#در_محضر_اهل_بیت
🏷 شیـعـهے مـا !
☀️امام صادق علیه السلام :
✓ «شيعه سه نوع است: دوستدارِ مهر ورز [ نسبت به ما]. چنين شيعهاى از ماست،
و شيعهاى كه خود را به ما مىآرايد و ما مايه آراستگى كسى هستيم كه خود را به ما بيارايد،
و شيعهاى كه ما را وسيله ارتزاق خود قرار مىدهد و كسى كه به وسيله ما ارتزاق كند فقير مىشود».
⁙ «الشِّيعَةُ ثلاثٌ: مُحِبٌّ وادٌّ فهُو مِنّا، و مُتَزَيِّنٌ بنا و نحنُ زَينٌ لِمَن تَزَيَّنَ بنا، و مُستَأكِلٌ بِنَا الناسَ، و مَنِ استَأكَلَ بِنَا افتَقَرَ».
📚 الخصال: ص۱۰۳ ح۶۱
@Nahjolbalaghe2
D1739098T14318944(Web)-mc.mp3
38.76M
#موعظه
✅ جایگاه ادب در نسبت مردم با ولی جامعه
بعضی از آیات قرآن با اینکه درباره امر ولایت که امر اصلی دین هست، صریحاً مطالبی را بیان فرمودهاند اما آیات مشهوری نیستند، چون این آیات در پی اثبات ولایت نیستند.
🎙استاد پناهیان
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و سی و یک 🔷#واقعهغدیرخم #علامهامینی ↩️ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ
.
📝ترجمه کتاب الغدیر
✅ قسمت: ششصد و سی و دو
🔷#واقعهغدیرخم
#علامهامینی
↩️ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 139 " ﺍﻟﺼﻮﺍﻋﻖ " ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: " ﺩﺍﺭ ﻗﻄﻨﻲ ﻭ ﺑﻴﻬﻘﻲ " ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻦ ﺻﻠﻲ ﺻﻠﺎﻩ ﻭ ﻟﻢ ﻳﺼﻞ ﻓﻴﻬﺎ ﻋﻠﻲ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺘﻲ ﻟﻢ ﺗﻘﺒﻞ ﻣﻨﻪ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﮔﻮﺋﻲ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺳﺨﻦ ﺷﺎﻓﻌﻲ (ﺭﺽ) ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: " ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺁﻝ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﺜﻞ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﺯ ﻭﺍﺟﺒﺎﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺷﺎﻓﻌﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﺘﻔﻖ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻗﻮﻟﻮﺍ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ. ﻭ ﺍﻣﺮ ﺣﻘﻴﻘﺘﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺟﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﻋﻠﻲ ﺍﻟﺎﺻﺢ. ﻭ " ﺭﺍﺯﻱ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 391 ﺟﻠﺪ 7 " ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ:
ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﻴﻐﻤﻴﺮ ﻣﻨﺼﺒﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ، ﺑﻬﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺗﺸﻬﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺍﺭﺣﻢ ﻣﺤﻤﺪﺍ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ.
[ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 182]
ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺰﺭﮔﺪﺍﺷﺖ ﺩﺭﺑﺎﻩ ﻏﻴﺮ ﺁﻝ، ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﺮ ﻭﺟﻮﺏ ﻣﺤﺒﺖ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺹ) ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﻴﺰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺩﺭ ﭘﻨﺞ ﭼﻴﺰ ﺑﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﺮﺍﺑﺮﻧﺪ، ﺩﺭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺗﺸﻬﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﺻﺪﻗﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﺒﺖ. ﻭ ﻧﻴﺸﺎﺑﻮﺭﻱ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮﺵ ﺩﺭ ﺫﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﻗﻮﻝ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ: ﻗﻞ ﻟﺎ ﺍﺳﺌﻠﻜﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﺍﻟﺎ ﺍﻟﻤﻮﺩﻩ ﻓﻲ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ. ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ: ﺩﺭ ﺷﺮﻑ ﻭ ﻓﺨﺮ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﺗﺸﻬﺪ ﻫﻤﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ. ﻭ " ﻣﺤﺐ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻃﺒﺮﻱ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 19 ﺫﺧﺎﺋﺮ ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺮ (ﺭﺽ) ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﮔﻔﺖ: ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯﻱ ﻣﻲﮔﺰﺍﺭﺩﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ، ﺩﺭﻭﺩ ﻧﻤﻲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻡ ﺁﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ. ﻡ- ﻭ ﻗﺎﺿﻲ ﻋﻴﺎﺽ ﺩﺭ ﺷﻔﺎ، ﻣﺮﻓﻮﻋﺎ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﻧﻤﺎﺯﻱ ﺑﮕﺰﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮ
ﻣﻦ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﻢ ﺩﺭﻭﺩ ﻧﻔﺮﺳﺘﺪ، ﺁﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭ ﻗﺎﺿﻲ ﺧﻔﺎﺟﻲ ﺣﻨﻔﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 505 - 500 ﺷﺮﺡ ﺷﻔﺎ، ﺳﺨﻨﺎﻥ ﭘﺮ ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺭ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺗﺼﻨﻴﻒ " ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻴﺼﺮﻱ " ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ " ﺯﻫﺮ ﺍﻟﺮﻳﺎﺽ " ﻓﻲ ﺭﺩ ﻣﺎﺷﻨﻌﻪ ﺍﻟﻘﺎﺿﻲ ﻋﻴﺎﺽ " ﺍﺳﺖ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺻﻮﺭﺕﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻣﺎﺛﻮﺭﻩ ﺑﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 187 - 181 ﺷﻔﺎﺀ ﺍﻟﺴﻘﺎﺀ ﺗﻘﻲ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺳﺒﻜﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺣﺎﻓﻆ ﻫﻴﺜﻤﻲ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 163 ﺟﻠﺪ 10 " ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺰﻭﺍﺋﺪ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻋﺒﺎﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺯ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ ﮔﻔﺘﻢ: ﺍﻱ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻣﺎ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺳﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ، ﺍﻳﻨﻚ ﺑﮕﻮ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻓﺮﺳﺘﻴﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺑﮕﻮﺋﻴﺪ: ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺍﺟﻌﻞ ﺻﻠﻮﺍﺗﻚ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻚ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺗﻚ ﻋﻠﻲ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺁﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﻛﻤﺎ ﺟﻌﻠﺘﻬﺎ ﻋﻠﻲ ﺁﻝ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﻧﻚ ﺣﻤﻴﺪ ﻣﺠﻴﺪ.
↩️ ادامه دارد...
@Nahjolbalaghe2
13 Be Vaghte Shaam (1403-09-25)Shahre Moghadas Ghom.mp3
23.75M
🎙 حجتالاسلام والمسلمین استاد امینی خواه:
🔴 به وقت شام
🎤 فصل سوم؛ قبیله سلمان
🔹 جلسه : سیزدهم
📝 محور سخنرانی:
* #جنگ_دو_خانواده؛ از تبار امیه تا انتقام قائم [5:42]
* ریشههای یهودی بنیامیه؛ نژادی که دشمنیاش با اهلبیت (علیهمالسلام) تمامی ندارد! [11:11]
* مغضوب علیهم: یهود و صراطی که هرگز مستقیم نبود [18:14]
* #کلنگزنی_پروژه_آخرالزمان: وقتی حقیقت را با حاشیهها میپوشانند [20:15]
* اختلاف مبنا یا نقدِ ناسالم؟ روایت تلاشهای آقای فتلاوی [25:57]
* سید بن طاووس و ابن حماد: مسیری که فتلاوی ادامه داد [27:34]
* اگر تنها مبارزه با ظالم کافی بود، چرا اهلبیت از نشانههای ظهور گفتند؟ [36:14]
* فرجی که زمینهاش آماده بود؛ تأملی در روایت سال ۱۴۰ هجری [42:48]
* خائفاً یترقّب؛ ۱۲ قرن زندگی مخفیانه در سایه تهدید [48:52]
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۰۱ الی ۱۰۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ حتى اگر این
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۱۰۱ الی ۱۰۴
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ در این دل شب پادشاهان درهاى قصرهاى خویش را بسته و نگهبانان و حاجبان بر آنها گمارده اند، هر دوستى با دوستش خلوت کرده، تنها درِ خانه اى که براى سائلان گشوده است، در خانه تو است.
هم اکنون به در خانه تو آمده ام، خطاکار و مستمندم، آمده ام از تو امید رحمت دارم اى رحیم!، آمده ام نظر لطفت را مى طلبم اى کریم !.
سپس به خواندن این اشعار مشغول شد.
یا مَنْ یُجِیْبُ دُعاءَ الْمُضْطَرِّ فِى الظُّلَمِ * یا کاشِفَ الْکَرْبِ وَ الْبَلْوى مَعَ السَّقَمِ
قَدْ نامَ وَفْدُکَ حَوْلَ الْبَیْتِ وَ انْتَبَهُوا * وَ عَیْنُ جُودِکَ یا قَیُّومُ لَمْ تَنَمْ
اِنْ کانَ جُودُکَ لا یَرْجُو اِلاّ ذُووا شَرَف *** فَمَنْ یَجُودُ عَلَى الْعاصِیْنَ بِالنَّعَمِ...
اى کسى که دعاى گرفتاران را در تاریکى هاى شب اجابت مى کنى.
اى کسى که دردها، رنج ها و بلاها را بر طرف مى سازى.
میهمانان تو بر گرد خانه ات خوابیده اند و بیدار مى شوند.
اما چشم جود و سخاى تو اى قیوم هرگز به خواب فرو نمى رود.
اگر جود و احسان تو تنها مورد امید شرافتمندان درگاهت باشد.
پس چه کسى بر گناهکاران جود و بخشش کند؟.
(گنهکاران به در خانه چه کسى بروند، و از که امید بخشش داشته باشند) ؟
سپس سر به سوى آسمان بلند کرد و چنین ادامه داد:
اِلهِى وَ سَیِّدِى وَ مَوْلاىَ! اِنْ أَطَعْتُکَ بِعِلْمِى وَ مَعْرِفَتِى فَلَکَ الْحَمْدُ وَ الْمِنَّةُ عَلَىَّ وَ اِنْ عَصَیْتُکَ بِجَهْلِى فَلَکَ الْحُجَّةُ عَلَىَّ:
خداى من! آقا و مولاى من! اگر از روى علم و آگاهى تو را اطاعت کرده ام حمد شایسته تو است و رهین منت توام.
و اگر از روى نادانى معصیت کرده ام حجت تو بر من تمام است... .
بار دیگر سر به آسمان برداشت و با صداى بلند گفت: یا اِلهِى وَ سَیِّدِى وَ مَوْلاىَ ما طابَتِ الدُّنْیا اِلاّ بِذِکْرِکَ، وَ ما طابَتِ الْعُقْبى اِلاّ بِعَفْوِکَ، وَ ما طابَتِ الأَیّامُ اِلاّ بِطاعَتِکَ، وَ ما طابَتِ الْقُلُوبُ اِلاّ بِمَحَبَّتِکَ وَ ما طابَتِ النَّعِیْمُ اِلاّ بِمَغْفِرَتِکَ!:
اى خداى من و اى آقا و مولاى من! دنیا بى ذکر تو پاکیزه نیست، و آخرت بى عفو تو شایسته نیست، روزهاى زندگى بى طاعتت بى ارزش است، و دل ها بى محبتت آلوده، و نعمت ها بى آمرزشت ناگوار... .
اصمعى مى گوید: آن جوان باز هم ادامه داد، و اشعار تکان دهنده و بسیار جذاب دیگرى در همین مضمون بیان کرد، و آن قدر خواند و خواند که بى هوش شد و به روى زمین افتاد، نزدیک او رفتم به صورتش خیره شدم (نور ماهتاب در صورتش افتاده بود) خوب دقت کردم ناگهان متوجه شدم زین العابدین على بن الحسین امام سجاد(علیه السلام) است.
سرش را به دامان گرفتم، و سخت به حال او گریستم، قطره اشکم بر صورتش افتاد به هوش آمد، چشمان خویش را گشوده، فرمود: مَنِ الَّذِى أَشْغَلَنِى عَنْ ذِکْرِ مَوْلاىَ؟!
کیست که مرا از یاد مولایم مشغول داشته ؟.
عرض کردم: اصمعى هستم اى سید و مولاى من، این چه گریه و این چه بى تابى است؟ تو از خاندان نبوت و معدن رسالتى، مگر آیه تطهیر در حق شما نازل نشده؟ مگر خداوند درباره شما نفرموده: اِنَّما یُرِیْدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیْراً .
امام برخاست و نشست و فرمود:
اى اصمعى! هیهات هیهات! خداوند بهشت را براى مطیعان آفریده، هر چند غلام حبشى باشد، و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده هر چند فرد بزرگى از قریش باشد، مگر قرآن نخوانده اى و این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: ... فَإِذا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذ وَ لا یَتَساءَلُونَ...: هنگامى که نفخ صور مى شود و قیام قیامت، نسب ها به درد نمى خورد بلکه ترازوى سنجش اعمال باید سنگین وزن باشد .
اصمعى مى گوید: هنگامى که چنین دیدم او را به حال خود گذاشتم و کنار رفتم .(۷)
* * *
۳ ـ تناسب مجازات و گناه
در گذشته نیز اشاره کرده ایم که: عذاب الهى در قیامت و حتى در این جهان، متناسب با جرم هائى است که انجام مى گیرد و چنان نیست که هر نوع عذاب را نسبت به هر نوع مجرمى اعمال کنند، در آیات فوق، سوختگى شدید صورت ها بر اثر شعله هاى آتش دوزخ تا آنجا که چهره ها در هم کشیده شود و لب ها از هم
باز بماند به عنوان مجازات براى سبک وزنانِ بى ارزش و بى ایمان ذکر شده است، و با توجه به این معنى که آنها غالباً کسانى هستند که چهره هاى خود را از شنیدن آیات الهى در هم مى کشند، و گاه، بر آنها لبخند تمسخرآمیز مى زنند، و با استهزاء و سخریه مى نشینند، تناسب این مجازات با اعمال آنها روشن مى شود.
✍ پی نوشت:
۷ ـ بحر المحبة غزالى ، صفحه ۴۱ تا ۴۴ (با مقدارى تلخیص).
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام صادق عليه السلام:
بهترين صله رحم، آزار نرساندن به خويشاوند است
📚الکافي ج2 ص151
@Nahjolbalaghe2