eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ ظرف تارةً متصرف است و تارةً غیر متصرف. 🔹 ظرف متصرف مانند «یوم» که به غیر از «ظرف زمان بودن» نقش‌های دیگری هم می‌پذیرد، مثل: «یومُ الغدیر عظیمٌ» 🔸 اما ظرف‌های غیر متصرف همواره ظرف هستند و نقش‌های دیگری قبول نمی‌کنند، مثل: «قطّ، أبداً، أصلاً، تارةً و...» @Merghat
✔️ شیخ جعفر (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 آداب الصیام... منها: ترک قول «رمضان»، فإنّه یُکره، بل یقول: «شهر رمضان»، و عُلّل في الروایة بأنّ «رمضان» إسم من أسماء الله تعالیٰ.[۱] حتّی أنّه ورد: أنّ من قال: «رمضان» کَفّرَ بصدقةٍ أو صیام.[۲] [۱] الکافي ج4 ص69 [۲] وسائل الشيعة ط-آل البیت، الشيخ حرّ العاملي ج10 ص320 📚 کشف الغطاء ج4 ص17 @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله خویی (ره): 🔸 الظاهر أن النظر إلى عورة المرأة في حال الجماع أمر من الصعب تحقّقه. فلا مجال للتكلم في جوازه و عدمه، و لعل المراد بحال الجماع حال التهيّؤ له. 📚 کتاب النکاح ج1 ص48 @Nardebane_feghahat
✔️ محقق حلی (رضوان الله علیه): 🔸 «الوطء في الدبر» فيه روايتان إحداهما الجواز و هي المشهورة بين الأصحاب لكن على كراهية شديدة. 📚 شرایع الإسلام ج2 ص469 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد 1395/2/20 🔸 در کتابِ «المزار الکبیر» ابن مشهدی اضافه می‌کند که حضرت قبل از زیارت عاشورا، زیارت امیرالمؤمنین(علیه السلام) را انجام می‌دادند. یعنی همین زیارت ششم که در کتاب مفاتیح به عنوان زیارت ششم آمده است. 🔹 اصل زیارت عاشورا در قرن چهارم است. مرحوم ابن قولویه در قرن پنجم دعای علقمه به آن اضافه شده، در قرن ششم هم زیارت امیر المومنین(علیه السلام) به آن اضافه شده. @Nardebane_feghahat
✳️ مستشکلین درس در نجف ✔️ حجت الاسلام سید محمود دعایی: 🔸 مستشکلین درس امام هم جالب بودند. قویترین‌شان مرحوم حاج آقا مصطفی بود. حاج آقا مصطفی به ستون روبروی منبر تدریس امام تکیه می‌داد و بحث کننده و اشکال گیرنده جدی درس ایشان بود. امام هم به او اعتقاد داشت. از خلال پاسخ‌هایی که گاهی به حاج آقا مصطفی می‌دادند پیدا بود به علمیت آقا مصطفی ایمان دارد. مثلاً می‌گفتند: «مصطفی از تو بعید است» یعنی تو باسوادی و نباید این حرف را بزنی. 🔹 مستشکل دیگر مرحوم حاج سید عباس خاتم یزدی بود که از مستشکلین قوی بود. آقای حاج سید جعفر کریمی هم از مستشکلین بود. آقای راستی هم بود که دقیق نمیدانم اشکال میگرفت یا نه ولی از شاگردان جدی حضرت امام بود. ایشان تعابیری کرده بود که نجفی‌ها را بر آشفته بود. در یکی از تعابیرش گفته بود: «من به این نتیجه رسیدم که باید از نو درس بخوانم.» یعنی باز باید شروع کنیم. این صحبت خیلی مفهوم داشت و علاقمندان امام را خیلی شاد کرده بود. 🔹 مرحوم آقای قدیری هم از مستشکلین جدی بود که می‌آمد تا گلاویز شود. همینطور آقای حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی؛ اینها از آن طیفی بودند که ابتدا گارد داشتند. دو برادر باسواد و فاضل بودند. به هر حال اینها از چهره های برجسته علمی نجف و مستشکلین جدی درس امام بودند که می‌خواستند وانمود کنند ما حرف داریم و حرف شما را قبول نداریم. امام از اینها خیلی خوشش می‌آمد. در آخر اینها از کسانی شدند که به امام اعتقاد پیدا کردند و علاقمند شدند. 📚 سالنامه حرم امام، شماره پنجم، خرداد 1396 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ پاسخ استفتاء [درباره بازى شطرنج و خريد و فروش آلات موسيقى‌] [بسم اللَّه الرحمن الرحيم‌. خدمت مرجع عاليقدر حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى- دامت بركاته. 1- از آنجا كه آلات لهو و لعب استفاده‌هاى مشروع از قبيل نواختن سرودها را دارد آيا خريد و فروش آن بى‌اشكال است؟]. ✔️ بسمه تعالى‌ خريد و فروش آلات مشتركه به قصد منافع محلّله آن اشكال ندارد. [2- اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور كلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان يك ورزش فكرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟]. ✔️ بسمه تعالى‌ بر فرض مذكور اگر برد و باختى در بين نباشد اشكال ندارد. 19 شهريور 1367/ 28 محرّم 1409 📚 صحيفه امام، الخميني، السيد روح الله ج21 ص129 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 جناب آقای قدیری که از اصحابِ استفتاء امام خمینی و از یاران نزدیک و دیرینه و از شاگردان بارز ایشان محسوب می‌شده، در ضمن نامه‌ای به فتوای امام اشکالاتی را وارد نموده و اعتراض کرده است که متن آن نامه و پاسخ امام به ایشان را در کانال قرار خواهیم داد. 🔸 جناب آقای قدیری این دو فتوای امام را بر خلاف اطلاق روایات دانسته است. امام هم در جوابی که داده‌اند، از برداشت آقای قدیری از روایات اظهار تأسف نموده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ نامه اول حجت الاسلام قدیری به امام خمینی 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم خدمت حضرت مستطاب آیت الله العظمی امام خمینی- مدّ ظلّه العالی 🔸 با عرض سلام و ادب و احترام، اخیرا دو استفتاء منتشر شده که در یکی از خرید و فروش آلات لهو سوال شده و در جواب آمده که خرید و فروش آلات مشترکه به قصد محلله اشکال ندارد. در دیگری در سوال مفروض است که امروز شطرنج به کلی آلت قمار بودن خود را از دست داده و تنها به صورت ورزش فکری درآمده است و در جواب آمده است که در فرض عمل مزبور اگر برد و باختی در بین نباشد، اشکال ندارد. و آقای مورد اعتمادی نقل کردند که در بعضی روزنامه ها «برفرض مزبور» را ننوشته است. ✔️ در اینجا سوالاتی مطرح است: 1-خرید و فروش آلات مشترکه مانع ندارد مگر اینکه قصد منفعت حرام در بین باشد. پس چرا در جواب سوال اوّل قصد حلال قید شده است؟ 2-در سوال دوم سائل محترم از کجا ادعا میکند که امروز شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده و تنها ورزش فکری شده است؟ 3- دو روایت معتبره است از سکونی از حضرت صادق-علیه السلام اول: قال: قال رسو الله(ص) انهاکم عن الزفن و المزمار و عن الکوبات و الکبرات. دوم: قال: نهی رسول الله(ص) عن اللعب بالشطرنج و النرد... 🔹 «زَفْن» به معنی رقص است (مجمع البحرین). مزمار، نامی است که مطلق نی را شامل میشود و نهی حضرت، حجت برتحریم است مگر حجتی بر خلاف باشد و هر دو دلیل اطلاق دارد. بنابراین استفاده میکنیم که نی زدن حرام است، چه نی آلت مختصه باشد یا مشترکه، وبازی شطرنج حرام است، چه آلت قمار را از دست بدهد یا نه. و دعوای انصراف منشأ صحیحی نیست. و البته در حدّ خودم در ادلّه فحص و به مکاسب حضرتعالی هم مراجعه نمودم، حجتی برخلاف اطلاق مزبور نیافتم. ادلّه میسر و لهو تطبیق بر آلات منافاتی با اطلاق ندارد و علت منصوصه‌ای هم در ادلّه نیست. و در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالی از این گونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر آنها دیده نمیشود. دیگر هر طور صلاح میدانید. 🔹 از جسارت عذر میخواهم و از خداوند متعال دوام سایه بلند آن حضرت را مسألت دارم. والسلام علیکم و ورحمة الله و برکاته صفر 1409 محمد حسن قدیری 📚 صحیفه نور- ج ۲۱- ص ۱۴۹ @Nardebane_feghahat
✳️ (4) 🔹 برایم جالب بود که جناب آقای قدیری واژه «زفن» و «مزمار» را در نامه‌اش به امام توضیح داده است، در حالی که نیازی به این توضیح نیست، آن هم از مجمع البحرین! 🔸 نکته دیگر آنکه در حقیقت، اشکال دوم جناب آقای قدیری متوجهِ امام نیست، بلکه متوجهِ سائل است؛ چون این فرض را سائل مطرح کرده و «فقیه» متصدی تشخیص این فروض نیست. امام نیز در پاسخ خود به ایشان این نکته را تذکر داده است. 🔹 متأسفانه برخی خیال کرده‌اند که امام خمینی شطرنج را از آلت قمار خارج دانسته است، در حالی که ایشان در هیچ‌جا نفرموده که شطرنج از آلت قمار خارج شده است، بلکه در این متن صرفاً در صورتِ فرضی که سائل مطرح نموده، جواب داده‌اند. آقای خوانساری هم حتی نفرموده که شطرنج از آلت قمار خارج شده و امام هم چنین نسبتی به ایشان نداده است. نهایت مطلبی که از کلام امام استفاده می‌شود این است که معیار حرمت شطرنج، آلت قمار بودن آن است، یعنی اگر آلت قمار باشد، حرام است و اگر از آلت قمار خارج شده باشد، حرام نیست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ✔️ نامه امام خمینی به جناب آقای قدیری و اظهار تأسف از برداشت ایشان 🔸 جناب حجة الاسلام قدیری دامت افاضاته. پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سوال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. بنابر نوشته جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است، راهی نیست و "رهان" در "سبق" و "رمایه" مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن، که در جنگ‌های سابق به کار‌گرفته‌ می‌شده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و «انفال» که بر شیعیان «تحلیل» شده است، امروز هم شیعیان می‌توانند بدون هیچ مانعی با ماشین‌های کذایی جنگلها را از بین‌ ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود کنند و جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیندازند و هیچ کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدی که در خیابان‌کشی‌ها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن. 🔹 و بالجمله آن‌گونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلّی باید از بین برود و مردم کوخ‌نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند. 🔸 و اما راجع به دوسوال، یکی بازی با شطرنج و در صورتی که از آلت قمار بودن به کلی خارج باشد، باید عرض کنم که شما مراجعه کنید به کتاب جامع‌المدارک مرحوم آیت الله آقای حاج سید احمد خونساری که بازی با شطرنج را بدون رهن جایز می‌داند و در تمام ادله خدشه می‌کند، درصورتی که مقام احتیاط و تقوای ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است. 🔹 اما اینکه نوشته‌اید از کجا سائل به دست آورده است که شطرنج به کلی آلت قمار نیست، این از شما عجیب است، چون سوالها و جوابها فرض است و بنابراین آنچه را من جواب داده‌ام، در فرض مذکور است که اشکالی متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازی نکنند. 🔸 و عجیب‌تر آن که نوشته‌اید چرا به جای قصد حرام نباشد، قصد حلال نوشته شده؟ گویی عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم می‌شود! در این صورت قصد حلال مساوق است با نبودن قصد حرام. 🔹 و اما در قضیه خرید و فروش آلات مشترکه برای مقصد حلال، اشتباه بزرگی کرده اید که گمان کرده اید خرید و فروش برای منفعت حلال، یعنی استفاده حرام کردن و این بر خلاف آنچه نوشته شده است می‌باشد. البته در این زمینه‌ها مسائل زیادی است که حال و وقت من اجازه تعقیب آنها را ندارد. 🔸 از جنابعالی که فردی تحصیل کرده و زحمت کشیده می‌باشید، توقع نبود که این گونه برداشت کرده و آن را به اسلام نسبت دهید. شما خود میدانید که من به شما علاقه داشته و شما را مفید می‌دانم، ولی شما را نصیحت پدرانه می‌کنم که سعی کنید تنها خدا را در نظر بگیرید و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهای بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق و آخوندهای بیسواد صدمه‌ای بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. 🔹 از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین چون گذشته خواهانم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ۶۷/۷/۲ روح الله الموسوی الخمینی 📚 صحیفه نور- ج ۲۱- ص ۱۵۱ @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔸 باید فکر کنیم که چه تلازمی بین برداشت آقای قدیری با کنار گذاشتن تمدن جدید و روی آوردن به صحرانشینی وجود دارد. چرا امام چنین فرمایشی را مطرح نموده‌اند؟! نیاز به فکر و تأمل دارد. 🔹 اگر موافق باشید، بحث کنیم که آیا شطرنج، خودش موضوع حکم شرعی است (یعنی خود شطرنج متعلَّق حکم حرمت واقع شده) یا آنکه موضوع حکم شرعی «آلت قمار بودن» است (و شطرنج از آن جهت تحریم گردیده که آلت قمار است) ؟! 🔸 اکنون به سراغ روایاتِ پیرامون شطرنج می‌رویم تا ببینیم که کدامیک از این دو صحیح‌تر به نظر ‌می‌رسد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (7) 🔹 مرحوم آقای قدیری معتقد است که موضوع حرمت، خود شطرنج است (نه آنکه چون آلت قمار است، حرام باشد!) لذا شطرنج حرام است. 🔸 اما برخی فقها مانند امام خمینی معتقدند که موضوع حرمت، آلت قمار بودن است، نه خود شطرنج. لذا اگر شطرنج آلت قمار محسوب شود، بازی با آن حرام است و در غیر این صورت، حرام نیست. ❓از روایاتی که در مورد شطرنج وارد شده، کدام نظر دقیق‌تر به نظر می‌رسد؟! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ روایات را از کتاب «وسائل الشیعة» شروع می‌کنیم: 🔹 «باب تحريم اللعب بالشطرنج ونحوه» [ ٢٢٦٤٦ ] ١ ـ محمّد بن يعقوب عن محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد عن محمّد بن خالد والحسين بن سعيد جميعاً، عن النضر بن سويد، عن درست، عن زيد الشحام قال: سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن قول الله عزّ وجلّ: ( فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» قال: الرجس من الأوثان: الشطرنج، وقول الزور: الغناء. ورواه الصدوق مرسلاً. 🔸 صحیحه زید الشحّام: از امام صادق (علیه‌السلام) درباره «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» سؤال کردم ‌فرمود: الرجس من الاوثان، شطرنج است و قول زور، غنا است. 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج17 ص318 ❓ آیا می‌توان از این روایت چنین نتیجه گرفت که «شطرنج» مصداقی از «الرجس من الأوثان» است، نه آنکه عنوان مستقلی برای حرمت باشد؟ @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 🔸 [ ٢٢٦٤٨ ] ٣ ـ وعنه عن أبيه عن ابن أبي عمير عن بعض أصحابه عن أبي عبد الله (عليه‌السلام) في قول الله عزّ وجل: «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ» قال: الرجس من الأوثان: هو الشطرنج...» 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج17 ص319 🔹 اگر مراسیل ابن‌ابی‌عمیر را حجّت بدانید، روایت مشکلی ندارد. همه روات، امامیِ ثقه هستند؛ غیر از «درست بن أبی منصور» که واقفی و ثقه است. ❓ آیا می‌توان از این روایت چنین نتیجه گرفت که «شطرنج» مصداقی از «الرجس من الأوثان» است، نه آنکه عنوان مستقلی برای حرمت باشد؟ @Nardebane_feghahat
✳️ (10) 🔹 [ ٢٢٦٥٠ ] ٥ ـ وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الشِّطْرَنْجِ- وَ عَنْ لُعْبَةِ شَبِيبٍ الَّتِي يُقَالُ لَهَا لُعْبَةُ الْأَمِيرِ- وَ عَنْ لُعْبَةِ الثَّلَاثِ فَقَالَ- أَ رَأَيْتَكَ إِذَا مَيَّزَ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ مَعَ أَيِّهِمَا تَكُونُ- قَالَ مَعَ الْبَاطِلِ قَالَ فَلَا خَيْرَ فِيهِ. 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي  ج17 ص319 🔸 شاید از این موثقه زراره برخی استفاده کنند که در شطرنج نوعی از باطل وجود دارد که افراد تشخیص می‌دادند. لذا اگر زمانی برسد که نوع داوریِ ما متفاوت باشد، شاید حکم شطرنج هم تغییر یابد. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) 🔹 شیخ طوسى مى‏‌نویسد: حریز بن عبداللّه محدّثى است موثّق، اهل کوفه و ساکن اقلیم سیستان. 📚 فهرست، شیخ طوسى، ص 62 🔸 کشّى مى‏‌نویسد: حریز اهل کوفه است، به سیستان هجرت کرد و در آنجا شهید شد. خداوند رحمتش کند. 📚 رجال کشّى، ج 2، ص 681 🔹 علاّمه حلّى مى‏‌نویسد: ابومحمد ازدى (جناب حریز) اهل کوفه بود و مسافرت‏‌هاى زیادى به سیستان کرد و بدین خاطر به سیستانى معروف شد. تجارت او در زمینه روغن و زیتون بود. 📚 خلاصة الرجال، ص 63 @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) 🔹 روزى یکى از اصحاب امام صادق (علیه‏‌السلام) به نام فضل از آن حضرت اجازه خواست که حریز به خدمت امام مشرّف شود، ولى امام اجازه نداد. او دوباره درخواست کرد. این بار هم امام نپذیرفت. فضل مى‏‌گوید: به امام عرض کردم: چرا او را نپذیرفتید؟ امام فرمود: چون حریز آشکارا دست به سلاح برد و با خوارج درگیرى پیدا کرد. 📚 رجال کشى 🔸 علامه حلى: این حدیث ابداً باعث مذمّت حریز نمى‏شود، چون راز و رمز عمل امام بر ما مشخّص نیست. 📚 خلاصة الرجال، ص 73 🔹 بعضى گفته‏‌اند: برخورد امام با حریز، نه با وثاقت او منافات دارد و نه با عدالت او. 📚 معجم الرجال الحدیث، ج 4، ص 250. 🔸 آیت الله شبیرى زنجانى: «حریز در مبارزه‏اش علیه خوارج دست به سلاح برد؛ این کار براى شیعیان خطر داشت. در آن زمان مصلحت نبود که چنین قدمى برداشته شود، چون شیعه آن چنان نیرومند نبود. حریز نیّت خوبى داشت اما اشتباه کرد. او نمى‏‌خواست قیام کند. بنابراین، رفتار امام با او نه تنها با وثاقت او در تعارض نیست، بلکه با عدالت او هم تضاد ندارد.» @Nardebane_feghahat
🔸 مدتی است مشغول مطالعه آثار و نوشته‌های آیت الله سید هادی خسروشاهی (رضوان الله علیه) هستم. خواندن کتب ایشان، نه‌تنها خالی از لطف نیست، بلکه بسیار ارزشمند است. عاش حمیداً و غریباً، مات وحیداً و سعیداً. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
«رجحان در باب نذر» فقط شامل وجوب و استحباب نمی‌شود، بلکه همین قدر که ممنوع نباشد، کافی است. @Nardebane_feghahat
✳️ (11) ✔️ [ ٢٢٦٥٧ ] ١٢ـ علي بن ابراهيم في (فی تفسيره) أبي الجارود عن أبي جعفر (عليه السلام) في قوله تعالى (إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) قال: أما الخمر: فكل مسكر من الشراب ـ إلى أن قال: ـ و أما الميسر: فالنرد والشطرنج، و كل قمار ميسر...» 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج17 ص321 🔹 ظاهرِ روایت فوق، این است که نرد و شطرنج مصداقی برای قمار است و از حیثِ «قمار بودن» مورد نهی واقع گردیده است. @Nardebane_feghahat
✳️ (12) ✔️ [٢٢٦٦٦] ٢ـ وعن عدّة من أصحابنا عن سهل بن زياد، عن ابن‌أبي‌نجران، عن مثنى الحناط عن أبي بصير عن أبي‌عبدالله (عليه السلام): قال: قال أميرالمؤمنين (عليه السلام): النرد والشطرنج هما الميسر. ✔️ [٢٢٦٦٨] ٤ـ و بالإِسناد عن محمّد بن عيسى عن يونس عن أبي‌أيّوب عن عبد‌الله بن جندب عمن أخبره عن أبي‌عبد‌الله (عليه السلام) قال: الشطرنج ميسر، والنرد ميسر. 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج17 ص324 🔹 ظاهر این روایات آنست که شطرنج از حیثِ «قمار بودن» موردِ نهی واقع گردیده است. @Nardebane_feghahat
🔸 بقلوبٍ حرّى و عيون عبرى نرفع أسمى آيات الحزن إلى مقام الرسول الأعظم (صلوات الله عليه وآله) وإلى مقام مولانا الحجة بن الحسن (عجل الله فرجه الشريف) بمناسبة الذكرى الأليمة لجرح مولانا أميرالمؤمنين (صلوات الله عليه) على يد الشقي عبدالرحمن بن ملجم المرادي (لعنه الله و زاد في عذابه) 🔹 عاقرُ الناقةِ مع شِقوتِـــهِ ليس بالأشقى من الرجسِ المرادي! لعن الله قتلة أميرالمؤمنين @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ [ ٢٢٦٦٩ ] ٥ـ وعن محمّد بن يحيى عن أحمد بن محمّد عن محمّد ابن سنان عن عبدالملك القمي قال كنت أنا و إدريس أخي عند أبي عبد الله (عليه السلام)، فقال إدريس: جعلنا فداك ما الميسر؟ فقال أبوعبد الله: هي الشطرنج، قال: قلت: إنهم يقولون: إنّها النرد، قال: والنرد أيضاً. 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج17 ص324 🔸 شاید اگر کسی به ابتدای روایت نگاه کند، فوراً بگوید که حضرت خواسته «میسر» را تفسیر و معنا کند، اما وقتی به ذیل روایت توجه بفرمایید، گویا به دست می‌آید که شطرنج مصداقی برای «میسر» است و در حقیقت، در این روایت تطبیق بر مصداق صورت گرفته است. این مطلب به بحث ما در برداشت از حکم شطرنج بسیار حائز اهمیت است. 🔹 البته ممکن است یک امر در روزگاری مصداق قمار باشد و در روزگار دیگری چنین نباشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (14) 🔹 با توضیحاتی که عرض شد، اشکال آقای قدیری به امام خمینی دارای خدشه قرار می‌گیرد. 🔸 به نظر می‌رسد که ما با دو دسته روایات در مورد شطرنج مواجهیم: الف) روایاتی که شطرنج را حرام می‌داند ب) روایاتی که شطرنج را که آلت قمار محسوب می‌شود، حرام می‌داند 🔹 چه طور بین این دو دسته از روایات قضاوت کنیم؟! به نظر پاسخ مشخص است. 🔸 بله، اگر دسته دوم از روایات نبود، می‌توانستیم مثلِ آقای قدیری بگوییم که شطرنج به کلّی حرام است (چه آلت قمار باشد چه نباشد)، اما با وجود دسته دوم از روایات ظاهراً بتوان نظر امام خمینی را پذیرفت. @Nardebane_feghahat