02.Baqara.018.mp3
789.3K
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره
#آیه_۱۸
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره
#تفسیر_آیه۱۸
#تفسیر_نور
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ ۱۸
آنان(از شنیدن حقّ)کر و(از گفتن حقّ)گنگ و(از دیدن حقّ)کورند،پس ایشان(به سوی حقّ)باز نمی گردند.
نکته ها:
* قرآن در ستایش برخی پیامبران می فرماید:
آنان دست وچشم دارند،
«وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهِیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدِی وَ الْأَبْصارِ»
شاید مقصود آن است که کسی که دست بت شکنی دارد دست دارد،
کسی که چشم خدابین دارد چشم دارد،
پس منافقان که چنین دست وچشمی ندارند، در واقع همچون ناقص الخلقه هایی هستند که خود مقدّمات نقص را فراهم کرده و وسائل شناخت را از دست داده اند.
لذا در این سوره درباره ی منافقان تعابیری همچون:
«لایشعرون، ما یشعرون، لایعلمون، لایبصرون، ، صمّ، بکم، عمی،لا یرجعون»بکار رفته است.
* نظر،غیر از بصیرت است.
در سوره اعراف می خوانیم:
«تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ»
می بینی که به تو نگاه می کنند،در حالی که نمی بینند.یعنی چشم بصیرت ندارند که حقّ را ببینند.
* عدم بهره گیری صحیح از امکانات و وسائل شناخت،مساوی با سقوط و از دست دادن انسانیّت است.
در سوره اعراف آیه ی ۱۷۹ می خوانیم:
«لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»
آنان دل دارند،ولی نمی فهمند،چشم دارند ولی نمی بینند،گوش دارند ولی حقّ را نمی شنوند، این گروه همچون چهارپایان بلکه از آنها پست تر و گمراه ترند،ایشان غافل هستند.
* جزای کسی که در دنیا خود را به کوری و کری و لالی می زند،کوری و کری و لالی آخرت است.
«وَ نَحْشُرُهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ عَلی وُجُوهِهِمْ عُمْیاً وَ بُکْماً وَ صُمًّا»
پیام ها:
۱ -نفاق،انسان را از درک حقایق و معارف الهی باز می دارد. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ»
۲ -کسی که از عطایای الهی در راه حقّ بهره نگیرد،همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ»
۳ -حقّ ندیدن منافقان دو دلیل دارد:یکی آنکه فضای بیرونی آنان تاریک است؛ «فِی ظُلُماتٍ» ودیگر آنکه خود چشم دل را از دست داده اند. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ»
۴ -منافقان،لجاجت و تعصّب دارند. «فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ»
✍ اﻣﺎﻡ صاﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ فرمودند :
🔹ﺍﺑﻠﻴﺲ ﮔﻔﺖ: ﭘﻨﺞ ﻧﻔﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ
ﻫﻴﭻ ﭼﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺍﻣﺎ
ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺸﺖ ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ:
1⃣ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻴﺖ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ
ﺑﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﻨﺪ،
2⃣ کسیکه ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﺗﺴﺒﻴﺢ ﺧﺪﺍﮔﻮﻳﺪ
3⃣ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﺆﻣﻨﺶ ﺁﻥ
ﭘﺴﻨﺪﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﻲﭘﺴﻨﺪﺩ،
4⃣ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻣﺼﻴﺒﺘﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ
ﻣﻲ ﺭﺳﺪ، ﺑﻲ ﺗﺎﺑﻲ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ.
5⃣ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻗﺴﻤﺘﺶ ﻛﺮﺩﻩ، ﺧﺮﺳﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻏﻢ ﺭﻭﺯﻳﺶ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺭﺩ.
📚 ﺍﻟﺨﺼﺎﻝ، ﺝ۱ ، ﺹ۲۸۵
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﻧَﻮِّﺭ ﻗُﻠُﻮﺑَﻨﺎ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺯَﯾِّﻦ ﺍَﺧْﻼﻗَﻨﺎ ﺑِﺰﯾﻨَﺔِ ﺍﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍَﻟْﺒِﺴْﻨﺎ ﺑِﺨِﻠْﻌَﺔِ ﺍﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺯُﻗﻨﺎ ﺷَﻔﺎﻋَﺔَ ﺍﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﻏْﻔِﺮﻟَﻨﺎ ﺫُﻧُﻮﺑَﻨﺎ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍَﮐْﺮِﻣْﻨﺎ ﺑِﮑَﺮﺍﻣَﺔَ ﺍﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺣَﻤْﻨﺎ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﻫْﺪِﻧﺎ ﺑِﻬِﺪﺍﯾَﺔِ ﺍﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﻧْﺼُﺮِﺍﻟْﺎِﺳْﻞﺍﻡَ ﻭَﺍﻟْﻤُﺴْﻠِﻤﯿﻦَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺧْﺬُﻝِ ﺍﻟْﮑُﻔّﺎﺭَ ﻭَﺍﻟْﻤُﻨﺎﻓِﻘﯿﻦَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺷْﻒِ ﻣَﺮﺿﺎﻧﺎ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺣَﻢ ﻣَﻮْﺗﺎﻧﺎ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺣْﻔَﻆ ﻭَ ﺍَﯾِّﺪْ ﻗﺎﺋِﺪَﻧﺎ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺯُﻗْﻨﺎ ﺗَﻮﻓﯿﻖَ ﺍﻟﻄّﺎﻋَﺔَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺯُﻗْﻨﺎ ﺑُﻌْﺪَ ﺍﻟْﻤَﻌْﺼﯿﺔَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺯُﻗْﻨﺎ ﺻِﺪْﻕِ ﺍﻟﻨِّﯿَّﺔَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺯُﻗْﻨﺎ ﻋِﺮﻓﺎﻥَ ﺍﻟْﺤُﺮﻣَﺔَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺯُﻗﻨﺎ ﺣَﺞَّ ﺑَﯿﺘِﮏَ ﺍﻟْﺤَﺮﺍﻡَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺭْﺯُﻗْﻨﺎ ﺯﯾﺎﺭَﺓَ ﻗَﺒْﺮِ ﻧَﺒِﯿِّﮏَ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺗَﻘَﺒَّﻞ ﺻَﻼﺗَﻨﺎ ﺑِﺎﻟْﻘُﺮﺁﻥ
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺗَﻘَﺒَّﻞ ﺗﻼﻭﺗﻨﺎ ﺑﺎﻟﻘﺮﺍﻥ
🌺اللهمَّ عَجِّل فی فرج مولانا صاحب الزمان بالقرآن
🌺ﺍﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﺟْﻌَﻠْﻨﺎﻣِﻦ ﺍَﻋْﻮﺍﻧِﻪِ ﻭَﺍَﻧْﺼﺎﺭِﻩِ ﺑِﺎﻟْﻘران
🌺اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا بحق القرآن.
.•°°•.💚.•°°•.
💚 💚
`•.¸ ༄༅ اللهم عجل الولیک الفرج💚
°•.¸¸.•💚
#امیدبخش_ترین_آیه_قرآن
#39_سورة_الزمر
#آیه_۵۳
۞ قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰٓ أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو: ای بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود زیاده روی كردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را میآمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است؛ (۵۳)
*⃣ این آیه از جمله آیات بشارتی برای بندگان خداوند است.
در ابتدای این آیه خداوند با به كار بردن واژه «قل» خطاب به رسول اكرم(ص) واسطهای میان خود و بندگان قرار میدهد و آن واسطه وجود مقدس رسول خدا(ص) است؛ این بیانگر آن است که برای ارتباط با خداوند مسیری باید وجود داشته باشد که هیچ مسیری مطمئنتر و اكمل تر از پیامبر(ص) و خاندان ایشان وجود ندارد.
بندگان خدا به دلیل گرفتاری در گناهان دچار نوعی قهر شدهاند و خداوند با پیغامی که به پیغمبر اکرم(ص) میدهد میخواهد به نوعی این اتصال را ایجاد کند. در این آیه خداوند به صورت غیرمستقیم پیغامی میدهد.
*⃣ بشارت به همه بندگان خداوند
خداوند رحمان در این آیه با بکاربردن واژه «عبادی» مخاطب را به خود منسوب میکند و میفرماید: «من پیغامی برای همه بندگانم اعم از مؤمن و غیرمؤمن دارم.»
خداوند در این آیه با خطاب عام با بشریت سخن میگوید، همه بندگانی که افراط و اشتباه کرده و در مسیر غلبه شیطان و هوای نفس قرار گرفتهاند مخاطب این آیه شریف قرآن قرار دارند. همه این مقدمات در این آیه شریفه از آن باب است که یأس، بندگان را احاطه نکند.
*⃣ اوج رحمانیت خداوند
خداوند در این آیه از روی اوج رحمت و رحمانیت با بندگان خود سخن میگوید، رحمت خداوند بسیار گستره دارد تا حدی که خداوند همه گناهان انسان را میتواند ببخشد.
«یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» كلمه ذنوب خود جمع است، «ال» آمده بر روی آن نیز از نوع جنس است و نوع هر گناهی را شامل می شود. علاوه بر اینها نیز با آمدن واژه جمیعاً همه گناهان از هر نوع بخشوده خواهد شد. نکته عجیب در این میان اشاره به حتی بخشش گناه شرک است؛ سبب بخشش گناه شرک نیز توبه حقیقی است.
*⃣ اسراف در گناه خيانت به نفس است
معنی اسراف در گناه خیانت بر نفس است، کسانی که در گناه اصرار ورزیدهاند در حق خود خیانت کردهاند. در این میان نخستین فردی كه آسیب میبیند بنده خاطی است.
در آیه شریفه خداوند به همه بندگان بشارت میدهد که از بخشش خدا ناامید نشوید. خداوند همه گناهان انسان را میتواند ببخشد.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با اشاره به این آیه فرموده است که بخشش خداوند بدون مقدمه صورت نمیگیرد و خداوند بدون زمینه و قابلیت هیچ کسی را نمیبخشد چرا که از عدالت خداوندی به دور است.
خداوند در آیات قرآن کریم بیان فرموده که همه گناهان را میبخشد به غیر از شرک که با شفاعت باید بخشیده شود.
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
02.Baqara.019.mp3
1.04M
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره
#آیه_۱۹
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
02.Baqara.020.mp3
1.37M
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره
#آیه_۲۰
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_بقره
#تفسیر_آیه۱۹_۲۰
#تفسیر_نور
#حجت_الاسلام_محسن_قرائتی
أَوْ کَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ(۱۹)
یا چون(گرفتاران در)بارانی تند از آسمانند که در آن،تاریکی ها و رعد و برقی است که از ترس صاعقه ها وبیم مرگ،انگشتان خود را در گوشهایشان قرار می دهند و(لی)خداوند بر کافران احاطه دارد.
نکته ها:
* خداوند،منافق را به شخصِ در باران مانده ای تشبیه کرده که مشکلات بارانِ تند،شب تاریک،غرّش گوش خراش رعد،نور خیره کننده ی برق،و هراس و خوف مرگ،او را فراگرفته است،امّا او برای حفظ خود از باران،نه پناهگاهی دارد و نه برای تاریکی،نوری و نه گوشی آسوده از رعد و نه روحی آرام از مرگ.
پیام ها:
۱ _ منافقان غرق در مشکلات و نگرانی ها می شوند،و در همین دنیا نیز دلهره و اضطراب و رسوایی و ذلّت دامن گیرشان می شود. «ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ»
۲ -منافقان از مرگ می ترسند. «حَذَرَ الْمَوْتِ»
۳ -منافقان بدانند که خداوند بر آنها احاطه دارد و هر لحظه اراده فرماید،اسرار وتوطئه های آنها را افشا می کند. «وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ»
______________
یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ(۲۰)
نزدیک است که برق،نور چشمانشان را برباید.هرگاه که(برق آسمان در آن صحرای تاریک وبارانی)برای آنان بدرخشد،در آن حرکت کنند،ولی همین که تاریکی،ایشان را فرا گرفت بایستند.واگر خداوند بخواهد، شنوایی و بینایی آنان را(از بین)می برد،همانا خداوند بر هر چیزی تواناست.
نکته ها:
* منافقان،تاب وتوان دیدن دلائل نورانی و فروغ آیات الهی را ندارند.همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برقِ آسمان،چشمانش خیره شده و جز چند قدم بر نمی دارد.آنان نیز در جامعه اسلامی هر چند گاهی چند قدمی پیش می روند،ولی در اثر حوادث یا اتّفاقاتی از حرکت باز می ایستند.آنان چراغ فطرت درونی خویش را خاموش کرده ومنتظر رسیدن نوری از قدرت های بیرونی مانده اند.
* هرگاه گفته می شود خداوند بر هر کاری قادر است،مراد کارهای ممکن است.مثلاً اگر گفتیم فلانی ریاضی دان است،معنایش آن نیست که بتواند حاصل جمع ۲+۲ را ۵ بیاورد. زیرا این امر محال است،نه آنکه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد.
کسانی از امام علیه السلام سؤال کردند:آیا خداوند می تواند کره ی زمین را در تخم مرغی قرار دهد؟امام ابتدا یک پاسخ اقناعی دادند که با یک عدسیِ چشم،آسمان بزرگ را می بینیم،سپس فرمودند:
خداوند قادر است،امّا پیشنهاد شما محال است. درست مانند قدرت ریاضی دان که مسئله ی محال را حل نمی کند.
سیمای منافق در قرآن:
* منافق در عقیده وعمل،برخورد وگفتگو،عکس العمل هایی را از خود نشان می دهد که در این سوره وسوره های منافقون،احزاب،توبه،نساء و محمّد آمده است.آنچه در اینجا به مناسبت می توان گفت،این است که:
منافقان در باطن ایمان ندارند،ولی خود را مصلح و عاقل می پندارند.با همفکران خود خلوت می کنند،نمازشان با کسالت و انفاقشان با کراهت است.نسبت به مؤمنان عیب جو و نسبت به پیامبر صلی الله علیه و آله موذی اند.
از جبهه فراری و نسبت به خدا غافل اند.افرادی یاوه سرا،ریاکار،شایعه ساز و علاقمند به دوستی با کفارند.ملاک علاقه شان کامیابی و ملاک غضبشان،محرومیّت است.
نسبت به تعهّداتی که با خدا دارند بی وفایند،نسبت به خیراتی که به مؤمنان می رسد نگران،ولی نسبت به مشکلاتی که برای مسلمانان پیش می آید شادند.
امر به منکر ونهی از معروف می کنند.قرآن در برابر این همه انحراف های فکری وعملی می فرماید: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النّارِ»
پیام ها:
۱ -منافق در مسیر حرکت،متحیّر است. «أَضاءَ... مَشَوْا، أَظْلَمَ... قامُوا»
۲ -حرکت منافق،در پرتو نور دیگران است. «أَضاءَ لَهُمْ»
۳ -منافق به سبب اعمالی که مرتکب می شود،هر لحظه ممکن است گرفتار قهر خداوندی شود. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ»
۴ -سنّت الهی،آزادی دادن به همه است و گرنه خداوند می توانست منافقان را کر و کور کند. «وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ»
✨🌸✨
✍شیطان به موسی(ع) گفت:
سه وقت به انسان مسلط میشوم:
❶وقتی ازخودش راضی باشد.
❷اعمال خوبش را زیاد بداند.
❸گناهانش راکم وکوچک بداند.
📚 کافی؛ج۲؛ص۳۱۴
#معجزات_علمی_قرآن
❌ دلایل علمی نجس و حرام بودن خوردن خون
✅ «خون در کشور بدن همانند نهری است که در کـوچه و خیابانهـای شـهر جـاری است که در آغـاز صـاف و گـوارا و سـرانجام به کثافـات آلـوده می شود. خون هم بعـد از گـذشت از ریه و کبـد و مشـروب ساختن بدن به هنگام عبور از وریدها مسـموم کننده است.»
✅ خون غذای انسان نیست. چرا که پروتئینهای پلاسـما ( آلبومین، گلاوبوبین، فیبرینوژن ) بسـیارکم اسـت (حدود 6 -8 میلیگرم درصـد) و ترکیبـات خون بسـیار دیر هضم است و یـا به سـختی جـذب روده هـا می شود.
✅ از آنجاکه یکی از وظایف خون حمل کردن سـموم و مواد زائـد بدن مثل اوره، اسید اوریک، کریاتین و گاز دی اکسـید کربن است، در صورتی که کسی خون را از طریق دهان بخورد به میزان زیادی از این مواد و سموم را وارد بدن خود کرده است.
✅ خون محیط مناسبی برای رشد انواع میکروبهاست که این میکروبها را از ابزار کشـتن (ذبح) ، دسـتها ، هوا ، مگسـها وظرفی کـه خـون در آن ریختـه می شـود جـذب می کنـد و علاوه بر آن گـاهی حیـوانی کـه خـون آن در دست مـاست بیمـار است (بـویژه بیماریهـای عفونی) که در آن صورت خطرناكتر است.
هنگام خوردن خون از طریق دهان، میزان اوره خون به دلیل شکسـته شـدن پروتئینهـا بالا می رود و گاهی منجر به کما می شود.
✅ برخی ادعـا دارنـد که خوردن خون برای اسـتفاده از ترکیبات آهن موجود در آن مفیـد می باشـد. این سـخن کاملا مردود است ، زیرا آهن موجود درخون، آهن آلی است که نسـبت به ترکیبات آهن غیر آلی بسـیار کنـدتر و سـخت جذب روده ها می شود.
خوردن کبد (جگر سـیاه) و طحال حیوانـات حلال گوشت که از نظر شرعی نیز بلااشــــکال اســـت می توانــــد مقــــدار قابــــل تـــوجهی آهـــن بـــه بــــدن برسانــــد.
✅ «هنگامی که خون از جریان می افتـد و به اصـطلاح می میرد، گلبولهای سـفید (پاسداران وسـربازان کشور تن) از بین می روند و به همین دلیل میکروبها که میـدان را خـالی از حریف می بیننـد به سـرعت زاد و ولـد کرده گسترش می یابنـد. بنابراین اگر گفته شود خون به هنگامی که از جریان می افتـد آلوده ترین اجزای بدن انسان و حیوان است گزاف گفته نشده است.
✅ «مهمتر از زیانهای خون خواری بر جسم ضـررهای آن بر روان است.
چوپانان همیشه برای اینکه سگ حالت سـبعی " درندگی "بیشتری پیدا کند مدتی به او خون می خورانند.
ازسوی دیگر در علم غذاشناسـی ثابت شده که غذاها از نظر تأثیر در غده ها و ایجاد هورمونها در روحیات و اخلاق انسان اثر می گذارند. از قدیم نیز تأثیر خون خــــواری در قســـــاوت قلــــب وســـــنگدلی بــــه تجربــــه رســـــیده وحـــــتی ضـــــرب المثـــــل شـــــده اســــت.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🌺🍃🌺
🌺🍃
#فضائل_امیر_المومنین_ع
امام فخر رازی متوفای 606 قمری که از مفســرین ممتاز اهل سنت است در تفسیر سوره بقره در بیان برکات آیه الکرسی در بیان عظمت و بزرگی امیر مؤمنان علی (ع) آورده است:
*⃣ من اتخذ علیاً اماماً لدینه استمسک بالعروة الوثقی فی دینه و نفسه.
هرکــه علی علیه السلام را به عنوان پیشــوای دینی خود برگزیند همانا به ریســمان محکم تمسک جسته که خودش و دینش را حفظ میکند.
و نیــز آورده کــه:
*⃣ ومن اقتدی فی دینه بعلی ابن ابیطالب فقد اهتدی و الدلیل علیه قوله (ص) :
❇️ اللهم ادر الحق مع علی حیث دار.
هرکس در دینش به علی بن ابیطالب اقتدا کند هدایت میشــود.
چنانکه رسول خدا (ص) فرمود:
❇️ خداوندا! هرجا که علی هست حق را با او قرار بده.
📚 هزار و یک فضائل امیرالمومنین
📚 تفسیر کبیر ج 1 ص 205 و ص 207
🌺🍃
🍃🌺🍃🌺
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#55_سورة_الرحمن
#تلاوت_ترتیل بسیار دلنشین
#عبدالرحمن_العوسی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin