eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام جواد علیه السلام: هر کس بدون آگاهی کار کند بیش از آنکه درست کند خراب می‌کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹سلامت فکری جامعه تنها در گرو واکسیناسیون بر ضد خرافات و جاهلیت است که عوارضش درست با نخستین تب تعصب آشکار می گردد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تناقضی در بیانات دکتر سروش در یک جلسه خواب و رویای نبی امکان خطا و اشتباه داره خود قرآن هم گفته🤔 ⁉️بعدا که به خواب پیامبر در مقام استدلال نیاز داری می شه: خواب هر کسی نیست ادعای هر کسی نیست و از اون خواب هایی است که بهتر از بیداری است.🤐 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️ آسیب شناسی دین پژوهی دکتر سروش(۱۸) 💠رکن دوم: تمایز احکام دین از احکام معرفت دینی(صامت بودن دین، ناطق بودن معرفت دینی) 🔹دکتر سروش که در این مباحث از هرمنوتیک گادامر بهره برده‌ است و هرمنوتیک گادامر نیز به نسبیت فهم هر متنی می انجامد. دیدگاه گادامر بیش‌ از همه مورد هجوم اندیشمندان غربی همچون یورگن هابرماس، ولفهارت پاتنبرگ و ای دی هیرش قرار گرفته‌ است. 🔸دکتر سروش باید توجه می‌داشت که گادامر متون را نه‌ تنها صامت نمی‌دانست که برای آن‌ها نیز افق معنایی قائل بود و فهم را زاییده تلاقی دو افق معنایی متن و مؤلف می‌دانست. درضمن آن‌هایی که متون و الفاظ و عبارات را صامت و خاموش می‌دانند به متون دینی اکتفا نمی‌کند و هر متنی را مشمول این قاعده می‌دانند، بدین‌ سان معرفت دینی عالمان نیز محکوم به این حکم می‌گردند زیرا معرفت دینی عالمان نیز با الفاظ و عبارات و متن معینی به دیگران انتقال می‌یابند؛ پس تفکیک و تمایز دین با معرفت دینی از این منظر ناتمام است. 🔻کسی که خود را رئالیست بداند و بین دین و معرفت دینی تمایز قائل شود و دین را صامت و خاموش و معرفت دینی را ناطق بداند دیگر معنا ندارد دین را گاهی نعمت و زمانی نقمت معرفی کند(مقاله درک عزیزانه ی دین)، زیرا بر این مبنا آنچه در اختیار آدمیان است معرفت دینی و فهم ما از دین است و عامل سعادت یا شقاوت نیز همین معرفت دینی است؛ پس ایشان چگونه و با چه مبنایی اوصاف نعمت، نقمت، عزت و ذلت و امثال این‌ها را به دین نسبت می‌دهند؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام جواد علیه السلام: آنکه گناهی را تحسین و تایید کند در آن گناه شریک است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وفدوا عليكَ بغيرِ زادِ طَرقاً على بابِ المُرادِ لاحاجةً للزادِ لمّا كانَ الوفودِ على الجوادِ🖤 شهادت امام جواد علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر سریال باب المراد 🎞 مجموعه تلویزیونی «باب المراد» محصول مشترک شش کشور سوریه، لبنان، عراق، کویت، بحرین و ایران است و این مجموعه تلویزیونی مراحل مختلف زندگی امام جواد علیه السلام از تولد در مدینه، همراهی پدر در مراحل مختلف، شهادت امام رضا علیه السلام تا شهادت این امام به دست معتصم عباسی را به تصویر می‌کشد. 🔹زبان اصلی سریال «باب المراد» عربی است اما در سال های اخیر دوبله ی فارسی این سریال هم با کیفیت بالایی انجام شده‌است. 📲 این سریال ۲۸ قسمتی را با دوبله فارسی می توانید از روبیکا و فیلیمو بدون دانلود تماشا کنید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: فرزندانتان را به سه چیز ادب کنید عشق به پیامبرتان عشق به خاندان او و قرآن خواندن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ علاقه به انسان زیبارو (۳) 🔵 ما آفریده نشده‌ایم مگر برای عشق خودِ خدا؛ ولی دل ضعیف و خرد ما کجا و عشق عظیم و بی‌نهایت خدا کجا؟! اینَ التُّرابُ و رَبُّ الارباب؟! خاک کجا و آفریدگار افلاک کجا؟! به‌خاطر همین فاصله‌ی زیاد که بین دل و دلدار هست، خداوند ما را به کارگاه دنیا فرستاده است تا در این‌جا دل‌هایمان را رشد دهیم و برای آن عشق والا آماده شویم. 🔴 دل ناشی و ناآشنای ما باید در هنر عشق به مهارت و استادی برسد تا بتواند در معرکه‌ی عشق در برابر خداوندِ عشق درآید. باید آن‌قدر تمرین عشق کند تا در این کار ورزیده و هنرمند شود. همه‌ی عشق‌های ریز و درشت این دنیا وسیله‌ی تمرین و ورزش دل ما هستند؛ از عشق نوزاد به آغوش مادر و مکیدن شیر گرفته تا عشق طفل دو ساله به عروسک؛ تا عشق بچه‌ی پنج ساله به بستنی و شکلات؛ تا عشق کودک ده ساله به دوچرخه و توپ؛ تا عشق نوجوان پانزده ساله به پسر یا دختر زیبارو؛ تا عشق جوان بیست ساله به همسر و ازدواج! که این روند هم‌چنان ادامه دارد...؛ تا برسد روزی که محبوبی جز خدای متعال نتواند این دل تشنه و عاشق را سیراب و آرام کند. 🔹 یا غایةَ آمالِ العارفین؛ ای آخرین آرزوی اهل معرفت! ⚪️ بعضی از عاشقان، عالم هستی را «عشق‌آباد» نام نهاده‌اند. آری «عشق» روی دیگر سکه‌ی «هستی» است و چیزی غیر از آن نیست و همان‌طور که سرچشمه‌ی هستی خداوند متعال است؛ مبدأ عشق هم خود او است. او است که عشق مطلق است و با تجلی عاشقانه‌ی خود، ماسوی را آفریده است و آتش عشقش را در دل آن‌ها نهاده است. و چنین است که همه‌ی موجودات عالم عاشق خداوندند و عاشقانه به سوی او در حرکت . 🔸امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «هرچیزی او را می‌پرستد و او را قصد می‌کند» یعنی حتی کسانی که در پی شهوت و ثروت و قدرت و مقام و منصب و اعتبارند، آن‌ها هم ـ بدون آن که توجه داشته باشند ـ در واقع به دنبال خدا هستند؛ هرچند شاید خودشان متوجه این حقیقت نباشند. ⚫️ پس ما آفریده نشده‌ایم مگر برای عشق خود خدا و نیرویی جز عشق خدا و انگیزه‌ای جز لقاءُالله وجود ندارد تا عالم را به تحرک و تکاپو وادارد. ♥️در ازل پرتو حُسنت ز تجلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد ⚠️ انسان زیبارو دامی است که صیاد دل‌ها برای شکار کردن دل زیباپرست ما پهن کرده است، تا دل عاشق ما را که سرشار است از عشق صیاد، اما در اثر جهل و غفلت خیال می‌کند عاشق چیز دیگری است، با عشق خود آشنا کند و به سوی خود هدایت کند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
☢ تکنولوژی جایگزینی مطلق 🔹توفیق تکنولوژي قرن بیستم در تأمین آسایش، رفاه، عدم اتلاف وقت، سرعت، بهداشت و وفور همه گونه مایحتاج زندگی در جوامع صنعتی مانند آمریکا، آن چنان درخشان و چشمگیر و سرشار از وعده برای بهبود همه جوانب زندگی بود که هرگز دلیلی وجود نداشت که در جستجوی سرچشمه ها و منابعی دیگر باشند که روح آفریدگاری و نیازهای جوهره خلاقیت آنان را ارضا کند و یا برای تأمین این خواسته ها و تمنیات خود نیازی نداشتند که به دنبال تکیه گاهی دیگر باشند و یا به مرام و آیینی دیگر روی آورند. 🔸برای هر چیزی که در گذشته وجوداشت، اعم از عقاید و عادت ها و سنت ها و هرکلیدی برای باز کردن هر قفل، تکنولوژی عضو جایگزینی ارائه می داد که سریع تر، آسان تر و واضح تر بود. 🔻بدین ترتیب که پنی سیلین جای دعا برای شفا یافتن را گرفت ، سیروسیاحت به جای گردهمایی های فامیلی و حضور گرم و صمیمی در خانواده، تلویزیون، فضاهای مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و واتساب به جای مطالعه، تأمین فوری امیال و خواسته ها به جای خویشتن داری و قناعت، روانکاوی به جای توبه و اجتناب از گناه ، حتی برای مرگ نیزدرصدد چاره جویی برآمده ، فعلا از طریق طولانی تر کردن عمر، به عقب رانده شده و شاید روزی با استفاده از تکنیک انجماد، برای همیشه از سر راه برداشته شود. ⁉️ درهرصورت کمتر کسی در نگاه اول و نگرش سریع به این دستاوردها از خود می پرسد که چه اشکالی دارد که این جایگزین ها تحقق پیدا کند و به چه دلیل بهتر است این طور نباشد؟ 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هرگاه سرزنش کردی جایی برای بازگشت باقی بگذار. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📜ختم سوره واقعه در ماه قمری ای که شروعش دوشنبه باشد؛ مطلبی بی سند است. 🔻چون امسال اول ماه قمری روز دوشنبه بود متن بالا در گروهها و کانالها تبلیغ می شد. اما طبق جستجوها همچین حدیثی پیدا نشد. دعایی هم که ذکر شد در انتهاء حدیث ادعایی در هیچ کجایی کل دعا با آن ترتیب ذکر شده یافت نشد. بلکه در هر منبعی بخشی از دعا قرار داشت آنهم دعا به دلایل دیگری نه این دعا کلش با این ترتیب آنهم به دلیلی که در حدیث وجود دارد. ⚠️ البته ممکن است به عنوان امری مجرب برخی علماء آن را توصیه کرده باشند. اما حدیثی روایت شده از معصوم (ع) نداریم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: هر کس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع کند دو سوم دینش از بین برود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹یکی از بنیادی ترین اوصاف ساختار وجودی انسان حيث تاریخی اوست، معتقدم هر آنچه با انسان نسبت دارد، یعنی همه فهم ها، تفسيرها و کنش های فردی و اجتماعی او امری تاریخی است. 🔸به این اعتبار با روش ذات گرایی (اسانسیالیسم) ارسطویی مخالف بوده، روش تفکر تاریخی را پشتوانه تفکر و نظریات خویش قرار داده ام. عدم درک حیث تاریخی بشر ولذا حيث تاریخی نظام های تئولوژیک یکی از نقاط ضعف اساسی همه نظام های تئولوژیک است که می کوشند مجموعه ای از باورهای بومی محلی، جغرافیایی، نژادی، فرهنگی و در یک کلمه تاریخی را به منزله حقایقی ازلی، ابدی، جاویدان، جهان شمول و در یک کلمه فرا تاریخی عرضه نمایند و همین امر پاشنه آشیل همه نظام های تئولوژیک و چالشگاه اصلی اینجانب با آنها است. 🔻نظام های تئولوژیک پاره ای باورهای تاریخی را جانشین «حقیقتی فراتاریخی» می کنند و بدین نحو سبب غفلت و به محاق رفتن امر فراتاريخ و لذا سبب بسط سکولاریسم و نیهیلیسم گردیده اند. از نظر اینجانب ، تفکر دینی و معنوی را نه در نسبت انسان با پاره ای باورها یا احکام عملی تاریخی بلکه در نسبتی وجودی با امر فرا تاریخ باید دنبال کرد. همچنین باید توجه داشت که تکیه بر حيث تاریخی بشر هیستوریسیتی به معنای تاریخ گرایی، قول به جبر تاریخ یا اصالت تاریخ هیستوریسیسم نیست. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: پایان لذت ها و برجای ماندن تلخی ها را به یاد آورید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ تأملی بر اشکال روحانیت ستیزی 🔹پژوهش درباره ی روحانیت نمی تواند بدون کاوش در اشکال متنوع روحانیت ستیزی صورت بندد. در ایران، این عارفان و صوفیان بودند که آشکارا مبارزه با فقیهان سنتی را بنیاد نهادند. 🔻جدال میان اهل شریعت و اهل طریقت، شکلی قدیمی از ستیز بر سر مشروعیت اقتدار دینی است. اما ریاستیزی عارفان و جدل با اهل شریعت، با روحانیت ستیزی مدرن فاصله ی زیادی دارد. درست است که در روزگار جدید، رقابت فقیهان و صوفیان یا فرقه های شیعی مانند اسماعیلی و دوازده امامی تداوم می یابد و به ویژه حکومت نیز در این رقابت دخالت می کند، اما اشکال تازه ای از روحانیت ستیزی در میان است که به هیچ روی پروای اصالت اقتدار دینی را ندارد. 🔸مسأله ی بسیاری از روحانیت ستیزان مدرن، ارزش ها، هنجارها یا سبک زندگی جدید است که با منش تحمیل گرایانه ی روحانیت سازگار نیست. فاصله میان خرده فرهنگ روحانی و خرده فرهنگ های دیگر هیچ گاه به اندازه ی عصر جدید گسترده نبوده است. به شكل تناقض آمیزی، روحانیت ستیزی عموم مردم یا گروه های مختلف مانند روشنفکران، بر رفتار روحانیان نیز اثر نهاده است. 🔻بسیاری از روحانیون امروزه، می کوشند در زمینه هایی مانند سینما، ورزش، کامپیوتر و مانند آن تخصصی کسب کنند و با آن، کاستی اعتماد به نفس خود را در جامعه بپوشانند. در دوران ما، تکنولوژی و تصاحب آن یکی از مهم ترین ابزارهای روحانیت، برای خودنمایی و رقابت با رقیبان خود است. بخش مهمی از روحانیان چنین تصوری را دارند که تکنیک و ثروت می تواند اختلاف افق فکری یا تفاوت وزن عقلانی روحانیت با دانشگاهیان و روشنفکران را پنهان کند. این ولع برای مصرف تکنیک و تظاهر به ثروت در تاریخ روحانیت شیعه بی سابقه می نماید. هم چنین، تقلید از سبک زندگی طبقه ی متوسط و الگوبرداری از شیوه های زندگی روزمره ی غربی مآبانه، در میان روحانیان به شدت رواج یافته است. دیگر چیزی که در سنت سابق "زی طلبگی" یا سبک زندگی خاص طلبه ها نامیده می شد، وجود خارجی ندارد. 👇👇 @Taammolate_talabegi