eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 | جلسه درس اخلاق و محفل معارفی هفتگی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور آیت الله 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۸/۱ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 مواصفات قاضی اوصاف وجودی اند یا اوصاف علمی 🔻 به نظر می رسد که شرایط و بیشتر اوصاف وجودی اند نه اوصاف علمی و باید احراز شود که در واقع و در نفس الامر این اوصاف در قاضی محقق هستند و صرف اینکه در ظاهر ما چنین دریابیم که این اوصاف در قاضی محقق هستند بسنده نیست بلکه قاضی باید در حد وسع خود احراز و یقین کند که این اوصاف در او محقق هستند و نیز باید در حد توان بشری یقین کند که این اوصاف در قاضی محقق اند. 🔻 قاضی منصوب از آنجا که مجتهد است باید به رأی خود کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به اجتهاد ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو ولی امر که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در خود آن را لحاظ کند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
38.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔰 گزیده ی چهارمین جلسه از محفل معارفی و جلسه با حضور آیت الله ▪️ شما هم دعوتید 💢 تهران، سه شنبه شب ها، شبستان حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اگر قاضی منصوب به فتوای خود قضاوت نکند شرط اجتهاد لغو خواهد بود 🔻 قاضی منصوب از آنجا که است باید به رأی خود قضاوت کند نه به رأی و فتوای ولی امر چون اگر جز این باشد اساسأ شرط اجتهاد در قاضی منصوب لغو و بیهوده خواهد بود چرا که حکم کردن بر اساس آرای ولی امر نیازی به ندارد و یک طلبه ی مسأله دان نیز می تواند بر اساس فتاوای ولی امر قضاوت کند. از بنیان شدنی نیست که مجتهد رای خود را که آن را ما انزل الله دانسته است رها کند و به رأی شخص دیگری و لو که آن را ما انزل الله نشناخته است حکم کند. مگر آنکه ولی امر در موضوعی حکم کند مثلاً حکم کند که دیه ی اهل کتاب با مرد مسلمان برابر است که در این صورت بر قاضی منصوب که مجتهد است نیز تبعیت از حکم ولی امر واجب است و باید در احکام قضایی خود آن را لحاظ کند. 🔻 آن بخش از ادله که ظهور در این دارند که اجتهاد در قاضی شرط نیست و آشنایی نسبی با بسنده است ناظر به قاضی مأذون هستند که گاه به حسب ضرورت و صلاحدید از سوی ولی امر برای قضا به او اذن داده می شود و ابن غیر از قاضی منصوب است که بنا بر ادله به ویژه مقبوله ی عمر بن حنظله اجتهاد تام و جامع در او شرط است. توده ی مردم از آنجا که قضا نیازمند به علم بما انزل الله است شأنیت ورود به امر قضا را ندارند گرچه قضا به تعبیری همان امر به معروف و نهی از منکر در مستوای کلان و حکومی است که مستوای خرد آن لسانی است و بر عهده ی توده مردم است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030805.mp3
8.29M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هفتادو نهم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه شانزدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در واکنش به حمله محدود باند جنایتکار اسرائیلی به خاک کشورمان: 🔰 دست مریزاد به فرماندهان و مدافعان هوشیار پدافند میهن 💢 این حمله به خاک ایران هر قدر هم که محدود بود برای او مساله حیثیتی به شمار می‌رفت، چرا که بر این باور هستند یا باید بجنگیم یا بمیریم که اگر بجنگند هم، این رژیم در نهایت خواهد مرد. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/issraeill 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 پاره ای از آداب قضا 🔻 قاضی نباید با یکی از طرفین دعوا با صدای بلند و با دیگری به آهستگی سخن بگوید. کسی که به میان مسلمین گرفتار شد باید حتی در نگاه و اشاره و نشستن میان طرفین دعوا برابری را رعایت کند. قاضی باید هنگام داوری سیر و سیراب باشد و نباید در حال خشم یا گرسنگی و یا خواب آلودگی داوری کند. حتی چگونگی نشستن تو در محل قضا باید نشانگر آن باشد که تو بر آن هستی که عادلانه داوری کنی تا نه ستمگر به سوگیری تو امیدوار شود و نه ستمدیده از تو نا امید گردد و قاضی نباید در مجلس قضا با احدی پنهانی سخن بگوید. 🔻 در ادله سنن و آداب بدین معنی نیست که در انجام این سنن و آداب سختگیری نکنیم و انجام و عدم انجام آنها نزد ما یکسان باشد بلکه بدین معنی است که سنن و ادب بیان شده را بپذیریم و چندان در ادله ی آنها سختگیری نکنیم. از سوی دیگر گرچه این سنن و آداب هر کدام به تنهایی مستحب اند ولی ترک یکسره ی همه ی آنها بر قاضی روا نیست چرا که برآیند مجموعه ی مستحبات یک غایتی را تحصیل می کند که از دست دادن آن غایت روا نیست چرا که یکی از از کف می رود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 رشادت های دلاورمردانِ پدافندیِ ایرانِ اسلامی ستودنی است 🔻 در این کشور اسلامی که خبری از تخت پادشاهی نیست و کسی در غمِ از دست دادن تخت نیست؛ مردی در راس این نظام است که تاج و تختی ندارد اما ایمان و شجاعت و قوت قلب و توکل عمیق و هوش سرشار و ذکاوت ذاتی دارد و عنایت الهی که پشتیبان اوست. 🔻 ایران اسلامی در بیش از ۴۴ سال هرگز یک شکست را تجربه نکرده و این بار هم کافی است که به خودمان مطمئن باشیم که با عنایت خدا از این معرکه نیز با سرافرازی خارج می‌شویم، این حمله محدودی که ادعا کرده حاکی از ضربات سنگین نیست؛ برای چنین رژیمی طبیعی است که بیش از یک سال بر فرق سرش بکویند و او نیز باید عکس العمل نشان دهد همان طور که دیشب واکنش انجام داد. 💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله در ابتدای درس حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 سلامت و توانِ کافیِ جسمی در قاضی 🔻 باید بتواند طرفین دعوا را ببیند و دادخواه را از خوانده بازشناسد و مدارک را دیده و سخنان هر دو طرف دعوا و همچنین سخنان گواهان را بشنود و از ایشان پرس و جو کند وگرنه انگارش و تصور درستی از طرفین دعوی نخواهد داشت. 🔻 همچنین کسی که با کار اندک خسته می شود و تاب نشست های بلند دادگاه و توان انجام کارنوشت های سنگین را ندارد نباید این منصب را عهده دار شود و نباید او را در این منصب گمارد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030806.mp3
11.91M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و هشتاد 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه هفدهم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 یکشنبه ۶ آبان ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 سنجش طولی و عرضی صفات قاضی در تعادل و تراجیح 🔻 گذشته از سنجش و ترجیح میان دو صفت مختلف که در عرض هم اند مانند افقه بودن یک و تیزهوشی دیگری، می توان مراتب مختلف طولی یک صفت را نیز با هم سنجید و یکی را برگزید؛ مانند هنگامی که یک نفر باهوش و دیگری باهوش تر است و بهتر است که شخص باهوش تر را در بگماریم. 🔻 بسیاری از صفات قاضی گذشته از اینکه از سوی پشتیبانی می شوند عقل نیز پذیرای آنهاست و خودایستا و مستقل می تواند بر لزوم و بایستگی آنها حکم کند. روشن است که اگر در یک سمت تعارض میان صفات قضات، صفات ذاتیه باشند باید آنها را بر دیگر صفات ترجیح داد چرا که این صفات ذاتی اند و شخص را می سازند و دیگر صفات سازنده ی شخصیت قاضی هستند. 🔻 از سوی دیگر صفات وجودی بر برتری و رجحان دارند. همچنین صفاتی که با از میان رفتن آنها صفات دیگر نیز از بین می روند بر غیر آنها مقدم هستند و صفات وجودی تر بر صفات کمالی پیشی می گیرند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
17.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام تصویری آیت الله ✅ با همت فلسفه اسلامی حوزه علمیه و مدیریت اجرایی پژوهشی امام علی (ع) سه دوره آموزشی با مشارکت 600 نفر برگزار گردید. 💠 پیام تصویری جهت از اساتید ارجمند و فارغ التحصیلانِ گرامی است. 🔰عناوین و اساتید دوره‎ها: 1. کلیات عرفان نظری، حضرت ؛ 2. اصالت وجود، حضرت ؛ 3. نظام علم منطق، حضرت . 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا |کانال پشتیبان| تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا