✨﴾﷽﴿✨
✅ برنامه روزانه کانال :
✅🌷شنبه، سهشنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها
✅🌹یکشنبه، دوشنبه وچهارشنبه شرح 🌴حکمتها
✅☫روزانهتفسیر قرآن☫
✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️
لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783
✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهجالبلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینکهای دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند
@Nahjolbalaghe2
.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ
و ما انسان را از عصاره اى از گِل آفریدیم.
(مؤمنون/12)
*
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ
سپس او را نطفه اى در قرارگاهِ مطمئن (رَحِم) قرار دادیم.
(مؤمنون/13)
*
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ
سپس نطفه را بصورت علقه [= خون بسته]، و علقه را بصورت مضغه [= چیزى شبیه گوشت جویده شده]، و مضغه را بصورت استخوانهایى درآوردیم. و بر استخوانها گوشت پوشاندیم. سپس آن را آفرینش تازه اى بخشیدیم. پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است!
(مؤمنون/14)
*
ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذَٰلِكَ لَمَيِّتُونَ
آنگاه شما بعد از آن مى میرید.
(مؤمنون/15)
*
ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ
سپس در روز قیامت برانگیخته مى شوید.
(مؤمنون/16)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱ الی ۱۱ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ ۲ ـ همسر دائم
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۲ الی ۱۶
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
مراحل تکامل جنین در رحم مادر
ذکر اوصاف مؤمنان راستین، و همچنین پاداش بى نظیرى که خداوند به آنها مى دهد در آیات گذشته، این شوق را در دل ها زنده مى کند که باید به صفوف آنها پیوست، اما از چه راهى؟ و از کدام طریق؟
آیات مورد بحث، و قسمتى از آیات آینده، طرق اساسى تحصیل ایمان و معرفت را نشان مى دهد.
ابتدا دست انسان را گرفته و به کاوش در اسرار درون و سیر در عالم انفس وا مى دارد.
آن گاه، در آیاتى که بعد از آن خواهد آمد، او را به جهان برون و موجودات شگرف عالم هستى، توجه مى دهد و به سیر آفاقى مى پردازد.
نخست، مى گوید: ما انسان را از چکیده و خلاصه اى از گل آفریدیم (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ مِنْ سُلالَة مِنْ طِین).(۱)
آرى، این گام نخست است که انسان با آن عظمت، با آن همه استعداد و شایستگى ها، این افضل مخلوقات، و برترین موجودات جهان شناخته شود که، از خاکى بى ارزش است، خاکى، که در کم ارزش بودن، ضرب المثل است، و این نهایت قدرت نمائى او است که از چنین مواد ساده اى، چنان موجود بدیعى آفرید.
* * *
در آیه بعد، اضافه مى کند: سپس او را نطفه اى قرار دادیم در قرارگاهى امن و امان (ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِی قَرار مَکِین).
در حقیقت نخستین آیه، به آغاز وجود همه انسان ها اعم از آدم و فرزندان او اشاره مى کند، که همه به خاک باز مى گردند و از گل برخاسته اند.
اما در دومین آیه، به تداوم نسل آدم از طریق ترکیب نطفه نر و ماده و قرار گرفتن در قرارگاه رحم، توجه مى دهد.
در حقیقت این بحث، شبیه تعبیرى است که در آیات ۷ و ۸ سوره سجده آمده است: وَ بَدَأَ خَلْقَ الإِنْسانِ مِنْ طِین * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَة مِنْ ماء مَهِین: آغاز آفرینش انسان را از گل قرار داد * و نسل او را از چکیده اى از آب بى ارزش .
تعبیر از رحم، به قرار مکین (قرارگاه امن و امان) اشاره به موقعیت خاص رحم در بدن انسان است، در واقع در محفوظ ترین نقطه بدن که از هر طرف کاملاً تحت حفاظت است قرار گرفته.
ستون فقرات و دنده ها از یک سو.
استخوان نیرومند لگن خاصره از سوى دیگر.
پوشش هاى متعدد شکم، از سوى سوم.
حفاظتى که از ناحیه دست ها به عمل مى آید از سوى چهارم، همگى شواهد این قرارگاه امن و امان است.
* * *
پس از آن، به مراحل شگفت آور و بهت آور سیر نطفه در رحم مادر، و چهره هاى گوناگون خلقت، که یکى بعد از دیگرى در آن قرارگاه امن، و دور از دست بشر ظاهر مى شود، اشاره کرده مى فرماید:
سپس، ما نطفه را به صورت خون بسته اى درآوردیم و بعد این خون بسته را به مضغه که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعداً آن را به صورت استخوان در آوردیم، و از آن پس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم (ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً). این چهار مرحله متفاوت که به اضافه مرحله نطفه بودن، مراحل پنجگانه اى را تشکیل مى دهد، هر کدام براى خود عالم عجیبى دارد، مملوّ از شگفتى ها که در علم جنین شناسى امروز، دقیقاً مورد بررسى قرار گرفته و پیرامون آن کتاب ها نوشته اند، ولى، روزى که قرآن از این مراحل مختلف خلقت جنینى انسان و شگفتى هاى آن سخن مى گفت، اثرى از این علم و دانش نبود.
و در پایان آیه، به آخرین مرحله که در واقع مهمترین مرحله آفرینش بشر است، با یک تعبیر سر بسته و پر معنى اشاره کرده، مى فرماید: سپس ما او را آفرینش تازه اى بخشیدیم (ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ).
بزرگ و پر برکت است خدائى که بهترین خلق کنندگان است (فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ).
آفرین بر این قدرت نمائى بى نظیر، که در ظلمتکده رحم این چنین تصویر بدیعى با این همه عجائب و شگفتى ها بر قطره آبى نقش مى زند.
آفرین بر آن علم و حکمتى که این همه استعداد، لیاقت و شایستگى را در چنین موجود ناچیزى ایجاد مى کند، آفرین بر او و بر خلقت بى نظیرش.
ضمناً، باید توجه داشت: خالق از ماده خلق ، و خلق در اصل به معنى اندازه گیرى است، هنگامى که یک قطعه چرم را براى بریدن، اندازه گیرى مى کنند، عرب واژه خلق درباره آن به کار مى برد، و از آنجا که در آفرینش مسأله اندازه گیرى بیش از همه چیز اهمیت دارد، این کلمه (خلق) درباره آن به کار رفته است.
تعبیر به احسن الخالقین: بهترین آفرینندگان این سؤال را به وجود مى آورد که: مگر غیر از خدا آفریدگار دیگرى وجود دارد؟!
✍ پی نوشت:
۱ ـ سُلالَة (بر وزن عصاره) به معنى چیزى است که از دیگرى گرفته مى شود، و در واقع خلاصه، عصاره و برگزیده اى از آن است ( مجمع البیان ، ذیل آیه مورد بحث).
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
23.Mumenoon.015-17.mp3
2.22M
🎙 تفسیر صوتی آیات ۱۲ الی ۱۷ سوره مبارکه مومنون
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امیرالمؤمنین امام على عليهالسلام:: جَودَةُ الكَلامِ فِي الاِختِصارِ
✅ زيبايى گفتار، در كوتاه بودن آن است
📚 المواعظ العدديّه، صفحه ۵۵
@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موعظه
📝 موضوع فاطمیه چیست؟
🎥استاد کاشانی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: پانصد و نود و یک 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺮﺧﻴ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: پانصد و نود و دو
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ 8- ﺍﺯ " ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻛﻨﺎﺳﻪ " ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﺍﺭﺍﻥ ﻛﻮﻓﻪ، ﺭﺩﺍﺋﻲ ﻋﺪﻧﻲ ﺑﻪ ﺳﻴﺪ ﻫﺪﻳﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻭﻱ ﺍﻳﻦ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻧﻮﺷﺖ: ﺭﺩﺍﺀ ﺍﻫﺪﺍﺋﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﻴﺪ، ﺩﻭﺳﺘﻲ ﭼﻮﻥ ﺗﺮﺍ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ. ﺧﺪﺍﻱ ﺟﺰﺍﻱ ﺧﻴﺮﺕ ﺩﻫﺎﺩ، ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﺩﺍﺀ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩ. ﻭﺍﻟﻲ، ﺗﺸﺮﻳﻔﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﻭ ﺍﺳﺒﻲ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻴﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﺧﻠﻌﺖ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺯﻧﺶ ﺍﺑﻮ ﻫﺎﺷﻢ ﻣﻲﻛﺎﻫﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻣﻬﺮﺵ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﻲﺍﻓﺰﺍﻳﺪ. 9- " ﻣﺮﺯﺑﺎﻧﻲ " ﺍﺯ ﺣﺮﺙ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻓﻀﻞ، ﻣﺴﻨﺪﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩ ﺳﻴﺪ ﺭﺍ ﺣﺎﺿﺮ ﺁﺭﻧﺪ. ﭼﻮﻥ ﺁﻣﺪ، ﻣﻨﺼﻮﺭ ﮔﻔﺖ:
ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻣﺪﺣﻴﻪ ﻣﻴﻤﻴﻪ ﺍﺕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺍﻱ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﺼﺮﻉ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺑﺨﻮﺍﻥ. ﺍ ﺗﻌﺮﻑ ﺩﺍﺭﺍ ﻋﻔﻲ ﺭﺳﻤﻬﺎ. ﻭ ﺗﺸﺒﻴﺒﺶ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻦ. ﺳﻴﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺭﺳﻴﺪ ﻛﻪ: ﺍﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻦ ﻭ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺳﻞ ﺟﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻱ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻫﺎﺷﻢ ﻣﺤﺒﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺮﺑﺖ ﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﻲﻫﺎ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﺏ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﻔﺘﻮﺡ ﺷﺪ ﻭ ﻓﺮﺩﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﺨﺘﻮﻡ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﺮﺯﻧﺸﻢ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﺯﺍﺭﻡ ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ، ﻫﺎﻥ ﻫﺮ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﻋﺸﻖ ﺷﻤﺎ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﺳﺰﺍﻭﺭ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﻣﻦ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﺧﺮﺩﻩ ﻧﻤﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺨﺖ ﺷﻴﻔﺘﻪ ﺷﻤﺎﻳﻢ ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ ﻭ ﺷﻴﻔﺘﻪ ﻭ ﺩﻟﺒﺴﺘﻪ ﻣﺤﺒﺖ ﺷﻤﺎﻳﻢ ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ، ﭼﻮﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﻓﺮﻋﻮﻥ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ ﺍﺳﺖ
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 128]
ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺘﻬﻤﻢ ﻣﻦ ﻋﻠﻲ ﺭﻏﻢ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺷﻤﺎ، ﺛﻨﺎ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺍﻡ. ﻣﻨﺼﻮﺭ ﮔﻔﺖ: ﻣﻲﭘﻨﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺣﺴﺎﻥ ﺑﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﺩﺭ ﺛﻨﺎﻱ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﺭﻧﺞ
ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﻭ ﻣﻦ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻨﻲ ﻫﺎﺷﻢ ﺭﺍﻧﻤﻲ ﺷﻨﺎﺳﻢ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﺮﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﺣﻘﻲ ﺍﺳﺖ. ﺳﻴﺪ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻲﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺳﺨﻨﺎﻧﻲ ﻣﻜﻲ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﻨﻴﺪﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﺪ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
ZiyaratHazratZahra.mp3
19.05M
🏴فایل صوتی زیارتنامه حضرت زهرا سلام الله علیها🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*تنها استاد عبدالباسط توانست این آیه مبارکه را به این زیبایی و بدون تکرار حتی یک نغمه و یک نفس (یکصد ثانیه از ریه اش هوا تخلیه کند) و نوای معنوی قرآن عظیم را در ژرفای جان بنشاند.*
*ثواب این تلاوت زیبا و استماع آن را هدیه میکنیم به ارواح پاک شهدا ،امام شهدا ،پدر و مادرهای آرمیده در خاک و همه ی عزیزانمان که پیش ازین با ما بودند و الان خُفته در خاکند.
*به برکت فاتحه و صلوات بر محمد و آل محمد
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۲ الی ۱۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی مراحل تکامل جنین
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۲ الی ۱۶
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
✅ مراحل تکامل جنین در رحم مادر
↩️ بعضى از مفسران توجیهات گوناگونى براى آیه کمراحل تکامل جنین در رحم مادررده اند، در حالى که نیازى به این توجیهات نیست، و کلمه خلق به معنى اندازه گیرى و صنعت درباره غیر خداوند نیز صادق است
ولى البته خلق خدا، با خلق غیر او از جهات گوناگونى متفاوت است:
۱ ـ خداوند ماده و صورت اشیاء را مى آفریند، در حالى که اگر انسان بخواهد چیزى ایجاد کند، تنها مى تواند با استفاده از مواد موجود این جهان، صورت تازه اى به آن ببخشد مثلاً از مصالح ساختمانى خانه اى بسازد، یا از آهن و فولاد، اتومبیل یا کارخانه اى اختراع کند.
۲ ـ از سوئى دیگر، خلقت و آفرینش خداوند، نا محدود است و او آفریدگار همه چیز است اللّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء (۲) در حالى که انسان موجودات بسیار محدودى را مى تواند ابداع کند، و گاه توأم با انواع ضعف ها و نقص ها است که در جریان عمل باید آنها را تکمیل کند، اما خلق و ابداع پروردگار خالى از هر گونه عیب و نقص است.
۳ ـ از سوى سوم، در آنجا که انسان توانائى بر این امر پیدا مى کند، آن نیز به اذن و فرمان خدا است که بى اذن او در عالم حتى برگى بر درختى نمى جنبد چنان که درباره حضرت مسیح(علیه السلام) در سوره مائده ، آیه ۱۱٠ مى خوانیم: وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ بِإِذْنِی: در آن هنگام که تو از گل، صورتى همچون صورت پرنده به اذن من خلق مى کردى .
* * *
آیه بعد، از مسأله توحید و شناخت مبدأ، به طرز زیبا و ظریفى به مسأله معاد منتقل مى شود، مى گوید: این انسان با همه شگفتیهایش تا ابد زنده نمى ماند، زمانى فرا مى رسد که این ساختمان عجیب از هم فرو مى ریزد و شما بعد از این زندگى همگى مى میرید (ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذلِکَ لَمَیِّتُونَ).
* * *
ولى براى این که این تصور پیش نیاید که با مردن انسان، همه چیز پایان مى گیرد (پس این آفرینش با این همه شکوه و عظمت براى این چند روز زندگى امرى بیهوده بوده است) بلا فاصله مى افزاید: سپس شما روز قیامت بار دیگر به زندگى باز مى گردید و برانگیخته مى شوید (البته در سطحى عالى تر و در جهانى وسیع تر و گسترده تر) (ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ تُبْعَثُونَ).
✍ پی نوشت:
۲ ـ رعد، آیه ۱۶.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝ترجمه و شرح خطبه ۱۰۵بخش چهارم 🔹 وظايف امام و مردم: در اين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) به وظايف
📝ترجمه و شرح خطبه ۱۰۵بخش چهارم
🔹 وظايف امام و مردم:
↩️ سپس امام(عليه السلام) به وظايف مردم پرداخته و سه وظيفه عمده براى آنها بيان مى کند. نخست مى فرمايد: «در فرا گرفتن علم بکوشيد پيش از آن که درخت آن بخشکد! و قبل از آن که به خود مشغول گرديد (و به دنيا آلوده شويد). علم و دانش را از نزد اهلش استخراج کنيد!». (فَبَادِرُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِ تَصْوِيحِ(2) نَبْتِهِ، وَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُشْغَلُوا بِأَنْفُسِکُمْ عَنْ مُسْتَثَارِ(3) الْعِلْمِ مِنْ عِنْدَ أَهْلِهِ).
منظور از خشکيدن درخت علم، ممکن است شهادت آن حضرت باشد و منظور از مرکز جوشش علم نيز وجود مبارک خود او باشد. به اين ترتيب، به آنها هشدار مى دهد پيش از آنکه از ميان شما بروم آنچه مى خواهيد بپرسيد و فرا گيريد.
اين سخن همانند چيزى است که در اواخر عمر مبارکش مى فرمود: «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي; از من به پرسيد پيش از اينکه مرا نيابيد».(4)
اين احتمال نيز وجود دارد که مراد حضرت از اين جمله، خشکيدن درخت وجود انسان باشد; چون انسان در هر سنّ و سالى آماده فراگيرى علوم نيست. و اين تفسير با جمله بعدى هماهنگ است; زيرا هر چه عمر انسان بالاتر رود، هم گرفتارى او بيشتر مى شود و هم استعداد فراگيرى او کمتر مى شود. جمع بين اين دو تفسير نيز کاملا ممکن است.
در بيان دومين و سومين وظيفه مردم چنين مى گويد: «مردم را از منکرات بازداريد، و خودتان نيز مرتکب نشويد، چرا که شما موظّف هستيد اوّل خودتان ترک گناه کنيد، و آنگاه مردم را از آن نهى نماييد!». (وَ انْهَوْا عَنْ الْمُنْکَرِ وَ تَنَاهَوْا عَنْهُ، فَإِنَّمَا أُمِرْتُمْ بالنَّهْي بَعْدَ التَّنَاهِي!).
به اين ترتيب، وظيفه مردم اين است که اوّلا: سطح معرفت و علم و آگاهى خود را بالا ببرند; چرا که جهل يکى از عوامل ناهنجارى هاست و ثانياً: درعمل به دستورات خداوند بکوشند و وظيفه امر به معروف و نهى از منکر را که يک وظيفه عمومى است، فراموش نکنند و به يقين اگر حکومت وظايف پنجگانه خود را انجام دهد، و مردم به اين وظايف سه گانه عمل کنند، صلاح و سعادت جامعه را فرا خواهد گرفت.
در اينجا ميان «شارحان نهج البلاغه» سؤالى مطرح شده، سؤالى که به ذهن هر خواننده دقيقى مى آيد و آن اين که: چگونه امام(عليه السلام) نهى از منکر را مشروط به خوددارى شخص خود نهى کننده از منکرات شمرده و فرموده: «فَإِنَّمَا أُمِرْتُمْ بِالنَّهْىِ بَعْدَ التَّنَاهِي!»
«ابن ابى الحديد» در پاسخ اين اشکال مى گويد: «منظور اين نيست که نهى از منکر مشروط به خوددارى شخص نهى کننده باشد; بلکه منظور اين است که من نخست شما را به خوددارى از منکرات امر کردم و سپس نهى کردن ديگران».(5)
مرحوم «شارح خويى» اين پاسخ را نوعى تکلّف شمرده، سپس افزوده: «بهتر اين است که در پاسخ اين سؤال گفته شود، امام(عليه السلام) در ابتدا هر دو را واجب شمرده (بى آنکه هيچ کدام مشروط به ديگرى باشد) و جمله اخير اشاره به اين است که وجوب خويشتن دارى از منکرات، موکّدتر از وجوب نهى از منکر است! چرا که اصلاح خويشتن، مقدّم بر اصلاح ديگران است».(6)
ولى بهتر اين است که گفته شود: خويشتن دارى از گناه، شرط کمال نهى از منکر است، نه شرط وجوب. زيرا، به يقين انسان وقتى خود مرتکب گناهى شود و بخواهد ديگران را از آن نهى کند، سخن او تأثير چندانى نخواهد داشت و اگر مردم جريان را بدانند او را مورد تمسخر قرار مى دهند و مى گويند:
ببرى مال مسلمان و چو مالت ببرند، بانگ و فرياد برآرى که مسلمانى نيست!
لذا پيشوايان اسلام بر اين معنا تأکيد داشتند که: ما شما را از هر کارى نهى مى کنيم، نخست خودمان از آن پرهيز داريم.
داستان نهى کردن پيامبر(صلى الله عليه وآله) کودکى را از خرما معروف است، که در آن روز که حضرت خرما خورده بود او را نهى نکرد و در ادبيّات فارسى نيز آمده است: رطب خورده منع رطب چون کند!
اميرمؤمنان على(عليه السلام) نيز سوگند ياد مى کند که: «والله! شما را ازهر چيز نهى کردم، قبلا خودم آن را ترک گفتم».(7)
****
✍ پی نوشت:
2. «تصويح» به معناى خشک شدن گياه و چوب و مانند آن است، به حدّى که شکاف بردارد.
3. «استثار» از مادّه «استيثار» گرفته شده، و در اينجا به معناى به هيجان درآوردن و منتشر ساختن است.
4. نهج البلاغه، خطبه 93.
5. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، جلد 7، صفحه 170.
6. شرح نهج البلاغه مرحوم خويى، جلد 7، صفحه 251.
7. نهج البلاغه، خطبه 175.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
☀️امام حسن عسکری علیه السلام:
إيّاكَ وَالإذاعَةَ وطَلَبَ الرِّئاسَةِ فَإنَّهُما يَدعُوانِ إلَى الهَلَكَةِ
🔻از افشاى اسرار و رياست جويى بپرهيز ؛ زيرا اين دو به هلاكت كشانند.
📚گزیده تحف العقول، ص٦٧
@Nahjolbalaghe2