✅ هر قضیه موجبه ، مانند «کلُ انسانٍ ضاحکٌ» مشتمل بر سه چیز است:
1⃣ ذات موضوع: عبارت است از افراد و مصادیق آن، مانند زید و عمرو در مثال بالا.
2⃣ عقد الوضع : عبارت است از اتصاف آن افراد به وصف و عنوان موضوع، مانند اتصاف افراد انسان به انسانیت در مثال مذکور.
3⃣ عقد الحمل: عبارت است از اتصاف افراد به وصف محمول، مانند اتصاف به ضاحکیت در مثال مذکور.
#منطق
@Nardebane_feghahat
تعارض یا اختلاف حدیث؟ .mp3
1.12M
🔹 تعارض الحدیث یا اختلاف الحدیث؟!
🎧 #استاد_عرفانیان (حفظه الله)
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الإرث (۳)
✔️ اولیای دم چه کسانی هستند؟
🔸 اولیای دم همان ورثه متوفی و به ترتیب طبقات سه گانه ارث درماده ۸۲۶ قانون مدنی هستند.
بنابراین با وجود طبقه اول از وراث نوبت به طبقه بعد نمی رسد.
🔹 برابر ماده ۳۵۱ قانون مجازات اسلامی، زوج یا زوجه ی مقتول ولی دم محسوب نمی شوند و حق #قصاص ندارند،اما این امر مانع آن نیست که زوج یا زوجه نتوانند اعلام جرم و تقاضای رسیدگی نمایند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #نکات_ادبی (۲)
🔹 امروز نگاهی به شرح کمال بر شافيه #ابن_حاجب انداختم و متوجه شدم که "قالَب" صحيح است نه "قالِب".
البته به کتب #لغت مراجعه نکردم که ببینم آیا به کسر هم وجود دارد یا نه، ولی گویا «قالِب» غلط مشهور باشد. (باز هم باید مراجعه کرد).
🔸 گفته شده که گاهی #اسم_آلت بر وزن «فاعَل» می آید مانند :
خاتم: ما یُختَم به
عالم: ما یُعلَم به الصانع
قالب: ما یُقلَب به
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
🔸 نشانه «ام منقطعه» این است که می توان به جای آن، «بل اضراب» قرار داد، ولی در «ام متصله» بین دو طرف تسویه برقرار است.
🔹 در ام منقطعه، حذف جمله بعد از «ام» ضرری به کلام قبل نمی زند بر خلاف متصله.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #نکات_ادبی (۳)
🔸 مشغول خواندن آیه ۸ سوره توبه «کَیْفَ وَإِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لَا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّةً یُرْضُونَکُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ...» بودم که کلمه «إِلًّا» توجه مرا جلب کرد.
🔹 إللٌ، بر وزن فِعلٌ است، طبق قاعده ادغام در یکدیگر ادغام می شوند، چون اولی ساکن و دومی متحرک. لذا می شود «إلٌّ» .
علت این که در آیه «إلاًّ» (یعنی به صورت منصوبی آمده) مفعول بودن آن است.
✍ رضا حسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ نوشته ای در جایگاه "مطوّل"
🔹 دیدم که آیت الله #جوادی_آملی فرموده است : "اگر کسي مطوّل نخواند ، #نهج_البلاغه هم نخواند، کتابهای ادبی هم نخواند ديگر دنبالهرو #علامه_امينی نخواهد شد ... با خواندن #مختصر_المعانی ، اديب پيدا نمیشود".
🔸 روی سخن با طلابی است که قصدشان "تفقه در دین" است و می خواهند عالمانه حرف بزنند ، و الا اگر قصد دارند به صرف منبر ( یعنی منبر بدون علم) بسنده نمایند ، حرفی نیست .
✅ منبری باید عالم باشد .
🔸 آیا فهم آیات و روایات برای کسی که #مطول خوانده باشد با کسی که لای مطّول را هم باز نکرده است ، یکسان است ؟! فتأمّل ...
✍ رضاحسینی
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ سوره توبه آیه 51 :
«قُلْ لَنْ يُصِيبَنا إِلَّا ما كَتَبَ اللَّهُ لَنا هُوَ مَوْلانا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ».
🔸 وجملة "هو مولانا" في موضع الحال من اسم الجلالة ، أو معترضة.
📚 تفسير التحریر و التنویر ج 10 ص 118
🔹 احتمال دارد جمله معترضه باشد و احتمال دارد جمله تعلیلیه باشد، در هر حال محلی از اعراب ندارد.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #سیستانی حفظه الله:
🔹 ادرار و فضله پرندگان حرام گوشت مثل كلاغ و عقاب و خفّاش و مانند آن، پاک است هرچند بهتر است از آنها پرهیز گردد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✅ آیت الله #سیستانی حفظه الله: 🔹 ادرار و فضله پرندگان حرام گوشت مثل كلاغ و عقاب و خفّاش و مانند آن،
✅ #صاحب_حدائق رحمة الله علیه:
«أن البول من الطیر غیر معلوم»
📚 الحدائق الناضرة ج۵ ص۱۰
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #سیستانی حفظه الله:
🔸 هر پرندهای که مانند شاهین و عقاب، و باز و کرکس درنده و چنگال دار باشد، حرام است، و همچنین حرام است همه انواع کلاغ، حتی زاغ ـ بنا بر احتیاط واجب ـ .
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ همه خزندگان مثل مار، موش، سوسمار، قورباغه، خارپشت و... و نیز حیواناتی که مسخ شدند مثل فیل، میمون، خرس و... حرام گوشت هستند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔸 #صاحب_حدائق می نویسد :
🔹 ما ذكر من إستحباب النظر حال القنوت إلىٰ باطن الكفّين ،خال من الدلیل .
📚 الأنوار الحیّریة ص 205
#فقه
#قنوت
@Nardebane_feghahat
✅ #عرض_خاص به مفهومی کلی گفته میشود که مختص به افراد یک کلی است و در عین حال خارج از حقیقت و ذات آنهاست. مثل صفت «خنده رو بودن» برای انسان. خنده رو بودن مختص انسان است و غیر انسان خنده رو نیست. از طرفی جزء ذات انسان هم نیست چرا که میتواند خنده رو نباشد.
#منطق
@Nardebane_feghahat
وجود مشترک معنوی یا لفظی؟ .ogg
325.5K
✅ آیا خداوند در وجود با ما #مشترک_معنوی است یا لفظی؟
✔️ پاسخ استاد میلانی
#منطق
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✅ علی ما نُقِل
🔸 #تفتازانی شرحی بر کتاب #شمسیه نوشته است که البته شنیده ام وقتی حاشیه میر سید شریف جرجانی روی کار آمد، آن شرح از رونق افتاد چون ظاهراً اشکالات تفتازانی را جواب داده است.
#منطق
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #شهیدی
۹۶/۹/۲۰
🔹 اگر کسی در اثناء نماز عصر شک کرد نماز ظهر خوانده یا نخوانده.
#صاحب_عروه میگوید باید عدول کند به نماز ظهر. آقای #خویی فرموده که بسیار مطلب درستی است.
@Nardebane_feghahat
4_6044283668657080588.ogg
434.6K
❓سوال:
تقسیم علت به تامه و ناقصه از دید شما ، تقسیم کاملی است ؟!
و آیا درست است که خداوند علت تامه عالم است ؟!
و اگر #علت_تامه نباشد، میشود علت ناقصه؟
✅ پاسخ از استاد شیخ حسن #میلانی
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✅ علت و معلول متضایفین هستند و متضایفین دو امر وجودی می باشند.
#منطق
@Nardebane_feghahat
✅ حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، استاد رجال حوزه علمیه مشهد:
🔹 احمد بن طاووس حلی(متوفی ۶۷۳) علم رجال را به شیوه معتمدین و غیر معتمدین تفسیر کرد و روش و روند کتابهای رجال را از روش فهرست نگاری به روش مورد شناسی و راوی شناسی برد. بعدها مرحوم حسن بن داوود حلّی هم از او متاثر شد و کتاب خلاصة الرجال را نوشت.
🔸 کسانی مانند آیتالله #فلسفی رحمة الله علیه، آیتالله #تبریزی، آیتالله #وحید_خراسانی، آیتالله #سیستانی، آیتالله #روحانی،#شهید_صدر-که در حد مرجعیت بود و چندین کتاب نوشتند و رساله دارند و آثار فقهیشان مکرر چاپ شده- همه اینها با اینکه از شاگردان مرحوم آیتالله #خویی هستند هیچکدام روش آقای خویی را ادامه ندادند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ #ابن_جنی در کتاب خصائص می گوید: یک نظر این است که در دوران قبل از جاهلیت، #اعلال در زبان عربی نبوده و پس از قرن ها در اثر تغییر و پیشرفت زبان، اعلال به این زبان راه یافته است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ اگر ذو الحال نکره محضه باشد، باید مؤخر گردد، مانند: «جاء راکباً رجلٌ».
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #مقتدایی
93/11/19
🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.»
🔸#حلبی میگوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست میآید پرسیدم امام فرمود: #خمس دارد.
سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است.
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه آیت الله #سبحانی
97/10/17
🔸«فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ»
(سوره محمد آیه ۴)
« الرِّقَابِ»: جمع رقبة، و هو اسم للعضو المعروف.
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓پرسش:
🔸 آیا استفاده از #کروات در مجالس جشن و عروسی اشکال دارد ؟
✅ پاسخ آیت الله #سیستانی:
🔸 فی نفسه مانعی ندارد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓پرسش:
فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد می تواند #حریر و #ابریشم آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل #کراوات. وانگهی بستن کراوات برای مردان به طور کلی آن هم از حریر خالص چطور است؟
✅ پاسخ آیت الله #سیستانی:
بستن کراوات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن، لباس صدق نمی کند و #ستر_عورت با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمی شود، پوشیدن آن جایز است هر چند که با آن ستر عورت ممکن باشد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
بحث فقه -استاد #مقتدایی -کتاب خمس
93/06/18
🔹 قَالَ الصَّادِقُ: إِنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمَّا حَرَّمَ عَلَيْنَا الصَّدَقَةَ أَنْزَلَ لَنَا الْخُمُسَ فَالصَّدَقَةُ عَلَيْنَا حَرَامٌ وَ الْخُمُسُ لَنَا فَرِيضَةٌ وَ الْكَرَامَةُ لَنَا حَلَالٌ.
☑️ امام صادق میفرماید : چون خداوند صدقه را بر ما حرام کرده به جای #زکات ، خمس قرار داده است .
پس : 1⃣ صدقه (زکات واجب) بر ما حرام است . 2⃣ دادن #خمس به ما واجب است 3⃣ کرامت برای ما حلال است.
🔸 و شاید مراد از کرامت هدیه یا #نذر باشد و البته نذر غیر از صدقه است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه آیت الله #شبیری_زنجانی
74/07/05
🔹 ما قائل به جبران #شهرت اصلاً نیستیم .نوعاً اکثر شهرتها بعد زمان #شیخ_طوسی است چون بعد از شیخ هیچ کدام به خودشان اجازه نمیدادند نظر بدهند.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ اشکالی بر #علامه_مجلسی
از آیت الله سند (حفظه الله) شنیدم که:
مرحوم علامه مجلسی مقام بسیار والایی دارد اما با این وجود اشکالی بر ایشان(ره) وارد است و آن این که در #مراة_العقول در مورد روایتی وقتی می فرماید: «علی المشهور» مقصودش قول مشهور در همان زمان و دو قرن قبل از خودش می باشد نه مشهور قدما!
و این مطلب موجب اشتباه و تدلیس در نظر دیگران می شود.
#فقه
@Nardebane_feghahat