eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5855060341741850214.mp3
6.5M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... جلسه سوم 🔸 «أو» به معنای «بل» (اضراب) در قرآن 🔹 لولا البکاء أو لولا بکاء زین العابدین(علیه‌السلام) لاندرست ثورة الحسین (علیه السلام) 🔸 خطبه فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در هنگام عیادت زنان مهاجرین و انصار 🔹 توضیحی پیرامون أسناد این خطبه 🔸 نکته‌ای ادبی از مطول 🔹 شرح علامه مجلسی پیرامون برخی از فرازهای این خطبه 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5857312141555535800.mp3
33.31M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... جلسه چهارم 🔸 روایت نبویِ «سین بلال عند الله شین» 🔹 عددِ عیادت‌کنندگان مذکور نیست 🔸 سه نظر در مورد علت عیادت نساء مهاجرین و انصار 🔹 توضیح فراز‌های این خطبه توسط علامه مجلسی(ره) 🔸 ترابط بین عالم تکوین و تشریع 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (40) ❓ وقت غسل جمعه از چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ ✔️ پاسخ آیت الله وحید خراسانی: 🔸 وقت غسل جمعه از طلوع فجر دوم (اذان صبح) روز جمعه تا هنگام زوال (اذان ظهر) می‌باشد، و بهتر آن است که نزدیک به ظهر بجا آورده شود، واگر تا ظهر انجام ندهد احتیاط آن است که تا غروب (به قصد قربت مطلقه) بدون نیّت اداء و قضاء بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد، و کسی که می‌داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می‌تواند روز پنج شنبه غسل را رجاءً انجام دهد. @Nardebane_feghahat
✳️ (41) ✔️ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (قدس سره الشریف): 🔹قد يستدلّ على نجاسة الكافر بقوله تعالىٰ: «كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللّٰهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذِينَ لٰا يُؤْمِنُونَ» {انعام 125} بتقريب أنّ «الرجس» فيها بمعنى النجاسة. و لكنّه يرد عليه أنّ الرجس في هذه الآية كسائر الموارد التي استعمل فيها في الكتاب يكون بمعنى القذارة الباطنية التي يعبّر عنها في الفارسية بـ«پليدى»، و الإجماع المدّعى علىٰ كونه في الآية بمعنى النجاسة غير حجّة، لأنّه لا معنى لحجّية الإجماع في اللغة إلّا أن يرجع إلىٰ الإجماع في الحكم. 📚 تفصیل الشریعة (النجاسات و أحكامها) ص207 و 208 @Nardebane_feghahat
✳️ (42) ✔️ شیخ بهایی (رضوان الله علیه): اگر جُنُب روزه واجبی داشته باشد و‌ غسل ارتماسی کند، آن غسل باطل است. 📚 جامع عباسی ص274 @Nardebane_feghahat
✳️ (43) ✔️ مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم (قدس سره): 🔸 لو قلنا بحرمة دخول الجنب علی الأئمة(علیهم السلام) و تمّت دلالة الأخبار و سندها، لم يمكن المناقشة في ذلك بالنقض بأزواجهم و أولادهم و جواريهم و خدمهم، حيث إنهم في بيوت الأئمة (عليهم السلام) و كانوا يحتلمون أو يجنبون يقيناً و لم يرد في رواية أمرهم بإخراج الجنب منهم عن البيت و منعه عن الدخول فيه. 🔹 و الوجه في عدم ورود النقض بذلك أن المحرّم على ما يستفاد من الروايات دخول الجنب من الخارج عليهم أو في بيوتهم، و أما من صار جنباً في بيتهم (عليهم السلام) فهو ممن لا تشمله هذه الأخبار قطعاً. 📚 موسوعة السیّد الخوئي(ره) ج6 ص323 فقه @Nardebane_feghahat
▪️تعزية... 🔸 نتقدم إلى ساحة القداسة، ولي أمر المسلمين الإمام المهدي (صلوات الله عليه وعجّل الله فرجه الشريف) بأصدق التعازي والمواساة بمناسبة ذكرى استشهاد جدته الصدّيقة الكبرى فاطمة الزهراء (صلوات الله عليها) كما نتقدم إلى مراجعنا العظام العدول بخالص العزاء وإلى الأمة الإسلامية كافة. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد (مدظله العالی) ۱۴۰۱/۹/۱۲ 🔹 مرحوم علامه (رحمه الله) یک دوره سه‌گانه در اصول دارد، شبیه حلقات. یک دوره مقدماتی دارد به نام «مبادی الوصول». «تهذیب الوصول» متوسط است، «نهایة الوصول» هم مرحله اخیر است یعنی ایشان سه کتاب نوشته است. @Nardebane_feghahat
✳️ (44) ✔️ حدث اصغر در بین غسل ✔️ آیت الله وحید خراسانی (مدظله العالی): 🔸 اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند ـ مثلا بول كند ـ بنابر احتياط واجب غسل را تمام كند و اعاده نمايد و وضو هم ضميمه كند مگر اين كه از غسل ترتيبى به غسل ارتماسى عدول كند. @Nardebane_feghahat
✳️ (45) ✔️ شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم! 🔹 مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در باب «استحباب الوضوء بمد من ماء والغسل بصاع، وعدم جواز استقلال ذلک» چند روایت را آورده است. 🔸 در روایت نخست سیره قولی و در روایت دوم سیره عملی رسول خدا (ص) در باره میزان مصرف آب در وضو و غسل بازتاب یافته است. طبق روایت اول پیامبر اکرم (ص) برای وضو یک مدّ؛ یعنی هفتصد و پنجاه گرم آب و برای غسل یک صاع؛ یعنی سه کیلو آب مصرف‌ می‌کرد. 🔹 طبق روایت دوم حضرت تاکید فرمود که وضو باید در نهایت با هفتصد و پنجاه گرم آب و غسل با سه کیلو انجام شود. آن گاه پیش‌بینی فرمود که اقوامی‌ می‌آیند و این میزان را اندک‌ می‌شمارند. آنان بر سنت من نیستند! 🔹 پیداست همان گونه که مرحوم شیخ در عنوان باب آورده است،‌ نمی‌توان از روایت وجوب مصرف آب به میزان اعلام شده در وضو و غسل را برداشت کرد، بلکه مفاد آن استحباب است. 🔸 این گفتار آن حضرت ناظر به شرایط عادی و وجود آب به اندازه کافی در محیط زندگی است. حال اگر شرایط یک شهر یا کشور بحرانی باشد، آیا هم چنان از آن استحباب برداشت‌ می‌شود؟! ✍️ حجت‌الاسلام علی نصیری 👈 ادامه متن: https://b2n.ir/b87132 @Nardebane_feghahat
✳️ (46) 🔹 استحباب الغسل بصاع من الماء، اتّباعا لفعله (عليه السّلام)، و ليس واجباً، بل الواجب الغسل بما يحصل مسمّاه من غير تقدير. 📚 كشف الالتباس عن موجز أبي العباس، الصيمري البحراني، الشيخ مفلح ج1 ص193 @Nardebane_feghahat
✳️ (47) 🔹 متأخرین (بعد از مرحوم علامه حلی) معتقد شدند که آب چاه به صرفِ ملاقات با نجس، نجس نمی‌شود. ✔️ نکته: اگر نجاستی داخل چاه شود و باعث تغیّر آب چاه گردد، همگان معتقدند که آب چاه نجس می‌شود. این اختلافی که وجود دارد، در فرضِ عدمِ تغیّر است. @Nardebane_feghahat
🔸 قال المنصور: إن من بركاتنا على المسلمين إرتفاع الطاعون عنهم في أيامنا! فقال له بعض مَن حضر: أبى اللّه أن يجتمع الطاغوت و الطاعون! 📚 الكشكول، الشيخ البهائي ج3 ص341 @Nardebane_feghahat
✳️ (48) ✔️ مرحوم آیت الله سید محسن حکیم(ره): 🔹 إن تبعية ظرف الخمر له بإنقلابه خَلّاً من ضروريات ما يستفاد من نصوص الطهارة بالإنقلاب.   📚 مستمسک العروة الوثقی ج2 ص127 @Nardebane_feghahat
✳️ (49) ✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 97/08/29 🔹 شیخ طوسی (قدس الله نفسه الزکیه) می‌فرماید: «یکره علی الجنب الأکل و الشرب الا أن یبادر بالمضمضه و الاستنشاق» این فرمایش شیخ طوسی است. می‌گوید أکل و شرب در حال جنابت مکروه است، اما اگر مضمضمه و استنشاق کند، کراهت مرتفع می‌شود. 🔸 و محقق حلی (قدس الله نفسه الزکیه) هم همین مطلب را می‌فرماید که اکل و شرب از مکروهات است در حال جنابت. 🔹 و علامه حلی (قدس الله نفسه الزکیه) می‌فرماید: «یکره الاکل و الشرب الا بعد المضمضه و الاستنشاق» @Nardebane_feghahat
✳️ (50) ❓ خواندن هفت آیه بر جنب مکروه است یا هفتاد آیه؟! ✔️ درس خارج فقه استاد سید کاظم مصطفوی 97/09/03 🔸 «سألته عن الجنب هل یقرء القرآن قال ما بینه و ما بین سبع آیات» جنب قرائت بکند تا هفت آیه. این روایت، هفت آیه را اعلام کرده. 🔹 در روایت دیگری آمده: «قال سألته عن الجنب هل یقرء القرآن قال سبعین آیه» هفتاد آیه می‌تواند بخواند. 🔹 سید الحکیم (قدس الله نفسه الزکیه) می‌فرماید: ظاهر و قریب این است که این دو تا روایت یکی باشد. «تصحیف» رخ داده بین «سبع» و «سبعین». تصحیف یعنی یک کلمه تغییر کرده باشد. سند تقریباً همان سند است و متن همان متن است. می‌تواند «سبع» سعبین شده باشد. لذا بحثی نیست و همان هفت درست است و هفتاد تایی در کار نیست. ✔️ قاعده حمل بر مراتب 🔹 ولیکن اگر ما بخواهیم به ظاهر روایت جمود کنیم و هر دو را درست بدانیم همان‌طور که شیخ طوسی قدس الله نفسه الزکیه هم این را تلقی فرموده‌اند و به مضمون هر دو حکم اعلام کرده‌اند اما حکم احتیاطی! «الاحتیاط» فرموده است جمع بین این دو تا روایت حمل بر مراتب است. 🔸 در استحباب و در کراهت اگر تعدّدِ بیان بود (یکی ییشتر و یکی کمتر) تعارضی نیست {بلکه} حمل بر مراتب می شود. 🔹 بنابراین برای جمع این دو روایت از باب حمل بر مراتب می‌گوییم «سبعین» أشد کراهةً است. 🔸 {اگر تعدّدِ بیان بود} اگر مکروه بود، أشد می‌شود و اگر استحباب بود آکد می‌شود. 🔹 لذا سید طباطبایی هم به این مطلب اشاره دارد، می فرمایند: قرائت «سبعین» أشد کراهة است (حمل بر مراتب کرده است). 🔸 {پس} هر دو روایت را گرفتیم. تعارض هم نیست. حمل بر مراتب کردیم که بیشتر از «سبع» أخف است و بیشتر از «سبعین» أشد کراهة است. @Nardebane_feghahat
✳️ (51) ❓این که گفته می‌شود: «خواندن بیش از هفت آیه از قرآن مجید برای حائض و جنب مکروه است» آیا به این معناست که نخواندن آن بهتر از خواندن است یا مراد این است که ثواب قرائت او از غیر حائض و غیر جنب کمتر است؟ ✔️ پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی: 🔸 به این معناست که ثوابش کمتر از ثواب خواندن قرآن در غیر حالت جنابت و حیض است، نه این که نخواندن، بهتر از خواندن است. @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله سيد حسن موسوى اصفهانى (صاحب کتابِ ثقات الرواة) از جمله افرادی بوده که اصرار داشته است بر شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) طبق روایت 40 روز (یعنی: چهل روز بعد از شهادت پیغمبر صلی الله علیه و آله) @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص170تا 172 @Nardebane_feghahat
بحارالأنوار ج43 ص198 تا 200 @Nardebane_feghahat
4_5866037908783238895.mp3
8.5M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و... جلسه پنجم 🔹 اختلافی در مبدأ تاریخ، منشأ اختلاف برخی نقل‌ها شده است 🔸 تقیه در روایت یازدهم 🔹 در عبارت «أن قنفذ مولی عمر» مولیٰ به چه معناست؟ 🔸 حضرت مُحَسَّن (علیه‌السلام) 🔹 الغلط المشهور أفضل من الصحيح المهجور 🔸 توضیحی پیرامونِ «خَلَوْنَ» 🔸 چهل قبر در بقیع 🔹 تصمیم به نبش قبر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🔸 مخفی‌بودن قبر به معنای سلبِ مشروعیّت بود 🔹 از آنجا که از نظر فقهی می‌توان بر قبر هم نماز خواند، وصیت فرمود که حتی قبرش مخفی بماند 🔸 واکنش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به تصمیم آنها به نبش قبر 🔹 شمشیر ذی‌الفقار در بحارالأنوار 🔸 «ابوعبیدة الجرّاح» حفّار القبور بوده است 🔹 چرا در ماجرای هجوم جرأت کردند، اما در نبش قبر جرأت نداشتند؟ 🔸 خیانت‌‌هایی در نقل ابن‌عباس 🔹 طبق نقل ابن‌عباس «عباس بن عبدالمطلب» بر فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نماز خواند! 🔹 آیا قبر صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در زمان ظهور مشخص خواهد شد؟ 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (52) ✔️ علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن يونس، عن معاوية بن عمار قال: قلت لأبي عبد الله (عليه السلام): الرجل يبول وهو جنب ثم يستنجي فيصيب ثوبه جسده وهو رطب؟ قال: لا بأس. 📚 کتاب الکافی، الطهارة، ج۳ ص۵۳ 🔹 قال المجلسی(ره) في مرآة العقول (ج ١٣ ص ١٥٤): الحديث السادس: صحيح. قوله (عليه السلام): "لا بأس" أي مع عدم العلم بملاقاة الجزء النجس من الثوب للبدن الرطب. ✔️ شاید بتوان به مرحوم علامه مجلسی چنین پاسخ داد که: 🔹 الحديث غير ناظر إلى نجاسة الثوب، بل ناظر إلى ملاقاة الثوب للبدن الذي أصبح رطبا بسبب الاستنجاء والحال ان البدن طهر بعد الاستنجاء والرطوبة الباقية لا تؤثر على ملاقاة الثوب مادام عين النجاسة قد زالت من البدن بالاستنجاء وان كان مجنبا.. فتعليق صاحب (المرآة) مستغرب... @Nardebane_feghahat
✳️ (53) ✔️ در صورتی که حیوان نجاست‌خوار برای مدتی از خوردن نجاست بازداشته شود و تنها علوفه پاک به او خورانده شود، تمام احکام حیوان نجاست‌خوار برداشته می‌شود. این عمل در فقه «استبراء حیوانِ نجاست‌خوار» نام دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (54) ✔️ درس خارج فقه استاد اشرفی 98/12/06 🔹 نظریه مرحوم استاد خویی (ره) اين است كه: عمده دلیل بر طهارتِ بولِ حیواناتِ ثلاثه (اسب، الاغ و أستر) «سیره متشرعه» است که نسبت به بول و رَوْثِ این حیوانات ثلاثه (با توجه به شدت ابتلای به آن در سفر و حضر) معامله شیء طاهر را نموده اند و ملتزم به تطهیر لباس و بدن از بول و روث این حیوانات نشده اند. فلذا به قرینه این سیره قطعیه و فتوای مشهور فقها و موثقه ابن بکیر از زراره، می توان روایات ناهیه را حمل بر کراهت یا استحباب إجتناب از بول و روث این حیوانات کرد و برهان قوی همان سیره متشرعه است. سرانجام حکم به کراهت بول و روث این حیوانات قابل قبول است، و یشهد له ظهور لفظ الکراهة فی روایة زراره: عَنْ أَحَدِهِمَا فِي أَبْوَالِ الدَّوَابِّ تُصِيبُ الثَّوْبَ فَكَرِهَهُ. فَقُلْتُ: أَ لَيْسَ لُحُومُهَا حَلَالًا؟ قَالَ: بَلَى وَ لَكِنْ لَيْسَ مِمَّا جَعَلَهُ اللَّهُ لِلْأَكْلِ (وسائل الشيعة، الشيخ الحر العاملي، ج3، ص408، أبواب نجاسات، باب9، ح7، ط آل البيت) @Nardebane_feghahat
✳️ (55) 🔹 ما رواها‌‎ ‌‏«الـوسائل» عن الـقاسم بن عروة ـ وهو عندی معتبر ـ عن بکیر بن أعین، عن‌‎ ‌‏زرارة، عن أحدهما: فی أبوال الـدوابّ تصیب الـثوب: فکرهـه.‏ ‌‏فقلت: ألیس لـحومها حلالاً؟!‏ ‌‏فقال: «‌‏بلیٰ، ولکن لیس ممّا جعله اللّٰه تعالیٰ للأکل»‌‎ 🔸 ‌‏فإنّـه بالـنظر إلـیٰ هاتین الـروایتین، یظهر حکم هذه الـمسألـة أیضاً؛‌‎ ‌‏من أنّها طاهرة، ولکن لـمکان أنّ لـحومها تکون مکروهـة، تکون أبوالـها‌‎ ‌‏مکروهـة، فکأنّ الأبوال هنا کالأسآر فی تلک الـمسألـة؛ فی کونها بحسب‌‎ ‌‏الـحکم تابعـة اللحم.‏ 📚 تحریرات فی الفقه، سید مصطفی خمینی(ره)، کتاب الطهاره ج2 ص302 @Nardebane_feghahat
✳️ (56) ✔️ درس خارج فقه استاد مصطفوی 92/10/24 🔹 محمد بن یعقوب عن علی بن ابراهیم عن ابیه عن حماد عن حریز عن محمد بن مسلم که امام می فرماید: «و اذا کنت قد رأیته و هو اکثر من مقدار الدرهم فضیعت غسله و صلیت فیه صلاه کثیره فاعد ما صلیت فیه» اگر خون به اندازه درهم بود و قبلاً هم دیده بودی و بعد تطهیر نکردی و از آن نجاست غفلت کردید، «ضیعتَ غَسْلَه» یعنی از شستن و تطهیر غفلت کردید و نماز زیادی در آن خواندید، همه را اعاده کنید. 🔸 این حدیث هم از لحاظ دلالت و سند در نهایت استحکام است و هیچ شک و شبهه ای در سند و دلالت این دو تا روایت وجود ندارد. و کسی هم از فقهاء اشکالی در دلالت این دو حدیث داشته باشد. @Nardebane_feghahat