eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۱ 🗝 گشایش بعد از سختی‌ها ↩️ در سوره «بقره» نيز به مومنانى كه در كوران حوادث ج
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۲ ⚖ اعتدال در پرداختن به خانواده ⛔️ زياد خود را اسير آنها مكن: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه براى جلوگيرى از حرص حريصان ودنياپرستى دنياپرستان كه علاقه شديدى به زن و فرزند خويش دارند به يكى از ياران خود چنين فرمود: «بيشترين دلمشغولى خود را به خانواده و فرزندان (وتأمين زندگى آنها) اختصاص مده، زيرا اگر آنها از دوستان خدا باشند خدا دوستان خود را تنها نمى گذارد و اگر از دشمنان خدا هستند چرا همّ خود را صرف دشمنان خدا مى كنى؟!»؛ (لاَ تَجْعَلَنَّ أَكْثَرَ شُغْلِکَ بِأَهْلِکَ وَوَلَدِکَ: فَإِنْ يَكُنْ أَهْلُکَ وَوَلَدُکَ أَوْلِيَاءَ اللّهِ، فَإِنَّ آللّهَ لاَ يُضِيعُ أَوْلِيَاءَهُ، وَإِنْ يَكُونُوا أَعْدَاءَ اللّهِ، فَمَا هَمُّکَ وَشُغْلُکَ بِأَعْدَاءِ اللّهِ؟!). بعيد نيست مخاطب امام عليه السلام فردى باشد كه پيوسته به دنبال گردآورى مال وثروت و تأمين زندگى امروز و فرداى فرزندان خود بوده و به وظايف ديگر خويش اهميتى نمى داده است، لذا امام عليه السلام با اين تقسيم دوگانه اى كه بيان فرموده او را از اين كار بازمى دارد و به او توصيه مى كند كه بيش از حد در اين راه تلاش مكن و به فكر خويشتن و زندگى سراى ديگر نيز باش. روشن است كه از دو حال بيرون نيست: يا زن و فرزند انسان از دوستان خدا هستند و تكيه بر لطف پروردگار دارند و خدا هم آنها را محروم نمى سازد. قرآن مجيد مى فرمايد: «(أَلَيْسَ اللهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ)؛ آيا خداوند براى (نجات و دفاع از) بنده اش كافى نيست؟!». در جاى ديگر مى فرمايد: «(وَمَنْ يَتَّقِ اللهَ يَجْعَلْ لَّهُ مَخْرَجآ * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ)؛ و هركس تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى كند، و او را از جايى كه گمان ندارد روزى مى دهد؛ و هركس بر خدا توكّل كند، كفايت امرش را خواهد كرد (و كارش را سامان مى بخشد)». اگر همسر و فرزند انسان در صف دشمنان خدا باشند چرا انسان تمام وقت وفكر خود را صرف تأمين زندگى آينده آنها كند؟ متأسفانه بسيارند كسانى كه به سبب عواطف افراطى حتى وسايل و ابزار گناه فرزندان خود را فراهم مى سازند و از اين طريق در گناه آنها شريك مى شوند واز آن بدتر اينكه گاه اين عواطف افراطى سبب مى شود كه در كسب مال نيز ملاحظه حلال و حرام نكنند و از هر راه ممكن به جمع مال بپردازند. در اينگونه موارد اگر فرزند، صالح باشد و خبر از كار پدر نداشته باشد تصرفات او بعد از مرگ پدر در آن اموال شرعآ مجاز است؛ لذتش را او مى برد وعقوبتش را پدر مى كشد. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 اى مردم ديندار باشيد! ☀️ الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹كانَ أميرُ المؤمنينَ عليه السلام كثيراً مّا يقولُ في خُطبتِهِ: يا أيّها الناسُ، دِينَكُم دِينَكم!! فإنّ السيّئةَ فيهِ خيرٌ مِن الحَسَنةِ في غَيرِهِ، و السيّئةَ فيهِ تُغفَرُ، و الحَسَنةَ في غيرِهِ لا تُقبَلُ. ☀️ امير المؤمنين عليه السلام در سخنرانى هاى خود اين جمله را بسيار مى فرمود : اى مردم! ديندار باشيد، ديندار! اگر گناه كنيد و ديندار باشيد بهتر است از اين كه نيكى كنيد و بى دين باشيد؛ زيرا گناه، در آن آمرزيده مى شود و نيكى در بى دينى پذيرفته نمى شود. 📚 الكافي: 2/464/6 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عقد قرارداد با خداوند!.mp3
11.28M
✅ عقد قرارداد با خداوند! 🎙 حجت الاسلام ماندگاری @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و نود 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و نود یک 🔷 ↩️ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺩﻭﻟﺖ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻛﺎﺭﻣﻨﺪﺍﻥ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻭ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﺍﺟﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﻘﺮﺭ ﻭ ﺭﺗﺒﻪ‌ﻫﺎﻱ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺘﺮﻓﻴﻊ ﻣﻘﺎﻣﻲ ﻳﺎ ﺭﺗﺒﻪ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺘﺤﻘﺎﻕ ﻧﺎﻳﻞ ﮔﺮﺩﺩ، ﺑﺴﺒﺐ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﺿﺎﻓﻲ، ﺯﻳﺎﺩ ﺑﺮ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻣﻘﺮﺭﻩ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺣﻜﻮﻣﺖ‌ﻫﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﺪﺑﻴﻦ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ [ ﺻﻔﺤﻪ 404] ﺣﺎﻟﺖ ﻋﻴﻨﺎ ﺑﻴﻦ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﻮﺍﻟﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻔﻮﺱ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺸﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ، ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺫﺍﺕ ﺍﻗﺪﺱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﻔﻀﻞ ﺩﺍﻳﻢ ﻭ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﻭﺍﺟﺒﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﺸﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﻬﺎ ﻭ ﺍﺟﺮﻫﺎﻱ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻋﻄﺎ ﻣﻴﻔﺮﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻛﻠﻤﻪ ﻗﺪﺳﻴﻪ ﺍﻳﺴﺖ ﺍﺯ ﺳﺮﻭﺭ ﻭ ﻣﻮﻟﺎﻱ ﻣﺎ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ، ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻨﺰﻩ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﻟﺤﺴﻴﻦ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﻭ ﺁﻟﻬﻤﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺩﻋﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﺑﺘﻘﺼﻴﺮ ﻭ ﻧﺎﺭﺳﺎﺋﻲ ﺍﺯ ﺍﺩﺍﻱ ﺷﻜﺮ ﺩﺭ ﺻﺤﻴﻔﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۵ تا ۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و این خود مى ر
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۵ تا ۲۷ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ واضح است مقدار مصرفى را که آن کوره در یک روز از مواد نفتى مى طلبد، تا شعله هاى عظیم خود را به آسمان بفرستد مى تواند خوراک ده ها یا صدها سال آن، شمعک بسیار کوچک در حال اشتعال باشد (البته این بستگى به شعله هاى عظیم حال بیدارى کوره، و حال شمعک آن دارد). دانشمندان در مورد زمستان خوابى بعضى از جانداران، چنین مى گویند: اگر وزغى را که در حال زمستان خوابى است، از جایش بیرون آوریم، به نظر مرده مى رسد، در شُش هاى او هوا نیست، ضربان قلبش چنان ضعیف است که نمى توان به آن پى برد. در میان حیوانات خونسرد که زمستان خوابى دارند، بسیارى از پروانه ها، حشرات، حلزون هاى خاکى و خزندگان را مى توان نام برد. بعضى از پستانداران (خون گرم) نیز زمستان خوابى دارند. در دوران زمستان خوابى، فعالیت هاى حیاتى بسیار کُند مى شود، و چربى ذخیره بدن آنها به تدریج مصرف مى گردد .(۱۱) منظور این است: یک نوع خواب داریم که در آن، نیاز به غذا، فوق العاده تقلیل پیدا مى کند و فعالیت هاى حیاتى نزدیک به صفر مى رسد، و اتفاقاً همین موضوع، کمک به جلوگیرى از فرسودگى اعضاء و طول عمر این گونه جانداران، مى کند. اصولاً، زمستان خوابى براى این حیوانات که احتمالاً قادر بر تحصیل غذاى خود در زمستان نیستند، فرصت بسیار گران بهائى است. دفن مرتاضان: در مورد مرتاضان نیز دیده شده است که: بعضى از آنها را در برابر چشمان حیرت زده عده اى از افراد دیرباور، در تابوت گذارده و گاهى براى مدت یک هفته در زیر خاک دفن کرده اند، و پس از تمام شدن مدت مزبور، بیرون آورده، ماساژ و تنفس مصنوعى داده اند، کم کم به حال عادى بازگشته اند. مسأله نیاز به غذا در این مدت، اگر مهم نباشد، مسأله نیاز به اکسیژن هوا بسیار مهم است; زیرا مى دانیم حساسیت سلول هاى مغز مخصوصاً در برابر اکسیژن و نیازشان به این ماده حیاتى به قدرى زیاد است که اگر چند دقیقه از آن، محروم بمانند ضایع مى شوند. اما چطور است که جناب مرتاض کمبود اکسیژن را مثلاً براى مدتى در حدود یک هفته تحمل مى کند؟ پاسخ این سئوال، با توجه به توضیحى که دادیم: چندان مشکل نیست، در این مدت، فعالیت حیاتى بدن مرتاض تقریباً متوقف مى گردد، بنابراین، نیاز سلول ها به اکسیژن و مصرف آن، فوق العاده تقلیل مى یابد، به طورى که در این مدت، همان هواى محفظه تابوت براى تغذیه یک هفته سلول هاى تن او کافى است!. انجماد بدن انسان زنده در مورد منجمد ساختن بدن جانداران و حتى بدن انسان (براى طولانى ساختن عمر آنها) امروز تئورى ها و بحث هاى فراوانى وجود دارد که قسمتى از آن جامه عمل به خود پوشیده است. طبق این تئورى ها، ممکن است با قرار دادن بدن انسان یا حیوانى در سرماى زیر صفر، طبق روش خاصى، حیات و زندگى او را متوقف ساخت، بدون این که واقعاً بمیرد، و پس از مدتى که لازم باشد، او را در حرارت مناسبى قرار دهند و دو باره به حال عادى بازگردد!. براى مسافرت هاى فضائى به کرات دور دست که احتمالاً صدها، یا هزاران سال طول مى کشد طرح هائى پیشنهاد شده که یکى از آنها همین طرح است که بدن فضانورد را در محفظه خاصى قرار دهند، و آن را منجمد سازند، و پس از سالیان دراز، به هنگام نزدیک شدن به کرات مورد نظر، با یک سیستم خودکار، حرارت عادى به محفظه برگردد، و آنها به حال عادى در آیند، بدون آن که در حقیقت عمرى تلف کرده باشند! در یکى از مجلات علمى، این خبر انتشار یافت که: در سال هاى اخیر کتابى درباره منجمد ساختن بدن انسان به خاطر یک عمر طولانى به قلم رابرت نیلسون منتشر شده که: در جهان دانش انعکاس وسیع و دامنه دارى داشته است. در مقاله اى که در مجله مزبور، در این زمینه تنظیم شده بود، تصریح شده که اخیراً یک رشته خاص علمى، در میان رشته هاى علوم نیز، به همین عنوان به وجود آمده است. در مقاله مزبور چنین مى خوانیم: زندگى جاویدان در طول تاریخ، همواره از رؤیاهاى طلائى و دیرینه انسان بوده، اما اکنون این رؤیا به حقیقت پیوسته است، و این امر مدیون پیشرفت هاى شگفت انگیز علم نوینى است که کریونیک نام دارد (علمى که انسان را به عوالم یخبندان مى برد، و از او همچون بدن منجمد شده اى نگهدارى مى کند، به امید روزى که دانشمندان او را به زندگى دو باره بازگردانند). آیا این منطق باور کردنى است؟ بسیارى از دانشمندان برجسته و ممتاز، از جهات دیگر به این مسأله مى اندیشند و نشریاتى چون لایف و اسکوایر و همچنین روزنامه هاى سراسر جهان، شدیداً به بحث درباره این مهم پرداخته اند، و از همه مهم تر این که: برنامه اى هم اکنون (در این زمینه) در دست اجرا است.(۱۲) ✍پی نوشت: ۱۱ ـ اقتباس از کتاب فرهنگ نامه (دائرة المعارف جدید فارسى)، ماده زمستان خوابى . ۱۲ ـ مجله دانشمند ، بهمن ماه ۱۳۴۷، صفحه ۴. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا