eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.9هزار دنبال‌کننده
119 عکس
115 ویدیو
20 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اعتباری بودن قضایای ارزشی.mp3
10.36M
⚖️ | اعتباری بودن قضایای ارزشی دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی تفکیک دو معنای اعتباری و لوازم آن 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 | ملاک نیازمندی به علت؛ بیان دیدگاه‌ها ۱) دیدگاه مادی‌گرایان: موجودیت از نظر مادی گرایان ملاک نیازمندی به علت " موجود بودن" است. و هر شیء از آن جهت که موجود است نیازمند علت است. ۲) دیدگاه متکلمان: حدوث از نظر متکلمان ، ملاک نیاز به علت " حدوث" و شیء از آن جهت که حادث است نیازمند علت است. ۳) دیدگاه مشهور فیلسوفان: امکان ماهوی مشهور فیلسوفان پیش از صدرا ، ملاک اصلی نیاز شیء به علت را " امکان ماهوی" آن شیء می دانند. ۴) دیدگاه صدرا و پیروانش: امکان وجودی ایشان ملاک اصلی نیازمندی معلول به علت را امکان وجودی یا امکان فقری می دانند. این امکان در وجودِ معلول نهفته است به این نحو که وجود معلول به نحوی است که عین فقر و عین نیاز به علت است. 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
1.mp3
12.39M
1⃣ | هوش مصنوعی، تجسم تکنولوژیک فلسفه‌ای خاص نگاه محاسباتی «calculative» به ذهن و نقش آن در هوش مصنوعی 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
2.mp3
7.25M
2⃣ | توضیح دو نگاه به ذهن در علوم شناختی اتصال گرایی «connectionism»، محاسباتی «computationalism» 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
3.mp3
12.84M
🧠 | دو دوره در مطالعات هوش مصنوعی کلاسیک و مدرن 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ارکان مبناگروی مقدمه: متعلّق باور و معرفت انسان قضيه (گزاره) است و از سویی مجموعه قضايا و گزاره‏ها به دو دسته اساسى تقسيم می‌شوند: ۱- گزاره‏‌هاى پايه: گزاره‏‌هایی‌ اند كه بر هيچ گزاره ديگرى مبتنى نيستند و از موجَّه و مدلَّل‌سازى بی‌نيازند يا به تعبير مسامحى خودْ موجَّه‏‌ اند؛ از اين رو، سلسله موجَّه‏‌‌‌سازى به آن‏ها منتهى می‌گردد. ۲- گزاره‏‌هاى غير پايه يا روبنا: گزاره‏‌هايی اند كه بر گزاره‏‌هاى ديگر مبتنی اند و به موجّه‏‌‌سازى نيازمندند. معمولًا، اين گونه گزاره‏‌ها را «استنتاجى»، «نظرى» و «كسبى» می‌نامند. بدين ترتيب، گزاره‏‌ها يا باورهاى پايه، نيازى به موجّه‏‌سازى ندارند بلكه آن‏ها براى موجّه و مدلّل كردن ديگر گزاره‏‌ها، يعنى گزاره‏‌هاى روبنا و نظرى، مبنا و پايه‏‌اند. سير از گزاره‏‌هاى پايه به گزاره‏‌هاى غير پايه از طريق استدلال تحقق می‌يابد. از اين رو، استدلال راهى است كه به وسيله آن باورها و گزاره‏‌هاى غير پايه موجَّه و مدلَّل می‌گردند. بدين سان، اصول مشترك ميان مبناگرايان بدين شرح است: ۱- مجموعه گزاره‏‌ها به دو قسم پايه و غير پايه، يا به تعبير ديگر، به مبنا و روبنا، منقسم می‌شوند؛ ۲- گزاره‏‌هاى غير پايه بر گزاره‏‌هاى پايه مبتنى است و به واسطه آن‏ها موجَّه و مدلَّل می‌گردد؛ ۳- دستيابى به گزاره‏‌هاى غير پايه، يا به تعبير منطق‏ دانان كلاسيك كسب گزاره‏‌هاى نظرى، از راه استدلال صورت می‌گيرد؛ ۴- از اين رو، رابطه ميان گزاره‏‌هاى پايه و غير پايهْ توليدى، زايشى و استنتاجى است؛ يعنى گزاره‏‌هاى غير پايه از گزاره‏‌هاى پايه زاده می‌شوند؛ ۵- اين رابطه يا نسبتْ يك سويه و يا يك طرفه است. يعنى گزاره‏‌هاى غير پايه بر گزاره‏‌هاى پايه مبتنی اند و از گزاره‏‌هاى پايه به‏ دست می‌آيند؛ امّا گزاره‏‌هاى پايه بر گزاره‏‌هاى غير پايه مبتنى نيستند و از آن‏ها به‏ دست نمی‌‌آيند. حاصل آن‏كه مبناگروى، علی‌رغم اين‏‌كه قرائت‏‌ها و تفسيرهاى بسيارى دارد، در برابر انسجام گروى با اين شماى كلى قابل ترسيم است. 📕، بر‌ گرفته از کتاب پژوهشى تطبيقى در معرفت شناسى معاصر، ص ۱۵۶ و ۱۵۷ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
زمان و مکان .mp3
5.97M
1⃣ | دیدگاه‌ها درباره زمان و مکان 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
مکان ارسطو.mp3
8.12M
3⃣ | دیدگاه ارسطو درباره مکان 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
نظر مصباح مکان.mp3
8.6M
4⃣ | دیدگاه آیت الله مصباح درباره مکان 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 حرکت جوهری و خلق تغییر‌ناپذیر در قرآن سوآل: در قرآن کریم در آیه معروف به فطرت آمده است: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ به یکتا پرستی روی به دین آور فطرتی است که خدا همه را بدان فطرت، بیافریده است و در آفرینش خدا تغییری نیست دین پاک و پایدار این است ولی بیشتر مردم نمی دانند (الروم/30) آیه می فرماید خلقت خدا قابل تبدیل و تغییر نیست. از سوی دیگر طبق نظریه حرکت جوهری جوهر و ذات اشیاء تغییر می کند. آیا لازمه حرکت جوهری تبدیل خلق الله نیست که قرآن نفی می کند؟ اگر چنین باشد این نظریه با قرآن ناسازگار است. پاسخ چیست؟ ✅ پاسخ: خیر. ، فارغ از اینکه نظریه حرکت جوهری درست باشد یا نادرست، بین آیه کریمه و نظریه حرکت جوهری تنافی نیست و آنها سازگار هستند. لازمه تبدیل ناپذیری خلق الهی این نیست که مخلوقات تحول پیدا نکنند. خود حرکت جوهری بنا بر اینکه درست باشد خلق الهی است. اگر خداوند عالم طبیعت را با خاصیت حرکت جوهری آفریده باشد، این خاصیت همراه با این عالم و مقتضای خلق الهی خواهد بود. خلقت ملازم با ثبات و تغییرناپذیری مخلوق نیست. خداوند می تواند مخلوق تغییر ناپذیر بیافریند و می تواند مخلوق تغییر پذیر بیافریند. بنا بر نظریه حرکت جوهری عالم ماده تغییر پذیر است. خدا عالم را به نحوی آفریده که تغییرپذیر است. پس تغییرپذیری در خود خلقت است، نه ناسازگار با آن. پس برای اینکه خلقت تغییر نکند باید عالم حرکت جوهری داشته باشد. پس باید گفت قضیه عکس آنچیزی است که در سوال آمده است. اگر عالمی که تغییرپذیری در ذاتش قرار دارد تغییر نپذیرد در خلق خدا تبدیل حاصل شده است. 🔻 حتی اگر قایل به حرکت جوهری نباشیم، تغییر را نمی‌توان انکار کرد. تغییر امر محسوسی است، نه فقط در اعراض بلکه در ذوات و جواهر. منتهی کسانی که به حرکت جوهری قائل نیستند به کون و فساد قائل هستند. مثلا چوب با سوختن تبدیل به خاکستر می شود. حیوان به خاک تبدیل می شود و الی ماشاء الله از این تغییرات در عالم داریم. آیا این تغییرات مصداق تبدیل خلق الله است؟ خیر. خود این تغییر پذیری لازمۀ خلقت و در بطن آن نهفته است. خداوند موجودی آفریده است با خاصیت فساپذیری. البته برای این قسمت از آیه تفسیرهای دیگری هم شده است که ربطی به تغییر عالم ندارد. مثلا برخی گفته اند مراد این است که دین الهی تغییر نمی پذیرد. مناسب تر آنست که گفته شود آیه شریفه درباره فطرة الله است که فطر الناس علیها و این فطرت تبدیل پذیر نیست. و البته این تغییرناپذیری مصداقی از قاعده کلی لاتبدیل لخلق الله است. ✏️ استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
AudioCutter_3FilesMerged_۱۲۱۱۲۰۲۲(3).mp3
6.72M
🔗 | ارتباط رنج و رشد ۱) آیا لزوما برای رشد کردن، باید متحمل رنج و مشقت شویم؟ ۲) محرومیت‌های جبری انسان‌ها در دادگاه الهی چگونه محاسبه می شود؟ 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام