eitaa logo
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
589 ویدیو
27 فایل
https://eitaa.com/joinchat/3336437771C6fdc6395f0 در این کانال سعی میکنیم مطالب درست و حسابی درمورد "اصول کار تشکیلاتی" رو خدمتتون ارائه بدیم. ارتباط با ما: @YaFatEMH313 @A313_Z313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) 🍂 ✨سوره مجادله، آیات ۷ تا ۱۰ اَلَم تَرَ انَ الله یَعلَم
🕊☀️«سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ {۱} یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ {۲} 🕊☀️ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ {۴} 🕊☀️ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ»{۴}   ترجمه:  🍀 به نام خداوند بخشنده بخشایشگر آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است همه تسبیح خدا مى گویند; و او شکست ناپذیر و حکیم است! (۱) 👌👥 اى کسانى که ایمان آورده اید! چرا سخنى مى گوئید که عمل نمى کنید؟! (۲) 💥🔥نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنى بگوئید که عمل نمى کنید! (۳) 🌺 خداوند کسانى را دوست مى دارد که در راه او پیکار مى کنند گوئى بنائى آهنین اند! (۴) 🥀 آيه دوم اصل اساسی در روابط اجتماعی با محوريت امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می‌کند که مبادا خودتان به آن چیزی که ديگران را به آن امر می‌کنید ايمان نداشته باشید و در ادامه آن را نزد خدای متعال منفور می‌داند و می‌گويد که برای خدا گران تمام می‌شود که اين کار را بکنید💥«يا أَيهَا الذِينَ آمَنُّوا لِمَ تَقُّولُّونَ ما لا تَفْعَلُّونَ کَبُرَ مَقتاَ عِندَ الله ِاَنٰ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُّونَ»💥
➖🔷 اين دعوای بین عمل و قول امری بسیار مهم بالاخص در فعالیت‌های تشکیلاتی است که بايد مورد نظر همگان، چه اعضاء و چه رهبران هر تشکیلاتی قرار بگیرد.✅ 🔆 آيه بعد را می‌توان به جرأت مهمترين آيه در مباحث تشکیلاتی دانست که می‌فرمايد: 💠 «اِن اللهَ يُّحِب ُّ الَذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ صَفا کَانهُّم بُّنیانٌ مَرصوص» با تأکید گفته است که خداوند قطعا عده‌ای را دوست می‌دارد؛ اين عده چه کسانی هستند؟ و چه ويژگی‌هايی دارند که خداوند بر دوست داشتن آنها تأکید کرده است؟ ⁉️⁉️ ⚡️ «الذينَ يُّقاِتلوُّنَ» اين عده کسانی هستند که جهاد می‌کنند پس همه انواع جهاد اعم از مال و جان و آبرو که در جاهای ديگر مطرح شده است در اين کلمه نهفته است. ✴️ نکته ديگر اينکه آيا هر نوع جهادی مورد قبول است؟ خیر؛ ⬅️ آيه می گويد: ✨☄«الَذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ» حتما بايد اين جهاد در راه خدای متعال باشد؛ پس از ويژگی‌های اين عده‌ای که خدای متعال آنها را دوست دارد اين است که در راه خدای متعال و با اخلاص هر چه تمام‌تر جهاد کنند؛ آن هم همه موارد جهاد. 👉🤱🏡💖 ✅ 👌تا اينجا دو ويژگی مطرح شد که در جاهای ديگر قرآن مفصل به آن پراخته است: جهاد و اخلاص. 💯🔵🔵
👌⁉️ نکته در اینجاست که آیا خدای متعال انسانی را که با اخلاص برای او جهاد کند را در این آیه خطاب به دوست داشتن کرده است؟ خیر؛ ➖🔹 در ادامه ويژگی ديگری را مطرح کرده است: «الذينَ يُّقاِتلوُّنَ فی سَبیِلهِ صَفًا»از اينجا ديگر بحث تشکیلات به میان می‌آيد. ☀️ خدای متعال می‌گويد که ايمان به تنهايی مفید فايده نیست بلکه ايمان در قالب تشکیلات است که تعیین پیدا می‌کند. 📍 اين صفت «صَفا» از نظم گرفته شده است و نظم نشان دهنده نوع انسجام در روابط فی ما بین انسان‌ها را نشان می‌دهد. 💎 پس اين عده در راه خدا، خالصا لله و به صورت منظم و تشکیلاتی جهاد می‌کنند.💎 🔚 در ادامه باز هم خدای متعال نکته ديگری را در مورد اين افراد بیان می کند که 🍃«کَانهُّم بُّنیان مَرصوص»🍃ٌ يعنی اگر شخص سومی، دو نفری که با هم تشکیلاتی کار می‌کنند را ديد، درک کند که اينها دارند به صورت تشکیلاتی کار می‌کنند.✔️ 👈يعنی تلقی مخاطب برای آنها مهم است. به عبارت ديگر اين تشکیلات و صف شما طوری نباشد که فقط خودتان در تشکیلات بتوانید تشخیص دهید که مشغول فعالیت تشکیلاتی با هم هستید، بلکه ديگران هم بايد متوجه شوند که شما به صورت تشکیلاتی داريد کار می‌کنید. 🔵 پس حب خدای متعال به کسانی بر می‌گردد که همه اين ويژگی‌ها را در کنار هم داشته باشند؛ يعنی کسانی که در را خدا، بصورت منظم و تشکیلاتی، مثل بنیان مرصوصی جهاد کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💕🌹💕🌹 مالک ایرانی سید علی؛ قهقه‌ی مستانه ات مبارک... رفتی و غم عالم، همه دادی به بارمان... سربازِ خمینی و سپهبد خامنه ای؛ شادی وصول تو نزد پروردگارت تبریکاتِ فراوان دارد... اما آری خدا عدالت دارد، در تمام عمر صادق بودی و مگر میشود یارانت و رفقایت "عند ملیک مقتدر" باشند و تو از آنان دور باشی ؟! میدانم قاسم بودی و مرگ برایت از عسل شیرین‌تر بود... اما حقیقتا نبودت برای مقاومت، از هلاهل تلخ‌تر است... عکسِ دست نازنینت را دیده‌ایم ... ابالفضلی بود... میدانیم الان دستت بازتر است سردار دلها... بر لوح دل و جان بیش از پیش نشسته ای... سرو خرامان ایران... هرگز از یادمان نمیروی... قطره‌ای از خون تو و یارانت هدر نخواهد رفت، تا بوده همین بوده... سربازانت دیگر نخواهند خفت، مقاومت با رنگدانه‌های سرخ خونِ تو قوی‌تر میشود... به مدد امام زمان، وقتی که نوشتیم قدس را خدا آزاد کرد؛ عکس تو را بر دیوارهای منتهی به قبه الصخره و مسجد الاقصی نقاشی میکنیم... این خط ___ این هم نشان 🔳 ✍ ح.ا @IslamLifeStyles @Organizational_Work
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🕊☀️«سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ {۱} یا أَیُّ
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) 🌿 سوره تحریم، آیه ۶ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ{۶} 💥ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند.(۶)💥 👈 اولا آيه ما را موظف به مراقبت از خود و اهل خود می‌داند. اهل قدر متیقن خانواده است ولی با توسعه‌ی معنايی آن باالاخص با ادبیات تشکیلاتی، تشکیلات را هم در بر خواهد گرفت به اين صورت که شما نمی‌توانید بگويید من کار تشکیلاتی می‌کنم ولی کاری به سازمانم ندارم بلکه شما موظف هستید که به ديگر اعضای تشکیلات کار داشته باشید. 🔵 يعنی شما که رهبری يک تشکیلات را به عهده گرفتید موظفید که اينها را از آتش جهنم حفظ کنید. 🔚 ثانیا آيه مشخص می‌کند که ملائکه هم تشکیلاتی دارند که بصورت جمعی امر شده‌اند که کارهايی را انجام دهند و بدون عصیان آنها را انجام می‌دهند.✔️
سوره انشراح 🌷بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🌷 ✨ أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ ﴿١﴾ وَوَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ ﴿٢﴾ الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ ﴿٣﴾ وَرَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ ﴿٤﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا ﴿٥﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا ﴿٦﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ ﴿٧﴾ وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ﴿٨﴾ 👌آيا براى تو سينه‌ات را نگشاده‌ايم؟ (۱) و بار گرانت را از [دوش‌] تو برنداشتيم؟ (۲) [بارى‌] كه [گويى‌] پشت تو را شكست. (۳) و نامت را براى تو بلند گردانيديم. (۴) پس [بدان كه‌] با دشوارى، آسانى است. (۵) آرى، با دشوارى، آسانى است. (۶) پس چون فراغت يافتى، به طاعت دركوش؛ (۷) و با اشتياق، به سوى پروردگارت روى آور. (۸)🌿 ⚛ اين سوره لوازم کار تشکیلاتی که به حضرت رسول داده شده است را بیان می‌کند، که مهمترين آنها شرح صدری است که در اولین آيه به صورت استفهام انکاری بیان می‌شود «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ».💖
🍃 «وَ وَضَعْنَا عَنکَ وِزْرَکَ الذِى أَنقَضَ ظَهْرَکَ» يعنی ما آن بار روی دوش تو را برداشتیم. اين گونه نیست که در کار تشکیلاتی هر کس که جلو بیايد بتواند عالی کار کند بلکه معمولا يکسری ناقصی‌هايی است که در کار تشکیلاتی برطرف می‌شود. ✴️ «فَإِن َ مَعَ الْعُّسْرِ يُّسْرًا« اساسا کار تشکیلاتی يعنی عسر و سختی و وجود اين عسر در کار تشکیلاتی را نمی‌توان ناديده گرفت ولی نکته اينجاست که رهبر تشکیلات بايد بداند که يک معیتی بین سختی و آسانی وجود دارد و به دلیل اينکه باور اين معیت سخت است لذا در آيه ديگری برای تأکید آن را تکرار می‌کند «إِن َمَعَ الْعُّسْرِ يُّسْرًا»؛ پس آيه می‌خواهد بگويد که وقتی به سختی رسیدی، صبر کن چرا که هر سختی آسانی و گشايشی همراه دارد. 💥💢=🌿🌺🌿 ♻️ در مباحث رفتار سازمانی در علم مديريت مبحثی تحت عنوان تحمل ابهام هست که می‌گويد در مواجهه با بحران نبايد تسلیم شويم. ✔️ 👈اين يعنی يک نوع جهان بینی مديريتی.👉 ☀️ بعد می‌گويد «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ» يعنی هر موقع از کار فارغ شدی، عبادت کن؛ اين نشان می‌دهد که در اسلام چیزی تحت عنوان اوقات فراغت وجود ندارد. 🌐 تشکیلات همواره ناظر به هدفی است و بدون شناخت دين نبايد کار تشکیلاتی کرد. 🔷 «وَ إِلىَ رَبکَ فَارْغَب» يعنی بايد اين کار با رغبت باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تنهامسیرآرامش 💞
Taeb.mp3
10.47M
💥 سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب بهترین تحلیل پیرامون شهادت سپهبد شام شهادت حاج قاسم 🔴 تنهامسیرآرامش: 👇🏼👇🏼👇🏼 http://eitaa.com/joinchat/63963136Ca672116
💥 اشتباه کردن حاجی رو شهید کردن چون مفهوم شهادت رو نمیفهمن.... خون حاجی اسرائیلو از بین می‌بره.. ✅⭕️
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) 🌿 سوره تحریم، آیه ۶ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان 🌺 ☘ وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] ☘ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ كه واقعا انسان دستخوش زيان است ☘ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده و همديگر را به حق سفارش و به شكيبايى توصيه كرده‏ اند 🌺 💥ابتدای سوره به عصر سوگند می‌خورد که در اين مورد بحثهای متفاوتی است که بیان تفصیلی آن در اين مجال نمی‌گنجد. 💢 در ادامه می‌گويد همه انسان‌ها در خسارت و زيان هستند. «ال» موجود در «الانسان» در قواعد عربی دلالت بر جنس دارد که شامل کلیه انسان‌ها می‌شود، 🔷= يعنی همه‌ی انسان‌ها بالکل در خسران هستند. «خسران» به معنای «نقص در اصل سرمايه» است؛ يعنی يک سرمايه‌ای به انسان داده شد است و او این سرمایه را دارد از دست می‌دهد. ⭕️🔶♨️
🔶 ⏪ به عبارت ديگر خسران به اين معنا نیست که شما به چیزی دست نیافته‌ايد بلکه به اين معناست که شما چیزی که داشته‌ايد را از دست داده‌ايد. ⭕️🔴 〽️♻️ پس آيه می‌گويد که ای انسان‌ها، همگی شما سرمايه‌ای داريد که آن را از دست می‌دهید و خسران زده‌ايد. 💎 از اين جمله عده‌ای استثنا شده‌اند. اولین چیزی که مورد توجه است اين است که در جمله بعد از حرف «الا» می‌توانست اسم موصول مفرد بیاورد ولی اين کار را نکرد ❌ 🔷➖ يعنی چون «انسان» مفرد بود می‌توانست بگويد «الا الذی امن» ولی اين را جمع به کار برده است و گفته «الا الذين امنوا»✅ ⏪⚡️پس در خود اين نکته‌ای است که اگر اين ايمان فردی هم باشد، باز فرد جزء افراد خسران زده محسوب می‌شود، پس به تعبیری اين ايمان جمعی خودش يکی از فاکتورهای اصلی برای رهايی از خسران محسوب می‌شود. ✅ 🔴 💠 در ادامه با حفظ همین ضمیر جمع اسم موصول الذين چهار ويژگی را مطرح می‌کند که اگر انسان داشته باشد از جمله افراد خسران زده نیست. 🔅✳️ 📌〽️ نکته قابل تامل اينجاست که نه فقط يک ويژگی يا دو ويژگی بلکه چهار ويژگی توأم باهم بايد وجود داشته باشد. اين شرط رهايی از خسران است. چرا ⁉️ که شما در جاهای ديگر می‌بینید که دو ويژگی اولی آمده است ولی عبارات قبل آن به اين صراحت تعبیر عامی نشده است که همگی خسران زده‌اند.❌ 🔵⭕️🔵
🔶🔚در نتیجه اينجا می‌توان فهمید که آنهايی هم که فقط دو ويژگی اول يعنی ايمان و عمل صالح را هم دارند باز مقداری خسران زده‌اند. ♨️ 🔶 پس لازمه اينکه انسان کامل از خسران بیرون بیايد اين است که چهار ويژگی را باهم داشته باشد. ✅ آن ويژگی‌ها عبارتند از: 🍁 ۱- ايمان 🍁 ۲- عمل صالح 🍁 ۳- تواصی به حق 🍁 ۴- تواصی به صبر 💕 ايمان و عمل صالح بدلیل اينکه در جاهای ديگر هم مطرح شده است نیاز نیست که در اينجا بحث شود. 🔹💥شاهد مثال اصلی در اينجا بحث «تواصی» است. تواصی در قواعد عربی بر وزن تفاعل است که اين باب به معنای ارتباطی دو طرفه است.↔️ 🔶➖يعنی اين تواصی يک طرفه نیست بلکه يک نوع نصیحت دو طرفه است. 🔰🔅يعنی من شما را نصیحت می‌کنم و شما هم من را. حالا از اين مطلق بودن تواصی می‌توان برداشت کرد که سلسه مراتب مديريتی در تشکیلات هم نمی‌تواند اين تواصی را بپوشاند يعنی زير دست می‌تواند مدير را تواصی کند و بالعکس. ✔️ 👈اين است که اين عده‌ای که به اين تواصی مشغول هستند خود را از خسران بیرون کشیده‌اند. 💢 🌹🍀🍁🍀
⁉️ حال سئوال بعدی اینجاست که در این تواصی به حق و تواصی به صبر «حق» و «صبر» چه معنايی در فضای کار تشکیلاتی دارند؟⁉️ 👌💢 بديهی‌ترين نکته‌ای که تا اينجا در اين زمینه می‌توان مطرح کرد اين است که اين حق» و «صبر» ارتباط مستقیمی با جمع دارد، چرا که اينها موضوعاتی هستند که بايد افراد اجتماع بصورت دوطرفه يکديگر را به آن توصیه کنند. ✅⚡️ 🔷➖صبر اصلی بسیار کلیدی در کار تشکیلاتی است که نکات زيادی دارد، 📌 ⏮ به همین منظور در ادامه با تأکید بر اين مفهوم مطالبی مطرح می‌شود. 💢 در اينجا چند آيه‌ای از قرآن از جمله آيه آخر همین سوره را در کنار هم قرار داده تا بتوان مفهوم دقیق تری از صبر در نگاه تشکیلاتی را تبیین کرد. 🌹➖اولین آيه، آيه آخر سوره آل عمران است که می فرمايد: «يَأَيهَا الذِينَ ءَامَنُّواْ اصْبرُّواْ وَ صَابِرُّواْ وَ رَابِطُّواْ وَ اتَقُّواْ اللهَ لَعَلَکُّمْ تُّفْلِحُّونَ» 💞🌼 🌾➰ در اينجا جامعه ايمانی را به چهار چیز دستور داده است که دو تا از آنها صبر است. 🍀🍂 اولی صبر در بعد فردی 🍀🍂 دومی صبر در بعد اجتماعی. 🌺 به عبارت ديگر در اينجا گفته است که ای جامعه ايمانی اولا سعی کنید که خودتان صبر داشته باشید و ثانیا صبر را در جمع‌هايتان گفتمان کنید. 🌹🌼🌹🍀🌹 ⏪ اين را در کنار آيه آخر اين سوره بگذاريد. اينجا می‌فرمايد: «إِن َ الْانسَانَ لَفِى خُّسْرٍ إِلَا الذِينَ ... تَوَاصَوْاْ بِالصبرِ»؛💞❣ 💠🔸 همگی را خسران زده می‌داند، مگر کسانی که يکی از ويژگی‌هايشان اين است که در جمع‌های که قرار می‌گیرند تلاش می‌کنند یکدیگر را به صبر توصیه کنند.✔️ 💢 🔆 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار تشڪ✌️ـیلاتی
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان 🌺 ☘ وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ سوگند ب
مروری بر آیات تشکیلاتی قرآن کریم (بخش دوم) ♨️👈 اين توصیه به صبر را می‌توان رواج گفتمان صبر در تشکیلات دانست. پس آيه آخر آل عمران کاملا منطبق با آيه آخر سوره عصر است. ♻️⚡️در هر دو آيه، توجه ويژگی‌ای به گفتمان صبر در تشکیلات شده است. علاوه بر آن در سوره آل‌عمران مطرح شده است که بعد از آنکه صبر در جامعه گفتمان شد است که رابطه دو طرفه و چند سويه بین افراد تشکیلات برقرار می‌شود. 🔶💠🔶 🔚 پس مقدمه اصلی ارتباط چند سويه در تشکیلات، صبر است هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی. ✅ 🌐 تشکیلات اگر بخواهد در مسیر اصلی‌اش حرکت کند واجب است که صبر را گفتمان خودش کند.✔️ ⏪ و چون حرکت در مسیر کار تشکیلاتی حرکت بسیار دشواری است و احتمال انحراف هر لحظه در آن وجود دارد می بايست به يک تکیه گاه محکمی اين ارتباط متصل باشد و آن ذات باری تعالی است ✅💗🌿 💥✨ برای همین اين ارتباط چند سويه ايجاد شده را در ادامه وصل به خدا می‌کند و می‌گويد و «اتقوا الله»، اين است که جامعه ايمانی را به صورت تشکیلاتی به فلاح می رساند. 🍀🌺🍀 ❤️ «فلاح» را اگر بخواهیم به صورت ساده تفسیر کنیم اين است که انسان توان و استعداد خودش را به فعلیت رسانده باشد که اصطلاحا می‌گويند توان باالقوه‌اش بالفعل شده باشد. 💛❤️🧡
💎📌نکته این است، کسی که توان بالقوه فراوانی دارد، نمی‌گویند که به فلاح رسیدی بلکه موقعی که اين توان بالفعل شده است که می‌گويند به فلاح رسیدی ✅ 📛 و اگر به فلاح نرسی، روی ديگرش خسران است که در سوره عصر مطرح شد. پس هر کجای اين مدل ايرادی داشته باشد خسران توأم با آن است.❌🚫 ⏪ حال سؤال اينجاست که 👈 ⚡️اين صبر و گفتمان شدن آن در يک تشکیلات چقدر عملیاتی است؟ ⁉️ ⚡️و تشکیلات را در چه حد می‌تواند بالا ببرد ⁉️ ⚡️و در کل چه ثمراتی دارد؟ ⁉️ ➖🔷 در پاسخ بايد توجه شما را به آيه ديگری جلب نمايم و آن آيه، آيه ۶۵ و ۶۶ سوره مبارکه انفال است.🔹 🔚🔶 در آنجا می‌فرمايد: «يا أَيُّهَا النَبِی ُّ حَرضِ الْمُّؤْمِنِینَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَکُّنْ مِنْکُّمْ عِشْرُّونَ صابِرُّونَ يَغْلِبُّوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ يَکُّنْ مِنْکُّمْ مِائَةٌ يَغْلِبُّوا أَلْفاً مِنَ الذِينَ کَفَرُّوا بِأَن َهُّمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُّونَ(۶۵)☘🌺 الْآنَ خَففَ اللهُّ عَنْ کُّمْ وَ عَلِمَ أَن َفِیکُّمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَکُّنْ مِنْکُّمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُّوا مِائَتَیْنِ وَ إِنْ يَکُّنْ مِنْکُّمْ أَلْفٌ يَغْلِبُّوا أَلْفَیْنِ بِإِذْنِ اللَهِ وَ اللَهُّ مَعَ الصَابِرِينَ(۶۶)؛ ☘🌺 🍁🍃ای مومنین اگر شما بیست نفر باشید که يک ويژگی کلیدی و مهم را داشته باشید و آن هم صبر است می‌تواند اين ويژگی شما را بر لااقل دويست نفر پیروز نمايد. پس کار ويژه صبر اين است که شما با داشتن آن يک به ده از حريفتان جلو هستید. ♻️🔸 🔰حتی در ادامه می‌گويد که اگر خیلی خودتان به اين امر يقین نداشته باشید و فکر کنید که ضعیفید و صبر را آن طور که بايد و شايد جدی نگیريد با داشتن مقدار بسیار کمی از آن می‌توان گفت که لااقل یک به دو شما پیروزید.✅ 🔴⭕️🔴
〽️💢 پس صبر توان شما را چند برابر می‌کند. ديگر يک نفر نیست بلکه تعداد زيادی در وجود يک نفر هستند. ⚜ ⬅️🔅در اينجاست که می‌توان مفهوم آيه ۲۴۹ سوره بقره که می‌فرمايد: 🍁«کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللهِ وَ اللَهُّ مَعَ الصابِرينَ»🍁 را فهمید. در کار تشکیلاتی تعداد زياد و کم مهم نیست. بلکه چیزی که مهم است مؤلفه صبر در بین اين افراد است. 👌✅ ➰🔴 شما به میزان صبری که در اين جمع گفتمان شده است به قوت رابطه تشکیلاتی آنها می‌توانی پی ببری و همچنین می‌توانی پیش‌بینی کنی که میزان توان و دوام اين جمع تشکیلاتی چقدر است؟ ➖💎 در جايی ديگر شما می‌بینید که حتی به جامعه ايمانی دستور داده شده است که به دو چیز استعانت بجويند: 🍁 «يا أَيهَا الذينَ آمَنُّوا اسْتَعینُّوا بِالصبْرِ وَ الصلاةِ إِن َ اللهَ مَعَ الصَابِرينَ» (بقره۱۵۳) 🍁 🌺 صبر و نماز که اولی را بیشتر در فضای اجتماع می‌دانند و دومی را در فضای فردی که البته هر دوی اينها در يک تشکلات مؤلفه‌های بسیار مهمی است که جای بحث مفصلی دارد.🍃 👈اين آيه می‌فرمايد که ای جامعه ايمانی از دو چیز کمک بگیريد. 🔛وقتی که خطاب به جامعه ايمانی است صرف اهداف فردی ملاک نیست بلکه اهداف فردی و جمعی هر دو در آن واحد ملاکند که می‌گويد شما اگر می‌خواهید هم در بعد فردی و هم در بعد اجتماعی به هدفتان برسید بايد در راه رسیدن به هدفتان از دو چیز کمک بگیرید و آن هم صبر است و نماز. 🌷✅👌
➖🔶پس ببینید که با داشتن صبر می‌توان کمک الهی را جلب کرد. به عبارت ديگر بدون کلید واژه صبر اصلا جذب کمک الهی در يک تشکیلات محال است چرا که اصلی‌ترين فاکتور يک جمع تشکیلاتی صبر است که اصل رابطه را شکل می‌دهد. 💥🌟 📍♻️ نکته آخر اين است که تمامی اين آيات فوق که صبر در کار تشکیلاتی را مطرح نموده بود خطاب «يا ايها الذين آمنوا» را داشت يا لااقل مومنین خطاب آيه بودند. 💞✨ ➰📌بررسی‌های تاريخی صورت گرفته نشان می‌دهد که اين خطاب از جمله بهترين خطاب‌هايی است که ذات باری تعالی جامعه را به آن می‌خواند و اين هم مختص زمانی است که در جامعه اسلامی حکومت اسلامی برپا شده است ✅🔴✳️ ⏪🔅 يعنی شما در مکه آيه‌ای را نمی‌يابید که خطاب «يا ايها الذين آمنوا» داشته باشد. 👌 پس اين هم خودش يک تاکید جدی است که شمايی که در جامعه‌تان دغدغه داشتن حکومت اسلامی را داريد بايد اين گونه باشید. اين هم نکته ديگر است که به تنهايی جای کار بسیار زيادی دارد. 🔵🧡🔵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا