eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ترورِ ابن‌غضائری ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 ابن‌غضائری که با خط غلو خیلی تند برخورد می‌کند و به أدنی چیزی به آن‌ها حمله می‌کند، مقداری از آن هم در آن زمان ریشه‌های سیاسی داشته است- شیخ راجع به ابن غضائری پسر می‌گوید: «اُختُرم رحمه الله»، 🔹 ما برای اولین‌بار احتمال دادیم که فاطمی‌ها او را ترور کرده باشند، چون با مناقشاتی که ایشان در روایات می‌کرد، خیلی از زیربناهای فکری فاطمی‌ها به هم می‌خورد. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 دولتِ فاطمیون در مصر در آن زمان حکومت شیعی بودند. احکامشان همان احکام ماست، با این تفاوت که در «دعائم» روایاتی را که جنبه حکومتی دارد، انتخاب و تقویت کرده است. 🔹 اسماعیلیه چون حکومت تشکیل دادند بیشتر روی بحث‌های ولایی و حکومتی رفتند... چنانکه حوزه‌های علمیه ما تا قبل از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، احادیث اداری و حکومتی را کمتر متعرض می‌شدند اما بعد از آن بیشتر متعرض می‌شوند. 🔸 اسماعیلیه روایات غلوآمیز درباره حاکم را خیلی تقویت می‌کردند؛ یعنی حاکم را به صفات الهی فرض می‌کردند و بر آن استدلال هم می‌کردند. این هم شرحی عجیب دارد. اخیراً رساله‌ای از مجموعه رسائل قلعة الموت چاپ شده است سرگذشت «بابا سیدنا». در آن رساله رسماً قائل‌اند که باید خداوند در هر زمانی در شخصی تجلی کند و او صفات الهی مثل حی و قادر و مرید و قیوم و غیره دارد. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (1395/2/26) 🔸...«قال لنا احمد بن الحسین» مراد از «احمد بن الحسین» ابن غضائریِ پسر است. ابن‌غضائریِ پسر تا حدود 410 و 411 ظاهرا مسلّم بوده. حالا اگر فرض کنیم وفات ایشان یا احتمالی که ما دادیم ایشان را ترور کرده باشند قبل از وفات پدرش باشد، سال 410 یعنی زمان نجاشی و شیخ طوسی را کاملا درک کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 حکومت مصر و حکومت بغداد دوتا حکومت شاخ به شاخ و کاملاً با هم در تضاد، و در جنگ و در گريز بودند. البته فاطمی ها بيشتر ترور می کردند، دست به ترور فاطمی ها بسيار قوی بود... @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 سید فضل الله راوندی از یکی از روات و علمای معروف اهل سنت که شافعی است به نام «شهید رویانی» نقل می کند. او از شمال ایران است که شخصیت بسیار فوق العاده‌ای است؛ هم در فقه و هم اصول. 🔹 او اولین کسی بود - که چون دستگاه خلافت بنی عباس با اسماعیلی‌های مصر در نزاع بودند- می‌گوید اسماعیلیه ملحدند. 🔸 اسماعیلیه مثل گروه های تکفیری امروزی دست به ترور می‌زدند، لذا در طول تاریخ معروف به «ملاحده» می‌شوند. خود ملاحده ایشان (رویانی) را ترور کردند. لذا شهید بودنش به دست همین اسماعیلی ها است! ایشان کتاب اشعثیات را نقل کرده است. @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 1393/11/8 🔸...این نسخه جعفریات به نسخه رویانی هست که به اسماعیلی‌ها گفت «ملاحده» و لذا اسماعیلی‌ها ترورش کردند و عامّه به او گفتند «شهید رویانی» @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی) 🔸 همين اسماعيلی­‌ها ترورهای مهمی را انجام دادند. دست به ترورشان خيلی خوب بود. يکی از افرادی را که ترور کردند همين «عبدالواحد بن اسماعيل رويانی» از فقهای شافعيه است. يکی از کارهای که ايشان کرد، گفت اصلاً اين اسماعيلی­‌ها شيعه هم نيستند، اين­‌ها ملاحده‌اند، اين­‌ها ملحدند. اين لقب «ملاحده» را هنوز در قائناتِ خودِ ما به اين­‌ها می­‌گویند. اصلاً بعدها ديگر نام اسماعيلي­‌ها شد «ملاحده». اصلاً مرادِ از «ملاحده» در کتبِ تاريخ، اسماعيلی­‌ها هستند. مبدعِ اين لقب «عبدالواحد بن اسماعيل رويانی» است. اين لقبِ ملحد را او به آن­ها داد، گفت {این‌ها} اصلاً دين ندارند، اين­ها مثلاً فرض کنيم مارکسيست‌اند، اصلاً ملحد هستند. در گلستان سعدی هم دارد که مرا با يکی از ملاحده بحثی افتاد. آنجا مرادش همین اسماعيلی­‌هاست. 🔹 لقبِ ملاحده مبدعش اين آقاست {یعنی رویانی}. آن­ها هم در مقابل، او را ترور کردند. به دست همين اسماعيلی­‌ها که اين لقب را برای آن­‌ها در آورد، ترور شد. ايشان راوی کتاب اشعثيات است. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی) 1394/8/13 🔸 منطقه مصر و جبال لبنان و حمص یا حلب هم در اختیار اسماعیلی‌ها بود. منطقه دروز هم در اختیار فاطمی‌ها بود، این‌ها حکومتشان در مصر بود و در دو سه نقطه افراد داشتند که کارهای تروریستی (غیله یا اغتیال) می‌کردند. در ایران هم این‌ها نفوذ داشتند، ولی نفوذ قوی پیدا نکردند، چون قلاع صعب العبور بود و نمی‌توانستند به آن برسند. @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹...«قال أخبرنا الامام الشهيد ابوالمحاسن عبدالواحد بن اسماعيل ابن احمد الرويانی» ايشان از او تعبير به «شهيد» کرده. به دست همين اسماعيلی ها {کشته شد}. اسماعيلی‌ها با خنجر ترور می کردند. ترور‌های حسن صباح خيلی معروف است. 🔸 می‌گویند اين آقا {یعنی عبدالواحد رویانی چون خلافتِ بغداد با اسماعیلی‌ها بد بود، به آنها لقب «ملاحده» داده. الآن هم در قاینات ما -هنوز که هنوزه- به آنها «ملاحده» می گویند. اين لقب «ملاحده» از زمان بنی عباس شروع شد. 🔹 در کتاب گلستان سعدی هم اگر آقايان يادشان باشد، یک قصه می‌گوید که «ما را با يکی از ملاحده بحثی افتاد» در گلستان سعدی. {منظور از ملاحده} همين اسماعيلی‌ها است، نه کسانی که منکر خدا هستند. اشتباه نشود. و لذا گفت ما با تو بحث نمی‌کنيم چون تو مدارک علمی‌ات غير از ما است، تو روايتی داری که من قبول ندارم. {منظور} همان روايت اسماعيلی هاست. 🔸 می‌گویند در تاريخ اولين کسی که لقب «ملحد» به اين‌ها {یعنی اسماعیلیه} داد، «ابوالمحاسن رويانی» بود. بعد هم او را کشتند. جزء اولين کسانی است که به دست خودِ فاطمی‌ها کشته شد، ترور شد... @Nardebane_feghahat
4_6017286565091348568.mp3
6.29M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 85 🔹 علمِ اجمالی و علمِ تفصیلی 🔸 احتیاط در شبهات محصوره 🔹 علم اجمالی منجّز است 🔸 علمِ اجمالی به وجودِ خمر در احد الإنائین 🔹 حرمت مخالفت قطعیه 🔸 وجوب موافقت قطعیه 🔹 جافٌ علی جاف، طاهرٌ بلا خلاف 🔸 برخورد ثوب و بدن انسان با «کلب و خنزیر و کافر» 🔹 المشروط عدمٌ عند عدم شرطه 🔸 اگر ازاله نجاست انجام نداد، و عمداً یا سهواً رفت و نماز خواند، اعاده لازم است؟ 🔹 طهارات ثلاث (وضو، غسل، تیمم) شرط واقعی است یا شرط ذکری؟ طهارت ثوب و بدن از نجاست چطور؟ @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه استاد محمدمهدی شب‌زنده‌دار 1398/06/24 🔸 مرحوم آیت الله مؤمن نقل می‌کردند از مرحوم امام که ایشان فرموده بودند اگر درس خارج می خواهید بروید، یا بیع بروید و یا طهارت. خود ایشان هم می بینیم که با آن روحیه انقلابی، بیع و طهارت و خلل در صلاة را فرموده‌اند. به دلیل اینکه این ابحاث از مباحث بسیار پر چالش هستند و نیرو افزایی را در مشارکین در بحث ایجاد می‌کند. @Nardebane_feghahat
✳️ دو پرسش از آیت الله سید علی میلانی ❓ آیا در دوره‌ای که شما شاگرد مرحوم آیت‌ﷲ سید محمد روحانی(ره) بودید نظرشان مبتنی بر انسداد بود؟ 🔹 بله. عوض نشده بود. ایشان مذاق‌شان به‌گونه‌ای بود که سعی می‌کردند نظرات آخوند را توجیه کنند و خیلی به آخوند اعتقاد داشتند. دوره درسی ایشان جمع و جورتر از آقای وحید بود. ❓آقای وحید که انفتاحی هستند؟ 🔸 بله ایشان حجیت خبر واحد را با سیره عقلائیه تمام می‌دانند. @Nardebane_feghahat