eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
589 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹یک زنگ بیدار باش! #نه_دی 🌷 @IslamLifeStyles
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی‌ قرآن کریم ( بخش دوم) 🔆 سوره فتح، آیه ۲۹ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّ
✨ 🍃 خداوند متعال در ادامه می‌گويد وجوه اينها را که می‌بینی اثر سجود در صورت‌هايشان است به اين معنا که محل سجده آنان مانند ماه شب چهاردهم خواهد بود نه اين که پیشانی‌های آنها الزاما پینه بسته باشد تا اين اثر سجده در چهره آنها مشخص باشد؛ چون اولین اثر سجده نورانیتی است که در طرف ايجاد می‌کند. 💕🌟💕 💥 در کل از اين آيه فهمیده می‌شود که اگر در کار تشکیلاتی بايد کارمندهای مطلوبتان را اينگونه شاخص گذاری کنید که هم بتوانید آنها را ارزيابی کنید و هم همدلی در آنها ايجاد کنید.✅ 👈 مثلا اگر به کسی رسیديد که سه تا از اين ويژگی‌ها را داشت يک سطح پايین‌تر از کسی که پنج تا از اين ويژگی‌ها را دارد، برخورد کنید. اين می‌شود نحوه برخود تشکیلاتی شما با افرادتان. 🍀 با کسی ممکن است معمولی سلام و علیک کنید اما با ديگری خیلی گرم؛ اين تفاوت در برخورد را بايد با استفاده از شاخص‌ها بدست آوريد.👌 البته نکته قابل تامل اينجاست که اين عواطف تعیین کننده شايستگی‌ها نیست. به اين معنا که عواطف نبايد تعیین کننده حدود و سلسله مراتب باشد، بلکه آرمان‌ها و شايستگی‌هاست که معیار است. ⚛⚛✅ ⬅️ نکته مطرح شده زمانی است که اين سلسله مراتب مشخص شده است مثلا حضرت رسول صلی الله علیه و آله اسامه ابن زيد ۱۹ ساله را فرمانده لشکر می‌کند ، حال ما بايد در خدمتش باشیم و اتفاقا اينجا بايد محبت ما به او مثل محبت به پیامبر اکرم (ص) باشد. ✔️✔️💎 🕹 اينجاست که آن شاخص‌ها مطرح می‌شود که اگر سیمايش نورانی‌تر بود، بايد بیشتر با او گرم بگیريد و روابط صمیمی‌تری داشته باشید. 😊💖😊💞 🕊 در ادامه آيه هم می‌فرمايد که اصلا فکر نکنید اين سنت مختص به شماست، بلکه✨ «ذَالِکَ مَثَلُّهُّمْ فىِ التَوْرَئةِ وَ مَثَلُّهُّمْ فىِ الْانجِیلِ»✨ يعنی کار تشکیلاتی دينی اينطوری است و قوم موسی يا عیسی اگر موفق بودند به اين دلیل بوده است و در کل هرقومی که موفق بوده همین را عمل کردند، شما هم اگر می‌خواهید عمل کنید چرا که 🌿 «وَعَدَ اللَهُّ الذِينَ ءَامَنُّواْ وَ عَمِلُّواْ الصَالِحَاتِ مِنهُّم مَغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِیمَا»🌿 خدا اين وعده را داده است از وعده‌اش تخلف نمی‌کند.💕
🌼 سوره حجرات، آیات ۹ و ۱۰ وَ إِنْ طائِفَتانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى فَقاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتّى تَفِیءَ إِلى أَمْرِ اللّهِ فَإِنْ فاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ{۹} إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ {۱۰}   🍃 و هر گاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتى دهید; و اگر یکى از آن دو بر دیگرى تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا باز گردند; و هر گاه بازگشت (و زمینه صلح فراهم شد)، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید; و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشه گان را دوست مى دارد. (۹) مؤمنان برادر یکدیگرند; پس دو برادر خود را صلح و آشتى دهید و تقواى الهى پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید!(۱۰)      🔵 از آيات مورد نظر چند نکته بدست می‌آيد. اولین نکته اين است که اين آيه ارتباط بین مؤمنین را منحصر در ارتباط برادرانه کرده است ، به معنای ديگر آنچه رمز برقراری ارتباط بین جامعه‌ی اسلامی است، ايمان است؛ به همین منظور است که مومنین باهم برادرند. 💚🔛💚
➖🔷 که این يک نکته کلیدی در نظام اسلامی است؛ چرا که در يک نظام اسلامی رابطه‌ی برادری برقرار است و در همین بستر بحث تشکیلات شکل می‌گیرد.✔️ 🌱 همانطور که يک نوع برادری بر اساس خون و نژاد است اينجا خداوند متعال يک نوع رابطه را مفهوم‌سازی می‌کند که محور ارتباطات اجتماعی قرار می‌گیرد. ⚜ بنابراين محوری‌ترين مفهوم در اتباطات اجتماعی در يک تشکیلاتی اسلامی، مفهوم «برادری» است. ⏪ نکته‌ی دوم اين است که هرچند محور اين ارتباط اجتماعی، ايمان و برادری است، اما باز هم امکان اختلاف وجود دارد.🔸 👌 پس نمی‌توان گفت که تشکیلاتی وجود داشته باشد که در آن اختلاف نباشد. حتی يک جاهايی اقتتلوا است؛ يعنی برادران ايمانی به جان هم بیفتند. ⁉️ حال در اين موقعیت وظیفه‌ی شما چیست؟ در ادامه آيه مشخص می کند که اينجا اصل بی طرفی ممنوع است. به اين معنا که در اين موقعیت شما نمی‌توانید بگويید ما کاری نداريم. 💢 ⭐️ آيه صراحتا می‌گويد که شما حتما بايد موضع داشته باشید. وظیفه شما اين است که برويد بین آنان صلح برقرار کنید. اين برقراری صلح هم به معنای صرف ريش سفیدی بین آن دو طرف نیست بلکه اين آيه در مورد يک روحیه جمعی در تشکیلات صحبت می‌کند که شما با سرنوشت همه کار داريد و بی تفاوت نسبت به آن نیستید. ✔️☺️👌💗
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
✨ 🍃 خداوند متعال در ادامه می‌گويد وجوه اينها را که می‌بینی اثر سجود در صورت‌هايشان است به اين معنا
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) ⬅️🔆 در ادامه آیه می‌فرماید: « بَینَهَمافإن بَغَت إحدئهُمَا عَلَی الاُخریَ فَقَاتٕلو الَتیٕ تَبغی حَتی تَفئء إلیَ اَمرٕ اللَهِ» يعنی برخی جاها لازم است که شما حتی مداخله کنید به معنای اينکه ديديد حق با يکی است وطرف ديگر ناحق می‌گويد بايد ابتدا تا حد امکان تلاش برای اصلاح بین آن دو انجام دهی و اگر صلح را نپذيرفتند می‌بايست علیه طرف تعدی کننده موضع بگیريد و قتال نمايید.✅ ⭕️ يکی از آفات جدی که درسازماندهی داريم اين است که هر کس می‌خواهد بگويد «من کار خودم را می کنم و کاری به کار ديگری ندارم!»؛ طبق اين آيه به هیچ عنوان من چنین حقی را ندارم. ⚠️🚫 ⏮ نکته ديگر اينکه آيه ريشه‌ی اصلاح ذات بین را قسط و عدل می‌داند. کلمه قسط به معناى آن است که به هر يک، آن حقى را که مستحق است و آن سهمى را که دارد بدهید. 🔄 بنابراين رابطه بین عدل و قسط و عطف اين دو به هم از نوع عطف مطلق بر مقید به منظور تاکید است . ☝️پس اين برادری از نوع قسط است و فقط عدالت نیست. آيه می‌گويد شما بايد اهل بغی را سرکوب کنید، اما چرا ابتدا بايد اصلاح ذات بین کنید؟ 🚨چون هر دو برادرانت هستند. اگر از زاويه عدل و قسط نگاه کنیم پاسخ اين می‌شود که هر دو يک استعدادی را درجامعه‌ی اسلامی شکل داده‌اند که بايد هر دوی آنها حفظ شوند. 💢نبايد ما فقط به خودمان بپردازيم به دلیل اينکه دشمن داريم و وقتی دشمن داريم اگر فقط به خودمان بپردازيم، از دشمن غافل می شويم و شکستمان حتمی است. 🔴🔵🚫
➖🔸 نکته بعدی اين است که آيه نشان می‌دهد که احتمال وجود بغی به معنای خروج علیه حکومت عادل، در جامعه‌ی اسلامی وجود دارد. 〰 و اين يعنی اگر علیه امیرالمومنین در جنگ جمل يا صفین بغی شده بايد بین آنها صلح شود. پس موضع میانجیگری ابوموسی اشعری صحیح نیست. 🔻🔸🔻 🌐 درتشکیلات هم اين چنین است چرا که تشکیلاتی مملو از تنش و چالش است و اينطور نیست که همه چیز خوب باشد و ما نمی‌توانیم به صرف يک اختلاف در تشکیلات، از آن انشعاب کنیم.❌ 〽️ اگر انشعاب پذيرفته شده بود در آيه به نوعی ديگر بیان می‌شد. آيه صراحتا می‌فرمايد در بین مومنان انشعاب صحیح نیست. ✖️ ⭐️ امام علی(ع) کسی است که به خاطر وحدت جامعه‌ی اسلامی صبر می‌کند و با خلیفه‌ی اول ودوم کار می‌کند.✔️ ♎️ يک وقت است که در انتخابات شرکت می‌کنیم و رای نمی‌آوريم بعد ادعای همکاری با گروهی که رای آورده را می‌کنیم؛ ولی يک وقت است که رای می‌آوريم و علیه ما کودتا می‌شود و باز هم همکاری می‌کنیم اين خیلی سخت تر از اولی است.➡️ 🔷 نشان می‌دهد که حفظ اتحاد جامعه‌ی اسلامی اينقدر مهم است. 🔰✅🔰
☢ اما ما در تشکیلات‌مان تا به سختی می‌خوریم، انشعاب می‌کنیم، در صورتی که باید کوتاه بیاییم و صلح کنیم.✔️ 🚦صلحی که ديگر حرفی و بازگشتی به قبل آن نباشد. 🚨 آخرين نکته اينکه می‌توان گفت بلای کارتشکیلاتی «بغی» است به اين معنا که بگويیم ما فلان مسئول را قبول نداريم و با او کار نمی‌کنیم. ⚠️💢🚫 ✅ در صورتی که بايد ولايت‌پذير باشیم. 💥 هنر در يک کار تشکیلاتی آن است که وقتی حرفی خلاف میل ما زده می‌شود، آن را قبول کنیم. 🍃✔️🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) ⬅️🔆 در ادامه آیه می‌فرماید: « بَینَهَمافإن بَغَت إحدئه
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) 🍂 ✨سوره مجادله، آیات ۷ تا ۱۰ اَلَم تَرَ انَ الله یَعلَمُ مـا فـى السـمـوت و مـا فى الارض ما يكون من نجوى ثلثة الا هو رابـعـهـم و لا خـمـسـة الا هـو سـادسـهم ولا ادنى من ذلك و لا اكثر الا هو معهم اين ما كانوا ثم يـنـبـئهـم بـمـا عـمـلوا يـوم القـيـمة ان اللّه بكل شى ء عليم {۷} 🍃✨ الم تر الى الذين نهوا عن النـجـوى ثـم يـعـودون لمـا نـهـوا عـنـه و يـتـنـاجـون بـالاثـم و العـدون و مـعـصـيـت الرسـول و اذا جـاوك حيوك بما لم يحيك به اللّه و يقولون فى انفسهم لو لا يعذبنا اللّه بـمـا نـقـول حـسـبـهـم جـهـنـم يصلونها فبئس المصير{۸} 🍂✨ يا ايها الذين امنوا اذا تناجيتم فلا تتناجوا بالاثم و العدون و معصيت الرسول و تناجوا بالبر و التقوى و اتقوا اللّه الذى اليـه تـحـشرون {۹} 🍃✨ انما النجوى من الشيطان ليحزن الذين امنوا و ليس بضارهم شيا الا بـاذن اللّه و عـلى اللّه فـليـتـوكـل المـومـنـون {۱۰} 🥀ترجمه آيات ⚛ مـگر نمى دانى كه خدا آنچه را كه در آسمان ها و زمين مى داند. هيچ نجواى سه نفرى نيست مـگـر آنـكـه او چـهـارمـیشان است وهيچ پنج نفرى نيست مگر اين كه او ششمى آنها است و هيچ كـمـتـر و بـيـشترى نيست مگر اين كه او با ايشان است هر جا كه باشند. آنگاه در روز قيامت ايشان خبر مى دهدكه چه كردند، چون خدا به هر چيزى دانا است (۷). ⚜ آيا نديدى كسانى را كه از نجوى نهى شدند و باز بدانچه نهى شدند برگشتند و به گناه و دشمنى و نافرمانى رسول نجوى كردند و چون نزدت مى آيند تحيتى به تو مى دهـنـد كـه خـداى تـعـالى آن طـور تـحـيـتـى بـه تـو نـداده و در دل خـود و يـا نـزد هـمفكران خود اظهار دلواپسى مى كنند كه نكند خدا جرم آنچه مى گوييم عـذابـمـان كـنـد، ايـشـان را مـگـر هـمـان جـهـنـم چـاره كـنـد و در آن خـواهـنـد افـتـاد و چـه بـد محل بازگشتى است (۸). 💥 هـان ! اى كـسـانـى ايـمـان آورده ايد وقتى با يكديگر نجوى مى كنيد به گناه و دشمنى و نـافـرمـانـى رسـول نـجـوى مكنيد بلكه به احسان و تقوا نجوى كنيد و از خدايى كه به سويش محشور مى شويد بترسيد (۹). 🔥نـجـوى تـنـهـا و تـنها از ناحيه شيطان است تا كسانى كه ايمان آورده اند اندوهگين شوند ولى هـيـچ ضـررى بـه ايـشـان نـمـى زنـد مـگـر بـه اذن خـدا و مؤمنـيـن بـايـد بـر خـدا توكل كنند (۱۱).
☢ وقتی در يک تشکیلات جمع می شويم يک بحث مهم اين است که همه چیز را همگان ندانند. يعنی اطلاعات بايد طبقه بندی بشود ولی اين طبقه بندی بايد خیلی نرم باشد تا افراد طبقه بندی نشوند. پس سه مسئله مهم: 🔹 اهمیت اطلاعات، 🔹 طبقه بندی اطلاعات 🔹 و نرم بودن اين طبقه بندی. 〰 عدم رعايت اين اصل شقاق بین اعضای سازمان ايجاد می‌کند. 🔚 آيه می‌گويد نجوا نکنید. نجوا يعنی درگوشی حرف زدن. ⬅️ می‌گويد اين عمل بعضا شیطانی است چرا که معمولا نجوا باعث بوجود آمدن بغض و کینه می‌شود. ➰پس دسته بندی اطلاعات نبايد در ظاهر باشد چرا که منشأ فشل شدن تشکیلات می‌شود. اين خطاب به منافقین است که جمع می‌شدند و علیه پیامبر توطئه می‌کردند. 💢 ⭕️ منافقین هم در سپاه امام علی علیهالسلام اينگونه‌اند. يعنی يک تشکیلات دارند. 🔵 اين يک بحث اطلاعات و ضد اطلاعات را هم نشان می‌دهد که هر چند نفر باشید خدا با شماست و بعدا به شما خبر می‌دهد.
🌹 آيه هشتم می‌گويد در اثم و عدوان نجوا حرمت دارد. اين يک شاخص است به اين صورت که اگر ما را در جلسه‌ای دعوت کردند و در آن جلسه افراد شروع کردند به غیبت کردن ديگران و اصطلاحا زيرآب زدن آنها، اين اثم است و باعث بوجود آمدن عدوات و بغض می‌شود.🚫 🎗در ادامه معصیت رسول را هم جدای از اثم و عدوان اضافه می‌کند. ⭕️ معصیت رسول غیر از اثم و عدوان است و اين به حاکمیت اسلامی بر می‌گردد، يعنی کاری است خلاف امر حاکم اسلامی، به همین دلیل حرمت دارد. 🚨 پس اين سه نوع نجوا از جمله محرمات در تشکیلات اسلامی است. ➖🔹در آيه هشتم سه نوع نجوا را نفی کرد و در آيه بعد برخی نجوا را از جمله مواردی می‌داند که جامعه به آن نیاز دارد به شرطی که از جمله موارد نهی شده نباشد که مهمترين شاخص را استواری نجوا بر بـر و تقوا است. ☘ در آيه دهم غیر از نجوايی که بر اساس بر و تقوا باشد را شیطانی می‌داند. به اين دلیل که افرادی که در دايره‌ی شنیدن نجوا نیستند ناراحت می‌شوند و اين فشل شدن تشکیلات را به همراه دارد ولی در مقابل دشمن نمی‌شود اين کار را کرد بلکه بايد حفاظت اطلاعات نمود در آنجا بايد توکل کرد، آن هم توکلی همراه با عمل. ✔️✔️
🔖 در ادبیات دينی حزن خیلی مفهوم دارد، به اين صورت که خداوند در جاهايی که می‌گويد ما شما را ياری می‌کنیم تأکید می‌کند که حزن شما را می‌بريم. تفاوت بین خوف و حزن در درونزا بودن حزن و برونزا بودن خوف است.🔺 ✴️ از طرفی اطلاعاتی است که نبايد هر کسی آنها را بداند و از طرفی ديگر نبايد افراد دسته بندی شوند. ⁉️ شاخص چیست؟ شاخص اين است که هر جا نجوای شما ايجاد حزن بکند، ايراد دارد. لذا بر و تقوايی که در اين جا مطرح شده است يک کنش متقابل دارد که لازم است به آن توجه شود.👌 💡 تعريف بر را می توان از آيات ديگر کلام الله مجید بدست آورد، در آيه‌ای اين گونه بیان شده است: «لَیْسَ الْبِر َأَنْ تُّوَلُّوا وُّجُّوهَکُّمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِن َ الْبِر َمَنْ آمَنَ بِاللهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النبِیِینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى حُّبهِ ذَوِی الْقُّرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینَ وَ ابْنَ السَبیلِ وَ السائِلینَ وَ فِی الرقابِ وَ أَقامَ الصَلاةَ وَ آتَى الزَکاةَ وَ الْمُّوفُّونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُّوا وَ الصابِرينَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضر َاءِ وَ حینَ الْبَأْسِ أُّولئِکَ الَذينَ صَدَقُّوا وَ أُّولئِکَ هُّمُّ الْمُّتَقُّون»َ نیکوکارى آن نیست که روى به جانب مشرق يا مغرب کنید (چه اين چیز بى اثرى است) لیکن نیکوکارى آن است که کسى به خداى عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانى و پیغمبران ايمان آرد و دارايى خود را در راه دوستى خدا به خويشان و يتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدايان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال (به مستحق) بدهد، ➖ 🔷 و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بسته‌اند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستى و سختى و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. 🌿 (کسانى که بدين اوصاف آراسته‌اند) آنها به حقیقت راستگويان و آنها به حقیقت پرهیزکارانند.🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) 🍂 ✨سوره مجادله، آیات ۷ تا ۱۰ اَلَم تَرَ انَ الله یَعلَم
🕊☀️«سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ {۱} یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ {۲} 🕊☀️ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ {۴} 🕊☀️ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ»{۴}   ترجمه:  🍀 به نام خداوند بخشنده بخشایشگر آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است همه تسبیح خدا مى گویند; و او شکست ناپذیر و حکیم است! (۱) 👌👥 اى کسانى که ایمان آورده اید! چرا سخنى مى گوئید که عمل نمى کنید؟! (۲) 💥🔥نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنى بگوئید که عمل نمى کنید! (۳) 🌺 خداوند کسانى را دوست مى دارد که در راه او پیکار مى کنند گوئى بنائى آهنین اند! (۴) 🥀 آيه دوم اصل اساسی در روابط اجتماعی با محوريت امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می‌کند که مبادا خودتان به آن چیزی که ديگران را به آن امر می‌کنید ايمان نداشته باشید و در ادامه آن را نزد خدای متعال منفور می‌داند و می‌گويد که برای خدا گران تمام می‌شود که اين کار را بکنید💥«يا أَيهَا الذِينَ آمَنُّوا لِمَ تَقُّولُّونَ ما لا تَفْعَلُّونَ کَبُرَ مَقتاَ عِندَ الله ِاَنٰ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُّونَ»💥
➖🔷 اين دعوای بین عمل و قول امری بسیار مهم بالاخص در فعالیت‌های تشکیلاتی است که بايد مورد نظر همگان، چه اعضاء و چه رهبران هر تشکیلاتی قرار بگیرد.✅ 🔆 آيه بعد را می‌توان به جرأت مهمترين آيه در مباحث تشکیلاتی دانست که می‌فرمايد: 💠 «اِن اللهَ يُّحِب ُّ الَذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ صَفا کَانهُّم بُّنیانٌ مَرصوص» با تأکید گفته است که خداوند قطعا عده‌ای را دوست می‌دارد؛ اين عده چه کسانی هستند؟ و چه ويژگی‌هايی دارند که خداوند بر دوست داشتن آنها تأکید کرده است؟ ⁉️⁉️ ⚡️ «الذينَ يُّقاِتلوُّنَ» اين عده کسانی هستند که جهاد می‌کنند پس همه انواع جهاد اعم از مال و جان و آبرو که در جاهای ديگر مطرح شده است در اين کلمه نهفته است. ✴️ نکته ديگر اينکه آيا هر نوع جهادی مورد قبول است؟ خیر؛ ⬅️ آيه می گويد: ✨☄«الَذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ» حتما بايد اين جهاد در راه خدای متعال باشد؛ پس از ويژگی‌های اين عده‌ای که خدای متعال آنها را دوست دارد اين است که در راه خدای متعال و با اخلاص هر چه تمام‌تر جهاد کنند؛ آن هم همه موارد جهاد. 👉🤱🏡💖 ✅ 👌تا اينجا دو ويژگی مطرح شد که در جاهای ديگر قرآن مفصل به آن پراخته است: جهاد و اخلاص. 💯🔵🔵
👌⁉️ نکته در اینجاست که آیا خدای متعال انسانی را که با اخلاص برای او جهاد کند را در این آیه خطاب به دوست داشتن کرده است؟ خیر؛ ➖🔹 در ادامه ويژگی ديگری را مطرح کرده است: «الذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ صَفًا»از اينجا ديگر بحث تشکیلات به میان می‌آيد. ☀️ خدای متعال می‌گويد که ايمان به تنهايی مفید فايده نیست بلکه ايمان در قالب تشکیلات است که تعیین پیدا می‌کند. 📍 اين صفت «صَفا» از نظم گرفته شده است و نظم نشان دهنده نوع انسجام در روابط فی ما بین انسان‌ها را نشان می‌دهد. 💎 پس اين عده در راه خدا، خالصا لله و به صورت منظم و تشکیلاتی جهاد می‌کنند.💎 🔚 در ادامه باز هم خدای متعال نکته ديگری را در مورد اين افراد بیان می کند که 🍃«کَانهُّم بُّنیان مَرصوص»🍃ٌ يعنی اگر شخص سومی، دو نفری که با هم تشکیلاتی کار می‌کنند را ديد، درک کند که اينها دارند به صورت تشکیلاتی کار می‌کنند.✔️ 👈يعنی تلقی مخاطب برای آنها مهم است. به عبارت ديگر اين تشکیلات و صف شما طوری نباشد که فقط خودتان در تشکیلات بتوانید تشخیص دهید که مشغول فعالیت تشکیلاتی با هم هستید، بلکه ديگران هم بايد متوجه شوند که شما به صورت تشکیلاتی داريد کار می‌کنید. 🔵 پس حب خدای متعال به کسانی بر می‌گردد که همه اين ويژگی‌ها را در کنار هم داشته باشند؛ يعنی کسانی که در را خدا، بصورت منظم و تشکیلاتی، مثل بنیان مرصوصی جهاد کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💕🌹💕🌹 مالک ایرانی سید علی؛ قهقه‌ی مستانه ات مبارک... رفتی و غم عالم، همه دادی به بارمان... سربازِ خمینی و سپهبد خامنه ای؛ شادی وصول تو نزد پروردگارت تبریکاتِ فراوان دارد... اما آری خدا عدالت دارد، در تمام عمر صادق بودی و مگر میشود یارانت و رفقایت "عند ملیک مقتدر" باشند و تو از آنان دور باشی ؟! میدانم قاسم بودی و مرگ برایت از عسل شیرین‌تر بود... اما حقیقتا نبودت برای مقاومت، از هلاهل تلخ‌تر است... عکسِ دست نازنینت را دیده‌ایم ... ابالفضلی بود... میدانیم الان دستت بازتر است سردار دلها... بر لوح دل و جان بیش از پیش نشسته ای... سرو خرامان ایران... هرگز از یادمان نمیروی... قطره‌ای از خون تو و یارانت هدر نخواهد رفت، تا بوده همین بوده... سربازانت دیگر نخواهند خفت، مقاومت با رنگدانه‌های سرخ خونِ تو قوی‌تر میشود... به مدد امام زمان، وقتی که نوشتیم قدس را خدا آزاد کرد؛ عکس تو را بر دیوارهای منتهی به قبه الصخره و مسجد الاقصی نقاشی میکنیم... این خط ___ این هم نشان 🔳 ✍ ح.ا @IslamLifeStyles @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🕊☀️«سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ {۱} یا أَیُّ
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) 🌿 سوره تحریم، آیه ۶ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ{۶} 💥ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند.(۶)💥 👈 اولا آيه ما را موظف به مراقبت از خود و اهل خود می‌داند. اهل قدر متیقن خانواده است ولی با توسعه‌ی معنايی آن باالاخص با ادبیات تشکیلاتی، تشکیلات را هم در بر خواهد گرفت به اين صورت که شما نمی‌توانید بگويید من کار تشکیلاتی می‌کنم ولی کاری به سازمانم ندارم بلکه شما موظف هستید که به ديگر اعضای تشکیلات کار داشته باشید. 🔵 يعنی شما که رهبری يک تشکیلات را به عهده گرفتید موظفید که اينها را از آتش جهنم حفظ کنید. 🔚 ثانیا آيه مشخص می‌کند که ملائکه هم تشکیلاتی دارند که بصورت جمعی امر شده‌اند که کارهايی را انجام دهند و بدون عصیان آنها را انجام می‌دهند.✔️
سوره انشراح 🌷بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌷 ✨ أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ ﴿١﴾ وَوَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ ﴿٢﴾ الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ ﴿٣﴾ وَرَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ ﴿٤﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا ﴿٥﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا ﴿٦﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ ﴿٧﴾ وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ﴿٨﴾ 👌آيا براى تو سينه‌ات را نگشاده‌ايم؟ (۱) و بار گرانت را از [دوش‌] تو برنداشتيم؟ (۲) [بارى‌] كه [گويى‌] پشت تو را شكست. (۳) و نامت را براى تو بلند گردانيديم. (۴) پس [بدان كه‌] با دشوارى، آسانى است. (۵) آرى، با دشوارى، آسانى است. (۶) پس چون فراغت يافتى، به طاعت دركوش؛ (۷) و با اشتياق، به سوى پروردگارت روى آور. (۸)🌿 ⚛ اين سوره لوازم کار تشکیلاتی که به حضرت رسول داده شده است را بیان می‌کند، که مهمترين آنها شرح صدری است که در اولین آيه به صورت استفهام انکاری بیان می‌شود «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ».💖
🍃 «وَ وَضَعْنَا عَنکَ وِزْرَکَ الذِى أَنقَضَ ظَهْرَکَ» يعنی ما آن بار روی دوش تو را برداشتیم. اين گونه نیست که در کار تشکیلاتی هر کس که جلو بیايد بتواند عالی کار کند بلکه معمولا يکسری ناقصی‌هايی است که در کار تشکیلاتی برطرف می‌شود. ✴️ «فَإِن َ مَعَ الْعُّسْرِ يُّسْرًا« اساسا کار تشکیلاتی يعنی عسر و سختی و وجود اين عسر در کار تشکیلاتی را نمی‌توان ناديده گرفت ولی نکته اينجاست که رهبر تشکیلات بايد بداند که يک معیتی بین سختی و آسانی وجود دارد و به دلیل اينکه باور اين معیت سخت است لذا در آيه ديگری برای تأکید آن را تکرار می‌کند «إِن َمَعَ الْعُّسْرِ يُّسْرًا»؛ پس آيه می‌خواهد بگويد که وقتی به سختی رسیدی، صبر کن چرا که هر سختی آسانی و گشايشی همراه دارد. 💥💢=🌿🌺🌿 ♻️ در مباحث رفتار سازمانی در علم مديريت مبحثی تحت عنوان تحمل ابهام هست که می‌گويد در مواجهه با بحران نبايد تسلیم شويم. ✔️ 👈اين يعنی يک نوع جهان بینی مديريتی.👉 ☀️ بعد می‌گويد «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ» يعنی هر موقع از کار فارغ شدی، عبادت کن؛ اين نشان می‌دهد که در اسلام چیزی تحت عنوان اوقات فراغت وجود ندارد. 🌐 تشکیلات همواره ناظر به هدفی است و بدون شناخت دين نبايد کار تشکیلاتی کرد. 🔷 «وَ إِلىَ رَبکَ فَارْغَب» يعنی بايد اين کار با رغبت باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا