eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃💐پیامبراڪرم(ص)💐🍃 🌹فرزندانتان را زیاد ببوسید ، بہ راستے ڪه براے هر بوسه شما در بهشت ، درجہ اے است ڪہ مسافتش 500 سال است🌹 📚روضه الواعظين ج۲ ص۲۶۹ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و هشتاد و دو 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺑﺴ
📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و هشتاد و سه 🔷 🔸 ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻏﺪﻳﺮ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺑﺮ ﺗﻮ (ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ) ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻣﺪﻟﻞ ﺷﺪ، ﺑﺎ ﻣﻦ ﺑﻴﺎ ﺗﺎ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﮔﻔﺘﻪ: ﻭ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺳﺘﻨﺎﺩ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻋﺮﻓﻪ ﻣﻮﺳﻢ ﺣﺠﻪ ﺍﻟﻮﺩﺍﻉ ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺟﺎﻱ ﺷﮕﻔﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﻗﻄﻊ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﺑﻮﺩﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻭ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ (ﺍﺯ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ) ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻣﺘﻌﺎﺭﺿﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺻﺤﺖ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ ﻛﺎﺵ ﻣﻴﺪﺍﻧﺴﺘﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻔﻪ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺪﻳﺚ (ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ) ﻣﺎ ﻛﺪﺍﻡ ﻣﺮﺟﺢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺻﺤﺖ ﺁﻧﺮﺍ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﺩﻫﺪ ﻭ ﭼﻪ ﺍﻣﺮﻱ ﻛﻔﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺳﺒﻚ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪﻡ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺩﺭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ؟ ﺑﺎ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻣﻌﺎﺭﺿﻪ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﮔﻔﺘﺎﺭﺵ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺟﺎﻧﺐ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﻪ ﻛﺮﻳﻤﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻭ ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﻣﺠﻮﺯﻱ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﺪ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﺒﺎﺀ ﻋﻈﻴﻢ (ﺍﻣﺮ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺖ) ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻭ ﺟﺪﺍ ﺳﺎﺯﺩ؟ ﺍﮔﺮ ﻧﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ؟ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﻫﻢ ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺒﻂ ﺍﺑﻦ ﺟﻮﺯﻱ ﺩﺭ ﺗﺬﻛﺮﻩ ﺍﺵ ﺹ 18 ﺍﻭ ﻫﻢ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﻭ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﺪ ﻛﻤﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ (ﺗﻜﺮﺍﺭ ﻧﺰﻭﻝ) ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺴﻤﻠﻪ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ (ﺻﻔﺤﻪ 157 (ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ، ﺍﺑﻦ ﻛﺜﻴﺮ ﺭﺍ ﺷﺒﻬﻪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 5 ﺗﺎﺭﻳﺨﺶ ﺩﺭ ﺹ 214 ﺫﻛﺮ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺩﺍﻳﺮ ﺑﺘﺎﻳﻴﺪ ﺩﺭ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺷﺒﻬﻪ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮ (ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﺰﺑﻮﺭ) ﺍﮔﺮ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎ ﺭﻭﺯﻩ ﺷﺼﺖ ﻣﺎﻩ ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺴﺘﺤﺐ ﺑﺮ ﻭﺍﺟﺐ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺯﻩ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﻣﻌﺎﺩﻝ ﺑﺎ ﺩﻩ ﻣﺎﻫﺴﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ (ﺗﻔﺎﻭﺕ) ﺑﻲ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻭ ﻧﺎﺭﻭﺍ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۱ تا ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی آیه بعد، یک دستو
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۱ تا ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۱ تا ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️بعضى دیگر از مفسران مانند فخر رازى و قرطبى تفسیر دیگرى براى این واو نقل کرده اند که، خلاصه اش چنین است: عدد هفت نزد عرب به عنوان یک عدد کامل شمرده مى شود، به همین جهت، تا هفت را بدون واو، ذکر مى کنند، اما همین که از این عدد گذشتند، واو که دلیل آغاز کلام و استیناف است مى آورند، لذا در اصطلاح ادباء عرب به واو ثمانیه معروف شده است. در آیات قرآن نیز، غالباً به این مطلب برخورد مى کنیم که: مثلاً در سوره توبه آیه ۱۱۲ هنگامى که صفات مجاهدان فى سبیل اللّه را مى شمرد، هفت صفت را بدون واو ذکر مى کند، ولى به صفت هشتم که مى رسد مى گوید: وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ . در آیه ۵ سوره تحریم در وصف زنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) بعد از ذکر هفت صفت، هشتمین را با واو آورده مى گوید: ثَیِّبات وَ أَبْکاراً . و در سوره زمر در آیه ۷۱ هنگامى که سخن از درهاى جهنم مى گوید، مى فرماید: فُتِحَتْ أَبْوابُها: درهاى آن گشوده مى شود اما در دو آیه بعد، هنگامى که سخن از درهاى بهشت به میان مى آید مى فرماید: وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها آیا این به خاطر آن نیست که: درهاى جهنم هفت، و درهاى بهشت هشت است؟ البته شاید این یک قانون کلّى نباشد، ولى در غالب موارد، چنین است، به هر حال نشان مى دهد که: حتى وجود یک واو در قرآن حساب شده و براى بیان واقعیتى است. * * * ۳ ـ مسجد در کنار آرامگاه ظاهر تعبیر قرآن، این است که: اصحاب کهف سرانجام، بدرود حیات گفتند و به خاک سپرده شدند، و کلمه عَلَیْهِم شاهد این مدعا است، سپس علاقه مندان به آنها تصمیم گرفتند: معبدى در کنار آرامگاه آنان بسازند. قرآن این موضوع را در آیات فوق، با لحن موافقى آورده است و این، نشان مى دهد: ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دین، نه تنها حرام نیست ـ آن چنان که وهابى ها مى پندارند ـ بلکه کار خوب و شایسته اى است. اصولاً، بناهاى یادبود که خاطره افراد برجسته و با شخصیت را زنده مى دارد همیشه در میان مردم جهان بوده و هست، و یک نوع قدردانى از گذشتگان، و تشویق براى آیندگان، در آن کار نهفته است، اسلام نه تنها از این کار نهى نکرده بلکه آن را مجاز شمرده است. وجود این گونه بناها یک سند تاریخى بر وجود این شخصیت ها و برنامه و تاریخشان است، به همین دلیل، پیامبران و شخصیت هائى که قبر آنها متروک مانده تاریخ آنها نیز مورد تردید و استفهام قرار گرفته است. این نیز، واضح است که: این گونه بناها کمترین منافاتى با مسأله توحید و اختصاص پرستش به اللّه ندارد; زیرا احترام ، مطلبى است، و عبادت و پرستش، مطلبى دیگر. البته این موضوع بحث فراوانى دارد که اینجا جاى آن نیست. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۰ 🔴 نشانه هاى ظالم: امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه نشانه هاى ظالمان و
📝 شرح و تفسیر حکمت ۳۵۰ 🔸 نشانه های ظالمان بحث را با حديث ديگرى از رسول خدا صلي الله عليه و آله پايان مى دهيم: «إنَّهُ لَيَأْتِي الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَقَدْ سَرَّتْهُ حَسَناتُهُ فَيَجِيُ الرَّجُلُ فَيَقُولُ: يا رَبِّ ظَلَمَني هذا فَيُوْخَذُ مِنْ حَسَناتِهِ فَيُجْعَلُ فِي حَسَناتِ الَّذي سَأَلَهُ فَما يَزالُ كَذلِکَ حَتّى ما يَبْقى لَهُ حَسَنَةٌ فَإذا جاءَ مَنْ يَسْأَلُهُ نَظَرَ إلى سَيِّئاتِهِ فَجُعِلَتْ مَعَ سَيِّئاتِ الرَّجُلِ فَلا يَزالُ يُسْتَوْفى مِنْهُ حَتّى يَدْخُلُ النّارَ؛ روز قيامت بنده اى از بندگان خدا را (براى حساب) مى آورند در حالى كه حسناتش او را مسرور ساخته است. در اين هنگام كسى مى آيد ومى گويد: خداوندا! اين مرد به من ستم كرده. در اين هنگام از حسنات او برمى دارند و به حسنات مظلوم مى افزايند و همين گونه اين كار تكرار مى شود تا آنكه حسنه اى از او باقى نمى ماند. سپس هنگامى كه مدعى ديگرى پيدا مى كند نگاه به گناهان او مى كنند و به نامه اعمال ظالم منتقل مى نمايند و اين كار پيوسته ادامه پيدا مى كند تا داخل در آتش دوزخ شود». ✔️ پایان @Nahjolbalaghe2