eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ درس تفسیر آیت‌الله جوادی‌ آملی 78/02/12 🔸 اگر خداي ناكرده شما‌ها {منبر} نرفتيد شاگردانتان مي‌روند، آنها نرفتند مداحان می‌روند، آن وقت وضع اينجا مثل پاكستان می‌شود. در پاكستان ذاكرها هستند كه رهبری فكر مردم را به عهده دارند، نه علمايشان. 🔹 اگر شما می‌بينيد ايران علما رهبریِ فكریِ مردم را به عهده دارند براي اين بوده كه از اول تا آخر از آخر تا اول بزرگان اين سرزمين اهلِ منبر بودند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله): 🔹 نقل می‌کنند: رضاخان می‌گفته: من در میان آخوندهایی که با من مرتبط‌ هستند، همه را اهل دنیا دیدم مگر سه نفر: یکی حاج شیخ عبدالکریم حائری. او برای امور خدایی با من تماس می‌گرفت. یکی حاج آقا حسین بروجردی. یکی هم سیّد حسین قمی. 📚 جرعه ای از دریا جلد 3 ص663 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت‌الله شبیری زنجانی (حفظه‌الله‌تعالی): 🔸 وقتی مرحوم آقا مصطفی {خمینی} از دنیا رفت، نماز ایشان را آقای خویی خواند. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص673 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی (مدظله‌العالی): 🔸 نزد مرحوم آقای داماد درس صوم و بحث زکات فطره می‌خواندیم. موضوع بحث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالب شخص است یا قوت غالب بلد. 🔹 درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را قوت غالب شخص در ماه رمضان می‌داند. ایشان با تعجب گفت: نشنیده‌ام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود. گفتم: قاآنی می‌گوید: اگر زکات دهی فطره مرا «مِی» ده که قوت غالب من باده بوده در رمضان 🔹 آقای جوادی از این تعبیر این‌جانب خیلی خوشش آمده بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص521 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت‌الله سید احمد (حفظه‌الله‌تعالی) ۱۴۰۱/۹/۱۲ 🔹 کتابِ فوائد {یعنی فوائد الاصول - تقریرات درسِ مرحوم نائینی} واقعاً کتاب بسیار خوبی است و اگر موجز بشود، به نظر من به خوبی می‌تواند به جای کفایه قرار بگیرد. اصول @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری ۱۳۸۳/۹/۷ 🔸 مرحوم شهید ثانی در فقه کتاب‌های متعدّد دارند، یکی شرح لمعه است، یکی هم مسالک است. 🔹 «مسالک» یک دوره فقه خوبی هست و خیلی بهتر از شرح لمعه است. @Nardebane_feghahat
✔️ استاد کاظم قاضی‌زاده: 🔸 در یک دیداری که خدمت آیت‌الله العظمی سیستانی بودیم، ایشان فرمودند من از جوانی در ذهنم بود که چقدر خوب است اساتید بنشینند با هم بحث کنند و طلبه‌ها {هم} گوش کنند، هم اساتید می‌فهمند که حرف آنها حرفِ آخر نیست و هم طلبه‌ها یاد می‌گیرند. متأسفانه {چنین جلساتی} کم است... 🔹 بنده یادم هست در نوشته‌های امام راحل می‌خواندم که ایشان در دوران‌های سال ۴۲ و ۴۳ با چه شدتی طلبه‌ها را نهی می‌کردند که مبادا به یک مرجعی بد بگویند و می‌گفتند من راضی نیستم... @Nardebane_feghahat
4_5847929506324550938.mp3
13.87M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه هفتاد و ششم» 164 🔹 زیادت رکنیه در صلاة 🔸 اگر شک کرد که به رکوع رفته یا نه، سپس به رکوع رفت و در رکوع یادش آمد که رکوع را سابقاً انجام داده، تکلیف چیست؟ نظر شیخ طوسی و سید مرتضی در مسأله چیست؟ 🔹 چرا مرحوم محقق حلی(ره) نماز را در فرض مذکور باطل می‌داند علی الأشبه؟! 🔸 «و إن نقص رکعة...» (حالات سه‌گانه در مسأله) 🔹 ترک سجدتین 🔸 تطبیقِ «الاشتغال الیقینی یقتضی الفراغ الیقینی» 🔹 کیفیت احتیاط در مسأله مذکور 🔸 چرا کلمه «سوره» را نکره آورد؟ 🔹 اخلال در واجبات غیر رکنی: الف) مواردی که نه تدارک لازم است و نه سجده سهو ب) مواردی که تدارک لازم است ولی سجده سهو لازم نیست ج) مواردی که هم تدارک لازم است و هم سجده سهو @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله مظاهری ۱۳۸۳/۹/۷ 🔹 مرحوم شهید ثانی مثل پسرشان -مرحوم صاحب معالم- روایات موثّقه را حجّت نمی‌دانند و می‌گویند روایت باید صحیحه باشد. 🔸 ولی منتقی الجمان که از مرحوم صاحب معالم است، در حالی‌که می‌خواسته همه روایاتش صحیح‌السند باشد، نصفِ بیشترش روایاتِ موثّقه است. @Nardebane_feghahat
🔸 آیت الله نقل کرده که از سوال کردم: آیا احکام قضایی، موضوعیت دارد یا طریقیت؟! یعنی آیا موضوعیت دارد بدین معنا که موظفیم حدود را جاری کنیم و نتیجه هر چه باشد، چه بازدارندگی داشته باشد و چه نداشته باشد؟! یا طریقیت دارد و تنها اگر بازدارندگی داشته باشد، باید اجرا شود؟! ایشان پاسخ دادند: بدیهی است که طریقیت دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری‌ زنجانی 1401/10/10 🔹 کتابِ «مبسوط» برگرفته از فقه عامه است. منابع اصلیِ مبسوط، فقه شافعی است و برخی از کتبی که شرح و حاشیه کتاب الاُم شافعی است، منابع مبسوط هستند. یکی از رفقا مقاله‌ای درباره منابع مبسوط نوشته است. در «الطبقات الشافعیه- سبکی» شیخ طوسی را جزء شافعیه نام برده است! علت اصلی آن است که شیخ طوسی را نمی‌شناخته و به کتاب شیخ طوسی که ساختار آن شبیه ساختار کتب شافعی است، برخورد کرده است! 🔸 کتابِ مبسوط از فقهِ شافعی گرفته شده و شیخ طوسی نظرات خودش را اعمال کرده است و اهمیتی ندارد که بدانیم چرا شیخ طوسی کتاب شافعی را پذیرفته است. بر خلافِ «النهایه» که کلمات علمای پیشین شیعه است که در آن منتقل شده است. از عبارتِ مبسوط نمی‌توان کشف کرد که فقهای اصحاب ائمه (علیهم‌السلام) این مطلب را پذیرفته باشند. به خصوص آنکه سبکِ مبسوط به قول شیخ طوسی، بر خلافِ متعارفِ فقه شیعه بوده است و از فقهِ مأثور فاصله گرفته است. ایشان در مقدمه مبسوط اشاره می کند که علت تأخیر کتاب مبسوط این بود: «و تضعف نيّتي أيضا فيه قلة رغبة هذه الطائفة فيه، و ترك عنايتهم به لأنهم ألقوا الأخبار و ما رووه من صريح الألفاظ حتى أن مسئلة لو غير لفظها و عبر عن معناها بغير اللفظ المعتاد لهم لعجبوا [تعجبوا] منها و قصر فهمهم عنها» 🔹 امامیه علاقه‌مند نبودند که کتابی شبیه مبسوط نوشته شود و علاقه آنها بیشتر به فقهِ مأثور است. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری‌ زنجانی 1401/10/10 🔹 کتابِ «مبسوط» برگرفته از فقه عامه است
🔹 «مُحَمَّد بن الْحسن بن عَليّ أَبُوجَعْفَر الطوسي» فَقِيه الشِّيعَة و مصنّفهم، كَانَ ينتمي إِلَى مَذْهَب الشَّافِعِي، لَهُ تَفْسِير الْقُرْآن و... قدم بَغْدَاد و تفقّه على مَذْهَب الشَّافِعِي. وَ قَرَأَ الْأُصُول وَالْكَلَام على أبي‌عبد‌الله مُحَمَّد بن مُحَمَّد بن النُّعْمَان الْمَعْرُوف بالمفيد فَقِيه الإمامية... 📚 طبقات الشافعيه الكبري، السبكي، تاج‌الدين ج4 ص126 @Nardebane_feghahat
✔️ «فقه شیعه، حاشیه‌ای بر فقه اهل‌سنت؟» 🔹 چه بسا در روایات ما نکاتی هست که به روایات اهل سنت اشاره دارد، مرحوم آیت‌الله بروجردی یک وقت مطلبی را به این مضمون می‎فرمودند که: «فقه ما مثل حاشیه‌ای است بر فقه اهل سنت» چون حکومت و دولت و ملّت همه سنّی بودند، روایاتِ اهل‌سنت در آن زمان مطرح بوده، فتاوای آنها مطرح بوده و روایات ائمه ما گاهی ناظر به فتاوای آنها بوده است... 📚 کتاب خاطرات، آیت الله منتظری ص136 @Nardebane_feghahat
✔️ از نظر آیت‌الله سیستانی، فقه و روایات شيعه، «ناظر» و بلکه «مهیمن» بر فقه عامه است، لذا برای فهم بهترِ روایات، آگاهی از آراء اهل‌سنت لازم است 🔹 «و لا بدّ من التعرّف علی خلافهم و آرائهم فی هذا المجال و إنما نتعرّض لآراء العامة لأنّ روایاتهم(ع) کانت ناظرة إلی فقه العامة و کانت «مهیمنة» علی آراء العامة، فلا بدّ أن ندرس الجوّ الفقهی العام فی زمن ظهور الروایات آنذاک فی عصر الأئمة لأن للروایات «هیمنة» علی تلک الآراء بمعنی أن رأی الأئمة کان یدور فی نفس المحور الذی تدور حوله بقیة آراء المذاهب الأخری و رأیه کبقیة الآراء یشیر إلی تلک المسائل التی تدور فی ذلک العصر، لذلک کان علینا فی أغلب المسائل أن ندرس المحور و الآراء المذهبیة آنذاک، لنری ما هو المقصود فی الواقع من قول الإمام و خصوصاً فی هذه المسألة، فإن فی نفس روایات الباب إشارة إلی هذه الظاهرة و من المعلوم أن الکلام یختلف ظهوره باختلاف القرائن و المناسبات العامة، فیجب معرفة المسألة المطروحة فی عصر صدور الروایات حتی یعرف المراد الحقیقی من الروایات علی ضوء معرفة الجو الفقهی» 📚 الربا، تقريراً لأبحاث آية الله السيد علي الحسيني السيستاني ص91 و 92 @Nardebane_feghahat
🔹 «وای بر شما ای عالمان ریاکارِ یهود! که پشه را صافی می‌کنید و شتر را فرو می‌برید! وای بر شما ای عالمان ریاکار! که شوید و زیره و نعناع را عُشر (ده‌یک) به عنوان زکات می‌دهید و اعظم احکامِ شریعت را که عدالت و رحمت و محبت است فراموش کرده‌‌اید! وای بر شما که از روی ریا نماز را طولانی می‌کنید و اموال بیوه‌زنان را می‌بلعید.» 📚 انجیل متی باب 23 @Nardebane_feghahat
4_5859733858865387027.pdf
221.9K
📚 «تأثیر پذیری فردوسی از کلینی» ✍ دکتر مهدی دشتی @Nardebane_feghahat
✔️ ماجرای ملاقات عطار نیشابوری با شیخ نجم‌الدین کبری (از صوفیان سدهٔ ششم و هفتم قمری) 🔹 ...ذكره «العطار» في كتابه «مظهر العجائب» إنّي كنت في الطفولية مع أبي ذاهباً إلى الشيخ نجم‌الدين الكبرى فلقّننى أولا أسامي الأئمة عليهم‌السلام، ثمَّ الذّكْرَ، و قال: هذا التلقين عن شيخي، عن شيخي إلى أميرالمؤمنين عليه‌السلام عن رسول الله صلى الله عليه و آله، عن جبرئيل، عن الله تبارك و تعالى فلا تظهر هذا السّر إلا إلى من جرّبته من المريدين. 📚 روضة المتقين، المجلسي‌، محمد تقى ج12 ص144 @Nardebane_feghahat
✔️ پهلوی برای علما «قرآن» هدیه فرستاد 🔹 از جمله اقداماتی که شاه انجام داد، چاپِ قرآن و ارسال آن برای علما بود. شاه مطمئن بود که علما قرآن را رد نمی‌کنند! 🔸 آیت‌الله خویی قرآنِ اهداییِ شاه را قبول نکرد و نپذیرفت و برگرداند. اما بعضی از علمای نجف، قرآن را قبول کردند. از جمله کسانی که قرآنِ ارسالیِ شاه را قبول کرد، مرحوم سید محمد کلانتر بود. خبرِ قبول و دریافتِ قرآنِ شاهنشاهی توسّط آقای کلانتر را به اطّلاع مرحوم آیت‌الله خویی رساندند. آقای خویی با شنیدن این خبر ناراحت شد و او را احضار کرد. به او فرمود: چرا قرآنِ شاه را قبول کردی؟ آقای کلانتر عذرخواهی می‌کند و می‌گوید: من مشورت کردم و بعد از مشورت، قرآن را گرفتم. مرحوم آیت‌الله خویی سؤال می‌کند که: با چه کسی مشورت کردی؟ کلانتر می‌گوید: با آقای مدرس افغانی. آقای خویی با شنیدن این جواب، بیشتر ناراحت می‌شود. آن‌گونه که نقل کرده‌اند، خندهٔ تلخی می‌کند و خطاب به حاضران می‌گوید: آقا می‌رود با ملاصدرا مشورت می‌کند! 📚 خاطراتِ شیخ محمد فاضل استرآبادی، ص106 و 107 @Nardebane_feghahat
✔️ (1) 🔹 سؤالی از آیت الله سید صادق روحانی(ره) در مورد ماجرای دیدار فرح با آیت الله خویی(ره) @Nardebane_feghahat
✔️ (2) 🔹 آیت الله خویی یک وزنه خیلی خیلی سنگینِ فقهی و دینی بود. در این جلسه ایشان چه گفت؟ این موضوع که الان می‌گویم خیلی خیلی حسّاس است. من واقعا اصلاً نمی‌خواهم این موضوع را بگویم برای اینکه یک عده را ناراحت خواهد کرد، خیلی سال هم از آن گذشته، در عین حال هم نمی‌شود نگفت، چون یک حقیقتِ تاریخی است. همه چهارزانو پهلوی آیت‌الله خویی روی زمین نشسته بودیم، اتاق کوچکِ خیلی محقّری بود. بعد از سلام و علیک ایشان اول یک انگشتر به شهبانو [فرح پهلوی] داد و گفت این را بدهید برای حفاظت از پادشاه. بعد هم گفت پیام من این است، دستش را زد به عمامه‌اش که روی سرش بود و گفت «به شاه بگویید عمامه ما علما را بگیرید ببندید به لوله تفنگ های ارتش ایران» منظورشان چه بود؟ یعنی اتحادی پیدا شود بین علما و حکومت ایران و نگذارید که همه نظام به هم بخورد وگرنه فاجعه بزرگی برای شیعه، برای عراق، برای ایران خواهد بود. این پیامِ آیت‌الله خویی بود». 📚 حکمت و سیاست، خاطرات دکتر سید حسین نصر ص256 و 257 ✔️ تبصره: این ماجرا به نقل از «سید حسین نصر» است، ولی برخی چنین جریانی را قبول ندارند‌. @Nardebane_feghahat
✔️ (3) 🔸 «سید حسین نصر» در مورد انگشتر اهداییِ مرحوم خویی می‌گوید: «یک انگشترِ عقیق بود، طلا و اینها نبود، از این انگشترهای مذهبی که خودش نقره است، چون مسلمانانِ متدیّن طلا به کار نمی‌برند به عنوان زینت. نقره بود و یک نگین زیبا که عقیق قرمز کم‌رنگ بود. من همان وقتی که آیت‌الله خویی آن را به شهبانو دادند، آن را دیده بودم و فکر می‌کنم روی آن نوشته بود: "یداللّه فوق ایدیهم"» ✔️ تبصره: باید توجّه داشت که برخی از شاگردان مرحوم آیت‌الله‌ خویی(ره) اساساً ماجرای اهدای انگشتر را دروغ می‌دانند. @Nardebane_feghahat
✔️ (4) ❓در زمان حیات آیت‌الله خویی داستان معروفی نقل می‌شد که ایشان در دیدار خود با فرح، انگشتری به وی هدیه داده بودند. اساسا چنین داستانی صحت دارد؟ ✔️ پاسخ آیت‌الله اشرفی شاهرودی: 🔹 اصل دیدار با فرح بوده است، اما آیت‌الله خویی بنده خدا در شرایطی بود که بی‌اختیار با آن دیدار مواجه شد. مأموران در را باز کردند و با فرح وارد شدند. من یادم نمی‌رود آن زمان شاهرود بودم و بعد از انقلاب، بر سر این داستان، سر و صداها شدّت گرفت. مردم شاهرود، سبزوار، گرگان و مازندران و مرحوم پدر ما مقلد آیت‌الله خویی بودند. هرشب بعضی با لباس پاسدارها می‌رفتند در روستاها و همین نامه را پخش می‌کردند که بله شاه به آیت‌الله خویی نوشته که: «انگشترِ اهدایی شما که در نگین آن نوشته یدالله فوق ایدیهم، توسط بانو فرح رسید و متشکرم» بعد این اشخاص می‌گفتند ای مردم بدانید آیت‌الله خویی کافر و فاسق شده است و نباید از او تقلید کنید! 🔸 کار به جایی رسید که امام جمعه‌ی ساده‌ی ما در شاهرود، در خطبه‌های نماز جمعه همین حرف را گفت که از چنین کسی نباید تقلید کرد. من تلفن را گرفتم و به امام جمعه زنگ زدم. گفتم: شیخ از خدا نمی‌ترسی؟! من تو را آدم متدیّنی می‌دانستم، آخر از کجا بر تو ثابت شد که این مسئله، راست است؟ تو که اهل فضلی! اگر بر فرض هم این کار را کرده باشد، مگر کفر یا فسق است؟! 🔹 بعد گله کردم به آقای توحیدی که از بستگان امام جمعه بود و به ایشان اعتراض کردم. آقای توحیدی گفت چرا آیت‌الله خویی از خودشان دفاع نمی‌کند تا قضیه برای دیگران روش شود؟! 🔸 من خدمت آیت‌الله خویی نامه نوشتم و آن را فرستادم. آیت‌الله خویی در جواب رسماً نوشتند که من وصیت کردم این ورقه را در کفن من بگذارند و من در پیشگاه خداوند، دروغگویان را محاکمه خواهم کرد و به خداوند شکایت می‌کنم. 🔹 حتی اصحاب آیت‌الله خویی هم در ایران، جرات نکردند همین را از ایشان سوال کنند. ولی من خدمت ایشان فرستادم و جواب که آمد، وکلای آیت‌الله خویی آن را از من مطالبه کردند، گفتم در جوابیه اسم مرا نیاورید و آن‌ها این نامه آیت‌الله خویی را به عنوانِ تکذیب تکثیر کردند. 🔸 مرحوم آقای لواسانی به من زنگ زد که آقای اشرفی! امام خمینی به شما خیلی علاقه دارد. این نامه را که منتشر کردند، می‌دانید معنایش چیست؟ گفتم نه. گفت امام خمینی منکر این قضیه است، اما آنهایی که این داستان را بر سر زبان‌ها انداختند، پدرت را فردا در می‌آورند! 🔹 من هدفی جز پاک کردن دامن یک فقیه اهل بیت (علیهم‌السلام) را نداشتم و با انتشار این نامه، اثرِ بدی به من بار نشد. البته بعداً مرحوم آقای لواسانی به من تلفن زدند که شخص امام، مقام آیت‌الله خویی را تهذیب نموده و گفته‌اند مقصود در سخنان من، آیت‌الله خویی نبوده است. 🔸 بعدها معلوم شد که داستان انگشتر بخشی به فرح توسط آیت‌الله خویی را باندِ مهدی هاشمی درست کردند و آن را رواج دادند. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) 🔹 آیت الله خویی در این زمینه گفته بود: «طبق اخبار واصله، عیادتی که در روز عید غدیر از اینجانب به عمل آمده است مورد تفسیرهای مختلف گردیده. بدین وسیله اعلام می‌نمایم که ما بر حسب وظیفه شرعی، موقع را مغتنم شمرده، مقاصد مشروعه و خواسته‌های ملّتِ نجیب و مسلمان ایران را تذکّر داده و شدیدا نسبت به حوادث ناگوار و فجایعی که در کشور ایران رخ داده، اعتراض نمودیم. 📚 گونه‌شناسی رفتار سیاسی مراجع تقلید، سید حسن هاشمیان‌فر، ص224 @Nardebane_feghahat
✳️ (6) 🔹 دستخط آیت‌الله خویی به ادعای اهدای انگشتر به فرح پهلوی منبع: @khaketeshneh @Nardebane_feghahat
📚 حیات علمی در روزگار سامانیان (تاریخ فرهنگی خراسان در قرن سوم و چهارم هجری) ✍ احسان ذنون ثامری/ ترجمه: جمال اشرفی 🔸 به تازگی با چنین کتابی آشنا شده‌ام. به نظر می‌رسد که مطالب مفید و قابل‌ِ استفاده‌ای داشته باشد. امیدوارم توفیقِ خواندنِ آن را داشته باشیم. @Nardebane_feghahat