🍀🌺 ﷽ 🌺🍀
#نماز_دست_بسته
🔰🤔#سوال_کاربر⁉️
💢آیا دست به سینه ایستادن در نماز، به دستور عُمر(خلیفه دوم) و با الگو برداری از #رفتار_ایرانیان در مقابل پادشاهانشان بود❗️
💠#پاسخ💠
👌شواهدی در روایات اهلبیت علیهم السلام یافت میشود که دست روی دست گذاشتن از آدابی است که میان زرتشتیان رواج داشته و مسلمانان نباید در نماز خود، مشابه رفتار آنان را انجام دهند.
📚وسائل الشیعه ج 7، ص 267
👇اما اینکه آیا انجام این کار در نماز به دستور عمر بن خطاب بوده، در کتاب فقهی جواهر الکلام که از کتابهای فقهی نسبتاً متأخر و تألیف علامه شیخ محمد حسن نجفی(1266 ق) میباشد، گزارشی از پیشینه و آغاز تکتّف (بر سینه گذاشتن دستها) یا تکفیر(دست روی دست گذاشتن) در نماز، به شرح زیر آمده👇:
وقتی اسیران عجم را نزد عمر بن خطاب آوردند، در مقابل او دست به سینه(به حالت تکتف) ایستادند. درباره این کارشان سؤال کرد. آنها گفتند: ما این کار را به نشانه خضوع و تواضع در مقابل پادشاهان و حاکمانمان انجام میدهیم. عمر انجام این کار را در نماز نیکو دانست و از اینکه این کار تشبّه به کفار است، غافل ماند.
📚جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج11، ص 19
📚تفضیل این بحث را در کتاب «شبهات عزاداری»، ج1، از ✍️ #حجت_الاسلام_دکتر_عصیری بخوانید.
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈•
هدایت شده از قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘
📚نهج البلاغه/حکمت ۲۷
🌷روش درمان دردها(بهداشتی ، درمانی )
✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : امْشِ بِدَائِكَ مَا مَشَي بِكَ .
✅و درود خدا بر او فرمود: با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است.
⚘
@Nahjolbalaghe2
#حکمتها
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۲۷ 🌷روش درمان دردها(بهداشتی ، درمانی ) ✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : امْشِ بِ
✨
✅شرح حکمت۲۷
( مکارم شیرازی )
🔺مدارا کردن با بيمارى:
امام(علیه السلام) در این گفتار حکمت آمیز خود به یک اصل مهم بهداشتى و درمانى اشاره مى کند مى فرماید:
🔹 «با بیمارى ات بساز مادامى که با تو همراهى مى کند»;
🍃(امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِکَ).
اشاره به این که تا زمانى که بیمارى فشار شدید نیاورده بگذار بدنت بدون نیاز طبیبان و دارو آن را دفع کند. این مسئله شاید در آن روز که امام این را مى فرمود روشن نبود; اما امروز روشن است که بدن خود داراى نیروى دفاعى است و هرگاه بیمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بین برود هم زیان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقویت کرده و براى آینده بیمه مى کند. البته هرگاه نیروى دفاعى بدن عاجز بماند باید با استفاده از طبیب و دارو به کمک او شتافت تا بیمارى را دفع کند.
اضافه بر این بسیارى از بیمارى ها دورانى دارد که با پایان دورانش خود به خود دفع مى شود. از این گذشته انسان وقتى در مقابل بیمارى تسلیم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقین بیمارى مى کند، تلقین خود اثر تخریبى دارد. به عکس اگر برخیزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقین سلامت کرده و در روح او بسیار مؤثر است.
این نکته امروز بر همه روشن است که هر دارو هرچند اثر درمانى داشته باشد، زیانى نیز با خود همراه دارد. در حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) نقل شده است که فرمود:
🍃 «لَیْسَ مِنْ دَوَاء إِلاَّ وَهُوَ یُهَیِّجُ دَاءً وَلَیْسَ شَیْءٌ فِی الْبَدَنِ أَنْفَعَ مِنْ إِمْسَاکِ الْیَدِ إِلاَّ عَمَّا یُحْتَاجُ إِلَیْهِ;
🔹هیچ دارویى نیست مگر این که دردى را تحریک مى کند و هیچ چیز در بدن سودمندتر از امساک جز نسبت به چیزى که به آن نیاز دارد نیست».(1)
در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم:
🍃 «ادْفَعُوا مُعَالَجَةَ الاَْطِبَّاءِ مَا انْدَفَعَ الْمُدَاوَاةُ عَنْکُمْ;
🔹 از معالجه طبیبان پرهیز کنید تا زمانى که بیمارى به شما فشار نیاورده است».(2)
این سخن به بیان دیگرى نیز از امیر مؤمنان(علیه السلام) نقل شده است که مى فرماید:
🍃 «لاَ تَضْطَجِعْ مَا اسْتَطَعْتَ الْقِیَامَ مَعَ الْعِلَّةِ;
🔹 تا زمانى که مى توانى با داشتن بیمارى سرپا باشى در بستر نخواب».(3) و نظیر این روایت روایات دیگرى نیز هست.
تکرار مى کنیم:
🔹مفهوم این سخنان این نیست که انسان با طبیب و دارو خود را معالجه نکند بلکه مفهومش آن است که در مراجعه به طبیب و استفاده از داروها ـ که معمولاً آثار زیان بارى دارد ـ عجله ننماید.
بعضى از شارحان، براى این حدیث به جاى این معناى طبى و درمانى مفهوم اخلاقى ذکر کرده اند و گفته اند: انسان باید در برابر حوادث و مشکلات و بیمارى ها خویشتن دار باشد و تا مى تواند با مشکلات بسازد و زبان به شکایت نگشاید که با روح رضا و تسلیم سازگار نیست. ولى این معنا با ظاهر جمله و روایات مشابهى که در این زمینه وارد شده چندان سازگار نیست.(4)
📚پی نوشت:
(1). بحارالانوار، ج 59، ص 68، ح 18 .
(2). همان، ص 63، ح 4.
(3). همان، ج 78، ص 204، ح 7.
(4). سند گفتار حکیمانه: از جمله کسانى که این کلام حکمت آمیز را در کتاب خود نقل کرده اند مرحوم آمدى در غررالحکم است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 25). همچنین قطب الدین راوندى در کتاب الدعوات آن را ذکر کرده است و در کتاب تمام نهج البلاغه این جمله با چند جمله مناسب آن در ضمن اندرزنامه امام به فرزندش امام حسن مجتبى(علیه السلام) آمده ولى این کتاب مدرکى براى آن ذکر نکرده است.
⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
Hekmat 027.mp3
1.39M
✅شرححکمت ۲۷
👤استاد نظافت
کانال:
✨قرآنونهجالبلاغه✨
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
💢 سوء استفاده از ناآرامی ها 💢 ✅ هر یک از ما توی زندگیمون خیلی باید مراقب آرامش خودمون و دیگران باش
#نکات_تربیتی_خانواده ۷
💢 موسیقی 💢
🔹یکی از چیزایی که آرامش آدم رو از بین میبره موسیقی هست.
🚫 خونه ای که صبح تا شب توش سر و صدای تلویزیون و ماهواره و انواع آهنگ ها باشه
🔊🎙📡
معلومه که نمیتونه آرامش داشته باشه.
😒
به طور کلی موسیقی آرامش آدم رو از بین میبره.
🔶 بعضیا میگن حاج آقا ما با آهنگ های آرامش بخش آروم میشیم!😌
باشه به فرض هم اگه اینطور باشه
🔴 خب این خیلی بده که آدم آرامش خودش رو به یه "عامل بیرونی" وابسته کنه.
🚫 مثل اون معتادی که برای آرامشش مجبوره بره سراغ مواد مخدر.
😒
🔹اصلا کاری به حلال و حرامش نداشته باش.
حتی زیاد گوش کردن مداحی و قرآن هم اثر منفی داره و آرامش آدم رو از بین میبره.
🌷 سعی کنید یه خونه ی کاملا آروم داشته باشید.
✅ بعد از یکی دو ماه ببینید چقدر رابطتون با همسرتون قشنگ تر میشه.😊
در مسیر آرامش قدم بذارید...
#نکات_تربیتی_خانواده 8
🔶 قرار شد که هر یک از ما تلاش کنیم تا توی خانوادمون به سایر اعضای خانواده آرامش بدیم.😌
⭕️ اصلی ترین چیزی که آرامش آدما رو میگیره "گناه" هست.
🔹خدا چرا به ما میگه که گناه نکنیم؟⁉️
بدش میاد که ما کیف بکنیم؟!😒⁉️
نه عزیزم!
⛔️ چون اولین ضربه ای که گناه به آدم میزنه اینه که آرامش آدم رو میگیره.
💢 مثلا کسی که دروغ میگه خیلی زود دچار استرس میشه.
🚸 انقدر واضح که روانشناسا با یه سری دستگاه ها این استرس رو اندازه گیری میکنن.
🔻آدم تا دروغ میگه مغزش بهم میریزه. آرامشش از بین میره.
عزیزم ! خدا آدم رو خلق کرده و دوستش داره.💓💗
✅ برای همینم اصلا نمیخواد آرامش آدم بهم بخوره.
🌺 اگه میخوای خونه آرومی داشته باشی مدام ببین حرف خدا چیه
همونو انجام بده.
🚸 نگاه نکن که دیگران چی میگن. نگاه کن ببین خدا چی میفرماید
🔹اینجا آدم میفهمه که معنای این آیه قرآن چیه:
الا بذکرالله تطمئن القلوب...
فقط ذکر خداست که به آدم آرامش میده...
🔹🌺💢🔹💢🌺🔹
در مسیر آرامش قدم بذارید...
recording-20200112-181444.mp3
1.51M
☢ چطور با مجروحان جنگ رسانه ای دشمن برخورد کنیم؟🤔
در قدم اول باید "نگاهمون رو نسبت به اون ها اصلاح کنیم".
بخش اول
حاج آقا حسینی
⚘
@Nahjolbalaghe2
🔴چگونی پیدایش فتنه ها از دیدگاه امام علی علیه السلام
♦️إنّما بدء وقوع الفتن أهواء تتّبع و أحکام تبتدع، یخالف فیها کتاب اللّه، و یتولّى علیها رجال رجالا على غیر دین اللّه، فلو أنّ الباطل خلص من مزاج الحقّ لم یخف على المرتادین، و لو أنّ الحقّ خلص من لبس الباطل انقطعت عنه ألسُنُ المعاندین، و لکن یُؤخَذ من هذا ضِغثٌ، و من هذا ضغث فَیُمزجان فهنالک یستولی الشّیطان على أولیائه، و ینجو «الّذین سبقت لهم من اللّه الحسنى».
♦️آغاز پیدایش فتنهها پیروى از هوا و هوسها و بدعتهایى است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهى (چشم و گوش بسته یا هواپرست آگاه) به پیروى آنان بر مىخیزند و بر خلاف دین خدا، از آنها حمایت مىکنند. اگر باطل از آمیختن با حق جدا مىگردید، بر کسانى که خواهان حقاند، پوشیده نمىماند و اگر حق از آمیزه باطل پاک و خالص مىشد، زبان دشمنان از آن قطع مىشد؛ ولى بخشى از این گرفته و بخشى از آن مىشود و این دو را به هم مىآمیزند و اینجاست که شیطان بر دوستان و پیروان خود مسلّط مىشود و «تنها کسانى که مشمول رحمت خدا بودند»، از آن نجات مىیابند.
📚نهج البلاغه خطبه ٥٠
@Nahjolbalaghe2
#ایام_فاطمیه
🤔#پرسش
❓چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و کدام قول در تاریخ شهادت ایشان معتبر است❓
💠پاسخ💠
❗️در تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا اختلاف است و دو قول از میان اقوال مطرح شده در این رابطه قابل اعتنا است؛
1⃣ایشان در حدود هفتاد و پنج روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه به مدت هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گرامی زندگی کردند»
📚الکافی ج1 ص458
❗️با توجه به اینکه رحلت پیامبر گرامی در 28 صفر واقع شده باید شهادت آن بانوی عزیز در یکی از سه روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه جمادی الاولی واقع شده باشد ( با در نظر گرفتن احتمال تمام یا ناقص بودن ماههای وسط)
📚پیام امام امیر المومنین ج8 ص54
2⃣ایشان در حدود 95 روز پس از شهادت پیامبر گرامی از دنیا رفتند.
❗️طبری شیعی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:
« شهادت فاطمه زهرا در روز سوم جمادی الثانیه بوده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام)»
📚دلائل الامامه ص13
📚بحار الانوار ج43 ص171
🔶علامه مجلسی این روایت را صحیح و معتبر می شمارد
📚زاد المعاد ص280
❗️شیخ عباس قمی نیز می نویسد:
« اظهر نزد حقیر این است که وفات آن حضرت در روز سوم جمادی الثانیه واقع شده است ( پس از گذشت 95 روز از شهادت پیامبر اسلام) که مختار جمعی از بزرگان شیعه نیز بر همین قول است؛
📚مسار الشیعه ص54
📚مصباح کفعمی ص522
📚تاریخ الموالید ص98
📚مصباح کفعمی ص522
📚اعلام الوری ج1 ص300
❗️پس بقای آن حضرت بعد از پدر بزرگوارشان نود و پنج روز بوده است
📚کشف الغمه ج1 ص503
📚الذریه الطاهره ص151
📚اعلام الوری ج1 ص300
👌به نقل از منتهی الامال ، شیخ عباس قمی، ج1 ص332
💠از این دو بیان وجه اختلاف روشن می شود که در روایتی شهادت ایشان هفتاد و پنج روز پس از پیامبر گفته شده است و در روایتی که علمای قابل توجهی به آن عمل کرده اند شهادت ایشان نود و پنج روز پس از پیامبر بیان شده است.
👌علامه مجلسی می نویسد:
« روایت نود و پنج روز با روایت هفتاد و پنج روز منافات دارد اما از آنجایی که روایت نود و پنج روز مشهور و معتبر است واجب است که به آن عمل شود و عزاداری حضرت زهرا موافق آن صورت گیرد»
📚زاد المعاد ص280
❗️برخی می گویند وجه اختلاف در تاریخ شهادت ایشان از این جهت است که در صدر اسلام رسم الخط بیشتر به صورت بدون نقطه و اعراب بود و از آنجا که لفظ « تسعین» ( نود) و « سبعین» ( هفتاد) از جهت شکل کلمه یکسان است و تنها با نقطه گذاری متفاوت می شود چه بسا این اختلاف ایجاد شده است که مراد روایت امام صادق هفتاد و پنج روز بوده است یا نود و پنج روز اما بر حسب سایر قرائن و مشهور علما و این که در روایتی گفته شده است که شهادت ایشان روز سوم جمادی الثانیه یعنی پس از گذشت حدود نود و پنج روز از شهادت پیامبر بوده است نتیجه گیری می شود که مراد روایت امام صادق نود و پنج روز بوده است نه هفتاد و پنج روز اگر چه موافق احتیاط آن است که به هر دو قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا عمل شود چنان که مرسوم نیز چنین است.
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬کلیپ : گفتگوی بهشتیان و جهنمیان
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_بهشتی
⚘
@Nahjolbalaghe2
♥️ #امام_علی (ع) فرمودند:
👈 اهل بصیرت کسی است که بشنود و بنگرد و ببیند و ازحوادث عبرت گیرد،
👌 سپس به راهی روشن قدم نهد، از فروغلتیدن در پرتگاهها و گم شدن در کوره راهها دوری گزیند.
📖 نهج البلاغه، الخطبه١۵٣
#حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
✅میتوان مبارزات حضرت فاطمه زهرا(س) را در مقابل غاصبان خلافت و نیز پشتیبانی و دفاع از مقام ولایت و امامت را در پنج مرحله مورد بررسی قرار داد :
1⃣جریان فدک
2⃣عزاداری حضرت زهرا(س) در فراق پیامبر اکرم(ص)
3⃣حضور حضرت(س) در پشت درِ خانه و به هنگام آتش گرفتن در
4⃣اعلام نارضایتی حضرت(س) از دو خلیفه و غاصبان خلافت
5⃣وصیت حضرت(س) در مخفی بودن قبرشان
📚منبع :
کتاب مهار انحراف مهدی طائب، ص۱۲۳
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. ✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨ ✨إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَ
✨
✨ #بِسْمِاللهِالرَّحْمنِالرَّحِيم✨
✨وَقَالُوا إِن نَّتَّبِعِ الْهُدَي مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا أَوَلَمْ نُمَكِّن لَّهُمْ حَرَماً آمِناً يُجْبَي إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ رِزْقاً مِن لَّدُنَّا وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (57)
/قصص
🍃و (كفّار مكّه) گفتند: اگر ما با (قبول برنامه هاى) تو، هدايت را بپذيريم، (بزودى) از سرزمينمان آواره خواهيم شد. (بگو:) آيا ما آنان را در حرم أمنى قرار نداديم كه بهره هاى هر چيزى به عنوان روزى از جانب ما به سوى آن سرازير مى شود؟ ولى بيشتر آنان نمى دانند!
🔷گروهى از مشركان مكّه به پيامبراسلام صلى الله عليه وآله اظهار نمودند كه اگر ما هدايت را به همراه تو پذيرا شويم، به سرعت از خانه و كاشانه خود رانده و آواره، و از زندگى و هستى خويش ساقط و درمانده مى گرديم.
خداوند با سه پاسخ بهانه ى آنان را ردّ مى فرمايد:
🔸پاسخ اوّل كه در همين آيه مورد اشاره قرار گرفته است اين كه؛ همان خدايى كه مكّه را پايگاه أمن ومحلّ جلب و سرازير شدن روزى فراوان براى شما قرار داد، باز مى تواند آن را تداوم بخشد. (در اين جواب دلگرمى و بشارت است)
🔸پاسخ دوم كه در آيه ى بعد آمده است اين كه؛ بر فرض به خاطر حفظ رفاه و منافع خود، ايمان نياوريد، قهر خدا را چه خواهيد كرد؟ (در اين جواب انذار و هشدار است)
🔸پاسخ سوم كه در آيه ى 60 همين سوره مطرح شده است اين كه؛ مگر مال و متاع دنيا چقدر ارزش دارد كه به واسطه ى آن ايمان نمى آوريد بدانيد آنچه در نزد خداست، بهتر و پايدارتر است. پس عدم ايمان شما هيچ وجه و توجيهى ندارد.
🔻- دين، تنها عقيده نيست، بلكه برنامه هاى عملى نيز دارد. «نتّبع الهُدى معك»
♦️- حساسيّت دشمنان تنها نسبت به راه حقّ و مسير الهى نيست كه آنها، هم به راه حقّ و هم به رهبرى حقّ اعتراض دارند. «ان نتّبع الهُدى معك»
🔻- ايمان آوردن، تنها به آگاهى داشتن نيست، بلكه به جرأت هم نياز دارد. «ان نتّبع الهُدى معك نتخطّف» (آرى، گروهى حقّانيّت اسلام را مى فهمند، ولى بخاطر حفظ منافع شخصى از آن سرباز مى زنند.)
♦️- انسان، وطن دوست است. «من ارضنا»
🔻- ترس از دست دادن نعمت ها را با ياد الطاف الهى دفع كنيم. «أولم نمكّن لهم حرماً آمناً» (آرى ياد نعمت ها، عامل توكّل و رفع نگرانى هاست.)
🔻- بهبود، رونق و رشد اقتصادى در گرو امنيّت و آرامش اجتماعى است. «آمناً يُحبى اليه ثمرات»
♦️- امنيّت و رزق، دو نعمت تضمين شده ى حرم الهى (مكّه) است. «آمناً يُحبى اليه ثمرات كلّ شى ء»
🔻- برترى ايمان بر رفاه و آسايش، براى اكثر مردم پنهان است. «و لكنّ اكثرهم لا يعلمون»
⚘ @Nahjolbalaghe2
#شرحوتفسیرحکمتهاینهجالبلاغه
046.الأحقاف.mp3
4.61M
✅ سوره احقاف
🎤صوت استاد خلیل الحصری
#روشتحقیق
🌺مخصوص #روخوانی #روانخوانی و #تجوید
کانال قرآنونهجالبلاغه
⚘ @Nahjolbalaghe2
#صوتقرآن