eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (7) 🔹 «السِّين» و «سوف» كِلَاهُمَا للتنفيس أَي تَخْلِيص الْمُضَارع من الزَّمن الضّيق وَهُوَ الْحَال إِلَى الزَّمَان الْوَاسِع وَهُوَ الِاسْتِقْبَال قَالَ البصرية وزمانه مَعَ السِّين أضيق مِنْهُ مَعَ سَوف نظرا إِلَى أَن كَثْرَة الْحُرُوف تفِيد مُبَالغَة فِي الْمَعْنى والكوفيون أَنْكَرُوا ذَلِك ورده ابْن مَالك تبعا مِنْهُمَا على الْمَعْنى الْوَاحِد فِي الْوَقْت الْوَاحِد قَالَ تَعَالَى {وسوف يُؤْت الله الْمُؤمنِينَ أجرا عَظِيما} [النِّسَاء: 146] {أُولَئِكَ سنؤتيهم أجرا عَظِيما} [النِّسَاء: 162] {كلا سيعلمون} [النبأ: 4] {ثمَّ كلا سَوف تعلمُونَ} [التكاثر: 4] 📚 همع الهوامع في شرح جمع الجوامع، السيوطي، جلال الدين، ج2 ص594 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله حسن زاده آملی: 🔹 طلبه اگر واقعا بخواهد درس بخواند می‌تواند هم ادیب بشود، هم فقیه بشود، هم ریاضی‌دان بشود و هم می‌تواند طبیب بشود. همین گونه که بوده‌اند. مثلا حضرت استاد شعرانی (رحمه الله) را در نظر بگیرید.از یک طرف «المدخل الی عذب المنهل» را در اصول نوشته‌اند، از یک طرف کفایه را شرح کرده‌اند، از یک طرف قواعد مرحوم علامه را حاشیه زده‌اند و بر وافی مرحوم فیض تعلیقه دارند و همین‌طور بر مجمع البیان حواشی دارند و رسائل دیگر که از ایشان به یادگار مانده است. 🔸 از طرفی «قانون» تدریس می‌کرد و اسطرلاب و زیج و مجسطی می‌گفت. زبان فرانسه و انگلیسی و عبری را کاملا مسلط بود. آقایان دیگری هم به نوبه خود همین گونه بودند. 📚 مجله حوزه مرداد و شهریور 1366، شماره21 مصاحبه با آیت الله حسن زاده آملی @Nardebane_feghahat
✔️ یکی از تفاوت‌های «سین» و «سوف» این است که: لام تاکید بر سر سوف داخل می‌شود: «وَ لَسَوْفَ يُعْطيکَ رَبُّکَ فَتَرْضی» ولی بر سرِ «سین» وارد نمی‌گردد. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ مرحوم آیت الله خویی (قدس سره): 🔸 و قد خفي الامر على جملة من المفسرين، فتخيلوا أن كلمة الرحمن أوسع معنى من كلمة الرحيم بتوهم أن زيادة المباني تدل على زيادة المعاني. وهذا التعليل ينبغي أن يعد من المضحكات، فإن دلالة الالفاظ تتبع كيفية وضعها، ولا صلة لها بكثرة الحروف وقلتها. ورب لفظ قليل الحروف كثير المعنى، و بخلافه لفظ آخر، فكلمة حذر تدل على المبالغة دون كلمة حاذر، وإن كثيراً ما يكون الفعل المجرد والمزيد فيه بمعنى واحد، كضر و أضر. 🔹 هذا إذا فرضنا أن يكون استعمال كلمة الرحمن استعمالا اشتقاقيا وأما بناء على كونها من أسماء الله تعالى و بمنزلة اللقب له نقلا عن معناها اللغوي ـ وقد تقدم إثبات ذلك ـ فإن في تعقيبها بكلمة الرحيم زيادة على ما ذكر إشارة إلى سبب النقل، و هو اتصافه تعالى بالرحمة الواسعة. 📚 البيان في تفسير القرآن، الخوئي، السيد أبوالقاسم ج1 ص438 @Nardebane_feghahat
✔️ مشهور فقها، نیّت استباحه را واجب نمی‌دانند. @Nardebane_feghahat
✳️ (9) 🔹 برخی بر مبنایِ پذیرشِ «تراکم ظنون» و کثرتِ تشرفاتی که نقل گردیده، قائل به امکان رؤیت در عصر غیبت کبری هستند. @Nardebane_feghahat
✳️ (10) 🔹 برخی معتقدند که اگر کسی حضرت(عجل الله تعالی فرجه) را مشاهده کند، کاری با او نداریم، اما اگر رؤیتِ خودش را گزارش کند (و آن را تبدیل به گزاره نماید) وظیفه داریم او را تکذیب کنیم {طبق توقیع شریف} @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آية الله السيد أحمد المددي دام ظلّه: 🔹 "رأيت جملة من الأعلام مواظبين على قراءة زيارة عاشوراء يومياً". @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ الشيخ النائيني (ره): 🔹 لا أرى أفضل من زيارة عاشوراء لأي حاجة دنيوية أو اخروية. برای برآورده شدن حوائج دنیوی و اخروی هیچ چیزی را برتر از زیارت عاشورا نمی‌دانم. @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیة الله لطف الله الصافي الكلبايكاني: 🔸 الذي يصر على حذف اللعن من زيارة عاشوراء بحجة حرمة اللعن إما جاهل، أو جاحد. 📚 الشعائر الحسينية ص ٩٨ @Nardebane_feghahat
🔹 قوله: لم تثبت رواية «إنّما الأعمال بالنيّات». 🔸 قلنا: قد ذكرها جماعة من أصحابنا، و لم أعرف من فقهائنا من ردّها ولا طعن فيها، فجرت مجرى الأخبار المقبولة. على أنّه يمكننا الاستغناء عنها بالاتّفاق على عدم الثواب مع عدم النيّة. 📚 الرسائل التسع، المحقق الحلي ج1 ص78-79 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) ✔️ آیة الله لطف الله الصافي الكلبايكاني: 🔹 لا يبعد استثناء لبس السواد في مأتم الحسين عليه السلام من هذه الأخبار لما استفاضت به الأخبار من الأمر بإظهار شعائر الأحزان. 📚 الشعائر الحسينية ص62 @Nardebane_feghahat
✔️ بیاناتِ آیت الله فیاض (مدظله العالی) ۹۵/۸/۱۲ 🔹 برای بهبودِ وضعیتِ حجاب توجه به سه نکته لازم است: ۱- استفاده مناسب از ظرفیت رادیو تلویزیون و رسانه‌های گروهی برای ترویج حجاب. ۲- پرهیز از بکارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب که موثر نیست. ۳- بازگشت علما و وعاظ به جایگاه تاثیرگزار سابق خود در تربیت دینی جامعه و پایان دادن به میدان‌داری دیگر اصناف به جای عالمان در مجالس و مجامع دینی. @Nardebane_feghahat
❓ آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی می‌کنند چیست؟ ✔️ مقام معظم رهبری: 🔸 اصل حجاب ضروری دین محسوب است، ولی بعضی فروع آن ممکن است ضروری نباشد و بی‌اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است. @Nardebane_feghahat
❓سؤال: 🔹 متاسفانه مدتی است شبهاتی در راستای انکار وجود مبارک حضرت رقیه بنت الحسین سلام الله علیها در برخی مجالسی یا مقالات مطرح می شود که این شبهات موجب آزردگی خاطر مؤمنین و محبین اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین شده است. نظر شما چیست؟ ✅ پاسخ آیت الله سید احمد (حفظه الله تعالی): 🔸 بسم الله الرحمن الرحیم عدم ذکر بعضی مطالب در مصادر، و یا اختلاف مصادر، در این گونه مسائل، امری کاملاً طبیعی است. در مورد حضرت سیدالشهداء ـ ارواحنا فداه ـ راجع به پسران ایشان اختلاف وجود دارد، چه رسد به دختران که عادتاً مستور و در حجاب بوده اند. مطالب پیرامون حضرت رقیه (سلام الله علیها) کاملاً مشهور و معروف است و با در نظر گرفتن مجموعه شواهد، می توان آن را قبول نمود.  @Nardebane_feghahat
🔹 مبحثِ «جمع التکسیر» که در اواخر سیوطی آمده، مشتمل بر مطالب جالبی است. اگر دوستان آن را به همراه حواشی و شروح سیوطی مطالعه بفرمایند، بسیار عالیست. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
❓مردی همسرش را در دادگاه طلاق رجعي داده، ولی بعد از آن قصد رجوع می‌کند ولی زوجه درب منزل را بر او می‌بندد تا زمان عدّه تمام شود؛ در این صورت زن می‌تواند ازدواج مجدد کند یا اینکه زوجیّت قبلی برقرار شده است؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: 🔸 در صورتي که مرد به زن يا در حضور شهود اعلام کند که من رجوع به همسر خود کرده‌ام، زوجيت باز مي‌گردد. @Nardebane_feghahat
❓اگر مردی همسرش را طلاق رجعى دهد و بعد از آن زوج مدّعى رجوع به همسر و زوجه منکر آن است؛ حکم اختلاف مذکور در اثناى عدّه و پس از آن چه می‌باشد؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: 🔸 اگر در اثناى عدّه باشد، این کار خود رجوع محسوب مى‌شود و اگر بعد از عدّه باشد، بدون دلیل پذیرفته نمى‌شود و لذا قول منکرِ رجوع، مقدّم است. @Nardebane_feghahat
❓ آیا در طلاق رجعی مرد می تواند به همسرش رجوع نماید؟ کیفیّت رجوع بر چند قسم است؟ ✔️ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی: 🔹 در طلاق رجعى مرد مى‏تواند به زن خود رجوع كند، بدون آن‏كه صيغه عقد تازه‏اى بخواند و رجوع كردن بر دو قسم است: 1- سخنى بگويد كه معنايش اين باشد كه آن زن را دوباره به همسرى خود پذيرفته است. 2- كارى انجام دهد كه همين معنى را برساند. @Nardebane_feghahat
✳️ (5) ◾️ محل دفن رأس الحسين (عليه السلام) ❓هل رأس الإمام الحسين (عليه السّلام) مدفون في مصر؟ ✔️ الميرزا جواد التبريزي (ره): 🔹 باسمه تعالى، المعروف المشهور ان رأسه الشريف أُعيد إلى كربلاء، والله العالم. 📚 الأنوار البهيّة ص159 @Nardebane_feghahat
✳️ (11) 🔹 مخالفین تشرّف معتقدند که: اکثر تشرفاتی که از علما نقل شده (نظیر تشرفات مرحوم بحرالعلوم، علامه حلی و...) از خودشان شنیده نشده، بلکه بعدها توسط دیگران نقل گردیده. ❓اساساً چقدر می‌توان به این نقل‌ها اعتماد کرد؟! @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔹 هنگامی که ماجرای تشرّفِ برخی را نگاه میکنی، گوینده -از اول تا آخر- مشغولِ تعریف و تمجید از خودش هست، تا جایی که گمان می‌کنی که از این طریق به دنبال آنست که برای خودش اعتباری به دست آورد! لذا حتی اگر قائل به امکانِ تشرف در عصر غیبت باشیم، باید اصل اولی را بر سوء ظن در این موارد گذاشت و به راحتی هر تشرّفی را قبول نکرد. @Nardebane_feghahat
🔹 برخی مثل مرحوم «شیخ انصاری» و «محقق نایینی» معتقدند استصحاب در شک در رافع جریان دارد، ولی در شک در مقتضی جریان ندارد؛ ولی برخی دیگر، مثل مرحوم «آخوند خراسانی» اعتقاد دارند که استصحاب هم در شک در رافع و هم در شک در مقتضی جریان دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ في زيارة الحسين (علیه السلام) المرويّة عن الصَادِق (عليه السَّلام): «لعنَ ﷲُ مَن أبكىٰ نساءَك، لعنَ ﷲُ مَن أيْتمَ أولادَك». 📚 كامل الزيارات @Nardebane_feghahat
❓اگر زنی به صورت چند ماهه صیغه مردی شده و سپس نخواهد به رابطه ادامه دهد، آیا می تواند مهریه خود را ببخشد یا مهری که گرفته را پس دهد و خود را یک طرفه از زوجیت مرد برهاند یا اینکه اتمام رابطه زوجیت موقت، منحصر به اتمام مدت یا بذل مدت توسط مرد است و ربطی به بذل مهریه یا استرداد آن ندارد؟ ✔️ جواب آیت الله سید محمود شاهرودی: 🔸 عقد موقت تنها به وسیله تمام شدن مدت و یا بذل مدت توسط زوج فسخ می شود، مگر آنکه در ضمن عقد، وکالت در بذل مدت از مرد گرفته شده باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ امام موسی صدر: 🔹 حسین(ع) سه گروه دشمن دارد: ۱. دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم‌خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. ۲. دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی را که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌کنند مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیش‌تر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند. ۳. ولی دسته سوم که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره‌برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء‌استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند. 📚 کتابِ «سفرِ شهادت» @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ امام موسی صدر: 🔹 من از خودم و شما سؤال می‌کنم: ما از روز عاشورا چه بهره‌ای برده‌ایم؟ چه سودی به‌دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصه عمومی و چه استفاده‌ای در زمینه فردی برده‌ایم؟ 🔸 اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من به‌شما خبر می‌دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟ 🔹 روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست؛ کرامت امت حسین، مقدسات حسین. 🔸 اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی به‌دشمنان کمک کنیم و به‌اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیش‌تر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم، ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم؛ زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. ان‌شاء‌الله که ما از این دسته نیستیم. 📚 کتابِ «سفرِ شهادت» @Nardebane_feghahat
✔️ نظر استاد سید محمدرضا سیستانی در مورد نهج البلاغه 📚 قبسات من علم الرجال ج۲ @Nardebane_feghahat
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال» أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی ⬇️⬇️ @Nardebane_feghahat
4_6010146031637892751.pdf
27.19M
دانلود کتاب «قبسات من علم الرجال» أبحاث آیة الله السید محمد رضا السیستانی جلد اول @Nardebane_feghahat