eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ١٦٧) -در آيات گذشته بحثهايى در بارۀ افراد بى‌ايمان و با ايمان ذكر شده بود، در اين آيه اشاره به دسته‌اى ديگر مى‌كند كه بدترين نوع كفر را انتخاب كردند، آنها كسانى هستند كه علاوه بر گمراهى خود، كوشش براى گمراه ساختن ديگران مى‌كنند، نه خود راه هدايت را پيمودند و نه مى‌گذارند ديگران اين راه را بپيمايند؛ آيه مى‌فرمايد: «كسانى كه كافر شدند و مردم را از گام گذاشتن در راه خدا مانع گشتند، در گمراهى دور و درازى گرفتار شده‌اند» (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللّهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلالاً بَعِيداً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 478 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٦٨) -در اين آيه اضافه مى‌فرمايد: «آنها كه كافر شدند و ستم كردند (هم ستم به حق كردند كه آنچه شايسته آن بود انجام ندادند و هم ستم به خويش كه خود را از سعادت محروم ساختند و در درّۀ ضلالت سقوط كردند و هم به ديگران ستم كردند كه آنها را از راه حق بازداشتند) چنين افرادى هرگز مشمول آمرزش پروردگار نخواهند شد و خداوند آنها را به هيچ راهى هدايت نمى‌كند» (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 478 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٦٩) - «مگر به سوى دوزخ! و آنها براى هميشه در دوزخ مى‌مانند» (إِلاّ طَرِيقَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً) . آنها بايد بدانند كه اين تهديد الهى صورت مى‌پذيرد، زيرا: «اين كار براى خدا آسان است و قدرت بر آن دارد» (وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 478 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّواْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ قَدْ ضَلُّواْ ضَلاَلاً بَعِيداً (167) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَظَلَمُواْ لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقا (168) إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَآ أَبَداً وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرا (169) ً 🍀 ترجمه: قطعاً کسانی که کافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند، یقیناً به گمراهی دوری دچار شده اند. (167) قطعاً کسانی که کافر شدند و ستم ورزیدند ، خدا بر آن نیست که آنان را بيامرزد و به راهی [مستقیم] هدایت نمی کند. (168) مگر به راه جهنّم، كه براى همیشه در آن ماندگارند و این کار بر خداوند آسان است(169) 🌷 : مانع شدند، بازداشتند 🌷 : گمراهی 🌷 : دور 🌷 : راه 🌷 : جاویدان هستند، ماندگار هستند 🌷 : آسان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده اند و اشاره به دسته‌ اى از افراد بى ايمان می کنند كه بدترين نوع را انتخاب كردند، آنها كسانى هستند كه علاوه بر گمراهى خود، براى گمراه ساختن ديگران هم کوشش مى‌ كنند، نه خود راه را پيمودند و نه مى‌ گذارند ديگران اين راه را بپيمايند؛ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللّهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلالاً بَعِيداً : قطعاً کسانی که کافر شدند و مردم را از راه خدا بازداشتند یقیناً به گمراهی دوری دچار شدند. یک سری افراد بی ایمان هستند که هدفشان این است که مردم از مسیر درست شوند مثلا بی دینی ، بی نمازی ، فساد ، بی حجابی را ترویج می دهند و آن چه که مردم را به نزدیکتر می کند را ضد آن ترویج و تبلیغ می کنند. 🌸 منظور از گمراهى مضاعف كافران است. كفر، یک گمراهى است و مانع شدن از ایمان دیگران، گمراهى دیگر. یک انحراف است و خود را بر حقّ دانستن، انحرافى بالاتر است. اینگونه افراد که هم کافر شدند و هم ستم به كردند كه آنچه شايسته آن بود انجام ندادند و هم ستم به خودشان كه خود را از سعادت محروم ساختند و در دره گمراهی سقوط كردند و هم به ديگران ستم كردند كه آنها را از راه حقّ بازداشتند به سرنوشت بدى دچار می شوند که مى فرمايد: إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا: قطعاً کسانی كه كافر شدند و ستم ورزیدند، خدا بر آن نیست كه آنان را بیامرزد و آنان را به راهی [مستقیم] هدایت نمی كند. إِلاّ طَرِيقَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أَبَداً: مگر به راه جهنم که همیشه در آن ماندگار هستند. آنها بايد بدانند كه اين تهديد الهى صورت مى ‌پذيرد، زيرا اين كار براى آسان است و قدرت بر آن دارد وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللّهِ يَسِيراً: و این کار بر خداوند آسان است. 🔹 پيام های آیات167تا169سوره نساء ✅ کسانی که مردم را از راه خدا و باز داشتند و مانع شدند در گمراهى سختى هستند. ✅ و ، در كنار هم هستند و نتیجه ى آنها، محرومیّت از مغفرت الهی و محرومیت از هدایت الهى است و سر انجام جهنم ابدی است. ✅ كافرانِ ظالم كه مانع هدایت مردمند، جهنم ابدى است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱🥀 📖قرآن کریم دربارة شهید و شهیدان می فرماید: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ(169) آل عمران 📚 هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند در هر برهه‌ای که دشمنان قسم‌خورده این مرزوبوم، ملت ایران را آماج فتنه‌ها و حملات خود قرار داده و دست به اغتشاش زده‌اند، این مدافعان امنیت بودند که در صف اول دفاع حاضر شده و مظلومانه جان فدا کردند . کانال 👇 @Targomeh
🔥 اقسام گناه در کلام وحی 🔥 1⃣ گناهی که ظاهر و باطنی دارد 🔥 «وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ»انعام ۱۲۰ گناه، جاذبه وكششى دارد كه بايد با اراده‌اى قاطع، از آن دل كند.  2⃣ گناه کبیره و صغیره 🔥 «وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ»شوری۳۷ منشأ بسيارى از گناهان شهوت و غضب است. 3⃣ گناه فحشا و غیر فحشا(بغی) 🔥 «...حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّه...» اعراف۳۳ تحريم‌هاى الهى، در مسير تربيت ورشد وتكامل انسان است. 4⃣ گناه قابل توبه و برگشت 🔥 «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ»آل عمران ۹۰ اصرار و تداوم كفر، سبب محروميّت از پذيرفته شدن توبه است. 5⃣ افراط و عدم افراط در گناه 🔥 «وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ مَا يَكْرَهُونَ وَتَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْكَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنَىٰ لَا جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ النَّارَ وَأَنَّهُمْ مُفْرَطُونَ»نحل۶۲ 6⃣ اصرار بر یک گناه 🔥 «يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»نور۱۷ براى حفظ آبروى مردم و جلوگيرى از سوء ظن بايد ديگران را موعظه كرد. 7⃣ تجسم گناه 🔥 «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ»آل عمران۳۰ اعتقاد به حضور عمل در قيامت، مانع گناه است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 قاری: 📖 سوره مبارکه اعلیٰ ( آیه ۱ الی ۷ ) قاری ممتاز و بین المللی افغانستانی متخلق به اخلاق قرآنی و دارای پشتکار و جدیت مثال زدنی است.😍😍😍 ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
🌹 سلامــــــــ 💢 هفدهمــــــ 🍃تحیتــــــ ویژه مسلمانان به استناد آیات و روایات بسیار، سلام کردن است.   سلامــــــ کردن، خود، رفتاری مستحب ، ولی پاسخ به آن، واجب است.   🍃در آیات قرآن در موارد ذیل از تحیت «سلامـــــ» یاد‌شده است:سلامــــــ کردن هنگام ورود به خانه: 📖«فَاِذا دَخَلتُم بُیوتًا فَسَلِّموا عَلی اَنفُسِکم تَحِیةً مِن عِندِ اللّهِ مُبرَکةً طَیبَةً»،   🍃اظهار ادبـــــــ فرشتگان مهمان حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) با سلام کردن بر ابراهیم و پاسخ حضرت: 📖«هَل‌اَتک حَدیثُ ضَیفِ اِبرهیمَ المُکرَمین _ اِذ دَخَلوا عَلَیهِ فَقالوا سَلمًا قالَ سَلمٌ‌...»،  🍃 پاسخ سلامـــــــ با عبارتی بهتر و نیکوتر: 📖«واِذَا حُییتُم بِتَحِیة فَحَیوا بِاَحسَنَ مِنها‌...»،   🍃سفارش خداوند به پیامبر مبنی بر سلامــــــ به مؤمنان 📖«واِذا جاءَک الَّذینَ یؤمِنونَ بِایتِنا فَقُل سَلمٌ عَلَیکم‌...»،  🍃 اظهار ادبــــــ. فرشتگان در برابر مؤمنان، هنگام مرگ با سلامـــــ. کردن: 📖«اَلَّذینَ تَتَوَفّهُمُ المَلئِکةُ طَیبینَ یقولونَ سَلمٌ عَلَیکمُ‌...»،  🍃 تحیتــــــ و اظهار ادبــــــــ بهشتیان به یک‌دیگر با سلام کردن: 📖«... و تَحِیتُهُم فِیها سَلمٌ‌...»،  📖 «لایسمَعونَ فیها لَغوًا و لا تَأثیما_اِلاّ قیلاً سَلمًا سَلما»،  🍃 اظهار ادبــــــــ فرشتگان در برابر بهشتیان با سلام کردن بر آنان: 📖«... والمَلئِکةُ یدخُلونَ عَلَیهِم مِن کلِّ باب _ سَلمٌ عَلَیکم بِما‌صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَی الدّار»،   📖«وسیقَ الَّذینَ اتَّقَوا رَبَّهُم اِلَی الجَنَّةِ زُمَرًا حَتّی اِذا جاءوها وفُتِحَت اَبوبُها وقالَ لَهُم خَزَنَتُها سَلمٌ عَلَیکم طِبتُم‌...»،  🍃 اظهار ادبـــــــــ. اصحاب اعراف در برابر بهشتیان با سلام به آنان: 📖«... ‌و‌عَلَی الاَعرافِ رِجالٌ یعرِفونَ کلاًّ بِسیمَهُم و نادَوا اَصحبَ الجَنَّةِ اَن سَلمٌ عَلَیکم».  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 _(ص) و یکم‌ 🦋داستان جنجالى اِفك‏🦋 🌻يكى از داستان‏هايى كه در قرآن در آيات 11 تا 16 سوره نور آمده، داستان پرماجراى افك (تهمت ناموسى به عايشه) است، كه قرآن به شدت اين تهمت را رد كرده، و عايشه را در اين جهت پاك و منزه شمرده است. 🌱اصل ماجرا از گفتار مفسران شيعه و سنى چنين است: عايشه مى‏گويد: هر گاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‏خواست به سفرى برود، در ميان همسران خود، قرعه مى‏افكند، قرعه به نام هر كس مى‏آمد او را با خود مى‏برد. در يكى از جنگ‏ها (جنگ بنى المصطلق كه در سال پنجم هجرت رخ داد) قرعه به نام من افتاد، من با پيامبر حركت كردم و چون آيه حجاب نازل شده بود، هودجى پوشيده بودم. جنگ به پايان رسيد و ما بازگشتيم. وقتى كه به نزديك مدينه رسيديم شب بود، من از لشگرگاه براى انجام حاجتى كمى دور شدم، هنگامى كه بازگشتم متوجه شدم گردنبندى كه از مهره‏هاى يمانى داشتم پاره شده است، به دنبال آن بازگشتم و معطل شدم و هنگام بازگشت ديدم لشگر حركت كرده و هودج مرا بر شتر گذارده‏اند و رفته‏اند، در حالى كه گمان مى‏كردند من در ميان آن هودج هستم، و بر اثر لاغر اندامى من، نفهميدند كه من در ميان هودج نيستم. (زيرا زنان در آن زمان بر اثر كمبود غذا لاغر اندام بودند) به علاوه سن و سال من كم بود، به هر حال در آن جا تك و تنها ماندم، فكر كردم هنگامى كه لشگر به منزلگاه برسد و مرا نبيند، به سراغ من باز مى‏گردد، در نتيجه شب را در آن بيابان ماندم. 🌻اتفاقا يكى از سپاهيان مسلمان به نام صفوان كه او هم از لشگر عقب مانده بود، آن شب در آن بيابان بود، هنگام صبح مرا از دور ديد و نزديك آمد وقتى كه مرا شناخت سخنى نگفت، جز اين كه گفت: انّا للهِ وَ انا اِلَيهِ راجِعُونَ او شتر خود را خوابانيد و من بر آن سوار شدم، او مهار شتر را به دست گرفت و حركت كرديم تا به لشگرگاه رسيديم، همين حادثه باعث شد كه گروهى (منافق) در مورد من، به شايعه‏سازى ناموسى پرداختند و خود را گرفتار عذاب سخت الهى نمودند، در رأس آن‏ها عبدالله بن ابى سلول (منافق سرشناس) بود كه بيشتر از همه به اين ماجرا دامن مى‏زد. 🌱ما به مدينه رسيديم و اين شايعه، در شهر پيچيد، در حالى كه من هيچگونه اطلاعى از آن نداشتم. در اين هنگام بيمار شدم، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به ديدن من آمد ولى لطف سابق او را نمى‏ديدم، و نمى‏دانستم قضيه از چه قرار است؟ حالم بهتر شد، و بيرون آمدم و كم كم، توسط بعضى از زنان از شايعه منافقان با خبر شدم. بيماريم شدت يافت، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به ديدارم آمد از آن حضرت اجازه گرفتم به خانه پدرم بروم. اجازه داد، به خانه پدرم رفتم، در آن جا ماجرا را از مادرم پرسيدم، او مرا دلدارى داد و گفت: غصه نخور، زنانى كه داراى امتيازى مى‏گردند، مورد حسد ديگران مى‏شوند و در غياب آن‏ها سخنان بسيارى گفته مى‏شود. 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در مورد اين ماجرا، با على عليه‏السلام و اسامه بن زيد مشورت كرد، اسامه گفت: اى رسول خدا! او (عايشه) همسر تو است و ما جز خير از او نديديم. (به حرفهاى او اعتنا نكن). 🌱حضرت على عليه‏السلام گفت: اى رسول خدا! خداوند كار را بر تو سخت نكرده، غير از او، همسر بسيار است، از كنيز او در اين باره تحقيق كن. پيامبر كنيز مرا فرا خواند، و به او فرمود: آيا چيزى كه شك و شبهه تو را در مورد عايشه بر انگيزد هرگز ديده‏اى؟ 🌻 او جواب داد: سوگند به خدايى كه تو را به حق مبعوث كرد، من هيچ كار خلافى از عايشه نديده‏ام. 🌱در اين هنگام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تصميم گرفت، در اين باره با مردم سخن بگويد، به منبر رفت و فرمود: اى مسلمانان! هرگاه مردى (عبدالله بن سلول) مرا در مورد خانواده‏ام كه جز پاكى از او نديده‏ام ناراحت كند، او را مجازات كنم آيا معذورم؟! آيا اگر دامنه اين اتهام دامان مردى (صفوان) را بگيرد كه من هرگز بدى از او نديده‏ام تكليف چيست؟ 🌻 سعد بن معاذ (بزرگ طايفه اوس) برخاست و گفت: تو حق دارى، اگر او (تهمت زننده) از طايفه اوس باشد، من گردنش را مى‏زنم، و اگر از طايفه خزرج باشد، دستور بده تا آن را اجرا سازيم. 🌱سعد بن عباده (بزرگ طايفه خزرج) تحت تأثير تعصب فاميلى قرار گرفت (با توجه به اين كه عبدالله بن ابى سلول از طايفه خزرج بود) به سعد بن معاذ گفت: تو دروغ مى‏گويى، سوگند به خدا توانايى كشتن چنين كسى را ندارى. @Targomeh