✅ همه خزندگان مثل مار، موش، سوسمار، قورباغه، خارپشت و... و نیز حیواناتی که مسخ شدند مثل فیل، میمون، خرس و... حرام گوشت هستند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔸 #صاحب_حدائق می نویسد :
🔹 ما ذكر من إستحباب النظر حال القنوت إلىٰ باطن الكفّين ،خال من الدلیل .
📚 الأنوار الحیّریة ص 205
#فقه
#قنوت
@Nardebane_feghahat
✅ #عرض_خاص به مفهومی کلی گفته میشود که مختص به افراد یک کلی است و در عین حال خارج از حقیقت و ذات آنهاست. مثل صفت «خنده رو بودن» برای انسان. خنده رو بودن مختص انسان است و غیر انسان خنده رو نیست. از طرفی جزء ذات انسان هم نیست چرا که میتواند خنده رو نباشد.
#منطق
@Nardebane_feghahat
وجود مشترک معنوی یا لفظی؟ .ogg
325.5K
✅ آیا خداوند در وجود با ما #مشترک_معنوی است یا لفظی؟
✔️ پاسخ استاد میلانی
#منطق
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✅ علی ما نُقِل
🔸 #تفتازانی شرحی بر کتاب #شمسیه نوشته است که البته شنیده ام وقتی حاشیه میر سید شریف جرجانی روی کار آمد، آن شرح از رونق افتاد چون ظاهراً اشکالات تفتازانی را جواب داده است.
#منطق
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #شهیدی
۹۶/۹/۲۰
🔹 اگر کسی در اثناء نماز عصر شک کرد نماز ظهر خوانده یا نخوانده.
#صاحب_عروه میگوید باید عدول کند به نماز ظهر. آقای #خویی فرموده که بسیار مطلب درستی است.
@Nardebane_feghahat
4_6044283668657080588.ogg
434.6K
❓سوال:
تقسیم علت به تامه و ناقصه از دید شما ، تقسیم کاملی است ؟!
و آیا درست است که خداوند علت تامه عالم است ؟!
و اگر #علت_تامه نباشد، میشود علت ناقصه؟
✅ پاسخ از استاد شیخ حسن #میلانی
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✅ علت و معلول متضایفین هستند و متضایفین دو امر وجودی می باشند.
#منطق
@Nardebane_feghahat
✅ حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن ربانی بیرجندی، استاد رجال حوزه علمیه مشهد:
🔹 احمد بن طاووس حلی(متوفی ۶۷۳) علم رجال را به شیوه معتمدین و غیر معتمدین تفسیر کرد و روش و روند کتابهای رجال را از روش فهرست نگاری به روش مورد شناسی و راوی شناسی برد. بعدها مرحوم حسن بن داوود حلّی هم از او متاثر شد و کتاب خلاصة الرجال را نوشت.
🔸 کسانی مانند آیتالله #فلسفی رحمة الله علیه، آیتالله #تبریزی، آیتالله #وحید_خراسانی، آیتالله #سیستانی، آیتالله #روحانی،#شهید_صدر-که در حد مرجعیت بود و چندین کتاب نوشتند و رساله دارند و آثار فقهیشان مکرر چاپ شده- همه اینها با اینکه از شاگردان مرحوم آیتالله #خویی هستند هیچکدام روش آقای خویی را ادامه ندادند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✅ #ابن_جنی در کتاب خصائص می گوید: یک نظر این است که در دوران قبل از جاهلیت، #اعلال در زبان عربی نبوده و پس از قرن ها در اثر تغییر و پیشرفت زبان، اعلال به این زبان راه یافته است.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✅ اگر ذو الحال نکره محضه باشد، باید مؤخر گردد، مانند: «جاء راکباً رجلٌ».
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #مقتدایی
93/11/19
🔹 صحیحه حلبی : «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ(ع) عَنِ الْعَنْبَرِ وَ غَوْصِ اللُّؤْلُؤِ- فَقَالَ عَلَيْهِ الْخُمُسُ الْحَدِيثَ.»
🔸#حلبی میگوید : از امام صادق(علیه السلام) در مورد حکم خمس عنبر که از جواهرات است و مرواریدی که از غوص بدست میآید پرسیدم امام فرمود: #خمس دارد.
سند روایت ، صحیح و دلالتش روشن است.
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه آیت الله #سبحانی
97/10/17
🔸«فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ»
(سوره محمد آیه ۴)
« الرِّقَابِ»: جمع رقبة، و هو اسم للعضو المعروف.
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓پرسش:
🔸 آیا استفاده از #کروات در مجالس جشن و عروسی اشکال دارد ؟
✅ پاسخ آیت الله #سیستانی:
🔸 فی نفسه مانعی ندارد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
❓پرسش:
فقها به حرمت پوشیدن حریر و ابریشم طبیعی خالص برای مردان فتوا می دهند، آیا یک مرد می تواند #حریر و #ابریشم آمیخته به جز آن را بر تن کند مثل #کراوات. وانگهی بستن کراوات برای مردان به طور کلی آن هم از حریر خالص چطور است؟
✅ پاسخ آیت الله #سیستانی:
بستن کراوات حتی اگر ابریشم و حریر خالص هم باشد حرام نیست زیرا به آن، لباس صدق نمی کند و #ستر_عورت با آن ممکن نیست و اما آنچه حریر و ابریشم خالص نیست و به غیر آن آمیخته است و حریر به آن گفته نمی شود، پوشیدن آن جایز است هر چند که با آن ستر عورت ممکن باشد.
#فقه
@Nardebane_feghahat
بحث فقه -استاد #مقتدایی -کتاب خمس
93/06/18
🔹 قَالَ الصَّادِقُ: إِنَّ اللَّهَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَمَّا حَرَّمَ عَلَيْنَا الصَّدَقَةَ أَنْزَلَ لَنَا الْخُمُسَ فَالصَّدَقَةُ عَلَيْنَا حَرَامٌ وَ الْخُمُسُ لَنَا فَرِيضَةٌ وَ الْكَرَامَةُ لَنَا حَلَالٌ.
☑️ امام صادق میفرماید : چون خداوند صدقه را بر ما حرام کرده به جای #زکات ، خمس قرار داده است .
پس : 1⃣ صدقه (زکات واجب) بر ما حرام است . 2⃣ دادن #خمس به ما واجب است 3⃣ کرامت برای ما حلال است.
🔸 و شاید مراد از کرامت هدیه یا #نذر باشد و البته نذر غیر از صدقه است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه آیت الله #شبیری_زنجانی
74/07/05
🔹 ما قائل به جبران #شهرت اصلاً نیستیم .نوعاً اکثر شهرتها بعد زمان #شیخ_طوسی است چون بعد از شیخ هیچ کدام به خودشان اجازه نمیدادند نظر بدهند.
#فقه
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ اشکالی بر #علامه_مجلسی
از آیت الله سند (حفظه الله) شنیدم که:
مرحوم علامه مجلسی مقام بسیار والایی دارد اما با این وجود اشکالی بر ایشان(ره) وارد است و آن این که در #مراة_العقول در مورد روایتی وقتی می فرماید: «علی المشهور» مقصودش قول مشهور در همان زمان و دو قرن قبل از خودش می باشد نه مشهور قدما!
و این مطلب موجب اشتباه و تدلیس در نظر دیگران می شود.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #فقه استاد #اشرفی
94/11/25
🔹 برخی مانند آیت الله #خویی معتقدند که تقسیم گناهان به صغیره و کبیره ناصحیح است، بلکه تمام گناهان #کبیره است، و تقسیم مزبور به اعتبار سنجش یک گناه به گناه دیگر در جهت باب شدت عذاب و معصیت است، مثل آن که شرک به خدا، گناه و معصیت آن از شرب خمر بیشتر است. یا مثلاً نگاه کردن به اجنبیه گناهش کمتر از گناه قتل نفس محترمه است، بنابراین هیچ گناه صغیره وجود ندارد، و صغر و کوچکی گناه از باب مقایسه یک گناه با دیگری می باشد. این قول را مرحوم #ابن_ادریس حلی به مشهور نسبت داده اند.
📚 #مصباح_الفقاهة، خوئی، ج1، ص501.
#فقه
@Nardebane_feghahat
⬆️⬆️
☑️ امروز فرصتی شد و نگاهی به اقوال علما پیرامون ملاک کبیره بودن گناهان انداختم. (در کتاب مصباح الفقاهه مرحوم آیت الله خوئی ج 1 ص 440)
🔹 پنج ملاک برای کبیره بودن گناه ذکر گردیده است.
و سپس مرحوم خوئی نظر خود را در این زمینه مطرح می کند و می فرماید که طبق نظر من همه گناهان کبیره است.
✍ رضا حسینی
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #مفهوم_شرط (۳)
✔️ #صاحب_حدائق می فرماید:
🔹 العجب من المحدث الشيخ محمد بن الحسن الحر العاملي (طاب ثراه) في كتاب «الفوائد الطوسية» حيث بالغ في إنكار حجية مفهوم الشرط و أورد جملة من الآيات القرآنية دالة على عدم جواز إعتبار مفهوم الشرط. مع ورود الأخبار الدالة على ذلك بأوضح دلالة.
📚 #الحدائق_الناضرة ج1ص59
#اصول
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله شیخ محمد سند:
🔹 علم اصول و علم کلام بر یکدیگر تأثیرگذار هستند. اگر کسی در علم کلام ضعیف باشد، در مبحث حجج و اماراتِ اصول هم قوّت ندارد.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #مفهوم_شرط (۲)
🔹 وقع الخلاف بين الأصوليين من أصحابنا و غيرهم في حجية المفهوم بجميع أقسامه، فنفاه من أصحابنا المرتضى (رضي الله عنه) و جماعة من العامة و إليه مال المحدث السيد نعمة الله الجزائري و الشيخ محمد بن الحسن العاملي (قدس الله سرهما)، و أدلة القوم -في كتب الأصول من الطرفين- متصادمة و الإحتجاجات متعارضة.
🔸 إلا أن الظاهر تبادر ذلك في كثير من الأمثلة الواردة في جملة منها و لعل ذلك بحسب العرف.
🔹 و لم نقف في النصوص على ما يقتضي الحجية في شیء منها سوى مفهوم الشرط،فقد ورد في جملة منها ما يدل على ذلك...!
📚 #الحدائق_الناضرة ج 1ص 57و58
#اصول
#صاحب_حدائق
@Nardebane_feghahat
✳️ #مفهوم_شرط (۳)
🔹 مفهوم الشرط حجّة عند المُحقّقین و علیه دلّت الأخبار .
📚 #الحدائق_الناضرة ج23 ص217
#اصول
#صاحب_حدائق
@Nardebane_feghahat