eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📌فراز ۶،۷،۸ ✍خطبه ١ نهج البلاغه دشتی 🎇🎇🎇🎇🎇#خطبه١🎇🎇🎇🎇🎇 آغاز آفرینش آسمان و ... ۶ ضرورت امامت پس
✨ ✅شرح خطبه ۱بخش۱۲ فلسفه حج ( مکارم شیرازی ) 🌷بيان عظمت فريضه حج: گرچه معلوم نيست که امام(عليه السلام) بعد از بيان عظمت مقام قرآن، به چه بخشى از احکام دينى اشاره فرموده است، زيرا همان گونه که مى دانيم بناى سيّد رضى گردآورنده نهج البلاغه، بر اين نبوده است که خطبه ها را به طور کامل ذکر کند، بلکه از آنها گلچين کرده است. ولى به هر حال، انگشت گذاردن روى مسأله حجّ از ميان وظايف مختلف اسلامى و فردى، آن هم در خطبه اى که از آغاز آفرينش جهان و مراحل مختلف سير انسان را، تا قيام پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مورد بحث قرار مى دهد، معنا و مفهوم خاصّى دارد و نشان مى دهد که حجّ بيت الله، عصاره اسلام و در برگيرنده مسائل مهمّ فردى و اجتماعى و تربيتى و اخلاقى و سياسى است و در واقع نيز چنين است که در پايان اين بخش به خواست خدا بيان خواهد شد، با اين اشاره به تفسير اين فراز از کلام امام مى پردازيم: 🔹در آغاز، سخن از مسأله وجوب حج مى گويد و با تعبيرات بسيار لطيف و زيبا، مسلمين جهان را به انجام اين فريضه بزرگ الهى تشويق مى نمايد، مى فرمايد: «خداوند حجّ بيت الله الحرام (خانه گرامى و محترمش) را بر شما واجب کرده است» 🍃 (وَ فَرَضَ عَلَيْکُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الْحَرامِ). سپس در توصيفى براى خانه کعبه مى فرمايد: ♦️«همان خانه اى که خداوند آن را قبله همه مردم قرار داده است» 🍃 (الَّذى جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلاَنامِ).(1) در هر شبانه روز، چندين بار رو به سوى آن مى کنند و مرکز دايره صفوفِ جماعتِ آن، رمز وحدت همه مسلمين جهان است. 🌿آن گاه در توصيف ديگرى از اين خانه بزرگ و مراسم واقعى حج که عاشقان بى قرار الهى را به سوى خود دعوت مى کند، مى فرمايد: «آنها همچون تشنه کامانى که به آبگاه مى روند به سوى آنها مى آيند و همچون کبوتران به آن پناه مى جويند». 🍃يَرِدُونَهُ(2) وُرُودَ الاَنْعامِ وَ يَاْلَهُونَ(3) اِلَيْهِ وَلُوهَ الْحَمامِ(4)). 🔹به راستى آنها که معناى حج را درک مى کنند، همين گونه به سراغ خانه خدا مى آيند، قلب و روح خود را با آن شستشو مى دهند و از معنويت و روحانيّت حج با تمام وجود بهره مى گيرند و از شرّ شياطين و هواى نفس و بلاى گناه به آن پناه مى جويند، عاشقانه زمزمه لبيک سر مى دهند و مشتاقانه سعى صفا و مروه مى کنند و پروانه وار به گرد شمع کعبه، مى گردند. 🔻تشبيه به انعام يا به خاطر تواضع فوق العاده حجّاج بيت الله است يا اشاره به بى قرارى و بى تابى آنها به هنگام هجوم به سوى کعبه و طواف مى باشد و بايد توجّه داشت که اين گونه تعبيرات در عرف عرب مفهومى متفاوت با عرف ما دارد. و تشبيه به حمام (کبوتر) به خاطر آن است که اين پرنده، رمز محبّت و صلح و صفا و امنيّت و زمزمه آميخته به شوق است. جالب توجّه اين که اوّلين نقطه شروع حج همان احرام و گفتن لبيک است، همان لبيک که مفهومش اجابت دعوت الهى است. آرى خدا زوّار خانه اش را به ميهمانسراى بزرگش دعوت نموده و آنها لبيک گويان در حالى که دلها پر از شوق و سرها پر از عشق و هواى اوست به سوى خانه اش حرکت مى کنند و خود را در جوار قرب او مى بينند و نخستين اثر آن آشکار شدن جوانه هاى تقوا و معنويّت در دل و جان آنهاست. 🔸سپس به يکى از فلسفه هاى حج پرداخته، مى فرمايد: «خداوند سبحان حج را علامت فروتنى در برابر عظمتش قرار داده و نشانه اى از اعتراف به عزّتش» 🍃 (وَ جَعَلَهُ سُبْحانَهُ عَلامَةً لِتَواضُعِهِمْ لِعَظَمَتِهِ وَ اِذْعانِهِمْ لِعِزَّتِهِ). زيرا مناسک و مراسم حج مشتمل بر اعمال و رفتار بسيار متواضعانه اى است که در برابر حق انجام مى شود و هيچ عبادتى در ميان عبادات تا اين حد، نشانه هاى تواضع در آن نمايان نيست، احرام بستن و از تمام لباس و زر و زيورها به دو قطعه پارچه ندوخته قناعت نمودن و طواف خانه خدا و سعى صفا و مروه و وقوف در بيابان عرفات و مشعر و منى و رمى جمرات و تراشيدن سر، همه اعمالى است متواضعانه که در برابر عظمت پروردگار انجام مى گيرد و به راستى غرور و تکبّر و نخوت هر انسانى را در هم مى شکند. 🔹سپس به اين حقيقت اشاره مى کند که قرار گرفتن در صفوف حاجيان و زائران بيت الله، افتخار بزرگى است که خداوند به گروهى از بندگانش بخشيده، مى فرمايد: «و از ميان خلق خدا شنوندگانى را برگزيده که دعوت او را به سويش اجابت کرده و سخنش را تصديق نموده اند» 🍃(وَ اخْتارَ مِنْ خَلْقِهِ سُمّاعاً(5) اَجابُوا اِلَيْهِ(6) دَعْوَتَهُ وَ صَدَّقوا کَلِمَتَهُ). ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۱- و من خطبة له ( عليه السلام ) > و هي كلمة جامعة للعظة و الحكمة < فَإِنَّ الْغَايَةَ أَمَامَكُمْ وَ إِنَّ وَرَاءَكُمُ السَّاعَةَ تَحْدُوكُمْ تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا فَإِنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ آخِرُكُمْ . # قال السيد الشريف : أقول إن هذا الكلام لو وزن بعد كلام الله سبحانه و بعد كلام رسول الله ( صلي الله عليه وآله ) بكل كلام لمال به راجحا و برز عليه سابقا.فأما قوله ( عليه السلام ) تخففوا تلحقوا فما سمع كلام أقل منه مسموعا و لا أكثر منه محصولا و ما أبعد غورها من كلمة و أنقع نطفتها من حكمة و قد نبهنا في كتاب الخصائص علي عظم قدرها و شرف جوهرها . 🌹خطبه۲۱-در توجه به قيامت 🌷راه رستگاري قيامت پيش روي شما و مرگ در پشت سر، شما را مي راند، سبكبار شويد تا برسيد، همانا آنان كه رفتند در انتظار رسيدن شمايند.🌺🌿 (اين سخن امام (ع) پس از سخن خدا و پيامبر (ص) با هر سخني سنجيده شود بر آن برتري دارد و از آن پيشي مي گيرد و از جمله (سبكبار شويد تا برسيد) كلامي كوتاهتر و پر معني تر از آن شنيده نشده چه كلمه ژرف و بلندي؟ چه جمله پر معني و حكمت آميزي است؟ كه تشنگي را با آب حكمت مي زدايد ما عظمت و شرافت اين جمله را در كتاب خود به نام (الخصائص) بيان كرده ايم) 📚نهج البلاغه/خطبه ۲۱
🔹در نكوهش بيعت شكنان 🔹امام (ع) و شناساندن ناكثين (اصحاب جمل) 🌿🌺آگاه باشيد، كه همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج كرده، و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جاي خود نشاند، و باطل به جايگاه خويش پايدار شود. سوگند به خدا ناكثين هيچ گناهي از من سراغ ندارند، و انصاف را بين من و خودشان رعايت نكردند، آنها حقي را مي طلبند كه خود ترك كردند، و انتقام خوني را مي خواهند كه خود ريختند، اگر شريك آنها بودم، پس آنها نيز در اين خونريزي سهم دارند، و اگر تنها خودشان خون عثمان را ريختند پس كيفر مخصوص آنهاست، مهمترين دليل آنها به زيان خودشان است، مي خواهند از پستان مادري شير بدوشند كه خشكيده، بدعتي را زنده مي كنند كه مدتهاست مرده، وه چه دعوت كننده اي!؟ و چه اجابت كنندگاني؟! همانا من به كتاب خدا و فرمانش درباره ناكثين خشنودم. اما اگر از آن سر باز زدند با شمشير تيز پاسخ آنها را خواهم داد، كه براي درمان باطل و ياري دادن حق كافي است. شگفتا! از من خواستند به ميدان نبرد آيم و برابر نيزه هاي آنان قرار گيرم و ضربتهاي شمشير آنها را تحمل كنم، گريه كنندگان بر آنها بگريند، تاكنون كسي مرا از جنگ نترسانده، و از ضربت شمشير نهراسانده است، من به پروردگار خويش يقين داشته و در دين خود شك و ترديدي ندارم 📚نهج البلاغه/خطبه۲۲ 🌿🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 #سردار_حاجی_زاده را عمیقاً دوست داشتم؛ اما پس از مصاحبه امروز، دو چندان! #امتحان_آبرو، به مراتب سخت تر از امتحان های دیگر است. او مصداق بارز این توصیف قرآن از محبوبان خداست که علاوه بر امتحانِ «گذشتن از جان» در جهاد نظامی، از آبروی خود نیز می گذرند. هم از نعره دشمن خارجی نمی ترسند و هم از ملامت منافقان و احتمالاً دوستان داخلی: 🔸«يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ؛ خداوند آنها را دوست دارد و آنها (نيز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر كافران نيرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد مي كنند و از سرزنش كنندگان هراسى ندارند.اين فضل خدا است كه به هر كس بخواهد (و شايسته ببيند) مى‏دهد.» (مائده: ۵۴) 👌خدا قوت سردار ، نشان دادی که حاج قاسم ها هنوز زنده اند #من_یک_سپاهیم
: "اسلام زن را ناقص العقل می داند ، بنا بر خطبه 80 نهج البلاغه و ... !!" ✅پاسخ شبهه: 1⃣ نه تمام مردان در عقل بر تمامی زنان برتری دارند ؛ و نه نقص عقل در انحصار زن و کمال عقل در انحصار مرد است. 2⃣ وجه غالب در کنش های مردان، رفتارهای حسابگرانه و وجه غالب در کنش‌های زنان رفتارهای مهرانگیز و عاطفی و احساسی است. 3⃣ هر یک از این دو نیروی عاطفه و عقل حسابگرانه در جای خویش نیکو، پسندیده و ضروری است. 4⃣ در واقع قوت و ضعف دو جنس مرد و زن، نوعی تقسیم وظایف و مسئولیت‌های تکوین و طبیعی است. به هیچ وجه مرد نمی‌تواند از عهده‌ی وظایف مهرانگیز و عاطفی زن برآید و برعکس، زن نمی‌تواند از عهده‌ی وظایف حسابگرایانه‌ی مرد برآید. 5⃣ عقل مورد بحث، عقل ارزشی نیست؛ بلکه عقل سنجش است. 🔸 عقل سنجش یا نظری عقلیست که مایه‌ی تکلیف است و هر انسان مکلفی می‌بایست بهره‌ای از آن داشته باشد، تا مشمول تکلیف گردد. این در دختران زودتر از پسران شکوفا می‌شود، بدین جهت دختران سن تکلیف‌شان چند سال قبل از پسران است. 🔸 عقل عملی یا ارزشی ، آدمی را به عبادت خدا وامی‌دارد و مایه‌ی تحصیل بهشت است و به منزله‌ی زانوبند شتر، هواهای نفسانی را کنترل می‌کند. 🔸در چنین عقلی مردان بر زنان برتری ندارند، بلکه از پاره‌ای روایات برتری زنان فهمیده می‌شود.» 6⃣ بعضی از این جمله و خطبه برداشت مذمت کرده‌اند، و برداشت افراد غیر معصوم ، حجت نیست. اشتباه از هر کسی ممکن است، مگر آن‌که خدا در کنف حمایت خود گرفته باشد. /پاسخ‌شبهات‌فضای‌مجازی @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
#از_خانه_تا_خدا.... #درس هشتم 👇 💎 "مبارزه با هوای نفس" ✅ انسان زمانی میتونه به رشدِ همه جانبه برسه
.... نهم 👇 💎 "پاسخ به یه سوالِ مهم! " 🔹حتماً تا حالا یه سوالی رو بارها از خودتون پرسیدید و شاید به جوابِ دقیقِ اون نرسیده باشید: ⭕️ اینکه چرا ما آدما با اینکه میدونیم فلان کار، اشتباه و بد هست اما بازم انجامش میدیم؟ ⚠️⁉️⁉️👆👆 🔸 برای پاسخ دادن به این سوال اوّل از همه "باید هوای نفسمون رو به خوبی بشناسیم" 👈 روی موضوعِ مبارزه با هوای نفس،خیلی فکر کنید. 🔰 برای خودتون مثال های مختلفی از تمایلاتِ عقلانی و نفسانی بزنید تا "انرژی و توانِ کافی برای مبارزه با هوای نفستون" رو به دست بیارید. 💪💪💥💥 ✅ خب حالا اون سوالِ اصلی که پرسیدیم جوابش این میشه: 💢 اینکه چرا ما آدما با اینکه میدونیم یه کاری بد هست اما انجامش میدیم، 👈 به این خاطر هست که نمیتونیم مقابل هوای نفسمون بایستیم. ⛔️⛔️⛔️ 🔺مثلاً اون آدمی که به راحتی دروغ میگه کاملاً میدونه که دروغ بد هست⚡️ ⭕️ امّا چون روی خودش کار نکرده و مراقبِ خودش نبوده واقعاً نمیتونه مقابلِ هوای نفسش بایسته❌ ⚠️هر چیزی که هوای نفسش میگه دقیقاً همون رو انجام خواهد داد. 🚫♨️🚫 🚸 حتی بارها با خودش عهد کرده که دیگه دروغ نگه امّا خب هر وقت که موقعیتش پیش بیاد بازم نمیتونه خودش رو کنترل کنه.... 🔺🔺🔺 🔵 خیلی از آقایون و خانمها میگن که ما توی خونه خیلی تلاش میکنیم که عصبی نشیم 🚫 امّا موقعیتش که پیش میاد واقعاً نمیتونیم خودمون رو کنترل کنیم😞 -- چرا اینطوریه؟😥 ✔️ علّتش بازم به "توانایی کنترلِ هوای نفس برمیگرده" 🔹آقا شما در طول روز چقدر با خواسته های هوای نفست مبارزه میکنی؟ هیچی....😢 💞خب عزیزدلم ⛔️ اگه قرار باشه آدم هر کاری که "دلش خواست" انجام بده و مقابلِ کارایی که دلش میخواد نایسته! 🔺معلومه که نمیتونه در مواقعِ حساس خودش رو کنترل کنه.... 🔴👆👆👆👌 🔶 در واقع مبنای زندگی آدما توی خانوادشون باید مبارزه با هوای نفس باشه 💕 تا بتونن یه زندگی لذّت بخش و عالی داشته باشن. ✅🔷➖🌷🌺💖 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ┄┄┄••❅❈✧❈❅••┄┄┄ ⚘ @Nahjolbalaghe2
سن ازدواج.m4a
7.28M
۸ 🎗 چه سنی برای ازدواج مناسب تره؟ حاج آقا حسینی 🌺 ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ رسول خدا (ص): 🔴 هنگامى كه ها چون پاره هاى شبِ تار به شما روی آورد، به قرآن روى بياوريد ... براى قرآن ظاهرى و باطنى است. ظاهر آن حكمت و باطن آن دانش است ... در قرآن چراغ هاى هدايت و نشانه هاى حكمت و معرفت هست، براى كسى كه ويژگى اش را شناخت. 📗 كافى ، ج 2، ص 599 @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿🔥🗿 🔶پشيمانی ابوبكر در آخرين روزهای زندگی! ⚘ @Nahjolbalaghe2
✅معمولاً هر شخصی در آخرين روزهاي زندگيش و هنگامي كه احساس مي کند مرگ به او نزديك شده است، مهمترين سخنان خود را گفته و اساسي ترین سفارش ها را می کند. ابوبکر نيز در آخرين روزهاي عمرش، سخنانی گفته است كه شنيدن آن ها واقعيت هاي بسياری را آشكار می كند؛ هر چند كه او حتی در اين جا نيز از گفتن تمام حقايق خودداری كرده است ؛ اما همين اندازه اش نيز براي اثبات بسياري از مسائل كفايت مي كند. وی در آخرين روزهاي عمرش، اعتراف مي كند كه دستور هجوم به خانه صديقه طاهره(س) را صادر كرده است. تعدادی از علمای اهل سنت؛ از جمله شمس الدين ذهبي، در کتاب تاریخ الاسلام، و محمد بن جرير طبري در تاريخش، ابن قتيبه دينوري در الإمامة والسياسة، ابن عساكر در تاريخ مدينه دمشق چنين مي نويسند : عبدالرحمن بن عوف در بيماري ابوبكر بر او وارد شد و بر وي سلام كرد، پس از گفتگويي، ابوبكر به او چنين گفت : 📋《..أَمَا إِنِّي لا آسَى عَلَى شَيْءٍ إِلّا عَلَى ثَلاثٍ فَعَلْتُهُنَّ : ..وَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَكُنْ كَشَفْتُ بَيْتَ فَاطِمَةَ(س) وَتَرَكْتُهُ، وَأَنْ أُغْلِقَ عَلَيَّ الْحَرْبَ》 ♦️من به چيزی تأسف نمي خورم، مگر بر سه چيز كه انجام دادم. ..دوست داشتم خانه ی فاطمه(س) را هتك حرمت نمی كردم، هر چند برای جنگ بسته شده بود! 📚منابع: ۱)تاريخ الإسلام ذهبی، ج۳، ص۱۱۸ ۲)تاريخ طبری، ج۲، ص۶۱۹ ۳)الامامة والسياسة دينوری، ج۱، ص۲۴ ۴)تاريخ مدينة دمشق ابن عساكر، ج۳۰، ص۴۲۲ ۵)شرح نهج البلاغة ابن أبي الحديد، ج۲، ص۴۶ ۶)المعجم الكبير طبرانی، ج۱، ص۶۲ ۷)مروج الذهب مسعودی، ج۱، ص۲۹۰ ۸)ميزان الاعتدال ذهبی، ج۳، ص۱۰۹ ۹)لسان الميزان عسقلانی، ج۴، ص۱۸۹ ۱۰)كنز العمال متقی هندی، ج۵، ص۶۳۱ ۱۱)مجمع الزوائد هيثمی، ج۵، ص۲۰۲ ⚘ @Nahjolbalaghe2
045.الجاثيه.mp3
4.28M
✅ سوره جاثیه 🎤صوت استاد خلیل الحصری #روش‌تحقیق 🌺مخصوص #روخوانی #روان‌خوانی و #تجوید کانال ‌قرآن‌و‌نهج‌البلاغه ⚘ @Nahjolbalaghe2 #صوت‌قرآن‌
🌴افراط و تفریط ممنوع _ پا جای پای ولایت قالَ علی عَلَيْهِ  السَّلامُ: نَحْنُ  النُّمْرُقَةُ  الْوُسْطى، بِها  يَلْحَقُ التّالى، وَ اِلَيْها  يَرْجِعُ الْغالى. ما تکيه  گاهِ راه ميانه ايم، عقب مانده به آن برسد، و پيشى گرفته به آن باز گردد. 📚 حکمت ۱۰۶ ➫ ................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ✨وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَ
. ✨ ✨ ✨إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (56) /قصص 🍃(اى پيامبر!) همانا تو نمى توانى هر كه را دوست دارى هدايت كنى (و به مقصد برسانى)، بلكه اين خداوند است كه هر كس را بخواهد هدايت مى كند و او به ره يافتگان آگاه تر است. 🌹مضمون اين آيه كه در مقام دلدارى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است، در آيات ديگر وبا بيانات وتعابير مختلف تكرار شده است، از جمله در سوره ى يوسف مى خوانيم: «و ما اكثر الناس و لو حَرَصتَ بمؤمنين»(77)، اى پيامبر! هر چند به هدايت آنان حريص باشى، باز اكثر مردم ايمان نمى آورند، يا در سوره ى بقره آمده است: «ليس عليك هداهم ولكن اللّه يهدى من يشاء»(78) هدايت پذيرى مردم بر عهده ى تو نيست وخداوند، هر كه را بخواهد، هدايت مى فرمايد. در جلد پنجم تفسير درّالمنثور (از تفاسير اهل سنّت) رواياتى به اين مضمون نقل شده است كه در آستانه ى فوت ابوطالب، پدر حضرت على عليهما السلام، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به نزد او حاضر شد و اسلام را بر او عرضه فرمود؛ امّا او نپذيرفت و اين آيه نازل شد!! ما با قطع نظر از اين كه شأن نزول آيه چيست و آيا اصلاً ارتباطى با پدر بزرگوار اميرالمؤمنين على عليه السلام دارد يا خير، (كه با اندك تأمّلى، عدم اين ارتباط ثابت مى شود، زيرا آيه در ادامه ى بحث پيرامون گروهى از مؤمنان اهل كتاب در مقابل مشركان مكّه است) كمى به بحث پيرامون اين روايات و ايمان حضرت ابوطالب مى پردازيم. علاّمه ى امينى، صاحب كتاب گرانقدر «الغدير» در جلد هشتم اين كتاب از صفحه ى 19 به بعد با نقد و ردّ تمامى اين روايات مجعول و با استناد به منابع تاريخى، معتقد است كه راويان اين گونه روايات، در زمان فوت حضرت ابوطالب يا اطفالى شيرخوار بودند و يا همچون ابوهريره، هنوز اسلام نياورده بودند. همچنين ايشان از صفحه 330 تا 410 همان جلد، به دلايل مؤمن بودن حضرت ابوطالب مى پردازد و صدها شعر از خود آن حضرت، ده ها خاطره و چهل حديث از اهل بيت پيامبر ذكر مى كند كه حاكى از ايمان او به خداوند و رسول اللّه صلى الله عليه وآله است. بعضى از اين دلائل عبارتند از: 1. سخنان پيامبر و ائمّه معصومين عليهم السلام پيرامون ايمان او. 2. حزن و اندوه پيامبرصلى الله عليه وآله در فوت او. 3. دعاى پيامبرصلى الله عليه وآله بالاى منبر، به ابوطالب وتشييع جنازه ى او. 4. حديث پيامبرصلى الله عليه وآله كه من شفيع والدين و عمويم ابوطالب در قيامت هستم. 5. وصيّت نامه او مبنى بر حمايت بنى هاشم از پيامبر اسلام. 6. سفارش او به همسر و فرزندش جعفر، براى حمايت از پيامبرصلى الله عليه وآله و توجّه به اسلام ونماز. 7. حمايت هاى بيدريغ او از پيامبر كه در شب هاى خطرناك، جاى خواب آن حضرت را با جاى خواب فرزندش على عليه السلام عوض مى كرد وفرزندش را در معرض خطر قرار مى داد. 8. زندگى فاطمه بنت اسد با ابوطالب كه در اسلام او شكّى نيست، زيرا اگر ابوطالب مسلمان نبود، نبايد زن مسلمان همسرش باشد. 9. اشعار فراوان او كه از اقرارش به اسلام حكايت دارد. البتّه نبايد فراموش كرد كه تنها گناه نابخشودنى او اين است كه پدر على عليه السلام است! و دشمنان آن حضرت چه بودجه هايى را در راه ضربه زدن به آن حضرت هزينه كردند و رواياتى را جَعل نمودند و براى اين كه ميان ابوطالب پدر حضرت على عليهما السلام و ابوسفيان پدر معاويه تعادلى برقرار كنند، سابقه ى شرك را تهمت زدند. 77) يوسف، 103. 78) بقره، 272. 🔹- وظيفه ى انبيا ابلاغ پيام هاى الهى و ارائه ى راه است. پذيرفتن يا عدم پذيرش مردم ربطى به آن بزرگواران ندارد. «انّك لا تهدى» 🔹- پيامبران، براى هدايت منحرفان سوز وشور داشتند. «مَن أحبَبتَ» 🔹- هدايت، كار خداوند است كه فقط شامل دلهاى پاك و آماده مى شود. «ولكن اللّه يهدى» 🔹- خواست خداوند بر اساس حكمت و علم اوست. «يهدى من يشاء و هو اعلم» ⚘ @Nahjolbalaghe2
✍امام جعفرصادق (علیه‌السلام): سخاوتمندترین مردم آن کسی است که جان و مال خود را جوانمردانه در راه خدای متعال تقدیم نماید.  📚مستدرک، ج ١١، ‌ص ٨ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄
✍امام صادق (ع) به اسحاق بن عمار فرمود: اى اسحاق، از خدا بترس چنانکه گويا او را می‌بينى و اگر تو او را نبينى، او تو را می‌بيند؛پس اگر می‌بینی که او تو را نمی‌بيند، قطعاً كافر شده‌ای! و اگر می‌دانی که تو را می‌بيند، و آنگاه در برابرش با گناه آشکار می‌شوی، پس حتما او را در زمره پستترين ناظران بر خود قرار دادهاى! 📚اصول كافي، ج۲، ص۶۸ کنترل نگاه هم برای مردان گفته شده و هم برای زنان لذا زنان هم باید چشماشون رو از نگاه حرام دور کنند ؛ گرچه مردان بیشتر در معرض خطرند و وظیفه شون بیشتره. همونطور که وظیفه ی مردها حفظ چشم از نگاه حرامه ؛ وظیفه ی خانمها رعایت پوشش مناسب و حجابه و امیدوارم هر دو گروه رعایت کنند. ┄┅┅❅💠❅┅
🍀🌺 ﷽ 🌺🍀 🔰🤔⁉️ 💢آیا دست به سینه ایستادن در نماز، به دستور عُمر(خلیفه دوم) و با الگو برداری از در مقابل پادشاهانشان بود❗️ 💠💠 👌شواهدی در روایات اهل‌بیت علیهم السلام یافت می‌شود که دست روی دست گذاشتن از آدابی است که میان زرتشتیان رواج داشته و مسلمانان نباید در نماز خود، مشابه رفتار آنان را انجام دهند. 📚وسائل الشیعه ج ‏7، ص 267 👇اما این‌که آیا انجام این کار در نماز به دستور عمر بن خطاب بوده، در کتاب فقهی جواهر الکلام که از کتاب‌های فقهی نسبتاً متأخر و تألیف علامه شیخ محمد حسن نجفی(1266 ق) می‌باشد، گزارشی از پیشینه و آغاز تکتّف (بر سینه گذاشتن دست‌ها) یا تکفیر(دست روی دست گذاشتن) در نماز، به شرح زیر آمده👇: وقتی اسیران عجم را نزد عمر بن خطاب آوردند، در مقابل او دست به سینه(به حالت تکتف) ایستادند. درباره این کارشان سؤال کرد. آنها گفتند: ما این کار را به نشانه خضوع و تواضع در مقابل پادشاهان و حاکمانمان انجام می‌دهیم. عمر انجام این کار را در نماز نیکو دانست و از این‌که این کار تشبّه به کفار است، غافل ماند. 📚جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج11، ص 19 📚تفضیل این بحث را در کتاب «شبهات عزاداری»، ج1، از ✍️ بخوانید. 👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻 ••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۲۷ 🌷روش درمان دردها(بهداشتی ، درمانی ) ✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ . ✅و درود خدا بر او فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است. ⚘ @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۲۷ 🌷روش درمان دردها(بهداشتی ، درمانی ) ✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : امْشِ بِ
✨ ✅شرح حکمت۲۷ ( مکارم شیرازی ) 🔺مدارا کردن با بيمارى: امام(علیه السلام) در این گفتار حکمت آمیز خود به یک اصل مهم بهداشتى و درمانى اشاره مى کند مى فرماید: 🔹 «با بیمارى ات بساز مادامى که با تو همراهى مى کند»; 🍃(امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِکَ). اشاره به این که تا زمانى که بیمارى فشار شدید نیاورده بگذار بدنت بدون نیاز طبیبان و دارو آن را دفع کند. این مسئله شاید در آن روز که امام این را مى فرمود روشن نبود; اما امروز روشن است که بدن خود داراى نیروى دفاعى است و هرگاه بیمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بین برود هم زیان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقویت کرده و براى آینده بیمه مى کند. البته هرگاه نیروى دفاعى بدن عاجز بماند باید با استفاده از طبیب و دارو به کمک او شتافت تا بیمارى را دفع کند. اضافه بر این بسیارى از بیمارى ها دورانى دارد که با پایان دورانش خود به خود دفع مى شود. از این گذشته انسان وقتى در مقابل بیمارى تسلیم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقین بیمارى مى کند، تلقین خود اثر تخریبى دارد. به عکس اگر برخیزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقین سلامت کرده و در روح او بسیار مؤثر است. این نکته امروز بر همه روشن است که هر دارو هرچند اثر درمانى داشته باشد، زیانى نیز با خود همراه دارد. در حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: 🍃 «لَیْسَ مِنْ دَوَاء إِلاَّ وَهُوَ یُهَیِّجُ دَاءً وَلَیْسَ شَیْءٌ فِی الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاکِ الْیَدِ إِلاَّ عَمَّا یُحْتَاجُ إِلَیْهِ; 🔹هیچ دارویى نیست مگر این که دردى را تحریک مى کند و هیچ چیز در بدن سودمندتر از امساک جز نسبت به چیزى که به آن نیاز دارد نیست».(1) در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم: 🍃 «ادْفَعُوا مُعَالَجَةَ الاَْطِبَّاءِ مَا انْدَفَعَ الْمُدَاوَاةُ عَنْکُمْ; 🔹 از معالجه طبیبان پرهیز کنید تا زمانى که بیمارى به شما فشار نیاورده است».(2) این سخن به بیان دیگرى نیز از امیر مؤمنان(علیه السلام) نقل شده است که مى فرماید: 🍃 «لاَ تَضْطَجِعْ مَا اسْتَطَعْتَ الْقِیَامَ مَعَ الْعِلَّةِ; 🔹 تا زمانى که مى توانى با داشتن بیمارى سرپا باشى در بستر نخواب».(3) و نظیر این روایت روایات دیگرى نیز هست. تکرار مى کنیم: 🔹مفهوم این سخنان این نیست که انسان با طبیب و دارو خود را معالجه نکند بلکه مفهومش آن است که در مراجعه به طبیب و استفاده از داروها ـ که معمولاً آثار زیان بارى دارد ـ عجله ننماید. بعضى از شارحان، براى این حدیث به جاى این معناى طبى و درمانى مفهوم اخلاقى ذکر کرده اند و گفته اند: انسان باید در برابر حوادث و مشکلات و بیمارى ها خویشتن دار باشد و تا مى تواند با مشکلات بسازد و زبان به شکایت نگشاید که با روح رضا و تسلیم سازگار نیست. ولى این معنا با ظاهر جمله و روایات مشابهى که در این زمینه وارد شده چندان سازگار نیست.(4) 📚پی نوشت: (1). بحارالانوار، ج 59، ص 68، ح 18 . (2). همان، ص 63، ح 4. (3). همان، ج 78، ص 204، ح 7. (4). سند گفتار حکیمانه: از جمله کسانى که این کلام حکمت آمیز را در کتاب خود نقل کرده اند مرحوم آمدى در غررالحکم است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 25). همچنین قطب الدین راوندى در کتاب الدعوات آن را ذکر کرده است و در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله با چند جمله مناسب آن در ضمن اندرزنامه امام به فرزندش امام حسن مجتبى(علیه السلام) آمده ولى این کتاب مدرکى براى آن ذکر نکرده است.   ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2