eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
674 عکس
712 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💯هنجار ها که برخواسته ارزش ها و باور هاست شیوه عمل و کنش اجتماعی کنشگران محسوب می شود. 👌زمانی می توان بر هنجاری اصرار کرد و رفتار مخالف آن را ناهنجاری تلقی کرده و در چارچوب نظری اسلام نهی از منکر کرد که اختلافی بین کنشگران در پس زمینه هنجار که ارزش و باور است وجود نداشته باشد. ⚠️در مسئله حجاب شاهد اختلال هنجاری(آنومی اجتماعی) هستیم و اتفاق نظری در بین نیست و باید دنبال اجماع فرهنگی بود. ⛔️الان عده ی مورد توجهی حجاب را محدودیت دانسته و نمایش بدنشان را مصداق آزادی فردی تلقی می کنند لذا باور آنان بر عدم رعایت حجاب و ارزش آنان بر مفهوم آزادی فردی استوار است که به دنبال خود هنجار و شیوه عمل متناسب را به دنبال دارد و قطعا حجاب اسلامی را مراعات نمی کنند. ❗️در این بین تنها کار هزینه و تمرکز در تغییر باور و ارزش هاست و از دیدگاه جامعه شناختی تاکید بر هنجار و ناهنجاری اشتباه محض است چنانچه بازخورد آن را چندین بار دیدیم و می بینیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
📝عادی شدن امر فلاکت؛ مرزهای آنومیک (۱) نزدیک است. ✍ سجاد بهزادی ایران بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته در رتبه هشتم دنیا از حیث شاخص فلاکت در بین ۱۵۶ کشور دنیا پس از ونزوئلا، لبنان، زیمبابوه، سودان و سوریه قرار دارد. گفته می‌شود شاخص فلاکت در ۲۰ استان ایران از میانگین کشوری فراتر رفته است و دست‌کم ۸ استان از حیث شاخص فلاکت، یعنی مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم، در محدوده بالای ۶۰ درصد جای گرفته‌اند. بیکاری و تورم بعنوان اصلی‌ترین شاخص فلاکت، مسئله ساده‌ای نیست که یک جامعه آن را به راحتی تحمل کند. بارها دیده ایم در دیگر جوامع، به خاطرجابجایی بسیار اندک قیمت‌ها، خشم عمومی فراگیر می‌شود و این خشم به خیابان‌ها می‌رسد و نارضایتی‌ها گسترده می شود. پرسش اساسی این است که آیا ایران به عادی شدن امر فلاکت گرفتار شده است و ذهن، روان و رفتار مردم با فقر و تورم عجین شده است؟ جامعه‌ای که از صبح تا شب به گرانی و فلاکت فکر می‌کند گرفتار چه آسیب هایی که نمی‌شود. مردم درمانده به همه چیز بی‌اعتماد می‌شوند و انگیزه و امید به زندگی نیز حداقلی می‌شود. جامعه فقرزده مدام نگران است و این نگرانی خطرآفرین است. ذهن و روانی که آزاد نیست و مدام نگران آینده است، مستعد هر آشوبی می‌شود و عادی شدن بیچارگی برای این جامعه، موقتی و همچون آتش زیر خاکستر است. اشتباه مهلکی که در میان مسئولان وجود دارد این است که فکر می‌کنند مردم فلاکت‌زده ایران، به خاطر زندگی نجیبانه‌ای که با فقر دارند "تاب آوری" بالایی دارند و برای پایین آوردن شاخص‌های فلاکت همچنان فرصت وجود دارد. این تصور غلطی از تاب آوری کشور است که بارها شنیده می‌شود. روزی رئیس پیشین بانک مرکزی در اظهاراتی بیان داشت: «سال هایی که که پشت سر می‌گذاریم، سال های محک تاب آوری اقتصاد و جامعه است». نباید بی‌خیال عادی شدن امر فلاکت در ایران بود. عادی شدن این موضوع، آرام آرام کشور را به مرز آنومیک نزدیک می‌کند. به تعبیر دورکیم، جامعه وقتی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد ارزش‌های اجتماعی در آن از بین می‌رود؛ به صورتی که افراد دچار تزلزل در شخصیت خویش شده و از آنجا که دیگر به هیچ‌چیز و هیچ‌کسی باور ندارند، تنها راه را در خودکشی می‌بینند. حوادث نگران کننده‌ای مانند خودکشی‌ها، سربریدن‌ها، گستره فساد و فاصله طبقاتی که عموما در ذیل شاخص های فلاکت زائیده می‌شوند، نشان می‌دهد که بخشی از مردم ایران آرام آرام خود را به موقعیت آنومیک نزدیک می‌کند. انرژی و پتانسیل‌های موجود در سپهر زیستی ایران را باید دریابیم و آن را در خدمت توسعه و شکوفایی قرار دهیم. دستاوردهای اجزاء سیستم کنونی روشن است و فاصله گرفتن از عقلانیت اشتباه است. باید جهان مدرن را با انسان‌های خوش فکر و تصمیم ساز بیشتر شناخت و منافع کشور را از نو تعریف کرد. به نظر می رسد انسان‌های بزرگی هنوز وجود دارند که می‌توانند از رشد فلاکت در ایران بکاهند و تصمیمات درست‌تر بگیرند. باید از آنها استفاده کرد. و این را هم در نظر داشت که اقتدار سیاسی دولت‌ها و حکومت‌ها نیز نمی‌تواند ضامن توسعه باشد. ۱- آنومی به معنای فقدان هنجار است @taammolate_talabegi
. 🔸️چند سال قبل رفته بودم بهشت زهرا،پشت‌سرم ۴ دختر بدحجاب (خیلی بدحجاب 😊 ) می‌آمدند، از صدای خنده‌های بلندشان متوجه حضورشان شدم، سر مزار شهیدی نشسته بودم که دیدم آنها هم کمی آنطرف‌تر بالای سر قبر یکی از شهدا نشسته‌اند،کمی بعد یکیشان با جعبه شیرینی آمد سمتم تعارف کرد گفتم میل ندارم گفت بردار برای تولدمه... گفتم اینجا تولد گرفته‌اید؟ گفت دو سه سال است تولدش می‌آید سر قبر شهید فلانی پرسیدم چرا؟ گفت بعد از ماجرای تشییع شهدای غواص در تهران به فضای دفاع مقدس علاقه‌مند شده حتی راهیان‌نور رفته مدتی هم چادری شده ولی سختش بوده 🔸️اینروزها فکر میکنم اگر همان دختر بعد از تولدش کنار مزار شهید فلانی بخواهد با متروی حرم امام برگردد تهران و کسی آنجا به خاطر حجابش مانع ورودش شود یا از همانجا که می‌آید بیرون یک نفر هدایتش کند به سمت ون نیروی انتظامی چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ . 🔹️من هم به حجاب معتقدم و هم به اینکه حکومت دینی نمیتواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، حرفم هم این نیست که همه بدحجاب‌ها مثل قصه من هستند یا نه... 🔴اما حرفم ساده است: این روشها جواب نمیدهد، هر گمانی که نسبت به اثرگذاری‌اش دارید توهم است، بی‌اثر بودنش هم مقابل چشمان ماست . 🔹️حجاب "بستن کمربند ایمنی" یا "رعایت حق تقدم" نیست. یک امر اعتقادی و البته ثانویه است(نه به معنای فقهی،ثانویه به این معنا که رعایت آن ریشه در اعتقاد به مسائلی دارد که خودبه‌خود محجبه بودن را نتیجه میگیرد) ما چندین سال این راه را امتحان کردیم، با حجاب و ماهواره و شبکه اجتماعی و فیلترشکن و...، جواب نمیدهد . 🔹️آنچه جامعه دینی نیاز دارد "اعتقاد" است، به دلایل خیلی ساده و بدیهی این برخوردها و سخنرانی‌ها و انتظامی کردن ماجرا منجر به هیچ "اعتقادی" نمیشود و البته پایدار هم نیست بالاخره مجری قانون هم خسته میشود . 🔹️این بحث که ما به چه مجوزی به نهادهایی که صلاحیت هم ندارند اجازه قانون‌گذاری و تنبیه و منع خدمات اجتماعی هم میدهیم قصه درازی دارد، بدعتی که الان شاید متوجهش نباشیم ولی سنگ بنای اتفاقات نامبارکی خواهد بود. 🔸️ماجرای حجاب یک امر چندوجهی، پیچیده و دارای نسخه‌های متفاوت برای آدمهای متفاوت است،تولیدات فرهنگی، برخوردهای دوگانه، الگوسازی، مسائل سیاسی، الگوی عملی مسئولین، تبلیغات، رسانه، فضای خانواده‌ها و خیلی چیزهای دیگر هرکدام یک نقشی دارند 🔴مثل خیلی دیگر از مشکلات،اینجا هم نهاد حاکم دچار ساده‌انگاری در حل مسئله است، یک نگاه ظاهرگرایانه محض که با حل این چیزی که در پایین تصویر میبینید فرسنگها فاصله دارد. هایلات حجاب رو بخونین بعدش 😊
💯در آثار فوکو مفهوم گفتمان به عنوان یک ابزار اعمال قدرت به مفهوم ایدئولوژی در آثار مارکس بسیار نزدیک است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🔹آگاهی طبقاتی، نظام اعتقادی مشترکی است که در بین اعضای یک طبقه وجود دارد. طبقات اجتماعی آگاهی طبقاتی درستی ندارند و آگاهی کاذب که ایدئولوژی نیز آن را همراهی می کند نمود دارد. به خاطر تضاد منافع بین خود بورژواها آگاهی طبقاتی ممکن نیست. 💯در نظر لوکاچ منزلت اجتماعی مانع از تحقق آگاهی طبقاتی می شود. پ.ن: منزلت اجتماعی که طبقه روحانیت داره باعث می شه برخی واقعیت ها رو نبینیم و غلط تحلیل کنیم که نتیجه همون ایدئولوژی حاکم در این ساختار و آگاهی کاذبه. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍بحران مشروعیت این نظریه هابرماس ذیل نظریه پر مسئولیت بودن دولت مطرح می شود. 🔹شکست های پیاپی سیاست های چپ گرایانه دولت های رفاه غربی موضوع اصلی این نظریه است. سطوح بحران در این نظریه به صورت خلاصه در سه محور و مرحله مطرح می شود. در مرحله نخست بحران در نظام اقتصادی رخ می دهد. پیامد چنین بحرانی منجر به بحران عقلانیت می شود. در مرحله دوم بحران در نظام یکپارچگی منجر به بحران مشروعیت خواهد شد. در نهایت در مرحله سوم بحران در نظام همبستگی رخ می دهد که منجر به بحران انگیزه خواهد شد. 🔸بحران عقلانیت: ساختار نظام سرمایه داری چهار جزء نظام داد که عبارت اند از اقتصاد، سیاست، اجتماعی و فرهنگی. به موازات تکامل این نظام، بحران از جایی به جایی دیگر می رود. نخستین بحران، بحران اقتصادی است که ناشی از تناقض ذاتی سرمایه داری ( تضاد کار و سرمایه) است. دولت با مداخله سعی در حل بحران دارد که کم و بیش موفقیت آمیز است. دخالت فزاینده دولت باعث به وجود آمدن بحران عقلانیت می شود. در این مرحله دولت مرتب باید وام بگیرد تا این بحران ها را حل کند، در نتیجه دچار تورم و بحران مالی می شوند. ریشه این شکست ناشی از ناتوانی دولت در آشتی دادن منافع متضاد است که در نهایت موجب عقلانیت گریزی می شود. 🔸بحران مشروعیت: در این مرحله بحران از سطح اقتصادی به سطح یکپارچگی اجتماعی منتقل می شود. دولت نمی تواند بین منافع متضاد آشتی بدهد در نتیجه مشروعیت خود را از دست می دهد توجیهات دولت نیز بی فایده است و او را بدتر از چشم می اندازد. 🔸بحران انگیزه: در این مرحله بحران به خرده نظام فرهنگی - سیاسی منتقل شود. دولت برای حل بحران نظارت تکنوکراتیک را افزایش می دهد. نتیجه چنین چیزی تضعیف انگیزه مشارکت و اخلاق کار نتیجه این دخالت هاست. در این حالت مردم حس می کنند دچار روزمرگی شده اند. قائم به ذات شدن نظام فن سالارانه و بوروکراتیک نتیجه این دخالت های همه گیر است. 👇👇 @Taammolate_talabegi
هدایت شده از نگاشته
ما؛ درس تاریخ آیندگانیم! آن هم اگر حوصله کنند در یک زنگ تفریح، برای امتحان مدرسه، سرنوشت‌مان را ورق بزنند... ☘ ✍️ @negashteh | نگاشته
تزویر؛ خاوری است هجده چرخ که زیر هر چرخش، باور مردم له می‌شود! 💬مجبور ثقفی ✍ @negashteh | نگاشته
‏ «بیشترین بهره‌ای که ذهن استبدادزده از آزادی می‌برد، ویرانگری دیگران است.» اریک فروم @taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اذان بدون اشهد ان علیا ولی الله مصداق حرام است، امر ندارد و مشروع نیست! 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ چرا باید عاشق آمار باشیم... 🎞 آیا فکر می‌کنید که در حدس زدن خوب هستید؟ دوباره فکر کنید. چه خودمان را حساب دان تلقی کنیم یا نه، توانایی ما برای فهمیدن و کار کردن با اعداد به شدت محدود است، این را الن اسمیت کارشناس داده نگاری می‌گوید. 💯 در این گفتگوی لذت‌بخش، اسمیت عدم تطابق مابین آنچه که می دانیم و آنچه که فکر می‌کنیم که می دانیم را بررسی می کند. 👌خیلی وقت ها با توجه به محیط و فضای خود آماری را بیان می کنیم ولی واقعیت اینگونه نیست، حتما کلیپ رو از دست ندید. 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖍کمتر از یک دقیقه و چند خطای تاریخی از استاد رائفی پور: 1- می گوید کسی نمیداند مادرش که بوده است. ولی بلافاصله به شرح حال مادرش می پردازد. هم اسمش را میداند هم دینش را هم عقایدش را. حیف که مورخان به جناب رائفی پور دسترسی نداشتند تا این اطلاعات را از او بگیرند. استدلالش از ادعایش جالبتر است: «چون می گویند یزید بن معاویه!» یعنی گویا رائفی پور توقع داشته افراد را به اسم مادرشان صدا بزنند و ثبت کنند! 2- می گوید میسونه اصلا عرب نبود. اولاً اسم مادرش «میسون» ثبت شده نه میسونه. ثانیاً میسون «بنت بحدل کلبی» از قبیله بنی کلب بوده است(تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر ج ۷ ص ۱۳۲) 3- می گوید مادرش به دین یهود علاقه داشت و آنرا انتخاب کرد. در حالیکه همه نوشتند مادر یزید و همه دایی هایش مسیحی بوده و اصلاً قبیله بنی کلب همه مسیحی بودند(النصرانیة و آدابها بین عرب الجاهلیة: ۴۶ و تاریخ مدینه دمشق ج ۷ ص ۱۳۸) لبیب بیضون دانشمند شیعی سوری هم نوشته یزید در میان دایی های مسیحی اش پرورش یافت(موسوعة کربلا ج ۲ ص ۷۱۳) 🖌ظاهراً باز جناب استاد، این اطلاعات ارزشمند را از سایتها اقتباس فرمودند... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(8) 💠مهمترین اسناد حقوق بشر درمورد بردگی ♦️نهضت الغای بردگی از اواسط قرن نودهم ميلادی آغاز شد. قبل از اعلاميه جهانی حقوق بشر، ازجمله مهمترين اسنادی كه در لغو برده داری به تصويب رسيده است «مقاوله نامه بين المللی راجع به تأمين حمايت مؤثر عليه معامله جنايت كارانه موسوم به خريدوفروش سفيدپوستان» مصوب ۱۹۰۴ پاريس، «قرارداد بين المللی الغای خريدوفروش زنان و كودكان» مصوب ۱۹۲۱، «قرارداد بين المللی منع بردگی و برده فروشی» مصوب ۱۹۶۲ ژنو قابل ذكر است. ♦️در اعلاميه جهانی حقوق بشر مصوب ۱۹۴۸ تصريح شده است: ماده ۱: تمام افراد بشر آزاد به دنيا می آيند و از لحاظ حيثيت و حقوق باهم برابرند. ماده ۴: احدی را نمی توان در بردگی نگاه داشت و دادوستد بردگان به هرشكلی كه باشد، ممنوع است. ♦️در «قرارداد تكميلی منع بردگی و برده فروشی و عمليات و ترتيباتی كه مشابه بردگي است» (مصوب ۱۹۵۶ ژنو) آزادی حق ذاتی هر فرد بشری دانسته شده، ضمن استقبال از پيشرفت های جديدی كه در امحاء بردگی و برده فروشی حاصل شده اذعان مي كند كه بردگی و برده فروشی و رسوم و ترتيبات نظير بردگی هنوز در كليه نقاط جهان از ميان نرفته است، لذا به منظور تشديد اقدامات ملي و بين المللی در راه الغاء بردگی و برده فروشی رسوم و ترتيباتی را در زمره بردگی معرفی می كند. ♦️در ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی(مصوب ۱۹۶۶) كه در زمره نافذترين اسناد بين المللی حقوق بشر است، تصريح شده كه: «هيچ كس را نمی توان در بردگی نگاه داشت. بردگی و خريدوفروش برده به هرنحوی از انحاء ممنوع است. هيچ كس را نمي توان در بندگی (غلامی) نگاه داشت. هيچ كس به انجام اعمال شاقه يا كار اجباری وادار نخواهد شد…» (ماده ۸). ♦️در اعلاميه اسلامی حقوق بشر (قاهره ۱۹۹۰) نيز آمده است: «الف ـ انسان آزاد متولد می شود و هيچ كس نمی تواند او را برده قراردهد يا او را پست و ذليل كند يا او را منكوب سازد يا او را تحت بهره كشی قراردهد و هيچ عبوديتی جز برای خدای سبحان وجود ندارد. ب ـ استعمار به انواع گوناگونش و به اعتبار اينكه بدترين نوع بردگی است، شديداً تحريم مي شود و ملت هايی كه از آن رنج می كشند حق دارند از آن رهايی يافته و سرنوشت خويش را تعيين كنند. همه دول و ملل نيز موظفند از اين گروه در مبارزه عليه نابودی هر نوع استعمار و اشغال ياری كنند. همه ملت ها نيز حق حفظ شخصيت مستقل و سلطه خود بر منابع و ثروت های طبيعی را دارند.» (ماده يازدهم) ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
♦️استاد رائفی پور در این کلیپ چند مطلب می گوید: 1- سنگسار خاص اسلام نیست و در بقیه ادیان هم هست. 2- سنگسار برای زن شوهرداری است که زنا کرده و چهارنفر هم آنرا دیده اند 3- تنها دادگاهی که شاهدانش شلاق میخورند دادگاه زناست 4- کسی پیش پیامبر آمد و گفت زنا کردم و حضرت گفت برو چهارتا شاهد بیاور 5- اصلاً قرار نیست این حکم اثبات شود. ♦️چهار مطلب فوق خلاف واقع و کذب است و ایشان در مطلب اول هم دچار تناقض گویی شده است. اولاً ) سنگسار فقط برای زن شوهردار نیست بلکه مرد محصن هم در صورت زنا و اثبات آن، رجم می شود. ثانیاً ) این حکم برای زنای محصنه است نه زنای محصنه ای که چهار نفر آن را دیده اند. یکی از راه های اثبات زنا، چهار بار اقرار است.(تازه اگر طبق فتوای برخی فقها، علم قاضی را هم راه سوم اثبات زنا بدانیم می شود سه راه برای اثبات زنا و لواط) ثالثاً ) حد قذف هم فقط برای دادگاه زنا نیست و در تهمت لواط هم حد قذف ثابت است رابعاً ) داستانی که از پیامبر نقل کرده هم خلاف واقع است و پیامبر هیچگاه شاهد طلب نکرده زیرا اثبات زنا و لواط با چهاربار اقرار هم ثابت می شود. خامساً ) اگر قرار نیست این حکم اثبات شود پس اصلاً چرا تشریع شده است؟ اثبات حکم شاید دشوار باشد ولی اینکه غرض شارع عدم اثباتش باشد خلاف و کذب محض است. سادساً )استاد رائفی پور در اینجا می گوید سنگسار خاص اسلام نیست. یعنی سنگسار حکمی اسلامی است ولی در جای دیگری در اظهارنظری کاملاً متناقض می گوید اگر هم سنگساری در اسلام بوده برای اهل کتاب بوده است! [کلیپ در ادامه خواهد آمد] 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(9) ♦️مقايسه احكام بردگی با اسناد حقوق بشر-بخش اول مقايسه احكام بردگی در قرائتی خاص در اسلام معاصر با اسناد بين المللی حقوق بشر ترديدی باقی نمی گذارد كه اين دو در تعارض مستقيم با يكديگرند و پذيرش يكی تنها با نفی ديگری جمع می شود. تفاوت منظر اسناد حقوق بشر و احكام قرائت ياد شده از اسلام معاصر درباره بردگی را می توان بدین صورت خلاصه کرد : 🔹1-در اسناد بین المللی حقوق بشر : تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند در احکام اسلام به قرائت مشهور: از والدین برده,برده متولد می شود 🔹2-حقوق بشر: تمام افراد بشر از لحاظ حیثیت و حقوق با هم برابرند قرائت مشهور: برده ها با احرار در بسیاری از حیثیات و حقوق و احکام متفاوتند 🔹3-حقوق بشر:انسان را نمی توان به هیچ طریقی برده کرد قرائت مشهور:به هفت طریق افراد آزاد برده می شوند 🔹4-حقوق بشر :هیچ کس را نمی توان در بردگی نگاه داشت قرائت مشهور:تا زمانی که یکی از اسباب رفع بردگی حاصل نشده باشد بردگی فرد تداوم خواهد داشت 🔹5-حقوق بشر :داد و ستد بردگان به هر شکلی ممنوع است قرائت مشهور:داد و ستد بردگان با رعایت موازین شرعی آزاد است ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استاد رائفی پور: اگرم سنگساری در اسلام بوده برای اهل کتاب بوده است! 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🎥 اذان بدون اشهد ان علیا ولی الله مصداق حرام است، امر ندارد و مشروع نیست! #ولایت #فقه #فقه_سنتی #اه
✍️چند ادعای بی اساس و پاسخ آن ( نقدی بر استاد احمدی شاهرودی)- بخش اول ♦️ ایشان [که از شاگردان مرحوم تبریزی هم هستند] مدعی است اذان بدون شهادت ثالثه باطل است. چرا؟ مستند به کدام آیه و روایت؟ مگر شهادت ثالثه جزء اذان است که ترک آن موجب بطلان اذان شود؟ بطلان، فرع اخلال در عمل است و اخلال در اذان[و هر عبادت دیگری] به معنای «حذف یک جزء یا اضافه کردن یک جزء جدید» است. ابتدا باید ثابت شود شهادت ثالثه جزء اذان است تا نوبت به بطلان اذانِ بی شهادت ثالثه شود و اثبات جزئیت شهادت ثالثه دونه خرط القتاد مگر با استحسانات و قیاسات ابوحنیفه ای ... ♦️حتی اگر بخواهیم طبق ضوابط فقهی هم عمل کنیم به مقتضای احتیاط، لازم است از امری که نمیدانیم حرام است یا نیست، اجتناب کنیم زیرا قطعاً و یقیناً شبهه بدعت، منتفی نیست و اجتناب از شبهات، حکم عقل است. ♦️ دلیل بر نامشروع بودن اذان بی شهادت ثالثه چیست؟ می گوید چون امر ندارد! اتفاقاً دقیقاً به همین دلیل که شهادت ثالثه در اذان، امر ندارد نامشروع است و الا روشن است که گفتن شهادت ثالثه در اذان است که اصلاً امر ندارد. تعجب است که مطلبی را که کاملاً برضد خودش است به نفع خودش استفاده کرده است! ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️تاملی بر مساله برده داری در اسلام(10) ♦️مقايسه احكام بردگی با اسناد حقوق بشر-بخش دوم 🔹6-حقوق بشر : همه افراد بشر از حق مالکیت برخوردارند و اجرت کارشان به خودشان تعلق می گیرد قرائت مشهور:برده تنها با اذن مولی مالک چیزی می شود و اجرت کار او متعلق به مالکش است 🔹7-حقوق بشر : اسرای جنگی از حقوق ویژه ای برخوردارند و قطعا برده محسوب نمی شوند قرائت مشهور: تمامی ساکنان دارالحرب که به استیلای سپاه اسلام در آمده است اعم از نظامی و غیرنظامی، مرد و زن و کودک برده محسوب می شوند و بین سربازان،والی و دولت تقسیم می شوند 🔹8-حقوق بشر : هر کس حق دارد سبک زندگی،مسکن و کار خود را آزادانه انتخاب کند و دیگران حق ندارند چیزی را به او تحمیل کنند قرائت مشهور:رضایت برده در سبک زندگی،مسکن و کار او لازم نیست.او در تمامی موارد تابع مولی است و مجبور است نظر او را در حیطه شرع تامین کند 🔹9-حقوق بشر : مردم در مقابل قانون مساویند و با ارتکاب جرم مشابه از مجازات یکسانی برخوردارند قرائت مشهور : مجازات برده فی الجمله نصف مجازات افراد آزاد است. افراد آزاد به خاطر کشتن عمدی بردگان قصاص نمی شوند اما بردگان به واسطه قتل عمدی افراد آزاد قصاص می شوند 🔹10-حقوق بشر :هر کس حق استراحت،فراغت،تفریح، زندگی خصوصی و آموزش و پرورش دارد قرائت مشهور : برده بدون اجازه مولی از حق استراحت،فراغت،تفریح،زندگی خصوصی و آموزش و پرورش برخوردار نیست ادامه دارد... 👇👇 @Taammolate_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مستند حسینعلی 2 🔹معرفی مستند «حسینعلی۲» که بنا بر گفته‌ی سازندگان آن به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد مرحوم آیت‌الله منتظری ساخته شده است. 🔹در این مستند چهره‌هایی همچون آیت‌الله موسوی تبریزی، احمد منتظری، سیدهادی هاشمی، محسن کدیور، حسن یوسفی اشکوری، سیدمحمدعلی ایازی، محمد توسلی، عماد باقی، مصطفی ایزدی، تقی رحمانی، فضل‌الله صلواتی، مجتبی لطفی و… روایت و دیدگاه خود در مورد آیت‌الله حسینعلی منتظری را بیان کرده‌اند. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♦️«مباحث بی سر و ته»؛ «قیل و قالهای وهمی»؛ «اسمش علم و حقیقتش جهل»! ♦️گله و حسرت استاد جلال الدین همایی از تورم علم اصول فقه و عمری که به پای بحثهای ناسودمند آن گذشت... (مقدمه کنوز المعزمین: ص ۱۹) ♦️اصول فقه چیزیست که اسمش علم و حقیقت و خاصیتش جهل بود 🔹سیدجلال‌الدین همایی شیرازی اصفهانی معروف به جلال‌الدین همایی و جلال همایی، متخلص به سنا شاعر، مدرس،‌ مصحح، پژوهشگر، فقیه،‌ فیلسوف، مورّخ، منجم، مجتهد و حافظ کل قرآن بود. 👇👇 @Taammolate_talabegi