4_5855060341741850214.mp3
6.5M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و...
جلسه سوم
🔸 «أو» به معنای «بل» (اضراب) در قرآن
🔹 لولا البکاء أو لولا بکاء زین العابدین(علیهالسلام) لاندرست ثورة الحسین (علیه السلام)
🔸 خطبه فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در هنگام عیادت زنان مهاجرین و انصار
🔹 توضیحی پیرامون أسناد این خطبه
🔸 نکتهای ادبی از مطول
🔹 شرح علامه مجلسی پیرامون برخی از فرازهای این خطبه
🎤 رضا حسینی
#بحار
@Nardebane_feghahat
4_5857312141555535800.mp3
33.31M
✔️ تدریس کتاب شریفِ «بحار الأنوار - للعلامة المجلسي» مجلد 43 (زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها) باب ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و...
جلسه چهارم
🔸 روایت نبویِ «سین بلال عند الله شین»
🔹 عددِ عیادتکنندگان مذکور نیست
🔸 سه نظر در مورد علت عیادت نساء مهاجرین و انصار
🔹 توضیح فرازهای این خطبه توسط علامه مجلسی(ره)
🔸 ترابط بین عالم تکوین و تشریع
🎤 رضا حسینی
#بحار
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (40)
❓ وقت غسل جمعه از چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه مییابد؟
✔️ پاسخ آیت الله وحید خراسانی:
🔸 وقت غسل جمعه از طلوع فجر دوم (اذان صبح) روز جمعه تا هنگام زوال (اذان ظهر) میباشد، و بهتر آن است که نزدیک به ظهر بجا آورده شود، واگر تا ظهر انجام ندهد احتیاط آن است که تا غروب (به قصد قربت مطلقه) بدون نیّت اداء و قضاء بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد، و کسی که میداند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد میتواند روز پنج شنبه غسل را رجاءً انجام دهد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (41)
✔️ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (قدس سره الشریف):
🔹قد يستدلّ على نجاسة الكافر بقوله تعالىٰ: «كَذٰلِكَ يَجعَلُ اللّٰهُ الرِّجسَ عَلَى الَّذِينَ لٰا يُؤْمِنُونَ» {انعام 125} بتقريب أنّ «الرجس» فيها بمعنى النجاسة.
و لكنّه يرد عليه أنّ الرجس في هذه الآية كسائر الموارد التي استعمل فيها في الكتاب يكون بمعنى القذارة الباطنية التي يعبّر عنها في الفارسية بـ«پليدى»، و الإجماع المدّعى علىٰ كونه في الآية بمعنى النجاسة غير حجّة، لأنّه لا معنى لحجّية الإجماع في اللغة إلّا أن يرجع إلىٰ الإجماع في الحكم.
📚 تفصیل الشریعة (النجاسات و أحكامها) ص207 و 208
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (42)
✔️ شیخ بهایی (رضوان الله علیه):
اگر جُنُب روزه واجبی داشته باشد و غسل ارتماسی کند، آن غسل باطل است.
📚 جامع عباسی ص274
#فقه
#صوم
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (43)
✔️ مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم #خویی (قدس سره):
🔸 لو قلنا بحرمة دخول الجنب علی الأئمة(علیهم السلام) و تمّت دلالة الأخبار و سندها، لم يمكن المناقشة في ذلك بالنقض بأزواجهم و أولادهم و جواريهم و خدمهم، حيث إنهم في بيوت الأئمة (عليهم السلام) و كانوا يحتلمون أو يجنبون يقيناً و لم يرد في رواية أمرهم بإخراج الجنب منهم عن البيت و منعه عن الدخول فيه.
🔹 و الوجه في عدم ورود النقض بذلك أن المحرّم على ما يستفاد من الروايات دخول الجنب من الخارج عليهم أو في بيوتهم، و أما من صار جنباً في بيتهم (عليهم السلام) فهو ممن لا تشمله هذه الأخبار قطعاً.
📚 موسوعة السیّد الخوئي(ره) ج6 ص323
فقه
@Nardebane_feghahat
▪️تعزية...
🔸 نتقدم إلى ساحة القداسة، ولي أمر المسلمين الإمام المهدي (صلوات الله عليه وعجّل الله فرجه الشريف) بأصدق التعازي والمواساة بمناسبة ذكرى استشهاد جدته الصدّيقة الكبرى فاطمة الزهراء (صلوات الله عليها) كما نتقدم إلى مراجعنا العظام العدول بخالص العزاء وإلى الأمة الإسلامية كافة.
@Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج اصول آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی)
۱۴۰۱/۹/۱۲
🔹 مرحوم علامه (رحمه الله) یک دوره سهگانه در اصول دارد، شبیه حلقات. یک دوره مقدماتی دارد به نام «مبادی الوصول». «تهذیب الوصول» متوسط است، «نهایة الوصول» هم مرحله اخیر است یعنی ایشان سه کتاب نوشته است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (44)
✔️ حدث اصغر در بین غسل
✔️ آیت الله وحید خراسانی (مدظله العالی):
🔸 اگر در بين غسل حدث اصغر از او سر زند ـ مثلا بول كند ـ بنابر احتياط واجب غسل را تمام كند و اعاده نمايد و وضو هم ضميمه كند مگر اين كه از غسل ترتيبى به غسل ارتماسى عدول كند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (45)
✔️ شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم!
🔹 مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در باب «استحباب الوضوء بمد من ماء والغسل بصاع، وعدم جواز استقلال ذلک» چند روایت را آورده است.
🔸 در روایت نخست سیره قولی و در روایت دوم سیره عملی رسول خدا (ص) در باره میزان مصرف آب در وضو و غسل بازتاب یافته است. طبق روایت اول پیامبر اکرم (ص) برای وضو یک مدّ؛ یعنی هفتصد و پنجاه گرم آب و برای غسل یک صاع؛ یعنی سه کیلو آب مصرف میکرد.
🔹 طبق روایت دوم حضرت تاکید فرمود که وضو باید در نهایت با هفتصد و پنجاه گرم آب و غسل با سه کیلو انجام شود. آن گاه پیشبینی فرمود که اقوامی میآیند و این میزان را اندک میشمارند. آنان بر سنت من نیستند!
🔹 پیداست همان گونه که مرحوم شیخ در عنوان باب آورده است، نمیتوان از روایت وجوب مصرف آب به میزان اعلام شده در وضو و غسل را برداشت کرد، بلکه مفاد آن استحباب است.
🔸 این گفتار آن حضرت ناظر به شرایط عادی و وجود آب به اندازه کافی در محیط زندگی است. حال اگر شرایط یک شهر یا کشور بحرانی باشد، آیا هم چنان از آن استحباب برداشت میشود؟!
✍️ حجتالاسلام علی نصیری
👈 ادامه متن: https://b2n.ir/b87132
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (46)
🔹 استحباب الغسل بصاع من الماء، اتّباعا لفعله (عليه السّلام)، و ليس واجباً، بل الواجب الغسل بما يحصل مسمّاه من غير تقدير.
📚 كشف الالتباس عن موجز أبي العباس، الصيمري البحراني، الشيخ مفلح ج1 ص193
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (47)
🔹 متأخرین (بعد از مرحوم علامه حلی) معتقد شدند که آب چاه به صرفِ ملاقات با نجس، نجس نمیشود.
✔️ نکته: اگر نجاستی داخل چاه شود و باعث تغیّر آب چاه گردد، همگان معتقدند که آب چاه نجس میشود. این اختلافی که وجود دارد، در فرضِ عدمِ تغیّر است.
#فقه
@Nardebane_feghahat