eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋لایکلف الله نفساالاوسعهالهاماکسبت وعلیهامااکتسبت . 🕋ربنالاتواخذناان نسینااواخطانا 🕋ربناولاتحمل علینااصراکماحملته علی الذین من قبلنا 🕋ربناولاتحملنامالاطاقه لنابه واعف عناواغفرلناوارحمناانت مولینافانصرناعلی القوم الکافرین بقره/۲۸۶ خداهیچکس راجزبه اندازه توانش تکلیف نمیکند.هرچه نیکی کرده به سوداووهرچه بدی کرده وبال اوست.پروردگارا اگرفراموش کردیم یابه خطارفتیم برماخرده مگیر.بارالها وتکلیف سخت برمابارمکن چنانکه برپیشینیان مابارکردی بارالها وآنچه تاب آن رانداریم بردوش مامگذار وازمادرگذر ومارابیامرز وبرمارحم کن که مولای ماتویی پس مارابرگروه کافران یاری وپیروزی ده. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠 : توانایی واستطاعت کمترازطاقت ❓حکم شرع به وسع است یابه طاقت؟🤔 احکام از ۳ حال خارج نیستند: ⏺حکم بالاترازتوان انسان معمولی مانندحکم به روزه داری به مدت ۴۸ ساعت (حکم فوق طاقت) ⏺حکم برابرتمام توانایی یعنی حکمی برابرطاقت انسان معمولی مانندحکم به روزه داشتن به مدت ۲۴ ساعت (حکم معادل طاقت) ⏺حکم کمترازمقدارتوانایی انسان مانندحکم به روزه داشتن درمدت روز(حکم مادون طاقت) یعنی اگرتوانایی کلی انسان رابرای روزه داری فرض کنیم حکم به این مقدارروزه حکم به حدوسع است 💢آیه کریمه درصددبیان این موضوع است که دستورهای خدای متعال تنهابراساس وسع است.💢 📚تفسیرمبین.استادبهرامپور کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت فوق العاده زیبای سوره عبدالباسط 🔴در قيامت، گفتگوهاى تلخ و شيرين، سلام يا نفرين، سؤال و توبيخ، انداختن گناه و جرم به گردن ديگران و لعنت به يكديگر بسيار است و گفتگوى مؤمنان با مؤمنان، مجرمان با مجرمان، مجرمان با مؤمنان، و مؤمنان با مجرمان و نيز فرشتگان با مؤمنان و مجرمان در قرآن آمده است. مراد از اطعام مسكين، يا زكات واجب است كه ترك آن مستوجب دوزخ است و يا آن است كه حتّى اگر زكات پرداخت شد ولى در جامعه گرسنه‌اى وجود داشت، سير كردن او واجب است و بى‌تفاوتى نسبت به او، سبب دوزخى شدن مى‌گردد. شايد مراد از اطعام مسكين، تمام نيازهاى او باشد نظير پوشاك، مسكن، نه فقط خوراك و غذا مراد از «يقين» در اين آيه، مرگ است، يا به خاطر آن كه يقينى‌ترين امر در نزد همه است و احدى در آن شك ندارد و يا به خاطر آن كه در لحظه مرگ تمام حقايق براى انسان كشف مى‌شود و همه به درجه يقي... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 یه بار داستان های قرآن رو مرور کن.. قرآن منبع انرژی مثبته🥺 ❣داستان حضرت مریم (سلام الله علیها) ❣داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت یعقوب (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت یوسف (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت یونس (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت نوح (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت ایوب (علیه‌السلام) ❣داستان حضرت زکریا (علیه‌السلام) ❣داستان.. 🌸امید و آرامش در این داستانها موج میزنه..🌸 🔰خدا این داستان هارو فقط برای خوندن ما تعریف نمیکنه.. 👈🏻 میگه تا از پیله ناامیدی و اضطرابمون خارج شیم.. 👈🏻 میگه تا بدونیم اگه واسه ما غیرممکنه که تو خونه فرعونِ مصر یه پیغمبر بزرگ شه، واسه خدا کاری نداره.. 👈🏻 میگه که اگه واسه ما غیرممکنه که آتش به گلستان تبدیل بشه واسه خدا ممکنه.. 👈🏻 میگه تا بدونیم همون طور که نیل برای موسی شکافته شد، مشکلات و موانع زندگی ما هم، با قدرت توکل و امید به خدا، کنار میرن و ما سرانجام به ساحل آرامش می‌ رسیم.. 👈🏻 میگه تا بدونیم مشکلات ما خیلی راحت تر از اینهمه مشکلات حضرت ایوب حل میشه.. 👌🏻دوست من.. هیچ چیز برای خدا غیرممکن نیست..همه چیز با خدا ممکنه ❤️ 👑 با خدا باش و پادشاهی کن✌️🏻 کانال 👇 @Targomeh
چند اصل حیات بخش قرآن : 🌸🍃 🍃 🕋 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺁﻥ [ ﺍﺯ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻭ ﺯﻭﺍﻝ ]ﻫﺴﺘﻴﻢ .(حجر٩) 🕋 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ (حجرات/١٠) قطعا مؤمنین برادر یکدیگرند. 🕋 فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ (مآئده/٤٨) در کارهای خیر از همدیگر سبقت و پیشی بگیرید. 🕋 وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا (بقره/٨٣ ) با مردم نیکو سخن بگوئید. 🕋 وَأَوْفُوا بالْعَهْدِ (اسراء٣٤) به عهد و پیمان خود وفا کنید. 🕋اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى (مائده/٨) عدالت پیشه کنید که آن به تقوی نزدیکتر است. 🕋 ... أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ... ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ! ﺩﻝ ﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ .(رعد ٢٨) 🕋 فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ (ص/٢٦) بین مردم به حق حکم و قضاوت کن. 🕋 إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ (محمد/٧) اگر (دین) خدا را یاری کنید او هم شما را یاری می کند. 🕋 وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى (مآئده/٢) در (کارهای ) نیک و تقوا با یکدیگر همکاری کنید. 🕋وَنَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَیْرِ فِتْنَةً (انبیاء/٣٥) با خیر و شر شما را آزمایش می کنیم. 🕋 إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ (هود/١١٤) قطعا نیکیها بدی ها را از بین می برند. 🕋 وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ (نساء/١٩) با زنان به نیکی و شایستگی معاشرت کنید. 🕋 انَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ (حجرات/١٢) قطعا بعضی از گمانها گناه است. 🕋 وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ (همزه/١) وای بر هر عیب جوی هرزه زبان 🕋 لئِنْ شَکَرْتُمْ لأزِیدَنَّکُمْ (ابراهیم/۷ ) اگر شکرگزار نعمتها بودید البته (نعمتهایم را) افزون خواهم نمود. 🕋 إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ (حجرات۱۳) همانا گرامی ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست. 🕋وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ (بقره/۱۹۱) فتنه انگیزی از کشتار سخت تر (وبدتر) است. 🕋 وَلا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَیْنَکُمْ (بقره/۲۳۷) فضل و نیکی به یکدیگر را از یاد نبرید. 🕋 وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ (شوری/ ۳۸) (مؤمنین) کارشان با مشورت یکدیگر انجام می گیرد. 🕋أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ (نساء/۸۲) پس چرا در قرآن تدبر و اندیشه نمی کنند؟ 🕋 إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (مائده/۱۳) قطعا خداوند نیکو کاران را دوست می دارد. 🕋وَ وَصَّیْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا (احقاف/۱۵) ما انسان را به احسان به پدر و مادر سفارش کردیم. 🕋 إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ (اسراء/۵۳) همانا شیطان بین انسانها دشمنی ایجاد می کند. 🕋 وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ (حج/۲۸) وافراد درمانده و فقیر را اطعام کنید. 🕋وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج/۳۰) از گفتار باطل و نا حق کناره گیری کنید. 🕋 فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ (هود/١١٢) همانگونه که مامور شدی (دستور رسیده تورا) پایداری و استقامت کن. 🕋 فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ (عنکبوت/١٧) فقط روزی را نزد خدا بجوئید. 🕋 مَنْ کَفَرَ فَعَلَیْهِ کُفْرُهُ (روم/٤٤) هرکس کافر شود کفرش به ضرر خود اوست. 🌷گنج اگر، در معرض قرار گیرد ،تماشائی است 🕋 فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ (روم/٦٠) پس شکیبا باش که وعده خداوند حق است. 🌷صابران، نعمت همراهی خدا را دارند! 🕋 إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/١٣) همانا شرک به خدا ستم بسیار بزرگی است. 🌷یکتا پرستی، بهتر از همتا پرستی است 🕋 أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ (زمر/٣٦) مگر خدا کفایت گر بنده خود نیست؟ 🌷سراغ غیر خدا رفتن ، چرا ؟! 🕋 إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ (لقمان/١٦) براستی خداوند بسیار لطیف و همواره ( از رفتار و گفتار و نیات ما) با خبر است. 🌷دقت کنیم تا رسوا نشویم! 🕋 وَ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ ( لقمان/٣٤) و (خداست که) باران را فرو می فرستد. 🕋 وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ ( احزاب/٣٧) خداوند سزاوارتر (و مستحق تر ) است که از او، بترسی. 🌷ترس ناشی از عظمت خدا... 🕋 وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا ( الاحزاب/٣٩) و برای حسابرسی، خدا بس است. 🌷مراقب باشیم حساب ما تراز قرآنی شود 🕋 وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی قُلُوبِکُمْ (احزاب٥١) و خداوند میداند آنچه را در دلهای شماست 🌷قلب عرش خداست، زباله دان نیست! 🕋 أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ (بقرة٢٦٧) از چیز های پاکیزه ای، که به دست آورده اید انفاق کنید. 🌷از مال حلال و محصول تلاشمان ،چاله های اقتصادی را پر کنیم! 🕋 هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ (فاطر/٣) آیا آفریننده ای غیر از خدا هم هست؟ 🌷بهترین آفریننده، واجد تبریک است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 نوروز را حقیقتاً عید بگیرید. 🍂 🔶قَالَ عِيسَي ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِّنكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ( /١١۴) ⚡️درپی درخواست حواریون از حضرت عیسی، مبنی بر نزول مائده ای از آسمان، حضرت عيسى چنین دعا کرد: پروردگارا! مائده اى از آسمان بر ما فرو فرست كه براى نسل كنونى و آيندگان ما عيد، و نشانه اى از تو باشد و ما را روزى ده، كه تو بهترين روزى دهندگانی. 🔴 اصولا لفظ «عيد» از ماده «عود» و به معناى بازگشت است. ⭐️ به روزهایی که صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى گردد، و آلودگى ها كه بر خلاف فطرت است، از ميان مى رود، «عيد» گفته شده است. ☘‏ به همین دلیل، امیرالمؤمنین على(عليه ‏السلام) فرموده اند: كُلُّ يَوْم لا يُعْصَى اللّهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيد: «هر روز كه در آن معصيت خدا نشود روز عيد است» زيرا روز ترك گناه، روز پيروزى، پاكى و بازگشت به فطرت نخستين است. ✅ پس در ایام عید بکوشیم تا به فطرت الهی و توحیدی خود برگردیم و با تمام توان از گناه دوری کنیم. کانال 👇 @Targomeh
💠 آیه 77 سوره قصص 🔸🔶 و ابْتَغِ فيما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَکَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ 📎 ترجمه: و در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از( عمر و مال ) دنیا فراموش مکن( و تحصیل آخرت کن ) و( به دیگران ) نیکی کن همان گونه که خدا به تو نیکی کرده، و در روی زمین در جستجوی فساد مباش، زیرا خداوند فسادانگیزان را دوست ندارد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 ❤️ > 💜> . 👈2 . ...... ادامه 💐 بهشتیان نیز زیبا وصف شده است : درخشندگی ، سپیدی ، ، گشایش ، سرسبزی ، بهره‌مندی و تنعم و سرور و شادی از بهشتیان در قرآن است . 🌈 و آبرومندان که رخی دارند و جاودانه در رحمت الهی اند : * یوم تبیضّ وجوه ..... و امّا الّذین ابیضت وجوهم ففی رحمت الله هم فیها خالدون * ( آل عمران ۱۰۶ - ۱۰۷ ) 💐 هایی گشاد و خندان دارند که بشارت و فلاح در سیمایشان پیداست : * وجوه یومئذ مسفره * ضاحکه مستبشره * ( عبس ۳۸-۳۹ ) 🌈آنان از خویش راضی و خشنود و دربهشتی بلند مرتبه در الهی غوطه ورند : * وجوه یومئذ ناعمه * لسعیها راضیه * فی جنّه عالیه * ( غاشیه ۸-۱۰ ) 💐 و شادی و و بهره مندی از این نعمت در چهره هاشان هویداست : * تعرف فی وجوههم نضره النّعیم * (مطففین ۲۴ ؛ نیز انسان ۱۱ ) 🌈 هیچ گرد و غبار ذلتی بر روی آنان نیست که خود سبب است : * و لا یرهق وجوههم قتر و لا ذلّه اولئک اصحاب الجنّه هم فیها خالدون * (یونس ۲۶ ) 💐 و از همه مهمتر آنکه و زیبایی در چهره آنها پیداست : * وجوه یومئذ ناضره * ( قیامت ۲۲ ) 🌈 بهشتیان بابیان و جنس آنها زیبا و سفت شده است : * و لباسهم فیها حریر * ( حج ۲۳ ؛ فاطر ۳۵ ) * یلبسون ثیابًا خضرًا من سندس و استبرق * ( کهف ۳۱ ) ؛ * علیهم ثیاب سندس و خضر و استبرق * ( انسان ۲۱ ) 💐 لطیف و نرم حریر افزون بر زیبای آن مورد نظر این وصف هاست . 🌈* سندس * واژه معرب از فارسی به معنای لطیف و نازک است و * استبرق * ضخیم است . 💐رنگ سبز نیز به و شادابی سرور بهشتیان اشاره دارد . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۳۴ وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ و كسانى از شما كه مى‌ميرند و همسرانى باقى مى‌گذارند، آن زنان بايد چهار ماه و ده روز خويشتن را در انتظار نگاه دارند و چون به پايان مهلت (عدّه) شان رسيدند، گناهى بر شما نيست در آنچه (مى‌خواهند) درباره‌ى خودشان به طور شايسته انجام دهند. (و با مرد دلخواه خود ازدواج كنند.) و خداوند به آنچه عمل مى‌كنيد آگاه است. استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٣٤) - 💠خرافاتى كه زنان را بيچاره مى‌كرد! يكى از مسائل و مشكلات اساسى زنان ازدواج بعد از مرگ شوهر است. 💠 از طرفى رعايت حريم زندگانى زناشويى حتى بعد از مرگ همسر موضوعى است فطرى و لذا هميشه در قبايل مختلف آداب و رسوم گوناگونى براى اين منظور بوده است گر چه گاهى در اين رسوم آن چنان افراط مى‌كردند كه عملا زنان را در بن بست و اسارت قرار مى‌دادند و گاهى جنايت‌آميزترين كارها را در مورد او مرتكب مى‌شدند به عنوان نمونه! بعضى از قبايل پس از مرگ شوهر، زن را آتش زده و يا بعضى او را با مرد دفن مى‌كردند، برخى زن را براى هميشه از ازدواج مجدد محروم ساخته و گوشه‌نشين مى‌كردند 💠و در پاره‌اى از قبايل زنها موظف بودند مدتى كنار قبر شوهر زير خيمۀ سياه و چركين با لباسهاى مندرس و كثيف دور از هر گونه آرايش و زيور و حتى شستشو به سر برده و بدين وضع شب و روز خود را بگذرانند. 💠اين آيه بر تمام اين خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مى‌دهد بعد از نگاهدارى عدّه و حفظ حريم زوجيت گذشته اقدام به ازدواج كنند، مى‌فرمايد: «كسانى كه از شما مى‌ميرند و همسرانى از خود باقى گذارند، آنها بايد چهار ماه و ده روز انتظار بكشند و هنگامى كه مدّتشان سر آمد، گناهى بر شما نيست كه هر چه مى‌خواهند در بارۀ خودشان بطور شايسته انجام دهند» 💠 و با مرد دلخواه خود ازدواج كنند. (وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَ يَذَرُونَ أَزْواجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ عَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ) . 💠و از آنجا كه گاه اولياء و بستگان زن، دخالتهاى بى‌مورد در كار او مى‌كنند و يا منافع خويش را در ازدواج آيندۀ زن در نظر مى‌گيرند، در پايان آيه خداوند به همه هشدار مى‌دهد و مى‌فرمايد: «خداوند از هر كارى كه انجام مى‌دهيد آگاه است» و هر كس را به جزاى اعمال نيك و بد خود مى‌رساند (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 213 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 بخش1 🌸 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِى أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير ٌ 🍀 ترجمه:و كسانى از شما كه وفات می کنند و همسران خود را ترک می کنند، آن زنان باید چهار ماه و ده روز خویشتن را در انتظار نگه دارند پس اگر به پایان مهلت (عدّه)شان رسیدند، پس گناهى بر شما نیست در آنچه درباره ى خودشان به طور شایسته انجام دهند. (ازدواج كنند) و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. 🌷 :وفات می کنند ، می میرند که از توفی می آید به معنای جدایی کامل روح از جسم که از این دنیا گرفته شده و در عالم دیگر گذاشته می شود. 🌷 :ترک می کنند 🌷 :همسران 🌷 :انتظار می کشند 🌷 : خودشان 🌷 :چهار ماه و ده روز 🌷 :تمام شدن ، به پایان رسیدن 🌷 : مهلت ،منظور عده زنان 🌷 :پس گناهی نیست 🌷 :آگاه، با خبر 🌸 یکی از مسائل و اساسی زنان ، زندگی بعد از مرگ شوهر است. لذا همیشه در قبایل و سرزمین های مختلف گاهی را در بن بست و اسارت قرار می دادند و گاهی جنایت آميزترين کارها را در مورد آنها مرتکب می شدند قبل از دین اسلام ، بعضی اقوام مانند هندوها معتقد بودند كه باید بعد از مرگ شوهر، زن را زنده بسوزانند. و بعضى قبایل دیگر مى گفتند كه او را به همراه ، زنده در زیر خاک دفن كنند. بعضى از اقوام مرتکب قتل نمی شدند ولی براى همیشه ازدواج مجدّد همسر را ممنوع مى‌دانستند. و بعضى زودتر از یک سال را مجاز نمى دانستند. و بعضى قبایل نیز را مجبور می کردند که در کنار قبر شوهر خود زیر خیمه سیاه شب و روز خود را بگذراند. 🌸 کدام باید با آن مقابله کند و از مقام زنان دفاع کند و زن را در اوج و قرار دهد اینجاست که اسلام در میان این فرهنگ های غلط ظهور کرده است و به عنوان مدافع واقعی زن با این عقاید و خرافات و جنایات مقابله می کند و می فرماید فقط 4 ماه و 10 روز نباید ازدواج کنند به این دوره عده می گویند عده زنان مطلقه که در آیات قبل بیان شد 3 ماه است عده طلاق به خاطر این است که از سه حیض یا همان عادت ماهیانه پاک شوند و وفات شوهر به خاطر این است که کسی در این مدت به خواستگاری زن نیاید و مدتی بگذرد زیرا اگر بلافاصله کسی به خواستگاری آید آن زن و اقوام آن شوهر را جریحه دار می کند و هم به خاطر این است که اگر آن زن در این مدت علایم بارداری در او نمایان شد باید صبر کند تا وضع حمل کند بعد می تواند کند. 🌸 { و الذین یتوفّون منکم و یذرون أزواجا يتربصن بأنفسهن أربعة أشهر و عشرا فإذا بلغن أجلهن فلا جناح عليكم فيما فعلن فى أنفسهن بالمعروف:و کسانی از شما كه مى کنند و همسران خود را ترک می کنند ، آن زنان باید چهار ماه و ده روز خودشان را در انتظار نگه دارند پس اگر به پایان عده رسیدند پس گناهی بر شما نیست در آنچه درباره خودشان به طور شایسته انجام دهند } در احاديث داريم المرأة ريحانه: گل است. شما اگر یک گل را از گلدان بیرون آوردید باید آن را در گلدان دیگری بکارید. اگر این کار را انجام ندهید آن پژمرده می شود زن مثل گل روح لطیفی دارد اگر یار و همدم او وفات کرد نباید مانع ازدواج مجدد او شد. 🌸 اگر عده تمام شد دیگر زن کاملا آزادی و اختیار دارد با هر کسی که خواست ازدواج کند حتی نیاز به اجازه کسی ندارد که بخواهد مانع ازدواج او شود. این یعنی معنای واقعی است وقتی زن در فرهنگ گذشته بعد از مرگ شوهر به او جنایت می شد اکنون در کمال آزادی برای مجدد حتی نیاز به اجازه پدر ندارد و هر کسی از اقوام شوهر مانند برادر شوهر ، پدرشوهر بخواهد دخالت کند اسلام او را محکوم می کند.کلمه معروف یعنی ازدواج بطور شایسته باشد با یک مرد شایسته که در زمینه ازدواج با پدر و بستگان و تحقیق باشد ولی نیاز به اجازه آنها ندارد. کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 بخش 2 🌸 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْراً فَإِذا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا فَعَلْنَ فِى أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير ٌ 🍀 ترجمه:و كسانى از شما كه وفات می کنند و همسران خود را ترک می کنند ، آن زنان باید چهار ماه و ده روز خویشتن را در انتظار نگه دارند پس اگر به پایان مهلت (عدّه)شان رسیدند، پس گناهى بر شما نیست در آنچه درباره ى خودشان به طور شایسته انجام دهند. (ازدواج كنند) و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. 🌸 در جلسه قبلی به تفسیر و نکات این آیه پرداختیم در این جلسه به بخش پایانی و پیام های این آیه می پردازیم. { و الله بما تعملون خبیر: و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است} خبیر یعنی کسی که آگاهی دارد و با خبر است یعنی هرگونه رفتاری که نسبت به آن داشتید با خبر است. خداوند در این آیه هشدار می دهد که اگر ظلم و ستمی نسبت به زنی که شوهرش فوت کرده وارد نمودید و بعد از اتمام عده او که چهار ماه و ده روز است مانع او شدید در حالی که شما حق دخالت نداشتید و زن کاملا اختیار این را داشت با هر کسی که بخواهد ازدواج کند ولی شما بستگان با ایجاد موانعی، مانع ازدواج او شدید خداوند با خبر است. 🌸 امروزه از طریق قانون ممکن است خانم از حق خود دفاع کند ولی گاهی ممکن است با تهدید از طرف بستگان مانند برادر شوهر یا پدر شوهر یا بستگان دیگرو ... نتواند از طریق قانون به حق خود برسد ولی باور کنید که یک روزی شما را در دادگاه عدل الهی محاکمه می کند زیرا خداوند در حساب بسیار دقیق است و عذاب خداوند بسیار شدید است ، درست است که خداوند مهربان است خداوند بخشنده است خداوند بهترین رفیق و یار و همدم است ولی نسبت به کسانی که نسبت به دیگران ظلم و ستمی ایجاد کردند عذابش شدید است و خداوند مدافع مظلومان است. 🌸 و اگر گاهی با تهدید آن یا با تهدید خواستگار آن زن مانع ازدواج مجدد او شدید از محاکمه خداوند نمی توانید فرار کنید زیرا شما یک زنی را که بعد از فوت شوهرش که تنها و بی همدم بود مانع مجدد او شدید و گاهی توهین و گاهی دشنام و گاهی با چشمانی اشکبار و با قلبی شکسته بدترین ستم ها را به او روا داشتید و او را غریب و تنها به دست آوردید فکر نکنید که می توانید از حساب خداوند فرار کنید همان خداوندی که قلب های شکسته است همان خداوند که یار و رفیق انسان های بی همدم و بی مونس است و خداوند مدافع و یار مظلومان است و از نفرین آن زن بترسید که گاهی تقاص این ظلم در همین دنیا از شما گرفته می شود زیرا به هر آنچه که انجام می دهید آگاه است. 🔹 پیام های آیه 234 سوره بقره🔹 ✅ عده زنی که فوت می کند چهار ماه و ده روز است. ✅ بستگان ، حق دخالت در تصمیمات زنانی که شوهرشان فوت کرده ندارند. ✅ به اینکه همه ی کارها و تصمیمات ما زیر نظر خداوند است ، بهترین پشتوانه ی تقواست. ✅ هیچ وقت فراموش نکنیم که از تک تک اعمال ما آگاه است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📛مفاسد شراب در قرآن📛 ❌⭕️❌⭕️❌⭕️ 1⃣ ایجاد بغض و کینه ⛔️ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﺏ ﻭ ﻗﻤﺎﺭ ، ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ [ ﺳﺨﺖ ] ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ. 2⃣ بازداشتن از ذکر خدا ⛔️ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ 3⃣ باز داشتن از نماز ⛔️ وَعَنِ الصَّلَاةِ(مائده ۹۱ ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیام ها و نکات مفهومی مهم جزء دوم قرآن کریم 🔹به یادمن باشید تا به یاد شما باشم فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ ﴿۱۵۲﴾ مکارم: پس به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم، و شكر مرا گوئيد و كفران (در برابر نعمتها) نكنيد. این عبارت نشان میدهد که خداوند هم برای بیان روابط و مناسبات خود و تشویق انسانها، نوعی تعامل و بده بستان را استفاده میکند. این یک نکته اموزشی برای انسانهاست که در روابط اجتماعی خود از ان بهره ببرند. خدا برای تشویق انسانها در به یاد خدا بودن، یک نفعی را هم متوجه انسان میکند تا راحت تر انرا بپذیرد. همان چیزی که امروز به بازی برد -برد معروف شده است. در روابط با فرزندان و نیز مذاکرات مختلف این نکته جای تامل و استفاده فراوان دارد. در جنبه دینی و معنوی هم که خدا بصراحت تایید کرده که اگر میخواهید به فکر شما باشم، شما هم به فکر و یاد من باشید. 🔹معیاری برای سنجش ایمان وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ ﴿۱۶۵﴾ فولادوند: و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى [براى او] برمى‏گزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مى ‏دارند ولى كسانى كه ايمان آورده‏ اند به خدا محبت بيشترى دارند كسانى كه [با برگزيدن بتها به خود] ستم نموده ‏اند اگر مى ‏دانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيرو[ها] از آن خداست و خدا سخت‏ كيفر است. طبق این ایه،کسانی که اشیا یا افرادی را مانند خدا دوست دارند در واقع انها را همتای خدا قرار داده اند. اما اهل ایمان شدیدترین دوستی را نسبت به خدا دارند.وبه هرچیز دیگری در مقایسه با خدا محبت کمتری میورزند.سعی کنیم در تصمیمات مهم زندگی و هنگام ترجیح بین رضایت خدا یا رضایت سایرین ، به خدا اولویت بیشتری بدهیم وچیزهای دیگر و افراد دیگر را همردیف خدا قرار ندهیم 🔹ماه رمضان،ماه نزول قران، خدا براي شما آساني ميخواهد أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۴﴾ مکارم: چند روز معدودي را (بايد روزه بداريد) و كساني كه از شما بيمار يا مسافر باشند روزهاي ديگري را (بجاي آن روزه بگيرند) و بر كساني كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيره زنان) لازم است كفاره بدهند، مسكيني را اطعام كنند، و كسي كه كار خير را پذيرا شود براي او بهتر است، و روزه داشتن براي شما بهتر است اگر بدانيد. شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۱۸۵﴾ مکارم: (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه‏ هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد،خداوند راحتي شما را مي‏خواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد. 🔹ورود به بهشت،مستلزم تحمل سختی و زیان است.ابتلاء،سنت الهی است درهمه جوامع أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ ﴿۲۱۴﴾ مکارم: آيا گمان كرديد داخل بهشت مي‏شويد، بي آنكه حوادثي همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟!همانان كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادي كه ايمان آورده بودند گفتند: پس ياري خدا كي خواهد آمد؟! (در اين هنگام، تقاضاي ياري از او كردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشيد، ياري خدا نزديك است! آیه بسیار گویاست. ورود به بهشت آسان نیست باید سختی و زیان را تحمل کرد تا حدی که متقاضی و ارزومند نصرت سریعتر خدا باشید. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین گفته است :كلمه باساء به معناى شدت و سختى است كه از خارج نفس آدمى به آدمى وارد
مى شود، مانند گرفتاريهاى مالى ، و خانوادگى ، و نداشتن امنيتى كه در زندگيش به آن نيازمند است .و اما ضراء عبارت است از شدتى كه به جان و تن انسان مى رسد، مانند جراحت و قتل و مرض . اين آيه دلالت مى كند بر اينكه مساءله ابتلا و امتحان در امت اسلام نيز جريان دارد، و اين سنت هميشگى است .در همین زمینه، آیه 155 نیز آنچه بدانها امتحان میشویم را برشمرده است: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(۱۵۵) و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را. 🔹ممنوعیت رشوه و حرام خواری ایه 188 سوره بقره حاوی دو دستور برای جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در جامعه اسلامی است. وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَلِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون ترجمه ایه درتفسیر المیزان اینگونه است:و اموال خود را در بين خود به باطل مخوريد و براى خوردن مال مردم قسمتى از آن را به طرف حكام (به رشوه و گناه )سرازير منمائيد با اينكه مى دانيد كه اين عمل حرام است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺درجات انفاق درقرآن🌺 🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷 1⃣ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ❤️ ﺍﻧﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤﺎ ﺭﺯﻗﻨﺎﻛﻢ ﻭﺍﺯﺁﻧﭽﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻤﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ (منافقون۱۰) 2⃣ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺮﻧﺞ ﻭ ﻛﺴﺐ ﺣﻠﺎﻝ❤️ ﺍﻧﻔﻘﻮﺍ ﻣﻦ ﻃﻴﺒﺎﺕ ﻣﺎ ﻛﺴﺒﺘﻢ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﭽﻪ [ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺘﺪ ] ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ(بقره۲۶۷) 3⃣ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ❤️ ﻟﻦ ﺗﻨﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟﺒّﺮ ﺣﺘّﻲ ﺗﻨﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤﺎ ﺗﺤﺒّﻮﻥ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ [ ﺣﻘﻴﻘﺖِ ] ﻧﻴﻜﻲ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ.(آل عمران۹۲) 4⃣ ﺍﻳﺜﺎﺭ❤️ ﻭ ﻳﺆﺛﺮﻭﻥ ﻋﻠﻲ ﺍﻧﻔﺴﻬﻢ ﻭ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﺑﻬﻢ ﺧﺼﺎﺻﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﮔﺮﭼﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﺯ ﺷﺪﻳﺪﻱ [ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ]ﺑﺎﺷﺪ.(حشر۹) 🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💙نکات و درس های مهم جزء 2 در خصوص منع رشوه خواری در ایه 188 سوره بقره در تفسیر نمونه چنین امده است: «ابتدا مى فرماید: اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و ناحق نخورید. مفهوم آیه عمومیت دارد و هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق را شامل مى شود از قبیل اموالى که از روى غصب و ظلم به دست مى آید، اموالى که از طریق قمار و مانند آن فراهم مى گردد و نیز اموالى که از طریق سوگند دروغ و انواع پرونده سازى هاى دروغین به دست مى آید. سپس در ذیل آیه، انگشت روى یک نمونه بارزِ «اکلِ مال به باطل» یعنی دادن به حکام و قضات برای جلب منافع شخصی گذاشته است. یکى از بلاهاى بزرگى دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر، ادامه دارد، بلاى رشوه خوارى است که از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست. ولـى قابل توجه است كه زشتى رشوه سبب مى شود كه اين هدف شوم درلابلاى عبارات و عناوين فريبنده ديگر انجام گيرد و رشوه خوار و رشوه دهنده ازنامهايى مانند هديه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده كنند ولى اين تغيير نامها به هيچ وجه تغييرى در ماهيت آن نمى دهد و در هر صورت پولى كه از اين طريق گرفته مى شود حرام و نامشروع است. در حدیث معروفى از رسول خدا نقل شده است: لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُما: «خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند» کانال 👇 @Targomeh
در جزء دوم بسیاری از احکام بیان شده است مانند حج ،طلاق،قصاص،قتال و ... یکی از ایات زیبای این جزء به نظرم ایه 213 سوره بقره است که فلسفه بعثت انبیا و واکنش مخاطبان و یاوران پیامبران در همه اعصار را بیان میکند: كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۲۱۳﴾ مکارم شیرازی: مردم (در آغاز) يك دسته بودند، (و تضادي در ميان آنها وجود نداشت. بتدريج جوامع و طبقات پديد آمد و اختلافات و تضادهايي در ميان آنها پيدا شد، در اين حال) خداوند، پيامبران را برانگيخت، تا مردم را بشارت و بيم دهند و كتاب آسماني، كه به سوي حق دعوت مي‏كرد، با آنها نازل نمود، تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوري كند. (افراد با ايمان، در آن اختلاف نكردند،) تنها (گروهي از) كساني كه كتاب را دريافت داشته بودند، و نشانه‏ هاي روشن به آنها رسيده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگري، در آن اختلاف كردند. خداوند، آنهايي را كه ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، رهبري نمود. (اما افراد بي ايمان، همچنان در گمراهي و اختلاف، باقي ماندند). و خدا، هر كس را بخواهد، به راه راست هدايت مي‏كند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، هماونه که برکسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزگار شوید. 📚-183 کانال 👇 @Targomeh