eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و بیست و چهار 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ، ﭼﻮﻥ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و بیست و پنج 🔷 ↩️ ﻧﺒﻮﻍ ﻋﺒﺪﻱ ﺩﺭ ﺍﺩﺏ ﻭ ﺣﺪﻳﺚ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮ ﺷﻌﺮ ﺷﺎﻋﺮ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻣﺎ " ﻋﺒﺪﻱ " ﻭ ﺧﻮﺑﻲ ﻭ ﺟﺰﺍﻟﺖ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﻋﺬﻭﺑﺖ ﻭ ﺷﻴﺮﻳﻨﻲ ﻭ ﻓﺨﺎﻣﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﻳﺎﻥ ﻭﺍﻗﻒ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻧﺒﻮﻍ ﻭﻱ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻓﻨﻮﻥ ﺁﻥ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ. ﻭ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﮕﺎﻣﻲ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺁﻫﻨﮕﻲ ﺍﻭ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻣﻲ‌ﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻭ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺳﻴﺪ ﺍﻟﺸﻌﺮﺍ ﺣﻤﻴﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﺎﻋﺮ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻫﻠﺶ ﺩﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻤﻮﺭﺩ ﺑﻜﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. " ﺍﺑﻮ ﺍﻟﻔﺮﺝ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 22 ﺟﻠﺪ 7 ﺍﻏﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺍﺑﻲ ﺩﺍﻭﺩ ﻣﺴﺘﺮﻕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺑﻦ ﺳﻔﻴﺎﻥ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺳﻴﺪ ﻭ ﻋﺒﺪﻱ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﻤﻨﻲ ﮔﺮﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺳﻴﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﺮﻭﺩ: ﺍﻧﻲ ﺍﺩﻳﻦ ﺑﻤﺎ ﺩﺍﻥ ﺍﻟﻮﺻﻲ ﺑﻪ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﺨﺮﻳﺒﻪ ﻣﻨﻘﺘﻞ ﺍﻟﻤﺤﻠﻴﻨﺎ ﻭ ﺑﺎﻟﺬﻱ ﺩﺍﻥ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﻨﻬﺮﻭﺍﻥ ﺑﻪ ﻭ ﺷﺎﺭﻛﺖ ﻛﻔﻪ ﻛﻔﻲ ﺑﺼﻔﻴﻨﺎ: ﻣﻦ ﺩﺭ ﻛﺸﺘﻦ ﺁﻧﺎﻧﻴﻜﻪ ﺩﺭ ﺧﺮﻳﺒﻪ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪﻧﺪ. ﺑﺎ ﻋﻠﻲ ﻭﺻﻲ ﻫﻢ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺍﻡ. " [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 172] " ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺁﺋﻴﻦ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻧﻬﺮﻭﺍﻥ ﻫﻤﺪﺳﺖ ﻭ ﻫﻤﺪﺍﺳﺘﺎﻧﻢ "ﻋﺒﺪﻱ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭﺳﺖ ﻧﮕﻔﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﺪﺳﺖ ﺑﺎﺷﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺑﻮﺩ، ﭼﻨﻴﻦ ﻣﮕﻮ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﮕﻮ: ﻭ ﺗﺎﺑﻌﺖ ﻛﻔﻪ ﻛﻔﻲ: " ﺩﺳﺖ ﻣﻦ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ " ﺗﺎ ﭘﻴﺮﻭ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻲ ﻧﻪ ﺍﻧﺒﺎﺯ ﺍﻭ. ﺳﻴﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻱ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺎﻋﺮ ﺗﺮ ﻣﮕﺮ ﺍﺯ ﻋﺒﺪﻱ. ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺷﻌﺮ ﻋﺒﺪﻱ ﺑﻴﻨﺪﻳﺸﺪ ﭘﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻠﻨﺪ ﻭﻱ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﭘﻴﺸﺘﺎﺯﺍﻥ ﺭﺟﺎﻝ ﺣﺪﻳﺚ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻭﺍﻗﻒ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ - ﻭ ﻋﺒﺪﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻭﺻﻒ ﺍﻭﻝ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻧﺪﮔﺎﻥ، ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻧﻈﻢ ﺁﻭﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﻧﻮﺍﺩﺭ ﻭ ﻧﺎﺷﺮﺍﻥ ﻃﺮﺍﺋﻒ ﺁﻥ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﺖ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻭﻱ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ. ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﺁﺯﻣﻨﺪﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﻣﺎﺛﻮﺭﻩ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻋﺼﻤﺖ ﺩﺭ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺷﻌﺮﻱ ﻭﻱ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺩﻳﺪ. ﻭﻟﺎﺩﺕ ﻭ ﺩﺭﮔﺬﺷﺖ ﻋﺒﺪﻱ ﺑﺮﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﻭ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻋﺮ ﻭﻗﻮﻑ ﻧﻴﺎﻓﺘﻢ ﻭ ﺩﻟﻴﻠﻲ ﻫﻢ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﻨﺪﺑﺪﺳﺖ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻡ، ﻣﮕﺮ ﺭﻭﺍﻳﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ) ﺷﻨﻴﺪﻱ. ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺍﻭ ﻭ ﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺯﺍﺩﻩ ﺳﺎﻝ 104 ﻩ ﻭ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 178 ﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺍﺑﻲ ﺩﺍﻭﺩ ﻣﺴﺘﺮﻕ ﻭ ﻣﻠﺎﺣﻈﻪ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﻭ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﺑﻲ ﺩﺍﻭﺩ ﻣﺴﺘﺮﻕ ﻛﻪ ﺭﺍﻭﻱ ﺍﻭﺳﺖ ﻣﺎﺭﺍ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﻲ‌ﺳﺎﺯﺩ ﻛﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺷﺎﻋﺮ ﺗﺎ ﺳﺎﻝ ﻭﻓﺎﺕ ﺣﻤﻴﺮﻱ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﺑﻲ ﺩﺍﻭﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻧﺠﺎﺷﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 231 ﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺟﺎﻝ ﻛﺸﻲ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ 230 ﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻭﻱ ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﻛﺸﻲ 70 ﺳﺎﻝ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﻭﻱ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻧﺠﺎﺷﻲ 161 ﻩ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻛﺸﻲ 160 ﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻃﺒﻌﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺳﻦ ﺍﻭ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﺯ ﻋﺒﺪﻱ ﻧﻘﻞ ﻣﻴﻜﻨﺪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﻘﻞ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺑﺎﺷﺪ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﻋﺮ، ﺩﺳﺖ ﻛﻢ ﺗﺎ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺣﻤﻴﺮﻱ ﻣﻲ‌ﺯﻳﺴﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 370 ﺟﻠﺪ 1 " ﺍﻋﻴﺎﻥ ﺍﻟﺸﻴﻌﻪ " ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻓﺎﺕ ﻣﺘﺮﺟﻢ [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 173] ﺩﺭ ﺣﺪﻭﺩ ﺳﺎﻝ 120 ﻭ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺭﺍﻭﻱ ﺍﻭ ﺍﺑﻲ ﺩﺍﻭﺩ ﻣﺴﺘﺮﻕ ﺑﻮﺩﻩ، ﺧﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻭ ﺗﻘﺮﻳﺐ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5870758885295397682.mp3
37.15M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 فصل سوم؛ قبیله سلمان 🔹 جلسه : ششم 📝 محور سخنرانی: ✔️ سفیانی؛ مزدوری صلیب‌ به گردن و بی‌اعتقاد به اسلام! ✔️ پیشگویی یا خیال‌پردازی؟ درسی از اعتماد به “حدس‌ها” ✔️ توجه به سنت‌های الهی؛ نجات از توهمات پیشگویی و خواب‌بینی! ✔️ خراسانی در روایات؛ نه لزوماً سید، نه لزوماً عالم ✔️ دو جبهه، یک تقابل؛ حزب‌الله پیروز نهایی در منطق قرآن ✔️ نتانیاهو و ترامپ؛ دو چهره در مسیر صهیونیسم منجی‌گرا ✔️روایت امیرالمومنین از هلاکوخان مغول؛ چطور کلام امام از خونریزی جلوگیری کرد ✔️ حتی خاندان و خویشاوندی کنار می‌رود؛ ایمان حزب‌الله تنها در راه خداست بیماری قلبیِ محبت به کفار؛ خطری بزرگ‌تر از همه گناهان ✔️ منافقین؛ مدعیان پیروزی و شماتت‌گران شکست ✔️ نفاق در پوشش “وفاق”؛ وقتی سابقه‌ی نفاق، پله‌ی ترقی می‌شود ✔️ از گوشواره تا نان شب؛ روایت ایثار مردم برای کمک به نیازمندان غزه و لبنان ✔️ دشمنی میان مومنان؛ فاجعه‌ای که راه ظهور را سد می‌کند ✔️ نگاه اهل‌بیت به لغزش مومنان؛ مومنان گناهکار را سرزنش نکن، خداوند خود پاکشان می‌کند! ✔️ محکوم کردن بی‌حجابی، نه بی‌حجاب؛ راه امام صادق در اصلاح جامعه ✔️ بزم محبت امام صادق؛ وقتی امام صادق دست عاشق خطاکار را می‌گیرد ✔️ اوج مظلومیت حضرت زهرا؛ صدای گریه‌ای که هیچ‌کس را به رحم نیاورد @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۹۹ و ۱۰۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 🔸 تقاضاى ناممکن!
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۹۹ و ۱۰۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ حدیثى که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است شاهدى است بر این معنى، آنجا که فرمود: مَنْ مَنَعَ قِیرَاطاً مِنَ الزَّکَاةِ فَلَیْسَ بِمُؤْمِن وَ لا مُسْلِم وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ: کسى که قیراطى از زکات را ندهد نه مؤمن است و نه مسلمان و سخن خداوند رب ارجعون... نیز همین را مى گوید .(۳) در حالى که بعضى دیگر معنى وسیع ترى براى آن قائلند و ما ترکت را اشاره به تمام اعمال صالحى که ترک گفته، مى دانند، یعنى: خداوندا! مرا باز گردان تا اعمال صالحى را که ترک کرده ام، جبران کنم، و حدیثى که در بالا نقل کردیم چنانچه از قبیل بیان مصداق روشن باشد، منافاتى با این تفسیر وسیع و جامع ندارد. و با توجه به این که این گونه افراد از تمام فرصت هائى که از دست داده اند، پشیمان مى شوند و میل دارند همه را جبران کنند، تفسیر دوم صحیح تر به نظر مى رسد. ضمناً، تعبیر به لَعَلَّ در جمله: لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً: شاید عمل صالحى انجام دهم ممکن است اشاره به این باشد که: این افراد آلوده و منحرف، از وضع آینده خود نیز اطمینان کامل ندارند، و کم و بیش مى دانند این ندامت و پشیمانى معلول شرائط خاصى است که در آستانه مرگ براى آنها پیدا شده است، و اى بسا اگر باز گردند همان روش گذشته را ادامه خواهند داد، و حقیقت نیز همین است. * * * ۳ ـ کَلاّ در اینجا چه چیزى را نفى مى کند؟ کَلاّ کلمه اى است که در لغت عرب براى منع، جلوگیرى و ابطال گفتار طرف مقابل مى آید، و در واقع نقطه مقابل اِى (آرى) است که براى تصدیق مى باشد. در پاسخ سؤال فوق، بعضى گفته اند: کَلاّ نفى تقاضاى کفار براى بازگشت به زندگى دنیا است، یعنى: راه بازگشت بسته شده و به هیچ وجه امکان پذیر نیست. بعضى دیگر گفته اند: این کلمه، براى نفى ادعاى آنها است که مى گویند: اگر ما به دنیا باز گردیم گذشته را جبران خواهیم کرد، خداوند مى گوید: این یک ادعاى بى اساس و تو خالى است، اگر آنها باز گردند برنامه، همان برنامه پیشین است. در عین حال، هیچ مانعى ندارد این کلمه اشاره به نفى هر دو معنى باشد. ذکر این نکته نیز لازم است که: این تقاضا و جواب گر چه در آیه فوق تنها در مورد مشرکان ذکر شده، ولى مسلّم است اختصاص به آنها ندارد، بلکه تقاضاى همه گنهکاران، ستمگران و آلودگان است که با دیدن سرنوشت دردناک خود در آستانه مرگ، از گذشته پشیمان مى شوند و تقاضاى بازگشت مى کنند اما دست رد بر سینه آنها مى زنند. * * * ۴ ـ جهان برزخ چیست؟ عالم برزخ چه عالمى است؟ و کجا است؟ دلیل بر اثبات چنین عالمى که در میان دنیا و عالم آخرت قرار دارد چیست؟ آیا برزخ براى همه است؟ یا براى گروه معینى؟ و بالاخره وضع حال مؤمنان و صالحان و نیز کافران و بدکاران در آنجا چگونه است؟ اینها سؤالاتى است که در این زمینه وجود دارد، و در آیات و روایات اشاراتى به آن شده است و لازم است تا آنجا که وضع این نوشته اجازه مى دهد به پاسخ آنها بپردازیم. واژه برزخ در اصل، به معنى چیزى است که در میان دو شىء، حائل مى شود و سپس به هر چیزى که میان دو امر قرار گیرد برزخ گفته شده است، روى همین جهت، به عالمى که میان دنیا و عالم آخرت قرار گرفته، برزخ گفته مى شود. دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به عالم قبر و یا عالم ارواح مى شود، از طریق ادله نقلیه است، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنى دارد. آیه مورد بحث (وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ) ظاهر در وجود چنین عالمى است، ـ هر چند بعضى خواسته اند کلمه برزخ را در این آیه به معنى مانعى براى بازگشت به این دنیا معرفى کنند و گفته اند: مفهوم آیه این است که پشت سر انسان مانعى است که او را از بازگشت به این جهان منع مى کند ـ . ولى این معنى بسیار بعید به نظر مى رسد; زیرا تعبیر به إِلى یَوْمِ یُبْعَثُونَ: تا روز رستاخیز دلیل بر این است که: این برزخ در میان دنیا و آخرت قرار گرفته، نه میان انسان و دنیا. از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند، آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ: هرگز گمان نکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند .(۴) ✍ پی نوشت: ۳ ـ کافى ، جلد ۳، صفحه ۵٠۳ (چاپ دار الکتب الاسلامیه) و ثواب الاعمال و من لایحضره الفقیه (طبق نقل تفسیر نور الثقلین ، جلد ۳، صفحه ۵۵۲). ۴ ـ آل عمران، آیه ۱۶۹. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 نیکی به پدر و مادر! ☀️ پیامبر اکرم (ﷺ) : ✓ هركه خوش دارد عمرش دراز و روزى‌اش بسيار شود، به پدر ومادرش نيكى كند.» ⁙ «مَن سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِي عُمرِهِ و يُزادَ في رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيهِ.» 📚 میزان الحکمة ح ۲۲۶۴۳ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و بیست و پنج 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﻧﺒﻮﻍ ﻋﺒﺪﻱ ﺩﺭ ﺍﺩﺏ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و بیست و شش 🔷 ↩️ ﺍﺯ ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺷﻌﺮ ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍﻭﻳﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻣﺮﺩﻱ ﺑﻪ ﻧﺰﺩ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻋﺪﻩ ﻃﻠﺎﻕ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺣﻴﺪﺭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﺑﮕﻮ ﻋﺪﻩ ﻃﻠﺎﻕ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ، ﻋﻠﻲ ﻣﺮﺗﻀﻲ ﺑﺎ ﺩﻭ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺧﻮﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺭﻭﻱ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺳﺎﺋﻞ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺩﻭ ﻃﻬﺮ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﻞ ﮔﻔﺖ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻨﺎﺳﻲ ﮔﻔﺖ ﻧﻪ: ﮔﻔﺖ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﻋﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ. ﻋﻜﺮﻣﻪ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺧﺒﺮﻱ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪﻱ ﺩﺭ ﺻﺤﺖ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺳﺐ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﮔﺬﺷﺖ، ﺣﻴﺮﺕ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺧﺸﻢ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﮔﻔﺖ: ﻛﺪﺍﻣﺘﺎﻥ ﺧﺪﺍﻱ - ﺟﻞ ﻭ ﻋﻠﺎ - ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻱ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺨﺪﺍﻱ ﺑﺮﻳﻢ، ﮔﻔﺖ: ﻛﺪﺍﻣﺘﺎﻥ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺭﺍ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﺟﺮﺍﺕ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﺯ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﺨﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻳﻢ، ﮔﻔﺖ: ﻛﺪﺍﻡ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻋﻠﻲ ﺁﻥ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ، ﮔﻔﺖ: ﺑﺨﺪﺍ ﻗﺴﻢ، ﻣﻦ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺷﻨﻴﺪﻡ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺳﺐ ﻛﻨﺪ ﻣﺮﺍ ﺳﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﻟﻌﻦ ﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﺗﻤﺎﻡ ﻛﺮﺩ. ﺁﺭﻱ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻭ ﺩﺧﺘﺮ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺧﻠﻖ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻭ ﺳﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺪ ﭘﺮﻭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﺭ ﺧﻠﻖ ﻭ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﺭﻧﺪﻩ ﺍﻧﺎﻥ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ، ﺑﺮ ﺁﻥ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺩﺭﻭﺩ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﻛﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺷﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ. ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺍﻓﺮﺍﺷﺖ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﮔﺴﺘﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻤﻞ ﺑﻨﺪ ﻩ، ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﺧﻠﺎﺹ ﺩﻝ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺒﻨﺪﺩ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﮔﺰﺍﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﻋﺎﻱ ﺩﻋﺎﮔﻮ ﺑﺎﻟﺎ ﻧﻤﻲ ﺭﻭﺩ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺫﻛﺮ ﺁﻧﻬﺎ. ﺍﮔﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﺟﺒﺮﻳﻴﻞ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﻛﺴﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﻤﻲ [ ﺻﻔﺤﻪ 174] ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ؟ ﻭ ﭼﻮﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﺮﺍ، ﻭﻱ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺑﺮ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺳﺮ ﺍﻓﺮﺍﺯﻱ ﻛﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺑﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻧﻴﻚ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﮔﺎﺭ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ ﻋﻠﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺑﻲ ﺍﺛﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭ ﺷﻌﻠﻪ ﺁﺗﺶ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ‌ﺍﻓﺘﺪ. ﻭ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﭼﻮﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﺗﺐ ﺍﻋﻤﺎﻟﻨﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﻋﻠﻲ ﭘﺎﻙ ﻧﻬﺎﺩ، ﻟﻐﺰﺵ ﻭ ﺧﻄﺎﺋﻲ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﻧﻨﻮﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 فصل سوم؛ قبیله سلمان 🔹 جلسه : ششم 📝 مح
07_Be_Vaghte_Shaam_1403_09_02_Masjed_Shahid_Beheshti_Aminikhaah.ir.mp3
39.59M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 فصل سوم؛ قبیله سلمان 🔹 جلسه : هفتم 📝 محور سخنرانی: ✔️ظهور و شرط تعداد؛ آیا مومنان به حد نصاب می‌رسند؟ ✔️ ایمان در شیب صعودی؛ حکایت اویس قرنی و اتصال ناب ✔️ شیب لغزان ایمان؛ از اوج تا افول دل‌های خسته ✔️ توکل؛ شاه‌کلیدی برای حرکت در شیب صعودی ✔️ توکل؛ مرز بندگی خدا و ولایت شیطان ✔️ اهل توکل؛ همان “عباداً لنا” که اسرائیل را نابود می‌کنند ✔️ ایمانت به خدا باشد، ابزار و شخصیت‌ها وسیله اوست ✔️ شیطان، طبیب بیمار دل‌ها با نسخه ظاهرگرایی ✔️ سوره منافقون؛ زنگ بیدارباش هر جمعه برای مومنان ✔️ تعطیلی عمدی، نسخه منافقین برای وابستگی به دشمن ✔️ فقر و گرسنگی، حربه منافقین برای متهم‌کردن پیغمبر (صل‌الله‌علیه‌وآله) به ناکارآمدی ✔️ آسمان در برابر این عشق، حیران مانده است؛ ماجرای وداع با پیکر مادر… ✔️ بیماردلان، شتابان به‌سوی کفار؛ بهانه‌ای به‌نام معیشت ✔️ تمسخر و ایجاد تردید، ابزار منافقین در برابر مقاومت مومنان ✔️ طوفان‌های دهه ۶۰ آمدند، اما امام خمینی ایستاد؛ توکل، رمز پیروزی بود ✔️ ترس از دشمن، ابزار شیاطین انسی برای خروج از توکل @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۹۹ و ۱۰۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ حدیثى که از اما
📝تفسیر سوره مبارکه حج آیات ۹۹ و ۱۰۰ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ در اینجا خطاب به پیامبر است، و در آیه ۱۵۴ سوره بقره خطاب به همه مؤمنان کرده مى گوید: وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ . نه تنها در مورد مؤمنان عالى مقامى همچون شهیدان، جهان برزخ وجود دارد بلکه درباره کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز وجود برزخ صریحاً در آیه ۴۶ سوره مؤمن آمده است، مى فرماید: النّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْها غُدُوّاً وَ عَشِیّاً وَ یَوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ: آنها (فرعون و یارانش) هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى گیرند و به هنگامى که روز قیامت بر پا مى گردد فرمان داده مى شود: آل فرعون را در شدیدترین کیفرها وارد کنید . البته آیات دیگرى را نیز براى این موضوع ذکر کرده اند که: در صراحت و ظهور، به پایه آیات فوق نمى رسد، تنها مطلبى که در آیات برزخ، باید مورد توجه قرار گیرد، این است که: به جز آیه مورد بحث ـ که مسأله برزخ را به طور کلى بیان کرده ـ بقیه مسأله را به صورت خصوصى ـ مثلاً در مورد شهداء یا آل فرعون ـ طرح کرده اند. اما روشن است: نه آل فرعون خصوصیتى دارند، ـ که همانند آنها در جهان بسیار بوده ـ و نه شهیدان; چرا که قرآن مجید گروهى از صالحان و خاصان را همطراز آنها شمرده، در آیه ۶۹ سوره نساء پیامبران، صدیقان، شهداء و صالحان را در کنار هم قرار مى دهد و مى فرماید: فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحِیْنَ . درباره عمومى بودن یا نبودن برزخ، سخنى داریم که در پایان این بحث به خواست خدا خواهد آمد. و اما از نظر روایات ـ در کتب معروف شیعه و اهل تسنن، روایات فراوانى است که با تعبیرات مختلف و کاملاً متفاوت، از جهان برزخ، عالم قبر و ارواح و خلاصه جهانى که میان این عالم و عالم آخرت قرار دارد، سخن مى گوید: ۱ ـ در حدیث معروفى که در کلمات قصار نهج البلاغه آمده است، مى خوانیم: على(علیه السلام) هنگام مراجعت از جنگ صفین وقتى نزدیک کوفه، کنار قبرستانى که بیرون دروازه قرار داشت رسید، رو به سوى قبرها کرده، چنین گفت: یَا أَهْلَ الدِّیَارِ الْمُوحِشَةِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ! یَا أَهْلَ التُّرْبَةِ! یَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ! یَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ! یَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ! أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لاحِقٌ، أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُکِنَتْ، وَ أَمَّا الأَزْوَاجُ فَقَدْ نُکِحَتْ، وَ أَمَّا الأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ، هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَکُمْ؟ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ: أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِی الْکَلامِ لاَ َخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى: اى ساکنان خانه هاى وحشتناک و مکان هاى خالى، و قبرهاى تاریک! اى خاک نشینان! اى غریبان! اى تنهایان! اى وحشت زدگان! شما در این راه بر ما پیشى گرفتید، و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد، اگر از اخبار دنیا بپرسید: به شما مى گویم: خانه هایتان را دیگران ساکن شدند، همسرانتان به نکاح دیگران در آمدند، و اموالتان تقسیم شد، اینها خبرهائى است که نزد ما است، نزد شما چه خبر؟! سپس رو به یارانش کرده، فرمود: اگر به آنها اجازه سخن گفتن داده شود حتماً به شما خبر مى دهند: بهترین زاد و توشه براى این سفر پرهیزکارى است .(۵) روشن است: تمام این تعبیرات را بر مجاز و کنایه نمى توان حمل کرد، بلکه همه آنها خبر از این واقعیت مى دهد که انسان بعد از مرگ داراى یک نوع حیات برزخى است، مى فهمد و درک مى کند و اگر اجازه سخن گفتن داشته باشد سخن هم مى گوید. ۲ ـ در حدیث دیگرى از اصبغ بن نباته از على(علیه السلام) مى خوانیم: روزى حضرت از کوفه خارج شد و به نزدیک سرزمین غرى (نجف) آمد و از آن گذشت اصبغ مى گوید: ما به او رسیدیم، در حالى که دیدیم روى زمین دراز کشیده است قنبر گفت: اى امیرمؤمنان! اجازه نمى دهى عبایم را زیر پاى شما پهن کنم؟ فرمود: نه، اینجا سرزمینى است که خاک هاى مؤمنان در آن قرار دارد و یا این کار تو مزاحمتى براى آنها است. ✍ پی نوشت: ۵ ـ نهج البلاغه ، کلمات قصار، شماره ۱۳٠. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۲۳ ✅ راه اصلاح امور دنیا ↩️ مرحوم علامه شوشترى در شرح نهج البلاغه خود داستان ع
📝 شرح و تفسیر حکمت ۴۲۴ 🌾 نقش حلم و عقل در اصلاح انسان امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نعمت خدادادى اشاره مى فرمايد كه اگر انسان آن دو را در اختيار داشته باشد مى تواند خود را از خطرات مادى و معنوى حفظ كند. مى فرمايد: «حلم پرده اى است پوشنده و عقل شمشيرى است برنده»; (الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ، وَالْعَقْلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ). سپس كاربرد اين دو را در يك كلام كوتاه و پرمعنا بيان مى كند، مى فرمايد: «بنابراين، عيوب اخلاقى خود را با حلمت بپوشان و با هوى و هوس هاى سركشت با شمشير عقل مبارزه كن»; (فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بِحِلْمِكَ، وَقَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ). انسان براى حفظ خود دربرابر خطرات مادى و معنوى احتياج به دو چيز دارد: يكى وسيله اى كه خود را دربرابر خطرات بپوشاند مانند زره و دژهايى كه در سابق وجود داشت و وسايل نقليه محكمى كه امروز در جنگ ها در آن خود را حفظ مى كنند و ديگرى سلاحى كه به وسيله آن با دشمن مبارزه كند و او را از خود دور سازد. امام(عليه السلام) اين دو وسيله حياتى را به حلم و عقل تفسير كرده است. حلم چگونه عيوب انسان را مى پوشاند؟ روشن است كه وقتى انسان عصبانى شد هم سخنان زشتى ممكن است بر زبان او بيايد و هم حركات نادرستى انجام دهد و خوى حيوانى خود را ظاهر و آشكار سازد و اضافه بر اين بر آتش خشم سفيه و نادانى كه در برابر او به درشت گويى وپرخاشگرى برخاسته افزوده مى شود و ناسزاهاى ديگرى مى گويد و اى بسا عيوب پنهانى انسان را نيز آشكار سازد. بنابراين حلم تمام اين ها را مى پوشاند و از ضايعات حاصل از آن جلوگيرى مى كند. قرآن مجيد درباره پرهيزكاران راستين صفاتى را در سوره آل عمران برشمرده كه از جمله آن ها اين است: «(وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ); آنهايى كه بر خشم خود مسلط مى شوند و غضب خود را فرو مى نشانند و مردم (نادان و خطاكار) را مى بخشند».[1] در حديثى از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) آمده است: «لاَ يكُونُ الرَّجُلُ عَابِداً حَتَّى يكُونَ حَلِيما; انسان بنده واقعى خدا نخواهد بود مگر آن زمانى كه صاحب حلم و بردبارى شود».[2] در حكمت 211 نيز خوانديم كه امام(عليه السلام) مى فرمايد: «وَالْحِلْمُ فِدَامُ السَّفِيه; حلم و بردبارى، دهان بند سفيهان است». در حديث پرمعناى ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «إِذَا وَقَعَ بَينَ رَجُلَينِ مُنَازَعَةٌ نَزَلَ مَلَكَانِ فَيقُولاَنِ لِلسَّفِيهِ مِنْهُمَا قُلْتَ وَ قُلْتَ وَ أَنْتَ أَهْلٌ لِمَا قُلْتَ سَتُجْزَى بِمَا قُلْتَ وَ يقُولاَنِ لِلْحَلِيمِ مِنْهُمَا صَبَرْتَ وَ حَلُمْتَ سَيغْفِرُ اللَّهُ لَكَ إِنْ أَتْمَمْتَ ذَلِكَ قَالَ فَإِنْ رَدَّ الْحَلِيمُ عَلَيهِ ارْتَفَعَ الْمَلَكَانِ; هنگامى كه ميان دو نفر نزاعى رخ دهد دو فرشته الهى در آن جا نازل مى شوند. به سفيه مى گويند: آنچه مى خواستى گفتى و همه آن سزاوار خود توست و به زودى كيفر سخنانت را خواهى ديد و به حليم مى گويند: صبر كردى و بردبارى نشان دادى خداوند به زودى تو را مى آمرزد اگر به همين حال نزاع را به پايان رسانى. اما اگر شخص حليم مقابله كرد هر دو ملك آن جا را ترك مى گويند. (نه وعده غفرانى به حليم مى دهند و نه سفيه را تهديد مى كنند)».[3]" ✍ پی نوشت: [1]. آل عمران، آيه 134. [2]. كافى، ج 2، ص 111، ح 1. [3]. كافى، ج 2، ص 112، ح 9. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سـرمشـقى نيكـو! ☀️ : ☀️ «دختر رسول خدا (فاطمه) براى من سرمشقى نيكو است». ⁙ «إنَّ لِي في إبنَةِ رَسولِ اللّهِ اُسوَةٌ حَسَنةٌ ». 📚 الغيبه للطوسی، ص ٢٨٦ علیه‌السلام @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و بیست و شش 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ ﺍﺯ ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺷﻌﺮ
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و بیست و هفت 🔷 ↩️ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﺍﺣﺎﺩﻳﺜﻲ ﻛﻪ ﻗﺼﻴﺪﻩ ﻋﺒﺪﻱ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻋﺎﻣﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺣﺪﻳﺚ ﻋﻤﺮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﺒﺪﻱ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻧﺎ ﺭﻭﻳﻨﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺧﺒﺮﺍ ﻳﻌﺮﻓﻪ ﺳﺎﺋﺮ ﻣﻦ ﻛﺎﻥ ﺭﻭﻱ " ﺣﺎﻓﻆ ﺩﺍﺭ ﻗﻄﻨﻲ " ﻭ " ﺍﺑﻦ ﻋﺴﺎﻛﺮ " ﻫﺮ ﺩﻭ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﺑﻨﺰﺩ ﻋﻤﺮ ﺑﻦ ﺧﻄﺎﺏ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻃﻠﺎﻕ ﻛﻨﻴﺰ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ. ﻋﻤﺮ ﺑﺮﺧﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻧﺠﻤﻨﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻣﺮﺩﻱ ﺑﻠﻨﺪ ﭘﻴﺸﺎﻧﻲ (ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺑﻮﺩ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﺮﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﻧﻈﺮ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻃﻠﺎﻕ ﻛﻨﻴﺰ ﭼﻴﺴﺖ؟ (ﻋﻠﻲ ﻉ) ﺳﺮ ﺑﻠﻨﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﺳﺒﺎﺑﻪ ﻭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩ، ﻋﻤﺮ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﮔﻔﺖ: ﻛﻨﻴﺰ ﺭﺍ ﺩﻭ ﻃﻠﺎﻕ ﺍﺳﺖ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﮔﻔﺖ: ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺎ ﺑﻨﺰﺩ ﺗﻮ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻧﻲ ﺁﻣﺪﻳﻢ ﻭ ﺗﻮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺑﻨﺰﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺁﻣﺪﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﻴﺪﻱ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺷﺎﺭﺕ ﺍﻭ ﺧﺮﺳﻨﺪ ﺷﺪﻱ؟ ﻋﻤﺮ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻧﻪ، ﮔﻔﺖ، ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻦ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻴﺪﻫﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺮﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺁﺳﻤﺎﻧﻬﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻬﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻔﻪ ﺍﻱ ﺑﮕﺬﺭﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ (ﻋﻠﻲ ﻉ) ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻔﻪ ﺩﻳﮕﺮ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻲ‌ﭼﺮﺑﺪ. ﻡ- ﻭ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺯﻣﺨﺸﺮﻱ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﺮﺩ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻙ ﻣﺎ ﺑﻨﺰﺩ ﺗﻮ ﻛﻪ ﺧﻠﻴﻔﻪ ﺍﻱ ﺁﻣﺪﻳﻢ ﻭ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﻃﻠﺎﻕ ﭘﺮﺳﻴﺪﻳﻢ ﺗﻮ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﻴﺪﻱ، ﺑﺨﺪﺍ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺗﻮ ﺳﺨﻦ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ، ﻋﻤﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺁﻳﺎ [جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 175] ﻣﻴﺪﺍﻧﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﻛﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﺪﻳﺚ. ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ " ﮔﻨﺠﻲ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 129 " ﻛﻔﺎﻳﻪ " ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ " ﺣﺎﻓﻆ ﺩﺍﺭ ﻗﻄﻨﻲ " ﻭ " ﺣﺎﻓﻆ " ﺍﺑﻦ ﻋﺴﺎﻛﺮ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ، ﺣﺴﻦ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﻄﻴﺐ - ﺍﻟﺤﺮﻣﻴﻦ ﺧﻮﺍﺭﺯﻣﻲ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 78 " ﻣﻨﺎﻗﺐ " ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺯﻣﺨﺸﺮﻱ ﻭ ﺳﻴﺪ ﻋﻠﻲ ﻫﻤﺪﺍﻧﻲ ﺩﺭ " ﺍﻟﻤﻮﺩﻩ ﺍﻟﻘﺮﺑﻲ " ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻣﺤﺐ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻃﺒﺮﻱ ﻧﻴﺰ ﺣﺪﻳﺚ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 244 ﺟﻠﺪ 1 " ﺭﻳﺎﺽ " ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ، ﻭ ﺻﻔﻮﺭﻱ ﻫﻢ، ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 240 ﺟﻠﺪ 2 (ﻧﺰﻫﻪ ﺍﻟﻤﺠﺎﻟﺲ) ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﻋﺒﺪﻱ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭ ﻗﺪ ﺭﻭﻱ ﻋﻜﺮﻣﻪ ﻓﻲ ﺧﺒﺮ ﻣﺎ ﺷﻚ ﻓﻴﻪ ﺍﺣﺪ ﻭ ﻟﺎ ﺍﻣﺘﺮﺍ ﺍﺑﻮ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻠﺎ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ (ﺳﻴﺮﻩ ﺍﺵ) ﺍﺯ " ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ " ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻧﺎﺑﻴﻨﺎﺋﻲ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺳﺐ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻪ ﻋﺼﺎ ﻛﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻨﻬﺎ ﭼﻪ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ؟ ﮔﻔﺖ: ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ. ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍ ﺑﺴﻮﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺒﺮ ﻭ ﺍﻭ ﺑﺮﺩ. ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﺭﻭﻱ ﺑﺎﻧﻬﺎ ﻛﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻛﺪﺍﻣﺘﺎﻥ ﺧﺪﺍﻱ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺭﺍ ﺳﺐ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻟﻌﻦ ﻛﻨﺪ، ﺷﺮﻙ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﮔﻔﺖ: ﻛﺪﺍﻡ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺳﻮﻝ (ﺹ) ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺷﻨﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﮔﻔﺖ: ﻛﺪﺍﻣﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ؟ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻲ ﺭﺍ ﻣﺎ... ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﮔﻮﺍﻩ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻡ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﻫﺮ ﻛﺲ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﺳﺐ ﻛﻨﺪ ﻣﺮﺍ ﺳﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻣﺮﺍ ﺳﺐ ﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍﻱ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﺭﺍ ﺳﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻟﻌﻦ ﻛﻨﺪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺳﺮ ﻧﮕﻮﻥ ﻛﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺼﺎ ﻛﺶ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﺑﺒﻴﻦ ﭼﻪ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ؟ ﮔﻔﺖ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ، ﮔﻔﺖ: ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺳﺨﻦ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺘﻢ، ﭼﻬﺮﻫﺎﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺩﻳﺪﻱ؟ ﮔﻔﺖ: [ جلد چهارم ﺻﻔﺤﻪ 176] ﺑﺎ ﺩﻳﺪﻩ‌ﻫﺎﻱ ﺳﺮﺥ ﺭﻧﮓ ﺧﻮﺩ، ﭼﻮﻥ ﺑﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﺩ ﺑﺰﺭﻙ ﻗﺼﺎﺑﻲ ﻣﻲ‌ﻧﮕﺮﺩ، ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻲ‌ﻧﮕﺮﻳﺴﺘﻨﺪ. ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ: ﭘﺪﺭﺕ ﻓﺪﺍﻳﺖ ﺑﺎﺩ ﺑﺮ ﺳﺨﻨﺖ ﺑﻴﻔﺰﺍ. ﻭﻱ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﭘﻠﻜﻬﺎﻱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ، ﺍﺯ ﮔﻮﺷﻪ ﭼﺸﻢ، ﭼﻮﻥ ﺫﻟﻴﻠﻲ ﻛﻪ ﻋﺰﻳﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﻨﮕﺮﺩ، ﺑﺘﻮ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ: ﮔﻔﺖ ﭘﺪﺭﺕ ﺑﻘﺮﺑﺎﻧﺖ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﮕﻮ. ﻋﺼﺎﻛﺶ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺩﻳﮕﺮ ﺳﺨﻨﻲ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﻡ. ﺍﺣﻴﺎﻫﻢ ﻋﺎﺭ ﻋﻠﻲ ﺍﻣﻮﺍﺗﻬﻢ ﻭ ﺍﻟﻤﻴﺘﻮﻥ ﻓﻀﻴﺤﻪ ﻟﻠﻐﺎﺑﺮ " ﺯﻧﺪﮔﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻨﮓ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ، ﻭ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺭﺳﻮﺍﺋﻲ ﺑﺎﺯ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻧﻨﺪ " ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺭﺍ ﻣﺤﺐ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﻃﺒﺮﻱ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 166 ﺟﻠﺪ 1 " ﺭﻳﺎﺽ " ﻭ ﮔﻨﺠﻲ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 27، ﻛﻔﺎﻳﻪ ﻭ ﺷﻴﺦ ﺍﻟﺎﺳﻠﺎﻡ ﺣﻤﻮﺋﻲ ﺩﺭ ﺑﺎﺏ 56 " ﺍﻟﻔﺮﺍﺋﺪ " ﻭ ﺍﺑﻦ ﺻﺒﺎﻍ ﻣﺎﻟﻜﻲ ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 126 " ﺍﻟﻔﺼﻮﻝ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 فصل سوم؛ قبیله سلمان 🔹 جلسه : هفتم 📝 م
4_5931597350446306174.mp3
28.24M
🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین استاد امینی خواه: 🔴 به وقت شام 🎤 فصل سوم؛ قبیله سلمان 🔹 جلسه : هشتم 📝 محور سخنرانی: * "ارتداد"، سرانجام ریزش‌ها؛ "استبدال"، شکوه رویش‌ها [03:13] * "تمحیص" در قرآن و روایات؛ غربالی که جهان را برای ظهور آماده می‌کند [04:15] * بیان طلایی آیت الله حائری از قرار نانوشته با ظالمان: "هرچه طیّب برای ما، هرچه خبیث برای آن‌ها" [07:41] * غبار آزمون، درخشش خورشید وجودی ؛ راز تکان تاریخی امام خمینی [18:06] * ایمان و کفر، تعیین‌کننده گوهر وجودی؛ پرتویی از اسرار توحیدی در المیزان [24:21] * "فرع به اصل ملحق می‌شود"؛ وابستگی‌ها در بحران‌ آشکار می‌شود [31:37] * ظهور هر چه نزدیک‌تر، فتنه‌ها شدیدتر: سقوط دلبستگی‌ها و تعلقات [42:24] * ۳۱۳ نفر خالص: در امتحان‌های سخت، کم‌تر از آنچه فکر می‌کنید! [44:16] * آیت‌الله پهلوانی: اگر همه عالم یک طرف بودند، شما طرف باشید [52:05] * فتنه‌ها و دامن اهل بیت (علیهم‌السلام): فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) کلید حل مشکلات [58:55] * پاره تن پیامبر (صل‌الله‌علیه‌وآله) پشت درب سوخته... [01:03:10] @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا