#خبر
🔰 «صدور انقلاب» در ذات انقلاب است
📌 انقلاب باید از #متن_مردم جوشیده باشد و توده مردم و طبقات مختلف جامعه را با خود همراه کرده و همه با هم، همصدا شده باشند، همچنین براساس این دو اصل همه مؤلفههای حاکم بر جامعهای که در آن انقلاب واقع میشود در همه مناسبات و ابعاد و شئون سبب تغییر شود، اینکه فقط عنوان سیاسی و روش سیاست و تدبیر تغییر کند در سیاست به معنای خاص آن، این انقلاب نیست.
📌 انقلاب نمیتواند یک امر داخلی قلمداد و در چارچوب مرزهای متعارف حبس شود، انقلاب اگر انقلاب باشد باید مرزها را در نوردد از این رو تاب مستوری ندارد، انقلاب خواه ناخواه صادر میشود و باید بتواند پیرامون خودش را متأثر کند، یعنی روی جهان و مقیاس منطقه تأثیر بگذارد اینکه واقعهای در گوشهای از سرزمینی رخ دهد و در داخل حبس شود این #انقلاب نیست اگر نمیتواند این حد تأثیرگذاری را داشته باشد انقلاب نیست.
📌 انقلاب آن واقعه و فرآیندی است که منتهی به ساخت یک تمدن و ایجاد فرهنگ و سبک زندگی و نهایتاً پدید آوردن یک تمدن جدید شود، انقلاب باید به صورت یک فرآیند رخ دهد اینکه عدهای شب بخوابند و صبح بلند شوند و بگویند انقلاب کردیم این گونه نیست، باید از نقطهای آغاز شود و #فرهنگ_سازی کند.
◾️ برشی از سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در ابتدای درس خارج حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
#دهه_فجر
#چهل_وششمین_بهار_انقلاب
🆔 @Rashad_ir
14031115.mp3
16.24M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و دویست و هفتم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه چهل و چهارم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۱۵ بهمن ما ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
#گاهنگار
💢 #خاطرات_استاد
🔶 به مناسبت ایام الله مبارک #دهه_فجر
🔻 خاطرات انقلابی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🔰 شکل گیری تشکل ها و محافل مبارزان انقلابی در نقاط مختلف شهر تهران
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4264
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔰 آغازی بر مقدمه ظهور و انقلاب جهانی حضرت حجت (عج)
📌 آنچه در روزگار ما به نام انقلاب واقع شد، آغازی بر مقدمه ظهور و انقلاب جهانی حضرت حجت (عج) میباشد؛ این #انقلاب_اسلامی در شرایطی از لحاظ تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و دینی رخ داد که قدرتهای جهانی برای حفظ سلطه و سیطره و ایجاد امنیت منافع خودشان سعی کردند همه انقلابها را در هم بشکنند و اصولاً بساط فرهنگ انقلابیگری را از حیات بشر جمع کنند.
📌 بسیاری از انقلابها و نهضتهایی که در چنین موقعیت تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و دینی در جهان واقع میشد، از جهات مختلف با آنچه عرف انقلاب بود متفاوت است و از هر حیثی به لحاظ پیامهایی که ارائه و به لحاظ شیوه مبارزاتی که پیشنهاد و آرمانهایی که مطرح میکرد متفاوت بود.
📌 رویکردی که وجود داشت اصولاً چیزی به نام مبارزات و #انقلابهای_دینی مفهوم نداشت و در مدت ۱۰۰ ساله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مفهوم خود را از دست داده و این گونه قلمداد میکردند که مگر میشود با دین، انقلاب کرد و مگر میشود بدون #مبارزات_مسلحانه پیروز شد و انقلاب دست به سلاح بردن بود و اصولاً در چنین تفکری انقلاب واقع شد.
◾️ برشی از سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در ابتدای درس خارج حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
#دهه_فجر
#چهل_وششمین_بهار_انقلاب
🆔 @Rashad_ir
14031116.mp3
12.8M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و بیست
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه سی و سوم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 جایگاه هندسه ی معرفتی در ساختار مباحث دانش
◾️ باید بدانیم هندسهی معرفتی دانش كه يكی از مسائل فلسفههای مضاف به هر دانش است در ساختار مباحث آن دانش چه جايگاهی دارد؟ دانستیم که مسائل #فلسفههای_مضاف از يك سو به دو دسته تقسيم می شوند، مباحث فرآدانشی كه معطوف به بيان و تحليل احكام كلی آن دانش هستند، و مباحث فرامسئلهای كه به تحليل احكام مسئلههای دانش می پردازند.
◾️ مسئلهی #هندسهی_معرفتی از گونه ی نخست است، يعنی حكمی است دربارهی كليت دانش و بر آن است که بگويد كل #دانش_اصول از چه هندسه و بافتاری برخوردار است؛ و در پی آن نیست که بیان کند هر مسئله يا بخش از دانش اصول چه ساختاری دارد بلكه در نگاه مجموعی به اصول، به مثابه ی يك #دستگاه_معرفتی اين پرسش مطرح شده است.
◾️ بدین ترتيب اين مسئله در نيمه ی نخست مباحث فلسفهی اصول جای می گيرد كه البته ضمن مسائل فرادانشی و نيمهی نخست مباحث فلسفهی اصول نیز جايگاه پسین تری دارد، چون فهم اين مسئله متكی به فهم فصول پیشین است. كما اينكه ما از اين مسئله به عنوان فصل نهم بحث می كنيم؛ يعنی افزون بر اينكه درباره ی مبادی پژوهی به تفصيل سخن راندیم و گذشته از اينكه دربارهی #فلسفهی_اصول بحثهايی را داشتيم، هشت فصل ديگر را نیز به بحث گذاشتیم تا به اين بازجست رسيديم، پس متأخر از دیگر فصول است.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031121.mp3
9.76M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و بیست و یکم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه سی و چهارم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در آستانه خلق حماسه ۲۲ بهمن ۱۴۰۳:
🔰 پیشنهاد ما به #ترامپ، انتقال رژیم جعلی #اسرائیل به مناطق رها شده آمریکاست!
⚜️ ۲۲ بهمن، شاخص ارزیابی اقتدار نظام جمهوری اسلامی و عزم و نشاط و روحیه انقلابی گری مردم است
💢 #راهپیمایی_۲۲بهمن همه ساله مهم است و یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی اقتدار و نفوذ و محبوبیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی و شاخص عزم و اراده و شور و نشاط و #روحیه_انقلابی_گری مردم ایران است، به این جهت همه ساله مهم بوده و امسال نیز مهم است.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/enghelabjgari
#دهه_فجر
#چهل_وششمین_بهار_انقلاب
🆔 @Rashad_ir
#عکسنوشت
🔰 رویداد راهپیمایی ۲۲ بهمن، برای جهان مهم است!
📌 گاهی گفته میشود که هر سال ۲۲ بهمن مهم و خطیر و شرایط حاد است و مردم باید حضور داشته باشند، میگویند ۴۵ سال است که این حرف را میزنیم، بله، علت این است که رویداد راهپیمایی ۲۲ بهمن، برای جهان مهم است.
📌 همه ساله ۲۲ بهمن برای جهان و امریکاییها مهم است؛ اخباری که در برخی سالها میشنویم که گاهی ریاست جمهور آمریکایی مستقیم مینشینند و راهپیمایی ۲۲ بهمن را رصد میکنند که جمعیت چه میزان وشور و حال مردم چگونه است، اینکه امسال و سال بعد مهم باشد نیست راهپیمایی ۲۲ بهمن همه ساله مهم است.
◾️ برشی از سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در ابتدای درس خارج حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
#دهه_فجر
#چهل_وششمین_بهار_انقلاب
🆔 @Rashad_ir
#همه_می_آییم✊
🔹 رهبر انقلاب: در تاریخ طولانیای که داریم هیچ روزی برای ملّت ایران افتخارآمیزتر از بیستودوّم بهمن نیست.
بیستودوّم بهمن زنده نگه داشته شده؛ باید هم زنده بماند. ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
#جشن_انقلاب
#چهل_وششمین_بهار_انقلاب
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 راه دوم کشف روشمندی مسائل علوم
◾️ روش دوم آن است كه دانش را پیش چشم قرار داده و قضايای تشكيلدهندهی آن كه واقعيت های بيرونی هستند را تحليل كنيم. ببينيم ترابط قضايايی كه اين دانش را تشكيل دادهاند به چه صورت است و چه ميزان و چه نوع ترتبی بر هم دارند. اينكه حضرت امام علم جغرافيا را مثال می زنند و می گويند قضايای تشكيلدهندهی دانش جغرافيا با يكديگر ارتباط اعتباری و قرار دادی دارند بدین معنی است كه اصحاب آن دانش با هم توافق كردهاند كه #مسائل_علم كدام باشد و نام مجموعهی اين مسائل علم جغرافيا باشد و این اعتباری و قراردادی است. گو اينكه می شد به صورت ديگری قرارداد كنند. مثلاً پارهای از مسائل #اقليمشناختی را با پارهای از دادوستدهای #كيهان و زمين را در هم بياميزند و نام آن را علم جغرافيا بگذارند.
◾️ امام از تحلیل خود قضایا به اين رأی می رسند. می گويند يك بخش از علم جغرافيا يافتههای فلان جغرافيادان در فلان شهر است، فردی شرايط جغرافيايی بغداد را بررسی و ثبت كرده است، ديگری در بصره، فرد سومی هم در قاهره و فرد چهارمی هم در شهر ديگری چنین کرده است. سپس اين مسائل در كنار هم قرار گرفته و نام آن را علم جغرافيا گذاشتهاند. كسی در آغاز نيامده يك نگاه كلی كند، #غايت و موضوع واحدی را تصوير كند و سپس مسائل را معطوف به آن توليد و تدوين كند و بگويد اين علم، علم جغرافياست. امام برای اينكه بگويد ترابط و وحدت علم جغرافيا قراردادی است از تحليل خود علم بهره گرفته است.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031123.mp3
13.84M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و بیست و دوم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه سی و پنجم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir