eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۸ بخش پنجم ⚡️بیدار شوید ⚡️بيدار شويد آينده شومى در پيش است! امام(عليه السل
📝 شرح و تفسیر خطبه ۱۰۸ بخش ششم: ❌ دگرگونی ارزشها ↩️ در اينجا امام(عليه السلام) بار ديگر به ادامه سخن درباره حوادث آينده که در سطرهاى پيشين از آن بحث شد، مى پردازد و آن را با بيان پيامدهاى اجتماعى و اخلاقى و دينى حکومت هاى خودکامه، تکميل مى کند و در واقع، آثار مختلف اجتماعى و مذهبى اين حکومت ها را بيان مى فرمايد. پيوند اين بخش از خطبه، با بخش هاى گذشته کاملا روشن است; هر چند در اين ميان چند جمله اى خطاب به يارانش براى بيدار باش بيان فرموده است و جاى تعجّب است که جمعى از شارحان نهج البلاغه اين بخش را بريده از بخش هاى سابق مى دانند که بر اثر گزينش هاى مرحوم «سيّد رضى» به وجود آمده. گويى گزينش حساب شده آن مرد بزرگ، بهانه اى شده تا هر کس که نخواهد در پيوندها دقّت کند، آن را به گردن گرد آورنده نهج البلاغه بيندازد. به هر حال، امام مى فرمايد: «در آن هنگام باطل جايگاه خود را مى گيرد (و بر همه چيز سلطه مى يابد) و جهل، بر مرکب هاى خويش سوار مى شود; طاغوت عظمت يافته و داعيان حق کاستى مى گيرند». (فَعِنْدَ ذلِکَ أَخَذَ الْبَاطِلُ مَآخِذَهُ، وَ رَکِبَ الْجَهْلُ مَرَاکِبَهُ، وَ عَظُمَتِ الطَّاغِيَةُ، وَ قَلَّتِ الدَّاعِيَةُ). «طَاغِيه» در اينجا ممکن است معناى مصدرى داشته باشد; يعنى: طغيان در سطح جامعه، بزرگ و گسترده مى شود و مى تواند معناى اسم فاعلى داشته باشد; يعنى: گروه طغيانگر عظمت مى يابند و طبعاً دعوت کنندگان به سوى حق در مقابل آنها کم مى شوند، يا آنها را نابود و يا خاموش مى کنند و از صحنه اجتماع مى رانند و اين است خطرناکترين پديده شوم حکومت هاى باطل و خودکامه، که زبان حق گويان را مى برند و دهان آنها را مى دوزند. و در ادامه مى افزايد: «روزگار به سان درنده خطرناکى حمله ور مى شود و باطل بعد از مدّت ها سکوت، همچون شتر نر نعره بر مى آورد!». (وَ صَالَ(1) الدَّهْرُ صِيَالَ السَّبُعِ الْعَقُورِ(2)، وَ هَدَرَ (3) فَنِيقُ(4) الْبَاطِلِ بَعْدَ کُظُوم(5)). آرى گروه هاى منافق و پس مانده هاى دوران جاهليّت - که از صحنه جامعه اسلامى عقب رانده شده بودند - بار ديگر بر اثر ضعف طرفداران حق، به صحنه مى آيند و آزادانه فرياد مى کشند. در اين هنگام، تمام ارزش ها، ضد ارزش و ضد ارزش ها، ارزش مى شود: «مردم در شکستن قوانين الهى هم دست مى شوند، و در فاصله گرفتن از دين متّحد مى گردند، براى دروغ گفتن، پيمان دوستى مى بندند و در برابر صدق و راستى، دشمنى مىورزند». (وَ تَوَاخَى النَّاسُ عَلَى الْفُجُورِ، وَتَهَاجَرُوا عَلَى الدِّينِ، وَ تَحَابُّوا عَلَى الْکَذِبِ، وَتَبَاغَضُوا عَلَى الصِّدْقِ). ✍ پی نوشت: . «صال» از مادّه «صَوْل» (بر وزن قول) به معناى پريدن روى چيزى است. 2. «عقور» از مادّه «عقر» (بر وزن قفل) در اصل به معناى اساس و ريشه چيزى است و به معناى پى کردن شتر و گاز گرفتن و دريدن نيز آمده است. 3. «هدر» از مادّه «هدير» (بر وزن قدير) به معناى صدا را در گلو گرداندن و فرياد کشيدن است. 4. «فنيق» به معناى حيوان نر، يا شتر نرى است که مورد احترام است و کمتر بر آن سوار مى شوند. 5. «کُظوم» و «کظم» (بر وزن هضم) در اصل به معناى بستن سرمشک است و به سکوت کردن و فرو بردن خشم و غضب نيز اطلاق مى شود. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ پیامبر اکرم (ص) : ✧ هر كس بر مصيبت‏‌های اين دختر (زينب‏ عليها السلام) بگريد، همانند كسی است كه بر برادرانش، حسن و حسين‏ عليهما السلام، گريسته باشد. ▪️من بَكي عَلي مُصابِ هذِهِ البِنتِ (زَينَبَ بَنتِ عَلِيّ‏ عليها السلام) كانَ كَمَن بَكي عَلي أخَوَيهَا الحَسَنِ و الحُسَينِ‏ عليهما السلام. ‎◌ وفيات الأئمه، ص ۴۳۱ ┈┈▪️‏┈┈ 🔘 سالروز وفات عقیله بنی هاشم،‌ بزرگ بانوی کربلا،‌ اخت الحسین، حضرت زینب سلام الله علیها را به پیشگاه حضرت صاحب الزمان، ‌ارواحنا له الفداء و عموم محبان و شیفتگان خاندان طهارت، تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در کاخ یزید چه گذشت؟ مرحوم حضرت آیت الله سید عزالدین حسینی زنجانی 🔸بیان زیبا و نورانی مرحوم حضرت آیت الله زنجانی از خطبه پورشور حضرت زینب سلام الله علیها در کاخ یزید 🏴 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و دو 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ " ﻫﻴﺜﻤﻲ " ﻧﻴﺰ ﺩﺭ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و سه 🔷 ↩️ " ﺍﺑﻮ ﻧﻌﻴﻢ ﺭ ﺩﺭ ﺹ 84 " ﺣﻠﻴﻪ " ﻭ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﺒﺮ ﺩﺭ " ﺍﺳﺘﻴﻌﺎﺏ " ﻭ ﺍﺑﻦ ﻋﺴﺎﻛﺮ ﺩﺭ ﺹ 35 ﺗﺎﺭﻳﺨﺶ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻭ ﻣﻮﺭﺧﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻋﺒﺪﻱ ﺍﺳﺖ: ﺁﻥ ﻗﻮﻡ ﺑﮕﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﭘﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩ، ﺑﻪ ﭘﺎﺭﻩ ﺩﻭﺯﻱ ﻛﻔﺶ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻣﺪﻧﺪ، ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﻱ ﺭﺥ ﺩﻫﺪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﺗﻮ ﻭ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﻴﻨﻪ ﺩﻭﺯ ﭘﺎﻙ ﺳﺮﺷﺖ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﻳﻲ ﭘﺎﺭﺳﺎ ﺍﺳﺖ. ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﺑﻴﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﺪﻳﺚ‌ﺍﻡ ﺳﻠﻤﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ‌ﺍﻡ ﺍﻟﻤﻮﻣﻨﻴﻦ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﺩﺭ ﺳﺮ ﺁﻏﺎﺯ ﺟﻨﮓ ﺟﻤﻞ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺑﻴﺎﺩ ﻣﻲ‌ﺁﺭﻱ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺳﻔﺮﻱ ﺑﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻔﺮ ﭘﺎﺭﻩ ﺩﻭﺯﻱ ﻛﻔﺶ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻭ ﺷﺴﺘﺸﻮﻱ ﺟﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﻌﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻛﻔﺶ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﻭ ﺷﺴﺘﺸﻮﻱ ﺟﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﺑﻌﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﭘﺲ ﻛﻔﺶ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﭘﺎﺭﻩ ﺷﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺳﺎﻳﻪ ﺳﻤﺮﻩ ﺍﻱ ﺑﻪ ﭘﺎﺭﻩ ﺩﻭﺯﻱ ﻧﺸﺴﺖ، ﻛﻪ ﭘﺪﺭﺕ ﺑﺎ ﻋﻤﺮ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺷﺮﻓﻴﺎﺑﻲ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﻭ ﺩﺭ ﭘﺮﺩﻩ ﺷﺪﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﺪﻭ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﺗﺎ ﻛﻲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ؟ ﺍﻱ ﻛﺎﺵ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻱ ﺗﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺍﺩ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﺎ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺍﻭ ﺭﺍﺷﻨﺎﺧﺘﻪ‌ﺍﻡ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺮﻓﻴﺶ ﻛﻨﻢ ﺍﺯ ﮔﺮﺩﺵ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ، ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ، ﻫﺎﺭﻭﻥ ﭘﺴﺮ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺁﻧﺪﻭ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﺮﺧﺺ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﺑﺨﺪﻣﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯ ﺁﻣﺪﻳﻢ ﺗﻮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺎ ﮔﺴﺘﺎﺧﺘﺮ ﺑﻮﺩﻱ ﭘﺮﺳﻴﺪﻱ، ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﺗﻮ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺎﺭﻩ ﺩﻭﺯ ﻛﻔﺶ. ﻣﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻳﻢ ﻭ ﻛﺴﻲ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﻧﺪﻳﺪﻳﻢ ﻭ ﺗﻮ ﮔﻔﺘﻲ ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺟﺰ ﻋﻠﻲ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺑﻴﻨﻢ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﻤﻮ ﺟﺎﻧﺸﻴﻦ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﻋﺎﻳﺸﻪ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ. ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺩ ﺩﺍﺭﻡ.‌ﺍﻡ ﺳﻠﻤﻪ ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻱ ﭼﺮﺍ ﺑﺮ ﻋﻠﻲ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻴﻜﻨﻲ. ﻋﺎﻳﺸﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ، ﻣﻲ‌ﺭﻭﻡ ﻭ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺍﺟﺮ ﺑﺒﺮﻡ ﺍﻧﺸﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ‌ﺍﻡ ﺳﻠﻤﻪ ﮔﻔﺖ: ﺧﻮﺩ ﺩﺍﻧﻲ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔊 #ملاقات_خوبان 🎙 استاد امینی خواه * مسجد کوفه، معبد هزار پیامبر و فضیلت هزار نماز[00:17] * سفر
1669537537_2052812374.mp3
19.11M
🔊 * اسرار شگفت‌انگیز تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و غوغای معنوی ذکر الحمدالله [03:23] * لرزش دل با چرخش تسبیح در دستان اولیای خدا [06:57] * آثار اذکار برتحول همه عالم، از علیت مادی تا عبادات معنوی [11:55] * گنجی پنهان از حکمت اعداد و بی‌نهایتِ معنا در تسبیحات فاطمی [15:46] * تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ، هدیه‌ی آسمانی به بانویی بهشتی است که سنگینی کارهای دنیا را سبک می‌کند [20:15] * سوره‌ای کوچک با آثاری بزرگ، دفع بلا از امت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله با نزول سوره توحید [27:35] * بارش برکات و رحمت الهی در پی هر تسبیح تلاوت قل هو الله [31:44] * برائت از نار با سوره برائت در شب جمعه کربلا [36:42] * نقل روایاتی در برکات کثرت قرائت سوره توحید [38:43] * مکاشفه آیت‌الله پهلوانی رحمت الله علیه، اهمیت و آثار مداومت بر قرائت سوره "توحید" بر زندگی و مرگ [43:50] * قرائت 1000 قل هو الله در ظهر عاشورا؛ عمل با فضیلتی که مغفول مانده [45:34] ⏰مدت زمان : 46:32 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۱۷ الی ۲۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ⛔️ اشاعه فحشاء م
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۱۷ الی ۲۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ و در پایان آیه مى فرماید: و خدا مى داند و شما نمى دانید (وَ اللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ). او از عواقب شوم و آثار مرگبار اشاعه فحشاء در دنیا و آخرت به خوبى آگاه است، ولى شما از ابعاد مختلف این مسأله آگاه نیستید. او مى داند چه کسانى در قلبشان حب این گناه است و کسانى را که زیر نامهاى فریبنده به این عمل شوم مى پردازند مى شناسد اما شما نمى دانید و نمى شناسید. و او مى داند چگونه براى جلوگیرى از این عمل زشت و قبیح احکامش را نازل کند. * * * در آخرین آیه مورد بحث، ـ که در عین حال آخرین آیات افک و مبارزه با اشاعه فحشاء و قذف مؤمنان پاکدامن است ـ بار دیگر این حقیقت را تکرار و تأکید مى کند که: اگر فضل و رحمت الهى شامل حال شما نمى شد، و اگر خداوند نسبت به شما رحیم و مهربان نبود آنچنان مجازات عظیم و دردناکى در این دنیا براى شما قائل مى شد که روزگارتان سیاه و زندگیتان تباه گردد (وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ وَ أَنَّ اللّهَ رَءوُفٌ رَحِیمٌ). * * * نکته ها: ۱ ـ اشاعه فحشاء چیست؟ از آنجا که انسان یک موجود اجتماعى است، جامعه بزرگى که در آن زندگى مى کند، از یک نظر همچون خانه او است، و حریم آن، همچون حریم خانه او محسوب مى شود، پاکى جامعه، به پاکى او کمک مى کند و آلودگى آن به آلودگیش. روى همین اصل، در اسلام با هر کارى که جوّ جامعه را مسموم، یا آلوده کند شدیداً مبارزه شده است. اگر مى بینیم در اسلام، با غیبت، شدیداً مبارزه شده، یکى از فلسفه هایش این است که: غیبت، عیوب پنهانى را آشکار مى سازد و حرمت جامعه را جریحه دار مى کند. اگر مى بینیم دستور عیب پوشى داده شده، یک دلیلش همین است که گناه جنبه عمومى و همگانى پیدا نکند. اگر مى بینیم گناه آشکار اهمیتش بیش از گناه مستور و پنهان است تا آنجا که در روایتى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) مى خوانیم: الْمُذِیعُ بِالسَّیِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ: آن کس که گناه را نشر دهد مخذول و مطرود است و آن کس که گناه را پنهان مى دارد مشمول آمرزش الهى است . و اگر مى بینیم در آیات فوق، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده، نیز دلیلش همین است. اصولاً، گناه همانند آتش است، هنگامى که در نقطه اى از جامعه این آتش روشن شود، باید سعى و تلاش کرد که آتش، خاموش، یا حداقل محاصره گردد، اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه اى به نقطه دیگر ببریم، حریق، همه جا را فرا خواهد گرفت و کسى قادر بر کنترل آن نخواهد بود. از این گذشته، عظمت گناه در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه، از آلودگى ها خود سد بزرگى در برابر فساد است، اشاعه فحشاء، نشر گناه و تجاهر به فسق این سد را مى شکند، گناه را کوچک مى کند، و آلودگى به آن را ساده مى نماید. در حدیثى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: مَنْ أَذَاعَ فَاحِشَةً کَانَ کَمُبْتَدِئِهَا: کسى که کار زشتى را نشر دهد، همانند کسى است که آن را در آغاز انجام داده . در حدیث دیگرى از امام موسى بن جعفر(علیه السلام) مى خوانیم: مردى خدمتش آمده، عرض کرد: فدایت شوم از یکى از برادران دینى کارى نقل کردند که من آن را ناخوش داشتم، از خودش پرسیدم انکار کرد، در حالى که جمعى از افراد موثق این مطلب را از او نقل کرده اند، امام فرمود: کَذِّبْ سَمْعَکَ وَ بَصَرَکَ عَنْ أَخِیْکَوَ اِنْ شَهِدَ عِنْدَکَ خَمْسُونَ قُسامَةً وَ قالَ لَکَ قَوْلٌ فَصَدِّقْهُ وَ کَذِّبْهُمْ، وَ لا تُذِیْعَنَّ عَلَیْهِ شَیْئاً تَشِیْنُهُ بِهِ وَ تَهْدِمُ بِهِ مُرُوَّتَهُ، فَتَکُونُ مِنَ الَّذِیْنَ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ: گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن، حتى اگر پنجاه نفر سوگند خورند که او کارى کرده و او بگوید: نکرده ام از او بپذیر و از آنها نپذیر، هرگز چیزى که مایه عیب و ننگ او است و شخصیتش را از میان مى برد در جامعه پخش مکن، که از آنها خواهى بود که: خداوند درباره آنها فرموده: کسانى که دوست مى دارند زشتى ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکى در دنیا و آخرت دارند .(۶)-(۷) ✍ پی نوشت: ۶ ـ کتاب ثواب الاعمال ، صفحه ۲۴۷، طبق نقل تفسیر نور الثقلین ، جلد ۲، صفحه ۵۸۲. ۷ ـ البته این مسأله استثناهائى دارد، از جمله موضوع شهادت در دادگاه و یا مواردى براى نهى از منکر که هیچ راهى جز پرده برداشتن از روى زشتکارى یک نفر وجود ندارد. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2