eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
713 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: سه خصلت است که در هر کس باشد آثارش به خود او باز می گردد: ظلم کردن، فریب دادن و تخلف از وعده. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تحلیل تغییر معنائی روایاتِ تصحیف/ محمد ذکاوت صفت ✳️ اگر کسی از شما طالب باشد، می تواند تحقیقی در موضوع فوق انجام دهد. ✅ توضیح: 🔴 گاهی یک روایت در سیرِ تاریخیِ خود، دچار تغییرات عمدی یا سهوی می شود. این تغییر در اصطلاح علمای علم حدیث، اگر عمدی باشد، «تحریف» و اگر سهوی باشد، «تصحیف» نامیده می شود. 🔵 به نقلِ چهار کتاب از یک روایت توجه کنید: 1️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يُخرِج القائمُ (ع) من ظهر الكوفة سبعةً و عشرين رجلا... [ارشاد، ج 2، ص 386]. 2️⃣ عن أبي عبد الله (ع) قال: يَخرُج إلى القائمِ (ع) من ظهر الكوفة سبعةٌ و عشرون رجلا... [إعلام الوری، ص 464]. 3️⃣ و قال الصادق (ع): يَخرُج القائم (ع) من ظهر الكعبة مع سبعةٍ و عشرين رجلا... [روضة الواعظین، ج 2، ص 266]. 4️⃣ روَى الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع): قَالَ يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ (ع) مِنْ ظَهْرِ الْكُوفَةِ سَبْعٌ وَ عِشْرُونَ رَجُلًا... [بحار الأنوار، ج 53، ص 90، ح 95]. ✳️ با ترجمه و تحلیلِ الفاظِ نقل های مختلف از روایت، نتیجه ها را با هم مقایسه کنید و در آخر، نقلِ مناسب را اختیار نمائید (فعلاً برای شروع کار، همین روایت کافی است). 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ شأن و تعین خاص روشنفکری(۳) 🔹روشنفکری نه شغل و حرفه است، نه علقه پردازی. روشنفکری نوعی از رایگان بخشی و اخلاقی زیستی است، آن نوعی که به اصلاح ساحت درونی، یعنی به اصلاح فرهنگ یکایک شهروندان جامعه، می پردازد. در هر جامعه هستند کسانی که، نه به حکم شغل و حرفه و نه از سر علقه پردازی، بلکه به انگیزه اخلاقی زیستی و رایگان بخشی به اصلاح محیط طبیعی یا محیط اجتماعی انسان ها می پردازند و هستند کسانی که به همان انگیزه اخلاقی زیستی به اصلاح ساحت درونی، و نه محیط های بیرونی، انسان ها دست می یازند. هر سه گروه اخلاقی اند اما فقط این گروه اخیر روشنفکرند. 🔸پیش فرض مهم روشنفکری این است که لااقل بخشی کمابیش بزرگ از درد و رنج و آزار و آسیبی که انسان ها متحمل می شوند ناشی از فرهنگ خود آنان، یعنی برخاسته از باورهای کاذب یا احساسات و عواطف نابجا یا خواسته های نامعقول خودشان است. 🔻روشنفکر، با این پیش فرض، در عین حال که رایگان بخشانی را که به اصلاح محیط بیرونی آدمیان، اعم از محیط طبیعی یا محیط اجتماعی آنان می پردازند، به هیچ روی تخطئه نمی کند، بر این باور است که حتی با اصلاح تمام عیار محیط بیرونی انسان ها نیز کار آدمیان به سامان نمی شود و بارشان به منزل نمی‌رسد چراکه بشر فقط سیلی خورده ی اوضاع و احوال بیرونی نیست، بلکه وضع و حال درونی اش نیز خاکستر نشین اش کرده است. برای رفع فلاکت و ادباری که گریبان گیر زندگی بشر شده است باید هم محیط بیرونی اش را اصلاح کرد و هم ساحت درونی اش را. روشنفکر، خود، اصلاح ساحت درونی را بر عهده می گیرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍تطورات تعریف علم از رنسانس تا قرن نوزدهم 🔹حفظ معنای علم (شناخت حقیقت) تا زمان پسامدرن و تغییر مبنا و ابزار آن از رنسانس به بعد. 🔻مراحل دوگانه محدود شدن مبنای علم در غرب: ١. نفی هویت و مرجعیت علمی وحی و تغییر مبنای علم از وحی به عقل توسط دکارت مقارن با ظهور روشنگری. وی عقل (راسیون) را مبنا و ابزار کسب علم قرار داد و هویت معرفتی و علمی آموزه های وحیانی کتاب مقدس را انکار کرد. ۲. نفی هویت معرفت شناختی عقل و تغییر مجدد مبنا و ابزار علم در قرن نوزدهم توسط اگوست کنت که موجب کنار گذاشتن عقل و قرار دادن حس به عنوان تنها ابزار شناخت جهان شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق علیه السلام: آنکه کارهای خود را به خدا بسپارد به آرامشی همیشگی خواهد رسید 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔸یا لیتنی های دنیوی: یا لَیتَنِی لَم أَشرِک بِربِّی أَحَداً / 42 کهف یا لَیتَنِی کُنتُ مَعَهُم فَأَفُوزُ فَوزاً عَظِیماً / 73 نسا یالَیتَنی مِتُّ قَبلَ هَذَا وَ کُنتُ نَسیاً مَنسِیّاً / 23 مریم یا لُیتُ لَنا مِثلَ ما اُوتِیَ قارُونَ إِنَّه لَذُو حَظٍّ عَظِیم / 79 قصص 🔹یا لیتنی های اخروی: یالَیتَنا نُرَدُّ وَ لانُکَذِّبُ به آیاتِ رَبِّنا وَ نَکُونَ مِنَ المُؤمِنِین / 27 انعام یالَیتَنِی اِتَّخَذتُ مَعَ الرَسُولِ سَبِیلاً * یاوَیلَتی لَیتَنِی لَم أَتَّخِذَ فُلانَاً خَلیلاً / 27 و 28 فرقان یالَیتَنا أَطَعنَا الله وَ أَطَعنَا الرَسُولا / 66 احزاب یالَیتَ قَومِی یَعلَمُونَ به ما غفِرلِی رَبِّی وَ جَعَلنِی مِنَ المُکرَمِین / 26 و 27 یس یالَیتَ بَینِی وَ بَینَکَ بُعدِ المَشرِقِینَ فَبِئسَ القَرِین / 38 زخرف یالَیتَنی لَم أُوتِ کِتابِیهِ وَ لَم أَدرِ ما حِسابِیهِ یالَیتَها کَانَتِ القَاضِیَه / 25 حاقه یَقُولُ الکافِرُ یالَیتَنِی کُنتُ تُراباً / 40 نبا یا لَیتَنی قَدّمتُ لِحَیاتی / 24 فجر 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دکتر جفری لانگ، استاد ریاضیات دانشگاه کانزاس است. وی در خانواده ای پروتستان در آمریکا به دنیا آمده است. در سن 18 سالگی بی خدا شد. و از طرف یکی از دانشجویان مسلمانش نسخه ی ترجمه شده ای از قرآن هدیه گرفت و ظرف سه سال همه ی آن را مطالعه کرد و تصمیم گرفت مسلمان شود. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: همنشینی با نیکان نیکی می‌آورد مثل باد که چون بر بوی خوش بگذرد با خود بوی خوش می‌آورد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند این رل 🔹این مستند به بررسی موضوع ازدواج سنتی و غیر سنتی در جوانان پرداخته و دیدگاه های مختلف دختران و پسران جوان را در این باره زیر ذره‌بین قرار داده است. 🔸کلمه «این رل» به معنای در رابطه بودن می باشد و علت انتخاب این عنوان برای مستند حسین شمقدری بررسی روابط دختران و پسران پیش از ازدواج و مقایسه اینگونه ازدواج ها با ازدواج های سنتی می باشد. 📲خرید و دانلود مستند: https://1film.ir/Movie?Movie=46 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی علیه السلام: دوست مانند وصله بر لباس است پس آن را همانند و همرنگ خود انتخاب کن. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍خدمات و برکات روشنفکری(علی ما اُدّعیَ) 💠 خدمات و برکات روشنفکری دینی در صحنه‌ی تفکر ایران در چهار دهه‌ی اخیر نه تنها بی‌تأثیر نبوده بلکه پدیده‌ای مؤثر بوده است که حساسیت‌ هایی را در جریان سنتی برانگیخته، آن ها را با پرسش های جدیدی مواجه کرده است. استبداد دینی را نیز به عکس‌العمل‌های محدودکننده، تضییقات، سانسور و تبعید واداشته است. بی‌تردید این طیف در میان نسل جوان و تحصیل‌ کرده هواخواهانی دارد. 🔸رواج تفکر انتقادی در حوزه‌ی دین در ایران و تفکر انتقادی در علوم انسانی و اجتماعی بویژه علوم اسلامی در ایران ضعیف یا غائب بوده است. در تفکر دینی این روش مبارک کمتر مطرح بوده و به همت روشنفکری دینی به‌ عنوان سنتی مستحسن جا انداخته شد. 🔹نگاه تاریخی داشتن به دین مورد دیگر است. دین در طول تاریخ تکوین پیدا کرده است و افراد و نسل های فراوانی در ساخته شدن آنچه دین نام دارد سهیم بوده‌اند. امر تاریخی قابل نقد و بحث است و فاقد قداست است. تکثر در فهم دینی محصول این دو اصل مبارک بوده که کاری سترگ است. 🔸 مورد بعد شتاب‌ بخشیدن به روند سکولاریته در ایران است. سکولاریته معلول شرائط متعددی است. این طیف به چنین روند مبارکی تسریع بخشیده است. مرادم از سکولاریته جدایی نهاد دین از دولت است. اهمیت این رویکرد در حکومت تئوکراتیک و ربانی‌ سالار ولایت مطلقه فقیه که رهبر را منصوب الهی و خلیفه‌ی رسول خدا و نایب امام غایب می‌داند و دیانتش عین سیاستش است، کاری است کارستان. 🔹مطرح کردن امکان فهم‌های گوناگون از متن واحد، قرائت‌پذیری دین، و در سایه‌ی آن نقد بنیادی تفکر سنتی از ابعاد مختلف، و عیان کردن ضعف این فهم از دین در عرصه‌های گوناگون نیز از برکات روشنفکری است. این خدمات مغتنم و ارزشمند هستند که در مورد هرکدام می‌توان به تفصیل سخن گفت. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این سخنان مقام معظم رهبری رو خوب گوش بدیم تا در پازل دشمن بازی نکنیم. ⁉️امروز جنگ ما کجاست؟ ⛔️جنگی هم هست که از آن غفلت داریم. ⚠️ویروس بدبینی را نباید گسترش داد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام: هرکس گره ای از مشکلات مومنی باز کند و مشکلش را برطرف نماید خداوند متعال مشکلات دنیا و آخرت او را اصلاح می نماید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ علوم اجتماعی مدرن چه پیامدهای معرفتی، اجتماعی و فرهنگی دارد؟ 🔹تأثیر هستی شناختی: گرایش از هستی شناسی توحیدی به هستی شناسی سکولار 🔸تأثیر انسان شناختی: گسترش اومانیسم (فردگرایی، خودخواهی، نفسانیت زدگی، شهوت گرایی، تنوع طلبی در راستای ارضای خواسته های نفسانی...) تغییر نظام ارزشی و هنجاری و رویکرد زیباشناختی جامعه متأثر از تغییر در نظام اعتقادی آن. 🔹گسترش لیبرالیسم / اباحه کری: نتیجه سکولاریسم و اومانیسم. خوداجتهادی ،خودبنیادی، ترویج بی حیایی و بی عفتی، برداشته شدن حدود چهار گانه شرعی (واجب، متسحب، حرام و مکروه) و ذوب آنها در منطقه الفراغ اباحیت، دینداری غیرمسؤولانه، گسترش روحیه خودخواهی و... 🔸تأثیر معرفت شناختی: رواج نگاه گفتمانی و نسبی گرایانه به عرصه های معرفتی و اعتقادی، قائل بودن به قیاس ناپذیری فرهنگ ها و عدم امکان داوری حق یا باطل بودن فرهنگ ها 🔹آثار اجتماعی: گسترش سبک زندگی مدرن؛ افزایش اهمیت مدیریت بدن (رژیم های غذایی لاغری، جراحی های زیبایی، هزینه های آرایشی)، تجمل گرایی، سبک ازدواج، نوع خانواده، نوع مسکن، نوع خوراک و آشپزی و... تزلزل بنیان خانواده: افزایش نرخ طلاق، کاهش گرایش به ازدواج، افزایش گرایش زنان به اشتغال در بیرون از خانه، افزایش طلاق های عاطفی، افزایش تجربه جنسی قبل از ازدواج و خیانت های زوجین، افزایش توقعات و... کاهش رشد جمعیت: کاهش فرزند آوری زنان، تأخیر سن ازدواج. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: تنها در محضر دانشمندانی نشینید که شما را از پنج چیز به پنج چیز فرا می خوانند: از دو دلی به یقین، از ریا به اخلاص، از دنیا خواهی به دنیا گریزی، از تکبر به فروتنی و از ناخالصی به خلوص. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این انسان یکی از لشکر آن آدم هایی است که سر جاشون نیستند. 🔸مشخصا به نظر من شما یک کتاب قطورید... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشسته‌ام به در نگاه می‌کنم دریچه آه می‌کشد تو از کدام راه می‌رسی خیال دیدنت چه دلپذیر بود جوانی ام در این امید پیر شد 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️مراحل دستیابی به امام زمان(ع) . 🔹کسانی که علاقمند هستند تا پیرامون امام زمان(ع) و مهدویت، پژوهش نمایند؛ لازم است تا سلسله مراحل تحقیق در این موضوع را رعایت نمایند. اگر این سلسله مراتب در پژوهش‌ها رعایت نگردد، عمر انسان ضایع خواهد شد؛ چون وجود یا تصدیق هر یکی از این مراحل، مترتب به وجود و تصدیق مراحل قبلی است. . 🔹پیرامون امام زمان(ع)، حداقل این موضوعات کلی با این ترتیب منطقی، قابل طرح و بررسی هستند: 🔺1ـ آیا حضرت عسکری(ع) خودشان امام بوده‌اند؟ و اگر امام بوده‌اند، چرا شخص ایشان آخرین امام نباشند و خود ایشان به فیض غیبت نائل نگردند؟ چرا لازم است تا به خاطر 5 سال (فاصله میان 255 تا 260ق)، مردم جهان نیازمند وجود یک امام 5 ساله دیگر باشند؛ که همیشه نیز در پس غیبت بوده است؟ 🔺2ـ آیا امام حسن عسکری(ع) همسر آزاد یا کنیزی که بتواند حامله گردد؛ در اختیار داشته‌اند؟ آیا این همسر، حامله شده است؟ و این حمل، زنده بدنیا آمده است؟ 🔺3ـ اگر حضرت مهدی(ع) زنده متولد شده‌اند، آیا دلیلی وجود دارد که وی امام دوازدهم شیعیان هستند؟ و شخص دیگری، امام نیستند؟ 🔺4ـ آیا امام زمان(ع) در کودکی کشته شده‌اند؟ یا اینکه زنده بوده و از نظرها غایب شده‌اند؟ 🔺5ـ آیا غیبت و عدم حضور امام در میان مردم، امکان‌پذیر است؟ و اگر امکان‌پذیر و ثمربخش است، چرا امامان قبلی ما غایب نشده‌اند؟ و فلسفه تعداد امامان در این رویکرد، چگونه تبیین شدنی است؟ 🔺6ـ با فرض امکان غیبت، فلسفه طول مدت غیبت چگونه ارزیابی می‌شود؟ و این زمان تا چه میزانی ادامه پیدا کند، قابل‌قبول و پشتیبانی است؟ به‌عبارت دیگر، اگر ده هزار سال دیگر نیز، امام غیبت‌شان ادامه پیدا کند، آیا ما شیعیان، استدلال‌هایمان برای مسأله غیبت، تغییری نخواهد نمود؟ 🔺7ـ با فرض درستی اصل غیبت، چرا امام زمان(ع) باید ظهور و حضور دوباره داشته باشند؟ آیا امکان اتصال غیبت ایشان به‌قیامت نیست؟ چه دلایلی بر اصل ظهور و به سود آن، می‌توان ارائه داد؟ 🔺8ـ علائم و شرایط این ظهور چگونه است؟ و آیا اجمال و ابهام در علائم ظهور، مخرب اصل مفهوم غیبت نمی‌‌باشند؟ . 🔹نکته پیرامون این سؤالات و بسیاری دیگر از این دست ‌سؤال‌ها، از چهار منظر می‌تواند پژوهش و تأملاتی داشت: از نظر «تاریخی، حدیثی، کلامی، فلسفی». ممکن است یک مسأله، از نظر کلامی، مستدل باشد؛ ولی مثلاً از نظر تاریخی یا حدیثی، قابلیت پشتیبانی نداشته باشد. به عنوان نمونه، ممکن است با اسناد تاریخی، نتوان فرزند داشتن امام عسکری(ع) و تولد امام زمان(ع) را اثبات و پشتیبانی نمود؛ ولی با چندین استدلال کلامی، خصم را قانع نمود که باید امام عسکری(ع) فرزند داشته باشد؛ و الا ... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا