14030813.mp3
15.6M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه دویست و نود و نهم
📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه دوازدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه۱۳ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی ماذون و اصل لا ولایه لاحد علی احد
🔻 شاید کسی خرده بگیرد که اصل «لا ولایه لاحد علی احد» اقتضا می کند که اگر ما شک کردیم که آیا #ولی_امر عادل می تواند به شخص فاقد شرایط قضا اذن داوری دهد یا نه به اصل رجوع کرده و بنا را بر این بگذاریم که چنین شخصی حق داوری ندارد ولی پاسخ آن است که این اصل در قاضی حقیقی یعنی قاضی منصوب جاری می شود ولی در قاضی ماذون اینچنین نیست چرا که در اینجا قاضی حقیقی ولی امر است و #ولایت_قضایی از آن اوست و این ولایت را به قاضی ماذون واگذار نکرده است پس قاضی مأذون تنها کارگزار و دستیار ولی امر است و از اساس ولایتی ندارد تا داوری او با اصل «لا ولایه لاحد علی احد» تعارضی داشته باشد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 وجوب تبعیت فقیه اعلم از حکم قضایی قاضی ماذون
🔻 در اینجا این پرسش پیش می آید که آیا حکم #قاضی_ماذون نافذ است یا نه یعنی آیا پس از آنکه قاضی ماذون میان طرفین نزاع داوری کرد آن کس که به زیان او حکم شده است می تواند به دستاویز اینکه این قاضی جامع شرایط قضا نیست از پذیرفتن حکم او سرپیچیده و سر باز زند؟ از این بالاتر اگر خصمی که در دادگاه از حکم قاضی ماذون سر باز زده است مجتهدی باشد اعلم و افقه از ولی امر و رای او این باشد که از اساس کسی که جامع شرایط قضا نیست حق تکیه زدن بر منصب قضا و داوری و قضاوت را ندارد یا بر این باور است که قضاء قابل توکیل نیست و ولی امر نمی تواند کسی را وکیل کند تا طبق آراء او داوری نماید
🔻 آیا حکم این قاضی ماذون که خود چه بسا اصلأ مجتهد نیست و از اساس قاضی نیست بلکه کارگزار #ولی_امر است بر این مجتهد اعلم نافذ است؟ به نظر می رسد از آنجا که قاضی مأذون به وکالت و نیابت از سوی ولی امر داوری می کند و قاضی در حقیقت در اینجا شخص ولی امر است و طبعاً حکم او مورد تنفیذ ولی امر است #مجتهد_اعلم نمی تواند از حکم قاضی ماذون سرپیچی کرده و به آن تن در ندهد.
💢 بریده ای از درس خارج #فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔰 هفتمین جلسه همفکری و هم افزایی شورای تولید سند ملی #سلامت_معنوی
🔸 با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد، صاحبنظران این حوزه و مدیران و نمایندگان دستگاه های ذیربط
📅 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳
🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#سند_سلامت_معنوی
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 جایگاه اصول عملیه در عرف
🔻 در مناسبات و #محاورات_اجتماعی نیز اگر پارهاي از قواعد اصول گاهي مورد تمسك قرار ميگيرند، جهت آن اين است كه موضوعِ يكي از همين نوع مباحث است. شاید شرعی نباشد و عرفی باشد ولی بر همان مدعای عرفی ممكن است از همين قواعد بتوان بهره برد و اهل فضل به اين قواعد تمسك كنند و يا حتی ساده كه نگاه كنيم، در لسان ساده ی توده ی مردم نیز ميبينيم بعضی از اين قواعد استفاده می شود.
🔻 مسئله ی #استصحاب يكی از رويّههای عقلائيه است كه عقلا و عرف از آن استفاده مي کنند. اگر چيزی در محلی قرار گرفته بعد از دو سال يا ده سال، فرد به همان محل مراجعه ميكند، ولو احتمال ميدهد در اين فاصله جابهجا شده باشد، اما به اين احتمال و شک اعتنا نميكند و با خود ميگويد شك پسین نميتواند قطع پیشین را از ميان بردارد و نميشود قطع پیشین را نقض كرد. نام اين رفتار، ولو توجه نداشته باشند استصحاب است. توده ی مردم عادي نیز به استصحاب عمل می كنند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030814.mp3
14.09M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و چهارم
📌 مبحث قاصد الشریعه ( نقش قاصد الشریعه در تولید علوم انسانی اسلامی ) جلسه بیستم و یکم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 پیشینه روش شناسی علم و پیوند آن با منطق ارسطویی
🔻 آنچه که در گذشته بیشتر رائج بوده #منطق_صوری یعنی منطق صورت و ساختار بوده است. اما در روزگار ما انواع منطقهای نوین رواج یافته و فراتر از منطق، #روششناسی به طور مطلق بسيار مورد توجه و اهتمام است و افزون بر روششناسی، رويكردشناسی و اهتمام به رويكرد پژوهشی و نيز رهيافت مطالعاتی بسيار مورد توجه است.
🔻 اينكه ما با چه روشی کاوش کرده و داده های فراهم آمده را پردازش كنيم و با چه روشی نگره ها و آراء بررسی شده را ارزيابی و نقد کرده و پیرامون آنها داوری نماییم و چگونه پس از جمعبندی، آنچه را كه به دست آورده ایم را بر دیگران آشکار كنيم؛ اينها همگی امروزه مراحل كاری يك پژوهش اند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030815.mp3
13.04M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد
📌 مبحث قاضی منتخب یا تحکیم / جلسه سیزدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
♨️ هم اکنون تیتر یک #خبرگزاری_مهر:
🔸 دغدغه اصلی شهید نصرالله، معنویت و معرفت نیروهای حزبالله بود
🔰 گفتگو با آیت الله #علی_اکبر_رشاد همزمان با اربعین شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان؛
📩 متن کامل گفتگو را در خبرگزاری مهر بخوانید:
🌐 mehrnews.com/x365ST
#سیدحسن_نصرالله
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 تاثیر منابع احکام در روشمندی اجتهاد
🔻 #اجتهاد فرآیندی است كه به انگيزه ی استنباط و تحصيل #حكم_شرعی يا تحصيل حجت برای حكم شرعی از خاستگاه و مبدأی آغاز و از مسير گذر و به مقصد و منتهايی می رسد. ولی بسته به اينكه از چه منبع و چه نوع دليل يا حجتی براي حل يك مسئله ی فرعی فقهی و دستيابی به #تكليف_عملی و حكم شرعی استفاده كنيم، این فرآيند متفاوت ميشود. چراكه گزارههاي فقهي و قضاياي فقهيه از منبع یگانه و واحدي به دست نميآيند، بلکه از منابع و با استفاده از ادله ی گوناگوني فراچنگ ميافتند.
🔻 گاه حكم و فرع فقهی دليل كتابی دارد و بايد به كتاب و آيات احكام روی كنيم. رجوع به كتاب و طی و سير مسير دستيابی به حكم و تكليف عملی در يك فرعی، در كتاب سير و مختصاتی دارد و يك منازل و مراحلی را باید سپری کند. اما آنگاه كه بخواهيم قضيه ی فقهيه را با #تمسك_به_سنت به دست آوریم سير خاصي را بايد طي كرد و مراحل و منازل خاص خود را دارد و بسي متفاوت با زماني است كه بخواهيم حكم و يا تكليف عملي را با تمسك به كتاب به دست آوریم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در گرامیداشت چهلمین روز شهادت #مجاهد_کبیر سیدحسن نصرالله و شهدای جبهه مقاومت:
🔰 شهید نصرالله مُتخلقِ محبوب در جهان اسلام و جبهه مقاومت
💢 عنصر متخلق و متعبد و خوش خلق و خوش رو و شجاع و قوی دل در عین حال بسیار متعقل و خردمند و هوشمند و متفکر بود، یک زاویههای نبوغ در وجودش بود و انسان میتوانست این را ادراک کند که یک عنصر با هوش و شدیداً با ذکاوت و دارای نبوغ است در عمل هم، افزون بر سه دهه راهبری بزرگترین بخش از #محور_مقاومت این صفات را از خودش بروز داد و دیده شد و همه بر آن اذعان داشتند.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/nasralah
#آغاز_نصرالله
#گفتگو
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 روش عقلی و روش عقلانی در علم اصول
🔻 اگر بگوييم که روش #دانش_اصول منحصرا عقلی است، مسائل اين دانش همه بايد عقلی شوند و ابعاد هندسی معرفتی این دانش نیز بايد عقلانی باشند. هنگامی که روش عقلی است ديگر ما نميتوانيم از مباحث نقلی بهره ببریم و در این صورت #جستارهای_نقلی كه به زاستن #مسائل_نقلی در علم اصول می انجامند از علم اصول حذف می شوند. چرا که با روش عقلی نمی توان بازجست های نقلی پدید آورد و مطالب و مسائل نقلی نيازمند روش متناسب مسائل نقلی اند.
🔻 عملاً نیز اصوليون متأخر مانند مثل محقق اصفهانی که #فلسفهگرا بودند تلاش كردند كه اصول را كاملاً عقلانی كنند، البته اگر عقلی بودن را صرفاً به معنای آوردن برهان بدانیم در اصول بسندگی کردن به برهان شدنی نیست ولی اگر عقلی را به معنای عقلانی و اعم از عقلی قلمداد كنيم و رويّههای پذيرفته ی عقلائيه را نیز عقلانی قلمداد كنيم شدنی است و می توان با گسترش معنای روش عقلی و مباحث عقلی و دگرسانی آنها به مباحث و روش عقلانی اصول را سراسر عقلی کرد. اهتمام عمده ی محقق اصفهانی (كمپانی) هم بر عقلانی كردن اصول بوده و بسياری از مباحث فلسفه را وارد اصول كردند و كوشش كردند به علم اصول ساختاری رياضی و یکپارچه دهند. طبعاً آنها ميل به چنين نظر و نگاهی داشتهاند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث روش شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir