✳️ #مرابطه (3)
✔️ مرحوم صاحب جواهر(ره) می فرمایند:
🔸 «و کیف کان فالرباط أقله ثلاثة أیام و أکثره أربعون یوما کما صرح به فی النهایة و المنتهى و التذکرة و الإرشاد و القواعد و الدروس و جامع المقاصد و الروضة و غیرها، بل فی المنتهى نسبة الأول إلى علمائنا و التذکرة إلى الاتفاق علیه و قال أبو جعفر و أبو عبد اللّٰه علیهما السلام فی خبر زرارة و محمد بن مسلم: «الرباط ثلاثة أیام و أکثره أربعون یوما فإذا جاز ذلک فهو جهاد»
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓ اجتهاد در رجال به چه معناست؟ آيا فقيه لازم است در رجال مجتهد باشد؟
✔️ آیت الله #شبیری_زنجانی (مدظله العالی):
🔸 «اجتهاد در رجال» به اين معناست كه وجوه توثيق و تضعيف براى فقيه معلوم شود. مثلاً اينكه كثرت نقل اجلّاء موجب وثاقت مروى عنه مىشود يا نه؟ يا اگر مىشود، مبتنى بر چه شرائطى است؟ يا اينكه توثيقات افرادى همچون علّامه و سيد بن طاووس، به خاطر مبناى آنها در أصاله العدالة است يا آن كه به جهت احراز وثاقت راوى توسط آنهاست؟ يا مسأله ديگر در توثيقات متأخّرين اين است كه توثيقات آنها بر اساس فحص و استقراء نيست؛ بلكه بر اساس اجتهاد در همان مداركى است كه در اختيار ما نيز مىباشد. با اين وصف، آيا باز هم توثيقات آنها حجّت است يا آن كه به جهت مدركى بودن اين توثيقات، دليلى بر حجّيت آنها وجود ندارد؟ كلام در حسّى يا حدسى بودن اصل توثيقات رجاليّين (چه متقدّم و چه متأخّر) نيز از همين قبيل است.
🔹 اينها امورى است كه مجتهد براى استنباط حكم شرعى، نيازمند به اخذ مبنا در آنهاست و مجتهد بدون اتّخاذ مبنا در اين امور، نمىتواند حكم فقهى را به درستى استنباط كند.
📚 مقالات (پرسش هایی از آیت الله شبیری زنجانی) ص136
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ قال السیّد بحر العلوم فی منظومته الموسومه بالدره النجفیّه:
إنّ الوضوء غسلتان عندنا
و مسحتان والکتاب معنا
فالغسل للوجه و للیدین
والمسح للرأس و للرّجلین
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #قاعده_میسور (1)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی)
1396/12/21
🔸 یکی از مقدمات بحث قاعده میسور همین است که مثلاً اگر شما ده تا امر داشتی، یکی را معذور شدید، نُه تای دیگرش را انجام بدهید.
🔹 قاعده میسور ثابت نیست. ما قاعده میسور را قبول نداریم.
🔸 یکی از ادله ما هم که قاعده میسور ثابت نیست همین است. تکلیف خورده به 10 تا. یکی معسور شد، چه دلیل هست که 9 تا را انجام بدهیم؟! باید امر جدید بیاید.
#فقه
#قواعد_فقهیه
@Nardebane_feghahat
✳️ #وثاقت_جمیع_مشایخ_نجاشی (12)
✔️ آیت الله سید محمد سعید حکیم (دام ظلّه):
🔸 يكفي في إثبات وثاقة أحمد بن عبدون، كونه شيخ النجاشي و قد روی عنه غير مرة، منها في ترجمة أبان بن تغلب، مع ظهور حاله في أنه لا يروي بلا واسطة إلّا عن ثقة. كما يظهر مما ذكره في غير موضع، منها في ترجمة أبي المفضل محمد بن عبد اللّه بن محمد بن عبيد اللّه الشيباني.
📚 مصباح المنهاج ج4 ص48
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #رجال_ابن_الغضائری (1)
✔️ مرحوم محقق میرداماد (ره) در رواشح فرموده است:
🔹 ابن غضائری با شتاب به تضعیف پرداخته و به تضعیف دور از حق روی می آورد.
✔️ در جای دیگر از همین کتاب مینویسد:
🔸 اما ابن غضائری در بیشترین موارد با کوچکترین دلیل در تضعیف راوی شتاب میکند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
🔹 «اللهمّ» در اصل «یا الله» بوده که «یا» حذف شده و «میم مشدّد» بدلِ حرفِ ندا به آن افزوده گردیده است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
«شرح اشمونی» به سبب نکات خوب و دقیقی که دارد، بین علما، مشهور و قابل توجه بوده است هرچند که شاید ۹۰ درصد بین اشمونی و سیوطی در محتوا اشتراک وجود داشته باشد.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #اصحاب_اجماع (1)
بحث پیرامون «اصحاب اجماع» به قدری اهمیت دارد که محدث نوری گفته است:
🔸 في ذكر أصحاب الإجماع، وعِدَّتهم، ...فإنه من مهمات هذا الفن ، إذْ على بعض التقادير تدخل آلاف من الأحاديث الخارجة عن حريم الصحة إلى حدودها، أو يجري عليها حكمها.
📚 خاتمة مستدرك الوسائل ج7 ص7
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #اصحاب_اجماع (2)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد موسوی #مددی (مدظله العالی)
۹۳/۱۰/۲۲
«عَبْداللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَه» جزء اجلاء هستند، جزء اصحاب اجماع هم هستند. اصحاب اجماع را شیخ طوسی (رحمه الله) در مختصر کتاب کشی آورده اند. نمیدانیم که قائل «أجمعت العصابة» کیست؟! کشی هست یا عیاشی؟
🔸 و از عجائب این هست که مرحوم نجاشی در ذیل هیچ یک از آن بیست و چند نفر اشاره به این اجماع نمیکند!
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ مقام معظم رهبری:
🔸 ملت و کشور به مجالس عزاداری با برکت احتیاج دارد اما در برگزاری آنها باید شیوهنامهها با کمال دقت و شدت مراعات شود.
🔹 نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود.
@Nardebane_feghahat
✳ #اصحاب_اجماع (3)
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی
1397/10/16
🔸 یونس بن عبدالرحمن متهم بود که ضد خبر است و جز مدرسه خبر نیست. متهم بود تقریباً به یک چیزی شبیه اهل سنت، یعنی به قیاس و رأی.
🔹 ظاهراً این حدیث مبارک {آخذ عنه معالم دینی} ناظر به این نکته باشد که حضرت می خواهند بفرمایند یونس بن عبدالرحمن ثقه است، یعنی یک فقیه درست است. فقیه درست! نه این که آراء ایشان مطابق واقع است، لذا اصلا ربطی هم به حجیت خبر ندارد. یعنی فقیهی است که روی اصول و قواعد است، حالا ممکن است روی اصول و قواعد فتاواهای شاذ هم داشته باشد اما فقیه است. فقیه بزرگی است.
🔸 همین معاصر ما، حضرت آقای خوئی استاد ما، ماشاءالله آراء شاذ زیادی داشته، اما در فقاهت ایشان که بحث نبود. ما می گوییم فقاهت ایشان و فقه ایشان درست است ولو آرای شاذ دارد. خودم هم به آرای شاذ ایشان اعتقاد ندارم، لکن این به فقاهت شخص ضرر نمیرساند.
🔹 آن عبارت اصحاب اجماع هم مراد همین است. آقایان بد راهی را رفتند! مراد از اصحاب اجماع این است که اینها فقهائی هستند که فقهشان درست است نه آنکه آرائشان صحیح باشد، این ها فقهشان صحیح است.
#رجال
@Nardebane_feghahat