eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ «انسان، حیوان ناطق»؟! (5) ✔️ آیت الله جوادی آملی: 🔹 آنچه در بحث انسان‌شناسی محور است، علوم و اصول تجریدی است و هیچ ارتباطی با تجربه ندارد، آنچه ما با آن کار داریم و مشکل ما را حل می‌کند علوم تجریدی است، چرا که ما نمی‌خواهیم دام‌پروری کنیم، می‌خواهیم انسان‌پروری کنیم، اما هنوز بسیاری نمی‌دانند که تفاوت انسان و دام چیست. برخی خیال می کنند انسان یک حیوان ناطق است، یعنی جانوری است که حرف می‌زند، اما دین می‌گوید انسان، «حیّ متألّه» است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله 92/08/29 ✔️ قاعده الإقرار العقلاء علی أنفسهم جائز ❓آیا این قاعده در کتب اهل سنت هم آمده؟ 🔸 قبل از آنکه مفردات قاعده را معنا کنیم، باید ببینم که آیا این قاعده در کتب اهل سنت هم هست یا نیست، در کتاب های ما به همین صورت آمده که معروف است، یعنی «إقرار العقلاء علی أنفسهم جائز». 🔸 ولی مرحوم آیة الله کاشف الغطاء در آن کتابی تحریر المجلة ‌در آنجا دو جور نقل می‌کند: «اقرار العقلاء علی أنفسهم جائز» گاهی دارد: «إقرار العقلاء علی أنفهسم نافذ» یعنی به جای کلمه‌ی «جائز» کلمه‌ی «نافذ» را به کار برده است. 🔹 اما در کتب اهل سنت قاعده به شکل دیگر است. آنها این قاعده را چنین نقل می‌کنند: «المرء مؤاخذ بإقراره» ولی تعبیر ما بهتر از تعبیر آنهاست. خلاصه آنها (اهل سنت) می‌گویند: «المرء مؤاخذ بإقراره»، منتها نمی‌گویند که این اقرار علی نفع است یا علی ضرر، مگر اینکه بگویند در کلمه‌ «اقرار» ضرر خوابیده است. 🔹 در هر حال این تعبیر ماست که: «إقرار العقلاء علی أنفهسم جائز أو نافذ» اما تعبیر آنها این است: «المرء مؤاخذ بإقراره»‌. @Nardebane_feghahat
✔️ قاعده «إقرار العقلاء علی أنفسهم جائز» با چنین متنی مطلقاً در روایات اهل سنت نیامده است. در مصادرِ حدیثیِ شیعه نیز وجود ندارد. اولین بار شیخ طوسی آن را در کتاب «الخلاف» که یک کتاب فقهی است، ذکر کرده. در کتب حدیثی هم اولین بار در «عوالی اللئالی ابن أبی جمهور» آمده که وضعیتش مشخص می‌باشد. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم ملا محمد جواد خراسانی (رضوان الله تعالی علیه): 🔹 المشهور أنّ «الحادث» هو المسبوق بالعدم. و قيل: هو المسبوق بالغير، ليشمل المعدوم بعد الوجود، و لا حاجة إليه لأنّ العدم الحاصل بعد الوجود، مسبوق بالعدم‏. 📚 هدایة الاُمّة إلی معارف الأئمة ص65 @Nardebane_feghahat
✳️ آیا دوتا میت را می‌شود داخل یک قبر گذاشت؟ (1) ✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری 90/02/18 🔸 مشهور در بین فقهاء این است که دوتا میت را در یک قبر نمی‌شود گذاشت. مثلا زن و شوهر با هم مُرده‌اند، می‌خواهند این‌ها را یک قبر برایشان درست بکنند یا مثلاً پسر و پدر، آیا این کار می‌شود یا نه؟ 🔹 مشهورِ فقها گفته‌اند نه، دلیلی برای مسئله ندارند جز یک روایتی که می‌خواهند از فحویٰ استفاده بکنند. @Nardebane_feghahat
✳️ آیا دوتا میت را می‌شود داخل یک قبر گذاشت؟ (2) ✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری 90/02/18. 🔹 اگر قبر دو طبقه‌ای باشد، علی الظّاهر اشکالی ندارد، مثل این‌که مثلا شوهر را می گذارند در یک لحدی و روی لحد را می‌پوشانند، بعد زن را می‌گذارند روی لحد او که این الان رسم هم شده در مشاهد مشرفه یا در قبرستانهای فعلی هم این کار را می‌کنند، درباره این ظاهراً اشکالی نیست. عرفاً هم میتوانیم بگوییم دو تا قبر است، و یک قبر نیست. 🔸 اگر ضرورتی در کار بیاید و بخواهند دو تا میت را در یک قبر بگذارند، آن هم اشکالی نیست و نقل هم می‌کنند، هم شیعه نقل کرده است هم سنی؛ این‌که پیامبر اکرم در جنگ احد این کار را کردند حتی دو تا هم نه، سه چهار نفری یک قبر درست می‌کردند و این‌ها را بعضی اوقات روی هم، بعضی اوقات در کنارِ هم دفن می‌کردند. لذا در صورت ضرورت هم حرفی نداریم و ظاهراً اشکالی در مسئله نیست. آن فعل رسول گرامی لااقل دلالت بر جواز را می‌کند، اما در حال ضرورت. 🔹 بحث ما آنجاست که ضرورتی نباشد، دو طبقه هم نباشد، بلکه بخواهند مثلاً پدر و پسر را در یک قبر پهلوی هم بخوابانند. یک لحد برای دو نفر. آیا این جایز است یا نه؟ ادامه درس ایشان در 👇 https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/mazaheri/feqh/89/900218/ @Nardebane_feghahat
✔️ آیت‌الله محمد مهدی شب زنده دار: 🔹 کسی که می‌خواهد به فقاهت برسد و فقیه شود، دو شیوه برای او وجود دارد: 🔸 یک روش، روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار می‌دهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده می‌گردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل می‌کردند، آن‌ها به روایات مسلط می‌شدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش می‌کرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب «وسائل الشیعة» مکرر رجوع کند، به ‌مرور به ابواب و مسائل فقهی مسلط می‌شود. @Nardebane_feghahat
✳️ نظرات برخی فقها در مورد «نوفلی» 🔸 يوجد إختلاف بين الأعلام في وثاقة النوفلي ( أي الحسين بن يزيد النوفلي) وقبول رواياته، فقد ذهب السيد الحكيم في المستمسك ج ١٢ ص ٤٢٤ والسيد السيستاني في تقريرات مكان المصلي ص ٦٥ وتقريرات الاجتهاد والتقليد ص ٩١ والسيد الصدر في بحوث في شرح العروة الوثقى ج ٣ ص ١٤ والشيخ الايرواني في بحثه خارج الفقه ١١ ربيع الثاني ١٤٣٩، إلى عدم وثاقته. 🔹 و ذهب الشيخ المجلسي الاول في روضة المتقين ج ١٤ ص ٥٩ والوحيد البهبهاني في تعلقته على منهج المقال ج ٢ ص ٣٠٨ وج ٤ ص ٣٠٢ والشيخ النوري في خاتمة المستدرك ج ٤ ص ١٥٩ وج ٧ ص ٢٩٠ والشيخ المامقاني في التنقيح ج ٢٣ ص ١٥٥ والسيد الخوئي في المعجم والسيد الخميني في كتاب الطهارة ج ٢ ص ١٦ والمكاسب المحرمة ج ١ ص ٢٣٠ والسيد الشبيري والشيخ التبريزي في تنقيح مباني العروة كتاب الطهارة ج ٢ ص ١٢٧ والشيخ الشهيدي، إلى وثاقته بوجهين مختلفين بينهم. @Nardebane_feghahat
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ آیت‌الله جوادی آملی ‏ ۱۴۰۱/۲/۱۵ 🔸 مال را به منزله ستون فقرات یک ملّت و جامعه است که این ثروت مملکت را نباید به دست سفیهان سپرد، زیرا ثروت مملکت عامل قیام و استقامت و پایداری یک ملّت است. 🔹 اگر سفیه ستون فقرات یک ملّت را به دست بگیرد این ستون را می‌شکند و این ملّت را زمین‌گیر می‌کند. 🔸 ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به اقتصاد مقاومتی. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آخوند خراسانی (رضوان الله علیه): 🔹 إن ستر العورة هو حفظها عن خصوص النظر إلى بشرتها، لأنه المنصرف من سترها، فلا يحرم النظر إلى حجمها من وراء ثوب رقيق يحكي الحجم، و إن كان الأحوط تركه. 📚 اللمعات النیرة ص46 @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم محدث نوری (قدس الله نفسه الشریف): 🔹 كان عند ميرلوحي المعاصر للمجلسي، الساكن معه في أصبهان كتب نفيسة جليلة ككتاب الرجعة لفضل بن شاذان والفرج الكبير في الغيبة لأبي عبد الله محمد بن هبة بن جعفر الوراق الطرابلسي و كتاب الغيبة للحسن بن حمزة المرعشي و غيرها و لم يطلع عليه المجلسي (رحمه الله) مع كثرة احتياجه إليها. 🔸 فإن لعدم العثور أسباباً كثيرة سوى عدم الفحص، منها: ضنّة صاحب الكتاب كما في المورد المذكور! 📚 خاتمة مستدرک الوسائل ج1 ص32 @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم ملا احمد اردبيلی (رضوان الله علیه): 🔹 «...تختلف الأحكام بإعتبار الخصوصيات و الأحوال و الأزمان و الأمكنة و الأشخاص و هو ظاهر، و بإستخراج هذه الإختلافات و الإنطباق على الجزئيات المأخوذة من الشرع الشريف إمتياز أهل العلم و الفقهاء (شكر الله سعيهم و رفع درجاتهم)» 📚 مجمع الفائدة و البرهان ج3 ص436 @Nardebane_feghahat