eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ اولین فقیهی که در حجیّت استصحاب به بناء عقلاء تمسّک کرده، مرحوم علامه حلّی بوده است: «فإنه أوّل من تمسّك ببناء العقلاء العلامة الحلي في النهاية، و أول من تمسّك بالاخبار الشيخ عبدالصمد والد الشيخ البهائي و تبعه صاحب الذخيرة و شارح الدروس و شاع بين من تأخّر عنهم، كما حقّق ذلك الشيخ الانصاري في رسائله في الامر الاول من مقدمات الاستصحاب.» 📚 أصول الفقه- المظفر، الشيخ محمد رضا ج2 ص255 @Nardebane_feghahat
✔️ وضع به حیث منشأ (به اعتبار واضع) بر دو قسم است: تعیینی و تعیّنی (به اصطلاح متقدّمین: تخصیصی و تخصصی) @Nardebane_feghahat
🔹 من تيقّن الطهارة و شكّ في الحدث لم يجب عليه الطهارة، و طرح الشّك. و به قال أبو حنيفة و الشافعي. و قال مالك: يبني على الشك. و يلزمه الطهارة. و قال الحسن: إن كان في الصلاة بنى على اليقين، و هو الطهارة، و إن كان خارج الصلاة، بنى على الشك، و أعاد الوضوء احتياطاً. ✔️ دليلنا: ما قدمناه من أن الطهارة معلومة، فلا يجب العدول عنها إلا بأمر معلوم، و الشك لا يقابل العلم، و لا يساويه، فوجب طرحه، و عليه إجماع الفرقة. 🔹 و روى عبدالله بن بكير، عن أبيه قال: قال لي أبو عبد الله (عليه السلام): إذا استيقنت انك قد توضأت، فإياك أن تحدث وضوءا أبدا حتى تستيقن انك قد أحدثت. و عن زرارة عن أبي جعفر (عليه السلام) أنه قال: لا ينقض اليقين أبدا بالشك، و لكن ينقضه يقين آخر. 📚 الخلاف، الشيخ الطوسي ج1 ص124 @Nardebane_feghahat
عظم الله أجر صاحب الزمان (عج) وأجوركم بــ إستشهاد سيدة النساء فاطمة بنتِ محمد (صلى الله عليه وآله). @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی 1398/2/7 🔹 صاحب ریاض در مورد این فرع که حائض در قرائت قرآن (غیر از سور عزائم که خواندنش حرام است) مانند جنب است؛ یعنی همان‌طور که برای جنب هفت یا هفتاد آیه در کراهت استثناء شده‌است. برای او هم چنین است؛ یا نه، خواندن قرآن به صورت کلّی برای او کراهت دارد، چند قول را نقل می‌کنند. 🔸 مشهور قائل‌اند که حتی خواندنِ هفت یا هفتاد آیه‌ای که برای جنب مکروه نیست، برای حائض مکروه است. اما بعضی از فقها گفته‌اند حائض مثل جنب است، یعنی همان‌طور که در جنب هفت یا هفتاد آیه مکروه است برای حائض هم این مقدار استثنا شده‌است. صاحب ریاض می‌گوید ما احکام جنب و حائض را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم چون حائض و جنب در اغلب و کثیری از احکام مشترک هستند پس اگر در موردی شک کردیم، ظنِّ ما می‌گوید در این یک مورد هم حائض ملحق به جنب است. @Nardebane_feghahat
✳️ ؟ (8) 🔸 برخی از فقها «مکلّف‌بودن کفار به فروع» را قبول ندارند، مانند: صاحب حدائق، اردبیلی، صاحب ذخیره، مرحوم آیت الله خویی، آیت الله سید احمد مددی. 🔹 بنابراین: این قاعده مورد توافق فقهاء نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ ؟ (9) 🔹 حتی اگر قبول کنیم که کفّار مکلّف به فروع هستند، باز هم نمی‌توانیم آنها را ملزم به دستورات اسلام کنیم. ✔️ مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه) می‌فرماید: «إن وجوب النهی عن المنکر غیر ثابتة بالاضافة الی الکفار الموجودین فی بلاد المسلمین حتی بناء علی أنهم مکلّفون بالفروع و ذلک لأنهم یعیشون فی بلاد المسلمین علی حریتهم. و يعامل معهم باحكامهم و قوانينهم ولا يعامل معهم معاملة المسلمين باحكامهم، فإذا علمنا أن أحدا منهم يشرب الخمر في داره لم يجز لنا ردعه دفعاً له لعدم كونه منكراً في مذهبه وعليه فلا يجوز أخذ المصحف من يد الكافر دفعاً لمسه و تنجيسه لأن تنجيس المصحف ليس بمنكر على مذهبه. 📚 التنقيح في شرح العروة الوثقى، الخوئي، السيد أبوالقاسم ج2 ص317 @Nardebane_feghahat
✳️ (35) 🔸 تجدید وضو مستحب است، خصوصاً برای نماز مغرب روایات متعددی وارد شده. 🔹 در کتب فقهیه محل بحث است که اگر شخصی وضوی تجدیدی بگیرد، آیا چنین وضویی «رافع حدث» هم می‌باشد یا خیر؟ 🔸 یَتَفَرّعُ بر این مطلب، این بحث فقهی که: اگر شخصی وضو داشته باشد اما چون شک دارد که وضویش از بین رفته یا نه، به قصد تجدید وضو، «وضوی تجدیدی» گرفته. حالا اگر بعداً منکشف شد که آن موقع اصلاً وضویی نداشته. آیا این وضوی تجدیدی رافع حدث هست یا نه؟! برخی معتقدند که این وضوی تجدیدی، رافع حدث است. اما برخی مانند مرحوم آیت الله بروجردی (رحمة الله علیه) در حاشیه‌شان بر عروه فرموده‌اند که این وضوی تجدیدی، رافع حدث نیست؛ چون رفع حدث، موقوف به «نیت» است و این شخص نیز نیت رفع حدث نداشته است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (36) ✔️ آیت الله شهید سید محمد باقر صدر: 🔸 «نواقض الوضوء» النقض لغة: الإبطال و الهدم، و ناقض الوضوء عند الفقهاء ما يبطل الوضوء و يزيل أثره الشرعي - اي الطهارة - و يخرجه عن الفائدة المقصودة منه و يسمى كل واحد من نواقض الوضوء بالحَدَث. 📚 الفتاوی الواضحة ص101 @Nardebane_feghahat
✳️ (37) ❓ مسألة: إذا توضّأ و هو مسلم ثم ارتدّ و عاد بعد ذلك إلى الاسلام قبل ان يحدث ما ينقض الوضوء، هل يكون وضوءه صحيحاً أم لا؟ ✔️ قاضی إبن براج (رضوان الله تعالی علیه): 🔸 وضوئه صحيح و صلاته به ماضية لأنّ الارتداد ليس من نواقض الطهارة. 📚 جواهر الفقه ص12 @Nardebane_feghahat
✳️ (38) ✔️ علامه محمد تقی مجلسی (رضوان الله علیه): 🔸 مشهور آن است كه ابن عباس، آب وضو را داخل چشم مى كرد - به گمان آن كه چشمان، از ظواهر است - و كور شد. 📚 لوامع صاحبقرانی ج1 ص443 @Nardebane_feghahat
✔️ درس اصول استاد حمید درایتی 97/09/19 🔹 مشهور اصولین قائل به تضاد بین احکام خمسه‌اند، اما در مقابل عده‌ای نظیر مرحوم اصفهانی منکر این تضاد شده‌اند که می‌فرماید: تضاد از اوصاف اعیان خارجیه است، چون تضاد یعنی عدم امکانِ اجتماع در عالم عین. 🔸 پس لازمه وجود تضاد، وجود خارجی است در حالی که حکم در عالم خارج وجود ندارد، پس تضاد بین احکام خمسه نیست. پس وقتی تضاد در احکام خمسه معنی نداشت اجتماع مثلین هم بالطبع معنی ندارد. 🔹 البته مرحوم اصفهانی در نتیجه با مشهور اصولین موافق است که دو حکم، امکان جمع شدن در موضوع واحد را ندارند اما دلیل را، که اجتماع مثلین است قبول ندارد (که توضیحش در اینده خواهد آمد که ایشان از باب امتناع صدور معلول از دو علت مستقل مساله را محال می دانند) چون اجتماع مثلین در امور خارجی است و امور اعتباری در عالم عین وجود ندارند. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ درس اصول استاد حمید درایتی 97/09/19 🔹 مشهور اصولین قائل به تضاد بین احکام خمسه‌اند، اما در مقابل
✔️ در مورد فرمایش مرحوم شیخ محمد حسین اصفهانی(ره) می‌توان گفت: احکام خمسه تکلیفیه از حیث منشأ اعتبارشان با یکدیگر تضاد دارند، زیرا منشأ اعتبار احکام تکلیفیه، امور خارجیه و مسائل تکوینیه است. @Nardebane_feghahat
✳️ (39) ✔️ صدوقان (صدوق پدر و صدوق پسر)، مرحوم کلینی و شیخ بهایی «غسل جمعه» را واجب می‌دانسته‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ استدلال به آیه «لٰا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» برای حرمت مسّ کتابت قرآن صحیح نیست ✔️ مرحوم آیت الله خویی(ره): 🔸 هل یحرم مس کتابة القرآن من غیر وضوء؟ المشهور بین المتقدِّمین و المتأخِّرین حرمة المس من غیر طهر، بل عن ظاهر جماعة دعوی الإجماع فی المسألة، و خالفهم فی ذلک الشیخ و ابن‌ البراج و ابن إدریس و التزموا بکراهته. و عن جملة من متأخری المتأخرین المیل إلیه، و ما ذهب إلیه المشهور هو الصحیح. 🔹 و هذا لا لقوله عزّ من قائل «لٰا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» لأن معنی الآیة المبارکة أن الکتاب لعظمة معانی آیاته و دقة مطالبه لا ینال فهمها و لا یدرکها إلّا من طهّره اللّٰه سبحانه، و هم الأئمة (علیهم السلام) لقوله سبحانه: «إِنَّمٰا یُرِیدُ اللّٰهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» و لیست لها أیة دلالة علی حصر جواز المس للمتطهر، لأن المطهَّر غیر المتطهِّر و هما من بابین، و لم یرَ إطلاق المطهر علی المتطهر کالمغتسل و المتوضی فی شی‌ء من الکتاب و الأخبار. علی أن الضمیر فی یَمَسُّهُ إنما یرجع إلی الکتاب المکنون و هو اللّوح المحفوظ، و معنی أن الکتاب المکنون لا یمسّه إلّا المطهّرون هو ما قدّمناه من أنه لا یناله و لا یصل إلی درکه إلّا الأئمة المعصومون (علیهم السلام). أذن الآیة أجنبیة عن المقام بالکلیة، هذا کلّه بالإضافة إلی نفس الآیة المبارکة. 📚 المستند فی شرح العروه الوثقی، الخوئي، السيد أبوالقاسم - الشيخ مرتضى البروجردي ج4 ص474 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله گرامی (28 فروردین 1396) 🔸 در بحثِ «اجتماع امر و نهی» گاهی حالت جعل لحاظ می‌شود و گاهی حالت امتثال. عقاید هم مختلف است بعضی ها در مقام جعل اجتماعی هستند و در مقام امتثال امتناعی هستند؛ یعنی مولی می‌تواند در مقامِ جعل یک حکمی روی غصب بیاورد و یک حکمی هم روی نماز بیاورد، ربطی به هم ندارند. اما در مقامِ امتثال نمی‌شود این دو با هم جمع شوند. می‌گویند مبعّد، مقرّب نمی‌شود. این برای مقام امتثال است. 🔹 عرض کردم عقاید مختلف است، بعضی کلاً امتناعی هستند جعلا و امتثالاً. بعضی کلاً جوازی هستند جعلاً و امتثالاً. بعضی هم در مقام جعل جوازی هستند و در مقام امتثال امتناعی هستند که در متأخرین و معاصرین بیشتر همین است. 🔸 مطلب دیگر اینکه اصل بحث اجتماع امر و نهی (حالا امتناعی یا جوازی) در آنجایی است که دو مفهوم نسبتشان عموم و خصوص من وجه است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی (۳۱ شهریور ۱۳۸۳) 🔸 مرحوم آخوند خراساني(قدس سره) از كساني‌اند كه همان طور كه تقليد ابتدائي ميت را جايز نمي‌دانند، بقاء بر تقليد ميت را هم جايز نمي‌دانند. ايشان در خاتمه كتاب كفايه، در بحث اجتهاد و تقليد اين بحث را به صورت مستوفی ذكر كرده و به اين نظر منتهي شده‌اند كه تقليد ميت مطلقا جايز نيست، نه بدواً و نه بقاءً و استمرارياً. 🔹 ايشان دليلي آورده‌اند كه حالا مناسب است كه اين دليل را به به عنوان دليل كساني كه بقاء بر تقليد ميت را جايز نمي‌دانند، بيان کنيم. 🔸 مرحوم آخوند(ره) ادعا کرده که اولويت قطعيه داريم و فرموده‌اند: «اذا لم يجز البقاء على التقليد بعد زوال الرأى بسبب الهِرَم أو المرض اجماعا لم يجز فى حال الموت بنحو أولى قطعاً فتأمل» اجماع داريم بر اين كه اگر براي مرجع تقليد به سبب كبر سن يا مرضي از امراض زوال راي حاصل شد، بقاء بر او جايز نيست، لذا وقتي اين مرجع از دنيا رفت، بايد به طريق اولي بگوييم که بقاء جايز نيست. 🔹 مرحوم آخوند(ره) در كفايه يك «فتامل» هم به دنبالش آورده‌اند، يعني بعد از آن كه اين دليل را ذكر كرده فرموده‌اند: «فتامل» يعني اين دليل اشكال دارد. جواب‌هایی از این نظر آخوند داده شده... @Nardebane_feghahat
◾️ به مناسبت ایام فاطمیه ✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... 🎤 رضا حسینی ⬇️⬇️⬇️ @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص155 @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص156 @Nardebane_feghahat
بحارالانوار ج43.mp3
6.06M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... 🔸 «بکاء» بر وزن فعّال است و افاده مبالغه می‌کند 🔹 «بکائون» پنج نفر بودند: آدم، یعقوب، یوسف، فاطمة زهرا، زین العابدین(علیهم السلام) 🔸 أُعْطِی یوسُفُ شَطْرَ الْحُسْنِ، وَالنِّصْفُ الآخَرُ لِباقِی النّاسِ 🔹 یحیی و نوح (علیهما السلام) هم بسیار گریه کردند، اما نام آنها در این روایت ذیل بکائین نیامده است 🔸 حکومتِ بعد از پیغمبر، تمام تلاشش را می‌کرد که گریه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را ساکت کند 🔹 «أو» در روایت، تردید از راوی می‌باشد 🔸 گاهی «أو» به معنای «بل» می‌باشد 🔹 لاَ تَبْکُوا علی الدِّینِ اذا وَلِیَهُ اَهْلُهُ وَلَکِنِ ابْکُوا علیه اذا وَلِیَهُ غَیْرُ اَهْلِهِ 🔸 این گریه‌ها صرفاً عاطفی نبود، بلکه از ظلم‌هایی که شده بود، خبر می‌داد 🔹 چه کسی در کربلا پیروز شد؟ 🔸 کلامِ ابوحمزه به زین العابدین(علیه السلام) و جوابِ آن حضرت 🔹 شدّ اتصال مادی و معنوی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به رسول الله (صلی الله علیه و آله) 🔸 سخنی که پیغمبراکرم آهسته به فاطمه زهرا فرمود و موجب خوشحالی آن حضرت شد 🔹 آیا این روایت با شهادت حضرت محسن (علیه‌السلام) منافات دارد؟ 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
◾️ بسم الله الرحمن الرحيم انا لله و انا اليه راجعون 🔹 أقدّم أحسن التعازي الى سيّدي و مولاي بقية الله الأعظم صاحب العصر و الزمان (عجل الله فرجه الشريف و أرواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) برحيل العالم الربّاني و الفقيه العامل الصمداني المرحوم المغفور آية الله السيد صادق الروحاني (رضوان الله عليه و حشره مع اولياءه) فقد أصرف عمره الشريف في العلم و العمل و تكفّل أيتام آل محمّد (عليهم السلام) و إرشادهم الى إمامهم الغائب المنتظر فجزاه الله خير الجزاء. عاش سعيداً و مات سعيداً ✍ رضا الحسيني الجمعة - ٢١ جمادي الاولي ١٤٤٤ @Nardebane_feghahat
☑️ درس خارج فقه طهارت آیت الله سید صادق روحانی 👇👇👇 @Nardebane_feghahat
4_5783146289805921163.mp3
5.19M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه اول @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739694.mp3
7.26M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه دوم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739695.mp3
7.64M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه سوم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739696.mp3
9.36M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه چهارم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739697.mp3
7.03M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه پنجم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739698.mp3
6.51M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه ششم @Nardebane_feghahat
4_5782926207091739699.mp3
9.25M
درس خارج فقه آیت الله روحانی جلسه هفتم @Nardebane_feghahat