eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 می خواهم چند خطی در مورد زعیم الحوزة العلمية آيت الله السيد ابوالقاسم الموسوي الخوئي (قدس سره) بنویسم... 🔹 در روزگاری هستیم که هر شخصی ادعای علم و سواد دارد، ولی وقتی با او هم صحبت می شوی، می بینی که حتی به مصطلحات هم آشنا نیست و مصطلحات فقه و اصول و ادبیات را به اشتباه معنا می کند. و وقتی به او اشکال می کنی که 'آقا! این اصطلاح، با آن مطلبی که می گویی فرق دارد' ، برای توجیه حرفش در جوابت می گوید : لا "مشاحة فی الاصطلاح"!! در چنین روزگاری یکی از افرادی که هرگاه به نوشته های او و عظمت علمی او فکر می کنم، احساس می نمایم مرحوم آیت الله (ره) می باشد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آقای شیخ یوسف 1383/3/9 🔸 به همان نحوى كه بزرگان ديروز آرائشان مختلف بوده امروز هم آراء مختلف است. در ارتماس صائم در آب در روز ماه مبارك رمضان 5 تا نظريه است، از حرمت و قضاء و كفاره گرفته تا مباح بودن! از شورِ شور، تا بى نمكِ بى نمك. 🔹 برداريد اين شرح ارشاد كتاب الصوم بحث ارتماس را نگاه كنيد؛ يكى گفته حرام است و قضاء و كفاره دارد، يكى گفته حرام است قضاء دارد، يكى فرموده حرام است نه قضاء و نه كفاره دارد، يكى گفته كراهت دارد نه قضاء و كفاره ندارد، يكى گفته اصلا كراهت هم ندارد. فقه اين است! 🔸 حوزه‌هاى علميه بايد اينطور رشد كند، نه اينكه خدايى ناخواسته تا يك كسى يك مطلبى را گفت كه شايستگى گفتنش را هم دارد بلافاصله خداى ناخواسته ولو روى علاقه به دين، به آن اشكال كنيم؛ علاقه به دين بايد حساب شده باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ اهمیت مباحثه در دروس ☑️ آیت الله خامنه ای : 🔸 يعنی تمرين استادی. 🔹وقتی استاد درس می‌گويد آدم کتاب را که نگاه می‌کند خيال می‌کند مطلب را فهميده است، اما وقتی می‌خواهد به زبان بياورد می‌بيند لنگِ لنگ است. 🔹مباحثه شما را به لنگيتان آشنا می‌کند و شجاعت و گستاخی تعليم دادن می‌دهد چون هم‌مباحثه‌تان امروز شاگرد شماست و فردا هم شما شاگرد اوييد و قشنگ گوش می‌دهيد تا او برای شما خوب بيان کند. ☑️ آیت الله : 🔹عامل موفقیت افراد در مباحثه هم سطح بودن افراد مباحثه کننده است. 🔸اگر کسی که با او مباحثه می‌کنید از نظر علمی پایین تر از شما باشد طبیعتا از او نمی‌توانید استفاده لازم را ببرید 🔹 و اگر از شما بالاتر باشد در مقابل او حرفی ندارید و این باعث دلسردی شما می‌شود. ☑️ آیت الله : 🔸 درس بدون مباحثه مانند مال بی تجارت و بدون سود است . ✅ پ .ن : به نظرم باید در مباحثه ، بحث را از حفظ بیان کرد. این امر موجب می شود که ذهن تقویت شود. نباید گول دور و بری ها را بخوریم و با چند منبر رفتن خیال کنیم که به جایی رسیده ایم. لذتی دارد که ... رزقنا الله و ایاکم @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۶) 🔹 سه معیار برای آغاز ماه قمری بیان شده است که هر یک از آن ها دارای قائل است : 1⃣ نظریه ؛ که هیچ یک از مراجع شیعه در عصر حاضر قائل به این نظریه نیست. 2⃣ نظریه رؤیت ؛ که در مورد آن دو مبنا وجود دارد: الف) با چشم مسلح کفایت می کند. ب) با عین مجرده کفایت می کند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۷) ☑️ استاد حسینی گرگانی: 🔹 حلول ماه، با تولد آن نیست، بلکه با رؤیت است که معمولاً چند ساعت پس از ، ماه قابل‌ رؤیت می‌شود. ✅ پ.ن : تولد ماه لحظه ای است که ماه از بیرون می آید و رؤیت ماه وقتی است که ماهی که از محاق خارج شده قابلِ دیده شدن شود. معمولاً بین تولد ماه تا رویت ماه 12 تا 14 ساعت فاصله است. ناگفته نماند که امسال بین و رویت هلال حدود ۲۲ ساعت فاصله بوده است لذا این ساعاتی که بیان کردیم، به نحو معمول است و قاعده کلی نیست. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱۸) ☑️ درس خارج استاد اشرفی 96/06/15 🔹 در بعضی نوشتارها آمده است که در عربستان، رؤیت هلال ماه را ملاک دخول ماه شرعی قرار نداده اند بلکه را ملاک برای دخول ماه شرعی قرار داده اند، لکن به نظر فقهای إمامیّه و اکثر أهل سنّت ملاک در ثبوت ماه شرعی، رؤیت هلال است یعنی ماه باید به حدّی برسد (حدود هفت درجه) که قابل رؤیت برای اهل زمین باشد. ✅ پ.ن: این امر یکی از مسائلی است که گاهی موجب اختلاف تعیین اول ماه بین ایران و عربستان می گردد. @Nardebane_feghahat
✅ لطیفة 🔹 جاء رجلٌ الی نحویٍّ فقال: اَنا ذاهبٌ من "مدینة" الی "الْمکة" فهل لک من حاجة؟ 🔸فقال النّحوی: حاجتی منک أن تَنْقُلَ الالفَ واللامَ من‌ "المکة" الی"مدینة"! @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #رؤیت_هلال (۱۷) ☑️ استاد حسینی گرگانی: 🔹 حلول ماه، با تولد آن نیست، بلکه با رؤیت است که معمولاً
✳️ (۱۹) 🔹 نظریه بین فقهای شیعه طرفدار چندانی ندارد. 🔸 معتقد بوده که: "آقای (ره) در ابتداء نظر مبارکشان این بوده که شروع هر ماه قمری با تولد آن محقق می گردد. ولی بعدها وقتی ادله رؤیت را دیدند از آن عدول کردند". 🔹 ظاهرا خود ِ فضل الله تولد ماه را کافی می داند. 🔸 اگر تولد ماه معیار باشد، بیشتر مشکلات و اختلافات رویت هلال حل می گردد. ✳️ (۱۹) 🔹 نظریه بین فقهای شیعه طرفدار چندانی ندارد. 🔸 معتقد بوده که: "آقای (ره) در ابتداء نظر مبارکشان این بوده که شروع هر ماه قمری با تولد آن محقق می گردد. ولی بعدها وقتی ادله رؤیت را دیدند از آن عدول کردند". 🔹 ظاهرا خود ِ فضل الله تولد ماه را کافی می داند. 🔸 اگر تولد ماه معیار باشد، بیشتر مشکلات و اختلافات رؤیت هلال حل می گردد، زیرا منجمین به راحتی و بدون هیچ اختلافی زمان تولد ماه را تشخیص می دهند. 🔹 یکی از ادله قائلین به رؤیت، روایاتِ "صم للرؤیه و افطر للرویه" است که سابقا در کانال آورده بودیم. @Nardebane_feghahat
(۲۰) 🔸 فقیهانی که نظریه را نپذیرفته اند و رؤیت را ملاک قرار داده اند، به آیه شریفه  "يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ " استناد کرده اند و گفته اند: آن هلال هایی که مردم از آن سوال می کردند و پاسخ می شنیده اند، همین هلال های محسوس بوده است. 🔹 همچنین به روايت "صم للرؤية و افطر للرؤية" استناد کرده اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۱) ☑️ و دلایل او برای نظریه معیار بودن محاسبات نجومی : 🔸 مساله ماه ها مربوط به نظام خلقت و آفرينش است و پديد آمدن اين نظام پيش از خلقت انسان و چشم ها(!) بوده است. 🔸 لذا آغاز و پايان هر ماه تابع رؤیت ماه نيست و ارتباطى با ديده شدن يا نشدن هلال ماه ندارد. 🔹 اما اين كه در حديث شريف نبوى از مساله "رؤیت" سخن به ميان آمده است، در حقيقت اشاره به يكي از وسائل معرفت و علم دارد. 🔸 من گاهى كه با برخى از مردم در اين باره صحبت مى كردم مثالى عاميانه مي زدم؛ مثلا دوست تان به شما گفت اگر فلانى را ديدى مرا از وجودش مطلع كن، اما شما آن شخص را نمي بينى ولى آن فرد به وسيله تلفن با شما تماس مى گيرد و شما با اين مكالمه تلفنى علم پيدا مى كنى كه وى در شهر حضور دارد، در اين صورت آيا حضور وى را به دوست خود اطلاع نمى دهى؟ بله، حتما اطلاع مى دهى زيرا جمله "اگر آن فرد را ديدى" يعنى اگر از وجودش در شهر اطلاع پيدا كردى، پس رؤیت در اينجا ندارد. 🔹 در مساله هلال ماه نيز، رؤیت يكي از وسايل علم به آن است و ما مى بينيم كه در اين زمينه محاسبات نجومى دقيق تر از رويت هستند چرا كه در بسيارى از مواقع به علت آب و هواى نامساعد يا آلودگى هوا امكان رؤیت نيست و يا امكان خطاى در مشاهده وجود دارد. 🔸 به اين دليل من در اجتهادم بر استفاده از محاسبات دقيق علمى و نجومى در اين مساله تاكيد دارم و بر اين عقيده ام كه اگر بر طبق داده هاى علمى، صرف امكان رؤیت هلال در هر منطقه اى از عالم كه در جزئى از شب با ما مشترك است، مقدور باشد، حكم به ثبوت هلال و شروع اول ماه جديد مى كنيم. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۲) ☑️ یکی از دلائل قائلین به تولد ماه این است که: 1⃣ روایات دال بر رویت طریقیت دارد نه موضوعیت. 2⃣ تشریع مطابق با تکوین است. ✅ نظریه طرفدار چندانی ندارد و آقایان فضل الله و صادقی تهرانی قائل به آن بوده اند. فقها جواب های مفصلی به این نظریه داده اند و آن را باطل دانسته اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲۳) ☑️ سابقاً در کانال اشاره کردیم که آیت الله رویت با چشم مسلح را قبول ندارند. اضافه می کنم که در عین حال ایشان معتقد به رویت تقدیری هستند، بدین معنا که اگر شرایط جوّی مساعد نبود، ولی با توجه به اطلاعات نجومی بدانیم که اگر شرایط مساعد باشد، می توانیم در چنین حالتی با چشم، ماه را ببینیم ، برای اثبات هلال ماه جدید کافی است. @Nardebane_feghahat