eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات۱۱ الی ۱۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ جالب این که: ب
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات۱۱ الی ۱۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ سر انجام، تمام این سرزنش ها را جمع بندى کرده، مى گوید: اگر فضل و رحمت خدا در دنیا و آخرت شامل حال شما نبود، به خاطر این کارى که در آن وارد شدید عذاب عظیمى دامانتان را مى گرفت (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ لَمَسَّکُمْ فِیما أَفَضْتُمْ فِیهِ عَذابٌ عَظِیمٌ). با توجه به این که: أَفَضْتُم از ماده افاضه به معنى خروج آب با کثرت و فزونى است، و نیز گاهى به معنى فرو رفتن در آب آمده است، از این تعبیر چنین بر مى آید که: شایعه اتهام مزبور آنچنان دامنه پیدا کرد که مؤمنان را نیز در خود فرو برد!. * * * آیه بعد، در حقیقت توضیح و تبیین بحث گذشته است که: چگونه آنها در این گناه بزرگ بر اثر سهل انگارى غوطهور شدند، مى گوید: به خاطر بیاورید هنگامى را که به استقبال این دروغ بزرگ مى رفتید، و این شایعه را از زبان یکدیگر مى گرفتید (إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ). و با دهان خود سخنى مى گفتید که به آن علم و یقین نداشتید (وَ تَقُولُونَ بِأَفْواهِکُمْ ما لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ). و گمان مى کردید این مسأله کوچکى است در حالى که در نزد خدا بزرگ است (وَ تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللّهِ عَظِیمٌ). در واقع این آیه به سه قسمت از گناهان بزرگ آنها در این رابطه اشاره مى کند: نخست، به استقبال این شایعه رفتن و از زبان یکدیگر گرفتن (پذیرش شایعه). دوم، منتشر ساختن شایعه اى را که هیچگونه علم و یقین به آن نداشتند و بازگو کردن آن براى دیگران (نشر شایعه بدون هیچگونه تحقیق). سوم، آن را عملى ساده و کوچک شمردن در حالى که نه تنها با حیثیت دو فرد مسلمان ارتباط داشت، بلکه با حیثیت و آبروى جامعه اسلامى گره خورده بود (کوچک شمردن شایعه، و به عنوان یک وسیله سرگرمى از آن استفاده کردن). جالب این که: در یک مورد تعبیر بِأَلْسِنَتِکُم: با زبانتان . و در جاى دیگر: بِأَفْواهِکُم: با دهانتان آمده است، با این که همه سخنان با زبان و از طریق دهان صورت مى گیرد. اشاره به این که: شما نه در پذیرش این شایعه مطالبه دلیل کردید و نه در پخش آن، تکیه بر دلیل داشتید، تنها سخنانى که باد هوا بود و نتیجه گردش زبان و حرکات دهان، سرمایه شما در این ماجرا بود. * * * و از آنجا که این حادثه بسیار مهمى بود که گروهى از مسلمانان آن را سبک و کوچک شمرده بودند، بار دیگر در آیه بعد، روى آن تکیه کرده، و موجى تازه از سرزنش بر آنها مى بارد، و تازیانه اى محکم تر بر روح آنها نواخته،مى گوید: چرا هنگامى که این دروغ بزرگ را شنیدید، نگفتید: ما مجاز نیستیم از این سخن بگوئیم (چرا که تهمتى است بدون دلیل)، منزهى تو، اى پروردگار، این بهتان بزرگى است ! (وَ لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُمْ ما یَکُونُ لَنا أَنْ نَتَکَلَّمَ بِهذا سُبْحانَکَ هذا بُهْتانٌ عَظِیمٌ). در واقع قبلاً تنها به خاطر این ملامت شده بودند که: چرا با حسن ظن نسبت به کسانى که مورد اتهام واقع شده بودند نگاه نکردند، اما در اینجا مى گوید: علاوه بر حسن ظن، شما مى بایست هرگز به خود اجازه ندهید لب به چنین تهمتى بگشائید، چه رسد که عامل نشر آن شوید. شما باید از این تهمت بزرگ غرق تعجب مى شدید، و به یاد پاکى و منزه بودن پروردگار مى افتادید، و از این که: آلوده نشر چنین تهمتى شوید به خدا پناه مى بردید. اما مع الاسف، شما به سادگى و آسانى از کنار آن گذشتید ـ سهل است ـ به آن نیز دامن زدید، و ناآگاهانه آلت دست منافقان توطئه گر و شایعه ساز شدید. در مورد اهمیت گناه شایعه سازى ، انگیزه ها و راه مبارزه با آن و همچنین نکته هاى دیگر پیرامون این موضوع در ذیل آیات آینده به خواست خدا بحث خواهیم کرد. ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۲۸ ✅ روز عید واقعی ↩️ در قرآن مجيد نيز اشاره به يكى از اعياد مسيحيان شده و آن
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۲۹ 🔶 بخاطر ترک انفاق 🔸 بزرگترين حسرت: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته دقيقى مى كند كه بسيارى، در زندگى گرفتار آن اند. مى فرمايد: «بزرگترين حسرت ها در قيامت حسرت كسى است كه ثروتى را از راه حرام به دست آورده و كسى آن را از او به ارث برده كه در راه خداوند سبحان انفاق نموده است و خداوند به سبب اين مال او را داخل بهشت مى كند و شخص اوّل را به سبب همان مال، وارد جهنم مى گرداند»; (إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَسْرَةُ رَجُل كَسَبَ مَالاً فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللّهِ، فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِى طَاعَةِ اللّهِ سُبْحَانَهُ، فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ، وَ دَخَلَ الاَْوَّلُ بِهِ النَّارَ). گاه مى شود كه انسان مالى به دست مى آورد ولى نمى تواند از آن استفاده كند و از دست مى رود. چنين كسى واقعاً گرفتار حسرت مى شود كه چرا از اين مال براى دنيا و آخرتم استفاده نكردم ولى از آن فراتر حسرت كسى است كه مال حلالى را به دست آورده ولى خودش از آن به نفع آخرتش بهره نگرفته و وارثان از آن بهره گرفته اند و در قيامت مى بيند آن ها با اموالى كه او با تلاش و زحمت به دست آورده بود به جايى رسيده اند و خودش محروم مانده است. ولى از همه اين ها بدتر حسرت كسى است كه مال حرامى را با تلاش و زحمت به چنگ آورده و براى وارثانش گذاشته و وارثان بى آن كه از حرام بودن آن باخبر باشند آن را در راه خدا انفاق كرده اند و ذخيره يوم المعاد آن ها شده است. در حالى كه آن كس كه مال را به دست آورده در آن روز گرفتار مجازات الهى مى شود. چنين حسرتى اعظم حسرت هاست. اين احتمال نيز وجود دارد كه وارثان از حرام بودن آن آگاه مى شوند ولى از آن جا كه صاحبانش رانمى شناسند به عنوان اموال مجهول المالك كه روش مصرف آن، صدقه به نيازمندان است به فقرا مى دهند و از اين راه حسناتى به دست مى آورند در حالى كه پديدآورنده مال گرفتار سيئات خويش است. گاه ممكن است مالى به دست انسان از طريق حرام بيفتد كه حرمت آن تنها جنبه تكليفى دارد مثلاً مرتكب احتكار شده كه كار حرامى است ولى با توجه به اين كه معامله باطل نيست مالى كه به دست آورده حرام نمى باشد در عين حال از آن بهره اى نمى گيرد و مال به دست وارثى مى رسد كه از آن در طريق اطاعت فرمان خدا بهره مى گيرد. روز قيامت حسرت عظيم نصيب شخص اوّل است و فوز عظيم نصيب شخص دوم. البته مانعى ندارد كه هر سه معنا در كلام امام(عليه السلام) جمع باشد. زيرا به عقيده ما «استعمال لفظ در اكثر از معنا» هيچ اشكالى ندارد. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 از ما و با ماست! ☀️ امام علی علیه السلام : ✓ «نيك بخت‌ترينِ مردم، كسى است كه فضل ما را شناخت و به وسيله ما به خدا تقرّب جست و محبّت ما را خالص گرداند و به چيزى كه ما به آن مى‌خوانيم، پرداخت و از آنچه ما باز مى‌داريم، دست شست. چنين كسى از ما و در فردوس برين با ماست.» ⁙ «أسعَدُ النّاسِ مَن عَرَفَ فَضلَنا و تَقَرَّبَ إلَى اللّهِ بِنا و أخلَصَ حُبَّنا و عَمِلَ بِما إلَيهِ نَدَبنا وَ انتَهى عَمّا عَنهُ نَهَينا، فَذاكَ مِنّا و هُوَ في دارِ المُقامَةِ مَعَنا» 📚 غرر الحكم : ح ٣٢٩٧ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی 1403.10.19.mp3
25.92M
📝 تفسیر آیاتی از سوره آل عمران 🎙 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی 🌧 ﮔﺮﻳﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍ ﻭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و دو 🔷 ↩️ " ﻫﻴﺜﻤﻲ " ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺹ 112 ﺍﻟﺠﻤﻊ ﻭ ﺳﻴﻮﻃﻲ ﺁﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺹ 391 ﺝ 2 ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺟﻤﻊ ﺁﻣﺪﻩ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﺍﻟﺠﻤﻊ " ﻭ ﺻﺪﺭﻱ ﺩﺭ ﺹ 226 ﺝ 2 ﻧﺰﻫﻪ ﺍﻟﻤﺠﺎﻟﺲ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺩﺭ ﺹ 226 ﺝ 2 " ﻧﺰﻫﻪ ﺍﻟﻤﺠﺎﻟﺲ " ﺍﺯ ﻋﻘﺎﺋﻖ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻛﻪ ﻓﺎﻃﻤﻪ (ﺭﺽ) ﺩﺭ ﺷﺐ ﻋﺮﻭﺳﻲ ﺧﻮﻳﺶ ﮔﺮﻳﺴﺖ، ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺳﺒﺐ ﮔﺮﻳﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ ﭘﺮﺳﻴﺪ. ﻭ ﺯﻫﺮﺍ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ: [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 203] ﺗﻮ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ، ﻟﻴﻜﻦ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﺐ ﺑﻪ ﻧﺎﭼﻴﺰﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﻧﮕﺮﻳﺴﺘﻢ، ﺗﺮﺳﻴﺪﻡ ﻋﻠﻲ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﭼﻪ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻱ؟ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺁﺳﻮﺩﻩ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺧﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺍﺳﺖ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻧﻲ ﻳﻬﻮﺩﻱ ﻭ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺎﺧﺮ ﺗﺮﻳﻦ ﺟﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﭘﻮﺷﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻧﺎﻇﺮ ﻧﺎﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪﻱ ﺩﺧﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ (ﺹ) ﺑﺎﺷﻴﻢ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺟﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ، ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺯﻫﺮﺍ ﺁﻥ ﺟﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﭘﻮﺷﻴﺪﻭ ﺳﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯ ﺳﺮ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﺭﻣﻴﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﻧﺸﺴﺖ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﭘﺮﺩﻩ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻓﺖ، ﻭ ﺁﻥ ﺟﺎﻣﻪ ﺩﺭﺧﺸﻴﺪ ﺯﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﻱ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩﻱ؟ ﮔﻔﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﭘﺪﺭﻡ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭘﺪﺭﺕ ﺍﺯ ﻛﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﺯ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ. ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻛﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩ ﮔﻔﺖ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ. ﻭ ﺁﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﺷﻬﺪ ﺍﻥ ﻟﺎ ﺍﻟﻪ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻥ ﻣﺤﻤﺪﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ. ﻭ ﺍﺯ ﺷﻮﻫﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺷﺪ ﺯﻧﺶ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩ، ﺯﻧﺶ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺟﺪﺍ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺭ ﺁﻣﺪ. ﺷﺮﺡ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻣﺎﺛﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻘﻴﻪ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﺬﺷﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺍﺯ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻋﺒﺪﻱ ﺩﺭﺳﺘﺎﻳﺶ ﻋﻠﻲ (ﻉ). ﻭ ﻛﺎﻥ ﻳﻘﻮﻝ ﻳﺎ ﺩﻧﻴﺎ ﻏﺮﻱ ﺳﻮﺍﻱ ﻓﻠﺴﺖ ﻣﻦ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﻐﺮﻭﺭ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺖ ﺍﺯ ﭼﻜﺎﻣﻪ ﺩﻳﮕﺮﺵ: ﻟﻢ ﺗﺸﺘﻤﻞ ﻗﻠﺒﻪ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﺑﺰﺧﺮﻓﻬﺎ ﺑﻞ ﻗﺎﻝ ﻏﺮﻱ ﺳﻮﺍﻱ ﻛﻞ ﻣﺤﺘﻘﺮ ﺍﺷﺎﺭﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭼﻪ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ " ﺿﺮﺍﺭﻩ ﺑﻦ ﺿﻤﺮﻩ " ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ، ﻣﻲ‌ﺳﺘﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺿﺮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﮔﻔﺖ: ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﺒﻲ ﺳﺨﺖ ﺗﺎﺭﻳﻚ ﻭ ﺑﻲ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮔﺎﻫﺶ ﺩﻳﺪﻡ ﻛﻪ ﻣﺤﺎﺳﻨﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻣﺎﺭ ﮔﺰﻳﺪﻩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ‌ﭘﻴﭽﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﺗﻤﺰﺩﻩ ﻣﻲ‌ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻭ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻔﺮﻳﺐ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻣﻲ‌ﻧﻤﺎﺋﻲ ﻭ ﺷﻮﻕ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻲ؟ ﻫﻴﻬﺎﺕ ﻫﻴﻬﺎﺕ ﻣﻦ ﺗﺮﺍ ﺳﻪ ﻃﻠﺎﻗﻪ ﻛﺮﺩﻡ ﻭ ﺭﺟﻌﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻭﻩ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻋﻤﺮﺕ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻭ ﻋﻴﺸﺖ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﺖ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔉#صبر_آفرینی_اعتکاف 📌 جایگاه صبر در منظومه معارف دینی 🎙 استاد امینی خواه * صبر؛ توصیف حضرت زینب
745611010_373409659.mp3
6.84M
🔊 🎙 استاد امینی خواه * مسجد کوفه، معبد هزار پیامبر و فضیلت هزار نماز[00:17] * سفرزمینی امیرالمؤمنین علیه‌السلام از هبوط در کعبه تا عروج در کوفه[02:29] * مسجد کوفه؛ قلقله ظهور و نماز جمعه‌ای که به امامت خورشید برگزار خواهد شد.[06:20] * وضوی کامل و دو رکعت عاشقانه، راز اجابت حاجت درمسجد کوفه.[09:39] * نسخه‌ای از امام صادق علیه السلام، کلید برکت روز و آرامش جان.[11:51] * مسجد کوفه و نماز پنجشنبه؛ نردبانیست به سوی آسمان اجابت.[13:45] ⏰مدت زمان :16:18 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا