نردبان فقاهت
✳️ نظر مرحوم #شوشتری در مورد روایت (لا بأس بییع العذرة) : 🔸 فلا بدّ أن نقول في مثله بوقوع #تحريف في
✅ نقدی بر سخن مرحوم شوشتری (ره)
🔸 اگر چه مقام علمی مرحوم شوشتری بسیار بالاست و لکن باید پذیرفت که : العصمة لأهلها!
و از مولایمان امام صادق علیه السلام آموخته ایم که :
«ایاک ان تّنْصِبَ رَجُلاً دوُنَ الحُجَّهِ فتصدِّقَهُ فی کُلِّ ما قالَ» (بحار، ج 1، ص 90).
لذا بنا بر منهج آزادیِ نقد علمی در حوزه های علمیه چند سطری را در مورد مطلب ایشان متذکر می شوم :
۱- به راحتی نمی توان احتمال #تحریف در روایات را داد ، زیرا قدمای ما در زمینه نقل اخبار نهایت دقت و توان خود را به کار گرفته اند و خون دل ها خورده اند و زحمت هایی کشیده اند که لا یدرک و لا یوصف ...
🔹 آن ها نسبت به روایات به دید #دین نگاه می کرده اند نه به دید یک داستان و افسانه !
و حتی اهل سنت هم نقل کرده اند که :
اعلموا أنّ حدیثکم هذا دین، فانظروا عمّن تأخذون دینکم (عن هشام، عن محمد بن سيرين، قال: إن هذا العلم #دين ، فانظروا عمّن تأخذون #دينكم) (صحيح مسلم، ج 1، ص 11) و به تعبیر آیت الله #مددی این روایت در کتب شیعه نیز نقل گردیده است.
🔹 به همین سبب روایات شیعه در نهایت #دقت و #حساسیت گردآوری، تصحیح و غربال شدند.
🔸 که البته در این زمینه حضرت آیت الله مددی و دیگران سنگ تمام گذاشته اند و نگاهشان به روایات شیعه بسیار راهگشاست.
۲- اگر شخصی به ظرافت هایی که در نقل روایات هست دقت بفرماید، متوجه می شود که ائمه اطهار علیهم السلام و اصحاب در ضبط روایات و کتابت آنها تاکید ویژه داشته اند.
🔹 کتاب های بسیاری که در قرون 3 و 4 و حتی در قرن 2 توسط بزرگان شیعه نوشته شده است (مثلا #شيخ_صدوق، #شيخ_طوسی ، #نعمانی و... - قدس الله اسرارهم) در هنگام نوشتن آن کتب، #جوامع_روایی در نزد آنان بوده است .
از ديگر سو شدت امانت داری #محدثين متقدم ما بر احدی پوشیده نیست.... حتی می بینیم که در دوره ای از زمان متن حدیث به عنوان فتوای فقهاء مطرح بوده است.
🔸 لذا اگر تأملی در این مطالب کنیم، متوجه می شویم که جا برای این (إن قلت) ها و ایرادات نمی ماند !
۳- بنابراین شاید بهتر باشد کمی از این شک های بی مورد و عدم اعتماد به مجامع روایی شیعه دست برداریم و با دید قوی تری به روایاتی که توسط قدماء به ما رسیده است نگاه کنیم ....
✍ رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✳️ رویکرد فقهی آیت الله سیستانی
✅ سخنان سید منیر خباز (استاد حوزه علمیه قم) و از شاگردان آیت الله #سیستانی
🔸 آیت الله سیستانی مکتب ویژه خود را دارد به این معنا که مکتب ایشان از لحاظ #فقه و #اصول کاملاً با مکتب سید #خویی متفاوت است. درس فقه ایشان بیشتر با مکتب سید #بروجردی همسو بود تا مکتب سید خوئی؛ زیرا ایشان پنج سال شاگرد سید بروجردی بود و از مکتب ایشان تأثیر پذیرفته بود. سید سیستانی در فهم فقه #اهل_سنت اول بود؛ بدین معنا که فقه اهل سنت را بهتر از خودشان میشناخت و این به خاطر مطالعه و تحقیق فراوان فقه اهل سنت توسط ایشان بود. همانگونه که در مکتب سید بروجردی معروف است .
🔹 ویژگی دیگر مکتب فقه سید سیستانی این بود که ایشان بر کتاب های #قدما تمرکز داشت و همیشه مسائل را از این کتاب ها می خواند و آن را همانند قدما بیان و تحریر میکرد. در مورد نظریات و اقوال مشهور قدما ، اهل تحقیق بود و در هر مسئله ای از این نظریات استفاده می کرد و بر همین اساس نیز آن مسئله و ادله آن را بیان و سیر تاریخی اش را تا زمان ما عنوان می نمود .
#فقه
@Nardebane_feghahat
🔸 نقل می کنند :
به #میرزای_قمی (صاحب کتاب قوانین) گفتند : "قوانين" حاصلِ کتاب های #معالم و #حاشيه_فاضل_شيروانى و #حاشيه_سلطان_العلماء است !
و ميرزاى قمى در جواب فرموده است: «كفاني فخراً أن فهمت المعالم و حاشيتيه و لخصت منها كتاباً»
📚 #أعيان_الشيعة ج 2 ص 413
✅ پ. ن : از یکی از اساتید شنیدم که : کتاب #قوانین خارج اصولِ میرزای قمی با نگاهی بر #معالم بوده است .
#اصول
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #وحید_خراسانی حفظه الله :
🔸 #شیخ_انصاری کیست؟ همه شما اهل فضلید . #رسائل را باز کنید ، اول: «اعلم أن المکلف إذا التفت إلی حکم شرعي»؛ بعد الالتفات حالات نفسانی را ذکر می کند. هیچ فکر کردید چرا این جا می گوید: «اعلم ان المکلف…» خود او باز قائل است به شرعیت عبادات صبی ؟! حل این معما آیا چه جور است؟
🔹 این رسائلش، آن هم #مکاسب شیخ. درس خارج شیخ برای #میرزای_شیرازی است. این [میزان] علم .
@Nardebane_feghahat
البدعه و التحرف(1).pdf
3.92M
🔹 در مورد حافظ شیرازی و مذهب او افکار مختلفی وجود دارد .
کتاب البدعة و التحرف تألیف آیت الله محمدجواد خراسانی (ره) از کتب متقَن در این باب است .
🔸 آیت الله #شبیری_زنجانی می فرمایند :
"شیعه بودن #حافظ در شیراز مثل سنی بودن یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است".
📚 #جرعه_ای_از_دریا ج 2 ص 300
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله سید احمد #مددی حفظه الله :
🔸 مرحوم #شیخ_طوسی در نهایه، عنوان باب را «کتاب المکاسب» نام گذاشته، و آن را با «باب عمل السلطان و أخذ جوائزهم» آغاز میکند که قطعاً مصداق #بیع نیست. بعد از آن نیز «باب المکاسب المحظورة و المکروهة و المباحة» را ذکر کرده است. همین تقسیم ثلاثی در #شرایع هم تکرار شد. شیخ بعد از این عنوان، «کتاب المتاجر» را مطرح میکند. یعنی شیخ بیع (متاجر) را از #مکاسب جدا کرده و این دو را به یک معنا ندانسته است. و لذا مینویسد: «کلّ شیء أباحه اللّه تعالى، أو ندب إلیه و رغّب فیه، فالاکتساب به و التّصرّف فیه، حلال جائز سائغ من صناعة و تجارة و غیرهما.» و تجارت را از مصادیق اکتساب میداند، اما در کتاب مکاسب شیخ انصاری، مکاسب به همان معنای #متاجر به کار رفته است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ آیت الله #وحید_خراسانی حفظه الله :
🔹 محمد مکی کیست؟ #شهید_اول. عقل مبهوت است. در زندان ظرف هفت روز #لمعه را نوشت از #طهارت تا #دیات.
این شهید اول است و این لمعه و آن زین الدین شارح. مهم این است که همین فحل کتابی دارد به عنوان "بیان" ، کتاب دیگری به عنوان "دروس" ؛ بعد روشن می شود احاطه او به مسائل تا چقدر است.
@Nardebane_feghahat
✳️ #من_النشویة
1⃣ فرق #من_نشویة با #من_ابتداء آن است که من ابتدائیه در مقابلش (الی، انتهائیه) معنا می دهد،مثل: (ذهب من البصره الی الکوفه) اما من نشویه در مقابلش الی قرار نمی گیرد(زید ولد من عمرو).
2⃣ اصطلاح نشویه توسط #متأخرین از ادباء ساخته شده است اما #قدماء بر این (من) ،همان عنوان ابتدائیه را اطلاق کرده اند و آن را از اقسام (من ابتدای غایت) می دانسته اند.
🔰 علوم العربیه،ج۲/ص۳۷۷
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج #اصول حضرت آیت الله حاج سید احمد #مددی
98/7/8
🔸 مرحوم آقای #خویی عادتاً کاری به #عمل_اصحاب ندارند . ما همیشه شوخی می کنیم که : ایشان فکر می کنند دیروز امام (علیه السلام) این مطلب را فرمودند و امروز هم ایشان #استظهار می فرمایند.
این وسط را حساب نمی فرمایند. #قدس_الله_سره.
این که 1200 سال اصحاب چه کردند اصلا در نظر مبارک ایشان مهم نیست .
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ ظهور #دلیل_تنجیزی است و عقل #دلیل_تعلیقی. لذا عقل نمی تواند جلوی ظهور را بگیرد.
#عقل می گوید : اگر #ظهور در کار نباشد من می توانم حکم کنم و الا نمی توانم.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ شنیدم محدث #استرآبادی ادعای عجیبی نموده است ، و فرموده است :
چون من سخنان و مبانی خود را از احادیث میگیرم لذا اشتباه در آن راه ندارد .
🔸 [ ظاهرا ایشان به این نکته توجه نکرده که معصوم بودن اهل بیت علیهم السلام ملازمهای با فهم درست از احادیث آنها ندارد]
🔹 این استدلال باطلِ محدث استرآبادی بعدها مورد استفاده #شیخ_احمد_احسایی قرار گرفت و او نیز با ادعای مبنا قرار دادن #احادیث، خود را معصوم معرفی کرد (تراث شیخ الأوحد، ج۵، ص۹).
✍ رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
☑️ انتقاد استاد شیخ محمد سند از اساتید درس خارج نسبت به روش رجالی آیت الله خویی در تصحیح روایات
🔸 فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی میکند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی میکند. مثلاً روایات را بررسی میکند و برخی را تضعیف میکند و بعد تعارض میشود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح میدهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام میدهند. روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی میکند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟
🔸 بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح میکنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار میداد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟
🔸بزرگترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بها داده میشود بسیار خطرناک است و درد بیدرمان است.
🔸مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتابشناس قوی است، تحف العقول را معتبر میداند.
🔸 با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهلبیت علیهمالسلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرمودهاند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست.
🔸متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید.
🌐شبکه اجتهاد
🆔 @feghahat
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله احمدی شاهرودی ، 16 اسفند 96
🔶 ( للمصیب أجران و للمخطئ اجرٌ واحد)
این هم جزو همان حرف های است که آدم #تعجب می کند از کجا در آمده!!!
🔹شاگرد: ظاهراً اصل این سخن به #ابوموسی #اشعری بر می گردد.
🔶 استاد: آری ، اصلا این للمخطی اجر واحد و للمصیب اجران یعنی چی ؟!
اگر شخص واقعاً طبق #ضوابط عمل کرده باشد و #تفقه کرده باشد و سپس #فتوا داشته باشد و #مصیب هم باشد : اجر دارد، #مخطی هم باشد : اجر دارد .
هیچ فرقی هم نمی کند.
این طور نیست که مصیب اجرش بیشتر باشد، مخطی اجرش کمتر باشد.
اگر هم که طبق #موازین نباشد (چه مصیب باشد و چه مخطی) : در #جهنم است.
✅ پ. ن : گاهی برخی جملات آن قدر شهرت می یابد که تصور می کنی روایتی در کتب شیعه است!
@Nardebane_feghahat
✅ اگر هنگام خوردن غذا، مهمانی وارد شود، آیا توصیه شده است که از سر سفره تکان نخورده و به احترام او از جا برنخیزیم؟!
☑️ «عَنْ یَاسِرٍ الْخَادِمِ وَ نَادِرٍ جَمِیعاً قَالا قَالَ لَنَا أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ قُمْتُ عَلَى رُءُوسِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَأْکُلُونَ فَلَا تَقُومُوا حَتَّى تَفْرُغُوا وَ لَرُبَّمَا دَعَا بَعْضَنَا فَیُقَالُ لَهُ هُمْ یَأْکُلُونَ فَیَقُولُ دَعْهُمْ حَتَّى یَفْرُغُوا».
📚 کافی ج 6، ص 298
🔸 یاسر خادم و نادر گفتند: امام رضا(علیه السلام) به ما فرمود: زمانی که مشغول خوردن غذا هستید، حتی اگر من بالای سر شما حاضر شوم، از جای خود برنخیزید! و بسیار پیش میآمد که حضرت با ما کاری داشت و به ایشان میگفتند که آنان مشغول خوردن غذا هستند که ایشان میفرمود: کاری به کارشان نداشته باشید تا غذایشان را تمام کنند.
🔹 با این وجود، اگر شرایط به گونهای باشد که بلند نشدن برای مهمان، عرفاً نوعی توهین به او به شمار آید، نباید مهمان مؤمن را تحقیر کرد؛ زیرا احترام به مؤمن برتر از احترام به سفره است.
@Nardebane_feghahat
✳️ جعل خواب از طرف اخباری ها ، علیه اصولی ها
🔸رسول جعفریان
🔹آیت الله سید محمد مجاهد (1180ـ 1242ق)، از علمای بزرگ دوره فتحعلی شاه، در باره جعل یک خواب از سوی اخباری ها علیه اصولی ها، چنین نوشته است:
🔹و دیگر آنکه میگویند که شخصی علامه [حلی] ـ رحمة الله علیه ـ را در خواب دید، و از او سؤال کرد که بر تو چه نوع گذشت، و او در جواب آن شخص گفت که:
🔹 لولا تالیف «الالفین» و «زیارة الحسین علیه السلام، لَهَلکنی الفتاوی!»
یعنی اگر برای نوشتن کتاب #الفین و #زیارت حضرت امام حسین علیه السلام نمیبود، هر آینه #فتواهای من مرا هلاک کرده بود.
و این سخن باطل است و ناشی نشده است مگر از #اخباریین. زیرا که بعضی از اخباریین دشمن #مجتهدین می باشند تا به حدی که ملا محمد امین استرآبادی که از اخباریین است در «#الفوائد_المدنیه» نوشته و گفته است که :
دین دو دفعه #خراب گردید :
یک مرتبه در روز سقیفه و که خلافت امیرالمومنین را غصب کردند .
و بار دیگر وقتی بود که علامه [حلی] اساس اجتهاد را گذاشت و محکم کرد!
🔷 چنانچه (دشمنی اخباریین با مجتهدین) گفته شد و شنیدی ، حال هرگاه (اخباریین) خوابی وضع کنند چه استبعاد دارد ! و جزای افترا گوینده و افترا کننده بر خداوند عالم است ، وای بر آنها که این افتراها میبندند و وای ثم وای بر اشخاصی که از روی بی فهمی و جهالت این حرفها را مکرّر در مجالس و محافل میزنند ، و از خدا نمیترسند ، بلکه بعضی از آنها اسم خود را عالم میگذارند ، و به جهت اینکه قابلیت فتوا دادن ندارند ، تکیه به این خواب جعلی مینمایند ، و میگویند احتیاط میکنیم که فتوی دادن امری است بسیار خطیر ؛ بلی چنین است هرگاه کسی خود را قابل فتوی دادن نداند و مع هذا فتوی بدهد، در سه آیه قرآنی که جناب اقدس فرمودهاند چنین شخصی داخل خواهد بود، و فتوا دادن امری است بسیار خطیر ، و تا تواند شخصی خود را معاف بدارد و پیرامون آن نگذرد البته بهتر است .
✅ پ. ن : البته لازم به ذکر است که #ملاامین_استرآبادی و #صاحب_حدائق و بسیاری از اخباریین انسان های خوش فکر و بعضاً #نابغه بوده اند و در این مسأله تردیدی نیست. و بحث و اختلاف اصولیین و اخباریین صرفا در جهت #منهج و #رویکرد آنها است.
@Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه الشعائر استاد عندلیب همدانی :
🔶 زیارت کربلا با وجود #خطر :
🔹در مورد شعائر حسینی و از جمله زیارت حضرت سیدالشهدا (و لو با احساس #خطر) سخنی از فقیه بزرگ آیت الله آخوند همدانی (قدس الله روحه) نقل شده که ادله #لاضرر بر احکام اولیه #حکومت دارد و ادله #زیارت سیدالشهدا بر خود لاضرر حکومت دارد.
@Nardebane_feghahat
✅ صحت غسلهای مستحبی در حال #حیض
🔸«یستحبّ لها الأغسال المندوبة کغسل الجمعة و الإحرام و التوبة و نحوها، ...»
📚 العروة الوثقى مع تعالیق الإمام الخمینی صفحه 170، مسأله 43
#فقه
@Nardebane_feghahat
☑️ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
🔹 شیخ صدوق متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم افضل است. پس چون حدیثی در کار نیست و شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از اینها جدا شود.
گعده علمی شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
@Nardebane_feghahat
⁉️ پرسش:
چرا حضرت امیر(علیه السلام) کتابی را تدوین کردند که فقط در اختیار امامان معصوم باشد و عموم مردم از آن بهره نبرند؟
✅ پاسخ آیت الله #مددی حفظه الله :
🔹 معلوم نیست که ایشان این کتاب را تنها برای ائمه بعدی تدوین کرده باشند؛ اما به دلایلی ـکه نیاز به توضیح مبسوطی داردـ این کتاب بعدها نشان امامت و ولایت گردید.
🔸 بنابراین بعید نیست که این کتاب اساساً برای تنظیم، تبیین و تحدید سنن پیامبر(صلی الله علیه و آله) و نشر در جامعه آن روز مسلمانان تألیف و تدوین شده بود؛ اما حوادث بعدی دنیای اسلام موانعی در راه نشر آن پدید آورد و بعدها بر اثر گذشت زمان و برخی عوامل دیگر، موجب شد که این کتاب در جامعه منتشر نشود. وقتی حضرت امیر(علیه السلام) در دوره #خلافت خود نتوانند مانع #نماز_تراویح شوند، حساب بقیه موارد را باید کرد.
@Nardebane_feghahat
✅ حضرت آیت الله حاج سید احمد #مددی ـ حفظه الله ـ بارها و بارها بر این نکته تاکید فرمودهاند که: احادیث ما در #مدینه تولید و در #کوفه تدوین شدهاند و لذا برای فهم آنها با پیشزمینههای ذهنی سائل و چیزهایی که امام (ع) مد نظر داشتهاند باید فقه اهل سنت در این 2 شهر را بدانیم و بر آن مسلط باشیم: برای مدینه فقه #مالک و برای کوفه فقه #ابوحنیفه. این را هم بنده اضافه کردم که وقتی شخص به محضر امام (ع) مشرف شده و حکمی را سؤال میکند قاعدتاٌ سؤال وی به تعبیر امروزی در خلأ شکل نگرفته و متأثر از اجواء فقهی معاصران اوست.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ #شیخ_بهائی (ره):
🔸 بدان كه نصف #خمس تعلّق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد، و نصف ديگر به سادات، يعنى جمعى كه از جانب پدر به #هاشم كه جدّ حضرت رسالت پناه (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است منسوبند، اگرچه از اولاد حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) نباشند، به شرط آنكه شيعه اثناعشرى باشند و ايتام يا مساكين يا ابناى سبيل باشند، و نصفى كه به اين جماعت متعلّق است،صاحب مال مى تواند كه خود ميانه ايشان قسمت نمايد،و امّا آن نصف كه تعلق به حضرت صاحب الزمان(عليه السلام) دارد،در زمان غيبت بر صاحب مال واجب است كه به #مجتهد دهد تا مجتهد آن را ميان آن جماعت قسمت نمايد .
📚 #جامع_عباسی ص 268
#فقه
@Nardebane_feghahat
✅ مغالطه استثنای قابل چشمپوشی
این مغالطه هنگامی اتفاق می افتد که شخصی ادعایی مطرح نماید و وقتی دیگران در رد سخن او مثال نقضی مطرح نمایند قائل شود که این مثال نقض یک استثناء می باشد و قابل اغماض است و کلام او را مخدوش نمیکند.
☑️ به عنوان مثال:
🔹 همه مردم از وضع اداره جامعه رضایت دارند .
❓پس چرا فلان مسئول انتقاد دارد ؟
🔸آن مسئول یک استثنا می باشد !
#مغالطات
#منطق
@Nardebane_feghahat
✅ مغالطه تعمیم شتاب زده
🔹 به مغالطه ای می گویند که شخصی در کلام خود به چند مورد کم و نامتعارف استناد می کند و مطابق آن ، حکم کلی می نماید.
🔸 نام دیگر این #مغالطه، مغالطه #تعمیم_ناروا است.
☑️ به عنوان مثال :
🔹 امروز یک انسان مذهبی را دیدم که مشغول دروغ گفتن بود . پس همه مذهبی ها دروغگو هستند .
#مغالطات
#منطق
@Nardebane_feghahat
☑️ #صاحب_جواهر معتقد است اقوی جواز اعطای #زکات_فطره غیر هاشمی به هاشمی است اگرچه احتیاط مستحب را در عدم جواز می داند .
#فقه
#زکات
@Nardebane_feghahat
✅ درس خارج #فقه آیت الله #مظاهری
◼️ بحث درباره #مسلوس و #مبطون است. اگر کسی #سلس_البول باشد نتواند خود را نگه بدارد یا #مبطون باشد نتواند خود را نگه بدارد و یا #سلس_الریح باشد و نتواند در نماز خود را نگه بدارد، چه تکلیفی در مورد نماز دارد؟
🔶 مرحوم سید (رضوان الله تعالی علیه) فرموده بودند که این شخص اگر میتواند ، در وسط نماز #وضو بگیرد و اگر نمیتواند ، با همان یک وضو نماز بخواند ولو این که حدثی هم از آن بیرون آمد نمازش درست است ، الا اینکه فرموده بودند : برای هر نمازی یک وضو بگیرد.
و لا یجوز الا اینکه برای هر نماز حتی نوافل یک وضو بگیرد!
مثلا برای نماز ظهر یک وضو بگیرد ، بین دو نماز اگر میخواهد نافله بخواند برای دو رکعت نافله یک وضو بگیرد و بالاخره یک وضو هم برای نماز عصر بگیرد.
و اگر نمیخواهد نوافل بخواند دو تا وضو بگیرد : یکی برای نماز ظهر یکی برای نماز عصر.
⬅️ این فتوای مرحوم سید در #عروه است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
📖 کتاب الکترونیکی
《راز مخفی ماندن شب قدر》
و پاسخ به ۹ پرسش اساسی
📍 دانلود رایگان
⏰ تعداد صفحات : ۴۸
🖊 اثر : رضا حسینی
📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
@Nardebane_feghahat
راز مخفی ماندن شب قدر .pdf
1.12M
📖 کتاب الکترونیکی
《راز مخفی ماندن شب قدر》
و پاسخ به ۹ پرسش اساسی
📍 دانلود رایگان
⏰ تعداد صفحات : ۴۸
🖊 اثر : رضا حسینی
📞 🆔 @Rezaaa_Hosseini
✳️ #رؤیت_هلال (۱)
❓آیا بحث رؤیت هلال و اثبات اول ماه، تقلیدی است؟
✅ پاسخ آیتالله #شبیری_زنجانی:
بخشی از آن تقلیدی و بخشی دیگر، غیر تقلیدی است. در مبانی علمی رؤیت هلال (مثلاً: آیا رؤیت با #چشم_مسلح معتبر است یا خیر؟ آیا هلال برای نقاطی که شب مشترک دارند واحد است یا خیر؟ آیا شهادت دو عادل معتبر است یا خیر؟) باید #تقلید کند.
اما اینکه آیا بر اساس آن مبانی، عملاً هلال دیده شده است یا خیر؟ ملاک، اثبات شرعی آن بر اساس حجت است. بنابراین اگر بر اساس مبانی #مرجع_تقلید، مکلف اطمینان به ثابت شدن اول ماه پیدا کند، همان ملاک است.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۲)
✅ درس خارج آیت الله شبیری زنجانی
(کتاب الصوم)
☑️ مختار ما عدم کفایت رؤیت با #چشم_مسلح است ، به سه دلیل:
🔹 دلیل اول : تمسک به آیه شریفه: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج»
🔸 مقدمه : گاهی حکم روي شخص رفته است، به این صورت که شخصی تکليفي دارد که دیگری ندارد، در این موارد حکم براي آن شخص ثابت است و براي ديگري ثابت نيست، مثل مسأله نگاه به نامحرم که شخصی چشمش تيز است و مثلاً از يک فرسخي نامحرم را مي بيند ولي ديگري نمي بيند، در اينجا بر آن شخص که مي بيند خلاف شرع است و بر ديگري که نمي بيند خلاف شرع نيست.
🔹 و گاهی حکم، عمومي است مثل اينکه حدّ ترخص وقتي است که ديوارهاي شهر ديده بشود، که در اينجا مقصود از ديده بشود يعني معمول مردم ببينند نه اينکه اگر تو ببيني حد ترخصّت چنين است. در اينجا اين طور نيست که براي کسی که چشمش قوي تر است و زودتر ديوار را می بیند، #حد_ترخص، زودتر برايش تحقق پيدا کند و براي ديگري ديرتر متحقق بشود. اينها حکم واحدي دارند و مقصود ديواري است که متعارفاً ديده مي شود. و لذا اين طور نيست که هر چه اختراع بيشتر بشود حد ترخص عقب تر برود که برسد به جايي که از ده فرسخي ديوار را با وسيله اي ببينند و همان جا حدّ ترخص آنها بشود.
✅ تقریب استدلال به آیه شریفه:
🔸 در مسأله رویت هلال،حکم، عمومی است. در آیه شریفه مي فرمايد: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَج» يعني أهله راه هايي هستند که براي عموم مردم قرار داده شده اند که وقت ها و حج را بشناسند، يعني حتي شخص روستائی هم بفهمد. پس اگر مسأله دستگاه مطرح باشد بايد دستگاهي باشد که در اختيار عموم از شهري و روستایی بوده باشد، للناس که براي افراد نادر نمي تواند باشد. وقتي که حکمي براي عموم مردم است بايد از راهي باشد که عموم مردم بتوانند و نمي شود که فقط توسط برخي که ابزار خاصي دارند ثابت بشود که حتي اين وسيله در همه شهرها هم نباشد تا چه رسد به روستاها. و نمي شود که حکم روي عموم و براي همه باشد ولي فقط در موارد و اشخاص خاصي قابل اثبات باشد. پس طبق آیه شریفه رویت با چشم مسلح چون برای عموم مردم ممکن نیست کفایت نمی کند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ #رؤیت_هلال (۳)
🔸آیا هلال ماه با حکم حاکم شرع ثابت می شود ؟
🔹اول ماه با حکم حاکم ثابت نمیشود،مگر اینکه موجب إطمینان شود. البته در حجّ می توان بر طبق نظر عامه درباره اول ماه، اعمال حجّ را بجا آورد، هرچند یقین یا اطمینان باشد که نظر آنها صحیح نیست.
📚 توضیح المسائل آیت الله #شبیری_زنجانی مسئله۱۷۴۰
#فقه
#تقیه
#صوم
@Nardebane_feghahat