eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﴾﷽﴿✨ ✅ برنامه‌ روزانه کانال : ✅🌷شنبه، سه‌شنبه و پنج شنبه شرح 🦋خطبه ها ✅🌹یکشنبه‌، دوشنبه وچهار‌شنبه‌ شرح 🌴حکمتها ✅☫روزانه‌تفسیر قرآن‌‌☫ ✅🌷شرح متنی و صوتی نامه ها بطور کامل در کانال بارگذاری شده و شرح آخرین نامه جهت سهولت در دسترسی، در اینجا آورده شده و بقیه نامه ها به هم پیوست میباشد⬇️ لینک شرح نامه ۷۹ ( آخرین نامه): https://eitaa.com/Nahjolbalaghe2/24783 ✅🍃حکمتها، نامه ها و خطبه های نهج‌البلاغه ترجمه محمد دشتی به طور کامل قبلا در کانال بار گذاری شده و لینک‌های دسترسی به مطالب در کانال سنجاق شده اند @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۱ تا ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ✔️ پایان ماجراى
📝تفسیر سوره مبارکه کهف آیات ۲۱ تا ۲۴ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️در اینجا نزاع و کشمکش بین طرفداران مسأله معاد جسمانى، و مخالفان آنها در گرفت. مخالفان سعى داشتند: مسأله خواب و بیدارى اصحاب کهف به زودى به دست فراموشى سپرده شود، و این دلیل دندان شکن را از دست موافقان بگیرند، لذا پیشنهاد کردند در غار گرفته شود، تا براى همیشه از نظر مردم پنهان گردند (إِذْ یَتَنازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمْ بُنْیاناً). و براى خاموش کردن مردم مى گفتند: زیاد از آنها سخن نگوئید، آنها سرنوشت اسرارآمیزى داشتند که پروردگارشان از وضع آنها آگاه تر است (رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ). بنابراین، داستان آنها را رها کنید و به حال خودشان واگذارید. در حالى که: مؤمنان راستین که از این امر آگاهى یافته بودند و آن را سند زنده اى براى اثبات رستاخیز، به مفهوم حقیقیش مى دانستند، سعى داشتند این داستان هرگز فراموش نشود، و لذا گفتند: ما در کنار مدفن آنها مسجد و معبدى مى سازیم تا مردم یاد آنها را هرگز از خاطره ها نبرند، به علاوه از روح پاک آنها استمداد طلبند (قالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً). در تفسیر آیه فوق، احتمالات متعدد دیگرى داده اند که به هنگام ذکر نکته ها به بعضى از آنها اشاره خواهیم کرد. * * * آیه بعد، به پاره اى از اختلافات اشاره مى کند که در میان مردم در زمینه اصحاب کهف وجود دارد، از جمله: درباره تعداد آنها مى گوید: گروهى از مردم خواهند گفت: آنها سه نفر بودند که چهارمینشان سگشان بود (سَیَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُمْ کَلْبُهُمْ). و گروهى مى گویند: پنج نفر بودند که ششمین آنها سگ آنها بود (وَ یَقُولُونَ خَمْسَةٌ سادِسُهُمْ کَلْبُهُمْ). همه اینها سخنانى بدون دلیل، و تیر در تاریکى است (رَجْماً بِالْغَیْبِ). و گروهى مى گویند: آنها هفت نفر بودند و هشتمین آنها سگ آنها بود (وَ یَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَ ثامِنُهُمْ کَلْبُهُمْ). بگو: پروردگار من از تعداد آنها آگاه تر است (قُلْ رَبِّی أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ). تنها گروه کمى تعداد آنها را مى دانند (ما یَعْلَمُهُمْ إِلاّ قَلِیلٌ). گر چه، در جمله هاى فوق، قرآن با صراحت تعداد آنها را بیان نکرده است، ولى از اشاراتى که در آیه وجود دارد مى توان فهمید: قول سوم همان قول صحیح و مطابق واقع است; چرا که به دنبال قول اول و دوم کلمه: رَجْماً بِالْغَیْبِ: تیر در تاریکى که اشاره به بى اساس بودن آنها است آمده، ولى در مورد قول سوم، نه تنها چنین تعبیرى نیست، بلکه تعبیر: بگو پروردگارم از تعداد آنها آگاه تر است و همچنین تعداد آنها را تنها گروه کمى مى دانند ذکر شده است که این خود، دلیلى است بر تأیید این قول، و در هر حال در پایان آیه اضافه مى کند: در مورد آنها بحث مکن! جز بحث مستدل، و توأم با دلیل و منطق (فَلا تُمارِ فِیهِمْ إِلاّ مِراءً ظاهِراً). مِراء ـ به طورى که راغب در مفردات مى گوید ـ در اصل، از مَرَیْتُ النّاقَةَ: یعنى پستان شتر را براى دوشیدن به دست گرفتم گرفته شده است، سپس، به بحث و گفتگو پیرامون چیزى که مورد شک و تردید است اطلاق گردیده. و بسیار مى شود که: در گفتگوهاى لجاجت آمیز، و دفاع از باطل به کار مى رود، ولى، ریشه اصلى آن محدود به این معنى نیست، بلکه، هر نوع بحث و گفتگو را درباره هر مطلبى که محل تردید است شامل مى شود. ظاهر به معنى غالب و مسلط و پیروز است. بنابراین، جمله فَلا تُمارِ فِیهِمْ إِلاّ مِراءً ظاهِراً مفهومش این است که: آن چنان با آنها منطقى و مستدل، سخن بگو که برترى منطق تو آشکار گردد. این احتمال را نیز بعضى در تفسیر آیه گفته اند که: به طور خصوصى با مخالفان لجوج، بحث و گفتگو نکن; چرا که هر چه بگوئى تحریفش مى کنند، بلکه آشکارا و در حضور مردم، گفتگو کن، تا نتوانند حقیقت را تحریف یا انکار نمایند. ولى تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد. به هر حال، مفهوم سخن این است که: تو باید به اتکاء وحى الهى با آنها سخن بگوئى زیرا محکم ترین دلیل در این زمینه، همین دلیل است، و بنابراین از احدى ـ از آنها که بدون دلیل سخن مى گویند ـ درباره تعداد اصحاب کهف سؤال نکن (وَ لاتَسْتَفْتِ فِیهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً). ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش ۴ ✅ بی همتایی خداوند ↩️ فراتر از احاطه عقلها امام(عليه السلام) در اين ف
شرح و تفسیر خطبه ۹۱ بخش پنجم 🌧همه چيز از اراده او سرچشمه مى گيرد! در اين بخش از خطبه، امام(عليه السلام) بار ديگر به جهان آفرينش و تدبير الهى در خلقت و نظم و ادامه آن باز مى گردد و از اين نظم و تدبير به عنوان آينه اى براى نشان دادن جلال و جمال پروردگار بهره مى گيرد. مى فرمايد: «آنچه آفريده به درستى اندازه گيرى نموده است و به خوبى تدبير کرده و در مسير خودش قرار داده است». (قَدَّرَ مَاخَلَقَ فَأَحْکَمَ تَقْدِيرَهُ، وَ دَبَّرَهُ فَأَلْطَفَ تَدْبِيرَهُ، وَوَجَّهَهُ لِوِجْهَتِهِ). به اين ترتيب، مراحل سه گانه «تقدير» و «تدبير» و «توجيه» را بيان فرموده است. «تقدير» مقام اندازه گيرى خلقت موجودات است و «تدبير» به راه انداختن آنها در مسير تعيين شده است و «توجيه» فراهم ساختن اسباب حرکت در اين مسير براى رسيدن به مقصد نهايى است وتمام اين مراحل طبق حساب دقيق و برنامه منظّمى است، به گونه اى که در همه جهان هستى هيچ موجودى نه در آغاز آفرينش و نه در مسير حرکت خود به سوى هدف، بى برنامه نيست. به همين جهت بلافاصله مى افزايد: «هيچ موجودى از حدّ و منزلت خود تجاوز نکرده و قبل از رسيدن به هدف کوتاهى ننموده است، و به هنگامى که به آن فرمان داده شد که مطابق اراده پروردگار حرکت کند، سرپيچى ننمود; چگونه ممکن است سرپيچى کند، حال آن که همه چيز از اراده او سرچشمه گرفته است؟!». (فَلَمْ يَتَعَدَّ حُدُودَ مَنْزِلَتِهِ، وَ لَمْ يَقْصُرْ دُونَ الإِنْتِهاءِ إِلى غَايَتِهِ، وَ لَمْ يَسْتَصْعِبْ إِذْ أُمِرَ بِالمُضِيِّ عَلَى إِرَادَتِهِ، فَکَيْفَ وَ إِنَّمَا صَدَرَتِ الاُْمُورُ عَنْ مَشِيئَتِهِ؟). در حقيقت اين سخن، اشاره به آن است که تصوّر نشود حرکات موجودات زمينى و آسمانى و پيمودن مراحل وجود در جهان گياهان و حيوانات و انسان و کواکب آسمان بى حساب است. همه درحرکات خود سر بر فرمان او دارند و برنامه اى را که از پيش براى آنها تعيين کرده، اجرا مى کنند و هيچ تخلّفى از برنامه هاى تعيين شده ندارند و به اين ترتيب، جهان هستى مجموعه اى است از نظم دقيق و حرکات و جريان هاى برنامه ريزى شده. در آيات قرآن مجيد نيز، به اين مراتب و مراحل سه گانه اشاره شده است. در سوره يس آيات 38 تا 40 مى فرمايد: «وَ الشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذلِکَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ * وَ الْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ کَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ * لاَ الشَّمْسُ يَنْبَغِى لَهَا أَنْ تُدِرْکَ الْقَمَرَ و َلاَ اللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَ کُلٌّ فِى فَلک يَسْبَحُونَ; و خورشيد که پيوسته به سوى قرارگاهش در حرکت است، (آيتى ديگر از آيات خدا است) اين تقدير و اندازه گيرى خداوند قادر دانا است. و براى ماه منزلگاه هايى قرار داديم (هنگامى که اين منازل را طى کرد) سرانجام به صورت شاخه کهنه قوسى شکل و زرد رنگ خرما در مى آيد. نه خورشيد را سزاست که به ماه رسد و نه شب بر روز پيشى مى گيرد و هر کدام در مسير خود شناورند». آيات فراوان ديگرى نيز در قرآن است که به اين حقيقت اشاره مى کند. در اينجا به دو نکته بايد توجّه داشت: نخست اين که، آنچه در جمله هاى بالا درباره امر و فرمان و پيروى موجودات از فرمان الهى آمده، همه اشاره به اوامر تکوينيّه الهى، يا به تعبيرى ديگر: اشاره به قوانينى است که خداوند براى جهان هستى تعيين کرده و همه موجودات را در چنبر اين قوانين قرار داده است به گونه اى که تخلّف از اين قوانين براى آنها غير ممکن است. ديگر اين که، اين سخن هرگز به معناى مجبور بودن انسان در افعال خويش نيست! چرا که خداوند صفت اختيار و آزادى اراده را به عنوان يک قانون از قوانين عالم هستى براى انسان قرار داده است و هرگز انسان نمى تواند اين صفت را از خود سلب کند و به تعبير ديگر: آزادى او هم به فرمان خدا است. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️امام على عليه السلام: آنچه بخورى برود و آنچه بخورانى فراوان و پر بركت شود ما أكَلتَهُ راحَ، و ما أطعَمتَهُ فاحَ غررالحكم حدیث ۹۶۳۴ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ترک مستحب تحت پوسش بندگی 🎥 حجت الاسلام عالی @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و هشتاد و یک 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ 7- ﺍﺑﻮ ﻧﺼﺮ ﺣﺒﺸﻮﻥ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: دویست و هشتاد و دو 🔷 ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﻛﺘﺐ ﺭﺟﺎﻝ ﺿﻤﻦ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﺘﺎﻳﺶ‌ﻫﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺬﻛﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻃﺎﻟﻪ ﻛﻠﺎﻡ ﻧﻤﻴﺪﻫﻴﻢ، ﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺗﻮ (ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻋﺰﻳﺰ) ﺭﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﺑﺎﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺗﺎ ﭼﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺟﺎﻝ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺛﻘﺎﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﺛﻘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻭﺍﺿﺢ ﻭ ﻣﺒﺮﻫﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﻛﺎﻓﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺛﻘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺠﺎﺋﻲ ﺍﺯ ﻭﺿﻮﺡ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻴﭻ ﻣﺎﺟﺮﺍﺟﻮﺋﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺟﺪﻝ ﺭﻳﺰﻩ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺨﻦ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺗﺼﺮﻓﺎﺕ ﻧﺎﺑﺠﺎﺋﻲ ﺑﻜﺎﺭ ﻣﻲ‌ﺑﻨﺪﺩ ﻣﺠﺎﻟﻲ ﺑﺎﻗﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎﻥ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻨﻜﻮﻫﺶ ﺩﺭﺍﺯ ﻛﻨﺪ، ﭼﻪ ﺍﻳﻨﻬﻤﻪ ﻛﺘﺐ ﺷﺮﺡ ﺣﺎﻝ ﺭﺟﺎﻝ ﻫﻤﻪ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﺑﻬﺮ ﺛﻨﺎ ﺧﻮﺍﻧﻲ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺸﮕﺮﻱ. ﻣﻀﺎﻓﺎ ﺑﺮ ﻣﺰﻳﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﺍﺭﺍﺳﺖ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻧﺰﻭﻝ ﺁﻳﻪ ﻛﺮﻳﻤﻪ " ﺍﻟﻴﻮﻡ ﺍﻛﻤﻠﺖ ﻟﻜﻢ ﺩﻳﻨﻜﻢ.. " ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻏﺪﻳﺮﺧﻢ ﻛﻪ ﻣﻮﻳﺪ ﻭ ﭘﺸﺘﻲ ﺑﺎﻥ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺼﺮﻳﺢ ﺑﺎﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﺁﻥ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺒﺮﻱ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻣﺮﺩﻭﻳﻪ ﻭ ﺍﺑﻲ ﻧﻌﻴﻢ ﻭ ﺧﻄﻴﺐ ﻭ ﺳﺠﺴﺘﺎﻧﻲ ﻭ ﺍﺑﻦ ﻋﺴﺎﻛﺮ ﻭ ﺣﺴﻜﺎﻧﻲ ﻭ ﻧﻈﺎﻳﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﻭ ﺣﻔﺎﻅ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا