قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨وَاسْتَكْبَرَ هُوَ وَجُنُودُهُ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ ال
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (40)
/قصص
🍃پس ما (نيز) او و لشگريانش را (با قهر خود) گرفتيم و به دريا افكنديم. پس بنگر كه پايان كار ستمگران چگونه است.
🔷در اين آيه فرعون و لشكرش به چيز بى ارزشى كه از زمين برگرفته وبه دريا پرتاب شود، تشبيه شده اند. اين تحقير براى آن است كه تمام قدرت ها در برابرقدرت وقهر الهى ناچيزند.
«نَبذ»، يعنى دورانداختن اشياى بى ارزش و بى مقدار است.
🔹- كيفرهاى الهى، اختصاص به آخرت ندارد. (فرعون در همين دنيا غرق شد) «فاخذناه»
🔹- ياران فرد ستمكار، در سرنوشت او سهيم و شريكند. «فاخذناه و جنوده»
🔹- سرانجام مستكبران، ذلّت و قهر است. «فنبذناهم»
🔹- براى ريشه كنى فساد، بايد هر چيزى كه آلوده باشد از بين برود. «فنبذناهم فى اليمّ»
🔹- به حوادث تاريخى به ديده ى عبرت بنگريم. «فانظر»
🔹- ستمگران، سرنوشت مشتركى دارند. «عاقبة الظالمين» (به جاى عاقبت فرعون فرمود: عاقبت همه ستمگران چنين است)
🔹- مهم عاقبت كار است، نه جلوه هاى زودگذر آن. «فانظر... عاقبة الظالمين»
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
@Nahjolbalaghe2
#تفسیرقرآن
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
🌿 ✅شرح نامه ۱۵ (مکارم شیرازی) 🔹از دعاهاى امام(عليه السلام) است که همواره به هنگام روبه رو شدن با
▫️
✅ادامه شرح نامه ۱۵
اشاره به اينکه اينها همان کينه هاى عصر جاهليّت و زمان پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) است که در زمان پيروزى آن حضرت همه را مخفى داشتند و به ظاهر مسلمان شدند ولى کينه و عداوت را در دل پنهان مى کردند و اين منافقان بعد از زمان حيات پيامبر(صلى الله عليه وآله) زمينه را براى آشکار ساختن آن کينه ها مناسب ديدند.
🔻چه کسى انکار مى کند که معاويه، فرزند دشمن شماره يک پيغمبر(صلى الله عليه وآله) ابوسفيان و هند معروف به جگرخوار است و هم دستان او گروهى از منافقان و دشمنان اسلام در عصر ظهور اسلام و يا فرزندان آنها بودند و احقاد بدريّه و حنينيّه و غير آن را در برابر امام(عليه السلام) بروز دادند.
🔹اين درسى است براى اصحاب و يارانش تا بدانند با چه کسى مى جنگند و براى چه جهاد مى کنند.
آن گاه در پايان اين دعا بار ديگر دست توسّل را به دامان لطف پروردگار زده، با تعبيرى که از صفاى دل و نورانيّت باطن و محبّت به همه کس حتى به دشمن حکايت مى کند عرضه مى دارد:
💔 «خداوندا! شکايت خود را به سوى تو مى آوريم که پيامبرمان از ميان ما رفته، دشمنان ما فراوان گشته و خواسته ها و اهدافمان مختلف و متشتّت شده است. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حق داورى کن (و درهاى پيروزى، صلح و عدالت را به روى ما بگشا) که تو بهترين داورى کنندگانى»;
🍃(اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَيْکَ غَيْبَةَ نَبِيِّنَا، وَکَثْرَةَ عَدُوِّنَا، وَتَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا (رَبَّنَا افْتَحْ(9) بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ)(10)).
🔹اين تعبيرات بيانگر نهايت لطف و محبّت امام(عليه السلام) حتى نسبت به دشمنان فريب خورده و گمراه اوست تعبير به «قَوْمِنا» و تعبير به (داورى کن) به جاى (پيروز نما) و تعبيراتى که با صيغه جمع بيان شده «غَيْبَةَ نَبِيِّنَا، وَ تَشَتُّتَ أَهْوَائِنَا» همه نشان مى دهد که هدف نهايى امام(عليه السلام) آن است که آنها به سوى حق باز گردند و با ساير مسلمانان دست به دست هم دهند و در برابر دشمنان بايستند.
📚پی نوشت:
1 . سند دعا: اين دعا را قبل از مرحوم سيّد رضى، جمع ديگر از معاريف در کتاب هاى خود نقل کرده اند از جمله نصر بن مزاحم در کتاب صفين آن را با چهار سند از امام(عليه السلام) نقل کرده است که اضافات قابل ملاحظه اى بر آنچه مرحوم سيّد رضى آورده است دارد. مرحوم شيخ مفيد نيز آن را در کتاب النصرة ذکر کرده و مى فرمايد: امام(عليه السلام) اين دعا را روز جنگ جمل مى خواند. در کتاب صفين عبد العزيز بن يحيى الجلّودى نيز مطابق نقل مرحوم علاّمه مجلسى آمده است. (و سيّد بن طاووس آن را در مهج الدعوات ذکر کرده است). در روايات بالا گاه اشاره به جنگ جمل و گاه اشاره به جنگ صفين و يوم الهرير شده و از بعضى استفاده مى شود که امام(عليه السلام) هر زمان به سوى ميدان جنگ حرکت مى کرد اين دعا را قرائت مى فرمود (مصادر نهج البلاغه، ج 3، ص 220).
2 . «افضت» از ريشه «افضاء» و «فضا» گرفته شده و به معناى وصول به چيزى است، گويى در فضاى او وارد شده است.
3 . «شخصت» از ريشه «شخوص» به معناى خيره شدن چشم است به چيزى به گونه اى که پلک را باز و بسته نکند.
4 . «انضيت» از ريشه «انضاء» به معناى لاغر و نحيف کردن بدن انسان يا حيوان است و به معناى فرسوده و رنجور ساختن نيز آمده است.
5 . توبه، آيات 120 و 121.
6 . «جاشت» از ريشه «جيش» بر وزن «عيش» به معناى جوشيدن و به غليان آمدن است. اين واژه در غليان ظاهرى اشيا و يا غليان معنوى و درونى; مانند غليان غم و غصه در درون سينه ها اطلاق مى شود.
7 . «مراجل» جمع «مرجل» بر وزن «منبر» به معناى ديگ است.
8 . «اضغان» جمع «ضغن» به معناى کينه است.
9 . «افتح» از ريشه «فتح» گاه به معناى پيروزى و گاه به معناى گشودن و گاه به معناى داورى کردن است که همه آنها به نوعى گشودن محسوب مى شود.
10 . اعراف، آيه 89 .
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘
📚نهج البلاغه/نامه۲۴ /وصيت درباره دارايي خود
/فراز ۱
🌾 #وصيت اقتصادي نسبت به اموال شخصي
اين دستوري است كه بنده خدا علي بن ابيطالب، امير مومنان نسبت به اموال شخصي خود براي خشنودي خدا، داده است، تا خداوند با آن به بهشتش درآورد، و آسوده اش گرداند. (قسمتي از اين نامه است) همانا سرپرستي اين اموال بر عهده فرزندم حسن بن علي است، آنگونه كه رواست از آن مصرف نمايد، و از آن انفاق كند، اگر براي حسن حادثه اي رخ داد و حسين زنده بود، سرپرستي آن را پس از برادرش به عهده گيرد، و كار او را تداوم بخشد. پسران فاطمه از اين اموال به همان مقدار سهم دارند كه ديگر پسران علي خواهند داشت، من سرپرستي اموالم را به پسران فاطمه واگذارم، تا خشنودي خدا، و نزديك شدن به رسول الله (ص) و بزرگداشت حرمت او، و احترام پيوند خويشاوندي پيامبر (ص) را فراهم آورم.
⚘
@Nahjolbalaghe2
شرح_صوتی_نامه_۲۴.mp3
7.14M
✅شرح نامه ۲۴
/بنیادمجازی
کانال نهجالبلاغه 🌺✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرنامههاینهجالبلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلمی نادر از صاحب کتاب از حضرت #علامه_امینی قدس الله نفسه الزکیه
باید #متحد شد
باید #متفق شد
...
🤝 اگر با #اهل_سنت برادرید باید بگویید، برادر برادر را نمیگذارد به جهنم برود
💢 تمامی احکام اسلام را بر این ها جاری می کنیم برادرهای ما هستند هیچ اختلافی نیست در این #برادری...
⭕️ اگر علامه امینی رضوان الله تعالی علیه در زمان ما بود، شیعه نماهای لندنی، (نعوذ بالله) او را بتری می خواندن
"منتظر"
⚘ @Nahjolbalaghe2
033.الاحزاب.mp3
9.64M
✅ سوره احزاب
🎤صوت استاد خلیل الحصری
#روشتحقیق
🌺مخصوص #روخوانی #روانخوانی و #تجوید
کانال قرآنونهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوتقرآن