✔️ درس خارج فقه آیت الله سیدمحمدعلی علویگرگانی
1400/07/20
✔️ مسئله: بعد از تمام شدن نماز جماعت معلوم شد که امام جماعت کافر بوده (مسلمان نبوده) یا فاسق بوده (عادل نبوده) یا غیر متطهّر بوده (یا طهارت خبثیه نداشته یا طهارت حدثیه نداشته چه به حدث اکبر که جنب بوده، چه به حدث اصغر که وضو نداشته است) امام جماعت باید نمازش را اعاده کند.
❓با این فرض تکلیف نماز مأمومین که با او نماز خواندهاند، چه میشود؟ آیا نمازشان صحیح است یا باطل؟
🔹 وقتی رجوع به روایات اهلالبیت (علیهمالسلام) میکنیم، از روایات مستفیضه استفاده میشود که نمازشان باطل نیست، چه بسا به حد تواتر رسیده باشند.
🔸 منها: محمد بن الحسن باسناده عن الحسين بن سعيد، عن صفوان بن يحيى، و فضالة بن أيوب، عن العلاء بن رزين، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر (عليهالسلام) قال: سألته عن الرجل يؤم القوم و هو على غير طهر فلا يعلم حتى تنقضي صلاته، قال: يعيد ولا يعيد من صلى خلفه، و إن أعلمهم أنه كان على غير طهر.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول استاد محمدتقي شهيدي
1402/08/06
✔️ «وَ فِي كِتَابِ زِيَادِ بْنِ مَرْوَانَ الْقَنْدِيِّ وَ فِي نَوَادِرِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ أَنَّ الصَّادِقَ(ع) قَالَ: فِي رَجُلٍ صَلَّى بِقَوْمٍ مِنْ حِينَ خَرَجُوا مِنْ خُرَاسَانَ حَتَّى قَدِمُوا مَكَّةَ فَإِذَا هُوَ يَهُودِيٌ أَوْ نَصْرَانِيٌّ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهِمْ إِعَادَةٌ.»
🔹 یعنی شخصی به امام عرض کرد از خراسان تا کوفه امام جماعتی داشتیم، وقتی به کوفه رسیدیم فهمیدیم که او یک یهودی بوده و امام جماعت شده است، فرمود نمازهایشان صحیح است.
🔸 یک روایت نیز در مورد جنب است که شخصی امام جماعت بود و بعدا مأمومین متوجه شدند که او جنب بود و امام علیه السلام فرمودند: اعاده ندارد.
🔹 بعضی مثل مرحوم خویی (رحمه الله) فرمودهاند: این روایت انصراف دارد به صورتی که ماموم خلل به ارکان نرسانده باشد که غالبا نیز چنین است و فقط حمد و سوره که رکن نیستند را ترک میکند.
🔹 آیت الله سیستانی (حفظه الله) فرمودهاند: این روایت مطلق است و به نحو مطلق دلالت دارد بر این که نماز جماعت مأمومین در این فرض به عنوان نماز جماعت صحیح است گرچه به خاطر تبعیت از امام، دو رکوع انجام داده باشند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ احکام شرعیه بر روی «طبیعت» رفته است، بدون در نظر گرفتن مشخِّصات فردیه. به قول مرحوم آقا ضیاء عراقی: «طبیعت لیسیده»
#اصول
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ نقل شده که: سیبویه در لحظه احتضار، حسرت میخورد و با خود میگفت که:
مِتُّ و فی قلبی شائبةٌ
«حتی» أ هی اسمٌ أو حرفُ جرّ
میمیرم در حالی که در قلبم این ابهام و شائبه وجود دارد که آیا کلمه «حتی» اسم بود یا حرف جر!
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ محدث نوری (رضوان الله علیه) از قولِ مرحوم ملاصالح مازندرانی مینویسد:
🔹 من حجّت بر طالبان علم هستم، چون کسی از من فقیرتر نبود و برخی اوقاتی جز نور مستراح نوری نداشتم (که مطالعه کنم)
🔸 ذهن و حافظهام از همه بدتر بود، طوری که گاهی مسیر منزلم را گم میکردم و اسمِ بچههایم را فراموش میکردم.
🔹 سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا مشغول شدم. بسیار تلاش کردم تا خدا آنچه را دارم به من عطا کرد.
📚 خاتمه مستدرکالوسائل، ج2 ص197
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 آیا تقیه مفادش فقط این است که میتوانی انجام دهی یا صحت عمل هم هست؟ مرحوم آقای بجنوردی از آقاضیاء نقل میکرد: تقیه در «التقیه دینی و دین آبائی» دو احتمال دارد: معنای مصدری و اسم مصدری. اگر تقیه معنایش «اتقاء» باشد، لازمهاش صحّت عمل نیست، بلکه اتقای شما «دین» است. اگر تقیه، «ما یُتّقیٰ به» باشد، آن نمازی که بدون مهر انجام میدهی، این دین است.
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظهالله تعالی):
🔸 «كتاب البيان» كه همان تفسير آقای #خويی است تا انتهاي سوره حمد را دارد، اما گويا ايشان مقداري از سوره بقره را هم تفسير كرده بودند.
❓چرا ايشان ادامه ندادند؟ آيا از ابتدا قصد تفسير همه قرآن را نداشتند يا به دلايل ديگري تعطيلكردند؟
✔️ آیت الله سید احمد مددی (حفظهالله تعالی):
🔹 بله، غير از مقدمات تفسير و سوره حمد، مقداري از سوره بقره را هم گفته بودند. علت تعطيلي درس تفسير ايشان، مخالفتهايي بود كه در نجف با اين درس شد. گروهي گفته بودند كه درس تفسير در شأن آقاي خويی نيست!
@Nardebane_feghahat
✔️ در سال ۶۵۶ که هلاکو بغداد را فتح کرد فرمان داد از علما در مدرسه مستنصریه استفتا شود که سلطان کافر عادل بهتر است یا سلطان مسلمان ظالم؟ در میان آنان سید بن طاووس بود که قلم برگرفت و به صراحت نوشت: سلطان کافر عادل بهتر است از سلطان مسلمان ظالم.
📚 الفخری لإبن الطقطقا ص17
@Nardebane_feghahat
✔️ امام خمینی(ره):
«من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت میکنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد»
@Nardebane_feghahat
✔️ قاعده «من له الغُنْم فعلیه الغُرْم» این قاعده بدین معناست که هر کسی که از مالی یا چیزی بهره میبرد، خسارت هم بر عهده اوست.
@Nardebane_feghahat
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی
۱۳۹۶/۸/۸
🔸 خدا فرمود با کفاری که اصلاً هیچ پیمانی نمیشناسند مبارزه کنید. نفرمود چون کافرند و دین ندارند! چون میشود با کافر بیدین ساخت. فرمود: ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ﴾ چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إیمان لهم»، نفرمود چون کافرند. ما با خیلی از کفار رابطه عادلانه داریم. فرمود اینها أیمان ندارند، یمین ندارند، کنوانسیون ندارند، برجام ندارند، میثاق بینالملل ندارند، امضا نمیشناسند. ملتی که امضای خودش را نمیشناسند چگونه میتوانی با او زندگی کنید؟ ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾، نه «لا إیمان لهم»
🔹 این کتاب چقدر شیرین است! ای کاش به ما میگفتند هر شب قرآن به سر بکنیم! نگفت حمله کنید، گفت این قدر قوی و قوی و قوی باشید که تا سنگینترین دشمن از شما خشیّت داشته باشند. یعنی آن قدر قوی و غنی و موشکی باش که بیگانه طمع نکند. از شما حتماً باید بترسند. الآن شما مثل سلسله جبال البرز قله دماوند باشید، همین! هیچ کس جرأت نمیکند با چهار کلنگ و بیل به جنگ قلّه دماوند بیاید. فرمود شما این گونه باشید، همین! این قدر غنی و قوی باش که بیگانه اصلاً طمع نکند که نسبت به شما بیادبی کند، همین! آن وقت این جز با عقل و هوش و حداقلِ عرضه حاصل نمیشود... از این بانک که بیست درصد، سی درصد ربا میگیرد، این شدنی نیست!
@Nardebane_feghahat