eitaa logo
نردبان فقاهت
5.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
48 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ إنا لله و انا الیه راجعون عالم بزرگوار، مرحوم محمد رضاحکیمی به دیار باقی شتافت. @Nardebane_feghahat
✔️ بررسی مشروعیت یا عدم مشروعیت قیام مختار ثقفی (دو جلسه صوتی) 🎤 رضا حسینی می‌توانید صوت‌ها را در کانال «مرقاة الأخبار» گوش بدین 👇👇 آدرس کانال: @Merghat_Al_Akhbar313
✳️ (1) ✔️ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔹 این که چرا مضمرات (روایات مضمر) را قبول بکنیم، شاید بشود گفت که مهم‌ترین نکته این است که اصحاب آن را «تلقیِ روایت» کرده‌اند. 🔸 مرحوم شهید ثانی در لمعه به روایات مضمره می‌گوید: «مقطوعة». مراد ایشان از مقطوعه، «مضمر» است. این اصطلاح خاص ایشان است. 🔹 در روایت مضمره، مبانی مختلفی است. یکی از مبانی که به نظر ما بهتر از بقیه است، این است که اصحاب تلقی روایت کردند، نه تلقی فتوا. 🔸 چون اگر کلام «بکیر» باشد، اصحاب باید تلقی فتوا بکنند اما اگر کلام امام باشد اصحاب، تلقی روایت می‌کنند. 🔹 اگر تلقی اصحاب بر این بود که این روایت است، حدیث مضمر را قبول می کنیم. عرض کردیم که مبانی مختلف است؛ نمی خواهم متعرض بشوم. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 «حديث مضمر» آن حديثی است که اسم مسئول‌عنه ذکر نشده، مثلاً: «سألته». 🔸 حالا بحث­‌های دارد که چرا حديث مضمر به حکم حديث مسند است؟ آن بحثش را الآن نمی­‌خواهم مطرح کنم. راه­‌های متعددی را گفته‌اند. يکی از راه­‌ها اين است که چون کلينی، کتابِ حديث نوشته، شواهدی پيش او موجود بوده که اين حديث است. نمی­‌خواستند کلمات يونس و فتاوای او را نقل بکنند. موضوع له­‌ کتاب کلینی حديث است. الآن برای ما شايد روشن نيست اما کلينی در وقت قرائت بر استادش، و استادش بر پدرش، و پدرش بر اسماعيل ابن مرار، اين­‌ها شواهدی در اختيار داشتند که اين، حديث است. @Nardebane_feghahat
✔️ سید مرتضی (قدس سره): 🔹 مما إنفردت الإمامية به كراهية إمامة الأبرص و المجذوم و المفلوج، و الحجة فيه: إجماع الطائفة. 🔸 و يمكن أن يكون الوجه في منعه نفار النفوس عمن هذه حاله و العزوف عن مقاربته، و لأن المفلوج و من أشبهه من ذوي العاهات ربما لم يتمكنوا من إستيفاء أركان الصلاة. 📚 الإنتصار ص158 @Nardebane_feghahat
🔸 وقتی می‌خواهیم فقه شیعه را یک فقهِ مستدلّ، متقن و اصیل معرفی کنیم، آن را «فقه جواهری» می‌نامیم. صاحب جواهر برای نوشتن کتاب جواهر ۳۰ سال زحمت کشیده است. دائما در منزل مشغول مطالعه و نوشتن بوده و جز در موارد ضرورت از خانه خارج نمی‌شده تا این کتاب نوشته شود. عجیب آن است که آنها آن‌قدر زحمت کشیده‌اند، اما ما امروز حتی حوصله خواندن کتاب‌های این بزرگان را نداریم! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت‌الله 82/07/12 🔸 بين علّت و حكمت فرق است. العلة يدور مدارها الحكم، مثل «لا تشرب الخمر لانّه مسكر» كه اگر سُكر از بين رفت و تبديل به سركه شد، ديگر حرام نيست؛ چون مسكر نيست. 🔹 ولى در «حكمت» حكم دائر مدار آن نيست. به عنوان مثال روايت مى گويد «تناكحوا تناسلوا» حال اگر پيرزنى بود كه هيچ بچّه‌اى نخواهد زاييد و پيرمردى است كه قدرت بر توليد مثل ندارد و يا زنى كه عقيم است، آيا نكاح اينها باطل است؟! بقاء نسل جزء حكمت نكاح است زیرا خيلى جاها نكاح هست و بقاء نسلى هم نيست، مثل تمام كسانى كه امروزه نكاح مى‌كنند و جلوى باردار شدن را مى‌گيرند، پس بگوييم نكاح همه اينها باطل است؟! اين دليل بر بطلان نمى شود. @Nardebane_feghahat
✔️ کلام آیت الله شبیری زنجانی در مورد مقام معظم رهبری 📚 جرعه‌ای از دریا ج۳ ص۶۴۰ @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شیخ محمّد تقی (ره): 🔹 شرعيّتِ «نكاح منقطع» در صدر اسلام، مسلّم فريقين است، و بقاى آن، مُسلّم است نزد اماميه (أعزّهم الله). 🔸 و مدّعىِ نسخ، بر او اثبات ناسخ است يا حجت غير معارضه به اقوىٰ از آن، با آنكه ثابت نيست. 🔹 و بر فرض ثبوت، معارض به اقوىٰ است؛ و بر فرض تكافؤِ موجبِ شك، مقتضاى استصحاب، عدم نسخ آن است. 📚 جامع المسائل ج4 ص5 @Nardebane_feghahat
🔹 متأسفانه در برخی مجامعِ علمی شاهد مسائلی هستیم که از فضای علمی به‌دور است. 🔸 مثلاً وقتی گفته می‌شود که «چرا درس شهید صدر نمی‌روی یا چرا نظریات ایشان را مطالعه نمی‌کنی؟!» می‌گوید که ما خودمان درس آقای خویی می‌رفتیم و آقای صدر هم‌ در آن درس شرکت می‌کرد! 🔹 خب باید گفت که: کَمْ مِنْ تلمیذٍ که مطالبش بهتر و قوی‌تر از استاد باشد. چرا خودمان را از ابداعات و نوآوری‌ها و نظریات برخی از علما محروم می‌کنیم؟! چرا گاهی زیر بار نمی‌رویم که شاید هم‌درس ما بیشتر از ما زحمت کشیده است؟! ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شیخ هادی ملکوتی: 🔹 کتاب «هدایة المسترشدین» قطعاً از عوامل إشتهار کتاب معالم بود، و کتابی است واقعا عمیق و دقیق که حتی کتاب‌های دیگری در حواشی آن نوشته شده است. در بین علماء معروف است که از مرحوم شیخ اعظم پرسیده شده بود که شما چرا راجع به مباحث الفاظ کتابی را مرقوم نفرمودید و یا در فرائد الاصول از الفاظ بحث نکرده‌اید؟ 🔸 ایشان فرموده بودند که صاحب هدایة المسترشدین از مباحث الفاظ چیزی را جا نگذاشته است که بتوان کتابی در مورد الفاظ نوشت، کتاب ایشان، أتم و أکمل است. @Nardebane_feghahat
✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم: 🔹 آقای هاشمی شاهرودی تقریباً نظریات شهید صدر را دنبال کردند؛ یعنی در بحث فقه، ایشان ابتدای شروع تدریس در قم، بحث قانون و عقود را شروع کردند، با اینکه شهید صدر خاطرم نیست که در قضا، مطلبی گفته باشند، ولی آیت‌الله هاشمی با اندوخته خیلی خوب و با یک ساختار علمی و قدرت ایده پردازی، وارد این عرصه شدند. ایشان اما بخش قضاء یا قانون‌گذاری بحث را ادامه ندادند. وقتی از ایشان علت را پرسیدم فرمودند: ضعُف الطالب و المطلوب! @Nardebane_feghahat