🔖 #خردخوان | ملاک نیازمندی به علت؛ بیان دیدگاهها
۱) دیدگاه مادیگرایان: موجودیت
از نظر مادی گرایان ملاک نیازمندی به علت " موجود بودن" است. و هر شیء از آن جهت که موجود است نیازمند علت است.
۲) دیدگاه متکلمان: حدوث
از نظر متکلمان ، ملاک نیاز به علت " حدوث" و شیء از آن جهت که حادث است نیازمند علت است.
۳) دیدگاه مشهور فیلسوفان: امکان ماهوی
مشهور فیلسوفان پیش از صدرا ، ملاک اصلی نیاز شیء به علت را " امکان ماهوی" آن شیء می دانند.
۴) دیدگاه صدرا و پیروانش: امکان وجودی
ایشان ملاک اصلی نیازمندی معلول به علت را امکان وجودی یا امکان فقری می دانند. این امکان در وجودِ معلول نهفته است به این نحو که وجود معلول به نحوی است که عین فقر و عین نیاز به علت است.
📚 #فلسفه_اسلامی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
1.mp3
12.39M
1⃣ #خردنوا | هوش مصنوعی، تجسم تکنولوژیک فلسفهای خاص
نگاه محاسباتی «calculative» به ذهن و نقش آن در هوش مصنوعی
👤 استاد #علیرضا_قائمینیا
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
2.mp3
7.25M
2⃣ #خردنوا | توضیح دو نگاه به ذهن در علوم شناختی
اتصال گرایی «connectionism»، محاسباتی «computationalism»
👤 استاد #علیرضا_قائمینیا
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
3.mp3
12.84M
🧠 #خردنوا | دو دوره در مطالعات هوش مصنوعی
کلاسیک و مدرن
👤 استاد #علیرضا_قائمینیا
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔖 ارکان مبناگروی
مقدمه: متعلّق باور و معرفت انسان قضيه (گزاره) است و از سویی مجموعه قضايا و گزارهها به دو دسته اساسى تقسيم میشوند:
۱- گزارههاى پايه: گزارههایی اند كه بر هيچ گزاره ديگرى مبتنى نيستند و از موجَّه و مدلَّلسازى بینيازند يا به تعبير مسامحى خودْ موجَّه اند؛ از اين رو، سلسله موجَّهسازى به آنها منتهى میگردد.
۲- گزارههاى غير پايه يا روبنا: گزارههايی اند كه بر گزارههاى ديگر مبتنی اند و به موجّهسازى نيازمندند. معمولًا، اين گونه گزارهها را «استنتاجى»، «نظرى» و «كسبى» مینامند.
بدين ترتيب، گزارهها يا باورهاى پايه، نيازى به موجّهسازى ندارند بلكه آنها براى موجّه و مدلّل كردن ديگر گزارهها، يعنى گزارههاى روبنا و نظرى، مبنا و پايهاند. سير از گزارههاى پايه به گزارههاى غير پايه از طريق استدلال تحقق میيابد. از اين رو، استدلال راهى است كه به وسيله آن باورها و گزارههاى غير پايه موجَّه و مدلَّل میگردند.
بدين سان، اصول مشترك ميان مبناگرايان بدين شرح است:
۱- مجموعه گزارهها به دو قسم پايه و غير پايه، يا به تعبير ديگر، به مبنا و روبنا، منقسم میشوند؛
۲- گزارههاى غير پايه بر گزارههاى پايه مبتنى است و به واسطه آنها موجَّه و مدلَّل میگردد؛
۳- دستيابى به گزارههاى غير پايه، يا به تعبير منطق دانان كلاسيك كسب گزارههاى نظرى، از راه استدلال صورت میگيرد؛
۴- از اين رو، رابطه ميان گزارههاى پايه و غير پايهْ توليدى، زايشى و استنتاجى است؛ يعنى گزارههاى غير پايه از گزارههاى پايه زاده میشوند؛
۵- اين رابطه يا نسبتْ يك سويه و يا يك طرفه است. يعنى گزارههاى غير پايه بر گزارههاى پايه مبتنی اند و از گزارههاى پايه به دست میآيند؛ امّا گزارههاى پايه بر گزارههاى غير پايه مبتنى نيستند و از آنها به دست نمیآيند.
حاصل آنكه مبناگروى، علیرغم اينكه قرائتها و تفسيرهاى بسيارى دارد، در برابر انسجام گروى با اين شماى كلى قابل ترسيم است.
📕#محمد_حسینزاده، بر گرفته از کتاب پژوهشى تطبيقى در معرفت شناسى معاصر، ص ۱۵۶ و ۱۵۷
📚 #معرفتشناسی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
زمان و مکان .mp3
5.97M
1⃣ #خردنوا | دیدگاهها درباره زمان و مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
دیدگاه افلاطون درباره مکان.mp3
9.9M
2⃣ #خردنوا | دیدگاه افلاطون درباره مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
مکان ارسطو.mp3
8.12M
3⃣ #خردنوا | دیدگاه ارسطو درباره مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
نظر مصباح مکان.mp3
8.6M
4⃣ #خردنوا | دیدگاه آیت الله مصباح درباره مکان
👤 استاد #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 حرکت جوهری و خلق تغییرناپذیر در قرآن
❓ سوآل: در قرآن کریم در آیه معروف به فطرت آمده است:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
به یکتا پرستی روی به دین آور فطرتی است که خدا همه را بدان فطرت، بیافریده است و در آفرینش خدا تغییری نیست دین پاک و پایدار این است ولی بیشتر مردم نمی دانند (الروم/30)
آیه می فرماید خلقت خدا قابل تبدیل و تغییر نیست. از سوی دیگر طبق نظریه حرکت جوهری جوهر و ذات اشیاء تغییر می کند. آیا لازمه حرکت جوهری تبدیل خلق الله نیست که قرآن نفی می کند؟ اگر چنین باشد این نظریه با قرآن ناسازگار است. پاسخ چیست؟
✅ پاسخ: خیر. ، فارغ از اینکه نظریه حرکت جوهری درست باشد یا نادرست، بین آیه کریمه و نظریه حرکت جوهری تنافی نیست و آنها سازگار هستند. لازمه تبدیل ناپذیری خلق الهی این نیست که مخلوقات تحول پیدا نکنند. خود حرکت جوهری بنا بر اینکه درست باشد خلق الهی است. اگر خداوند عالم طبیعت را با خاصیت حرکت جوهری آفریده باشد، این خاصیت همراه با این عالم و مقتضای خلق الهی خواهد بود. خلقت ملازم با ثبات و تغییرناپذیری مخلوق نیست. خداوند می تواند مخلوق تغییر ناپذیر بیافریند و می تواند مخلوق تغییر پذیر بیافریند. بنا بر نظریه حرکت جوهری عالم ماده تغییر پذیر است. خدا عالم را به نحوی آفریده که تغییرپذیر است. پس تغییرپذیری در خود خلقت است، نه ناسازگار با آن. پس برای اینکه خلقت تغییر نکند باید عالم حرکت جوهری داشته باشد. پس باید گفت قضیه عکس آنچیزی است که در سوال آمده است. اگر عالمی که تغییرپذیری در ذاتش قرار دارد تغییر نپذیرد در خلق خدا تبدیل حاصل شده است.
🔻 حتی اگر قایل به حرکت جوهری نباشیم، تغییر را نمیتوان انکار کرد. تغییر امر محسوسی است، نه فقط در اعراض بلکه در ذوات و جواهر. منتهی کسانی که به حرکت جوهری قائل نیستند به کون و فساد قائل هستند. مثلا چوب با سوختن تبدیل به خاکستر می شود. حیوان به خاک تبدیل می شود و الی ماشاء الله از این تغییرات در عالم داریم. آیا این تغییرات مصداق تبدیل خلق الله است؟ خیر. خود این تغییر پذیری لازمۀ خلقت و در بطن آن نهفته است. خداوند موجودی آفریده است با خاصیت فساپذیری. البته برای این قسمت از آیه تفسیرهای دیگری هم شده است که ربطی به تغییر عالم ندارد. مثلا برخی گفته اند مراد این است که دین الهی تغییر نمی پذیرد. مناسب تر آنست که گفته شود آیه شریفه درباره فطرة الله است که فطر الناس علیها و این فطرت تبدیل پذیر نیست. و البته این تغییرناپذیری مصداقی از قاعده کلی لاتبدیل لخلق الله است.
✏️ استاد #محمد_فنایی_اشکوری
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
AudioCutter_3FilesMerged_۱۲۱۱۲۰۲۲(3).mp3
6.72M
🔗 #خردنوا | ارتباط رنج و رشد
۱) آیا لزوما برای رشد کردن، باید متحمل رنج و مشقت شویم؟
۲) محرومیتهای جبری انسانها در دادگاه الهی چگونه محاسبه می شود؟
👤 استاد #محمد_سربخشی
📚 #فلسفه_دین | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
اصالت وجود.pdf
385.8K
📝 #مقاله | اصالت وجود
اصالت وجود به سبک سقراطی
این مقاله به طرح مسئله اصالت وجود میپردازد اما برخلاف معهود با توضیح اصطلاحات شروع نشده بلکه در ضمن دیالوگی فلسفی، هم معنای اصالت وجود و اعتباریت ماهیت و هم دلیل صحت آن شرح داده شده است.
✏️ استاد #عبدالرسول_عبودیت
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام