه مواهب او اثر نمى گذارد! چرا که با یک فرمان «کُنْ» به مصداق «فَیَکُونْ» هزاران هزار امثال آن در عرصه هستى ظاهر مى شود و نیز به همین دلیل است که درخواست هاى مکرّر و اصرارهاى اصرار کنندگان، او را به بخل وا نمى دارد و در خشم و غضب فرو نمى برد; کسانى از تقاضاهاى مکرّر ناراحت مى شوند، که منابعشان محدود است و با بخشش کاستى مى گیرد و سرانجام پایان مى یابد و به همین دلیل اگر دست حاجت مى بریم، باید نزد خداوندى ببریم که کریم است و بخشنده وجواد و رحیم.
تعبیر به «تنفّس» درباره معادن کوهها، اشاره لطیفى است به بیرون افکندن معادن از درون آنها به سبب ریزشها، زلزله ها و شکاف هایى که بر اثر گذشت زمان در آنها پیدا مى شود. و تعبیر به «ضحک» (خنده) درباره صدف ها اشاره به شکاف هایى است که در دهانه آنها پیدا مى شود و لؤلؤهاى غلتان از آن بیرون مى ریزد;همان گونه که انسان هاى زیبا، به هنگام خندیدن، دندانهاى همچون مرواریدشان نمایان مى گردد، صدف هاى دریا نیز وقتى مى خندند دانه هاى لؤلؤ در آنها آشکار مى شود و بیرون مى ریزد.
***
نکته:
گستردگى نعمت هاى خداوند
این بخش از کلام مولا نکات جالبى را در برگرفته که همه آنها ناظر به وسعت نعمت هاى پروردگار و جوشش چشمه هاى فیض ازلى اوست; تا از این طریق امام(علیه السلام)
وجدان شنوندگان را تحریک کرده، و آنها را از طریق وجوب شکر منعم - که یک حکم بدیهى عقلى است - براى معرفت ذات و صفات او - تا آنجا که در حوصله بشر است - بسیج کند.
در یکجا مى فرماید: هر چه مى خواهید، از او بخواهید، جود و بخشش، هر قدر زیاد باشد از خرانه نعمت و رحمت او چیزى نمى کاهد. در جایى دیگر مى گوید: او بقدرى سخاوتمند و بخشنده است که حتّى اگر کسى از او درخواستى هم نکند، ولى وى را نیازمند و لایق بداند، به او مى بخشد و مشمول عنایاتش مى کند.
همان گونه که در دعاى معروف ماه رجب نیز مى خوانیم: «یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَئَلَهُ، یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ، تَحَنُّاً مِنْهُ وَ رَحْمَةً; اى کسى که هر کس از او درخواستى کند به او مى بخشد و حتّى کسى را که درخواستى نکرده و او را هم نمى شناسد، از عطا و بخشش خویش محروم نمى سازد».(13)
در جاى دیگر، با عباراتى بسیار زیبا و دلنشین این حقیقت را بر ملا مى سازد که اگر تمام گنجهاى صحرا و دریا و همه ثروتهاى موجود روى زمین و زیرزمین را به کسى ببخشد، کمترین اثرى در جود و بخشش او نمى گذارد و از دامنه آن نمى کاهد و نیز تکرار سؤال و درخواست و الحاح و اصرار در گسترش عطا و سخاى او اثرى ندارد; در حالى که انسانها هر قدر سخىّ و بخشنده باشند، در مقابل تمام این امور آسیب پذیرند و دلیل آن یک چیز است و آن اینکه امکانات و عطایاى همه محدود است و عطا و نعمت هاى خدا همچون ذات پاک او نامحدود.
✔️پی نوشت:
13. مفاتيح الجنان، اعمال ماه رجب.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
#امام_زمان
🍂🍃با هيچ چيزمثل #نماز،بينے شيطان به خاڪ ماليده نمے شودپس نماز را به پادار و #بينے_شيطان رابه خاك بمال.🍂🍃
🔆حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
📘بحارالانوار ، جلد ۵۳ ، صفحه ۱۸۲
@Nahjolbalaghe2
D1737672T17986888(Web) (1)-mc.mp3
12.1M
#موعظه
🔹 روابط و رفتارهای حضرت فاطمه سلام الله علیه در خانواده
یکی از مباحث مفید و کاربردی برای جامعه بحث ویژگی های خانواده فاطمی است؛ یعنی نوع روابطی که در این خانه و خانواده هست.
🎙 استادرفیعی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و پنجاه 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ﻭﺍﻧﮕﻬﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: دویست و پنجاه و یک
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﺍﻳﺘﻴﻜﻪ ﺍﺣﻤﺪ ﺑﻦ
ﺣﻨﺒﻞ ﺩﺭ ﺝ 5 ﻣﺴﻨﺪﺵ ﺩﺭ ﺹ 347 ﻭ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺩﻳﮕﺮ (ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺣﺪﻳﺚ) ﺍﺯ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻳﻤﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻡ ﺷﺪﺕ ﻭ ﻏﻠﻈﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﻳﺪﻡ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﺤﻀﻮﺭ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻡ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺶ ﺍﻭ ﻧﻤﻮﺩﻡ، ﻧﺎﮔﺎﻩ ﺩﻳﺪﻡ ﻛﻪ ﭼﻬﺮﻩ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺷﺪ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺑﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﻭﻟﻲ (ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ) ﻧﻴﺴﺘﻢ؟ ﮔﻔﺘﻢ: ﺑﻠﻲ ﻫﺴﺘﻲ ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: " ﻣﻦ ﻛﻨﺖ ﻣﻮﻟﺎﻩ ﻓﻌﻠﻲ ﻣﻮﻟﺎﻩ ". ﮔﻮﺋﻲ ﺭﺍﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﺍﻭﻱ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻗﺒﻠﻲ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻣﺮ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺭﺍ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﻫﺪ ﺑﺎﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻧﺮﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻳﻚ ﻗﻀﻴﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﻭ ﻣﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺣﺪﻳﺚ ﻏﺪﻳﺮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻃﺮﻕ ﻣﺘﻮﺍﺗﺮﺵ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻫﻤﻴﺘﻲ ﺑﺎﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﻗﻀﺎﻳﺎ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻧﻤﻴﺪﻫﻴﻢ، ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺮﺁﻳﺪ ﻣﻜﺮﺭ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻟﻔﻆ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻛﻪ ﮔﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ (ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺑﺼﻮﺭﺕ ﻧﻮﻋﻲ (ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﻋﻤﻮﻣﻲ) ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺑﺼﻮﺭﺕ ﺷﺨﺼﻲ، ﺗﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ
ﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﺁﻧﺮﺍ ﺩﺭﺷﺘﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﻣﺠﻮﺯ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﺳﺨﻦ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﺑﮕﻮﻳﺪ، ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﻭ ﺷﺎﻥ ﺣﻜﺎﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺮ ﺭﻋﻴﺖ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺣﺎﻛﻢ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﺎﻣﺮﻱ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﻀﻤﻦ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻓﺮﺩﻱ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻋﺎﺩﻱ ﻧﺎﺧﻮﺵ ﻭ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﺮﺁﻳﺪ، ﺍﻭ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻭ ﻧﻜﻮﻫﺸﻲ ﺑﻨﻤﺎﻳﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﺀ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻧﻈﺮ ﻓﺮﺩﻱ ﺗﺎﺛﻴﺮﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﺖ ﻭ ﺻﻠﺎﺣﻴﺖ ﻣﻘﺎﻡ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺑﺮ ﺗﻮﻗﻌﺎﺕ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﺷﺨﺼﻲ ﻭ ﻓﺮﺩﻱ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺭﺩ ﻟﺬﺍ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺠﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﻨﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻠﺰﻡ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺧﻮﺩ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻜﻨﺪ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻣﻌﻴﻦ ﻭ ﻣﻘﺮﺭ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻋﺎﻣﻪ ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ،: " ﺍﻟﺴﺖ ﺍﻭﻟﻲ ﺑﺎﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻣﻦ ﺍﻧﻔﺴﻬﻢ " (ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺑﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻭﻟﻲ (ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ) ﻧﻴﺴﺘﻢ؟ ) ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﻣﺪﻟﻞ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﺬﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻟﻠﻨﺎﺱ ﻭ ﻫﺪﻱ ﻭ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻟﻠﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ- ﺁﻳﻪ 138
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۶ و ۹۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ☀️هدایت یافتگ
📝تفسیر سوره مبارکه اسراء آیه های ۹۶ و ۹۷
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️در اینجا این سؤال پیش مى آید که: از آیات دیگر قرآن، استفاده مى شود: مجرمان و دوزخیان، هم مى بینند، هم مى شنوند و هم سخن مى گویند(۶) پس چگونه آیه فوق مى گوید: آنها کور و کر و لالند؟!
مفسران در پاسخ این سؤال، تفسیرهاى متعددى ذکر کردند که بهتر از همه دو تفسیر زیر است:
۱ ـ مواقف و مراحل قیامت، مختلف است در بعضى از مراحل و مواقف آنها کور و کر و نابینا هستند، و این خود یک نوع مجازات براى آنها است، (چرا که این نعمت هاى بزرگ الهى را در دنیا مورد بهره بردارى صحیح قرار ندادند) ولى در مراحل دیگرى چشمشان بینا و گوششان شنوا و زبانشان باز مى شود، تا صحنه هاى عذاب را ببینند و سرزنش هاى سرزنش کنندگان را بشنوند و به ناله، فریاد و اظهار ضعف بپردازند که این خود نوع دیگرى از مجازات براى آنها است.
۲ ـ مجرمان از دیدن آنچه مایه سرور است و از شنیدن آنچه مایه نشاط، و از گفتن آنچه موجب نجات مى باشد، محرومند و به عکس آنچه که مایه زجر و ناراحتى است مى بینند و مى شنوند و مى گویند.
و در پایان آیه، مى فرماید: جایگاه همیشگى آنها دوزخ است (مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ).
اما گمان نکنید، آتشش همچون آتش هاى دنیا سرانجام به خاموشى مى گراید، نه، هر زمان التهاب آن فرو مى نشیند، شعله تازه اى بر آنها مى افزائیم (کُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعِیراً).
✔️پی نوشت:
۶ ـ در آیه ۵۳ سوره کهف مى خوانیم: وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النّارَ: گنهکاران آتش دوزخ را مى بینند .
و در آیه ۱۳ سوره فرقان مى خوانیم: دَعَوْا هُنالِکَ ثُبُوراً: دوزخیان صداى خود را به واویلاه و واهلاکاه بلند مى کنند .
و در آیه ۱۲ سوره فرقان مى خوانیم: سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفِیراً: مجرمان صداى وحشتناک آتش خشمگین را مى شنوند .
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2