✳️ #رؤیت_هلال (31)
✔️ باطل بودن روزه معصومین (علیهم السلام) با قبولِ اعتبارِ رؤیتِ هلال با دوربین و تلسکوپ
◾️ آیتالله #سیستانی (حفظه الله):
🔸 «اگر مبنا در دخول شهر عبارت باشد از ظهور هلال در افق بهگونهای که قابل رؤیت باشد حتی با قویترین تلسکوبها و ابزار نزدیککننده باید گفت لازمه چنین مبنایی آنست که روزه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)، عید فطر، حج و سایر اعمالی که دارای ایام خاصی در ماه است در بیشتر اوقات در روزهای حقیقی واقع نشود.
🔹 چرا که روشن است ایشان بر «رؤیت متعارف» بر تعیین آغاز ماههای قمری اعتماد میکردهاند؛ در حالیکه بهندرت هلال را بهصورت واضح با چشم مجرد و در ارتفاع مناسب در شب میدیدهاند و اینگونه نبوده است که در شب گذشته، هلال بوسیله ابزار قوی نزدیککننده قابل رؤیت باشد! آیا میتوان به چنین لازمهای پایبند بود؟!»
📚 أسئلة حول رؤیة الهلال مع أجوبته ص41-42
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ دو پرسش از آیت الله سید علی میلانی
❓ آیا در دورهای که شما شاگرد مرحوم آیتﷲ سید محمد روحانی(ره) بودید نظرشان مبتنی بر انسداد بود؟
🔹 بله. عوض نشده بود. ایشان مذاقشان بهگونهای بود که سعی میکردند نظرات آخوند را توجیه کنند و خیلی به آخوند اعتقاد داشتند. دوره درسی ایشان جمع و جورتر از آقای وحید بود.
❓آقای وحید که انفتاحی هستند؟
🔸 بله ایشان حجیت خبر واحد را با سیره عقلائیه تمام میدانند.
#اصول
#انسداد
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم طبرسی نوری (ره):
🔸 اخباری که وارد شده است به اینکه: «أول ما خلق الله هو القلم أو الماء أو غير ذلك»،محمولند بر اَوّلیّتِ اضافيّه.
🔹 و آنچه در اخبار مستفیضه - بلکه متواتره - وارد شده است که: «أول ما خلق الله نور جناب خاتم النبيين و اهل بیت طاهرین اویند» محمولند بر اَوّلیّت حقيقيّه.
🔸 و در اخبار نیز شاهد بر این جمع و قرینه بر آن ثابت است، پس منافاتی در اَخبار نخواهد بود، چنان که ظاهر است بر اهل بصیرت.
📚 کفایة الموحدین ج1 ص370
@Nardebane_feghahat
✔️ علامه مجلسی(ره):
🔹 ...خبر «أول ما خلق الله العقل» ما وجدته فی الأخبار المعتبرة و إنما هو مأخوذ من أخبار العامة و ظاهر أکثر أخبارنا أن أول المخلوقات «الماء» أو «الهواء» کما سیأتی فی کتاب السماء و العالم نعم ورد فی أخبارنا أن العقل أول خلق من الروحانیین و هو لا ینافی تقدم خلق بعض الأجسام علی خلقه.
@Nardebane_feghahat
✔️ گاهی با حذف حرف جر، برداشت دیگری از کلام میشود؛ مانند فعل «رغب» که با دو حرف جر متعدی میشود با دو معنای کاملاً مخالف هم!
در اینگونه موارد نمیتوان حرف جر را حذف نمود، مثلا:
🔹 «رَغِبْتُ عن اَنْ تقومَ» از ایستادنِ تو بدم آمد.
🔸 «رَغِبْتُ فی اَنْ تقومَ»: از ایستادنِ تو خوشم آمد.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #اجتهاد_و_تقلید (۸)
✔️ شیخ عبدالکریم حائری یزدی میفرماید:
🔸 «جواز التقلید فی مسألة یعتقد المقلد بخطأ المجتهد فیها و عدم العبرة بنظره فی غایة الاشکال والمسلّم من ادلة جوازه او وجوبه انّما هو فیما اذا لم یکن الامر کذلک فتدبّر!»
📚 درر الفوائد ص: ۴۴۸
فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله سید موسی #شبیری_زنجانی:
🔹 اگر طلبهای با استعداد باشد، به نظرم با ملاحظه دو کتاب، عمده اصول را یاد میگیرد: یکی «کفایه» مرحوم آخوند خراسانی و دیگری «دُرر الأصول» مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، چون دو سبک اصول است.
🔸 حاج شیخ در دُرر الأصول از اصول استادش آسید محمد فشارکی استفاده کرده است و خودش هم ابتکاراتی دارد و کفایه هم سبک اصول مرحوم آخوند است. اگر این دو کتاب با دقت مطالعه شود، چندان نیازی به اصول دیگران که حشو و زوائد دارد، نخواهد بود.
📚 جرعهای از دریا، ج3، ص407
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری (ره):
🔸 أما المستحب من التقية فالظاهر وجوب الإقتصار فيه على مورد النص، و قد ورد النص بالحث على المعاشرة مع العامة و عيادة مرضاهم و تشييع جنائزهم و الصلاة في مساجدهم و الأذان لهم، فلا يجوز التعدي عن ذلك إلى ما لم يرد فيه النص من الأفعال المخالفة للحق، كذمّ بعض رؤساء الشيعة للتحبب إليهم.
📚 رسالة فی التقیة ص41
#فقه
#تقیه
@Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
(به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی)
4 جلسه
رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 1.mp3
6.86M
✅ جلسه اول
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 وجه تسمیه آن حضرت به «زهراء»
🔹 آیا می توان نام «الزهراء» یا «فاطمة الزهراء» را بر فرزندان خود گذاشت؟ آیا جایز است؟
🔹 معنای صدیقه بودن آن حضرت
🔸 آیا آیه تطهیر اراده تکوینی خداست یا اراده تشریعی؟
🔹 معنای لقب «صدیقه»
🔸 اشکالی به آقایان: محمد حسین فضل الله، وائلی، سید کمال حیدری
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 2.mp3
6.52M
✅ جلسه دوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 شرح خطبه امیرالمؤمنین (علیه السلام) هنگام دفن فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 4.mp3
2.41M
✅ جلسه چهارم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 ازدواج نور با نور؛ ازدواج علی (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🔹 احتمالات محل قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) + علامه مجلسی کدام احتمال را قویتر می داند؟
🔸 اگر امیرالمؤمنین (علیه السلام) نبود، کفوی برای صدیقه طاهره وجود نداشت
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 3.mp3
5.9M
✅ جلسه سوم
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 چه کسی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را غسل داد؟ + تعجب مفضّل از این مسأله
🔹 «أخذ بتلابیب عمر» در مورد حضرت زهرا (س) به چه معناست؟
🔸 روایتی درباره نفرین نمودن حضرت زهرا (سلام الله علیها) و اتفاق عجیبی که در مسجد اتفاق افتاد
🔸 امّ ایمن و طعام بهشتی
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ #صاحب_جواهر (ره):
🔸 اگر خمس،به سيّد غَنى داده شود،كفايت نمى كند.
📚 مجمع الرسائل(فارسی) ص523
#فقه
#خمس
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج اصول آیت الله #سبحانی
18 آبان 1388
❓إن قلت: «قول لغوی» مفیدِ ظن است و اصل در ظن، عدم حجیت است.
✔️ قلنا: این کلام در حقیقت، نوعی بی لطفی در مورد اهل لغت است و کلامی است نادرست. همه علما خودشان در مقام عمل به لغت مراجعه میکنند. اشکال اینگونه حل میشود که قول یک لغوی حجت نیست ولی اگر انسان اهل لغت و ادبیات باشد و در معنای یک کلمه به اهل لغت مراجعه کند میتواند به یقین برسد و این همان «اطراد» است که برای فهم معنای حقیقی لفظ مورد استفاده قرار میگیرد.
🔸 از این رو ما در «حجیتِ قولِ لغوی» قائل به تفصیل هستیم که قول یک نفر موجب یقین نیست ولی قول جمعی از ایشان با هم انسان را به قطع میرساند.
#اصول
@Nardebane_feghahat
❓سؤال: آیا خداوند قادر بر تغییر حوادثی که در گذشته رخ دادهاند هست؟
اگر خداوند بر تغییر حوادث گذشته قادر نباشد، در نتیجه قدرت خداوند، مطلق نیست؛ پس شما چگونه قدرت خداوند را مطلق میدانید؟
✔️ پاسخ استاد حشمت پور:
🔹 فرض کنید یکی از حواث گذشته انسان باشد. زید در گذشته موجود بوده و بعد از مرگ وارد عالم برزخ شده است و دیگر در دنیا موجود نیست. حال سؤال این است آیا خداوند میتواند در دنیا او را تغییر دهد؟ چون در برزخ موجود است خداوند میتواند او را تغییر دهد اما با وجود اینکه در دنیا نیست میتواند تغییرش دهد؟
🔸 پاسخ این است که زید در دنیا موجود نیست لذا تغییر پذیر نیست نه اینکه خداوند قدرت ندارد. این قضیه درست مثل این است که به ما گفته شود چیزی که نیست ببین و بگوییم نمیتوانم ببینم و این به معنای نابینا بودن من نیست.اگر گفته میشود خداوند نمیتواند گذشته را تغییر دهد به این معنا نیست که قدرت ندارد یا ناقص است بلکه این امر چیزی نیست که قدرت خداوند به آن تعلق بگیرد، همانطور که من معدوم را نمیبینم به معنای نابینا بودن من نیست بلکه به این معناست که آن چیزی نیست که قابل دیدن باشد. پس نسبت به وجود زید که در برزخ حاصل است و خداوند قادر بر تغییرش هست اما نسبت به وجود زید در گذشته چون موجود نیست ممکن نیست که متعلق قدرت خداوند واقع شود. نقص از جانب این موجود است نه از جانب خداوند.
@Nardebane_feghahat
ضمان در عقد مقبوض به عقد فاسد .mp3
1.01M
🔸 آیا در مقبوض به عقد فاسد (بیع فاسد)، در صورت تلف شدن بدون تعدّی و تفریط، ضمان وجود دارد؟
🔹 چرا دلالت «علی الید ما أخذت حتی تؤدی» بر ضمان داشتن در مقبوض به عقد فاسد، تامّ نیست؟ سند آن چطور است؟
🔸 توضیحی پیرامون روایت «من أتلف مال الغیر فهو له ضامن»
🎧 خارج فقه مرحوم آیت الله سید هادی میلانی (رضوان الله تعالی علیه)
#مکاسب
#فقه
@Nardebane_feghahat
باب مستقي العلم.pdf
432.6K
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّ مُسْتَقَى الْعِلْمِ مِنْ بَيْتِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهم السَّلام)
باب: سرچشمه علم از خانه آل محمد (علیهم السلام) است
فایل صوتی ⬇️
باب مستقی العلم .mp3
5.18M
✳️ #اصول_کافی
☑️ #کتاب_الحجة (25)
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّ مُسْتَقَى الْعِلْمِ مِنْ بَيْتِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهم السَّلام)
باب: سرچشمه علم از خانه آل محمد (علیهم السلام) است
+ شخصیتِ یحیی بن عبدالله صاحب الدیلم
+ صباحبن یحیی
+ حارث بن حصیره
+ حکم بن عتیبه
+ زراره در ابتدا شیعه نبوده است
+ توضیحی پیرامون منطقه ثعلبیه و شهر کوفه
🎧 فایل صوتی
رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
باب انه لیس شیء من الحق1.pdf
499.1K
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْحَقِّ فِي يَدِ اَلنَّاسِ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ بَاطِلٌ
فایل صوتی ⬇️
@Nardebane_feghahat
باب انه لیس شیء من الحق 1.mp3
6.04M
✳️ #اصول_کافی
☑️ #کتاب_الحجة (26)
🔹 اصول کافی، كِتَابُ الْحُجَّةِ.
بَابُ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْءٌ مِنَ اَلْحَقِّ فِي يَدِ اَلنَّاسِ إِلاَّ مَا خَرَجَ مِنْ عِنْدِ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ لَمْ يَخْرُجْ مِنْ عِنْدِهِمْ فَهُوَ بَاطِلٌ
+ ردی بر حدیث «أصحابی کَالنُّجُومِ بِاَیِّهِمْ اقْتَدَیْتُمْ اهْتَدَیْتُمْ»
+ سلونی قبل ان تفقدونی
+ بُتریه چه اعتقاداتی داشتند؟
+ سلمة بن کهیل و حکم بن عتیبه چه افرادی بودند؟
🎧 فایل صوتی
رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ واجب مطلق و مشروط
🔸 واجب مشروط: واجبی است که مشروط به شرطی است.
مثال: رفتن به حج مشروط به داشتن استطاعت می باشد و بدون داشتن استطاعت حج بر فرد واجب نمی باشد
🔹 واجب مطلق: واجبی است که در هر صورت واجب می باشد و مشروط به شرطی نیست.
مثال: هنگام فرا رسیدن وقت اقامه نماز. انجام آن مشروط به طهارت از حدث و خبث نیست و نماز واجب می شود چه مکلف طهارت داشته باشد و چه نداشته باشد لکن بدون طهارت نماز وی صحیح نمی باشد.
#اصول
@Nardebane_feghahat
🔸 آیت الله سیّد عزالدّین زنجانی (ره) یکی از مرجحات در باب روایات را آسانتر بودن آن میدانستند: «بُعِثْتُ بِالْحَنِیفِیةِ السمْحَةِ السهْلَةِ».
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
❓آیا پیامبر اکرم (ص) حق تشریع داشته است؟
✔️ آیت الله سید احمد #مددی( حفظه الله تعالی):
🔸 نظر ما در باب احکام این است که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) حق جعل دارند و این صریحِ روایات است و حدود 14 روایت در جایی است و بعضش صحيح است. در باب التفویض ائمة هم حدود 10 روایت است و در کافی 7 روایت داریم.
🔹 در باب ربا مثلاً یک ربا به قرآن ثابت شد و یک ربا به سنت.
🔸 در شب مبعث ظاهراً این اتفاق افتاده است: و ان الله لأبعث نبیه حتی تستکمله... ثم فوّض الیه جمیع ما یحتاج امته الی یوم القیامة و در بعضی از روایات آمده که ولایت تشریع در سائر انبیاء نبوده است و این از خصائص رسول الله (صلی الله علیه و آله) است و سرّ خاتمیت همین است. آن چه عرض کردم تماماً و بعینه در روایات صحیح است.
#اصول
#کلام
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید محمد حسینی زنجانی:
🔸 «اجتهاد در بستر زمان و مکان» از آراء جمیله آقای خمینی(ره) است.
🔹 چون آنچه در گذر زمان تغییر میکند، موضوع است، نه حکم.
🔸 این که میگوییم «حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ» در مورد حکم است.
🔹 وگرنه موضوع تغییر میکند و بستگی به عرف دارد (در جایی که شرع بیان نکرده).
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
آيا براى تصحيح اعتقادات فرد مسلمان شيعه، استفاده از كتاب «اعتقادات» شيخنا الصدوق(قدس سرّه) كافى است؟
✔️ آیت اللّه #صافی_گلپایگانی(دام ظلّه):
🔸 در اصول اعتقادات مثل توحيد، نبوت، امامت و معاد، تطبيق اعتقادات با كتاب «اعتقادات» شيخ صدوق(قدس سرّه) و «اعتقادات» علّامه مجلسى(عليه الرّحمة) كافى است. همچنين مطالعه كتابى مانند: «حقّ اليقين» شبّر در اين جهت مفيد است. حقير نيز رساله اى مربوط به اعتقادات صدوق نوشتهام كه مطالعه آن نيز خالى از فايده نيست. واللّه العالم.
📚 معارف دین؛ج1 ص9و10
@Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ولادت حضرت باقر (علیه السلام)
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ أبی جعفر محمد بن علی (عَلَيْهَ السلام)
(به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی)
4 جلسه
رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الامام الباقر1.mp3
4.28M
✅ جلسه اول
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مولد ابی جعفر امام باقر (عَلَيْهَ السلام)
🔸 نسب امام باقر (علیه السلام) هم به امام حسن مجتبی(ع) می رسد و هم به سیدالشهدا (ع)
🔹 فرق معجزه با کرامت
🔸 کرامت مادر آن حضرت
🔹 آیا تقسیم عصمت به صغری و کبری صحیح است؟
🔸 آیا معنای «صدیقه» در مورد مادر آن حضرت، اشاره به عصمت ایشان دارد؟
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat