هدایت شده از نوجهان
#حکمت_های_تربیتی
🔰 حضرت آیت الله حائری شیرازی ره :
💠 ...استاد وقتی میخواهد تربیت بکند باید حتما خلا ایجاد بکند . سوال بکند تا او مجبور شود فکر کند. مجبور شود قوایش را به کار بیندازد... 💠
#تعلیم_و_تربیت
#تربیت_اسلامی
🌹🌷ما را به دوستان خود معرفی کنید🌷🌹
🆔 @fatholfotooh_net
هدایت شده از تلخیص کتب و مقالات حوزه
✅آیت الله جوادی آملی حفظه الله:
"تا نفَس میكشید باید درس بخوانید، آدم میگوید که من فارغ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغالتحصیلم، این #مرگگاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس میكشیم #با_قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود"
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه».
📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین
تاریخ: 1395/06/13
📚کتب و مقالات حوزه
▶️ @Talkhisbooks
هدایت شده از از عشق تا بهشت با روابط متکامل
✅ در مراسم رونمایی از کتاب «تار و پود عاشقی» مطرح شد:
💢 کتابی برای کمک به چالشهای پیش روی زوجهای جوان
📌 آیین رونمایی کتاب «تار و پود عاشقی» با حضور امیرحسین بانکیپور، نمایندۀ مجلس شورای اسلامی، حامد مصلحی، نویسندۀ کتاب و محمدصادق میرصالحیان، مدیر انتشارات حدیث راه عشق، در کانون پیوند مهر اصفهان برگزار شد.
http://hvasl.ir/news/376437
🆔 @hvasl
هدایت شده از مرکز تخصصی امام خمینی (ره)
حکمت اسلامی و روان شناسی .mp3
6.85M
هدایت شده از ذکری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝عنوان یادداشت : #بی_حسی
🔻طلبه عزیز، دانشجوی گرامی و هر کسی که به دنبال آموختن دانشی هستی، شده تاحالا یک علامت سوال نه چندان بزرگ اما پر راز، بگذاریم جلوی خودمان؟
🔸⁉️ به راستی چرا میخواهم علمی را بیاموزم و عالم بشم؟
🔷چقدر انگیزه های خودمان را #رصد کرده ایم و چقدر به #پالایش آن اندیشیده ایم؟
🔷علم می آموزم که :
🔻عالم باشم
🔻جایگاهی و شغلی به دست بیارم
🔻تو چشم بقیه بزرگ بشم
🔻منزلتی و مقامی بدست بیارم
🔻به به و چه چهی برام راه بندازن.
🔻استاد بشم و عده ای را دور خودم جمع کنم و مرید و شاگرد درست کنم.
🔻و...
🔰من حتی امکانی که میتوانست نور مسیرم باشد را هم به ظلمت کشیده ام و خودم را در ظلمات مدفون ساخته ام.
💠درمان این درد چیست؟
┈••✾••┈┈•
🔰 به ذکری بپیوندید...
🆔 https://eitaa.com/zeekra
❇️دوره تابستانه «مهارت های پژوهش و نگارش علمی»
🔻در ۸ پک آموزشی مجزا: نگارش اجزای #مقاله علمی پژوهشی،تدوین #پروپوزال و #پایان نامه ارشد و دکتری،#ویرایش پیشرفته فنی و ادبی متون علمی،روش های تحقیق #میدانی و کتابخانه ای، مهارت های ارتقا دهنده فرایند پژوهش(مساله یابی،#اخلاق پژوهش،روش های #تحلیل)،مطالعه سیستمی، #تندخوانی و تند پژوهی، استخراج مقاله علمی از پایان نامه و جلسه #دفاع موفق، ویرایش شکلی و ساختاری متون علمی و اصول #پاراگراف نویسی
🔶 با حضور ۱۱ تن از #اساتید_برجسته پژوهش: دکترمیرنجف موسوی،دکترسیدضیاالدین علیانسب،دکترمحمدجوادفلاح، دکترمحمدعترت دوست،دکترمهدی فدایی،دکترمعصومه قنبرپور، دکترحسین رضائیان،دکترلیلا صابری، دکترفاطمه انصاری و دیگران
🏛برگزار کننندگان: دانشگاه ارومیه با همکاری دانشگاه فردوسی، تربیت دبیر شهید رجایی، علوم و معارف قرآن کریم، حوزه علمیه خواهران قم، جامعةالزهرا (س)،دفتر تبلیغات خراسان، مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) و چندین انجمن علمی حوزوی و دانشگاهی
👩🎓👨🎓ویژه پژوهشگران، طلاب و دانشجویان سراسر کشور
🔖همراه با اعطای #مدرک_معتبر_دانشگاهی
⏱زمان: ۵ مرداد الی ۱۵ شهریور
⏳مهلت ثبت نام: تا ۴ مرداد
🌐بستر برگزاری: اسکای روم
❌ با#ظرفیت محدود
👈📝 جهت #ثبت_نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu مراجعه فرمایید.
📤پل ارتباطی ما با شما: @pajoohesh_20
#دوره_تابستانی
#پژوهش
#کارگاه
هدایت شده از اشتیاق طلبگی
⭕️ام المشکلات زندگی طلبه⭕️
✍️حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی
🔷 آسیب اصلی در فضای تربیتی و رفتاری طلاب، حاکم شدن فرهنگ زندگی روزمره است. این فرهنگ شاخصههای زیر را دارد: غلبه احساس بر عقل، غلبه رفاه بر رشد، رسانه بر خانواده، ارتباطات حداکثری بر ارتباطات خانوادگی، سیستم های اجتماعی بر سیستم خانواده، و غلبه کمیت و اطلاعات و آمار بر زندگی. اینها ظهوری از شاخصهای مدرنیته است. یک زندگی مدرن با زندگی سنتی و به تعبیر دقیق زندگی دینی و مورد رضای خدا بر اساس راهبردهای دینی متفاوت است، زندگی طلبه ها هم به تبع این گونه شده است.
🔸غلبه بر زندگی روزمره، ام المشکلات به نظر می رسد. در برنامه ریزی، وقتی آسیب مرکزی تشخیص داده شد باید با آن مقابله شود. برنامه ریزی هویتش تغییر است. تغییر «از»، «به»، «با». از این وضع موجود به یک وضع مطلوب با یک ابزار مشخص. فرهنگ زندگی راهبر فضاهای تربیتی است. با تحلیل هدف طلبگی (لیتفقوا فی الدین و لینذروا .. یعبدوننی لایشرکون بی شیئا) باید به فرهنگ جایگزین منتقل شد. جایگزین این فرهنگ غربی، فرهنگ زندگی علمی است.
#طلبه
#روزمره
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
هدایت شده از 📿 تبلیغ نیوز | دفتر تبلیغات اسلامی
💠 تمدید اولین همایش ملی معنویت پژوهی با عنوان «معنویت و علوم اسلامی»
📆 آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 1400/5/31
💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 Tablighnews.Dte.ir
🆔 @tablighnews
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰یک برداشت غلط از حکمت متعالیه🔰
🔸اخیراً بصورت اتفاقی به کانالی در پیامرسان ایتا برخورد کردم به نام «امتداد حکمت وفلسفه» که یکی از رفقای جوان و انقلابی ما - که از ارادتمندان آقای میرباقری و مجموعه فرهنگستان است و طبعا با فلسفه اسلامی هم میانه خوبی ندارد - راه اندازی کرده است. توفیق شد برخی از یادداشتهای کانال مزبور را مطالعه کردم. گرچه مجال پیگیری وپاسخ به این سنخ هجمهها و انتقادات به فلسفه اسلامی را ندارم اما از باب نمونه - و البته با کسب اجازه از این دوست عزیزمان- یکی از یادداشتهای ایشان را اجمالاً بررسی میکنیم و قضاوت را به خوانندگان عزیز میسپاریم و البته پیشاپیش از اینکه توفیق پیگیری اینگونه بحثها را ندارم عذرخواهی میکنم.
🔹این دوست عزیزمان طی یادداشتی بیان داشتهاند که حکمت متعالیه و فلسفه صدرایی چون جسم و بدن را ظلمانی میداند نمیتواند زیربنای تمدن اسلامی قرار بگیرد. طبق این فلسفه هرگونه توجه به جسم و جسمانیات وعالم ماده، توجه به ظلمات است و لذا فلسفه صدرایی ما را به انزوا و گوشه گیری ودوری از فعالیتهای اجتماعی وسیاسی و عبور از کثرت و ظلمت ماده و اجسام وتوجه به عالم تجرد و نور و وحدت سوق میدهد! چنین فلسفه ای اصلا قابلیت امتداد پیدا کردن در متن جامعه نداشته و نمیتواند تمدن ساز باشد! یادداشت ایشان را میتوانید در آدرس ذیل بخوانید👇
https://eitaa.com/monir_ol_din/1947
🔸عبارتی هم از صدرالمتالهین(قده) نقل کردهاند:«الأوّل أن يعلم أنّ الإنسان ينتظم ذاته من جوهرين: أحدهما نورانيّ و الآخر ظلمانيّ. أمّا النّورانيّ، فهو النّفس؛ و أمّا الظّلمانيّ، فهو الجسد. فالنّفس حيّة علّامة فعّالة خفيفة؛ و الجسد ميّت جاهل ساكن ثقيل.»
📙كسر الاصنام الجاهلية، ص: ۱۵
🔹پاسخ به این اشکال، خیلی ساده و واضح است: توجه به جسم و جسمانیات به دوشکل ممکن است: توجه استقلالی و توجه ابزاری!
🔸اگر جسم وعالم ماده و زندگانی دنیا، مقصود بالذات باشد قطعا توجه به آن توجه به ظلمات است و پرداختن به آن وپیگیری وطلب آن، ناپسند ومذموم است. همانطور که در روایات اهل بیت علیهم السلام هم داریم که:«من أصبح وأکبر همّه الدنیا فلیس من الله في شیئ». قرآن میفرماید: «منکم من یرید الدنیا ومنکم من یرید الآخرة» ومیفرماید: «و ماالحیاة الدنیا الا متاع الغرور» و میفرماید: «فأعرض عمن تولی عن ذکرنا ولم یرد الا الحیاة الدنیا».
🔹اما اگر جسم و جسمانیات وعالم ماده و حیات دنیا به عنوان ابزار و وسیلهای برای حیات علیا و تکامل آن جوهر نورانی انسان و عبور از ظلمات و وصول به عالم نور و اطلاق وتجرد و مقاملقاء الله باشد (یعنی به تعبیر روایات، نگاه ما به دنیا به عنوان مزرعه آخرت باشد) در اینصورت پرداختن به شئون عالم ماده و بدن و جسمانیات، توجه به ظلمات و انغمار در کثرات وفرو رفتن در گمراهی نیست بلکه اتفاقا توجه به عالم نور است.
🔸آنچه صدرالمتألهین (قدس الله نفسه الزکیة) فرموده فقط همین مقدار است که جهان ماده و عالم اجسام، ظلمات و به تعبیر قرآن «أسفل السافلین» است! چنانچه فرموده:«أو کظلمات في بحر لجي یغشاه موج من فوقه موج من فوقه سحاب ظلمات بعضها فوق بعض».
🔹اما اینکه پس هرگونه توجه و پرداختن به دنیا و عالم ماده - حتی به عنوان ابزار وصول به کمالات الهی و بعنوان مزرعه آخرت - نادرست ومذموم است، این قطعا یک استنتاج غلط و نادرست است که از مقصود و منظور صدرالمتألهین (رضوان الله علیه) - که حقیقتاً از افتخارات درخشان شیعه و یکی از پرورش یافتگان برجسته مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام است - فرسنگها فاصله دارد.
@ejtehad_jahadi