eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
863 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5825761930274409770.docx
52.9K
9⃣2⃣ •┈┈••✾❀❀✾••┈┈• کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
4_5830013411026536785.docx
66.6K
0⃣3⃣ •┈┈••✾❀❀✾••┈┈• کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى به يقين كسي كه خود را پاكيزه ساخت، رستگار شد. وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى و [آن كس كه] نام پروردگارش را ياد كرد و نماز خواند. (اعلی/ 14,15) ✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّکَاهًِْ یَعْنِی الْفِطْرَهًَْ کَمَا أَنَّ الصَّلَاهًَْ عَلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ تَمَامِ الصَّلَاهًِْ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ یُؤَدِّ الزَّکَاهًَْ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَکَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاهًَْ لَهُ إِذَا تَرَکَ الصَّلَاهًَْ عَلَی النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ قَدْ بَدَأَ بِهَا قَبْلَ الصَّلَاهًِْ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی* وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی. 🌠امام صادق (علیه السلام)- روزه با پرداخت زکات فطره کامل می‌شود، همچنان که نماز با درود فرستادن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به کمال خود می رسد. پس هرکس روزه بگیرد، امّا به عمد زکات فطره را واگذارد، روزه ای برایش نیست؛ و هرکس نماز بخواند، امّا بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درود نفرستند و آن را به عمد واگذارد، نمازی برایش نیست؛ چراکه خداوند عزّوجلّ زکات فطره را بر نماز مقدّم داشت و فرمود: قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّی * وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۰ من لایحضره الفقیه، ج۲، ص۱۸۳ 📜الصّادق (علیه السلام)- قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی قَالَ مَنْ أَخْرَجَ الْفِطْرَهًْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۰ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۴۵۰/ 📜الصّادق (علیه السلام)- وَ سُئِلَ الصَّادِقُ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ ... وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی قَالَ خَرَجَ إِلَی الْجَبَّانَهًِْ فَصَلَّی. 🌠امام صادق (علیه السلام)- وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی مراد کسی است که زکات فطره را از مال خود بیرون کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۵۲ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۵۱۰/ تهذیب کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ (عید فطر و نماز عید) 🔰باب العلل التي ذكر الفضل بن شاذان أنه سمعها من الرضا علي بن موسى عليه السّلام 📜فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ جُعِلَ‌ يَوْمُ‌ الْفِطْرِ الْعِيدَ قِيلَ‌ لِأَنْ‌ يَكُونَ‌ لِلْمُسْلِمِينَ‌ مَجْمَعاً يَجْتَمِعُونَ‌ فِيهِ‌ وَ يَبْرُزُونَ‌ إِلَى اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ فَيَحْمَدُونَهُ‌ عَلَى مَا مَنَّ‌ عَلَيْهِمْ‌ فَيَكُونُ‌ يَوْمَ‌ عِيدٍ وَ يَوْمَ‌ اجْتِمَاعٍ‌ وَ يَوْمَ‌ فِطْرٍ وَ يَوْمَ‌ زَكَاةٍ‌ وَ يَوْمَ‌ رَغْبَةٍ‌ وَ يَوْمَ‌ تَضَرُّعٍ‌ وَ لِأَنَّهُ‌ أَوَّلُ‌ يَوْمٍ‌ مِنَ‌ السَّنَةِ‌ يَحِلُّ‌ فِيهِ‌ الْأَكْلُ‌ وَ الشُّرْبُ‌ لِأَنَّ‌ أَوَّلَ‌ شُهُورِ السَّنَةِ‌ عِنْدَ أَهْلِ‌ الْحَقِّ‌ شَهْرُ رَمَضَانَ‌ فَأَحَبَّ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌أَنْ‌ يَكُونَ‌ لَهُمْ‌ فِي ذَلِكَ‌ الْيَوْمِ‌ مَجْمَعٌ‌ يَحْمَدُونَهُ‌ فِيهِ‌ وَ يُقَدِّسُونَهُ‌ 💠فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ جُعِلَ‌ التَّكْبِيرُ فِيهَا أَكْثَرَ مِنْهُ‌ فِي غَيْرِهَا مِنَ‌ الصَّلاَةِ‌ قِيلَ‌ لِأَنَّ‌ التَّكْبِيرَ إِنَّمَا هُوَ تَكْبِيرٌ لِلَّهِ‌ وَ تَمْجِيدٌ عَلَى مَا هَدَى وَ عَافَى كَمَا قَالَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ ✨وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ‌ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ‌ عَلى‌ ما هَداكُمْ‌ وَ لَعَلَّكُمْ‌ تَشْكُرُونَ. 🌠فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ أُمِرَ بِالصَّوْمِ‌ قِيلَ‌ لِكَيْ‌ يَعْرِفُوا أَلَمَ‌ الْجُوعِ‌ وَ الْعَطَشِ‌ فَلِيَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ‌ وَ لِيَكُونَ‌ الصَّائِمُ‌ خَاشِعاً ذَلِيلاً مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ‌ مِنَ‌ الْجُوعِ‌ وَ الْعَطَشِ‌ فَيَسْتَوْجِبَ‌ الثَّوَابَ‌ مَعَ‌ مَا فِيهِ‌ مِنَ‌ الاِنْكِسَارِ عَنِ‌ الشَّهَوَاتِ‌ وَ لِيَكُونَ‌ ذَلِكَ‌ وَاعِظاً لَهُمْ‌ فِي الْعَاجِلِ‌ وَ رَائِضاً لَهُمْ‌ عَلَى أَدَاءِ مَا كَلَّفَهُمْ‌ وَ دَلِيلاً لَهُمْ‌ فِي الْآجِلِ‌ وَ لِيَعْرِفُوا شِدَّةَ‌ مَبْلَغِ‌ ذَلِكَ‌ عَلَى أَهْلِ‌ الْفَقْرِ وَ الْمَسْكَنَةِ‌ فِي الدُّنْيَا فَيُؤَدُّوا إِلَيْهِمْ‌ مَا افْتَرَضَ‌ اللَّهُ‌ لَهُمْ‌ فِي أَمْوَالِهِمْ‌. ‍ 📝در ذكر علتهائى كه فضل بن شاذان آنها را ذكر كرده از علی بن موسی الرضا عليه السلام ❓پس اگر بگويد چرا روز فطر عيد قرار داده شد ❇️بايد در جواب گفته شود از جهت اين كه از براى مسلمانان مجمعى باشد كه در آن روز جمع شوند و ظاهر شوند بسوى خدا و او را حمد كنند بر آنچه بر ايشان منت گذاشته است پس اين روز روز عيد ايشان و روز اجتماع و روز افطار كردن و روز زكاة دادن و روز رغبت و سؤال و روز تضرع و زارى ايشان است و از براى آنكه اين روز اول روزى از سال است كه در آن حلال شده است اكل و شرب چه اول از ماههاى سال نزد اهل حق ماه رمضان است پس خدا دوست داشت كه از براى مردم در اين روز مجمعى باشد كه او را حمد گويند و تقديس كنند. ❓پس اگر بگويد چرا تكبير در نماز اين روز بيشتر از تكبير در غير نماز اين روز از ساير نمازها قرار داده شد ✴️ بايد در جواب گفته شود از براى آنكه تكبير تعظيم و تمجيد نمودن خدا است بر آنچه هدايت كرده است و عافيت عنايت فرموده است يعنى اين تعظيم مناسب اين روز شريف است چنان كه فرموده است ✨« وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ‌ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ‌ عَلى‌ ما هَداكُمْ‌ وَ لَعَلَّكُمْ‌ تَشْكُرُونَ‌ ». ❓پس اگر بگويد چرا امر به روزه شد ✴️بايد در جواب گفته شود از براى اينكه مردم درد گرسنگى و تشنگى را بچشند و از اين جهت راه يابند بر فقر و احتياج آخرت و از براى آنكه روزه دار خاشع و ذليل و مسكين و مأجور و طالب راه خدا و ثواب او باشد و صابر باشد بر آنچه باو ميرسد از درد گرسنگى و تشنگى پس مستوجب ثواب شود با اينكه در روزه است ظهور شكستگى در شهوات نفسانيه و از براى اين كه روزه پند ايشان باشد در دنيا يعنى كمتر بخورند و بياشامند و كشنده ايشان باشد بر اداء بآنچه مكلف شده‌اند و راهنماى ايشان باشد در آخرت يعنى علامت باشد از براى شدائد و پريشانى آخرت و از براى اينكه بدانند سختى آنچه از تشنگى و گرسنگى بر فقر او مساكين در دنيا ميرسد پس بايشان دهند آنچه خدا بايشان واجب كرده است در اموال ايشان. 📙عيون أخبار الرضا عليه السلام - جلد2، صفحه 353 ابن بابویه http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
▪️▪️ 🗓امروز 23 فروردین 1403 ▪️ تا 💔 همه می روند و غمت ماندنی ست حسینیه ی ماتمت ماندنی ست در این روضه ها عشق باران شدیم از این اشک ها ما مسلمان شدیم صلےالله_علیڪ_یااباعبدالله🌹 کانال اشعار حسینی این کانال زیر مجموعه کانال مقتل ضامن اشک است . اشعار بر اساس مطالب مقتل است. http://eitaa.com/joinchat/1055588373C0c7969e8af آی دی برای ارسال اشعار @Yaghoubian دوستان سوالات خود را می توانند در آی دی استاد ارسال کنند. @m_h_tabemanesh
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنِ الْمِقْدَامِ بْنِ شُرَیْحِ بْنِ هَانِئٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ إِنَ أَعْرَابِیّاً قَامَ یَوْمَ الْجَمَلِ إِلَی أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَقَالَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَ تَقُولُ إِنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ قَالَ فَحَمَلَ النَّاسُ عَلَیْهِ قَالُوا یَا أَعْرَابِیُّ أَ مَا تَرَی مَا فِیهِ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مِنْ تَقَسُّمِ الْقَلْبِ فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) دَعُوهُ فَإِنَّ الَّذِی یُرِیدُهُ الْأَعْرَابِیُّ هُوَ الَّذِی نُرِیدُهُ مِنَ الْقَوْمِ ثُمَّ قَالَ یَا أَعْرَابِیُّ إِنَّ الْقَوْلَ فِی أَنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ عَلَی أَرْبَعَهًِْ أَقْسَامٍ فَوَجْهَانِ مِنْهَا لَا یَجُوزَانِ عَلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَجْهَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ فَأَمَّا اللَّذَانِ لَا یَجُوزَانِ عَلَیْهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ وَاحِدٌ یَقْصِدُ بِهِ بَابَ الْأَعْدَادِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ لِأَنَّ مَا لَا ثَانِیَ لَهُ لَا یَدْخُلُ فِی بَابِ الْأَعْدَادِ أَ مَا تَرَی أَنَّهُ کَفَرَ مَنْ قَالَ ثالِثُ ثَلاثَهًٍْ وَ قَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ مِنَ النَّاسِ یُرِیدُ بِهِ النَّوْعَ مِنَ الْجِنْسِ فَهَذَا مَا لَا یَجُوزُ عَلَیْهِ لِأَنَّهُ تَشْبِیهٌ وَ جَلَّ رَبُّنَا عَنْ ذَلِکَ وَ تَعَالَی وَ أَمَّا الْوَجْهَانِ اللَّذَانِ یَثْبُتَانِ فِیهِ فَقَوْلُ الْقَائِلِ هُوَ وَاحِدٌ لَیْسَ لَهُ فِی الْأَشْیَاء شِبْهٌ کَذَلِکَ رَبُّنَا وَ قَوْلُ الْقَائِلِ إِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَحَدِیُّ الْمَعْنَی یَعْنِی بِهِ أَنَّهُ لَا یَنْقَسِمُ فِی وُجُودٍ وَ لَا عَقْلٍ وَ لَا وَهْمٍ کَذَلِکَ رَبُّنَا عَزَّوَجَل. 📝امام علی (علیه السلام)- شریح‌بن‌هانی گوید: در جنگ جمل یک نفر اعرابی بلند شد و گفت: «ای امیرالمؤمنین (علیه السلام)! آیا می‌گویی خداوند واحد است»؟ مردم به او حمله کردند و گفتند: «ای اعرابی آیا نمی‌بینی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در چه حالی از دل‌مشغولی است»؟ امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «رهایش کنید، آنچه این اعرابی می‌خواهد همان است که ما از این قوم می‌خواهیم». سپس فرمود: «ای اعرابی! سخن گفتن از اینکه خدا یکی است چهار قسم است، دو قسم آن بر خدا جایز نیست، ولی دو قسم آن را می‌توان بر خدا ثابت نمود، آن دو قسمی که جایز نیست این است که شخص بگوید: خدا یکی است و منظور از لحاظ شمارش و عدد باشد، این جایز نیست، چون چیزی که دوّمی ندارد داخل در باب اعداد نیست، آیا نمی‌بینی که هر کس بگوید: خداوند سوّمی از سه تاست کافر شده است؟ همچنین اگر بگوید: خدا یکی از مردم است و منظور او نوعی از جنس باشد این نیز روا نیست، چون تشبیه است و پروردگار، برتر از آن است. و امّا دو وجهی که جایز است، سخن شخص است که بگوید: خدا یکی است و در میان موجودات مانند ندارد، پروردگار ما چنین است و نیز سخن شخص که بگوید: خداوند از نظر معنا یکی است و منظورش این باشد: خدا نه در وجود و نه در عقل و نه در وهم قابل قسمت نیست، پروردگار ما چنین است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۱۸۲  التوحید، ص۸۳/ متشابه القرآن، ج۱، ص۱۰۲ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اضطرار به امام زمان عجل الله تعالی فرجه 🎙 حجت‌الاسلام 🌺🌺🌺🌺 🕌مطالب کانال بیشتر در ارتباط با سخنان و خطبه ها و سیره و اخلاق امام حسین ع با قران است کانال قران و امام حسین ع در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 أَخْبَرَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ الْحُسَيْنِ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ يَحْيَى الْعَطَّارُ بِقُمَّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ حَسَّانَ‌ الرَّازِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ الْكُوفِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ يُوسُفَ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ عِيسَى عَنْ‌ عَبْدِ الرَّزَّاقِ‌ عَنْ‌ زَيْدٍ الشَّحَّامِ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ قَالَ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ حَسَّانَ‌ الرَّازِيُّ‌ وَ حَدَّثَنَا بِهِ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ الْكُوفِيُّ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ سِنَانٍ‌ عَنْ‌ زَيْدٍ الشَّحَّامِ‌ قَالَ‌: قُلْتُ‌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ‌ الْحَسَنُ‌ أَوِ اَلْحُسَيْنُ‌ قَالَ‌ إِنَّ‌ فَضْلَ‌ أَوَّلِنَا يَلْحَقُ‌ فَضْلَ‌ آخِرِنَا وَ فَضْلَ‌ آخِرِنَا يَلْحَقُ‌ فَضْلَ‌ أَوَّلِنَا ٦فَكُلٌّ‌ لَهُ‌ فَضْلٌ‌ قَالَ‌ قُلْتُ‌ لَهُ‌ جُعِلْتُ‌ فِدَاكَ‌ وَسِّعْ‌ عَلَيَّ‌ فِي الْجَوَابِ‌ فَإِنِّي وَ اللَّهِ‌ مَا أَسْأَلُكَ‌ إِلاَّ مُرْتَاداً ١فَقَالَ‌ نَحْنُ‌ مِنْ‌ شَجَرَةٍ‌ بَرَأَنَا اللَّهُ‌ مِنْ‌ طِينَةٍ‌ وَاحِدَةٍ‌ فَضْلُنَا مِنَ‌ اللَّهِ‌ وَ عِلْمُنَا مِنْ‌ عِنْدِ اللَّهِ‌ وَ نَحْنُ‌ أُمَنَاءُ اللَّهِ‌ عَلَى خَلْقِهِ‌ وَ الدُّعَاةُ‌ إِلَى دِينِهِ‌ وَ الْحُجَّابُ‌ فِيمَا بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ خَلْقِهِ‌ أَزِيدُكَ‌ يَا زَيْدُ قُلْتُ‌ نَعَمْ‌ فَقَالَ‌ خَلْقُنَا وَاحِدٌ وَ عِلْمُنَا وَاحِدٌ وَ فَضْلُنَا وَاحِدٌ وَ كُلُّنَا وَاحِدٌ عِنْدَ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ فَقُلْتُ‌ أَخْبِرْنِي بِعِدَّتِكُمْ‌ فَقَالَ‌ نَحْنُ‌ اثْنَا عَشَرَ هَكَذَا حَوْلَ‌ عَرْشِ‌ رَبِّنَا جَلَّ‌ وَ عَزَّ فِي مُبْتَدَإِ خَلْقِنَا أَوَّلُنَا مُحَمَّدٌ وَ أَوْسَطُنَا مُحَمَّدٌ وَ آخِرُنَا مُحَمَّدٌ . 📝(خبر داد ما را علىّ‌ بن الحسين او گفت:حديث كرد ما را محمّد ابن يحيى عطّار در قم او گفت حديث كرد ما را محمّد بن حسّان رازىّ‌ او گفت حديث كرد ما را محمّد بن علىّ‌ كوفىّ‌ او گفت:حديث كرد ما را ابراهيم بن محمّد بن يوسف او گفت:حديث كرد ما را محمّد بن عيسى از عبد الرّزّاق و او از زيد شحّام و او از ابى عبد اللّه(امام صادق عليه السّلام)و گفت محمّد بن حسّان رازى كه حديث كرد اين روايت را بما محمّد بن علىّ‌ كوفىّ‌ از محمّد بن سنان و او از زيد شحّام)كه گفت: بامام صادق عرض كردم حسن برتر است يا حسين‌؟فرمود:برترى نخستين كس از ما با برترى آخرين كس ما پيوند است و برترى آخرين كس از ما با برترى نخستين از ما پيوستگى دارد و همگى داراى فضيلت‌اند. راوى گويد:بآن حضرت عرض كردم فدايت شوم پاسخ مرا بازتر بفرما كه بخدا سوگند از اين پرسش هيچ منظورى بجز راهيابى بحق ندارم. 🌴فرمود:از درختى هستيم كه خداوند ما را از يك گل آفريد برترى ما از جانب خدا است و دانش ما از نزد خدا است مائيم امينان خدا بر خلق‌اش و دعوت‌كنندگان بدينش و پرده‌دار ميان او و خلق اى زيد بيشتر بگويم‌؟عرض كردم آرى.فرمود: 🌟آفرينش ما يكى است دانش ما يكى است و فضيلت ما يكى است و همگى در نزد خدا يكى ميباشيم عرض كردم:بفرمائيد كه چند نفريد؟فرمود ما دوازده نفريم و از آغاز آفرينش ما در گرداگرد عرش پروردگارمان-اين چنين-بوديم اول ما محمّد است و وسط‍‌ ما محمّد است و آخر ما محمّد است. 📙غیبت نعمانی ، صفحه 82 باب4/حدیث16 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 أَخْبَرَنَا أَبُو سُلَيْمَانَ‌ أَحْمَدُ بْنُ‌ هَوْذَةَ‌ أَبِي هَرَاسَةَ‌ الْبَاهِلِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ‌ بْنُ‌ إِسْحَاقَ‌ النَّهَاوَنْدِيُّ‌ سَنَةَ‌ ثَلاَثٍ‌ وَ سَبْعِينَ‌ وَ مِائَتَيْنِ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ اللَّهِ‌ بْنُ‌ حَمَّادٍ الْأَنْصَارِيُّ‌ سَنَةَ‌ تِسْعٍ‌ وَ عِشْرِينَ‌ وَ مِائَتَيْنِ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ‌ شِمْرٍ عَنِ‌ اَلْمُبَارَكِ‌ بْنِ‌ فَضَالَةَ‌ عَنِ‌ اَلْحَسَنِ‌ بْنِ‌ أَبِي الْحَسَنِ‌ الْبَصْرِيِّ‌ يَرْفَعُهُ‌ قَالَ‌: أَتَى جَبْرَئِيلُ‌ النَّبِيَّ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ فَقَالَ‌ يَا مُحَمَّدُ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ يَأْمُرُكَ‌ أَنْ‌ تُزَوِّجَ‌ فَاطِمَةَ‌ مِنْ‌ عَلِيٍّ‌ أَخِيكَ‌ فَأَرْسَلَ‌ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ إِلَى عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فَقَالَ‌ لَهُ‌ يَا عَلِيُّ‌ إِنِّي مُزَوِّجُكَ‌ فَاطِمَةَ‌ ابْنَتِي سَيِّدَةَ‌ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‌ وَ أَحَبَّهُنَّ‌ إِلَيَّ‌ بَعْدَكَ‌ وَ كَائِنٌ‌ مِنْكُمَا سَيِّدَا شَبَابِ‌ أَهْلِ‌ اَلْجَنَّةِ‌ وَ الشُّهَدَاءُ الْمُضَرَّجُونَ‌ الْمَقْهُورُونَ‌ فِي الْأَرْضِ‌ مِنْ‌ بَعْدِي وَ النُّجَبَاءُ الزُّهْرُ الَّذِينَ‌ يُطْفِئُ‌ اللَّهُ‌ بِهِمُ‌ الظُّلْمَ‌ وَ يُحْيِي بِهِمُ‌ الْحَقَّ‌ وَ يُمِيتُ‌ بِهِمُ‌ الْبَاطِلَ‌ عِدَّتُهُمْ‌ عِدَّةُ‌ أَشْهُرِ السَّنَةِ‌ آخِرُهُمْ‌ يُصَلِّي عِيسَى ابْنُ‌ مَرْيَمَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ خَلْفَهُ‌ . 📝(خبر داد ما را ابو سليمان احمد بن هوذة ابى هراسۀ باهلىّ‌ ١گفت: حديث كرد ما را ابراهيم بن اسحاق نهاوندىّ‌ بسال ٢٧٣ او گفت:حديث كرد ما را ابو محمّد عبد اللّه بن حمّاد انصارىّ‌ بسال ٢٢٩ او گفت حديث كرد ما را عمرو ابن شمر از مبارك بن فضاله و او از حسن بن ابى الحسن بصرى): و او خبر را بامام مى‌رساند كه فرمود: ✴️جبرئيل بخدمت پيغمبر آمد و عرض كرد اى محمّد خداى عزّ و جلّ‌ تو را امر مى‌فرمايد كه فاطمه را بعلىّ‌ برادر خودت همسر سازى رسول خدا كس به نزد علىّ‌ فرستاد و او را گفت:اى علىّ‌ من مى‌خواهم دخترم فاطمه را كه بانوى زنان جهانيان است و پس از تو از همه نزد من محبوب‌تر است همسر تو سازم و از شما بوجود خواهد آمد دو سرور جوانان بهشتى و شهيدان بخون آغشته كه پس از من بآنان ستم خواهد شد و نجيبان تابان كه خداوند بوسيلۀ آنان تاريكى‌ها را از ميان بردارد و حقّ‌ را بآنان زنده سازد و باطل را بآنان بميراند شمارۀ آنان شمارۀ ماههاى سال است و عيسى بن مريم در پشت سر آخرينشان بنماز خواهد ايستاد. 📘غیبت نعمانی ، صفحه 53 باب4/حدیث1 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ حضرت یحیى ع با امام حسین ع از سه جهت داراى خصوصیت مشترك هستند: 🔰 مخصوصا وارد شده است که حسین ع با یحیى ع در اشیاى زیادى به موازات هم هستند. ☄از پیامبر ص نقل شده که فرمود: در جهنم جایگاهى است که احدى از مخلوقین مستحق آن جایگاه نیست، مگر قاتل یحیى فرزند زکریا و قاتل حسین. 💔امام حسین ع در طى سفر به کربلا، در هر منزلى که فرود مى آمـد و هر گاه از آنجا کوچ مى کرد، یحیى ع را متذکر مى شد. اینک به توضیح هر یک از این موارد مى پردازیم: در بیان موازات آن دو که در روایات آمده ؛ در تبیـین ایـن قضـیه بایـد گفت: 💎قبل از تولد یحیى و حسین علیهما السـلام، دربـاره آنهـا بشـارت داده شـد. بشارت اول درباره یحیى بود که خداوند فرمود: اى زکریا! ما تو را بـه فرزنـدى به نام یحیى بشارت مى دهیم، و بشارت دوم درباره حسین ع بود که خطـاب به حضرت رسول پیام آمد: «اى محمد! خداونـد تـو را بـه مولـودى از فاطمـه بشارت مى دهد. » اما بشارت تولد یحیـى موجـب شـادى شـد؛ در حـالى کـه بشارت تولد حسین موجب حزن و اندوه گردید، چرا کـه حملتـه امـه کرهـا و وضعته کرها آن طور که در حدیث آمده، منظـور حضـرت زهـرأ علیهـا السـلام است. 💎یحیى و حسین علیهما السلام شش ماهه به دنیا آمدند. 💎یحیى و حسین علیهما السلام را خداوند خـودش نامگـذارى کـرد. 💎خداونـد تعالى درباره یحیى فرمود: ما تو را به فرزندى که نامش یحیى است، بشارت مى دهیم و درباره حسین ع به زبان جبرئیل فرمود: من نام او را حسین گذاشتم. 💎یحیى و حسین علیهما السلام غالبا از پستان شیر ننوشیدند، یحیى از آسـمان شیر داده شد و حسین ع از عرش عظیم یعنـى زبـان پیـامبر خـدا ص شـیر نوشید. 💎و حسین علیهما السلام پیشانى شان مى درخشید و نورافشانى مى کرد. 💎یحیى و حسین علیهما السلام در طول عمرشان، خوشحال دیده نشدند و اگـر این امر براى آنها اتفاق مى افتاد، تبدیل به حزن و اندوه مى شد. 💎یحیى و حسین علیهما السلام را، ولد زنا به شهادت رساند. 💎بنا به فرموده پیامبر اسلام، در جهنم جایگاهى است که فقـط قاتـل یحیـى و قاتل حسین علیهما السلام، استحقاق آن را دارند. 💎آسمان و زمین براى یحیى و حسین علیهما السلام خون گریه کردند. 💎سر یحیى و سر حسین علیهما السلام، بعد از شـهادت سـخن گفتنـد. یحیـى خطاب به آن پادشاه گفت: «از خـدا بتـرس» و سـر حسـین ع بارهـا قـرآن تلاوت کرد و از او عبارت لا حول و لا قوة الا باالله. 💎قتل یحیى، قتل صبر بود، حسین ع نیز، با اینکه در میدان نبرد بـه شـهادت رسید، اما قتلش، قتل صبر بود، به همین خاطر امام سجاد ع فرمود: من فرزند آن کسى هستم که قتلش، قتل صبر بود. 💔 حسین ع در هر منزلى، شهادت یحیى ع و بویژه موضوع اهداى سر او را متذکر مى شد، و اگر به دیده بصـیرت بنگـرى، ایـن امـر را سـخت تـرین مصیبت مى یابى، چرا که شماتت دشمن بزرگترین مصیبت ها و مواجه شـدن بـا دشمن در حال ضعف و گرفتارى بزرگتر است. حال تصـور کـن مصـیبت قـرار گرفتن سر بریده در مقابل دشمن و بازى با آن تا چه انـدازه عظـیم اسـت. ایـن قضیه بخصوص براى پیامبر اسلام ص دشوار بود، به همین خاطر بر کسانى کـه به سر حسین ع نگاه کردند و راضى به آن کار بودند، نفرین نمود.
💔امام حسین ع در هر منزلى کـه فـرود مـى آمـد و از آن بـار مـى بسـت، هنگامى که حضرت یحیى را متذکر مى شد، بر او سلام و درود مى فرستاد. 🕯امام براى ما اسوه حسنه است، پس ما نیز در این منازل مطابقت (این دو بزرگوار) بر او سلام و درود مى فرستیم و همان طور که در زیارت امـام حسـین ع آمـده است مى گوییم: السلام على یحیى الذى ازلفه االله بشهادته 💔سـلام بـر یحیـى کـه خداوند او را با شهادتش مقرب گردانید؛ او را نگه داشتند و بعد سرش را از تـن جدا نمودند 💔 و اگر خواستى، قصد یحیایى را بنما که قتل او هم قتـل صـبر بـود، یعنى به خاطر وارد شدن زخم ها بر پیکر مطهرش و جارى شدن خون، هنگامى که سر از بدنش جدا مى کردند، هیچ حرکتى نداشت. 💔و همچنـین اگـر خواسـتى یحیى را قصد کن که سرش با دست به آرامى گرفته شد و (در جاى مخصـوص) قرار داده شد و آنگاه قطع گردید 💔 و اگر خواستى، یحیایى را قصد کن که بـا فـرو رفتن نیزه بر پهلویش، از اسب بر زمین افتاد و آنگاه سرش از تن جدا شد. 💔اگر خواستى قصد یحیى را کن که عداوت دشمنان، با ذبح او با یک کـارد از اول تا آخر، فرو نشست و اگر خواستى یحیایى را قصد کن که دشمنان او به این اکتفا نکردند که او را فقط مورد اصابت چهار هـزار تیـر و صـد و چنـد ضـربه شمشیر و به همین مقدار ضربه نیزه قرار دهند و سرش را قطع کنند و گلویش را پاره نمایند و جسدش را پس از شهادت مثله نمایند و پایمال سـم اسـبان کننـد، بلکه دشمنى خود را نسبت به سر آن حضرت نیز آشکار نمودند، به نحـوى کـه آن را بر بالاى نیزه کردند و در بلاد گرداندند و دندان ها و لبـان آن حضـرت را در مجالس مختلف مضروب نمودند. و (چون گفتى السلام على یحیى الذى ازلفه االله بشهادته) 💔 اگر خواستى یحیـى را نیت کن که تنها یک بار سرش از خانه اى به خواستى یحیایى را قصد کن که سرش در بلاد فراوانى گردانـده شـد و چنـدین مرتبه اهدأ گردید. (و چون آن عبارت را گفتى) 💔 اگر مایل بودى یحیـى را نیـت کـن کـه وقتـى سرش از بدن جدا شد و ظـالم آن امـر را دیـد حـالتش دگرگـون شـد، 💔 و اگـر خواستى یحیاى مظلومى را نیت کن که وقتى سر مبارکش در مقابـل آن ملعـون گذاشته شد شروع به تبسم کرد و این تبسم او از همه زخم هاى وارده بـر پیکـر مطهرش، دردناك تر بود. کور باد آن چشمى که از این تبسـم بـاخبر شـود، امـا گریه نکند. 💔(و به هنگام بیان آن عبارت) اگر خواستى مظلومى را به نام یحیى قصـد کـن که وقتى خواستند او را به شهادت برسانند از مسجد خـارج شـد در حـالى کـه انسانى پارسا و بدون علاقه بـود و اطفـال و عیـالى نداشـت، و اگـر خواسـتى مظلومى را قصد کن که از خیمه هایى خارج شد که در آنها زنان حیران و تشـنه در بیابان، تنها و غریب در میان دشمنان قرار داشـتند و هـر کـدام از آنهـا او را مخاطب قرار داده و مى گفتند ما را به چه کسـى مـى سـپارى ؛ سـپس آنهـا را ساکت مى کند و از خیمه خارج مى شود، بعد، با دختر کوچکى مواجه مى گردد که بر پایش افتاده دستش را مى بوسد و از تنهایى فریاد مى زند و او را به کمک مى طلبد، آنگاه امام بر مى گردد و او را به دامنش مى نشاند و به او مى گویـد: دخترم! تا جان در بدن دارم با اشک حسرت بارت، دلم را آتش نزن و آنگاه که به شهادت رسیدم، تو برای گریه کردن بر من از هر زنی سزاوارتری ای بهترین زنان
💔(چون آن عبارت را گفتى) اگر مایل بودى یحیایى را قصد کن که کشته شد در حالى که قربانى شد، 💔و اگر خواستى یحیایى را قصد کـن کـه لـب تشـنه بـه شهادت رسید. 💔و به هنگام گفتن آن سلام، اگر خواستى یحیى را قصد کن که در تشت سر از بدنش جدا شد و فقط یک قطره خونش بر زمین ریخت کـه تـا سـال هـا و تـا زمانى که بنى اسرائیل نابود شدند، همچنان مى جوشید و آنگاه از جوشـش بـاز ایستاد؛ 💔و اگر خواستى یحیایى را قصد کن که بر روى خاك سـر از تـنش جـدا کردند و خونش با خاك آغشته شد و همه خونش بر روى زمـین جـارى شـد، مگر چند قطره از آن، که آن را با دست گرفت و بر چهره مالید و سپس مقدارى از آن را به سوى آسمان پاشید و به زمین بازنگشت، و اگر (آن قطرات) بر زمین مى ریخت، با اهلش زیر و رو مى شد! 💔(هر گاه آن سلام را گفتى) ، اگر خواستى یحیى را قصد کن که سرش از قفـا بریده شد، 💔و اگر خواستى یحیایى را نیـت کـن کـه سـرش را بـا دوازده ضـربه شمشیر از بدن جدا کردند. 💔(و چون آن عبارت را گفتى) اگر خواستى یحیى را قصد کن که سر از بـدنش جدا شد، اما پیکرش سالم ماند، 💔و اگر خواستى یحیایى را قصد کن که سـرش از بدن جدا گردید و بدنش زیر سم اسبان لگدمال شـد و از شـدت ضـربت هـاى وارده، پیکر مطهرش سوراخ سوراخ شده بود. 💔پس سلام بر آن یحیایى که سرش بارها اهدأ گردید و با خیزران و چوب نى بارها مضروب شد؛ 💔 سلام بر آن یحیایى که سرش بر بالاى نیزه ها قـرار گرفـت، 💔سلام بر آن یحیایى که سرش بر دروازه ها آویخته شد 💔و سلام بر آن یحیایی که سرش را در مکان هاى متعددى قرار دادند 💔 و چه بسا در مکـان هـاى مختلفـى دفن کردند، هر چند که سرانجام سر در کنار بدن قرار گرفت. 📚خصائص الحسینیه شیخ جعفر شوشتری @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٣٢٦٧]٣-محمّد بن يحيى،عن أحمد بن محمّد بن عيسى و عليّ‌ بن إبراهيم،عن أبيه جميعا،عن ابن أبي عمير،عن الحسن بن عطيّة،عن رزين صاحب الأنماط‍‌،عن أحدهما عليهما السّلام قال: من قال:«اللّهمّ‌ إنّي أشهدك و أشهد ملائكتك المقرّبين و حملة عرشك المصطفين أنّك أنت اللّه لا إله إلاّ أنت الرّحمن الرّحيم و أنّ‌ محمّدا عبدك و رسولك و أنّ‌ فلان بن فلان إمامي و وليّي و أنّ‌ أباه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و عليّا و الحسن و الحسين و فلانا و فلانا حتّى ينتهي إليه أئمّتي و أوليائي،على ذلك أحيا و عليه أموت و عليه أبعث يوم القيامة و أبرأ من فلان و فلان و فلان»فإن مات في ليلته دخل الجنّة. 📝رزين صاحب الأنماط‍‌ روايت كرده كه امام باقر يا امام صادق عليهما السّلام فرمودند: ✅هركس بگويد:(پروردگارا،من تو را و فرشتگان بارگاه تو را و حمل كنندگان برگزيدۀ عرشت را گواه مى‌گيرم كه تو خداى منى و هيچ معبودى جز تو نيست و تو رحمتگر و مهربانى و محمد بنده و فرستادۀ تو است و فلانى فرزند فلانى(مهدى فرزند امام حسن عسگرى عليهما السّلام)امام و سرپرست من است و پدرش فرستادۀ خدا است و على و حسن و حسين و فلان و فلان-تا به حضرت مهدى عليهم السّلام برسد-امامان و سرپرستان من هستند. براساس اين عقيده زندگى مى‌كنم و بنا بر آن از دنيا مى‌روم و در روز قيامت برانگيخته مى‌گردم و از فلانى و فلانى و فلانى(ابو بكر و عمر و عثمان)بى‌زارى مى‌جويم پس اگر همان شب بميرد،وارد بهشت مى‌گردد. 📙اصول کافی - جلد4، صفحه 373 @Aldolatahalzahraeyah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹تلاوت نادر و آسماني از سورة حمد مطالب کانال بیشتر در ارتباط  با سخنان و خطبه ها و سیره و اخلاق امام حسین ع با قران است کانال قران و امام حسین ع در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜 در كتاب تبصرة الولىّ‌ فيمن رأى القائم المهدىّ‌ عليه السّلام از ابو نعيم محمد بن احمد الانصارى نقل كرده كه گفت:عدّه‌اى از مفوّضه و مقصّره،كامل بن ابراهيم مدنى را به خدمت حضرت ابو محمد امام حسن عسكرى عليه السّلام به سامره فرستادند كه با آن حضرت مناظره كند.كامل گويد: با خود انديشيدم كه از آن حضرت سؤال خواهم كرد كه داخل بهشت نشود جز آن‌كه معرفتش مثل من و اعتقادش مانند من باشد. و چون بر سرورم حضرت ابو محمد وارد شدم،ديدم جامه‌هاى نرم و سفيدى در تن اوست،با خود گفتم:ولىّ‌ و حجت الهى جامه‌هاى نرم مى‌پوشد،درحالى كه به ما امر مى‌كند با برادران دينى مواسات و همدردى كنيم؛و از پوشيدن چنين جامه‌هايى نهى مى‌نمايد! كه ناگاه با تبسّم،آستين خود را بالا زد،ديدم كه پلاس زبر سياهى بر پوست بدنش بود،فرمود:اين براى خداست و اين براى شما. خجالت كشيدم و كنار درى نشستم كه پرده‌اى بر آن آويخته بود،پس بادى وزيد و گوشه‌اى از آن پرده بالا رفت و نوجوانى ديدم در حدود چهار سالگى،انگار پاره‌اى از ماه بود، به من فرمود:اى كامل بن ابراهيم! 💞بدنم لرزيد و به دلم افتاد كه فورى بگويم:لبّيك اى سيّد من. ✅فرمود:آمدى كه از ولىّ‌ و حجت خدا سؤال كنى كه وارد بهشت نمى‌شود مگر آن‌كه معرفتش مانند تو باشد و سخن تو را بگويد. گفتم:آرى به خدا سوگند. فرمود:بنابراين عدۀ كمى وارد بهشت مى‌شوند. به خدا قسم!وارد بهشت مى‌شوند گروهى كه آن‌ها را حقيه مى‌گويند. عرض كردم:اى سرور من!اين‌ها كيستند؟ فرمود:قومى كه از روى علاقه و محبت به امير المؤمنين عليه السّلام به حقّ‌ او قسم مى‌خورند ولى حقّ‌ و فضل آن حضرت را نمى‌شناسند. سپس مقدارى سكوت كرد بعد فرمود:همچنين آمده‌اى كه دربارۀ حرف‌هاى مفوّضه بپرسى. آن‌ها دروغ مى‌گويند.بلكه دل‌هاى ما محلّ‌ مشيّت الهى است،پس هرچه خدا بخواهد ما مى‌خواهيم،«و ما تشآؤون إلاّ أن يشآء اللّه». آن‌گاه پرده به حال سابق برگشت،من ديگر نمى‌توانستم آن را بالا بزنم.پس حضرت ابو محمد عليه السّلام نگاهى به من افكند و تبسم‌كنان فرمود:اى كامل بن ابراهيم!چرا نشسته‌اى‌؟در حالى‌كه حجّت بعد از من،از آنچه در ذهن تو بود و آمده بودى كه از آن سؤال كنى،تو را آگاه ساخت.پس برخاستم و بيرون رفتم و بعد از آن ديگر او را نديدم. 📙مکیال المکارم -جلد 1، صفحه 112 محمدتقی اصفهانی کانال قران و امام حسین ع در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- عَنْ أَبِی‌حَمْزَهًَْ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَحَدَهُمَا (علیها السلام) یَقُولُ: إِنَّ عَلِیّاً (علیه السلام) أَقْبَلَ عَلَی النَّاسِ فَقَالَ أَیَّهًُْ آیَهًٍْ فِی کِتَابِ اللَّهِ أَرْجَی عِنْدَکُمْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ... قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا فَقَالَ بَعْضُهُمْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا وَ قَالَ بَعْضُهُمْ وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ قَالَ حَسَنَهًٌْ وَ لَیْسَتْ إِیَّاهَا قَالَ ثُمَّ أَحْجَمَ النَّاسُ فَقَالَ مَا لَکُمْ یَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِینَ قَالُوا لَا وَ اللَّهِ مَا عِنْدَنَا شَیْءٌ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ أَرْجَی آیَهًٍْ فِی کِتَابِ اللَّهِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ وَ قَرَأَ الْآیَهًَْ کُلَّهَا. 📝امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام)- ابوحمزه ثمالی گوید: از امام باقر (علیه السلام) یا امام صادق (علیه السلام) شنیدم: علی (علیه السلام) رو به مردم کرد و فرمود: «کدام آیه در کتاب خدا، در نزد شما امیدبخش‌تر است»؟ بعضی از مردم گفتند: خداوند [هرگز] شرک را نمی‌بخشد و پایین‌تر از آن را برای هرکس بخواهد و [شایسته بداند] می‌بخشد. (نساء/۴۸) [علی (علیه السلام)] فرمود: «این آیه خوب است ولی [آنچه که منظور من است] این آیه نیست». بعضی از آن‌ها گفتند: کسی که کار بدی انجام دهد یا به خود ستم کند، سپس از خداوند طلب آمرزش نماید، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد یافت. (نساء/۱۱۰) فرمود: «خوب است ولی این آیه [منظورِ من] نیست». بعضی از آن‌ها گفتند: یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ». فرمود: «خوب است ولی این آیه [منظورِ من] نیست». بعضی از آن‌ها گفتند: و آن‌ها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند یا به خود ستم کنند به یاد خدا می‌افتند و برای گناهان خود طلب آمرزش می‌کنند. (آل عمران/۱۳۵) فرمود: «خوب است ولی این آیه [منظور من] نیست». مردم [ناامید شدند و] برگشتند. حضرت فرمود: «ای مسلمانان! شما را چه شده است»؟ گفتند: «نه؛ به خدا سوگند! چیزی نزد ما نیست (آیه دیگری سراغ نداریم)». فرمود: «از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدیم که می‌فرمود: امیدبخش‌ترین آیه در کتاب خدا این آیه است در دو طرف روز، و اوایل شب، نماز را برپا دار چرا که حسنات، سیئات [و آثار آنها را] از بین می‌برند این تذکّری است برای کسانی که اهل تذکّرند (هود/۱۱۴) و حضرت تمام آیه را قرائت کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۳، ص۲۵۲  بحارالأنوار، ج۷۹، ص۲۲۰/ بحارالأنوار، ج۸، ص۵۷ و فرات الکوفی، ص۵۷۰ و شواهدالتنزیل، ج۲، ص۴۴۶؛ «بتفاوت»/ العیاشی، ج۲، ص۱۶۱ کانال قران و امام حسین ع در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا